Szubjektív

Tartalom

43. szám 2004. november

Hová menjünk múzeumba?

A Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum

A Joan Miro kiállítás nemrégiben zárt be. Legközelebb decemberben nyílik a Műcsarnokban ilyen nagyszabású kiállítás, mely francia festők 16-21. századi képeiből válogat. Addig is figyelmetekbe ajánlok egy ugyan kevésbé látogatott és kissé poros (szó szerint), de annál érdekesebb és szórakoztatóbb kiállítást, amit esetleg egy kellemes őszi sétával egybekötve nézhettek meg a budai Várban.

A két külön épületrészben található tárlat az 1900-as évek első felét mutatja be. Először a vendéglátóipar múltjával ismerkedhetünk meg. Régi étlapok, számolócédulák idézik föl a 20. század első felének hangulatát. Színes plakátok csábítanak minket, hogy menjünk Budapest legkedveltebb szórakozóhelyére, a Figaróba. Bekukkanthatunk a Grand Hotel Hungária Szálló egyik szobájának mosdósarkába, ahol láthatjuk a szálló eredeti mosdókészletét. Egy egész külön termet rendeztek be hálószobának, mely a Gellért Szálló megnyitásának idejéből származik. Különlegesnek számít még a Gundel étterem tálaló- és evőeszközkészlete, melyek között tortaszelő kés, húspuhító és kagylónyitó található. A kiállítást a Palace Hotel bárjának 1920-as évekből származó berendezése zárja, ami a város éjszakai életét idézi.

A tárlat másik része a magyar kereskedelem útját mutatja be. Különböző áruházak és azok osztályainak kirakatait nézhetjük meg, pl.: Divatcsarnok, Corvin Áruház és annak papír- írószer vagy műszaki cikk részlegét. Itt találjuk még az úgynevezett „néma eladót”, ami az első árusító automaták egyike, ezt a Stollwerk Csokoládégyár helyeztette el. A gép 2x2 fillér bedobása után csokoládét, ostyát, karamellát adott. Sajnos, ez a gép ma már nem üzemel, pedig pár forint ellenében szívesen eszegettem volna mini karamellát a kiállítást nézegetve. Reklámtörténeti szempontból kifejezetten szórakoztató a kiállítás. Láthatjuk például az első mozgófényreklámot, mely 1926-ból származik. Ez ugráló állatokat ábrázol, melyeket nem ismertem volna föl, ha a tárlatvezető hölgy nem magyarázza meg nekem, mi is látható pontosan. Mint kiderült, a reklám a Dreher Bak sört népszerűsítette anno. Az áruk és cégek hirdetései leginkább a számolócédulán jelentek meg, zárásképpen ezekből adok némi ízelítőt:

„Férfinépség mind csapodár,
Hol idejár, hol odajár, – de
Hol a Franck-os kávét issza
Vágyik oda szíve vissza.”

„Haladjon ön is a korral,
Fogja a világot Philips rádióval!”

„Rohanjunk a rohanó időkkel
Szépségápoláshoz
A Dido kell!”

Balla Júlia

Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum
I. ker. Fortuna u. 4.
Nyitva: sz-p: 10-17; szo-v: 10-18