Szubjektív

Tartalom

37. szám 2003. április

Henry Gidel: Coco Chanel

A lányok számára a Chanel név elsősorban a parfümmárkát jelenti, bár lehet, hogy sokan tudják: Coco Chanel a 20.század egyik legjelentősebb divattervezőnője volt. (A Coco becenevet fiatal lánykorában ragasztották rá, bár neki nem volt ínyére, de ezzel a névvel lett világhírű. Eredetileg Gabrielle-nek keresztelték.)

Az életrajzi regényt azoknak ajánlom, akik szeretik a karriertörténeteket és érdeklődnek a céltudatos, erős akaratú nők pályafutása iránt. Szerintem azoknak is tetszene a mű, akik kíváncsiak a divat változásaira és a francia művészvilág életére. A szegény sorban, árvaházban felnőtt Chanel később nagy mecénása lett a modern művészeknek. De hogyan sikerült betörnie a piacra? Hogyan tudott az árva, nincstelen Coco üzletet nyitni? Első kis kalapboltját szeretője pénzéből nyitotta meg, 1912-ben. Hamarosan kipróbálta magát a ruhatervezésben is. Saját fiús alakjára, lengébb, egyszerűbb anyagokból varrt modelleket. A két világháború között nemcsak Európát, de Amerikát is meghódította kollekcióival. Jelmezeket is tervezett filmekhez és színdarabokhoz. Később saját elhatározásából hosszú évekre bezárta boltjait, de 75 évesen újra sikerül visszatérnie az élvonalba. Sajnos Henri Gidel, a könyv szerzője ezeket a fordulatokat nem igazán tudja megmagyarázni. A lélektani hitelesség megteremtése sem az erőssége. Stílusa egyszerű, helyenként előrejelzéseivel megfosztja az olvasót a váratlan változások csattanóitól.

Ennek ellenére, mivel ez a könyv az egyetlen életrajzi regény Coco Chanelről, ezért akit érdekel ennek a tehetséges és kitartó, munkamániás nőnek az élete, keresse a könyvet a könyvesboltokban. 2002 decemberében jelent meg az Európa Könyvkiadónál.

Balla Júlia

Európa könyvkiadó, 2002, 1900,- forint, 429 o.