Tantárgyi programok
 

Rajz és vizuális kultúra

7 éves gimnáziumi képzés

Az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban a rajz és vizuális kultúra tantárgyhoz kapcsolódó képességfejlesztő, ismeretszerző és alkotótevékenység több szakaszban és területen valósul meg:

Rajz és vizuális kultúra, 7-10. évfolyam
Rajz és vizuális kultúra, 12-13. évfolyam
Rajz alkotókör, 8-10. évfolyam

A tantárgy általános céljai

A 7-10. évfolyamon a fő hangsúly a képességfejlesztésen van. Az alkotóképességek és a befogadó, megismerő képességek fejlesztésén.

Az alkotóképességek fejlesztése a vizuális művészi kifejezés és a kommunikáció formáinak, kifejezési eszközeinek megismerésén és alkalmazásán keresztül történik. A vizuális nyelv kifejezési eszközeinek megismerése és fejlesztése e nyelv logikájából következő, egymásra épülő egyre bonyolultabb megfigyelési szempontokat és differenciáltabb kifejezési eszközöket igénylő feladatsorokra épül. De emellett nagyon fontos hogy teret kapjon az ösztönös önkifejezés lehetősége is.

A befogadó, megismerő képességek fejlesztése egyrészt a valóság, a természet, az emberi környezet megfigyelése elemzése, másrészt a képzőművészeti alkotások megismerése, elemzése során valósul meg. Az ókori nagy kultúrák és az azt követő stílusirányzatok megismerése a kronológiai sorrendet követi és szinkronban van a társadalomismeret tantárgy tematikájával, de a hangsúly nem a teljességen, az időrend pontos betartásán van, hanem azon hogy egy adott témához, feladathoz kapcsolódó műalkotásokat ismerjük meg, elemezzük és ezek tanulsága, közvetve épüljön be a diákok munkáiba. A cél tehát nem egy rendszerezett művészettörténeti képzés, hanem az hogy egy-egy probléma, feladat kapcsán vizsgáljuk meg, hogy hogyan látták, hogyan oldották meg ezt a problémát az ókori egyiptomiak vagy a görögök.

A 12-13. évfolyamon az előző négy évhez képest megfordul a viszony. Nem a vizuális probléma, a vizuális nyelv kifejezési eszközeinek logikája mentén szerveződik a tananyag, hanem a művészettörténeti korok, stílusirányzatok kronológiája mentén haladunk, szem előtt tartva azt a szempontot hogy a megismert korszak, stílus milyen ötletet, követhető példát adhat a mi gondolataink kifejezésére, problémáink megoldására.

Az alkotóképességek fejlesztése a vizuális művészi kifejezés és a kommunikáció formáinak, kifejezési eszközeinek megismerésén túl egyre fontosabb szerepet kap a személyes útkeresés. A tantárgy feladata az egyéniség keresésének segítése, a vizuális kultúra példáinak bemutatásán keresztül egyfajta követhető stílus, mintaválaszték felkínálása. Az azonosulás az alkotómunka elmélyült állapotában megy végbe a legkönnyebben, ezért a tudatos vizuális önkifejezés tág és minél önállóbb választási lehetőségeit kell felkínálnia A rajzi, a festői, a szobrászi munka mellett teret kell adjunk a korosztály érdeklődésének homlokterében álló alkalmazott grafikai tervezési és tárgytervezési, konstruálási feladatoknak.

A befogadó, megismerő képességek fejlesztése továbbra is a valóság, a természet, az emberi környezet megfigyelése elemzése, és a képzőművészeti alkotások megismerése, elemzése során valósul meg, de fontos szerepet kap a tágabb összefüggések, a tendenciák felismerése.

A képzőművészet történetének megismerése során az adott kultúra, vagy korszak társadalmi, gazdasági életének összefüggésében vizsgáljuk az épületeket, műalkotásokat.

A 8-10. évfolyam részére indított, de a gyakorlatban minden évfolyam diákjai számára biztosított rajz alkotókör a vizuális problémáktól és művészettörténeti, kronológiai rendszerektől független szabad, kötetlen alkotómunka lehetőségét kell hogy biztosítsa. Ennek a csoportnak a munkáját is meg kell tervezni és változatos, egymásra épülő feladatokkal kell biztosítani az egyéni haladás, fejlődés lehetőségét de itt a fő szempont a tematika megtervezésében csoport érdeklődésének iránya, a kifejezési eszközök használatában elért színvonala, az egyéni ötletek, kezdeményezések megvalósításának lehetősége.

Fejlesztési feladatok

A rajz és vizuális kommunikáció képességfejlesztési területei:

vizuális megismerőképesség fejlesztése – A1

Az alkotótevékenységeken belül ez a síkbeli, térbeli kifejezőeszközök, a térábrázolási konvenciók, a színtani ismeretek, a tervezési és elemi konstruálási eljárások szabályainak elsajátítását, a létrehozásukhoz szükséges technikák megismerését jelenti.

vizuális befogadóképesség fejlesztése – A2

A befogadóképesség fejlesztése a látvány analízisén, a műalkotások elemzésén, értékelésén, leírásán és a vizuális ítéletalkotás szabályainak elsajátításán az egyetemes és benne a magyar művészettörténet stíluskorszakai és a magyar népművészet megismerése által valósul meg.

vizuális alkotóképesség fejlesztése – A3

Az alkotóképesség a komplexitás kedvelésében, a merev, sablonos rend kerülésében, egyéni megoldások alkalmazásában nyilvánul meg.
A tanulók egy része képes produktív alkotások létrehozására, míg mások inkább a reproduktív jellegű alakításban képesek igényes, elmélyült munkára, képesek eredményeiket kritikusan vizsgálni, törekednek mások teljesítményéit is reálisan értékelni.

  • tudatos megfigyelés
  • vizuális viszonylatok, összefüggések, minőségek, részletgazdag emlékezeti megőrzése
  • képzetek felidézése

Vizuális megismerő és befogadó képességeiket a térbeli, formai, színbeli, mozgásbeli, az anyagokkal, esztétikummal kapcsolatos élmények, a képi, világ iránti észlelési fogékonyság jellemzi. Eleven, mozgósítható érdeklődésűek, képesek látványok célirányos, egyre tudatosabb megfigyelésére; a belső képek, képzetek emlékezeti felidézésére.

A vizuális memória fejlesztése

Vizuális memóriájuk által válnak képessé tevékenységbe ágyazott belső képekben, vizuális, esztétikai művészeti képzetekben való gondolkodásra, képzeleti műveletekre (összehasonlításra, viszonyításra, ok-okozat vizsgálatára, ítéletalkotásra, átalakításra). A látványban rejlő jelentést, a művészi kifejezésben testet öltő esztétikai hatást, a képi információ tartalmát adott szempont szerint elemezni, értelmezni tudják.

 

 

Az általános nevelési célokhoz kapcsolódóan: Az egyes tevékenységek folyamán fejleszteni kell a gyerekek: Az ábrázolás és értékítélet terén:
kreativitás fejlesztése – C1
problémafelismerő és megoldó képesség – C2
képzelet fejlesztése – C3
képi gondolkodás fejlesztése – C4
ízlés fejlesztése –C5
nyitottság fejlesztése – C6
empátia, szociális érzékenység fejlesztése – C7
érzelmek átélésének és kifejezésének képessége – C8
fogalmi gondolkodás fejlesztése – C9
képi-plasztikai ábrázoló – B1
képi-plasztikai kifejező – B2
képi-plasztikai közlő – B3
képi-plasztikai alakító – B4
képi-plasztikai konstruáló – B5

képességeit

önismeret és szabad önkifejezés fejlesztése az ábrázolásban – D1
realitásigényre, objektív világszemléletre való törekvés fejlesztése az ábrázolásban – D2
megalapozott kritikára hajló magatartás fejlesztése – D3

Tanegységek, tanegységi célok, fejlesztési feladatok, követelmények


7. évfolyam

Szám Tanegység Cél és fejlesztési feladatok Követelmény
1 Játék a színekkel – OP-ART konstrukciók, színek és felületek

Feladat: kevés színből sokféle árnyalat és felület létrehozása.
Különböző anyagok, eszközök, technikák, ecsetkezelés, vonalvezetés, felületképzés kipróbálása. (Különböző alapozott és alapozatlan papírok, színes ceruza, viaszkréta, zsírkréta, vízfesték, tempera, színes papír.)

1. Alapszínek és keverékei, elsődleges és másodlagos kevert színek
2. Semleges színek, tarka színek
3. Színkontrasztok: hideg-meleg, sötét-világos
4. a) Az elkészült színkompozíciók térkonstrukcióba építése: alapforma a kocka
4. b) Szín-játék
Szín- és forma-szimbolikára épülő színpadi előadás (díszlet, kosztüm, mozgás, színes fény, hanghatások, zene)

A színek rendszerének megismerése. Különböző festékek, anyagok, technikák színkeverési eljárásainak megismerése, gyakorlati alkalmazása

A1, A2, A3
B2, B5
C1, C4

 

A színkör - a tiszta színek rendszere. Alapszínek, elsődleges és másodlagos kevert színek rendszerének ismerete.
Színkontrasztok: magában való
hideg-meleg
sötét-világos
A fent felsorolt összefüggések alkalmazása a rajzi feladatok során.
Ritmus, szimmetria és képi egyensúly ismerete és alkalmazása.

 

2 Szín – forma – kompozíció – ritmus (gyümölcsök – tanulmányrajz, csendélet, dekoratív alkalmazás)

Feladatok

1. Színes tanulmányrajz egyetlen formáról (alma, körte), kép és forma aránya, forma és háttér viszonya, felület és forma kapcsolata
2. Csendélet gyümölcsökből (A formák egymáshoz viszonyított aránya, a képhez viszonyított aránya: képkivágás, kompozíció.)
3. Csendélet gyümölcsökből - a kép kifejezőerejének fokozása (Színek, formák szubjektív érzések szerinti átírása, színhangulatok, formakarakterek.)
4. Gyümölcsök, összetettebb formájú termések vizsgálata (A forma alakja, belső szerkezete, fölépítése, forma és funkció kapcsolata - elemző tanulmányrajzok.)
==> biológia
5. A megismert formák, formarészletek stilizált, dekoratív alkalmazása (Kompozíció, szín- és formaritmus, szimmetria, képi egyensúly.)

A látvány pontos megfigyelése, értelmezése. A természetes formák formakarakterének tanulmányozása, dekoratív átírása, önálló képi elemként való alkalmazása.

A1, A2, A3
B1, B4, B5

Semleges és tarka színek értelmezése, lokálszín fogalma.
Színek hangulati és dekoratív hatása.

A fent felsorolt összefüggések alkalmazása a rajzi feladatok során.

Ritmus, szimmetria és képi egyensúly ismerete és alkalmazása.

3 Sík és tér, valóság és illúzió (mértani testek vonalas és tónusos rajza, vetületi és axonometrikus ábrázolása, szerkesztése)

Feladatok

1. Mértani testek: kocka, téglatest, hasáb, henger, gömb, kúp, gúla vonalas és tónusos rajza
Vonal - folt - tónus (fokozatos /lépcsőzetes/ és folyamatos tónusátmenet gyakorlata).

2. Vetületi ábrázolás: Egyszerű mértani formák vetületi ábrázolása, felszínének kiterítése, modellezése. (Gúla, kúp oldallap, oldalél összefüggése, ezek kiszámítása, később a vár és templom makettek tornyának tervezésénél szükségeltetik.)

==> geometria, sztereometria

3. Illuzórikus térkonstrukció axonometrikusan rajzolt kockák, hasábok variációiból egy adott négyzetrács-rendszerben számítógéppel vagy manuálisan

A mértani formák jellegzetességeinek megismerése. Az ábrázolási rendszerek megismerése, informatív lehetőségei és területei.

A különböző ábrázolásmódok gyakorlati alkalmazása.

A1, A2, A3
B1, B2, B4
C1, C4, C9

Egyszerű mértani formák (kocka, hasáb, téglatest, henger, gömb, gúla, kúp) látvány szerinti vonalas és tónusos rajza.
A vonal, folt, tónus szerepének ismerete és alkalmazása a forma térbeliségének érzékeltetésére.
Különböző formák formakarakterének és térbeli viszonyának megrajzolása látszati, vetületi, egy- és kétméretű axonometrikus ábrázolás szabályai alapján.
Téralakítás egyszerű formákból – statikus térkompozíciók.
4 Mi a művészet - műalkotások a befogadástól a műelemzésig. A művészet kezdetei, őskor, törzsi művészet, népművészet

A műalkotások befogadásától a műelemzésig

A művészet kezdetei
- őskor, törzsi művészet
- ábrázolás, kép és mágia, díszítés, népi díszítőművészet
Egy adott törzs jelentős ünnepeinek rekonstrukciója

==> történelem, néprajz

A művészet változó szerepe, az ember életében. Különböző korok művészet felfogásának megismerése, összehasonlítása. A törzsi és népművészet szerepe és hatása a modern kor emberére.

A2, B3,
C5, C8, C9

 
Az őskori és törzsi művészet sajátosságainak és legjelentősebb alkotásainak ismerte.
A magyar népművészet tájegységeinek, legjelentősebb területeinek (építészet, öltözködés, bútorkészítés, fafaragás, fazekasság, kovácsmesterség) ismerete.
5 Természeti forma karaktere, redukciója (virág - tanulmányrajz, szerkezeti rajz, stilizált és szimbolikus ábrázolás)

Feladatok

1. Vonalas, tónusos, színes tanulmányrajzok
2. A virág felépítésének, szerkezetének, arányainak, szimmetriájának megfigyelése - magyarázó, elemző rajz
3. Virág és növény dekoratív ábrázolása és szimbolikája a magyar népművészetben és népdalokban
zene, irodalom, néprajz
4. A virág, mint absztrakt forma, avagy játék koncentrikus körökre és szimmetriára (hideg-meleg színekben)

A természet gazdag szín és formavilágának megfigyelése, elemzése.
A természet logikájának felfedezése, és egyéni módon való alkalmazása, felhasználása a gyakorlati jellegű alkalmazott művészetben

A1, A2, A3
B1, B2, B3, B5

 
Természeti és mesterséges forma megfigyelése, elemzése, szerkezeti és metszetrajzok készítése.
Formaredukció - dekoratív motívumok, kompozíciók készítése.

Különböző formák formakarakterének és térbeli viszonyának megrajzolása látszati, vetületi, ábrázolás szabályai alapján.
Téralakítás egyszerű formákból – statikus térkompozíciók.
6 Az ókori Kelet művészete - Egyiptom, Mezopotámia

A piramisok titka; masztabák, piramisok, sziklasírok. A sírkamrák falfestményei és szobrai.

Az ókori kultúrák téralakítási és ábrázolási sajátosságai (képek, alap- és metszetrajzok elemzése, készítése; folyamatábrák, makettek készítése)

==> történelem, technika, irodalom

A különböző kultúrák és művészettörténeti korok szemléletmódjának megismerése, az emberről és a világról alkotott felfogásának változása. Mit mondanak a mai ember számára az akkor készült alkotások?

A2
B3, B5
C3, C5, C6, C8, C9

 
Az ókori Kelet – ezen belül Egyiptom és Mezopotámia - művészetének, valamint a prekolumbián és keleti művészet (India, Kína, Japán) sajátosságainak ismerete.
7 A betű (az írás kialakulása, fejlődése, szabványbetűk, tartalom és forma a betűtervezésben, monogram, ex libris)

Az írás kialakulása, fejlődése
Műszaki szabványírás (álló és dőlt nagybetűk)
Tartalom és forma kapcsolata a betűtervezésben
Monogram, ex libris tervezése
Képvers, verskép rajzolása

==> irodalom, technika

A képi ábrázolás és az írás kapcsolatának megismerése. Az írás és vizuális kommunikáció szerepe a művészetben és a mindennapi életben.

A1, A2, A3
B2, B4
C1, C3, C5
D1

 
Ritmus, szimmetria és képi egyensúly ismerete és alkalmazása.

A betű
Az írás kialakulásának, fejlődésének vázlatos ismerete. A műszaki szabványírás ismerete. Egyéni tervezésű betűk, betűkompozíciók készítése.

8 Görög-római művészet

A harmonikus arányrend szerepe a görög-római művészetben
Az építészet forma- és arányrendje; építészet, szobrászat, festészet szerves egysége
A vallás és hit szerepe a művészetben, sportban és a mindennapi életben

==> irodalom, zene, testnevelés, történelem

A különböző kultúrák és művészettörténeti korok szemléletmódjának megismerése, az emberről és a világról alkotott felfogásának változása.
A klasszikus görög-római művészet hatása az európai kultúrára. Mit mondanak a mai ember számára az akkor készült alkotások?

A2
B3, B5,
C2, C4, C8, C9
D4

 
Görög és római művészet korszakainak és legjelentősebb alkotásainak ismerete.

A térről, formáról, színről, tónusról, kompozícióról tanultak alkalmazása az illusztrációs témakörök során.

8. évfolyam

Szám Tanegység Cél és fejlesztési feladatok Követelmény
1 Természeti és mesterséges formák
- fény-árnyék, lágy és kemény, kötött és szabad forma
- lokálszín és színreflex

1. Fény-árnyék hatás vizsgálata - drapéria tanulmányrajz
Különböző textilanyagok, papírok gyűrődési, formaképződési sajátosságai
Lágy és kemény, kötött és szabad formák, mesterséges és természeti formák (drapéria, mértani testek, az emberi test, a földfelszín formái)

2. Lokálszín - színreflexek megfigyelése és ábrázolása drapérián, mértani testeken, egyszerű csendéleten és természeti tájról készült fotóreprodukciókon

A szín, tónus és forma összefüggésének vizsgálata.
A fény figyelemvezető és kiemelő szerepének felismerése a képi kifejezésben.

A1, A3
B1, B2, B4, B5
C1, C2, C3, C4

Természeti és mesterséges forma részletgazdag ábrázolása síkban és térben (csendélet, emberi figura stb. rajzolása, festése, mintázása).

Természeti és mesterséges forma formaelemző rajza (metszet, vetület, magyarázórajz készítése).

Formaalkotás (pozitív, negatív forma és különböző faktúrák felhasználásával) realista, absztrakt és nonfiguratív módon.
A természeti formavilág elemzése forma, felület, látvány összefüggésének felismerése és alkalmazása.

Alapformák és a formák származtatása, összefüggéseik felismerése.

2 Természeti formák szimbolikus és stilizált ábrázolása a középkor művészetében
- stilizált állat- és növényábrázolások
- színkontrasztok:
komplementer
minőségi
mennyiségi
szimultán

1. A stilizált ábrázolás formai és tartalmi sajátosságainak megfigyelése és alkalmazása rajzban (stilizált állat- és növényábrázolások)
2. Színkontrasztok: komplementer, minőségi, mennyiségi, szimultán
A színérzékelés fiziológiája
Színkontrasztok alkalmazása stilizált formák felhasználásával
(Kazettás mennyezet kazettája vagy dombormű: terrakotta plakett)

A stilizáció szerepe a szimbolikus ábrázolásban.
A forma tanulmányozása és elemzése során a lényeges és jellemző jegyek kiemelésével az egyedi és általános kifejezésének felismerése, és alkalmazása a dekoratív feladatokban.

A1, A2, A3
B1, B2, B4, B5
C1, C3, C4, C5, C9
D2, D3

 
Az ókeresztény művészet legjelentősebb alkotásainak ismerete.
A honfoglaló magyarok díszítőművészetének és tárgykultúrájának ismerete.
A bizánci és ortodox művészet sajátosságainak ismerete.

Lokálszínek, fény-árnyék hatás, színreflex összefüggéseinek ismerete és az egyéni képességekhez mérten történő alkalmazása.
Színkontrasztok (komplementer, minőségi, mennyiségi, szimultán) ismerete és alkalmazása.
A színgömb - a színek rendszerezési módjainak ismerete.

3 A romanika és gótika művészete

Az építészet, szobrászat és festészet szerves egységének bemutatása a középkor művészetében
Bibliai szimbólumok a középkori művészetben
(„Zárókő” dombormű - terrakotta, kazettás mennyezet kazettája)
Építészeti alkotások: templomok, kolostorok, várak téralakításának vizsgálata
(Képek, metszetek, alaprajzok elemzése, készítése; makettek készítése)

A keresztényvilág egységének és egyetemességének tükröződése a romanika és gótika művészetében.

A1, A2, A3
B3
C4, C5, C6, C9
D2, D3

A romanika és gótika művészetének stílusjegyei és legjelentősebb európai és magyarországi művészeinek és alkotásainak ismerete.
4 Perspektivikus ábrázolás és a reneszánsz
Axonometrikus és perspektivikus ábrázolás kapcsolata

Az axonometrikus és perspektivikus ábrázolás kapcsolata
A reneszánsz perspektíva fajtái:
1. Egyszerű mértani testekből megkomponált térkonstrukció egy- és kétiránypontos perspektivikus rendszerben. (Különböző kompozíciós rendszerek: átlós, háromszög, kör stb.; képi egyensúly.)
2. Egyszerű mértani testek csoportjából kialakított formakonstrukció axonometrikus és perspektivikus ábrázolása.
3. Épület vagy városrész tervezése. (Alaprajza, axonometrikus és perspektivikus ábrázolása.)

A reneszánsz szemlélet tükröződése a képzőművészet forma- és térszemléletében. (Építészeti terek és a lineáris és levegő perspektíva.)
A kora és érett reneszánsz művészet

Az emberközpontú és világi szemlélet tükröződése az ember és térábrázolásban. A világ és a természet tudatos megismerésének hatása a művészet kifejezési formáira.

A1, A2, A3
B1, B2, B5
C1, C2, C3, C8, C9
D2, D3

A reneszánsz művészet sajátosságainak és legjelentősebb európai és magyarországi művészeinek és alkotásainak ismerete.
Belső és külső tér ábrázolása a reneszánsz perspektíva törvényei szerint (szabadkézi rajz vagy szerkesztés).
Tájábrázolás a levegőtávlat és lineális perspektíva alkalmazásával.
5 A színek térhatása
- távlat
- tiszta szín-tört szín
- a színek rendszere - színgömb
- lineális és levegő perspektíva

A színek térhatására épülő nonfiguratív kompozíciós játék
1. A tiszta színek térhatása
2. A tiszta és tört színek térhatása
A színek rendszere: a színgömb
A tiszta és tört színek térhatása a külső tér és tájábrázolásban (a lineáris és levegő perspektíva alkalmazása)

A színek rendszerének megismerése, a színek dinamikájának és térhatásának tanulmányozása. A színek térhatásának szerepe az illuzórikus térábrázolásban az absztrakt művészetben, és a mindennapi élet gyakorlatában.

A1, A2, A3
B1, B2, B4
D1, D2

A reneszánsz művészet sajátosságainak és legjelentősebb európai és magyarországi művészeinek és alkotásainak ismerete.

A formarend, színösszhang, kiemelés, képi egyensúly lehetőségeinek felhasználása realista, absztrakt és nonfiguratív kompozíciók készítése során.
Különböző kompozíciós rendszerek (átlós, háromszög, kör) ismerete és alkalmazása a különböző témakörök megvalósítása során.

Téralakítás, térbeli mozgás érzékeltetése valós és illuzórikus térben.

6 A betű
Szabványbetűk, betűkompozíciók, védjegy, reklámgrafika, plakát

Műszaki szabványírás: álló, dőlt kisbetűk
Betűkompozíciók
Védjegy, reklámgrafika, plakát

Az egyes betűtípusok stiláris jellemzőinek tanulmányozása.
A betűk stílusának és a szöveg tartalmának, funkciójának összefüggése. A különböző betűtípusok alkalmazása reklámgrafikai feladatokban.

A1, A2, A3
B2, B3, B4, B5
C1, C2

A reneszánsz művészet sajátosságainak és legjelentősebb európai és magyarországi művészeinek és alkotásainak ismerete.

Betű
Műszaki szabványírás (álló, dőlt kisbetűk) ismerete.
Betűkompozíciók, monogram, ex libris, védjegy, reklámgrafika elemzése, készítése.
Plakátok elemzése, készítése, tervezése.

7 A barokk művészet

A barokk téralakítás sajátosságainak vizsgálata
Építészeti tér, városrendezés, kert tervezés
A barokk kastélyok térrendszerének vizsgálata, az épület és környezet kapcsolata: barokk kastély és kert tervezése (alaprajz, makett készítése)
Színpadiasság és érzelmi azonosulás a barokk festészetben.

 

A hatalom, művészet és reprezentáció összefüggése a barokk művészetben. A barokk építészet téralakító törekvéseinek megismerése. Egyéni utak a barokk művészet keretében.

A1, A2, A3
B3, B5
C2, C4, C9

A barokk művészet sajátosságainak és legjelentősebb európai és magyarországi művészeinek és alkotásainak ismerete.
Egy-egy alkotás stílusjegyek alapján történő felismerése, besorolása és elemzése.

9. évfolyam

Szám Tanegység Cél és fejlesztési feladatok Követelmény
1 Szín, forma, kompozíció
- színharmóniák
- ritmus, szimmetria, képi egyensúly

A színek rendszerezése: színgömb (ismétlés)
Színharmóniák: skálaszerű harmóniák, hármas, négyes hangzatok
Kompozíció egy adott forma variációjára a színkontrasztok (ismétlés) és színharmóniák alkal-mazására (papírragasztással vagy számítógéppel, fekete-fehér, tónusos és színes változatban)
Ritmus, szimmetria, képi egyensúly

==> matematika: permutáció és variáció
irodalom (nyelv): Weöres Sándor: Négy korál
zene: szerializmus és repetitív zene

A szín szerepe a kép kompozíciójának alakításában. Színek formák ritmusának összekapcsolása, alkalmazása a művészetben és az alkalmazott grafikában.

A1, A2, A3
B2, B4, B5
C1, C2, C3
D1

Összetett külső és belső terek ábrázolása.
Mobilok, térkonstrukciók, építészeti terek elemzése, értelmezése, tervezése.
2 A vonal és a grafika
Pont - vonal - vonalrendszer – folt

A színek rendszerezése: színgömb (ismétlés)
Színharmóniák: skálaszerű harmóniák, hármas, négyes hangzatok
Kompozíció egy adott forma variációjára a színkontrasztok (ismétlés) és színharmóniák alkal-mazására (papírragasztással vagy számítógéppel, fekete-fehér, tónusos és színes változatban)
Ritmus, szimmetria, képi egyensúly

==> matematika: permutáció és variáció
irodalom (nyelv): Weöres Sándor: Négy korál
zene: szerializmus és repetitív zene

A vonal mint kifejezési eszköz sokrétű alkalmazásának felismerése, különböző alkalmazási területei a művészetben és vizuális kommunikációban.

A1, A2, A3
B1, B2, B4, B5
C1, C3, C5, C8

Idő és tér, mozgás és tér összefüggéseinek felismerése, elemzése, egyéni munkákban való alkalmazása.
Sorozatfotó, film tér és idő dimenzióinak kifejezési lehetőségei.
3 A harmónia szerepe a klasszicizmus építészetében és szobrászatában
Statikus és dinamikus kompozíció

Statikus és dinamikus kompozíció
Elemző kompozíciós gyakorlatok

A harmónia fogalmának és szerepének változása a különböző művészettörténeti korszakokban.
A harmónia és rend fogalma a térben és a síkban.

A1, A2, A3
B1, B2
C1, C2, C4, C5, C9
D2, D3
A klasszicizmus, stílusjegyeinek és legjelentősebb külföldi és magyar művészeinek, és kiemelkedő alkotásaiknak ismerete, rövid elemzése.

Térbeli mozgás, változás kifejezése: fázisrajz, folyamatábra, több nézet egyidejű alkalmazása.
Mozgásváltozás kifejezése síkban és térben.
4 Portré - jellemrajz - grimasz - maszk – személyiség

Az ember, az emberi arc ábrázolása különböző kultúrákban és stílusirányzatokban
Az emberi arc szerkezete, arányai, részformái
Az arc szerepe a kommunikációban (Az arcok értéke - ismeretterjesztő film)
Önarckép
Portré egy csoporttársról
Portré a XX. század művészetében
Jellemrajz egy csoporttársról
Grimasz és karikatúra (fotó, rajz)
A maszk szerepe különböző kultúrákban - maszk készítés (papír, agyag vagy testfestés)
Bibliai személyiségek elképzelt portréja

==> kommunikáció, biológia, fotóművészet, irodalom, néprajz

Az ember önmagáról alkotott képének változása a művészettörténet különböző korszakaiban. A változások okainak vizsgálata, elemzése.
Az ember arca a modern művészetben és az elektronikus médiák és a reklám világában.

A1, A2, A3
B1, B2, B4, B5
C1, C2, C3, C5, C6, C7, C8
D1, D2, D3
Plakát, montázs készítése.
Belső téralakítás (lakás, közösségi tér tervezése).
Jelek, szimbólumok elemzése, tervezése.
A reklám igazságtartalmának és vizuális hatásmechanizmusának elemzése. Jó reklám vagy igaz reklám.
Magyarázó rajzok, vázlatok, szerkezeti, vetületi és metszetrajzok értelmezése, készítése az egyes témakörök során.
5 Az egzotikum világa a művészetben, a romantika művészete

Romantikus tájkép, felhők
A táj, mint az emberi érzelmek kifejezője, a táj, mint szimbólum a képzőművészetben, iroda-lomban és zenében („Magyar táj magyar ecsettel”, Kosztolányi Dezső: Hajnali részegség)

==> irodalom, zene, földrajz

Az emberi lélek mese és a regényes múlt utáni vágyának kifejeződése a romantika művészetében. A táj mint emberi érzések hordozója. Romantikus elemek a tájábrázolásban.

A1, A2, A3
B1, B2
C1, C2, C4, C5, C6, C7, C8
D1

A romantika, eklektika, stílusjegyeinek és legjelentősebb külföldi és magyar művészeinek, és kiemelkedő alkotásaiknak ismerete, rövid elemzése.
6 A plen air festészet hatása a realista és impresszionista festészetre
Tiszta színek, tört színek, optikai színkeverés

Tiszta színek
Barnák és színes szürkék
A sötét és tört színek szerepe a realista festészetben
A barbizoni festőiskola hatása a realista és impresszionista festészetre
A Chevrenl-féle színelmélet és a „l’art pour l’art” elvének szerepe az impresszionisták művészetében

Hagyományos (palettán történő) és optikai színkeverési gyakorlatok
Természeti táj pillanatnyi hangulatának kifejezése az optikai színkeverés technikájával

A természet megfigyelésének és romantikus, fennkölt érzelmektől mentes ábrázolásának igénye a XIX. század végén.
A látás mechanizmusának tanulmányozása és a chevreul-i színkeverési elmélet megismerése, alkalmazása.

A1, A2, A3
B1, B2
C1, C2, C4, C6, C7, C8
D1, D2

A realizmus, impresszionizmus, neoimpresszionizmus, stílusjegyeinek és legjelentősebb külföldi és magyar művészeinek, és kiemelkedő alkotásaiknak ismerete, rövid elemzése.

Tiszta színek térhatásának ismerete és alkalmazása.
Fényszín, festékszín, összeadó, kivonó színkeverés, optikai színkeverés törvényszerűségeinek ismerete.
Színes fények keverésének sajátosságai.
Színharmóniák (skálaszerű harmóniák, hármas, négyes hangzatok) ismerete és alkalmazása.

7 A posztimpresszionista festők hatása a modern festészetre

A posztimpresszionizmus útkereséseinek bemutatása egy egyszerű csendéleten keresztül

A a „l’art pour l’art” elvének hatására a festői nyelv kialakítása és a festő belső érzéseinek kifejezése válik a festészet fő témájává. A festészet különböző utjainak megismerése, összehasonlítása.

A1, A2, A3
B2, B4
C1, C2, C4, C5, C6
D1, D2, D5

A posztimpresszionizmus, stílusjegyeinek és legjelentősebb külföldi és magyar művészeinek, és kiemelkedő alkotásaiknak ismerete, rövid elemzése.
8 A szecesszió és szimbolizmus

A stilizált természeti forma felhasználása a szecesszió művészetében
Szecessziós tárgyak, épületek tervezése (magyarázó vázlatrajzok, vetület, metszet, szerkezet)
Belső-tér alakítás, a modern design-szemlélet megjelenése, lakáskultúra
A kor technikai és ipari fejlődése, az urbanizáció felgyorsulása, a nagyvárosi elidegenedés tükröződése a szimbolizmus művészetében
A szimbolizmus és szecesszió „összművészeti” törekvése
A szimbolizmus témavilága és kifejezési eszközei a képzőművészetben
Élet-Halál, Mámor, Erotika, Egzotikum a festészetben és szobrászatban
Témavázlatok, illusztrációk, díszlettervek a korszak irodalmi és zenei alkotásaihoz

A szecessziónak mint a modern gyáripar sorozatgyártása és az egyedi kézművességmunka közötti ellentét feloldására tett kísérletének megismertetése. A természet gazdag formavilágának stilizálása és felhasználása a használati tárgyak és épületek tervezésében.

A1, A2, A3,
B2, B4, B5
C1, C2, C3, C4, C5. C7, C8
D1, D2, D3
A szecesszió, szimbolizmus stílusjegyeinek és legjelentősebb külföldi és magyar művészeinek, és kiemelkedő alkotásaiknak ismerete, rövid elemzése.

A forma mozgásának sajátosságai síkban, valós és illuzórikus térben.
Természeti és ipari forma jellegzetességeinek ismerete.
Természetei forma hatása az ipari formatervezésre.

10. évfolyam

Szám Tanegység Cél és fejlesztési feladatok Követelmény
1 Színelméleti ismeretek rendszerezése
„Formák és színek zenéje” a kubizmus és futurizmus művészetében

A tiszta színek ragyogása, kifejezés és dekorativitás a fauve-ok művészetében
A kubizmus és futurizmus új tér-idő szemlélete a képzőművészetben
A kompozíció, képi egyensúly és dinamizmus szerepe a fauve-ok, kubisták és futuristák alkotásaiban
„Formák és színek zenéje” - kubista csendélet hangszerekkel
„A sebesség a mi istenünk”, „Egy versenyautó szebb, mint a szamothrákéi Niké” - futurista kompozíció száguldó autókkal

A forma szintézisének és analízisének eredménye a képépítésben.
A kép mint a valóság különböző aspektusainak (tér – különböző nézőpontok, mozgás – idő – dinamizmus) gyüjtőfelülete.
Avagy, mit tud „elmondani” a kép ha elszakad a reneszánsz egynézőpontú statikus térszemléletétől.

A1, A2, A3
B2, B4, B5
C1, C2, C3, C4, C5, C8
D1, D2, D3
Ábrázolási rendszerek összefoglalása, sajátosságainak összehasonlítása és az adott célnak megfelelő alkalmazása.
Több nézet egyidejű alkalmazása a képalkotás folyamatában.
A fauve-ok, kubizmus, futurizmus, stílusjegyeinek legjelentősebb külhoni és magyar képviselőinek és kiemelkedő alkotásainak ismerete, rövid értelmezése, elemzése.
2 Formák és színek a szubjektív érzések kifejezésének szolgálatában
- expresszionizmus

A modern kor, a nagyvárosi élet dinamizmusa, a háború és gazdasági válság hatása a művészetre: expresszionizmus
A kiáltás és tiltakozás művészete - a háború borzalmai - képalkotás az expresszionizmus eszközeivel

A szubjektív forma és szín mint az érzelmek kifejezési eszköze.
Mi adja a formák, színek egyéni kifejezőerejét?

A1, A2, A3
B2, B4
C1, C2, C4, C5, C6, C7, C8
D1, D2, D3
Színelméleti ismeretek rendszerezése, a megismert összefüggések adott célnak és kifejezési szándéknak megfelelő alkalmazása.
Ipari és építészeti forma elemzése, a forma és funkció kapcsolatának felismerése. A működés, célszerűség, anyagszerűség és esztétikum elvének alkalmazása az egyéni tervező munkában.

Az expresszionizmus, stílusjegyeinek legjelentősebb külhoni és magyar képviselőinek és kiemelkedő alkotásainak ismerete, rövid értelmezése, elemzése.

3 Dadaizmus és szürrealizmus - az automatizmus mint alkotói módszer

A lázadás művészete
A műfaji határok és ábrázolási konvenciók lerombolása
A véletlen szerepe a műalkotásban
Az automatizmus mint alkotói módszer
A szépség szürrealista értelmezése, a groteszk fogalma
Dadaista szöveg- és képalkotás (hangköltészet, szöveg- és fotómontázs)

A művészet szerepe a társadalmi feszültségek levezetésében.
A funkciójától és jelentésétől megfosztott tárgy gondolatindukáló szerepének vizsgálata

A1, A2, A3
B2, B4, B5
C1, C2, C3, C4, C5, C6, C8
D1, D3
A dadaizmus, szürrealizmus, stílusjegyeinek legjelentősebb külhoni és magyar képviselőinek és kiemelkedő alkotásainak ismerete, rövid értelmezése, elemzése.
4 Absztrakció és konstruktivizmus
- Bauhaus, modern építészet, organikus építészet

Absztrakt és nonfiguratív kifejezési forma Kandinszkij és Henry Moore művészetében
Formák és színek önállósulása a festészetben és szobrászatban
A konstruktív alkotói szemlélet a festészetben, grafikában (képarchitektúra, tipográfia, Kassák Lajos) és a téralakításban (térkonstrukció, építészet)
A Bauhaus
Forma, funkció és stílus
A funkcionalizmus és forma szimbolikus tartalma
A tárgyalakítás szempontjai
A modern építészet útkeresései
Az organikus építészet (Makovecz, Wright)
Forma, funkció és szimbolika a népművészetben és az organikus építészetben
Fiktív vagy valós belső tér tervezése, modellezése síkban és térben

A meztelen, ábrázoló jellegétől megfosztott forma egyetemességébe vetett hit, mint a művészet eszperantó nyelvének lehetősége.
A funkció mint formaképzés kizárólagos eszközének zsákutcája a modern építészetben.

A1, A2, A3
B2, B4, B5
C1, C2, C3, C4, C5, C6, C9
D1, D2, D3
Tervezés síkban és térben, térkonstrukciók készítése.
A statikus és dinamikus téregyensúly elveinek megfigyelése a szobrászatban és építészetben, a tapasztalatok alkalmazása az egyéni munkák készítése során.
A színek szerepének megfigyelése, elemzése a környezetalakításban, öltözködésben, színházi díszlettervezésben stb.
A szerzett ismeretek felhasználása a formatervezés és makettkészítés során
A absztrakció, stílusjegyeinek legjelentősebb külhoni és magyar képviselőinek és kiemelkedő alkotásainak ismerete, rövid értelmezése, elemzése.
5 Az absztrakt expresszionizmus és a Pop art

A faktúra, textúra és az automatizmus szerepe a homogén képalkotásban
Különböző avantgard stílusok kifejezési formáinak tükröződése a pop artban

Az alkotás felszabadult elemi, ösztönös örömének átélése. Művészet mint játék a képpel és a valós tárgyakkal, formákkal, terekkel.

A1, A2, A3
B4, B5,
C1, C2, C3, C4, C5, C6
A absztrakt expresszionizmus, pop art stílusjegyeinek legjelentősebb külhoni és magyar képviselőinek és kiemelkedő alkotásainak ismerete, rövid értelmezése, elemzése.
6 Ábrázolási rendszerek összefoglalása

Hogyan tükröződik különböző kultúrák és korszakok ábrázolási konvencióiban az adott kor világképe
Stilizált, szimbolikus, síkszerű ábrázolás - az ókori Kelet: Egyiptom, Mezopotámia, kubizmus, konstruktivizmus, absztrakt művészet
Bizánci perspektíva - Bizánc és az ortodox művészet
Reneszánsz perspektíva - reneszánsz, barokk
Struktúrák, rendszerek „az atomizálódott világ”, mikrokozmosz, makrokozmosz - impresszionizmus, absztrakt művészet, expresszionizmus, minimal art
Különböző kultúrák és korszakok tér- és időszemlélete és ezek tükröződése a képzőművészetükben.

A három dimenziós valóság két dimenzióban való megjelenítésének problémája. Milyen összefüggés figyelhető meg egy adott kor, kultúra világnézete és térábrázolása, térszemlélete között

A1, A2, A3
B1, B2, B3, B5
C2, C4, C9
D3
A különböző művészettörténeti korszakok és irányzatok képalkotási sajátosságainak összefüggése a kor világnézetével, a kultúráról és művészetről alkotott felfogásával.
7 A fotó-, film- és táncművészet formanyelve

Kompozíciós gyakorlatok adott tárgyak elrendezésével, a fényviszonyok és képkivágás variálásával
Tájkép, városkép, életkép, portré, csoportkép kompozíciós sajátosságai
A film formanyelve
Színpadi mozgás, tánc, mozgásszínház, mozgás koreográfiák

Hogyan tükröződik a festészet formanyelve a fotó és film kezdeti időszakában?
Milyen új dimenziókat hoz létre a fotó és a film a képi kifejezésben?

A1, A2, A3
B3
C2, C3, C5, C6, C7, C8
D3
 
8 Neoavantgard irányzatok és tendenciák

Alkotáselemző gyakorlatok

Milyen új műfajai és kifejezésformái jelennek meg a művészetnek az új technikai eszközök és médiák megjelenésével?

A1, A2, A3
B2, B4, B5
C1, C2, C4, C5, C6, V7, C8, C9
D1, D2, D3
A neoavantgard irányzatok és tendenciák stílusjegyeinek legjelentősebb külhoni és magyar képviselőinek és kiemelkedő alkotásainak ismerete, rövid értelmezése, elemzése.

Követelmények, időszakonként, évenként, fejlesztendő vizuális területenként (7-10. évfolyam)

7. évfolyam

TÉR Egyszerű mértani formák (kocka, hasáb, téglatest, henger, gömb, gúla, kúp) látvány szerinti vonalas és tónusos rajza.
A vonal, folt, tónus szerepének ismerete és alkalmazása a forma térbeliségének érzékeltetésére.
Különböző formák formakarakterének és térbeli viszonyának megrajzolása látszati, vetületi, egy- és kétméretű axonometrikus ábrázolás szabályai alapján.
Téralakítás egyszerű formákból – statikus térkompozíciók.
FORMA Természeti és mesterséges forma megfigyelése, elemzése, szerkezeti és metszetrajzok készítése.
Formaredukció - dekoratív motívumok, kompozíciók készítése.
SZÍN A színkör – a tiszta színek rendszere. Alapszínek, elsődleges és másodlagos kevert színek rendszerének ismerete.
Semleges és tarka színek értelmezése, lokálszín fogalma.
Színek hangulati és dekoratív hatása.
Színkontrasztok:
  • magában való
  • hideg-meleg
  • sötét-világos

A fent felsorolt összefüggések alkalmazása a rajzi feladatok során.

KOMPOZÍCIÓ Ritmus, szimmetria és képi egyensúly ismerete és alkalmazása.
ALKALMAZÁS A térről, formáról, színről, tónusról, kompozícióról tanultak alkalmazása az illusztrációs témakörök során.
A betű
Az írás kialakulásának, fejlődésének vázlatos ismerete. A műszaki szabványírás ismerete. Egyéni tervezésű betűk, betűkompozíciók készítése.
MŰELEMZÉS Az őskori és törzsi művészet sajátosságainak és legjelentősebb alkotásainak ismerte.
A magyar népművészet tájegységeinek, legjelentősebb területeinek (építészet, öltözködés, bútorkészítés, fafaragás, fazekasság, kovácsmesterség) ismerete.
Az ókori Kelet - ezen belül Egyiptom és Mezopotámia - művészetének, valamint a prekolumbián és keleti művészet (India, Kína, Japán) sajátosságainak ismerete.
Görög és római művészet korszakainak és legjelentősebb alkotásainak ismerete

8. évfolyam

TÉR Belső és külső tér ábrázolása a reneszánsz perspektíva törvényei szerint (szabadkézi rajz vagy szerkesztés).
Tájábrázolás a levegőtávlat és lineális perspektíva alkalmazásával.
Téralakítás, térbeli mozgás érzékeltetése valós és illuzórikus térben.
FORMA Természeti és mesterséges forma részletgazdag ábrázolása síkban és térben (csendélet, emberi figura stb. rajzolása, festése, mintázása).
Természeti és mesterséges forma formaelemző rajza (metszet, vetület, magyarázórajz készítése).
Formaalkotás (pozitív, negatív forma és különböző faktúrák felhasználásával) realista, absztrakt és nonfiguratív módon.
A természeti formavilág elemzése forma, felület, látvány összefüggésének felismerése és alkalmazása.
Alapformák és a formák származtatása, összefüggéseik felismerése.
SZÍN Lokálszínek, fény-árnyék hatás, színreflex összefüggéseinek ismerete és az egyéni képességekhez mérten történő alkalmazása.
Színkontrasztok (komplementer, minőségi, mennyiségi, szimultán) ismerete és alkalmazása.
A színgömb - a színek rendszerezési módjainak ismerete.
KOMPOZÍCIÓ A formarend, színösszhang, kiemelés, képi egyensúly lehetőségeinek felhasználása realista, absztrakt és nonfiguratív kompozíciók készítése során.
Különböző kompozíciós rendszerek (átlós, háromszög, kör) ismerete és alkalmazása a különböző témakörök megvalósítása során.
ALKALMAZÁS Betű
Műszaki szabványírás (álló, dőlt kisbetűk) ismerete.
Betűkompozíciók, monogram, ex libris, védjegy, reklámgrafika elemzése, készítése.
Plakátok elemzése, készítése, tervezése.
MŰELEMZÉS Az ókeresztény művészet legjelentősebb alkotásainak ismerete.
A honfoglaló magyarok díszítőművészetének és tárgykultúrájának ismerete.
A bizánci és ortodox művészet sajátosságainak ismerete.
A romanika és gótika művészetének stílusjegyei és legjelentősebb európai és magyarországi művészeinek és alkotásainak ismerete.
A reneszánsz művészet sajátosságainak és legjelentősebb európai és magyarországi művészeinek és alkotásainak ismerete.
A barokk művészet sajátosságainak és legjelentősebb európai és magyarországi művészeinek és alkotásainak ismerete.
Egy-egy alkotás stílusjegyek alapján történő felismerése, besorolása és elemzése.

9. évfolyam

TÉR Összetett külső és belső terek ábrázolása.
Mobilok, térkonstrukciók, építészeti terek elemzése, értelmezése, tervezése.
Idő és tér, mozgás és tér összefüggéseinek felismerése, elemzése, egyéni munkákban való alkalmazása.
Sorozatfotó, film tér és idő dimenzióinak kifejezési lehetőségei.
FORMA A forma mozgásának sajátosságai síkban, valós és illuzórikus térben.
Természeti és ipari forma jellegzetességeinek ismerete.
Természetei forma hatása az ipari formatervezésre.
SZÍN Tiszta színek térhatásának ismerete és alkalmazása.
Fényszín, festékszín, összeadó, kivonó színkeverés, optikai színkeverés törvényszerűségeinek ismerete.
Színes fények keverésének sajátosságai.
Színharmóniák (skálaszerű harmóniák, hármas, négyes hangzatok) ismerete és alkalmazása.
KOMPOZÍCIÓ Térbeli mozgás, változás kifejezése: fázisrajz, folyamatábra, több nézet egyidejű alkalmazása.
Mozgásváltozás kifejezése síkban és térben.
ALKALMAZÁS Plakát, montázs készítése.
Belső téralakítás (lakás, közösségi tér tervezése).
Jelek, szimbólumok elemzése, tervezése.
A reklám igazságtartalmának és vizuális hatásmechanizmusának elemzése. Jó reklám vagy igaz reklám.
Magyarázó rajzok, vázlatok, szerkezeti, vetületi és metszetrajzok értelmezése, készítése az egyes témakörök során.
MŰELEMZÉS A klasszicizmus, romantika, eklektika, realizmus, impresszionizmus, neoimpresszionizmus, posztimpresszionizmus, szecesszió, szimbolizmus stílusjegyeinek és legjelentősebb külföldi és magyar művészeinek, és kiemelkedő alkotásaiknak ismerete, rövid elemzése.

10. évfolyam

TÉR Ábrázolási rendszerek összefoglalása, sajátosságainak összehasonlítása és az adott célnak megfelelő alkalmazása.
FORMA Ipari és építészeti forma elemzése, a forma és funkció kapcsolatának felismerése. A működés, célszerűség, anyagszerűség és esztétikum elvének alkalmazása az egyéni tervező munkában.
SZÍN Színelméleti ismeretek rendszerezése, a megismert összefüggések adott célnak és kifejezési szándéknak megfelelő alkalmazása.
KOMPOZÍCIÓ A különböző művészettörténeti korszakok és irányzatok képalkotási sajátosságainak összefüggése a kor világnézetével, a kultúráról és művészetről alkotott felfogásával.
Több nézet egyidejű alkalmazása a képalkotás folyamatában.
Tervezés síkban és térben, térkonstrukciók készítése.
A statikus és dinamikus téregyensúly elveinek megfigyelése a szobrászatban és építészetben, a tapasztalatok alkalmazása az egyéni munkák készítése során.
ALKALMAZÁS A színek szerepének megfigyelése, elemzése a környezetalakításban, öltözködésben, színházi díszlettervezésben stb.
A szerzett ismeretek felhasználása a formatervezés és makettkészítés során.
MŰELEMZÉS A fauve-ok, kubizmus, futurizmus, expresszionizmus, dadaizmus, szürrealizmus, konstruktivizmus, absztrakció, absztrakt expresszionizmus, pop art stílusjegyeinek legjelentősebb külhoni és magyar képviselőinek és kiemelkedő alkotásainak ismerete, rövid értelmezése, elemzése.

Az értékelés rendje és eljárása

A rajzórák során elméleti, gyakorlati és technikai ismeretek megszerzésére adódik lehetőség.
Az elméleti ismeretek egyrészt különböző kifejezési eszközök hatásmechanizmusának megismerését jelentik, másrészt különböző korok, stílusirányzatok, műalkotások megismertetését szolgálják. Ezeknek a stílusoknak szemlélete, kifejezési eszközeinek ismerete sok segítséget nyújt az egyéni látásmód, kifejezés, alkotás létrehozásában is. Így ez a tudásanyag közvetve beépül a diákok egyéni munkáiba, alkotásaiba, előadásaiba, dolgozataiba.

Az elkészült munkák, rajzok, makettek, házi- és iskolai dolgozatok, gyűjtő- és előkészítő munkák értékelése pontozásos rendszerben történik.
Általában egy 80 perces epochális órában elkészíthető munkával maximálisan 5 pontot lehet szerezni. (Ha egy diák az átlagosnál jóval igényesebb munkát készít, a maximálisnál több pontot is kaphat az adott témára.)
Ha egy-egy téma befejezése több epochális órát igényel, akkor a feladatra fordított időtől és nehézségi fokától függően az 5 pontnál több is lehet a maximális pontszám.

Egy-egy időszak (epocha, félév, tanév) végén összeadva az egyes témákra, feladatokra kapható maximális pontszámokat, megkapjuk az adott időszak maximális (100%-os) teljesítményét.
Ehhez viszonyítva, az egyes diákok szerzett pontjait összeadva kiszámítható a saját %-os teljesítményük.
Az osztályzatok meghatározása a százalékos értékelésből:

0 - 30% elégtelen
31 - 50% elégséges
51 - 75% közepes
76 - 90% jó
91 - 100% jeles

A kitűnő érdemjegy nem pontszám alapján jár, hanem adható: tehetség, szorgalom, teljesítmény, lelkesedés együttes jelenléte esetén.

Előfordulhat, hogy egy diák egy adott időszakban betegség vagy más indokolt okból hiányzik, ilyenkor a kimaradt témákat, feladatokat pótolnia kell. Ha ez - a feladat jellegénél fogva - nem oldható meg, úgy egyéni feladatvállalással (gyűjtőmunka, kiállításrendezés, kiselőadás tartása, anyag előkészítő munka, művészettörténeti ismeretterjesztő szöveg fordítása stb.) is megszerezhető az adott időszak kieső pontszáma.
Esetenként a diákok számára a tanórán lehetőség van, hogy az adott témán, művészettörténeti korszakon belül az adottságaiknak, képességeiknek jobban megfelelő elméleti (művészettörténeti jellegű) vagy gyakorlati (kreatív alkotómunka) között válasszanak.

Ez a pontozási rendszer elsősorban teljesítménycentrikus és a pontos, következetes munkára igyekszik rávenni a diákokat. Ennél természetesen sokkal fontosabb az a nap mint nap jelenlévő szóbeli értékelés, biztatás, dicséret, elismerés, ami a folyamatos munka, az egyéni és csoportos korrektúra része, és ami a közös munkát, az együtthaladást, az elért eredmények örömét adja.

Továbbá közvetve értékelésnek és elismerésnek számít az a tény is, hogy az elkészült művek kiállításával, az iskola környezetébe való beépítésével azok, az azt készítő nemzedéknek büszkeséget, míg a következő nemzedékeknek követendő példát adnak.
Ez mindenféle százalékos és számszerű értékelésnél többet jelent diákoknak, tanároknak, szülőknek egyaránt.

Csoportos és egyéni szóbeli értékelés a feladat végzése során, illetve összegző értékelés a feladat befejezésekor.

Egy-egy összefüggő témakör értékelése az epocha végén.

Számszerű összesítés és értékelés félév végén és a tanév végén.

Szükséges taneszközök, ismerethordozók

7 – 10. évfolyam

Imrehné Sebestyén Margit: A képzelet világa 5. osztály, Rajz és vizuális kultúra (2003 első kiadás)
Imrehné Sebestyén Margit: A képzelet világa 6. osztály, Rajz és vizuális kultúra (2003 első kiadás)
Imrehné Sebestyén Margit: A képzelet világa 7. osztály, Rajz és vizuális kultúra (2003 első kiadás)
Horváth Katalin: A képzelet világa 8. osztály, Rajz és vizuális kultúra (2003 első kiadás)

12 – 13. évfolyam

Herendi Miklós: Művészettörténet I-II
Pataki Gábor: Művészettörténet III.
Szabó Attila: Művészettörténet vázlatokban a kezdetektől napjainkig és
Szabó Attila: Művészettörténet képekben a kezdetektől napjainkig

Kiegészítő tankönyvként használjuk:

Beke László: Műalkotások elemzése a gimnáziumok I-III. osztálya számára
Pázmány Ágnes, Permay Éva: Látás és ábrázolás - gimnázium I-III.
című tankönyveket


Rajz és vizuális kommunikáció, 12 – 13. évfolyam

A tantárgy általános céljai, fejlesztési feladatai

A tantárgy a köznapi, a művészi; a tudományos és a műszaki megismerés, valamint közlési és kifejezés egyik alapvető fajtájával ismerteti meg a tanulókat.

Az általános nevelési célok közül

a kreativitás,
a problémafelismerő és megoldó képesség,
az értelmi képességek,
a képi és képzetekben gazdag gondolkodás,
az. ízlés,
az empátia,
a kommunikációs készség,
az érzékenység,
a nyitottság
fejlesztéséhez járul hozzá.

A vizuális alkotó képesség fejlesztése

A látható és láthatóvá tett világban különösen a látvány jelentésének, esztétikai üzenetnek megismeréséhez és megértéséhez, illetve a közlő szándékának megfelelő, gondolatban és érzelemben gazdag ábrázolás, képi-plasztikai kifejezés, konstruálás fejlesztéséhez járul hozzá:. A világ érzéki-tapasztalati birtokbavételével az érzékszervek; kiemelten a látás kiművelésével és a kéz intelligenciájának fejlesztésével foglalkodik. A térszemlélet, a forma-, a szín-, az anyag-; a szerkezetismeret és érzék, mind a vizuális nevelés hatására emelkedik magasabb szintre.

A vizuális befogadóképesség fejlesztése

A megsokszorozódott technikai és rábeszélő képek korában a tantárgy újszerű célja. az információk közti szelekciónak, a kritikus befogadásnak a kialakítása.

A tantárgyi tartalmak három nagy témaköre:

A kifejezés, képzőművészet részben a tanulók személyes; kifejező-expresszív tevékenységének és az elvárható műelemzési ismereteinek leírása található.
A vizuális kommunikáció témához a köznapi = tájékoztató - tudományos vizuális információk világa tartozik.
A tárgy- és környezetkultúra témakör a használati tárgyakkal, az iparművészettel, a népművészettel és az építészettel kapcsolatos alkotó- és elemzőtevékenységeket tartalmazza.

Kifejezés, képzőművészet

Vízuális nyelv
A vizuális kifejezés formanyelvi elemeinek felismerése és alkalmazása az alkotó és befogadó tevékenységekben, elemzésük a művészeti ágakban, műfajokban; népművészetben, építészetben, tárgyakban, a vizuális a tudományos és, köznapi információkban.

Alkotás
Aktuális; egyéni vagy közösségi problémák, gondolatok, témák,
érzelmek, lelkiállapotok, hangulatok személyes hangú megjelenítése síkon és térben a kifejezőeszközök egyéni használatával. Művészeti (pl. irodalmi, zenei) élmények asszociációkra .épülő feldolgozása illusztratív, grafikai, festői vagy plasztikai megjelenítéssel.
Látványélmények színbeli-formai átírása, szintézisre épülő egyéni kifejezése.

Befogadás
Művészeti ágak szerinti, műfajhoz, témához igazodó, problémaközpontú műelemzés korba, kultúrába ágyazva. A műfajnak és a témának megfelelő értelmezési szempontok (stílustörténeti, kultúrtörténeti ikonográfiai.).

Műfajnak, témának megfelelő műelemző szempontok (ikonográfiai, stílustörténeti) alkalmazása a leírástól az ítéletalkotásig.

Építészet, festészet, szobrászat
Az építészet fogalma, funkciója, társadalmi és természeti meghatározottsága.
Az építészeti szerkezetek, fejlődésük fordulópontjai. Az építészeti stílusok (térszervezés; tömegalakítás, alaktan). Az építészet hatásrendszere.

Festészet fogalma, funkciója
Festészeti stílusok (kulturális, társadalmi, történeti meghatározottság).
Festészeti műfajok témái (pl. arckép, csendélet, tájkép), megjelenési típusai (pl. táblakép; murális alkotás) technikái (pl. olaj, freskó).
A festészet kifejezőeszközei, hatásrendszere.
Képgrafika fogalma, funkciója, stílusa; témái, formanyelve, technikái.
Szobrászat fogalma, rendeltetése.
Szobrászati formanyelv, stílusok (kulturális, társadalmi, történeti meghatározottság).
A szobrászat műfajai (kerekszobor, szoborcsoport, dombormű), témái, technikái.
A szobrászat hatásrendszere.
Kortárs műfajok a képzőművészetben (pl: environment, térinstalláció).
Elérhető művészeti gyűjtemény anyagának megismerése.

Művészettörténeti összefoglalás
Az európai és Európán kívüli kultúrák művészettörténeti áttekintése a műfajok, a kor és a stílus összefüggésében

Vizuális kommunikáció

Vizuális nyelv
Az ábrázolás, a tervezőgrafika formanyelvi elemei és összefüggései.
A formaadás módjai a tanulást szolgáló, a tudományos, a köznapi információkban, a tájékoztatásban; a reklámban.

Alkotás
Természettanulmányok; látvány- és modellértelmezések: forma; szerkezet, anyag és funkció szerinti tanulmány és anlalízis.
Keletkezést, működést, változást kifejező, magyarázó képsorok, folyamatábrák készítése.
Tértanulmányok, téri rend, összetettebb térviszonyok tapasztalati távlattani és szerkesztett perspektivikus ábrázolása.
Összetett térformák; tárgyak térbeli helyzetének megjelenítése az ábrázoló geometria rendszerében (Mongevetület, egyméretű (izornetria) és kétméretű (dimetria) axonometria, Kavalier-axonometria) szabadkézi vázlattal és szerkesztéssel.
A térábrázolási konvenciók történeti áttekintése.
Térábrázolási módszerek ötvözése, transzformálási kísérletei a látáskonvenciók átalakítására, az optikai csalódások a fordított perspektíva vagy fotó felhasználásával.
Választott témájú grafikai terv (pl. bélyeg, naptár, könyvborító, CD-borító, iskolaújság) készítése. Az alkotófolyamat lépéseinek összegyűjtése munkanaplóban (alapgondolat, tájékozódás - gyűjtés, vázlatok, tervek.
Rekonstrukció, modellezés.
Alkalmazott grafikai tervezés kép és szöveg felhasználásával: Néhány betűtípus alkalmazása (pl. tudományos illusztráció vagy ex libris, meghívó, névjegy).

Befogadás
A mindennapi életben alkalmazott geometriai konvenciók (Monge-féle vetület, axonometria, perspektíva) olvasása megértése, köznapi és tudományos megjelenési formái.
A vizuális kommunikáció fogalma
A vizuális kommunikáció műfajai (tipográfia, fotó, tervező grafika).
A köznapi és tudományos közlések műfaji sajátosságai: A tervezői grafika üzenethordozó és tájékoztató funkciója; közlő és felhívó jellege.
A vizuális kommunikáció a közlő szándéka szerinti hatásrendszere: információ (objektív), reklám (felhívó), műalkotás (esztétikai jelentéstartalmú).
A közvetlen és közvetett emberi kommunikáció, a tömegkommunikáció.
A kép, az írás szerepének fordulópontjai a kommunikáció fejlődésében.

Tárgy- és környezetkultúra

Vizuális nyelv
A tárgyi világ formanyelvi elemei, a tartalom és forma összefüggése.

Alkotás
Valós szükségleten alapuló tárgy tervezése (pl. ékszer, öltözködés, kiegészítő, hangszer, gépezet). A tárgynak vagy térbeli makettjének elkészítése. A tervezési folyamat dokumentálása munkanaplóban (feladatmeghatározás, tájékozódás - gyűjtéssel, ötletekkel -, látszati és műszaki jellegű rajzok, szín- és anyagminta).
Tértervezési, berendezési probléma (pl. tér, térrészlet, illetve berendezési tárgy) felvetése, meghatározása; tájékozódás, ötletek. Tervezés alap- és nézetrajzban, axonometrikus rendszerben vagy, perspektívaképpel, a terv modellezése.

Befogadás
A tárgykultúra fogalma; a tárgyak funkciója, fajtái (eszköz, berendezés, felszerelés, használati, dísz-, kegy-; műtárgy). .
A tárgyak stílusa és a korstílus. A tárgyak kulturális és társadalmi meghatározottsága.
A tárgyak jelentése (társadalmi történeti, műszaki, ergonómiai, esztétikai, gazdasági).
Az alkotófolyamat (feladatmeghatározás, tervezés; kivitelezés, kipróbálás, értékelés) ismerete.
A funkció és forma, a jelentés, a lépték, az anyag, a szerkezet, az elkészítés módjának ismerete a tárgyak megítélésében.

Népművészet
A tárgyi néprajz és a népművészet fogalma.
A hagyományos magyar népművészet és napjaink népművészete, a folklorizmus.
A magyar népművészet áttekintése (népi építkezés; eszközök, bútorkészítés, fafaragás, fazekasság, szőttes, hímzés, népviselet).
Elérhető helytörténeti, néprajzi gyűjtemény.

Az alábbiakban a Kultúrák, művészettörténeti korok és stílusirányzatok, valamint a Rajzi, elméleti és gyakorlati feladatok témakörei az időrendben egymást követő korok által szerveződő lehetőségeit jelentik csupán a tanterv, tanóra tervezésének. Azt hogy a gyakorlatban melyik témát, feladatot választjuk és milyen időkeretben és részletességgel foglalkozunk vele azt az adott csoport érdeklődésének iránya, célja (művészet iránt érdeklődő, közép- vagy emelt szinten érettségizni szándékozó, felvételire készülők diákok csoportja), az alkotómunkában elért színvonala befolyásolja. Az is szempont hogy az előző négy évben epochális óráin vagy témahetein szerepelt-e az adott téma vagy feladat.
Egyes irányzatok, tendenciák, témakörök, feladatok csak egyéni vagy csoportos feldolgozással kerülnek be a tananyagba, egyéni érdeklődés alapján, de az elkészült produktum bemutatásával, kiállításával mindenki számára hozzáférhetővé válik. Bizonyos témákat évfordulókhoz, iskolai eseményekhez, rendezvényekhez kapcsolódva érdemes feldolgozni és az iskolai élet részévé tenni.

11. évfolyam
 
 

Kultúrák, művészettörténeti korok és stílusirányzatok

Rajzi, elméleti és gyakorlati feladatok

Tantárgyi célok, és a gyakorlati feladatokhoz kapcsolódó technikák

Szakkifejezések*

1. Az őskor művészete és a törzsi művészet, a magyar népművészet Gipszkarcok, barlangfestmény imitációk készítése az őskori sziklarajzok és barlangfestmények szemlélete alapján.
Maszkok készítése és testfestés a törzsi művészet alkotásainak elemzése alapján.
Idolok mintázása őskori és törzsi művészet példái alapján
Az őskori ember világképének megismertetése a fellelhető építmények, szobrok, és ábrázolások alapján. Az őskori alkotások technikáinak és ábrázolásmódjainak megfigyelése, az ábrázolások realisztikus jellegének és stilizáltságának feltételezett összefüggése az ábrázolást övező hiedelmekkel.

A törzsi művészet szerepének és sajátosságainak megismerése a szerzett tapasztalatok felhasználása a saját munkák készítése során. A különböző anyagok, agyag, gipsz, zúzott papír, technikai lehetőségeinek megismerése és alakíthatósága.

Technikák: terrakotta dombormű, gipszkarc, zúzottpapír dombormű, tempera festmény.

animizmus, archaikus, archetípus, cizellálás (anyagmegmunkálás),
dolmen, idol,
Fazekasság, folklór, kerámia,
hímzés, kelengyeláda,
máz (kerámia), miskakancsó,
maszk, menhir, monolit,
naív művészet, nemezelés,
népművészet, néprajz,
prehisztorikus, spanyolozás,
székely-kapu, szobor,
szökröny, szőttes, szövés,
szövőszék, szuszék, tálas,
tornác, totem, tükrös
varrottas, viselet
2. Egyiptom művészete
Mezopotámia művészete
Stilizált ember és állatábrázolások az egyiptomi és mezopotámiai művészet stiláris jellemzői alapján Az ókori nagykultúrák világképének tükröződése a művészetben. A művészet szerepének tanulmányozása az ókori kultúrák emberének életében. A stiláris ábrázolás tartalmi és formai sajátosságainak tanulmányozása a tanulságok alkalmazása az egyéni munkák készítése során.

Technikák: terrakotta szobor, makett, tempera festmény.

 

alapszínek, ankh jel,
áthidalások (építészet),
bazilikális elrendezés,
dombormű, frontalitás, falfestészet,
falikép, hieroglifa, hüposztil,
ideográfia/fogalom írás,
kolosszus, lapos dombormű,
magas dombormű, masztaba,
obeliszk, ornamentika, oszlopfő,
oszloptípusok, papírusz,
pilon/pülon, piramis,
predinasztikus, relief,
sírkamra, szarkofág, szentély,
szent kerület, szfinksz,
sztéle, takarás
3. Prekolumbián művészet
Keleti művészet: India, Kína, Japán
    alakos és arcos edény,
dzsámi, mandala
4. A görög művészet Az ókori görög istenek panteonja, görög templom és színház makettek, színházi maszkok készítése. A természeti környezet s az ember alkotta épületek harmóniájának megteremtése, az ókori görögök világképének tükröződése művészetükben, a görög templomok arányrendjének és szerkezeti felépítésének sajátosságai. Az aranymetszési arány jelenléte zenében, az építészetben és a szobrászatban. Az emberábrázolás sajátosságainak változása a görög kultúra egymást követő korszakaiban.

Technikák: Tónusos és színes ceruzarajz, tempera, papír és agyagmaszk, agyag és papír makettek.

 

agora, akropolisz, akrotérion,
amfóra/amphora,
arány, aranymetszés,
architektúra, architráv, archivolt,
aszimmetria, dór, ión, korintuszi,
entázis, épületszobrászat, fríz,
kannelurák, kánon, kariatída, kontraposzt, koré, kurosz, kratér,
megaron, metopé, nyeregtető,
oromzat, öntött szobor, öntvény,
öntő forma, peplosz, peripterosz,
portikusz, triglif, tümpanon/timpanon,
vázakép, voluta
5. A római művészet
A római provinciák művészete
Építészeti makettek, szerkezeti rajzok, értelmező ábrák készítése. Az ókori római építési technikák megismertetése, a formai újítások tanulmányozása. A forma és funkció összhangjának vizsgálata a római építészetben. A birodalmi célkitűzések tükröződése az építészetben.

Technikák: szerkezeti rajzok, makettek.

 

Amphiteátrum, álboltozat,
árkád, átrium, boltív, diadalív,
boltozat, Capitólium, fórum,
colosseum-motívum, dongaboltozat,
éremművészet,
féloszlop, kolostor, kupola, kváderkő,
mauzóleum, mozaik, opeion,
övpárkány, pilaszter,
pillér
6. Bizánc és az ortodox művészet
Az iszlám művészete
A középontos térszervezés mint az eszményi harmónia és rend eszméjének kifejezője.    
7. A román stílus
Románkori templomok és várak
  A keresztény szemléletmód tükröződése a különböző művészetekben, a valóság s az ábrázolt világ viszonyának kifejeződése a stilizált ábrázolásban.
.A stilizált és szimbolikus ábrázolás sajátosságainak megfigyelése, elemzése.

Technikák: Építészeti elemek készítése, makett. Szerkezeti rajzok, magyarázó ábrák készítése.
altemplom, apátság, apszis, attributum, bélletes kapu,
bordás keresztboltozat,
főhajó, freskó, galéria (építészet),
harangtorony, kálvária,
katedrális, kerengő, keresztboltozat,
keresztelőkápolna, kereszthajó, korpusz, latin kereszt,
mandorla, mellékhajó,
nyitott fedélszék, oltár,
pergamen, pillérköteg,
romanika, sekrestye,
templomhajó, trifórium
8. Szobrászat és freskó festészet kapcsolata az építészettel Zárókövek maszkok mintázása, képzelt lények rajzolása, festése Technikák: Agyag domborművek, temperafestmények, színes krétarajzok, térinstallációk.  
9. A gótika
Gótikus katedrálisok és várak
Építészeti makettek, szerkezeti rajzok, értelmező ábrák készítése. A fény valós és szimbolikus szerepének megismertetése a gótikus építészetben. A tér szimbolikus tartalmának és az új építési technika lehetőségeinek összefüggése a gótikus építészetben. Az építészet és a társművészetek összhangjának bemutatása.

Gótikus építészeti szerkezetek forma- és arányrendjének tanulmányozása. Mérműves ablakok elemzése, tervezése és makett készítése és makett formájában való elkészítése
gótika, csarnoktemplom, falkárpit,
fiatorony, gobelin, hevederív,
huszártorony, iniciálé,
kódex, könyvművészet,
legyezőboltozat,
mérmű, miniatúra, rózsaablak,
táblakép, támív, támpillér,
trecento,
ciszterna, csúcsív
10. Gótikus üvegablakok Üvegablakok tervezése, készítése A gótikus katedrálisok szobrainak és üvegablakainak ikonográfiai rendje, a szobrok és az üvegablakok készítésének technikája.
Technikák: Terrakotta groteszk szobrok (képzelt lények) vízköpők mintázása, üvegablak-imitációk készítése (hideg üvegfesték).
 
11. A reneszánsz
A quattrocento művészete
Leonardo da Vinci, Raffaello Santi, Michelangelo Buonarroti
Épülettervek készítése a perspektívikus ábrázolás szabályai szerint
Tájképek rajzolása festése a lineális perspektíva és a levegőtávlat érzékeltetésével
A görög művészet harmóniára való törekvésének hatása a reneszánsz művészetre.

A humanista és emberközpontú szemlélet tükröződése a tér- és emberábrázolásban.

A centrális tér egyetemes és eszményi harmóniájának tükröződése az építészetben.

A természet megfigyeléseinek és tanulmányozásának hatása a képi ábrázolásban.

Az eszményi szépség kifejezésének igénye a festészetben és a szobrászatban.

 

reneszánsz,
Ábra, ábrázoló geometria, ábrázolási rendszer, axonometria, diagramm,
anatómia, akt, akvarell, derített szín,
alaprajz, alapsík, homloksík (ábrázoló geometria), döféspont, egyiránypontos/centrális perspektíva, horizont,
fővonal (ábrázoló geometria),
egyméretű/ izometrikus axonometria,
árnyalat, derítő fény, ellenfény,
ballusztrád, egyedi grafika,
békaperspektíva, csegelyeskupola,
csendélet, csúcsfény,
enyészpont/iránypont,
Kavallier axonometria,
kazettás mennyezet, képmás,
képsík, kétiránypontos perspektíva,
kétméretű/dimetrikus axonometria,
kevert nézőpontú ábrázolás,
levegőperspektíva, madártávlat,
méretperspektíva,
merőleges vetítés (ábrázoló geom.),
metszet (grafika),
metszetrajz, metszősík,
Monge-féle vetületi ábrázolás,
nézetszerű ábrázolás, nézőpont,
nyomvonal (ábr. geometria),
palást (ábrázoló geometria),
párta (építészet), perspektívikus ábrázolás, rövidülés,
portré, quatrocento,
sfumato, síkbeli ábrázolás,
síkidom, származtatás (ábr. geometria), szerkesztőrajz,
szerkezeti rajz, tájkép, tanulmányrajz/ stúdium, tapasztalati távlattan/ látszati ábrázolás,
térábrázolási konvenció,
térrétegek, térszervezés,
tervezési folyamat,
tervrajz, többnézetű ábrázolás,
transzformáció, vonalperspektíva
12. A velencei festészet
Giorgione, Tiziano
A reneszánsz az északi országokban
Dürer, Holbein, Brueghel
    ecsetrajz, fametszet, rézkarc, rézmetszet, mélynyomás,
térhatás, térillúzió, térmélység,
természetelvű ábrázolás,
természetes megvilágítás,
természeti forma,
faktúra, (s)grafittó, intarzia,
olajfestés, önarckép, mellkép
13. A manierizmus     Anamorfózis, cinquecento
manierizmus
14. A barokk
Itália építészete a XVII. században
Caravaggio, Bernini,
Rubens, Rembrandt, Velázquez
Holland festészet a XVII. században 
Építészeti makettek, szerkezeti rajzok, értelmező ábrák készítése. A hatalom reprezentációjának tükröződése a barokk építészetben és téralakításban.

A barokk építészet formakincsének megismerése és felhasználása egyéni tervek készítése során.

Technikák: Barokk épületek, kertek, makettjeinek készítése.

Fény, árnyék, szerepének megfigyelése a barokk festészetben.
A teatralitás és a fény figyelemvezető szerepének összefüggése.
A csendélet és az enteriőr műfajának megjelenése a polgári barokk művészetben.

Barokk, atlasz (építészet),
átlós kompozíció,
diszharmónia,
díszlet, dísztárgy,
enfilade/anfilád, enteriőr,
franciakert, illúzionizmus,
karzat, kertművészet, lizéna,
manzardtető, rizalit,
rokokó, stukkó, szekkó/secco,
szoborfülke,
camera obscura
15. Magyar művészet a XVII. században      
16. Francia barokk építészet
Németország és Ausztria barokk építészete
     
17. Magyar művészet a XVIII. században      
18. A XVIII. század szobrászata
Poussin, Watteau, Fragonard
  Új műfajok és szemlélet megjelenése a rokokó művészetében.
Technikák: árnykép készítése, rokokó szobabelsők, enteriőrök tervezése.
 
19. A barokk és a klasszicizmus Angliában      
20. A klasszicizmus
A klasszicista szobrászat és festészet
  Az ókori görög művészet harmóniára való törekvésének hatása a klasszicista művészetre.
Az eszményi női szépség megfogalmazása a klasszicista szobrászatban.
Technikák:
Tónusos ceruzarajzok, terrakotta szobrok.
Empire, klasszicizmus, klasszikus
21. A magyar klasszicizmus      
22. A romantika, Izsó Miklós
 
A mozgás érzékeltetése a szobrászatban,
Emberi figurák rajzolása (kroki), mintázása
A romantika természetszemléletének tükröződése a tájképfestészetben. (Az idealizált, fenséges táj.)
A romantika tájképfestészetének kompozícióban és színharmóniában megjelenő stiláris jellemzői.
A dinamizmus és a mozgás megjelenése a romantika szobrászatában.
Technikák: Tájképfestés, terrakotta szobor vázlatok.
Angolkert, eklektika,
életkép/zsánerkép,
romantika

* Az alábbi szakkifejezéslista a rajz és vizuális kommunikáció részletes érettségi vizsgakövetelmények részét képezi. A normál betűvel szedett kifejezések a középszint, míg a vastag betűvel jelölt fogalmak az emelt szint ismeretanyagát képezik. Ezen belül az aláhúzás nélküli kifejezéseknél az ismeret felismerése, megértése a követelmény, míg az aláhúzással megjelöltek esetében az ismeret reproduktív felidézése, definiálása is szükséges. Azon fogalmak esetében amelyek dőlt betűvel kerültek megjelölésre, középszinten elegendő az ismeret felidézése, megértése, de emelt szinten elvárható az adott kifejezés reprodukálása is. A zárójelbe tett információ csak a pontosítást segíti.

12. évfolyam
 
 

Kultúrák, művészettörténeti korok és stílusirányzatok

Rajzi, elméleti és gyakorlati feladatok

Tantárgyi célok, és a gyakorlati feladatokhoz kapcsolódó technikák

Szakkifejezések*

1. A realizmus
A XIX. század második felének magyar művészete
A „stílusok álarcosbálja": a historizmus.
 
  A művészet társadalmi érzékenységének tükröződése a realizmus festészetében. A vázlatos ecsetkezelés és expresszív kifejezés csírájának megjelenése a realista festészetben. A kiszolgáltatott ember és emberi sors ábrázolása a képzőművészetben.
A pátosszal és romantikus elvágyódással átitatott tájábrázolással szemben megjelenik a nyers, naturalista tájszemlélet.
akadémizmus,
bidermeier, historizmus,
litográfia/kőnyomás,
naturalizmus, realizmus,
szentimentalizmus
2. Az impresszionizmus
A modern művészet születése.
Művésztelepek Európa-szerte.
A nagybányai iskola.
  A statikus természetszemléletet felváltja az állandóan változó természeti táj megfigyelésének és rögzítésének igénye.
A vázlatos ecsetkezelést felváltja az optikai színkeverés technikája, amely a képnek szinte vibráló hatást ad. Így a természet pillanatnyi változását érzékelteti.
Technikák: tempera, festés, (optikai színkeverési gyakorlatok), tájrészletek.
Dagerrotípia, impresszió,
impresszionizmus,
nagybányai festészet,
neoimpresszionizmus,
plein air, pointillizmus
3. A modern művészet négy iránya; a posztimpresszionizmus. Forma, szín, felület öntörvényű szerepe a modern festészetben. Ecsetkezelési és felületképzési technikák felfedezése.
Tájkép, csendélet festése a festői felület változatos alkalmazásával.
A festészetben a kép témájáról áttevődik a hangsúly a kép kifejezésmódjára, stílusára, kifejezési eszközeire. Az öntörvényű festészet posztimpresszionisták által elkezdett különböző útjainak megismerése. posztimpresszionizmus
4. A modern plasztika kezdetei. A naturális ábrázolástól „kényszerétől” felszabadult térbeli forma jellege, kifejezési lehetőségei. Az absztrakt és nonfiguratív szobrászat irányzatai. Absztrakt és nonfiguratív szobrok készítése agyagból, zúzottpapírból, lécből, drótból és papírmasséból. A szobrászi forma felszabadulása a naturális ábrázolás kényszere alól. A forma, mint az önkifejezés eszköze.
Technikák: terrakotta szobrok, zúzott papír, domborművek.
absztrakt,
absztrakt művészet,
anyagszerűség, áttört forma
5. A szimbolizmus. Az emberi test mint szimbolikus gondolat hordozója. Terrakotta szobrok készítése. A természet gazdag formavilágának stilizálása és felhasználása a használati tárgyak és épületek tervezésében.
A forma – mint szimbolikus tartalom – hordozója.
Nabis, pannó, szimbolizmus,
szimbólum
6. A szecesszió.
A gödöllői művésztelep.
A dekoratív felület varázsa. Árnyfigurák készítése, megfestése különböző minták és felületek dekoratív alkalmazásával.
Szecessziós tárgyak tervezése.
A szecesszió formavilágának és díszítő motívumainak tanulmányozása és alkalmazása egyéni munkákban.
A természeti formák rajzolása a stilizálási folyamat érzékeltetésével és felhasználása a tárgyak tervezésében.
alkalmazott grafika, alkalmazott művészet, antikva (tipográfia),
batikolás, belsőépítész,
dekoratívitás, design,
plakát, szecesszió
7. A fényképezés felfedezésének és elterjedésének hatása a modern művészetre. A fotó- és filmművészet kialakulása Fotómontázs, fotogram készítése.
A film formanyelvének elemei.
   
8. A fauve-izmus. A nyes, tiszta színek és az elemi kontrasztok (sötét – világos, hideg – meleg) kifejező ereje a vadak és az expresszionisták művészetében. Az elemi formák és nyers, tiszta színek kifejező erejének tanulmányozása, a fauve-ok és expresszionisták festészetében, és ezen tanulságok felhasználása egyéni gondolatok, érzések megfogalmazásában. Fauves
9. Az expresszionizmus.     Expresszionizmus, expresszív
10. A kubizmus. A tárgy, tér, környezet és mozgás együttes kezelése a kép síkjában.

Játék a formával. A forma „szétszedése” és „összerakása”. A Néger törzsi művészet hatása a kubista festőkre.

A forma redukálásának, felbontásának és képi kompozíciós szempontok szerinti újbóli összerakásának mechanizmusa, a kubisták festészetében.
Technikák:
Temperafestmény, krétarajz, terrakotta szobor, papír kollázs.
Kollázs, kubizmus
11. Az izmusok hatása a modern magyar festészetre: a Nyolcak.      
12. A futurizmus. A mozgás és a dinamizmus absztrakt érzetének megjelenése a sík vásznon.
A térben kitárulkozó forma.
A gép, mint a művészet ihletője.
Dinamikus sík és tér kompozíciók készítése.
Az idő és a mozgás érzékeltetésének megjelenése a futuristák festészetében. A modern élet és a technika dinamizmusának kifejeződése a futurizmus műfajaiban. futurizmus
13. A dadaizmus. Az automatizmus és a véletlen szerepe a dadaisták művészetében.
 
A botrány és a véletlen szerepének „művészi rangra” emelése a dadaisták akcióiban és alkotásaiban.
A műfaji határok összemosása és eltörlése.
DADA, antiművészet,
audió-vizuális, automatizmus (alkotói módszer), dekollázs,
avantgárd művészet,
ready made
14. A szép, új világ igézetében: a nemzetközi konstruktivizmus.
A magyar aktivizmus művészete.
A szerkezet szépsége. A rend és az egyszerű, elemi formák tisztasága, harmóniája.
Térkonstrukciók készítése.
A káosz és a rend dilemmája a konstruktivizmus művészetében. A konstruktivizmus – mint az új társadalmi rend – igézetének művészi nyelve.
Technikák: A fa és fém térkonstrukciók, sík papírkollázs kompozíciók.
geometrikus absztrakció
geometrikus forma,
konstrukció, konstruktivizmus,
nonfiguratív művészet, szuprematizmus
15. A művészetek katedrálisától a kockaházig: a Bauhaus. A Bauhaus és az organikusépítészet szemléletének összehasonlítása.
Térkonstrukciók készítése gyufás dobozokból.
A természethez igazodó, annak rendjét, harmóniáját kifejező jelszerű építmények tervezése, makettek készítése.
Forma és funkció összefüggésének tükröződése a Bauhaus építészeti törekvéseiben.
A funkcionalizmus szűk és egyoldalú értelmezése a modern építészet útkeresése során.
A természet, a technika és az ember lelki igényeinek összhangja az organikus építészetben.
Bauhaus, fotógrafika,
Fotogram, funkcionalizmus
16. Vízesésház és lakógép: a modern építészeti mozgalom.     Modernizmus, modulor,
organikus építészet
17. A Gresham-kör és a két világháború közti magyarművészet néhány tendenciája. A Római Iskola.      
18. Hűvös mágia: a Neue Sachlichkeit, a metafizikus festészet és a rokon jelenségek.      
19. Üdvözültek és „elfajzottak”: a diktatúrák művészete.      
20. Álom és ébrenlét – a szürrealizmus. A szürrealista látásmód megismerése.
A groteszk mint műfaj és esztétikai kategória.
Szürrealista rajz, festmény, fotómontázs, environmente készírése
A társadalmi és egyéni szabadság eszméjének megjelenése, ill. hatása a szürrealizmus kialakulására.
A szabad asszociációk és az álom szerepe a szürrealista képalkotásban.
Fotómontázs, frottázs,
Montázs, szürrealizmus
21. A szürrealizmus hatása a magyar képzőművészetre. Az Európai Iskola.      
22. Művészet 1945 után. Absztrakció mint világnyelv.
Az absztrakt expresszionizmus az Egyesült Államokban.
A lírai absztrakció, az informel, az art brut, a COBRA.
Elemi formák, színek, kompozíciós helyzetéből fakadó kifejezési lehetőségek.
Kompozíciós gyakorlatok
A tiszta, egyszerű formák harmóniája, a formák öntörvényű kifejező ereje és kompozíciós rendje, mint a képi kifejezés eszköze.

Technikák: kompozíciós gyakorlatok, egyszerű sík- és térbeli formákból való építkezéssel.

absztrakt expresszionizmus,
akció festészet,
akrilfesték, animációs film,
gesztusfestészet, informel,
linómetszet, tasizmus
23. Kilépés a képből : a pop art és a Nouveau Réalisme.
A kiterjesztett művészet: a happeningek, akciók, performanszok, Fluxus.
A valóság és a kép határmezsgyéjén.
Tárgyak, formák kiemelése, megsokszorozása, átalakítása. Az utca művészete
Képsorozatok, tárgy installációk készítése
Önfeledt játék az ábrázolt formákkal és valós tárgyakkal. A formák kiemelése, átalakítása egyéni újraértelmezése. akció (műforma XX. sz.),
environment (műforma XX. sz.),
fluxus (műforma XX. sz.),
happening, neoavantgárd,
performance, pop art,
populáris
24. A koncept és a land art.
A festészet és a szobrászat új lehetőségei : a festészet utáni absztrakció, a minimal art, a hiperrealizmus.
  A természet és a művészet újszerű kapcsolata a táj átalakításával, átrendezésével, szimbolikus újraértelmezésével. arte povera, body art,
fotórealizmus, hard-edge,
hiperrealizmus, installáció,
kinetikus szobor,
konceptuális művészet,
land art, mail art, minimal art,
transzavantgard
25. Művészet és technika: az opart és a kinetikus művészet, a modern építészet. Az ábrázolási konvenciók sajátos átformálásával létrehozható illuzórikus és valós terek, térkonstrukciók készítése   op art, optikai csalódás
26. A posztmodern kora.
posztmodern építészet
a transzavantgárd és új vad művészet.
A modern építészet válsága és kiútkeresése.
Az épület mint funkcionális, művészi forma és mint szimbolikus jel.
Épületek tervezése, makettek készítése.
Az új technikai eszközök és médiák teremtette lehetőségek hatása a művészeti nyelvre.
Új műfajok és technikai eszközök a művészi kifejezés szolgálatában.
computer art, posztmodern
27. Szabadságmetaforák: magyar művészet 1948 után.
A kortárs művészet egyéni útkeresései és tendenciái.
  A társadalmi rendszer és a politikai elnyomás hatása az újszerű művészi formák kialakulásában.  

 

   
 

Művészeti tantárgyblokk

Tantárgyi programok