diákoknak szóló ismertető
Témaválasztás és pályázat
A vizsgamunka témáját te választhatod meg. A választott témához pályázatot (munkatervet) kell írni, a patrónusok ezek alapján a témát elfogadják, vagy átdolgozásra javasolják. Olyan pályázatot kell készíteni, mely nemcsak a végeredményre koncentrál, hanem tartalmazza a cél eléréséhez szükséges út munkafázisait.
A pályázat elfogadásának az az egyik feltétele, hogy a tervezett vizsgamunkát a bíráló patrónusi közösség alkalmasnak találja arra, hogy annak alapján a tanév végén értékelni, mérni tudja a meghatározott készségeket.
Fontos, hogy a munkának legyen valamilyen látható, bemutatható eredménye, produktuma. Ezt mutathatod be az év végén. Az év végi bemutató egyben a munkák megvédése is, a megjelentek (diákok, tanárok, szülők, érdeklődők) szabadon tehetnek fel kérdéseket a vizsgamunkával kapcsolatban. A pályázat tartalmazza a készítendő produktum meghatározását is.
A pályázatok elkészítésére két hét áll a rendelkezésedre:
leadási határidő: 2004. október 20.
ezalatt a patrónusokkal olyan beszélgetéseken vehetsz részt, ahol megtárgyalhatjátok a különböző (mérendő) készségeket, és azt, hogy a választott téma hogyan lesz alkalmas ezek mérésére – milyen munkafázisokat érdemes beépíteni a pályázatba. A készséglista összes elemének nem kell feltétlenül megjelennie a munkatervben.
Munkacsoportok
Egy vizsgamunka elkészítésére munkacsoportokkal (2-4 fő) és önállóan is lehet
pályázni. Csoportmunka készítése esetén fontos szempont az egyéni felelősség
meghatározása már a pályázatban is, az egyes munkafolyamatok részletezésénél. Az
„egy emberes” munkát nem fogják a patrónusok csoportmunka tervnek elfogadni, és
egy pályázatot akkor is visszautasíthatnak, ha nem különíthetőek el benne a
munkafolyamatokban lévő egyéni funkciók, feladatok (nem kell ezeket a funkciókat
a pályázatban személyhez kötni, ezt majd a vezetőtanárral egyeztetve végzik el a
munkacsoportok később).
A vizsgamunka értékelése is tanulókra bontva történik.
A vezetőtanárok és konzulensek
A pályázatok elfogadása után a patrónusok osztják be a különböző vizsgamunkákat vezető tanárokat. Ezek a vezetőtanárok a patrónusok közül kerülnek ki. A vezető tanár ebben az esetben elsősorban „gazdája” a munkának, mintsem tantárgyi vezetője. Feltételezhetjük, hogy a pályázatok jelentős része műveltségi területeken átívelő lesz, így nem is lehetne egy konkrét szakembert találni melléjük az iskolából. Másfelől ahhoz, hogy a munka létrejöjjön, fontos az a napi kapcsolat, amivel a patrónusok rendelkeznek. Ez a patrónus fog félévi és év végi értékelést is írni a munkádról.
A munkafolyamat egy részében vagy egészében szükség lehet „külső” szaktanári vagy szakemberi (AKG-s tanár, szülő, stb.) segítségére, ennek szervezésében a vezetőtanár segít.
A munkafolyamat
A pályázat elfogadása után a munkacsoportok újabb két-három hétig dolgozhatnak a vezetőtanár segítségével a munkafolyamat forgatókönyvén, aminek egyik fontos szempontja az iskolai adott időpontokhoz való alkalmazkodás.
Kötött időpontok:
– A téli témahét előtti 1 hetes kisepocha (a Handának és a Bandának más
időpontban van, ezt vegyétek figyelembe a tervezéskor!).
– A vizsgahét 2 hete (jún. 7-17), az utolsó 2 nap kivételével (akkor vannak a
bemutatók).
– Havi 1 csibefoglalkozás időkerete.
A forgatókönyv elkészítésénél az iskolai programokra, epochazárókra, YE vásárokra különösen kell figyelni.
A tanév végi bemutatóig tartó összes további időigény a munkacsoportok és a
vezetőtanárok által összeállított forgatókönyv szerint alakul. Olyan
forgatókönyvet is össze lehet állítani, ami kizárólag a kötött időpontokra épít.
A vizsgamunka nem csak erre az alkalomra használható fel. Bemutathatod (a
pillanatnyi állapotát) a Tavaszi Fesztiválon, indulhatsz vele versenyeken. Ilyen
versenyekből ajánlunk is egy párat:
Értékelés
Félévkor a vezetőtanár ír neked értékelőt, amiben leírja, hogy addig hogyan
dolgoztál. Év végén is tőle kapsz egy részletes, a munka egészére és a felmért
képességekre kiterjedő értékelőt.
Az értékelésnek csak az egyik szempontja lesz a vizsgamunka év végi bemutatása, a munkafolyamat értékelése fontosabb része lesz a végeredménynek, ehhez szükséges, hogy magát a munkafolyamatot is dokumentáld valamilyen formában (pl. munkanapló).
A vizsgamunka eredménye nem számít bele a pontszámaidba, nem feltétele a továbbhaladásnak és a tantárgyválasztásnak sem. Neked magadnak, tanáraidnak és az iskola egészének szól, hogy láthasd magadról, mire vagy képes.
A 10. évfolyam patrónusai
2004. október 6.