18. a.) Hogyan tükröződik a lapban az információ és a piac értékrendje,
melyek ennek (tipográfiai) megjelenítési lehetőségei?

Hirdetések

A napilapban szereplő hirdetésekkel szemben támasztott legfontosabb követelmény, hogy a hirdetésnek mindig szerényebbnek, folthatásában halványabbnak kell lennie, mint az adott oldalon a legfontosabb cikk, és ugyanakkor tipográfiájával szervesen illeszkedjen az oldal harmóniájába.
A betűfokozatok egymáshoz viszonyított arányának szabályai a hirdetéseknél nem kötelezők. Az ellentétek (pl. kicsi/nagy szöveg, ill. címbetű) alkalmazása hatékony eszköz.

A sikeres reklámot a képi imázs uralja, a szöveg szerepe csak a megerősítést szolgálja. Általános szabály, hogy a nyomtatott reklámban a cím és a reklámszöveg helye többnyire a kép alatt van.

A nyomtatott reklám szerkesztése 2 szinten folyik:
1. Verbális üzenetnek grammatikailag helyes és stilárisan hatásos megformálása szintjén
2. A képi imázs kialakításának szintjén, ebben szerepe van a nem verbális hatáskeltés valamennyi eszközének: színhatás, betűtípusok, képillusztrációk, szövegelrendezés

A bulvár és a politikai lapok tipográfiája

Az újságok kiadása gazdasági tevékenység, kevés kivételtől eltekintve profitszerzés a cél. A profit növelésének elsődleges eszköze az eladott példányszám növelése. Ez igaz mind a bulvárlapok, mind a politikai lapok esetében. A példányszám növelését viszont különböző módon lehet elérni, hiszen a tartalom, a hangvétel és részben a célcsoport is különböző. A bulvárlapok "hívószava" a szenzáció, a közéleti-politikai lapoké a hitelesség. Az újságok tipográfiai tervezése ezekhez a hívószavakhoz kapcsolódik.

A bulvárlapok hangvételéhez jobban illik a magas illusztrálási arány, a nagyméretű címszedés, a könnyű forgathatósághoz jobban passzoló A5-ös lapméret, különböző oldalakhoz tartozó különböző szedéstükör, többféle betűtípus használata, betűk színezése.

A közéleti-politikai lapok hangvételéhez jobban illik konzervatív lapszerkesztés, egységesség a címszedésben, betűtípusokban és szinte mindenben. A magyar sajtóban egyébként megfigyelhető a politikai napilapok tipográfiájának bulvárosodása (elsősorban a mai világ erősebb képi ingerekre való igénye miatt, ami a televíziózás következménye lehet).