Alkotókörök a 2002/2003-as tanévben

Az itt található információk a különböző alkotókörökről korábbi évek meghirdetett alkotóköreinek leírásai. Aktuális leírások a szeptemberben megjelenő "Kék könyvben" olvashatóak majd.

A 8. évfolyamosok által 2002. júniusban választott alkotókörök a lap alján

Választható (művészeti) alkotókörök

Kerámia

tanár: Szilágyi Gábor

időpont: k, cs, p – 15:40–17:00

Rádió

tanár: Gortva Attila, Pákay Viktória, Magyar Ádám

időpont: egyeztetéssel

Rajzfilm

tanár: Mechler Mónika

időpont: egyeztetéssel

Video

tanár: Gortva Attila, Tóth Imre, Flanek László

időpont: h, k, cs – 15:40–17:00

Énekkar

tanár: Bencze Enikő

időpont: kedd, 15:40–17:00

Fotó

tanár: Vízkelety Márton

időpont: cs, p kéthetenként dupla óra – 15:00–18:00

Szabás-varrás

tanár: Rataj Jánosné (Kati néni)

időpont: kéthetenként hétfőn (15:30–18:30)

Szubjektív – újságírás

tanár: Baranyai István

időpont: heti 1 alkalom, 13:40-től, vagy 15:00-tól, egyeztetéssel

(Kis) Trupp színjátszó

tanár: Lőrinc László, Káldosi Eszter, Kálmán Eszter

időpont: egyeztetéssel

Színjátszó 8.-osoknak

tanár: Zoltán Katalin

időpont: egyeztetéssel

Francia színház

tanár: Zsohár Gyöngyi, Szalontai Ágnes

időpont: kedd, 15:40–17:00

Német irodalom a XX. században

tanár: Lakos Gábor

időpont: egyeztetéssel

Tűzzománc

tanár: Királyfalvi Erzsébet (Zsóka néni)

időpont: kedd v. csüt. – 15:40–17:00

Képzőművészet - rajz

tanár: Szabó Imre

időpont: egyeztetéssel

Selyemfestés

tanár: Jancsó Ildikó

időpont: kéthetenként dupla óra, egyeztetéssel

Szövés

tanár: Fekete Zita

időpont: kéthetenként dupla óra

Zenei stúdió

tanár: Berkes Gábor (Első Emelet, Emberek együttesek)

időpont: kedd, 15:40–17:00

Divat

tanár: Gál Ferenc

időpont: hétfő délután

Társastánc-Néptánc

tanár: Molnár Olivér

időpont: egyeztetéssel


Szabadon választható tantárgyak

Természetbúvár

tanár: Marsi Zoltán, Hites Borbála

időpont: havonta 1 hétvége

Csillagászat

tanár:

időpont:

Internet (kezdő és haladó)

tanár: Baranyai István

időpont: egyeztetéssel

Programozás

tanár: Forgács Tamás

időpont: egyéni foglalkozások, egyeztetéssel

Etnográfia

tanár:

időpont:

Business English (Marketing vagy Office Duties)

tanár: Nagy András

időpont: napi 1 óra, 13:05–13:50

Economics in English (közgazdaságtan angolul)

előfeltétel: középfokú nyelvvizsga

tanár: Horn Dániel

időpont: heti 2×2 óra, egyeztetéssel


Önképző körök (nem tantárgy, nincs osztályzat)

Matematika önképző

tanár:

időpont:

Anyanyelvünk játékai

tanár: Lakos Gábor

időpont: heti 1 dupla óra csütörtökönként, 16:45–18:15

Culture's hidden messages (A kultúra rejtett üzenetei, angolul)

tanár: Kevin Reagen

időpont: egyeztetéssel

Circle Speak

előfeltétel: középfokú nyelvvizsga

tanár: Kandó Mihály

időpont: heti 2 óra, egyeztetéssel

Fordításelmélet

tanár: Vándor Judit

időpont: heti 2 óra, egyeztetéssel

Angolszász irodalom

tanár: Solymár Ildikó

időpont: heti 3 óra, egyeztetéssel

Folyóiratszemle angolul

tanár: Solymár Ildikó

időpont: heti 2 óra, egyeztetéssel

Britidh studies

tanár: Papp Judit

időpont: h, sz, 14:45–15:25


Alkotókörök kínálata, követelményrendszere

Csillagászat (supernova.akg.hu)

A csillagászat rendkívül változatos, színes tudomány, amely számos készség és képesség fejlesztését teszi lehetővé. Ezek:

A szakköri munka szakmai célja

Általános cél: az elméleti és megfigyelő csillagászati, a fizikai és a számítógépes tudás fejlesztése; filozófiai, teológiai kitekintések.

A szakkör klasszikus értelemben vett tanmenettel vagy tantervvel nem rendelkezik. Ennek oka, hogy a témákat általában az aktualitások határozzák meg (konkrét, friss űrkutatási és csillagászati eredmények). Ezeket minimális késéssel követjük az Internet segítségével, az AKG remek adottságainak köszönhetően. Az aktualitások fényében történik az adott témához tartozó előzetes tudás felfrissítése, kiegészítése, illetve ha szükséges, újraértékelése.

Ezért inkább olyan tevékenységformákat tudunk meghatározni, amelyek több-kevesebb rendszerességgel fordulnak elő. Ezek:


Fotó

Követelmények az első évben:

1. félév: portré-fényképezés, épületfotó; 30 éles, helyesen exponált kép készítése, (a laborálás még nem értékelési szempont).

2. félév: riport, természetfotó, zsánerkép; 30 éles, jó kép, korrekten laborálva.

Követelmények a második évben:

1. félév: szabadon választott témában 50 éles, jól exponált kép, jól laborálva. Lehetőség van műtermi világítást, közelfényképezést tanulni.

2. félév: 50 jó kép, szabadon választott témában. Kísérletező kedvűeknek különleges képszerkesztési eljárások. Bevezetés a színes fényképezésbe.


Internet (www.akg.hu/net)

Az Internet alkotókörön a tanulók megismerkedhetnek a világháló által nyújtott kommunikációs és információ-szerzési lehetőségekkel. A tananyag és a felhasznált szoftverek változhatnak, tekintettel arra, hogy az Internetet használó alkalmazások rendkívül dinamikusan fejlődnek.

Az alkotókörre két évig járhatnak a tanulók. Elegendő jelentkező esetén egy kezdő és egy haladó csoport indul. Amennyiben csak egy tanulócsoport indul, a tanórákon lehetőség van az egy tanévet már elvégzett tanulókkal és a kezdőkkel való külön foglalkozásra. A haladó tanulók több egyéni, project rendszerű feladatot kapnak, az újabb ismeretek megszerzéséhez sokkal önállóbban kell dolgozniuk – az alkotókör-vezető irányítása mellett.

Témakörök szintenként

kezdő szint:

haladó szint:

Általános követelmények

A kezdő tanulóknak a tanév végére ismerniük kell:

A haladó tanulóknak a tanév végére ismerniük kell:

A tanév során a tanulók 3-4 dolgozatot írnak a különböző témakörök tárgyalásának befejezésekor, valamint több egyéni munkát végeznek (homepage-szerkesztés, vrml szerkesztés, kutatási feladatok...), melyek ugyancsak értékelésre kerülnek.

Haladó szinten a tanulóknak év végére egy nagyobb lélegzetű projectet kell elvégezniük, mely lehet kutatási feladat vagy egyéb munka (Programírás, weblap készítés-fejlesztés és karbantartás...) tanári egyeztetéssel.

Az értékelés rendje:

A dolgozatokra és az önálló munkákra a tanulók 0 és 5 közötti osztályzatokat kaphatnak.

A dolgozatok értékelése:

100% – 85% jeles (5)

84% – 70% jó (4)

69% – 55% közepes (3)

54% – 40% elégséges (2)

39% – 0% elégtelen (0)

A tanév végén a tanulók érdemjegye a következő szempontok beszámításával alakul:


Kerámia

Az első félévben – érintőlegesen – minden nálunk művelhető agyag-megmunkálási alaptechnikát (marokedények, hurkafelrakás, agyaglapos technika, korongozási ismeretek, szoborkészítés, formába öntés) áttekintünk, majd a második félévben ebből kell egyet kiválasztani, aminek segítségével tárgyat, tárgyakat lehet készíteni a karácsonyi és tavaszi kiállításokhoz.

A második félévtől mindenki tudja, érzi, hogy melyik a neki leginkább testhez álló módszer, s ebben lehet elmélyedni. Itt már céltudatosan olyan alkotások tervezése a feladat, amit leginkább a “saját” technikával lehet majd elkészíteni. Mivel a munka nem elszigetelt, hamarosan kiderül, hogy a kiválasztott technika társítható, egy másikkal, kiegészítve más módszerekkel eredetibb megoldásokat tesz lehetővé. Így az év végére mindenkinek készségszintű ismeretei lesznek az agyag formálásához szinte minden lehetséges módszerből.

A harmadik félévben az elkészített darabok díszítési lehetőségei szerepelnek a kínálati palettán: fémoxidos festések, mázolások, ecset és íróka használatával történő díszítések. A festékek kezelését, keverését, egymásra hatását lehet kipróbálni. A tárgykészítés már nagy biztonsággal működik.

A negyedik félévre szinte minden diák közel a professzió szintjén használja saját, legkedvesebb alkotó módszerét (korongolás-fülezés, festések kombinálása, üregelt szobrok készítése, felrakással edények szobrok, használati tárgyak, nyújtott agyaglapból összeállított tárgyak, öntés, formakészítés, gipsz-esztergálás). Ennyi idő alatt önálló munkavégzéssel, saját tervekkel, kifinomult díszítési technikákkal, biztos esztétikai érzékkel terveznek, dolgoznak.

Időpontok kínálata: a hét minden napján (hétfő, kedd, csütörtök, péntek) 15:40-től 17:00-ig, csoportlétszám max. 8 diák, évfolyamonkénti csoportok lennének a legjobbak, de ehhez nem ragaszkodunk. Igény esetén (és nagyobb lélegzetű munkák kivitelezéséhez) hétvégi “working”-eket szervezünk.

Elvárások: érdeklődés, szorgalom és türelem, ötletek, amiket meg “kell” valósítani, rendszeres gyakorlás, személyes jelenlét. Tanítva tanulás: bevált módszerünk, hogy vagy egyhetes nyári “gyakorlaton”, vagy a tanév folyamán kell laikus, amatőr érdeklődőket okítani a diákoknak, amivel éppen a szakmai fogások lehetséges hibáinak észrevételét, javítását tudják rettentő hatékonyan megtanulni.

Az Adventi Vásárra egy nagyobb alkotás, vagy kissorozatú tárgyak készítése. Ajándékok otthonra, iskolai társaknak, tanároknak. A Tavaszi Fesztivál kiállítására egy műgonddal elkészített mű elkészítése.


Rádió


Szabás-varrás

Legfontosabb elvárás az érdeklődés. Vonzódás az önálló formaadáshoz. Kreativitás az öltözködésben, színválasztásban. Igény a különleges megjelenésre. Tehetség az anyagok kiválasztásában (kelmék varrhatósága, viselési körülmények, színek hatásai, harmonizálása). Kitartás, a sok részmunkát igénylő ruhadarabok elkészítésében. Türelem és pontosság az aprólékos részmunkákban.


Szubjektív – újságkészítés alkotókör (www.akg.hu/szub)

Az alkotóköri foglalkozások a Szubjektív iskolai magazin heti szerkesztőségi ülései lesznek. A lapkészítés konkrét feladatai mellett (cikkírás, szerkesztés, tördelés, webszerkesztés...) a tanulók elméleti órákon megismerhetik az írott sajtóhoz kapcsolódó alapfogalmakat (szerkesztőség, lapkiadás, lapdesign és a lap felépítése, sajtójog, sajtóetika, hírszerkesztés, publicisztika, interjúkészítés...)

Általános követelmények

Az alkotókörön részt vevő tanulónak az általa választott szerkesztőségi munkakört kell betöltenie. A munkakörök a tanév folyamán változhatnak, sőt ajánlatos több munkakört is kipróbálni. Ezek a munkakörök a következők:

 

Munkatárs (cikkíró), szerkesztő, rovatvezető, tördelőszerkesztő – tervező-szerkesztő, menedzser (marketing, hirdetésszervezés, előállítás, terjesztés), webszerkesztő, fotós, grafikus.

Az értékelés rendje

A tanuló által év közben végzett munka és a szerkesztőségi üléseken (és előadásokon) való részvétel egyaránt számít az értékelésnél.


Tűzzománc alkotókör

Tananyaga, követelménye és értékelési rendje

Létszám: max. 10-12 fő

Általános célok:

Általános követelmények

Minden alkotókörösre nézve elvárás a foglalkozásokon való aktív részvétel, az érdeklődésnek megfelelő munka, a zománcelméleti ismeretek folyamatos bővítése és a közös munkákban való részvétel.

Szabadon választott témák, ötletek és technikák alapján zománcképek, zománcékszerek készítése az Adventi Vásárra ill. a Tavaszi Fesztiválra, valamint a kiállítások rendezésében való közreműködés.

Részletes követelmény és tananyag

Az alkotókörösöknek a tűzzománcozás technikájának megismeréséhez – évfolyamtól függetlenül – elméleti ismeretekkel is kell rendelkezniük.

Ismerniük kell:

A zománctechnikák rövid történeti fejlődését A zománcozható fémeket, a zománc legfontosabb összetevőit, fajtáit A zománcozáshoz szükséges műhelyfelszerelést A zománcozás általános munkamenetét A zománcbevonási eljárásokat Az aranyműves-zománctechnikákat és alkalmazásukat A zománcfelhordási, égetési hibákat, kiküszöbölésük módját.

Bemutató foglalkozások célja

Sajátosságok

Az alkotóköri munka értékelése

A technika sajátosságából adódik, hogy egy-egy foglalkozáson nem mindig készülnek el az alkotások. (színminta készítés, alapozás, égetés előtti kiszárítás, bonyolultabb technika, stb). Ezért az értékelés szempontjából – foglalkozásonként - elsősorban a hiányzásmentesség, a szakmaismeret, a pontos, precíz, örömteli munka számít. Az elkészült munkák tanulónként együttesen kerülnek értékelésre, az előre megbeszélt szempontok szerint.

Naplószerűen, egyénenként van vezetve a jelenlét, a végzett munka, a választott technika, a kivitelezés, stb., amely összegzésre kerül és az érdemjegybe beszámít százalékos formában.

Adható érdemjegy:

91-100 % jeles

76-90 % jó

51-75 % közepes

31-50 % elégséges

30 % alatt elégtelen

Elégséges, ill. elégtelen jegy ezen az alkotókörön nem szerezhető, mert év elején egy-két foglalkozás során kiderül a tanuló hozzáállásáról, hogy nem jól választott, nem fogja csinálni, nem érdekli ez a tevékenység. Javasoljuk, hogy még időben válasszon egy másik kedvére való alkotókört.

Nem lehet senkit kényszeríteni az alkotásra, ezt csak örömmel lehet csinálni, különben felesleges időtöltés az egész.

A technikában járatos, nagyobb gyakorlattal rendelkező tanulóknak lehetőségük van arra, hogy szabadidejükben önállóan is dolgozzanak a műhelyben. (Pl. hiányzáspótlás, nagyobb munka befejezése, stb.) Szintén a technika sajátosságából fakad, hogy esetenként egy-egy több órán keresztül készült, szép, gondosan kivitelezett munka az égetés során – pillanatok alatt- tönkremegy, vagy esztétikailag veszít értékéből. Ilyen esetek az értékelésnél természetesen nem érintik hátrányosan a tanulót.

Ajánlott irodalom: Komlós Andrásné: Tűzzománc

Erhard Brepohl: Iparművészeti zománctechnika

Ötvös Nagy Ferenc: Zománcmívesség


Video

Alapvető technikai ismeretek, a képrögzítés rövid története, a videózás alkalmazása az iskola életében. A stábmunka ismertetése, funkciók, tevékenységek. Felvétel-készítési gyakorlatok, képszerkesztés, vágás, keverés, feliratozás, hangosítás, világítási ismeretek. Közvetítés, élő műsor szerkesztése. Filmforgatási alapok, forgatókönyv, felvételvezetés, instruálás.

Követelmények

Az alapvető ismeretek elsajátítása után a stábmunka keretein belül gyakorlati munkákban való részvétel (iskolai rendezvények közvetítése, táborok eseményeinek rögzítése, vágása, szerkesztése, archiválása, editálása). Önálló forgatási terv készítése, forgatókönyv írása, rendezés, fotografálás, beosztás szerint. A team-munka során a beosztások forgószínpadszerűen változnak majd.

Meghirdetett programok tartalmi követelménye

Haladó csoport

A félév során 100 pontot kell elérned a 15 hét alatt. Az etűdkészítés adja továbbra is a félév gerincét, három fős csoportokban kell legalább 10 db etűdöt készítened, ha mindegyikben dolgozol valamilyen módon, ebből összejön 80 pont. A másik kötelező feladat a videónapló elkészítése, valamikor a félév folyamán. Az egyéb (kiegészítő) videós munkák készítéséért, természetesen, további pontok járnak. Az, hogy milyen feladatokból szeded össze a fennmaradó 20 pontot, a te döntésed.

10 db etűd – forgatása:10x4= 40 pont

– vágása: 10x4= 40 pont

videónapló: 4 pont

vágási gyakorlat min. 1db: 4 pont

film, videókritika írás: 2 pont

eseményrögzítés :2/4 pont

alkotóköri homepage-hez hozzájárulás: 2 pont

egyéb, videózáshoz kapcsolódó tevékenység: 2 pont

Év végi jegyek:

5-ös: 91-100 pont

4-es: 81-90 pont

3-as: 71-80 pont

2-es 61-70 pont

0 -ás 61 alatt


Énekkar (1997-es ismertető)

Jó adottságú gyerekek társulása a közös éneklésre, iskolai rendezvényeken való szereplésre. Különböző korok, stílusok kórusdarabjainak megtanulása, kottaismeret gyakorlása, lapról olvasás, kánon éneklés, több szólamú művek előadása, hangszeres összpróbák, előadás-technikák gyakorlása.


Szövés (1997-es ismertető)

A gyapjú és más fonalak. A szövés eszközei és azok használata: szövőkártya, szövőorsó, szövőkeret, szövőszék. Gyári gépek. A szövőeszközök részei: a fonalhengerek, a felvetés, a nyüst, a keretek, emelők, a befűzés, a láncfonalak, a vetélő stb. Szalagszövés. Körszövés. Kisebb használati tárgyak készítése szövőkereten. Mintaszövés archaikus darabok után. Önálló minták tervezése, elkészítése.


Trupp (színjátszók) (1997-es ismertető)

A színpadi mozgás alapjai. Beszédgyakorlatok, versmondás. Témakeresés. A darabot a diákok közösen írják meg. Jelenetek tervezése, szereplők, szerepek kiosztása, jelmez- és díszlettervek. Szövegírás, stílusigazítás, olvasó- és rendes próbák. Előadás.


8. évfolyam alkotóköri jelentkezések a 2002-2003-as tanévre

Kerámia

  1. Ásmány Zoltán
  2. Falus Gábor Dániel
  3. Kiss Zsuzsa
  4. Pándy-Szekeres Gáspár
  5. Sándor Péter
  6. Zelena Dóra

Rádió

  1. Balogh Ádám
  2. Dorogi Fruzsina
  3. Falus Gábor Dániel
  4. Greskovits Borbála
  5. Kalmár Lili Lalita
  6. Kiss Evelin
  7. Nyárai Gerzson
  8. Révész Bálint
  9. Vámos Róbert

Rajzfilm

  1. Ásmány Lívia
  2. Ásmány Zoltán
  3. Boros Sára
  4. Falus Gábor Dániel
  5. Hantos Máté
  6. Kalmár Lili Lalita
  7. Keszei Borbála
  8. Kiss Evelin
  9. Klein Dániel
  10. Kőszeghy Áron
  11. Kovács Orsolya Bianka
  12. Máté Marcell Mór
  13. Patyi Nóra
  14. Pauer Gellért
  15. Pólus Barbara
  16. Puskás Ádám
  17. Takács Gergely
  18. Winkler Dóra
  19. Zádor Zsófia

Video

  1. Balogh Ádám
  2. Boross Martin
  3. Hantos Máté
  4. Kármán Gergely
  5. Klein Dániel
  6. Kristóf Márton
  7. Ligetvári András
  8. Papi András
  9. Puskás Ádám
  10. Rainer-Micsinyei Nóra
  11. Révész Bálint
  12. Simon Dávid
  13. Szánthó Kinga
  14. Takács Eszter
  15. Takács Gergely
  16. Tálas András
  17. Tóth Emese

Színjátszó 8.-osoknak (Zoltán Kata)

  1. Boro s Sára
  2. Budaházy Eszter
  3. Izsó Borbála
  4. Keszei Borbála
  5. Kreutz Zsófia
  6. Papi András
  7. Rainer-Micsinyei Nóra
  8. Süveges Anna
  9. Szánthó Kinga
  10. Takács Eszter
  11. Tóth Emese
  12. Winkler Dóra
  13. Zádor Zsófia
  14. Zelena Dóra

Énekkar

  1. Kreutz Zsófia

Fotó

  1. Ásmány Lívia
  2. Boros Sára
  3. Dorogi Fruzsina
  4. Keszei Borbála
  5. Klein Dániel
  6. Kőszeghy Áron
  7. Lukács Lilla Judit
  8. Máté Marcell Mór
  9. Patyi Nóra
  10. Pauer Gellért
  11. Schuch Lili
  12. Süveges Anna
  13. Szánthó Kinga
  14. Zádor Zsófia

Szabás-varrás

  1. Abay Kinga
  2. Jakab Júlia Sára
  3. Kormos Anna Zsófia
  4. Schuch Lili
  5. Vas Viktória

Szubjektív – újságírás

  1. Balla Júlia
  2. Jakab Júlia Sára
  3. Klein Dorottya
  4. Kovács Orsolya Bianka
  5. Ligetvári András
  6. Nyárai Gerzson

(Kis) Trupp

  1. Lukács Lilla Judit
  2. Révész Bálint
  3. Winkler Dóra

Tűzzománc

  1. Süveges Anna

Képzőművészet - rajz

  1. Bozsódi Blanka
  2. Budaházy Eszter
  3. Kormos Anna Zsófia
  4. Martinovszki Dóra
  5. Tóth Emese
  6. Vas Viktória

Zenei stúdió

  1. Kalmár Richárd
  2. Rainer-Micsinyei Nóra
  3. Sándor Péter
  4. Takács Eszter

Természetbúvár

  1. Abay Kinga
  2. Ásmány Lívia
  3. Ásmány Zoltán
  4. Dorogi Fruzsina
  5. Kiss Zsuzsa
  6. Kristóf Márton
  7. Lukács Lilla Judit
  8. Papi András
  9. Puskás Ádám
  10. Sándor Péter
  11. Süveges Anna

Csillagászat

  1. Balla Júlia
  2. Jakab Júlia Sára

Matematika önképző

  1. Zádor Zsófia

Internet

  1. Balogh Ádám
  2. Boross Martin
  3. Révész Bálint
  4. Simon Dávid

Programozás

  1. Kalmár Richárd
  2. Kármán Gergely