Alapvizsga a 10. évfolyamon – 2004/2005

diákoknak szóló ismertető

Témaválasztás és pályázat

A vizsgamunka témáját te választhatod meg. A választott témához pályázatot (munkatervet) kell írni, a patrónusok ezek alapján a témát elfogadják, vagy átdolgozásra javasolják. Olyan pályázatot kell készíteni, mely nemcsak a végeredményre koncentrál, hanem tartalmazza a cél eléréséhez szükséges út munkafázisait.

A pályázat elfogadásának az az egyik feltétele, hogy a tervezett vizsgamunkát a bíráló patrónusi közösség alkalmasnak találja arra, hogy annak alapján a tanév végén értékelni, mérni tudja a meghatározott készségeket.

Fontos, hogy a munkának legyen valamilyen látható, bemutatható eredménye, produktuma. Ezt mutathatod be az év végén. Az év végi bemutató egyben a munkák megvédése is, a megjelentek (diákok, tanárok, szülők, érdeklődők) szabadon tehetnek fel kérdéseket a vizsgamunkával kapcsolatban. A pályázat tartalmazza a készítendő produktum meghatározását is.

A pályázatok elkészítésére két hét áll a rendelkezésedre:

leadási határidő: 2004. október 20.

ezalatt a patrónusokkal olyan beszélgetéseken vehetsz részt, ahol megtárgyalhatjátok a különböző (mérendő) készségeket, és azt, hogy a választott téma hogyan lesz alkalmas ezek mérésére – milyen munkafázisokat érdemes beépíteni a pályázatba. A készséglista összes elemének nem kell feltétlenül megjelennie a munkatervben.

Munkacsoportok

Egy vizsgamunka elkészítésére munkacsoportokkal (2-4 fő) és önállóan is lehet pályázni. Csoportmunka készítése esetén fontos szempont az egyéni felelősség meghatározása már a pályázatban is, az egyes munkafolyamatok részletezésénél. Az „egy emberes” munkát nem fogják a patrónusok csoportmunka tervnek elfogadni, és egy pályázatot akkor is visszautasíthatnak, ha nem különíthetőek el benne a munkafolyamatokban lévő egyéni funkciók, feladatok (nem kell ezeket a funkciókat a pályázatban személyhez kötni, ezt majd a vezetőtanárral egyeztetve végzik el a munkacsoportok később).
A vizsgamunka értékelése is tanulókra bontva történik.

A vezetőtanárok és konzulensek

A pályázatok elfogadása után a patrónusok osztják be a különböző vizsgamunkákat vezető tanárokat. Ezek a vezetőtanárok a patrónusok közül kerülnek ki. A vezető tanár ebben az esetben elsősorban „gazdája” a munkának, mintsem tantárgyi vezetője. Feltételezhetjük, hogy a pályázatok jelentős része műveltségi területeken átívelő lesz, így nem is lehetne egy konkrét szakembert találni melléjük az iskolából. Másfelől ahhoz, hogy a munka létrejöjjön, fontos az a napi kapcsolat, amivel a patrónusok rendelkeznek. Ez a patrónus fog félévi és év végi értékelést is írni a munkádról.

A munkafolyamat egy részében vagy egészében szükség lehet „külső” szaktanári vagy szakemberi (AKG-s tanár, szülő, stb.) segítségére, ennek szervezésében a vezetőtanár segít.

A munkafolyamat

A pályázat elfogadása után a munkacsoportok újabb két-három hétig dolgozhatnak a vezetőtanár segítségével a munkafolyamat forgatókönyvén, aminek egyik fontos szempontja az iskolai adott időpontokhoz való alkalmazkodás.

Kötött időpontok:
– A téli témahét előtti 1 hetes kisepocha (a Handának és a Bandának más időpontban van, ezt vegyétek figyelembe a tervezéskor!).
– A vizsgahét 2 hete (jún. 7-17), az utolsó 2 nap kivételével (akkor vannak a bemutatók).
– Havi 1 csibefoglalkozás időkerete.

A forgatókönyv elkészítésénél az iskolai programokra, epochazárókra, YE vásárokra különösen kell figyelni.

A tanév végi bemutatóig tartó összes további időigény a munkacsoportok és a vezetőtanárok által összeállított forgatókönyv szerint alakul. Olyan forgatókönyvet is össze lehet állítani, ami kizárólag a kötött időpontokra épít.

A vizsgamunka nem csak erre az alkalomra használható fel. Bemutathatod (a pillanatnyi állapotát) a Tavaszi Fesztiválon, indulhatsz vele versenyeken. Ilyen versenyekből ajánlunk is egy párat:

Értékelés

Félévkor a vezetőtanár ír neked értékelőt, amiben leírja, hogy addig hogyan dolgoztál. Év végén is tőle kapsz egy részletes, a munka egészére és a felmért képességekre kiterjedő értékelőt.

Az értékelésnek csak az egyik szempontja lesz a vizsgamunka év végi bemutatása, a munkafolyamat értékelése fontosabb része lesz a végeredménynek, ehhez szükséges, hogy magát a munkafolyamatot is dokumentáld valamilyen formában (pl. munkanapló).

A vizsgamunka eredménye nem számít bele a pontszámaidba, nem feltétele a továbbhaladásnak és a tantárgyválasztásnak sem. Neked magadnak, tanáraidnak és az iskola egészének szól, hogy láthasd magadról, mire vagy képes.

A 10. évfolyam patrónusai
2004. október 6.