Az itt található információk a különböző alkotókörökről korábbi évek meghirdetett alkotóköreinek leírásai. Aktuális leírások a szeptemberben megjelenő "Kék könyvben" olvashatóak majd.
A 8. évfolyamosok által 2002. júniusban választott alkotókörök a lap alján
tanár: Szilágyi Gábor
időpont: k, cs, p – 15:40–17:00
tanár: Gortva Attila, Pákay Viktória, Magyar Ádám
időpont: egyeztetéssel
Rajzfilm
tanár: Mechler Mónika
időpont: egyeztetéssel
tanár: Gortva Attila, Tóth Imre, Flanek László
időpont: h, k, cs – 15:40–17:00
tanár: Bencze Enikő
időpont: kedd, 15:40–17:00
tanár: Vízkelety Márton
időpont: cs, p kéthetenként dupla óra – 15:00–18:00
tanár: Rataj Jánosné (Kati néni)
időpont: kéthetenként hétfőn (15:30–18:30)
tanár: Baranyai István
időpont: heti 1 alkalom, 13:40-től, vagy 15:00-tól, egyeztetéssel
tanár: Lőrinc László, Káldosi Eszter, Kálmán Eszter
időpont: egyeztetéssel
Színjátszó 8.-osoknak
tanár: Zoltán Katalin
időpont: egyeztetéssel
Francia színház
tanár: Zsohár Gyöngyi, Szalontai Ágnes
időpont: kedd, 15:40–17:00
Német irodalom a XX. században
tanár: Lakos Gábor
időpont: egyeztetéssel
tanár: Királyfalvi Erzsébet (Zsóka néni)
időpont: kedd v. csüt. – 15:40–17:00
Képzőművészet - rajz
tanár: Szabó Imre
időpont: egyeztetéssel
Selyemfestés
tanár: Jancsó Ildikó
időpont: kéthetenként dupla óra, egyeztetéssel
tanár: Fekete Zita
időpont: kéthetenként dupla óra
Zenei stúdió
tanár: Berkes Gábor (Első Emelet, Emberek együttesek)
időpont: kedd, 15:40–17:00
Divat
tanár: Gál Ferenc
időpont: hétfő délután
Társastánc-Néptánc
tanár: Molnár Olivér
időpont: egyeztetéssel
Természetbúvár
tanár: Marsi Zoltán, Hites Borbála
időpont: havonta 1 hétvége
tanár:
időpont:
Internet (kezdő és haladó)
tanár: Baranyai István
időpont: egyeztetéssel
Programozás
tanár: Forgács Tamás
időpont: egyéni foglalkozások, egyeztetéssel
Etnográfia
tanár:
időpont:
Business English (Marketing vagy Office Duties)
tanár: Nagy András
időpont: napi 1 óra, 13:05–13:50
Economics in English (közgazdaságtan angolul)
előfeltétel: középfokú nyelvvizsga
tanár: Horn Dániel
időpont: heti 2×2 óra, egyeztetéssel
Matematika önképző
tanár:
időpont:
Anyanyelvünk játékai
tanár: Lakos Gábor
időpont: heti 1 dupla óra csütörtökönként, 16:45–18:15
Culture's hidden messages (A kultúra rejtett üzenetei, angolul)
tanár: Kevin Reagen
időpont: egyeztetéssel
Circle Speak
előfeltétel: középfokú nyelvvizsga
tanár: Kandó Mihály
időpont: heti 2 óra, egyeztetéssel
Fordításelmélet
tanár: Vándor Judit
időpont: heti 2 óra, egyeztetéssel
Angolszász irodalom
tanár: Solymár Ildikó
időpont: heti 3 óra, egyeztetéssel
Folyóiratszemle angolul
tanár: Solymár Ildikó
időpont: heti 2 óra, egyeztetéssel
Britidh studies
tanár: Papp Judit
időpont: h, sz, 14:45–15:25
Csillagászat (supernova.akg.hu)
A csillagászat rendkívül változatos, színes tudomány, amely számos készség és képesség fejlesztését teszi lehetővé. Ezek:
A szakköri munka szakmai célja
Általános cél: az elméleti és megfigyelő csillagászati, a fizikai és a számítógépes tudás fejlesztése; filozófiai, teológiai kitekintések.
A szakkör klasszikus értelemben vett tanmenettel vagy tantervvel nem rendelkezik. Ennek oka, hogy a témákat általában az aktualitások határozzák meg (konkrét, friss űrkutatási és csillagászati eredmények). Ezeket minimális késéssel követjük az Internet segítségével, az AKG remek adottságainak köszönhetően. Az aktualitások fényében történik az adott témához tartozó előzetes tudás felfrissítése, kiegészítése, illetve ha szükséges, újraértékelése.
Ezért inkább olyan tevékenységformákat tudunk meghatározni, amelyek több-kevesebb rendszerességgel fordulnak elő. Ezek:
Követelmények az első évben:
1. félév: portré-fényképezés, épületfotó; 30 éles, helyesen exponált kép készítése, (a laborálás még nem értékelési szempont).
2. félév: riport, természetfotó, zsánerkép; 30 éles, jó kép, korrekten laborálva.
Követelmények a második évben:
1. félév: szabadon választott témában 50 éles, jól exponált kép, jól laborálva. Lehetőség van műtermi világítást, közelfényképezést tanulni.
2. félév: 50 jó kép, szabadon választott témában. Kísérletező kedvűeknek különleges képszerkesztési eljárások. Bevezetés a színes fényképezésbe.
Internet (www.akg.hu/net)
Az Internet alkotókörön a tanulók megismerkedhetnek a világháló által nyújtott kommunikációs és információ-szerzési lehetőségekkel. A tananyag és a felhasznált szoftverek változhatnak, tekintettel arra, hogy az Internetet használó alkalmazások rendkívül dinamikusan fejlődnek.
Az alkotókörre két évig járhatnak a tanulók. Elegendő jelentkező esetén egy kezdő és egy haladó csoport indul. Amennyiben csak egy tanulócsoport indul, a tanórákon lehetőség van az egy tanévet már elvégzett tanulókkal és a kezdőkkel való külön foglalkozásra. A haladó tanulók több egyéni, project rendszerű feladatot kapnak, az újabb ismeretek megszerzéséhez sokkal önállóbban kell dolgozniuk – az alkotókör-vezető irányítása mellett.
Témakörök szintenként
kezdő szint:
haladó szint:
Általános követelmények
A kezdő tanulóknak a tanév végére ismerniük kell:
A haladó tanulóknak a tanév végére ismerniük kell:
A tanév során a tanulók 3-4 dolgozatot írnak a különböző témakörök tárgyalásának befejezésekor, valamint több egyéni munkát végeznek (homepage-szerkesztés, vrml szerkesztés, kutatási feladatok...), melyek ugyancsak értékelésre kerülnek.
Haladó szinten a tanulóknak év végére egy nagyobb lélegzetű projectet kell elvégezniük, mely lehet kutatási feladat vagy egyéb munka (Programírás, weblap készítés-fejlesztés és karbantartás...) tanári egyeztetéssel.
Az értékelés rendje:
A dolgozatokra és az önálló munkákra a tanulók 0 és 5 közötti osztályzatokat kaphatnak.
A dolgozatok értékelése:
100% – 85% jeles (5)
84% – 70% jó (4)
69% – 55% közepes (3)
54% – 40% elégséges (2)
39% – 0% elégtelen (0)
A tanév végén a tanulók érdemjegye a következő szempontok beszámításával alakul:
Az első félévben – érintőlegesen – minden nálunk művelhető agyag-megmunkálási alaptechnikát (marokedények, hurkafelrakás, agyaglapos technika, korongozási ismeretek, szoborkészítés, formába öntés) áttekintünk, majd a második félévben ebből kell egyet kiválasztani, aminek segítségével tárgyat, tárgyakat lehet készíteni a karácsonyi és tavaszi kiállításokhoz.
A második félévtől mindenki tudja, érzi, hogy melyik a neki leginkább testhez álló módszer, s ebben lehet elmélyedni. Itt már céltudatosan olyan alkotások tervezése a feladat, amit leginkább a “saját” technikával lehet majd elkészíteni. Mivel a munka nem elszigetelt, hamarosan kiderül, hogy a kiválasztott technika társítható, egy másikkal, kiegészítve más módszerekkel eredetibb megoldásokat tesz lehetővé. Így az év végére mindenkinek készségszintű ismeretei lesznek az agyag formálásához szinte minden lehetséges módszerből.
A harmadik félévben az elkészített darabok díszítési lehetőségei szerepelnek a kínálati palettán: fémoxidos festések, mázolások, ecset és íróka használatával történő díszítések. A festékek kezelését, keverését, egymásra hatását lehet kipróbálni. A tárgykészítés már nagy biztonsággal működik.
A negyedik félévre szinte minden diák közel a professzió szintjén használja saját, legkedvesebb alkotó módszerét (korongolás-fülezés, festések kombinálása, üregelt szobrok készítése, felrakással edények szobrok, használati tárgyak, nyújtott agyaglapból összeállított tárgyak, öntés, formakészítés, gipsz-esztergálás). Ennyi idő alatt önálló munkavégzéssel, saját tervekkel, kifinomult díszítési technikákkal, biztos esztétikai érzékkel terveznek, dolgoznak.
Időpontok kínálata: a hét minden napján (hétfő, kedd, csütörtök, péntek) 15:40-től 17:00-ig, csoportlétszám max. 8 diák, évfolyamonkénti csoportok lennének a legjobbak, de ehhez nem ragaszkodunk. Igény esetén (és nagyobb lélegzetű munkák kivitelezéséhez) hétvégi “working”-eket szervezünk.
Elvárások: érdeklődés, szorgalom és türelem, ötletek, amiket meg “kell” valósítani, rendszeres gyakorlás, személyes jelenlét. Tanítva tanulás: bevált módszerünk, hogy vagy egyhetes nyári “gyakorlaton”, vagy a tanév folyamán kell laikus, amatőr érdeklődőket okítani a diákoknak, amivel éppen a szakmai fogások lehetséges hibáinak észrevételét, javítását tudják rettentő hatékonyan megtanulni.
Az Adventi Vásárra egy nagyobb alkotás, vagy kissorozatú tárgyak készítése. Ajándékok otthonra, iskolai társaknak, tanároknak. A Tavaszi Fesztivál kiállítására egy műgonddal elkészített mű elkészítése.
Legfontosabb elvárás az érdeklődés. Vonzódás az önálló formaadáshoz. Kreativitás az öltözködésben, színválasztásban. Igény a különleges megjelenésre. Tehetség az anyagok kiválasztásában (kelmék varrhatósága, viselési körülmények, színek hatásai, harmonizálása). Kitartás, a sok részmunkát igénylő ruhadarabok elkészítésében. Türelem és pontosság az aprólékos részmunkákban.
Szubjektív – újságkészítés alkotókör (www.akg.hu/szub)
Az alkotóköri foglalkozások a Szubjektív iskolai magazin heti szerkesztőségi ülései lesznek. A lapkészítés konkrét feladatai mellett (cikkírás, szerkesztés, tördelés, webszerkesztés...) a tanulók elméleti órákon megismerhetik az írott sajtóhoz kapcsolódó alapfogalmakat (szerkesztőség, lapkiadás, lapdesign és a lap felépítése, sajtójog, sajtóetika, hírszerkesztés, publicisztika, interjúkészítés...)
Általános követelmények
Az alkotókörön részt vevő tanulónak az általa választott szerkesztőségi munkakört kell betöltenie. A munkakörök a tanév folyamán változhatnak, sőt ajánlatos több munkakört is kipróbálni. Ezek a munkakörök a következők:
Munkatárs (cikkíró), szerkesztő, rovatvezető, tördelőszerkesztő – tervező-szerkesztő, menedzser (marketing, hirdetésszervezés, előállítás, terjesztés), webszerkesztő, fotós, grafikus.
Az értékelés rendje
A tanuló által év közben végzett munka és a szerkesztőségi üléseken (és előadásokon) való részvétel egyaránt számít az értékelésnél.
Tűzzománc alkotókör
Tananyaga, követelménye és értékelési rendje
Létszám: max. 10-12 fő
Általános célok:
Általános követelmények
Minden alkotókörösre nézve elvárás a foglalkozásokon való aktív részvétel, az érdeklődésnek megfelelő munka, a zománcelméleti ismeretek folyamatos bővítése és a közös munkákban való részvétel.
Szabadon választott témák, ötletek és technikák alapján zománcképek, zománcékszerek készítése az Adventi Vásárra ill. a Tavaszi Fesztiválra, valamint a kiállítások rendezésében való közreműködés.
Részletes követelmény és tananyag
Az alkotókörösöknek a tűzzománcozás technikájának megismeréséhez – évfolyamtól függetlenül – elméleti ismeretekkel is kell rendelkezniük.
Ismerniük kell:
A zománctechnikák rövid történeti fejlődésétBemutató foglalkozások célja
Sajátosságok
Az alkotóköri munka értékelése
A technika sajátosságából adódik, hogy egy-egy foglalkozáson nem mindig készülnek el az alkotások. (színminta készítés, alapozás, égetés előtti kiszárítás, bonyolultabb technika, stb). Ezért az értékelés szempontjából – foglalkozásonként - elsősorban a hiányzásmentesség, a szakmaismeret, a pontos, precíz, örömteli munka számít. Az elkészült munkák tanulónként együttesen kerülnek értékelésre, az előre megbeszélt szempontok szerint.
Naplószerűen, egyénenként van vezetve a jelenlét, a végzett munka, a választott technika, a kivitelezés, stb., amely összegzésre kerül és az érdemjegybe beszámít százalékos formában.
Adható érdemjegy:
91-100 % jeles
76-90 % jó
51-75 % közepes
31-50 % elégséges
30 % alatt elégtelen
Elégséges, ill. elégtelen jegy ezen az alkotókörön nem szerezhető, mert év elején egy-két foglalkozás során kiderül a tanuló hozzáállásáról, hogy nem jól választott, nem fogja csinálni, nem érdekli ez a tevékenység. Javasoljuk, hogy még időben válasszon egy másik kedvére való alkotókört.
Nem lehet senkit kényszeríteni az alkotásra, ezt csak örömmel lehet csinálni, különben felesleges időtöltés az egész.
A technikában járatos, nagyobb gyakorlattal rendelkező tanulóknak lehetőségük van arra, hogy szabadidejükben önállóan is dolgozzanak a műhelyben. (Pl. hiányzáspótlás, nagyobb munka befejezése, stb.) Szintén a technika sajátosságából fakad, hogy esetenként egy-egy több órán keresztül készült, szép, gondosan kivitelezett munka az égetés során – pillanatok alatt- tönkremegy, vagy esztétikailag veszít értékéből. Ilyen esetek az értékelésnél természetesen nem érintik hátrányosan a tanulót.
Ajánlott irodalom: Komlós Andrásné: Tűzzománc
Erhard Brepohl: Iparművészeti zománctechnika
Ötvös Nagy Ferenc: Zománcmívesség
Alapvető technikai ismeretek, a képrögzítés rövid története, a videózás alkalmazása az iskola életében. A stábmunka ismertetése, funkciók, tevékenységek. Felvétel-készítési gyakorlatok, képszerkesztés, vágás, keverés, feliratozás, hangosítás, világítási ismeretek. Közvetítés, élő műsor szerkesztése. Filmforgatási alapok, forgatókönyv, felvételvezetés, instruálás.
Követelmények
Az alapvető ismeretek elsajátítása után a stábmunka keretein belül gyakorlati munkákban való részvétel (iskolai rendezvények közvetítése, táborok eseményeinek rögzítése, vágása, szerkesztése, archiválása, editálása). Önálló forgatási terv készítése, forgatókönyv írása, rendezés, fotografálás, beosztás szerint. A team-munka során a beosztások forgószínpadszerűen változnak majd.
Meghirdetett programok tartalmi követelménye
Haladó csoport
A félév során 100 pontot kell elérned a 15 hét alatt. Az etűdkészítés adja továbbra is a félév gerincét, három fős csoportokban kell legalább 10 db etűdöt készítened, ha mindegyikben dolgozol valamilyen módon, ebből összejön 80 pont. A másik kötelező feladat a videónapló elkészítése, valamikor a félév folyamán. Az egyéb (kiegészítő) videós munkák készítéséért, természetesen, további pontok járnak. Az, hogy milyen feladatokból szeded össze a fennmaradó 20 pontot, a te döntésed.
10 db etűd – forgatása:10x4= 40 pont
– vágása: 10x4= 40 pont
videónapló: 4 pont
vágási gyakorlat min. 1db: 4 pont
film, videókritika írás: 2 pont
eseményrögzítés :2/4 pont
alkotóköri homepage-hez hozzájárulás: 2 pont
egyéb, videózáshoz kapcsolódó tevékenység: 2 pont
Év végi jegyek:
5-ös: 91-100 pont
4-es: 81-90 pont
3-as: 71-80 pont
2-es 61-70 pont
0 -ás 61 alatt
Énekkar (1997-es ismertető)
Jó adottságú gyerekek társulása a közös éneklésre, iskolai rendezvényeken való szereplésre. Különböző korok, stílusok kórusdarabjainak megtanulása, kottaismeret gyakorlása, lapról olvasás, kánon éneklés, több szólamú művek előadása, hangszeres összpróbák, előadás-technikák gyakorlása.
Szövés (1997-es ismertető)
A gyapjú és más fonalak. A szövés eszközei és azok használata: szövőkártya, szövőorsó, szövőkeret, szövőszék. Gyári gépek. A szövőeszközök részei: a fonalhengerek, a felvetés, a nyüst, a keretek, emelők, a befűzés, a láncfonalak, a vetélő stb. Szalagszövés. Körszövés. Kisebb használati tárgyak készítése szövőkereten. Mintaszövés archaikus darabok után. Önálló minták tervezése, elkészítése.
Trupp (színjátszók) (1997-es ismertető)
A színpadi mozgás alapjai. Beszédgyakorlatok, versmondás. Témakeresés. A darabot a diákok közösen írják meg. Jelenetek tervezése, szereplők, szerepek kiosztása, jelmez- és díszlettervek. Szövegírás, stílusigazítás, olvasó- és rendes próbák. Előadás.
Kerámia
Rádió
Rajzfilm
Video
Színjátszó 8.-osoknak (Zoltán Kata)
Énekkar
Fotó
Szabás-varrás
Szubjektív – újságírás
(Kis) Trupp
Tűzzománc
Képzőművészet - rajz
Zenei stúdió
Természetbúvár
Csillagászat
Matematika önképző
Internet
Programozás