látogató számláló

Mutasd a honlapod - megmondom, ki vagy

(1998 Nyár, TANDEM - Tankönyvkritikai és oktatási folyóirat, 22. oldal)

Nincs már messze az idő, amikor a gyerekének új iskolát kereső szülő leül a számítógép mellé, hogy az iskolák ajánlatát az interneten keresztül böngéssze végig. Ha eldöntötte, melyik iskola nyerte el tetszését, - s esetleg kérdéseire az iskolától e-mail-en választ kapott -, letölt egy jelentkezési formanyomtatványt, amelyet kitöltés után elektronikus úton juttat el a kiválasztott iskolának. Ön a 123. jelentkező, jelzi vissza bíztatóan a számláló a honlapon, amit persze nem kell túl komolyan venni, mert ki tudja, minden jelentkezés komoly volt-e.

Ha az ember gyereke továbbtanul, vagy ha csak egyszerűen kiváncsi a szülő és a gyerek, már most is megkísérelhetnek virtuális látogatást tenni bármelyik iskolában. Hogy szerencsével járnak-e, az meglehetősen kétséges.

Magyarországon jelenleg közel 150 iskola van jelen az interneten, s bár ezek száma a Sulinet-program előrehaladtával növekedni fog, az iskolák jelentéte még egy jó darabig aligha tekinthető általánosnak.

Hogy fogadnak minket, szülőket és gyermekeinket az iskolák a világhálón? Csalogatnak, vonzanak, ijesztenek, tisztes távolságtartással tájékoztatnak, komolyan fontoskodva szólnak hozzánk, úgy, ahogy a gyerekének iskolát választó szülő ezt várja? Netán letegeznek, jópofáskodnak, ránk se bagóznak? Mindjárt gyerekeinket szólítják meg, iskolát önállóan választó öntudatos utódainkat? Vajon virtuális sétára invitálnak az iskola épületébe, vagy csak kívülről szemlélhetjük az iskola homlokzatát, s nem pillanthatunk a kulisszák mögé? A külvilágnak szólnak ezek az iskolai honlapok, vagy sokkal inkább az iskola tanulói valósítják meg önmagukat ezen a kissé exhibicionista módon? Egyáltalán: nekünk szólnak ezek az oldalak, vagy illetéktelenül pillantunk be az iskolák belső ügyeibe a honlapokat böngészve, hogy kiváncsi kukkolók gyanánt meglessük, amint Kovács tanár úr a nyári táborban félmeztelenül jégkrémet kínál az 1/C osztály lányainak? Mi a szerepe egy iskolai honlapnak? Milyen anyagokat találhatunk az iskolák honlapjain? Ezekre a kérdésekre keressük a választ néhány iskola honlapját vizsgálva - de a teljesség igénye nélkül.

Hogyan kerültek fel az eddigi honlapok a hálózatra

A legteljesebb listát a hálózaton lévő középiskolai WEB lapokról az Alternatív Közgazdasági Gimnázium honlapján találhatjuk (http://www.akg.hu). Ők 130 iskola elérhetőségét adják meg. Ezekből 60 az úgynevezett elektronikus palatáblán szerzett megjelenési lehetőséget. Az elektronikus palatáblán az iskolák elhelyezhetik fényképüket, feltüntethetik legfontosabb adataikat, s írhatnak néhány keresetlen szót iskolájukról a megjegyzés rovatba. Az elektronikus palatáblán megjelenő iskoláknak csak igen csekély hányada használta ki az itt felsorolt lehetőségeket, sok helyen hiába kerestünk fényképeket és megjegyzésekkel is csak kevesen traktálnak. Az elektronikus palatábla 60 iskoláján túl 49 vidéki és 21 budapesti iskola weblapját találjuk meg az AKG-n keresztül. A weblapok színvonala meglehetősen egyenetlen. Néhány általános jellemző bemutatása után csak a legjobbak tartalmát ismertetjük részletesen. A weblapok zömének a Soros Alapítvány C3 központja biztosított internet-hozzáférést. A Sulinet program előrehaladásával ez a helyzet nyílván meg fog változni. Jelenleg mindenesetre a Sulinet program honlapjáról még nem tudjuk nyomon követni a hálózatba kerülő iskolák címjegyzékét.

Az első oldalon

Első ránézésre az iskolák honlapjai negyon hasonlítanak egymásra. Legtöbbször itt tekinthetjük meg az iskola címerét vagy valamilyen, az iskolára utaló jelet (pl. a XIII. kerületi Ady Endre Gimnázium honlapján - http://www.aeg.c3.hu - Ady Endre néz vissza ránk egy 500 Ft-osról). Gyakran láthatunk fényképet az iskola épületéről, formatervezett felirat hirdeti az iskola nevét, itt olvashatjuk az iskola címét, telefonszámát, fax-számát, van, amikor itt ismerhetjük meg az igazgató nevét, e-mail címét - hogy közvetlenül írhassunk neki -, s itt kaphatunk információt az iskola megközelítésének módozatairól is.

A kicsit rámenősebbek tágasabb összefüggésekbe helyezik iskolájukat, Európa térképéről kiindulva, s mind beljebb és beljebb lépve egyre kisebb területet ábrázoló térképekre jutahtunk el például a győri Révai Gimnáziumig. Befelé haladni, egyre szűkölő kör belsejébe lépni egyet jelent a középpont felé haladással, s vajon van-e olyan iskoláját szerető diák, aki szerint egy percig is kétséges lenne, hogy az ő iskolája a leg, valahol a világ közepén. Európán - Magyarországon - Győrön - Győr belvárosán keresztül vezet az út a http://www.revai.hu, azaz a Révai Gimnázium felé. S a mind beljebb vezető út nem zárul le a gimnázium kapujánál. Megközelíthetünk egy kilicset, s ha van lelkierőnk néhány megabyte terjedelmű, a helyszínen felkínált programot letölteni, akkor beléphetünk az épületbe, három dimenziósan és virtuálisan bolyonghatunk a folyosókon, s bepillanthatunk a termekbe anélkül, hogy felkeltünk volna a számítógépünk mellől.

A belső oldalakon

A honlapok között fennálló külső hasonlóság befelé haladva mindinkább eltűnik. Már az első oldal is sokat elárul az iskoláról, de az igazi nagy felismerések a belső oldalakon várnak minket.

Diákoldalak, avagy a tanulók honlapjai

Vége a hagyományos emberi kapcsolatoknak! Ez a világ kiüresedett. A gyerekek csak a tévé vagy a számítógép előtt ülnek, nem mennek társaságba, nincs igazán hol találkozniuk, hogy megismerjék egymást, s igazi barátságok, szerelmek szövődjenek. Ó szegény gyermekeink, elkínzott, eltorzult, elidegenedett gyermekeink! Semmibe veszitek elidegenedésetek, a sok hasznos, rólatok szóló cikket! Tánciskolába jártok, többen és többet, mint szüleitek jártak egykor. S hogy bántok a számítógéppel, az elidegenedés szimbólumával! Kapcsolatokat teremtetek vele, jobban és hatékonyabban, mint ahogy erre mi voltunk képesek. Ki ír manapság illatos levelet annak a moszkvai kislánynak, akinek címét az Ifjúsági Magazinból ollózta ki, s akit azért választott levelezőpartnerül, mert Mása elég jól néz ki az apró fénykép tanúsága szerint, na meg az orosz nyelvet is gyakorolni kell, s ráadásul Mása is a komoly könyveket és a könnyű zenét szereti. Ki ír ma már ilyen leveleket, abban reménykedve, hogy egy ilyen kapcsolat révén eljuthat Moszkvába?

Ma már honlapja van a gyerekeknek. Honlap, fényképpel, s minden olyan adattal, amit a honlap tulajdonosáról érdemes tudni. Mi a hobbija, hogy hívják a kedvenc együttesét - ez eddig még nem nagyon tér el a Másának írt levél tartalmától -, de ami új és nagyon sokatmondó: melyek a legjobb internetes helyek a honlaptulajdonos szerint. S hogy könnyebb legyen az ismerkedés, ezekre a helyekre a honlapról közvetlenül ki lehet lépni. "Az én kedvenc utan erre vezet, ezek az én kedvenc linkjeim, térj be hozzám, egy kicsit link vagyok magam is."

A kellő önbizalommal rendelkező ifjú felteszi honlapjára életének főbb munkáit, kedvenc verseit vagy saját költeményeit, letölthető számítógépes programjait. Hiszen mindenki arra vár, hogy felfigyeljenek rá. Várják a királyfit, aki tudni fogja, hogy mikor kell fehér lovára pattannia, vagy várják a cégmenedzsert, aki nem habozik, amikor eljön a fiatalítás ideje. A saját honlap kitárulkozás a világ előtt. Mindenkinek szól, tehát nem olyan személyes. Könnyebb honlapon bemutatkozni, mint Másának levelet írni. Ami még fontos: a számláló makacsul pörög, Te már a 327. voltál ebben az évben, aki meglátogattál engem, engem, aki fontos vagyok, aki nyomot hagyok a világban, és nem csak afféle kesze-kusza csiganyálnyomot, hanem szép szabályos betűket, magam szerkesztette képeket, egy darabka valóságot, amely rajtam átszűrve válik utánozhatatlanul mássá. Ha pedig nagyobb társaságra vágysz, nézzünk be együtt a Tétova Teve Clubba (http://www.ttc.hu/), ott gondozzuk virtuális tevénket, s hogy ne unjunk bele, mint a tamagocsiba, tegyünk fel hügye kérdéseket a tevedoktornak. és röhögjük magunkat a padlóra válaszain. Ami pedig az elidegenedést illeti, ez vitathatatlan, ha a négy fal között az arctalan világnak verseket farigcsáló, otthonról soha ki nem mozdulva klubokat látogató internetezőkre gondolok, de hátha valakinek éppen ettől támad kedve egyszer személyesen találkozni a másikkal!

Csiripke

A papagájt Csiripkének hívják. Szereti a csillogó dolgokat. A hullámos papagájok közé tartozik. Tud beszélni. Kedvenc szövege: "Kicsi baba, kicsi baba, Ágoston kicsi madara, aranyos kis papagáj, okos kis madárka." Meghallgattuk csivitelését, tudjuk az étrendjét, kedveli pl. a mézes karikát. Megnéztük az Ágoston által írt programokat, megtekintettük fényképét, mely vitorlásokkal a háttérben ábrázolja őt, megismertül élete izgalmakban bővelkedő történetét, s végül, de nem utolsó sorban megismerkedtünk fényképről Hedviggel. Ágoston 12 éves húgával, akinek Távoli múlt című folytatásos regényéből elolvastuk a 13. részt. Kedves http://www.revai.hu/~agostonf00/, jól éreztük magunkat, köszönjük a vendéglátást, benézünk máskor is!

Büszkék vagyunk magunkra

Szinte minden honlapon megtaláljuk az iskola tanulóinak versenyeredményeit, legyen szó tanulmányi versenyekről vagy akár sportról. Egy iskolát kereső szülőnek ez is sokatmondó információ. De itt is az a legfontosabb, hogy mit jelent mindez a gyerekek számára.

Ha egy csapatba tartozunk, a Te sikered az én sikerem is! Íme itt van leírva, feketén-fehéren mindaz, amit elértünk a sportban, a tanulmányi versenyeken. Ez a honlap jobban összetart minket, mint az egyenruha, vagyunk valakik, eredményeinket jegyzik, kiírják, az egész világ megismerheti azokat. Fontosak vagyunk az iskolánknak, s ezért fontos nekünk az iskola. Magáénak érez minket az iskola, hisz helyet ad, a szó szoros értelmében és virtuálisan a szerverén. Megemlít, megnevez, engedi, hogy megnevezzük magunkat. Lehetővé teszi, hogy bemutatkozzunk, mi, a többiektől különbözőek, mi, a szuverén egyéniségek. Az iskola nem uniformizált tömegeket nevel, hanem egyéneket, egyéniségeket, egymástól külsőségekben is különbözőeket, sokféleképpen gondolkodókat, egyszóval másokat. Itt már nincs egyféle ideológia, de igazából ideológiai különbségek sincsenek, csak értékrendbeli eltérések. A mail, "internetes" iskola a sokféleség, a sokszínűség egysége. Nem kellenek a jelszavak, olyanok, hogy miénk az ország, magunknak építjük, hisz itt már mindenki megtanulta, hogy magának épít. Magának építi saját kis országát. S akinek sajtája az iskola egy még oly kicsi darabja, mint néhány weboldal a közös honlapon, az magáénak érzi az egész iskolát.

A tanárok

Az iskolai honlapok izgalmas részét képezik a tanárok honlapjai. Ezek viszonylag ritkák. A tanárok e-mail címeit szinte mindenütt megtaláljuk, de a honlap: az más. Ott a tanár mutatkozik be, mértéktartó nyíltsággal, megjátszott jópofasággal, árulkodó tartózkodással. Hát ez egy ilyen iskola. Itt vállalható az, hogy a tanárok is emberek, lehetnek jó és rossz napjaik. Ezután ne gondolja azt senki gyereke, hogy szemben vele, az egykor volt katedra helyén egy jól programozott, csalhatatlan oktatógép áll. A tanár szeszélyes, olykor vidám, olykor szomorú, másképp kell vele bánni - s másképp bánik velünk - napsütésben és borús időben. Ha jobban megnézzük, olyan, mint mi: ember.

A legjobbak

Ha sorrendbe akarjuk állítani a honlapokat színvonaluk szerint, a szubjektivitás aligha elkerülhető. Engedtessék meg tehát egy szubjektív sorrend. A három legjobbnak tartott honlap következik. Mindaz, ami az első három helyezett honlapjain nem található meg, aligha található meg bármely másik honlapon.

A legjobb: http://www.akg.hu
A legjobb honlap a hálózaton vitathatatlanul a budapesti Alternatív Közgazdasági Gimnázium honlapja. Mutasd a honlapod -megmondom ki vagy! Aki kíváncsi a titokra, annak érdemes részletesen áttanulmányoznia az AKG pedagógiai programját. Vessünk egy pillantást azokra a fontosabb címekre, témákra, amelyekkel ez a honlap foglalkozik! Az AKG honlapját általános mintának is tekinthetjük. A tartalomjegyzékben A-val jelöljük azokat a címeket, amelyek általánosak a vizsgált honlapokon, B-vel, amelyek csak helyenként fordulnak elő, tehát nem általánosak, C-vel pedig a helyi specialitásokat jelezzük.

Ezek a honlapok nem csak rendkívül változatos anyagukkal tűnnek ki, hanem egyben példát mutatnak arra, hogyan lehet az iskolai oktatásban a számítógépes világhálót felhasználni. A csillagász alkotókör honlapja az egyik legjobb, ha nem a legjobb magyar nyelvű csillagászati honlap az interneten.

A tartalomjegyzék nem tükrözhette az elágazások mindent felülmúló számát, amelyben az AKG jelenleg egyértelműen verhetetlen.

A második: http://www.revai.hu
A győri Révai Gimnázium honlapja szubjektív listánkon nem tartalmában, hanem megjelenésében múlja fölül a harmadik helyezett Toldy Gimnázium honlapját. Az AKG-t felülmúló erényei a kiterjedt egyéni tanulói honlapok, az archívum rovat, amelyben az iskoláról írt cikkeket gyűjtötték össze, az iskola tanulóinak eredményeit részletesen bemutató részek és a letölthető és meghallgatható Révai blues, ami vélhetően a nagy révais összetartozás szimbóluma. Hogy az A és B szolgáltatások zömét itt is megtaláljuk, az magától értetődő.

A harmadik: http://www.alarmix.net/freeweb/toldy/ (új cím: http://www.toldy.sulinet.hu/)
A budapesti Toldy Ferenc Gimnázium honlapjának talán legnagyobb értékét a 150 éves iskola tradícióinak ápolása jelenti. Kimerítő listát kapunk az egykor itt tanító és tanuló híres emberekről. Kultúrtörténeti érdekességeket, régi beiratkozási hirdetményeket tanulmányozhatunk. A jobb honlapokon megszokott a kétnyelvűség (angol, magyar). A Toldy honlapjának nyitó oldalain az iskoláról hat nyelven olvashatunk. A honlap tartalmaz praktikus infromációkat is. Mekkora összeget juttattak az adózók az iskola alapítványának adóik 1 százalékából, s miért érdemes ezt megtenniük ismét. Hasznos tudnivaló az egyetemek és főiskolák tavalyi felvételi pontszámainak jegyzéke. A honlap hátránya a formájában szerényebb megjelenés. Az A és B szolgáltatások természetesen innen sem hiányozhatnak.

Nehéz eldönteni, hogy vajon a számítógép metaforája a rend vagy a káosz. Az viszont vitathatatlan, hogy a világháló metaforája a labirintus. Labirintus, akár az univerzum - már-már végtelen labirintus. Elindulunk valahonnan, s észrevétlenül iszonyatos messzeségekbe tévedhetünk. Ha a hálóról írunk, és beszámolunk benyomásainkról, bolyongva ebben a virágzó és burjánzó dzsungelben, sosem állíthatjuk azt, hogy áttekintettük a dzsungel egészét. De ettől a barangolástól nem lesz kevésbé érdekes.

A világháló gyermekei öntudatosak, nem túlságosan tekintélytisztelők, de nyitottak, kíváncsiak, rendkívül gyors észjárásúak. Ilyen gyerek Illés Márton is, aki cikkem elkészítése során az anyaggyűjtésben segédkezett. Ők már egy másik világba születtek, ők már más tempóhoz szoktak. Ők már nem fognak minket pusztán azért becsülni, mert mi nemzettük, szültük, tanítjuk őket vagy mert van egy diplománk. Ha jól irányítjuk, ha partnernek tekintjük őket és nem beprogramozandó gépeknek, akkor megtapasztalhatjuk, hogy mire képesek. A számítógép - ha odafigyelünk - nem fogja elidegeníteni a gyerekeket a közösségtől, hanem éppen a közösség szerveződésének új eszközévé válhat.

Melléklet

A hálózaton szereplő iskolák listája (virtuális palatábla nélkül) az AKG listája és a Soros Alapítvány listája (http://goliat.c3.hu) alapján. (A listát a cikkből nem másoltuk ki, az AKG listáját lásd itt)

Horányi Gábor