AKG
HandaBanda évfolyam
2004.
baranyai[kukac]akg.hu

2004. március 29. - április 1.

Romaversitas

Szerdán csoportonként romákkal kapcsolatos helyekre mentünk. A mi csoportunk a Romaversitast és a Napházat látogatta meg. De most csak az előbbiről fogok írni.

Először diákokkal beszélgettünk. Mi egy lánnyal beszélgettünk, aki a Képzőművészeti Egyetemre jár. Ő azt mesélte, hogy az iskolában sosem érte hátrányos megkülönböztetés a származása miatt. Családja is támogatta továbbtanulását, szerinte fontos, hogy a szülők arra neveljék gyerekeiket, hogy legyen céljuk az életben. Őt így nevelték.

Ezután Horváth Aladárral, a Romaversitas igazgatójával beszélgettünk. Mesélt nekünk a Romaversitasról, és kifejtette véleményét a magyarországi cigányság helyzetéről.

A Romaversitas egy olyan alapítvány, ami fontosnak tartja a romák művelődését, társadalmi beilleszkedését, elfogadtatását és egy szilárd értelmiségi roma középosztály kialakítását. Az alapítvány ’97 óta létezik. Segít a roma fiatalok felsőoktatási tanulmányaiban, önmaguk és identitásuk vállalásában, felelősséget érez jövőjükért. Célja az esélyegyenlőség megteremtése. Ehhez anyagi és szellemi támogatást egyaránt nyújt. Szervez felzárkóztató, műveltséggyarapító programokat. Biztosít nyelvtanulási lehetőséget, és számítástechnikai képzést. Szabadegyetemi kurzusa kéthetenként egész nap folyik. Ez magában foglalja a romológiát (a romák történetével és kultúrájával foglalkozó tudományág) és az újonnan felvetteknek a képességfejlesztést. Ösztönzi, hogy az azonos érdeklődésű fiatalok kisebb csoportokban közösen fogalmazzák meg céljaikat. Különlegessége a tutori képzés, ami azt jelenti, hogy minden diák az őt leginkább érdeklő, jövőbeni céljaihoz fontos témákban kapjon maga mellé egy tanárt, aki csak vele foglalkozik és segít neki a tanulásban. A tutor segíti a diplomamunka előkészítését és végleges kidolgozását. Szerepel még a programban szociális gondozás és egyéb a tanulást segítő szolgáltatások, mint például könyvtár, fénymásolás, internet lehetőség.

Biztosít tanulmányi ösztöndíjat, lakhatási támogatást, könyvvásárlási támogatást, szociális támogatást. Horváth Aladár szerint az embereket az egymás iránti felelősség köti össze. A romák pedig eleve rossz esélyekkel indulnak.

„Az ember életét 90%-ban meghatározza, hogy milyen családi körülmények közé születik. Ezt a romáknál az is súlyosbítja, hogy származásuk is rávetül szegénységükre. Az évszázados előítéletek megszüntetésére pedig nem elég pár év. Az embereknek alapvető szemléletváltásra van szükségük. Ez pedig a gyerekeknél kezdődik. Meg kellene szüntetni az elkülönített osztályokat. És a politikában is olyan törvényeket hozni, ami elősegíti a beilleszkedést. Ilyenek például Amerikában a vegyes iskolák, ahol a szülői közösségben muszáj volt fekete és fehér szülőknek egyaránt tevékenykedniük, így akaratlanul is kialakult köztük valamilyen kapcsolat.

A civil szervezetek is sokat segíthetnek. A szegények és gazdagok közti társadalmi szakadék megoldását inkább a gazdagok második generációjától lehet várni, mert ők már nem csak pénzbeli helyzetük megszilárdításával lesznek elfoglalva.

A cigánytelepek felszámolásának problémájára megoldás lehet a jól működő cigánytelepek támogatása, a rosszabbak felszámolása, és a romák olyan helyre költöztetése, ahol megfelelő munkalehetőség biztosított.”

A Magyarországi romák hátrányos helyzetének egyik okozója az alacsony iskolázottsági szint. Bár ma már egyre többen végzik el az általános-, közép- és akár a főiskolát is. Komoly sikereket érnek el a felsőoktatásban. De a többségnek még így is gondjai vannak ezen a téren. Ebben segít a Romaversitas. Ez egy nagyon jó lehetőség, amivel élnek is, ezt bizonyítja a négyszeres túljelentkezés is. Ami mégis elszomorító, hogy a pénzhiány miatt nem növelhető a diákok száma.

Minden rossz ellenére a sikerek kárpótolnak. Komoly eredmény az állandó jelenlét a sajtóban. És a számtalan felfedezett tehetséges fiatal.

Vas Viki