Tantárgyi programok
 

Természetismereti tantárgyblokk

7 éves gimnáziumi képzés

Problémaközpontú természettudományos oktatás

7-10. évfolyam

A tanterv letöltése (doc)

12-13. évfolyam

A természettudományi tárgyak közép- és emelt szint oktatásának jellegzetességei

A képzés során a tanulóknak lehetősége nyílik, hogy önálló vállalás alapján természettudományi tárgyakat válasszanak. A természettudományos tantárgyak oktatása 12-13. évfolyamon két szinten történik. Az ún. A-csoportok elsősorban az emeltszintű érettségi követelményeit teljesítik, míg a B-csoportok az adott tantárgy iránt csupán érdeklődők számára van meghirdetve. Az A csoportok heti öt órában, a B csoportok heti 3 órában kerülnek megszervezésre.

A középszintű érettségire való készülés mindkét csoportból megvalósítható, részben egyéni tanrend alapján. A kurzusok építenek az alsó középfok képességfejlesztési eredményeire, de önálló programmal a közép ill. emelt érettségi követelményeinek teljesítését tűzik ki alapvető célul. Tekintettel arra, hogy önálló zárt programmal hirdetjük meg valamennyi természettudományos diszciplina érettségi felkészítő kurzusait, az AKG mindhárom képzési irányában összehangolt egységes csoportokat hirdetünk és szervezünk meg, függően a jelentkezők számától, munkarendileg összehangolva, figyelemmel az eltérő előképzettségre. .

A tanterv ősszeálításakor az Országos Közoktatási Intézet tantervi adatbankjában az OKI96ÉKPBI11-12 változat alatt szereplő minősített tantervet vettük alapul, annak helyi adaptációja az AKG 12-13. évfolyamos természettuományos tantárgyi programja.

Biológia

Az AKG 12-13. szabadon választható tantárgyként ajánlja. A Fizika, a Földrajz és a Kémia mellett választhatják azok a diákok, akik biológiából érettségi vizsgát akarnak tenni, de azok is akik csupán érdeklődnek a tantárgy iránt. Míg a korábbi évfolyamok tantervei az életkori specifikumokat figyelembe vevő tananyagstruktúrákat tartalmaztak, addig a 12-13. évfolyam Biológia tantervében a rendszerbe állított tudományos ismeretek váltak meghatározóvá. Emellett arra kínál lehetőséget, hogy a diákok szemlélete a lehető legtermészetesebb módon váljon természetközelivé. A 12-13. évfolyam Biológia tanterve elegendő ismeretet nyújt mind az érettségire készülő, mind pedig a szakirányú felsőfokú továbbtanulást választó diák számára, mivel áttekinti a sejttan, a molekuláris biológia, a genetika, a szövettan, a növény-, állat- és emberélettan, az ökológia, a populációgenetika, a rendszertan, az evolúció- és a viselkedéstan fő témaköreit. Az egyes témakörökhöz szervesen illeszkednek a tantervben tervezett biológiai kísérletek.

Cél

A biológia tárgy a természetismeret részeként a korszerű természettudományi tudás és a természetszemlélet közvetítésére vállalkozik. Az élettudományokat úgy mutatja be, hogy azt tudománytörténeti, természetbölcseleti közegbe ágyazza, s mindenkor megkeresi a lehetséges kapcsolódási pontokat a társtudományok felé is.

A tárgy célja, hogy bemutassa az élőlények evolúcióját és rendszertanát, a molekuláris biológiát, a genetikát a sejtbiológiát, a szövettant, az ökológiát, az etológiát valamint a növényi,- állati és emberi élettant. Az élőlények életműködésének tárgyalásával párhuzamosan cél az azokal kapcsolatos egészségtani ismeretek elsajátítása is.

Követelmény

Az emelt, illetve középszintű érettséginek megfelelő követelmények.

Értékelés

ld. Alapképzés (7-10) – Értékelés módja

Fizika

Az AKG 12-13. szabadon választható tantárgyként ajánlja. A Biológia, a Földrajz és a Kémia mellett választhatják azok a diákok, akik fizikából érettségi vizsgát akarnak tenni. Míg a korábbi évfolyamok tantervei az életkori specifikumokat figyelembe vevő tananyagstruktúrákat tartalmaztak, addig a 12-13. évfolyam Fizika tantervében a rendszerbe állított tudományos ismeretek váltak meghatározóvá. A Fizika tantervben a kölcsönhatások témái továbbra is kiemelt fontossággal szerepelnek, a megmaradások és kiegyenlítődések középpontba állításával. A tanterv gondot fordít az önkényes megállapodások természettörvénytől való megkülönböztetésére, valamint a történeti szemlélet érvényre juttatására.

Továbbá:

A 12. és 13. évfolyamon A-csoportban azoknak a tanulóknak tanítunk fizikát, akik emeltszintű érettségit tesznek a tárgyból. A cél az, hogy heti minimum 5-5 órát alapul véve, a lehetőség szerint fejlett természettudományi szemléletmódot alakítsuk ki a növendékekben, az alsóbb évfolyamokon tanult fizika tananyag teljes újrafeldolgozásával, és bővítésével. A már tanultakat gyorsabb ütemben feldolgozva, jut elég idő az új részletek tanítására-tanulására.

Cél

Értelmezzék újra a tanulók a mechanikai alapfogalmakat magasabb szinten. Ismerjék meg a mozgás okait. Tanulják meg a munka, teljesítmény és energia fogalmait. Szerezzenek ismereteket a gravitációs kölcsönhatásról, a mechanikai rendszerekről. Tanulmányozzanak néhány fontosabb periodikus mozgást, a bolygómozgás tanulása kapcsán alakuljon világképük. Szerezzenek tájékozottságot a több testből álló mozgó rendszerekről. Ismerjék meg a kiterjedt testek mechanikáját. Ismerjék meg az ideális és reális gázokat, a folyadékok termikus és mechanikai tulajdonságait. Szerezzenek ismereteket a szilárd testek termikus és rugalmas tulajdonságairól. Ismerjék meg a halmazállapot-változások magyarázatát Tanulmányozzák a folyadékok felületi jelenségeit, a fontosabb fénytani jelenségeket, sajátítsák el a törvényeket. Ismerjék meg az elektrosztatika jelenségeit és tanulják meg e jelenségek jellemzését. Ismerkedjenek meg az egyenárammal és az állandó mágneses mezővel, a változó mágneses mezővel. Ismerjék meg az elektromágneses mező tulajdonságait, az elektromos vezetési jelenségeket a különféle halmazállapotú anyagokban. Ismerkedjenek meg a modern fizikai diszciplinák alapvető fogalmaival. Szerezzenek ismereteket a több testből álló mozgó rendszerekről.

Követelmény

Az emelt, illetve középszintű érettséginek megfelelő követelmények.

Értékelés

ld. Alapképzés (7-10) – Értékelés módja

Földrajz

Az AKG 12-13. szabadon választható tantárgyként ajánlja. A Biológia, a Fizika és a Kémia mellett választhatják azok a diákok, akik földrajzból érettségi vizsgát akarnak tenni.

Cél

A tanterv a földrajz tantárgyból érettségizők, illetve érdeklődők számára készült. Tananyagrendszere a 10. évfolyam végéig elsajátítandó ismereteken alapul. A tanterv a tantárgyhoz kapcsolódó objektivációkat igyekszik komplex módon feldolgozni és tartalmukban bővíteni abban a meggyőződésben, hogy a földrajz nélkülözhetetlen a jelen és a jövő világának megértéséhez. Mivel "zsugorodó" világunkban fokozott nemzetközi hozzáértésre van szükség a gazdasági, politikai, kulturális, környezeti és biztonsági problémák széles körének megoldásában való hatékony együttműködéshez, ezért - a földrajz integráló szerepének bemutatása révén - korunk kihívásaira történő megoldáskeresés is célja a földrajztanulásnak. Mivel az elsődleges cél az érettségi vizsgára való sikeres felkészülés, ezért nagyobb hangsúlyt kell helyezni az adatszerű információk, továbbá a széleskörű és biztos topográfiai ismeretek elsajátítására. A tanulóknak fel kell készülniük az egyes témákhoz tartozó ábrák, diagramok, kartogramok értelmezésére, magyarázatára, számítási, logikai feladatok megoldására. Gondot kell fordítaniuk a tudománytörténet áttekintésére, neves hazai és nemzetközi földrajztudósok, felfedezők munkásságának megismerésére. A feladatokat kommunikációs helyzetben oldják meg a tanulók, mivel az érettségi vizsgán az a cél, hogy a diák összefüggően, szabatosan, a szaktudományos kifejezéseket használva meggyőzően adjon számot az elsajátított ismeretekről és képességekről.

Követelmény

Az emelt, illetve középszintű érettséginek megfelelő követelmények.

Értékelés

ld. Alapképzés (7-10) – Értékelés módja

Kémia

Az AKG 12-13. szabadon választható tantárgyként ajánlja. A Biológia, a Fizika és a Földrajz mellett választhatják azok a diákok, akik földrajzból érettségi vizsgát akarnak tenni.

Cél

A gimnáziumi kémiatanítás alapvető célja, hogy a természet törvényeinek megismerése, a kémiai anyag tulajdonságainak és átalakításainak közvetlen tanulmányozása alapján nyújtson korszerű, továbbfejleszthető kémiai műveltséget. E műveltségtartalmával járuljon hozzá a tudományos világnézet kialakításához a dialektikus gondolkodás fejlesztéséhez, a tanulók képességeinek és személyiségének kibontakoztatásához.

A cél megvalósítása érdekében a kémiatanítás fő feladatai:

  • Járuljon hozzá a természettudományos műveltség megalapozásához az anyagi világ egységének azon belüli sokrétűségének bemutatásával valamint az anyag különböző komplexitású struktúrájának megismerése révén;

  • Fejlessze a természettudományos gondolkodást az anyag tulajdonságainak az anyag szerkezetén lapuló magyarázataival, az anyagszerkezet és az anyagi átalakulások közötti kapcsolatok továbbá az anyagi átalakulások és az energiaváltozások közti kapcsolatok értelmezésével, indoklásával, bizonyításával;

  • Nyújtson ismeretanyagot az anyag alapvető tulajdonságainak, szerkezetének, általános mozgástörvényeinek megismerése útján, különös tekintettel a változásokra;

  • Tegye képessé a tanulókat az életkoruknak megfelelően a megismert tények és összefüggések alapján következtetések levonására ítéletalkotásra, a jelenségek közti hasonlóságok és különbözőségek felismerésére a kölcsönhatások meglátására;

  • Mutassa be a kémia gyakorlati jelentőségét, a kémiának a társadalom anyagi életében betöltött szerepét a gyakorlati hasznosítás alapján, valamint értelmeztesse a kémiai termelésnek és a termékek felhasználásának felelősségét;

  • Neveljen az anyagi termelés és tudományos megismerés közötti összefüggések felismerésére, jelentőségükre a társadalom életében emelje ki az ember és a természet, az ember és környezete kapcsolatát;

  • Támaszkodjon a lehető legnagyobb mértékben a diákok önálló ismeretszerzésére, a közvetlen tapasztalataira az önálló kísérleti munkára;

  • Segítse elő a tudományos kommunikációra és a tudományos gondolkodásra nevelést és a permanens önművelési képességek fejlesztését;

  • Alakítson ki megfelelő önállóságot a számítási feladatok megoldásában, fordítson gondot a mennyiségi szemlélet fejlesztésére az ábrák táblázatok grafikonok adatainak elemzésére és értelmezésére;

  • Készítse fel a tanulókat a továbbtanulásra, őrizze a nyitottságot más tudományok iránt illetve a gyakorlati életben, a termelésben való részvételre;

  • Követelmény

    Az emelt, illetve középszintű érettséginek megfelelő követelmények.

    Értékelés

    ld. Alapképzés (7-10) – Értékelés módja


    A 12-13. évfolyamon az egyes tantárgyak programja az alábbi témaköröket tartalmazza:

    Biológia A csoport (emelt szintű képzés)

    A tanterv letöltése (doc)

    Biológia B csoport (középszintű képzés)

    12. évfolyam

    Az élet keletkezésétől a többsejtűek megjelenéséig (8 óra)

  • Mit nevezünk élőnek?
  • A vis vitalis elmélettől a modern szerves kémiáig
  • Az élőlényeket felépítő szerves vegyületek
  • Hogyan keletkezhetett az első élő sejt?
  • A mikroszkóptól a sejtek felépítéséig (16 óra)

  • Ki, mikor és hogyan készítette az első mikroszkópot?
  • Mikroszkópikus világ – növények, állatok, sejtek
  • Mit tudnak a modern mikroszkópok?
  • A sejt felépítése, sejtalkotók
  • A sejt működése
  • Szövetektől a szervrendszerekig (6 óra)

  • Mik azok a szövetek?
  • Szövet, szerv, szervrendszer
  • A szervek törzsfejlődése
  • Amit látunk – avagy szépek vagyunk vagy csúnyák (8 óra)

  • Az emberi kültakaró
  • Az ember csont- és izomváza
  • Érzékszerveink
  • Sejtjeink táplálása (21 óra)

  • Az ember táplálkozása, légzése és keringés
  • Az egészséges táplálkozás alapjai
  • Dohányzás és allergia
  • A keringési rendszer betegségei
  • Szervrendszereink irányítása (10 óra)

  • Hormonrendszer és az idegrendszer
  • Telepátia és bioenergia
  • Természetes vagy mesterséges utód? (10 óra)

  • Az ember szaporodása
  • Az ivarrendszer betegségei, rendellenességei
  • Örökítőanyagunk a DNS
  • Génjeink térképezése és manipulálása
  • A vég (15 óra)

  • A sejtek öregedése
  • Balesetek megelőzése
  • Elsősegélynyújtás
  • 13. évfolyam

    1. A viselkedéstan alapjai (8 óra)

  • Az etológia története
  • Etológiai alapfogalmak
  • 2. Gének és tanulás (18 óra)

  • Öröklött viselkedésbeli tulajdonságaink
  • Tanult és öröklött mozgások
  • A tanulás típusai, mechanizmusa
  • Képesség, készség, tehetség
  • 3. Társas lények (15 óra)

  • Állati csoportok kialakulása
  • Állati csoportok típusai, szerkezete, jellemzői
  • Emberi csoportok típusai, szerkezete, jellemzői
  • 4. Agresszió (20 óra)

  • Az agresszió létszükséglete
  • Agresszió az állatvilágban
  • Agresszió az emberi társadalmakban
  • Állatkert embereknek
  • Harc
  • 5. Párkapcsolat (20óra)

  • Szexualitás az állatvilágban
  • Az állatok szexuális viselkedése
  • Az emberek szexuális viselkedései
  • A szerelem biológiája
  • Párosodás
  • Utódnevelés
  • Halhatatlan gének

  • Fizika A csoport (emelt szintű képzés)

    A tanterv letöltése (doc)

    Fizika B csoport (középszintű képzés)

    12. évfolyam

    1. Jelenségek folyadékokban és gázokban.

  • Arkhimédész törvénye a gyakorlatban (10 óra)
  • Áramló folyadékok és gázok (5 óra)
  • Vitorlázás, repülés. (5 óra)
  • 2. Hőtani jelenségek a légkörben. A lokális és globális meteorológia

  • A légáramlatok (5 óra)
  • Csapadékképződés (5 óra)
  • Időjárási frontok (6 óra)
  • 3. Optika a mindennapokban, az optikai eszközök működése,

  • Vetítő, távcső, mikroszkóp (7 óra)
  • Rádiótávcső (5 óra)
  • Lézer (7 óra)
  • 4. A hétköznapok forgómozgásai.

  • Búgócsiga, kerékpár, generátor, stb. (9 óra)
  • 5. Hullámmozgás, hangtan

  • Hullámjelenségek általában (7 óra)
  • Húrok, sípok, dobok (6 óra)
  • Hangjelenségek, hangszerek (5 óra)
  • 6. A XIX. század fizikája

    13. évfolyam

    7. Fizika a XX. század elején

  • A feketetest sugárzása (4 óra)
  • Útban az abszolút 0 felé (6 óra)
  • Radioaktivitás (6 óra)
  • Relativitás (5 óra)
  • 8. Fizika a II világháborúban és a Hidegháborúban

  • Radar, Rakéták, Atomfegyverek (13 óra)
  • 9. Fizika a XX. század második felében

    - Gyorsítók (4 óra)

  • Fúzió (2 óra)
  • Az anyag belső szerkezete (6 óra)
  • Kozmológia (6 óra)
  • 10. Hol tartunk most?

  • Az aktuálisan izgalmas fizikai problémák (12 óra)
  • Mechanikai, hőtani és elektromosságtani eredmények összefoglalása (20 óra)

  • Földrajz A csoport (emelt szintű képzés)

    12. évfolyam

    1-2. Bevezetés, balesetvédelem, szintfelmérés
    3-30. Csillagászat

    - A csillagászat kezdetei (neolitikumi, ókori csillagászattörténet, más, archaikus kultúrák csillagászata, a „legfrappánsabb” gondolatmenetek)

    - A középkor és az újkor nagy csillagászai, eredményeik

    - Kozmológia

    - A Naprendszer

    - A Föld mozgásai

    - Az űrkutatás legújabb eredményei

    31-40. Tájékozódás

    - Hagyományos helymeghatározási módszerek

    - Térképismeret (térképfajták, térképészet-történet, jelek, vetületek)

    - Naptártípusok, naptártörténet

    - Űrfelvételek, légifotók, és alkalmazási területeik

    - A GPS

    41-54. A GIS az elméletben és a gyakorlatban
    55-80. A Föld

    - Szerkezetről, lemeztektonikáról konkrétabban, kortárs és hajdani írások alapján

    - Kőzettan elmélet és gyakorlatok

    - Vulkanológia, szeizmológia

    81-100. A légkör

    - Légkörfizika- és kémia

    - Szelek, szélrendszerek, helyük az általános légkörzésben

    - Meteorológia

    101-130. A vízburok

    - Folyóvizek (típusok, jellemzőik, topográfia)

    - Állóvizek: tavak (típusok, jellemzőik, topográfia)

    - Tengerek, óceánok (fizikai, kémiai jellemzőik, élőviláguk, geológiájuk, kutatásuk története…)

    - Felszín alatti vizek (fajtáik, munkájuk, stb.)

    131-150. A környezetvédelem főbb problémái

    - A föld, a vizek és a levegő károsításának főbb színterei, kémiai, fizikai alapokkal, felelősségünk állami és magán szinten

    - Környezettudatos gazdálkodás, bányászat, építkezés, háztartásvezetés…

    151-154. Biogeográfia - a földrajzi övezetesség áttekintése
    115-160. A földfelszín formakincse és talajtan

    - Talajtípusok, vizsgálati módszereik

    - A tengerek, folyók, a jég és a szél felszínformálása

    - A barlangok kialakulása, a karsztosodás folyamata

    13. évfolyam

    1-75 Regionális földrajz, kontinensek földrajza

    (A kontinensek természet, társadalom és történeti földrajza. A földrész földtörténete, jelenlegi arculata, jellegzetes morfológiai elemei, azok kialakulása, ásványkincsei, benépesülése, nagy kultúrái, azok berendezkedése, gazdálkodásuk, tanulságaik, jelenlegi felosztásuk, regionális kapcsolataik, azok természet,történeti,- és társadalomföldrajzi alapjai, nemzetiségei, iparuk történeti és jelenlegi központjai, változása, főbb profiljai, lemaradó és húzóágazatai, kereskedelmük, politikai berendezkedésük, vallásföldrajzi vonásaik, infrastrukturális helyzetük, energia gazdaságuk, legsúlyosabb problémáik, urbanizációs és népesedési tendenciáik stb.

      1-25. Az Európai Unió, és az Unión kívüli Európa
      26-40. Ázsia
      41-50. Észak Amerika
      51-58. Latin-Amerika
      59-66. Afrika
      66-75. Ausztrália és Antarktisz
    76-110. Általános társadalomföldrajz
      76-83. Népességföldrajz, urbanisztika (a népességnövekedés szakaszai, a népesség összetétele, településtere, eloszlása, kis, és nagy települések, kialakulásuk, típusaik, jellegzetes fajtáik vidékenként, …)
      84-110. A változó világ (a gazdaság tendenciái, regionális tömörülések, és multinacionális vállalatok, a világgazdaság történetének főbb tendenciái, állam és gazdaság kapcsolata, a pénz forgalma, adósságválság, az ENSZ, A Világbank, és a Valutaalap szerepe, a gazdaság erőforrásainak állapota, az infrastruktúra térnyerése)
    110-145. Magyarország földrajza
      110-126. Magyarország természetföldrajza (földtörténete, geológiája, táji kerete, és annak következményei történeti vízrajza, természeti adottságai, ásványkincsei, éghajlata, talaja, természetes növénytakarója, állatvilága, különleges értékei, Nemzeti Parkjai)

    126-132. Magyarország tájai (Alföld, Kisalföld és az Alpokalja, a Dunántúli-dombvidék, a Dunántúli-középhegység, az Északi-középhegység)

      132-145. Magyarország társadalmi, gazdasági élete

    (132-137: Népességünk, településföldrajzunk: A magyarság földrajzi elhelyezkedése, a határon túli magyarság csoportjai, népesedési folyamatok Magyarországon, nemzetiségeink, népmozgások az országban, rendszeres, és egyszeri vándorlások, településhálózat, városhálózatunk, Budapest helyzete és szerepe)

    (138-145: Gazdaságunk: (Ipar, mezőgazdaság, energiagazdaság, infrastruktúra) ágazataik, adottságaik, helyzetük, területi különbségek, közlekedés, nemzetközi gazdasági kapcsolataink, idegenforgalmunk, regionális különbségek okai és következményei, tennivalók)

    Földrajz B csoport (középszintű képzés)

    12. évfolyam

    1. Csillagászat (20 óra)

  • A csillagászat az őskori, kőkori időkben (4 óra)
  • Az ókori gondolkodók bizonyításainak, gondolatmeneteinek bemutatása – gyakorlat (3 óra)
  • A középkor világképe (3 óra)
  • Az újkor csillagászati felfedezései (4 óra)
  • A földi mozgások (2 óra)
  • Az űrkutatás legújabb eredményei (2 óra)
  • A naptár története, az időszámítás módjai (4 óra)
  • 2. Tájékozódás (8 óra)

  • Hagyományos helymeghatározási módszerek - elmélet, gyakorlat (3 óra)
  • A térképismeret alapjai (2 óra)
  • A GPS (3 óra)
  • Űrfelvételek, légifotók, felhasználási területeik, a térképkészítés folyamata (2 óra)
  • 3. A GIS elméleti alapjai, felhasználási területei (8 óra)

    4. A Föld (20 óra)

  • A szeizmológia alapjai, műszerei, működési elvük (2 óra)
  • Szerkezete (2 óra)
  • A Föld mélyének kutatásának története (1 óra)
  • A lemezekről, mozgásukról, a kontinensvándorlás elméletének fejlődéséről (3 óra)
  • Kőzettan (6 óra)
  • Vulkanológia – tipológia, kőzettan, eseménytörténet (3 óra)
  • Földtörténet (3 óra)
  • 5. A légkör (13óra)

  • Szerkezete, jelenségek (2 óra)
  • A légkör fizikai, kémiai jellemzése, vizsgálatuk (1 óra)
  • Meteorológia (3 óra)
  • Szelek, szélrendszerek (3 óra)
  • Tornádók, hurrikánok, jégesők, stb. kialakulási feltételei (1 óra)
  • Klímaváltozás, szokatlan jelenségek (3 óra)
  • 6. A vízburok (13 óra)

  • A víz körforgása, modellezés (2 óra)
  • Folyók (4 óra)
  • Tavak (2 óra)
  • Tengerek, óceánok (3 óra)
  • Felszín alatti vizek (2 óra)
  • 7. A felszín formálása és talajtan (8 óra)

  • Talajtani alapfogalmak, talajtípusok (2 óra)
  • Talajtani vizsgálatok (2 óra)
  • Folyók, tengerek , a jég és a szél felszínformálása (2 óra)
  • Barlangok keletkezése, formakincse, kutatásuk története (2 óra)
  • 8. Az éghajlati övek (6 óra)

  • Az öveket kialakító tényezők (1 óra)
  • A trópusi öv és élővilága (1 óra)
  • A mérsékelt öv és élővilága (2 óra)
  • A hideg öv és élővilága (1 óra)
  • A magasság szerinti övezetesség (1 óra)
  • 9. Ismétlés összefoglalás

    13. évf.

    1. Általános társadalomföldrajz (30 óra)

    Változások a világgazdaságban (10 óra)

  • Bevezetés, elhelyezés a tudományok világában (1 óra)
  • A pénz szerepe, szerepének változása, szervezetek (2 óra)
  • Általános világgazdasági tendenciák, történetük hatásaik (3 óra)
  • Adózás, adóparadicsomok, adósságválság (2 óra)
  • Regionális tömörülések a világban (1 óra)
  • Gazdasági erőforrások állapota (1 óra)
  • Népességföldrajz, urbanisztika (20 óra)

  • A népesség összetétele, etnikai földrajz (2 óra)
  • A népesség településtere (2 óra)
  • Vallásföldrajz (4 óra)
  • Helyi változások a világ különböző tájain a népességében (2 óra)
  • Korfa elemzések (2 óra)
  • Rasszok (2 óra)
  • Etnikai változások a Kárpát-medencében (1 óra)
  • Településtípusok, kialakulásuk (1 óra)
  • Szórványok a világban (1 óra)
  • Kistelepülések, alaprajztípusok (1 óra)
  • Városok fejlődése (2 óra)
  • 2. Globális problémák és megoldásuk (11 óra)

  • A talaj szennyezése, kémiai, biológiai kitekintéssel (2 óra)
  • Álló és folyóvizek szennyezése (2 óra)
  • A levegő szennyezése (2 óra)
  • Környezettudatos háztartás, gazdálkodás, építkezés,… (3 óra)
  • Globális tendenciák hatásai az élet egyéb területeire – vita ( 2óra)
  • 3. Regionális földrajz (30 óra)

    Kontinensek természetföldrajza (16 óra) (Kialakulás, nagytájak, formakincs, földtörténet, geológia, ásványkincsek, hatásuk a gazdaságra, útleírások, stb.)

  • Európa (3 óra)
  • Ázsia (3 óra)
  • Afrika (3 óra)
  • Észak-Amerika (2 óra)
  • Dél- Amerika (2 óra)
  • Ausztrália (2 óra)
  • Antarktisz (1 óra)
  • Kontinensek társadalomföldrajza (14 óra) (Benépesülése, nagy kultúrái, azok berendezkedése, gazdálkodásuk, tanulságaik, jelenlegi felosztásuk, regionális kapcsolataik, azok természet,történeti,- és társadalomföldrajzi alapjai, szociológiai vizsgálatuk, nemzetiségei, iparuk történeti és jelenlegi központjai, változása, főbb profiljai, lemaradó és húzóágazatai, kereskedelmük, politikai berendezkedésük, vallásföldrajzi vonásaik, infrastrukturális helyzetük, energia gazdaságuk, legsúlyosabb problémáik, urbanizációs és népesedési tendenciáik stb.)

  • Európa (3 óra)
  • Ázsia (2 óra)
  • Afrika (2 óra)
  • Észak-Amerika (2 óra)
  • Dél- Amerika (2 óra)
  • Ausztrália (2 óra)
  • Antarktisz (1 óra)
  • 4. Magyarország földrajza (18 óra)

    Természetföldrajz (8 óra)

  • A Kárpát-medence kialakulása, nagyszerkezeti sajátosságai, keresztszelvények vizsgálata (2 óra),
  • Nagytájai, történeti és jelenlegi vízrajza, hatásai (2 óra)
  • Kőzettani „kirándulások” (2 óra)
  • Éghajlata, talajai, élővilágának általánosságai és specialitásai (2 óra)
  • Társadalomföldrajz (10 óra)

  • Népességünk, településföldrajzunk (6 óra): A magyarság földrajzi elhelyezkedése, a határon túli magyarság csoportjai, népesedési folyamatok Magyarországon, nemzetiségeink, népmozgások az országban, rendszeres, és egyszeri vándorlások, településhálózat, városhálózatunk, Budapest helyzete és szerepe, gazdasági, társadalmi különbségek az országban, politikatörténetünk nagy vonásokban)
  • Gazdaságunk (4 óra): (Ipar, mezőgazdaság, energiagazdaság, infrastruktúra, ágazatok áttekintése, adottságaik, helyzetük, területi különbségek, közlekedés, nemzetközi gazdasági kapcsolataink, idegenforgalmunk, regionális különbségek okai és következményei, tennivalók, összehasonlításuk, kereskedelmünk, pozícióink a világban)

  • Kémia A csoport (emelt szintű képzés)

    A tanterv letöltése (doc)

    Kémia B csoport (középszintű képzés)

    12. évfolyam

    1. Atomok „mikroszkóp” alatt (12 óra)

  • Az atomok felépítése

  • Atomtörténet

  • A radioaktivitás

  • 2. Az atomok szerelmi élete (18 óra)

  • A kémiai kötések típusai

  • Kristályrácsok

  • Kémiai reakciók típusai, jellemzőik

  • 3. Légkör kémia (20 óra)

  • A légkör felépítése, kémiai összetétele

  • Oxigén és a légzés, ózon és a bőrrák

  • Szén-dioxid a borospincétől a globális felmelegedésig

  • Szén-monoxid az agresszív gáz

  • Kén-oxidok és a savas eső

  • Nitrogén-oxidok és az autók

  • Mitől nemesek a nemesgázok?

  • Globális problémák

  • Légszennyezettségi vizsgálatok

  • 4. Vízkémia (20 óra)

  • A víz különleges tulajdonságai

  • Oldódás, oldatok

  • Vízkeménység

  • Vízben oldott ásványok

  • Vízben oldott ionok

  • Vízkémiai vizsgálatok

  • 5. A laposelemtől az akkumulátorig (10 óra)

  • Elektrokémiai alapfogalmak

  • Elektrolízis

  • Galvánelemek

  • Redoxipotenciál

  • 6. Konyhakémia (26 óra)

  • Kémhatás, savak és lúgok

  • Szappanok

  • Szervetlen vegyületek a konyhában – sók

  • Oxigéntartalmú szerves vegyületek a konyhában (alkoholok, karbonsavak)

  • Sütés, főzés, bepárlás és egyéb kémiai reakciók

  • 13. évfolyam

    1. Energiaforrások (16 óra)

  • Szerves kémiai alapfogalmak

  • Szénhidrogének csoportosítása

  • Földgáz, kőolaj, kőszén előfordulása, keletkezése, felhasználás, kémiájuk

  • Atomenergia

  • Megújuló energiaforrások

  • 2. Táplálkozáskémia (18 óra)

  • Szénhidrátok csoportosítása, jellemzőik, emésztésük, édesítőszerek

  • Lipidek, jellemzőik, emésztésük

  • Fehérjék jellemzői, felépítésük, emésztésük

  • 3. Gyógyszerkémia (10 óra)

  • A gyógyszerek csoportosítása

  • A gyógyszerek hatásmechanizmusa

  • Oxigéntartalmú szerves gyógyszerek

  • Nitrogéntartalmú szerves gyógyszerek

  • Szervetlen gyógyszerek

  • 4. Erjesztőipar (10 óra)

    5. Az örökítőanyag (18 óra)

  • A DNS felépítése

  • Fehérjeszintézis

  • Sejtciklus

  • Kromoszómák, gének

  • Géntechnológiák, klónozás, génmanipulált élelmiszerek

  • 6. Összefoglalás- feladatmegoldás (15 óra)

       
     


    Tantárgyi programok