AKG
HandaBanda évfolyam
2004.
baranyai[kukac]akg.hu |
2004. március 29. - április 1.
A Rádió utcai konfliktus
Csipszer Ákos - Kalló Eszter - Oláh Vera
Rádió utca 11.
Bevezetés
Székesfehérvár közhangulatát nagyon sokáig befolyásolta a maroshegyi
„probléma”. Nap mint nap ugyanaz volt a téma, a 15 éves korosztálytól a
nyugdíjasokig mindenki az önkényes lakásfoglalókról beszélt. Egyik konfliktus
szülte a másikat, és növelte a város lakóinak feszültségét. A média
„segítségével” az egész ország az ügy megoldására törekedett, kevés sikerrel,
hiszen a nagy nyilvánosság csak mélyítette az ellentéteket. Mi személyesen
átéltük ezt a feszült hangulatot, hiszen hónapokon keresztül nem volt olyan nap,
hogy ne hallottunk volna a témáról otthon, az iskolában, a boltban, az utcán
vagy éppen a szórakozóhelyeken.
A pályázatot sajtószemle és dokumentumok alapján állítottuk össze. Mivel az
országos média sokat foglalkozott az üggyel, nem volt nehéz hozzájutnunk a
különböző véleményekhez és információkhoz. Megpróbáltunk az adatok és
tapasztalataink alapján valósághű képet alkotni az olvasó számára. Reméljük,
hogy az igazsághoz közeli tényeket sikerült kiválasztanunk a sok
rendelkezésünkre álló információk közül.
Rádió utca 11. 1995 novemberéig még a székesfehérváriak közül sem mindenki
tudta, hol található ez az épület. 1997 végére már az egész ország ismerte a
„11”-ben lakó romák történetét, és érdeklődéssel várták, hogy a székesfehérvári
önkormányzat hogyan próbálja megoldani ezt a régóta húzódó és sokszor
megoldhatatlannak tűnő problémát.
A történet nem '95 novemberében kezdődött. A háromemeletes téglaépület az
50-es évek elején épült. Harminc évvel később felvetődött, hogy az eredetileg
nőtlen repülőtiszteknek épített szállót felújítják. Mivel a székesfehérvári
repülőtér ebben az időben szűnt meg, az akkori tanács úgy gondolta, hogy az
ilyen módon felszabadult „lakásokat” bérházzá alakítják át. A döntést ekkor még
elodázták, csak úgy, mint 1985-ben és 1990-ben. (A lakás szót azért tettük
idézőjelbe, mert itt tulajdonképpen 15 és 20 m2 közötti szobákról van szó, és
csak néhányat lehet az alapterülete alapján lakásnak minősíteni.) Az
önkormányzat végül is terv szerint bérlakásokat alakított ki a házban, és azokat
a romáknak utalták ki bérleti szerződéssel.
1995-ben, az önkormányzat szeptemberi ülésén vetődött fel újra a kérdés.
Ekkor merült fel, hogy a házban akkor lakó 151 romát - 80 felnőttet és 71
gyermeket – kitelepítik, mert a bérleti díjat és a közüzemi díjakat nem
fizették. Az épületek rongálása feltehetően a közgyűlés döntése után kezdődött
meg, mivel elterjedt a hír, hogy lebontják a házat, így az ott lakókat már nem
érdekelte az épület minősége, csak a belőle „felhasználható” dolgok. Talán még
ekkor sem gondolta volna senki, hogy a megoldást csak két év múlva találják meg…
Az üggyel kapcsolatban mindenkiben sok kérdés merült fel:
– hogyan kezdődött a probléma
– mikor kellett volna lépni az ügyben a botrány elkerülése végett
– mi lett volna a helyes megoldás
– mi volt a politika szerepe
– szükség volt-e az országos nyilvánosságra
Mi megpróbálunk választ keresni ezekre a kérdésekre, mint majd kiderül,
több-kevesebb sikerrel.
A történet
Mint az a bevezetőben már olvasható volt, hosszú idő után, 1995 őszén került
újra terítékre a 11-ben lakók sorsa. A fehérvári közgyűlésen felszólalt
képviselő a házban lakó 151, többségében roma lakó kilakoltatását szorgalmazta.
Az önkormányzatot nem érintette váratlanul az ügy újbóli felmerülése, hiszen
Nagy Zoltán Péter, az önkormányzat lakossági és civil kapcsolatokért felelős
tisztségviselője újságoknak adott nyilatkozataiban már egy lehetséges megoldást
ismertetett. Eszerint a Takarodó úton, szociális gettót kialakítva, házat
építenének, 20-25 m2-es lakásokkal. Talán nem is sejtették, hogy később éppen a
Takarodó utat lovagolták meg a különféle emberjogvédő társaságok. Az építkezés
tervezett költségvetése: 40 millió forint. (Az összeget nem a nagysága miatt
hangsúlyozzuk ki, hanem azért, mert - legnagyobb megdöbbenésünkre - ez az összeg
napról napra változott. Ahány média, annyiféle adat.) Már ekkor patthelyzet
alakult ki. Az ok a következő volt: a Takarodó út egy kutyamenhely közelében
fekszik. Az intézet dolgozói tiltakoztak az ellen, hogy a romákat a
szomszédságukba telepítsék, mert attól tartottak, hogy az új lakók zavarnák őket
a munkájukban. De nem csak ők tiltakoztak! A Fejér Megyei Cigányok Független
Szövetsége ugyanis a kutyamenhellyel volt elégedetlen. Az eredmény: egy
tényfeltáró bizottság létrehozása a Roma Polgárjogi Alapítvány, a Magyar Emberi
Jogvédő Központ és a Fejér Megyei Cigányok Független Szövetsége
közreműködésével. A bizottság vállalta, hogy november 10-ig egy alternatív
javaslatot terjeszt az önkormányzat elé. De addig is történt egy s más.
Például az, hogy Krasznai József, a Kisebbségi Cigány Önkormányzat vezetője
párhuzamot vont az 1989-es miskolci esettel. Tegyük hozzá, jogosan. Az ott
történtek ugyanis kísérteties hasonlóságot mutatnak a fehérvári esettel.
Miskolcon is „Takarodó utat” akartak építeni, de ezt megakadályozta egy
szervezet: a Gettóellenes Bizottság. Most már ebben is hasonlítottak.
Színre lép a Gettóellenes Bizottság
1995 novemberében újra megalakult a GEB, amelyhez csatlakozott még a Roma
Polgárjogi Alapítvány, a Wallenberg Alapítvány valamint a Magyar Emberjogvédő
Központ. Horváth Aladár, a GEB vezére nem győzte hangoztatni: „A cigánygettó
ellen minden erővel harcolni fogunk!” Megemlítendő, hogy a roma vezetők
nyilatkozataiban már 57 millió forint szerepelt a Takarodó úttal kapcsolatban.
Időközben kiderült, hogy a Takarodó úti szükséglakások tervei már márciusban
is léteztek. November 8-án a lakásügyi bizottság határoz: a romákat ki kell
lakoltatni. Ám ekkor már egy új terv is szóba került (nem az utolsó): 10-20
családnak belvárosi foghíjtelkeken 3 szobás családiház-jellegű ingatlanokat
építenének, ezzel segítve a romák integrációját. November 9-én a négy parlamenti
párthoz tartozó többség leszavazza (?) a Takarodó út tervét, helyette
parasztházakat és régi lakásokat vásárolnának a szükséglakásokra elkülönített 58
millió forintból.
A döntés első napja
Elérkezett a november 10-i határidő, a tényfeltáró bizottságnak eddig a napig
kellett a fehérvári közgyűlés elé terjeszteni javaslatukat. A bizottság nem járt
eredménnyel, így egy újabb ad hoc bizottság jött létre, a következő tagokkal:
Gyimesi Edit, Varga Jánosné dr., Kovács Lajos István, Floch Tamás, Horváth
Miklós Csaba, Pénzes Mihály, valamint a kisebbség képviseletében Krasznai József
és Setét Jenő. A Gettóellenes Bizottság egy újabb javaslattal állt elő.
Szerintük azok részére, akik falvakban akarnak letelepedni, azok részére hosszú
lejáratú, kamatmentes támogatást kellene biztosítania az önkormányzatnak. Ebben
sem jutottak dűlőre, így a döntést megint elhalasztották, december 15-e lett az
új határidő.
Ugyanezen a közgyűlésen szólalt fel Jarolics Béláné a maroshegyiek
képviseletében, aki többször is felemelte a hangját a Rádió utca 11-ben
tapasztalható embertelen körülmények miatt. Az alábbiakban a közgyűlésen általa
benyújtott petíció egyes részleteit közöljük, ami hűen tükrözi az akkori
állapotokat.
„Tisztelt Közgyűlés! Tisztelt Polgármester Úr!
Köszönjük a lehetőséget, hogy néhány percben a maroshegyiek is szót
kaphatnak.
A Polgármester Úr és az önkormányzati képviselők nagy része, így a
Lakásbizottság is, ... azt tervezték, hogy a város egész lakáskeretét, kb. 50-52
millió forintot arra fordítják, hogy ... olyan lakásokat építsenek, amilyenek
ebből a keretből lehetségesek...
Tudni kell, hogy ez a háromemeletes téglaépület az 50-es évek elején készült
repülőtiszti nőtlenszállónak.
Szükséglakásokká átalakítva régen is nagyon sokan laktak már itt.
Az utóbbi években mind több és több cigánycsalád is idekerült és sajnos jöttek
önkényes beköltözők is. Ezután már egyre nagyobb szeméthalmok keletkeztek a
házban és környékén. Megjelentek mára már az egerek, patkányok, csótányok és
egyebek.
Évről-évre az ajtók, az ablakkeretek eltűnnek, s bizony ez komoly pénzébe
kerül évek óta az önkormányzatnak ...
... Tudni kell azt is, hogy nem a környékbeli lakosság, hanem a bentlakók
némelyike tette mocskosság, elviselhetetlenül bűzössé és rommá ezt a házat és
környékét, s nemcsak a velük együttlakni kényszerült rendesebb cigányok, de a
környék is szenved a randalírozásoktól, az éjszakai ordítozásoktól,
verekedésektől és ők is félelemben élnek.
Meg lehetne tudni a rendőrségtől, mentőktől, hogy csak a legutóbbi évben is
hányszor riasztották őket a Rádió u. 11. miatt.
Itt laknak tiszta, rendes cigánycsaládok is, akik ugyanúgy szenvednek, mint a
környék lakói attól, hogy egyesek mindent összemocskolnak, részegen
randalíroznak, az ajtókat, ablakkereteket feltüzelik.
Elmondásuk szerint ők sem mernek szólni ezeknek az embereknek, mert ők is félnek
tőlük. Ez is bizonyítja, hogy ez nem „cigánykérdés”, ahogy ezt beállítják, hanem
magatartási probléma ...
... Közegészségügyi szempontból is tarthatatlan, hogy a szomszédos házak ablakai
alatt végzik el egyesek a dolgukat, kicsi gyermekek bemásznak a kukákba s
szétszórják a szemetet magukat és másokat is fertőzéseknek kitéve ...
... megszámlálhatatlan kutyát tartanak, ... egyik-másik ... megtámadja a
járókelőket.
Szeretnénk megtudni, hogy a helyi és országos cigányszervezetek miért nem védik
meg a rendes, tisztességes cigányokat és a lakosságot a randalírozó, lumpen
elemektől, azokat miért nem próbálják megfékezni, mint annak idején a
cigányvajdák.
Ez lenne az igazi feladatuk és nemcsak a jogokról, hanem a kötelességekről is
felvilágosítani őket, hiszen ezek az emberek hiúsítják meg a többiek
beilleszkedését.
Ezt csak a cigányszervezetek tehetnék meg, mert ha másvalaki próbálná, azonnal
cigányellenességgel, rasszizmussal vádolnák meg. És vajon a lakosság többi része
megvádolhatja-e a cigányságot magyarellenességgel? ...
... Balul sült el a Polgármester Úr és a lakásbizottság tagjainak segítő
szándéka ...
... a legtöbben a bosszútól tartva nem merték volna elmondani a véleményüket,
... azt mondják, nem akarnak a hátukba kést kapni ...
Ördögi dolognak érezzük, hogy a cigányok szerencsétlen helyzetét
felhasználva, politikai ütőkártyának használják fel őket, nem törődve azzal,
hogy annak miféle következményei lehetnek, ha az indulatok elszabadulnak.
Könnyű dolguk volt, feltüzelték a cigányságot, hogy úgymond „gettósítani”
akarják őket (és ez mi, amiben most vannak?) elhitették, hogy cigánygyűlölet van
...
... akik ezt a vihart felkavarták, háttérből irányítanak, nem itt laknak a
környéken ... Akik ezt az ellentétet szítják, elfelejtették elmondani a
cigányoknak, hogy a kb. 120-130 ezer lakosú város egészére jutó 52 millió Ft-os
lakáskeretet az önkormányzat egyedül a 11-esben lakó cigánycsaládok jobb
körülményeinek biztosítására akarják felhasználni, holott nemcsak nekik, hanem
nagyon sok fehérvárinak kellene a lakáshelyzetét megoldani.
Ők mit szóljanak, hogy rájuk emiatt egy fillér sem jut? Innen nézve is
cigányellenes a lakosság és az önkormányzat? ...”
„Ez lehetne a romák kárpótlása”
A viták, indulatok december 15-éig sem csitultak el. November 12-én a helyi
újságban Solymosi Imre, a Gettóellenes Bizottság szakértője a következőt
nyilatkozta: „A kárpótlásból a romák teljesen kimaradtak. Hiszen 1945 után sem
részesültek földosztásból. Ha tehát a falusi életmódra rátelepült roma
közösségeket eleve kirekesztik, akkor miként kérhető száma a beilleszkedésük?
Ugyanúgy elkerülték őket a polgárosodás áldásai is. Nem született jóvátétel a
cigány holocaustot követően sem...” . Eddig az idézet. S hogy mi volt az
előzmény? Solymosi úr azt gondolta, hogy komfortos lakásokkal kellene a romákat
kárpótolni. Ugye nem kell mondani, hogy ez a nyilatkozat is milyen viharokat
kavart...
Időközben egyre erősödtek azok a hangok, amelyek politikai háttérről beszéltek
(lásd a fent idézett petíciót). Egyre többen vélték, hogy a Nagy István
polgármester elleni támadás egyik ürügye a Rádió utca 11., de nemcsak őt, hanem
a várost is eltalálták.
De az összehasonlításoknak sem szakadt vége. Hell István, a Wallenberg
Alapítvány jogvédő aktivistája a Takarodó utat a tatabányai Mérleg utcával
hasonlította össze. Ehhez tudni kell, hogy Tatabányán sikerült felépíteni a
Rádió utca 11-ben lakókhoz hasonló helyzetűeknek a Mérleg utcát. Az itt lakóknak
minden rendelkezésére áll: buszjárat, boltok, sőt még templom is. Ráadásul nincs
messze a városközponttól sem. Ezzel szemben, Hell István szerint, a Takarodó út
a városközponttól messze van, a legközelebbi buszmegállóig kb. 1 kilométert kell
gyalogolni, elhagyatott helyen van, amivel nem a romák integrációját, hanem
szegregációját idézik elő.
Újabb alternatívák
A novemberben alakult ad hoc bizottságnak adott egy hónap gyorsan eltelt. A
közgyűlés elé kellett terjeszteni javaslatukat. Mivel ehhez Jarolics Béláné
segítségével sikerült hozzájutnunk, úgy véljük, az lenne a legjobb, ha ezt szó
szerint idéznénk, közbevetve megjegyzéseinket.
„A Rádió u. 11. sz. épület tarthatatlan helyzetének megoldása, az épület
felújítása miatt elkerülhetetlenül szükséges az épület teljes kiürítése. Ez igen
nehéz feladat, hiszen az épület mintegy 40 lakásában 130-140 felnőtt és gyerek
lakik, többségében mindenfajta jogcím nélkül, önkényes lakásfoglalóként.
A feladat megoldása, illetve a lehetséges megoldások vizsgálatára és
javaslattételre a Közgyűlés novemberben ad hoc bizottságot hozott létre. A
bizottság az elmúlt hetekben alaposan megvizsgálta a Rádió u. 11-ben kialakult
helyzetet, és a lehetséges megoldásokra részleteiben az alábbi megoldásokat
teszi:
1., Azonnal felhasználhatók a Rádió u. 11. lakóinak elhelyezésére a város
tulajdonában lévő, jelenleg üres bérlakások közül a következők:
a) Móri u. 8. fsz. 3. 2 szoba, konyha, WC, félkomfortos, 53 m2
b) Takarodó u. 5. 1 szoba, konyha, udvari WC, komfort nélküli, 27 m2
c) Széchenyi u. 76. 1 szoba, konyha, komfortos, 33 m2
(Lám-lám újra itt szerepel a Takarodó út. Természetesen ez nem egyezik az
eredeti elképzeléssel, hiszen itt csak egy lakásról van szó, de később éppen
ezen bukik meg a javaslat.)
2., A Kisfaludi kastélyban néhány héten belül lakhatásra alkalmas állapotba
hozható 8 db lakás (3 db komfortos, 2 db komfort nélküli és 3 db szükséglakás).
A lakások jelenleg teljesen feldúlt, szétvert állapotban vannak, lakhatóvá
tételük nem egészen 6 millió Ft-ba kerülne. A költségek kb. harmada a szétvert,
eltüzelt ajtók, ablakok pótlására és az egykor szabványos elektromos hálózat
felújítására, másik harmada a felszedett, tönkretett hideg és meleg burkolatok
pótlására, a többi a tetőfedő, bádogos, vizes, üveges, festő munkákra szükséges.
(A kastély felújításának már a költségvetése is kész volt. Egyébként az itt
szereplő 6 millió Ft mások szerint 8 millió. Mi magunk is sajnáljuk a számok
között nem tudtunk rendet teremteni, de hát ember legyen a talpán, aki el tudja
dönteni, hogy ki mond igazat. A javaslatnak ez a pontja a környékbeliek
tiltakozása miatt bukott meg.)
A bizottság a 8 lakás lakhatóvá tételét és a Rádió u. 11-ben lakók elhelyezésére
való felhasználását javasolja. (Ezzel legalább az épület további romlása is
megakadályozható lenne.)
(Az utolsó mondat elgondolkoztató, sokakat talán megmosolyogtatna.)
3., Börgönd
(A megüresedett laktanya épületeiben helyezték volna el a Rádió u. 11-ben lakó
romák egy részét.)
4., A környező falvakban megvásárolható lenne néhány 0,5-1 millió Ft közötti
vételárú családi ház, amely a gazdálkodni kívánó és felújításra, bővítésre képes
családok részére ideális megoldást nyújthat. A bizottság 3-4 családi ház
megvásárlását javasolja. Megjegyezzük, hogy a környékbeli települések
polgármestereinek tiltakozását egy részleteiben nem is kidolgozott elképzelés
ellen teljesen alaptalannak tartjuk. Egyrészt bárkinek a faluba történő
költözése elleni tiltakozás az állampolgári jogok durva megsértése lenne,
másrészt a Rádió u. 11. lakóinak jó része éppen a környező településekről
költözött be Székesfehérvárra (Zámoly, Nádasdladány, Csór, Kisláng, Sárosd),
mégpedig nem is lakást vásárolva, hanem önkormányzati bérlakást önkényesen
feltörve és elfoglalva.
( A tiltakozásoknak ezzel még nem volt vége…)
5., A város tulajdonában számos üres telek, lakásépítésre alkalmas, vagy
alkalmassá tehető terület van. Ezek közül az alábbiakat vizsgáltuk meg:
a) A Gödör u., Kiskút utca területén az elmúlt években lebontott szükséglakások
helyén több családi ház vagy társasház építésre alkalmas terület van.
Felhasználását egyelőre nem javasoljuk a szomszédos záportározóval kapcsolatos
problémák miatt a későbbiekben azonban a terület beépítése elképzelhető.
b) A Takarodó úton a jelenleg is meglévő lakóépület hatalmas telke a beépítés
módjától és a lakások nagyságától függően 20-60 lakás megépítésére nyújt
lehetőséget. Vezetékes víz, villany van, egyéb közmű nincs, ezért kizárólag
komfort nélküli lakások építése lehetséges. Mivel ezekre a városnak rendkívül
nagy szüksége van - és valószínűleg 10-20 éves távlatban még lesz is - ezt a
területet a bizottság beépítésre javasolja.
(Tehát mégis megépül a ház. Ebben a pontban nincs utalás a romákra, sőt a
későbbiekre gondolva építenék fel a szükséglakásokat. Ennek ellenére a GEB a
javaslat e pontját is megtorpedózza. Az ok: „a Gettóellenes Bizottság nem a
cigányok Takarodó útra telepítése ellen tiltakozik, hanem az emberek gettósítása
ellen” [Horváth A.]. A telken meglévő lakóépületen az 1., pontban említett
lakást kell érteni.)
c) A Dráva-Száva utca által határolt mintegy 10 hektáros, igen jó helyen fekvő,
de jelenleg nádas-mocsaras területet a helyszíni szemle alapján a bizottság
rövid távon nem tartja felhasználhatónak, távlatban azonban számolni lehet vele.
d) Hasonló a helyzet a Feketehegyen, a Virág-Bébic utcák által határolt
területtel, rövid távon ennek felhasználását sem látjuk megoldhatónak.
e) A Széchenyi u. 76-ban a tavaly épített 15 lakásos épület mellett
megvizsgáltuk a meglévő, 12 lakásos épület felújításának, valamint
emeletráépítésének lehetőségét. Bár ezzel 5 lakást lehetne nyerni, a statikai
vizsgálat szerint szükséges alap megerősítés miatt a lakások fajlagos költsége
túl magas lenne. Ezért egyelőre nem javasoljuk, de ha az épület néhány év múlva
felújításra kerül, az emeletráépítésre vissza kell térni.
(Ez az épület nem más, mint a székesfehérvári „Grand Hotel”. A házban romák
laknak, sokak szerint ez lehet majd az új Rádió utca 11.)
f) A Hosszúsétatér 64. számú földszintes lakóépületen ugyancsak megvizsgáltuk az
emeletráépítés lehetőségét, 8 lakás kialakítását remélve. Sajnos a statikai
vizsgálat itt is alap-megerősítés szükségességét tárta fel, ráadásul
födémcserére is szükség lenne, ezért ezt az elgondolást véglegesen elvetésre
javasoljuk.
g) Zágoni-Lugosi u.”
A tervezetből kitűnik, hogy a bizottság hosszú távra tervezett. A szövegben több
utalás is elhangzik, amely a távolabbi jövőre vonatkozik. Lehet, hogy az
önkormányzat már ekkor felkészült arra, hogy a végső döntés hónapokig, évekig
elhúzódhat? Vagy a később esetlegesen előforduló hasonló problémák megelőzésére
vonatkoznak?
„Miért nem teszik ki őket már hamarabb?”
December 15-én lakossági fórum volt a Megyei Művelődési Központ és a Fejér
Megyei Hírlap szervezésében. A Beszélgetősarok nevet viselő fórum témája nem is
lehetett más, mint a Rádió u. 11. A találkozó sokszor indulatoktól sem volt
mentes. A fórumon jelen volt az ad hoc bizottság öt képviselője is, akik szerint
11 családot és egy egyedülálló lakót rövid időn belül el tudnak helyezni a
kisfaludi kastélyban, a Móri úton és a Széchenyi úton. Ekkor még ők sem tudták,
hogy a javaslatot nem egész két hónap múlva hatályon kívül helyezik.
Az összejövetelen több kérdés is felmerült. A legtöbben azt furcsállották, hogy
a város nem rendelkezik szociális célú lakásokkal. Abban mindenki egyetértett,
hogy ezen változtatni kell. Ennek kapcsán terelődött a szó a cigányságra,
illetve a Rádió u. 11-re. A résztvevők szerint irritálja a polgárokat, hogy
vannak, akik kivesznek a közös kalapból, míg a többiek csak beletesznek. A többi
között ilyen kérdés is elhangzott: „Miért hagyják százezres adósságokig elmenni
a bérlőket? Miért nem teszik ki őket már hamarabb?”
Egy érdekes dolog is kiderült. Amióta ugyanis nyilvánosságra került, hogy a
Rádió u. 11-et felszámolják, 8 család (magától!) vidékre, 3 pedig máshová
költözött. De voltak bátrabbak - és okosabbak - is. Sokan ugyanis a döntés után
költöztek be. Ők úgy gondolták, és nem is alaptalanul, hogy így jobb lakásokhoz
juthatnak. Az újonnan beköltözőket a befalazott lakrészek sem állították meg.
A fórumon nyilvánosságra került a Takarodó úti szükséglakások felépítése. A
kijelentés nagy felzúdulást okozott. A jelenlevő képviselők azzal nyugtatták a
résztvevőket, hogy a ház garzonlakásnak megfelelő komfortfokozatú lesz, és oda
nem kerül senki a Rádió u. 11-ből. Érdekes, hogy a javaslatban még komfort
nélküli lakások szerepelnek, sőt az indoklás szerint komfortos lakások építése
nem is lehetséges (a terület fejletlen, vagy inkább nem létező közműje miatt).
Újabb ellentmondás az amúgy sem túl tiszta ügyben…
Szünetek
A következő év elején valamelyest csökkent az érdeklődés a Rádió u. 11.
iránt. De csak időlegesen. 1996. február 8-án a decemberi döntést hatályon kívül
helyezték, az ad hoc bizottság decemberi javaslatát elvetették. A GEB támadta
meg, a Takarodó út miatt. A közgyűlés új időpontot tűzött ki a döntésre: 1996.
június 1. A Gettóellenes Bizottság azt kifogásolta, hogy az önkormányzat a
Takarodó útra 57 (40? 52?) millió forintot szánna, komfortos lakások építésére
semmit. Maradt hát a várakozás júniusig.
Határozatok
Lejárt az újabb határidő is. A döntésből már látni lehetett, hogy nem várható
előrelépés az ügyben. Az önkormányzat a Váralja soron 35-40 lakásos átmeneti
szállást akart építeni a rossz körülmények között élőknek. A határozat szövege
homályos - és talán tudatos is. A rossz körülmények között élőknek. Mindegy, a
Gettóellenes Bizottságnak ez is elég volt ahhoz, hogy megtámadja ezt a
határozatot is.
Időközben a helyszínen, a Rádió u. 11-ben semmi sem változott. Sőt. A
maroshegyiek képviselője július végén 354 aláírást gyűjtött össze a környéken
lakóktól. "Szomszédjaik" ellen tiltakoztak. Újabb petíció is megfogalmazódik. A
beadvány lényege a következő:
„T. Cím!
A sok egyoldalú TV, rádió és újság riport után most hallgattassék meg a másik
fél is!
S. O. S.
Elsősorban a cigány szervezetektől várunk sürgős intézkedést - és védelmet
követelünk mi, a Székesfehérvár Rádió úti lakótelep lakói magunknak és a Rádió
u. 11-ben lakó tisztességes, rendes cigánycsaládoknak az ugyancsak a Rádió u.
11-ben lakó randalírozó, az együttélés elemi szabályait is felrúgó, a legelemibb
tisztasági követelményeket sem ismerő, saját fajtájukat is lejárató cigányokkal
szemben.
Tiltakozunk az ellen, hogy 8-10 éves gyermekcsoportok felnőtteket, a környék
lakóit tartsák állandó rettegésben.
Most történt az a mindenkit felháborító eset, amikor egy műtött lábú, mozgásában
erősen korlátozott rokkantnyugdíjas asszonyt három tíz év körüli gyermek (2
lány, 1 fiú) azért, mert kérésükre nem tudott pénzt adni, szíjjal kékre-zöldre
verték, mivel elmenekülni nem tudott. ...
... Sajnos ez nem egyedi eset, hiszen nap, mint nap idős, elesett szegény
embereket környékeznek meg, ... törött üvegekkel, kövekkel dobálják meg a
járókelőket minden ok nélkül. ...
... A gyermekeik után kapott segély, családi pótlék fizetésekor leisszák
magukat, randalíroznak, éjszakáként ordítoznak, nem törődve a környék lakóinak
nyugalmával.
Ezek a családok piszkosak, rendetlenek. A szemetet házon belül az üres
helyiségekbe öntik, a közös WC-ket tönkreteszik. A folyosókon többnyire folyik a
vizelet, a féces leve, hemzsegnek a bogarak, a csótányok azoknál is, akik saját
otthonukat igyekeznek rendben tartani. Sajnos ma már megjelentek a patkányok is.
...
... Iszonyatos fertőzőforrás ez a ház és környéke. Legtöbben a másik épületek
tövében, ablakok alatt, vagy ... ahol éppen vannak, végzik el a "dolgukat". ...
A telepi kukába belemásznak és minden ok nélkül szétszórják a szemetet. ...
… A Rádió u. 11. miatt a környező lakások teljesen elértéktelenedtek, eladásuk,
cseréjük szinte lehetetlen.
Ezek miatt alakul ki az emberekben az általánosítás és az ellenszenv. …
… Azért, mert egyes családok 30-40 m2-en nagyon sokan laknak összezsúfolva, ők
maguk a felelősek, mert a környékbeli falvakból bevándoroltakat befogadták,
rontva saját és a többiek helyzetét is. Köztudott, hogy többnek van köztük
vidéken saját háza, lakása, vagy a városban már összkomfortos lakásokat ugyanígy
szétvertek, tehát nem éppen hajléktalanokról van szó. …
… Egyes szervezetek csak felhasználták őket, amikor megkérdezésük nélkül
megakadályozták az elmúlt évben, hogy emberibb körülmények közé kerülhessenek
ezek az emberek, mert a tervbe vett új épületeket „gettónak” kiáltották ki. …
… Amennyiben a cigányszervezetek nem segítenek a környék lakóinak abban, hogy
ezeket a családokat és gyermekeiket megrendszabályozzák, s az újonnan rájuk
telepedetteket visszairányítsák eredeti lakóhelyükre, és nem tanítják meg őket a
törvények tiszteletére, akkor a felelősség az övéké lesz, ha az indulatok
elszabadulnak. …”
Augusztus 13. Ez a nap több dolog miatt is érdekes volt. A helyi lap aznapi
számában egy furcsa felhívást lehetett olvasni. A közbeszerzési eljárást az
önkormányzat tette közzé, amelynek tárgya „Székesfehérváron, a Takarodó út
területén korlátozottan igénybe vehető átmeneti szálláshelyek építése”. A
hirdetésből az tűnik ki, hogy az önkormányzat nem vette figyelembe azt, hogy
februárban már hatályon kívül helyezték a döntést. Persze a GEB most is éber
volt.
Ugyanezen a napon újabb lakossági fórumra került sor, ezúttal a Gettóellenes
Bizottság szervezésében. A fórumot megelőzően mindkét fél (a GEB ill. Nagy
István polgármester) állást foglalt. Horváth Aladár az önkormányzatot vádolta,
mert úgy érezték, hogy február 8-a (a Fejér Megyei Közigazgatási Hivatal ezen a
napon helyezte hatályon kívül a decemberi döntést) óta nem történt konkrét
előrelépés. Elutasították továbbá, hogy egyesek a roma civil szervezetek
feladatának tekintik a cigányok „megrendszabályozását”.
A másik oldalon Nagy István elismerte, hogy Fehérvárnak szüksége van alacsony
komfortfokozatú lakásokra, amelyek a hátrányos helyzetű családok számára is
megfizethetőek. Elmondta, hogy a magas lakásfenntartási költségek miatt kb. 300
család került kritikus helyzetbe, a kilakoltatás közelébe. A polgármester utalt
arra, hogy a Rádió u. 11. alatt lakók egy részét olyan összkomfortos, komfortos
lakásokból költöztették ki, amelynek lakbérét hosszú időn át nem fizették, a
lakást tönkretették, egy részük pedig önkényes beköltözőként került az épületbe.
Sajnálatát fejezte ki, hogy az ad hoc bizottság decemberi javaslatát nem tudták
megvalósítani.
A lakossági fórum meglepően békésen zajlott le. Az összejövetelen többen is
felszólaltak. Ilyen volt például Krasznai József, a helyi cigányönkormányzat
vezetője, aki kérte, hogy a környéken élők együtt keressenek megoldást. Setét
Jenő polgárjogi aktivista a Takarodó útra tervezett lakások méretét nem tartotta
megfelelőnek, szerinte van olyan vállalkozó, aki ebből a pénzből kétszer akkora
házat is épített volna (…). Kurai Csabáné, a Rádió utca 11. egyik lakója a
kialakult helyzetért az önkormányzatot tette felelőssé. Elutasította, hogy a
11-ben lakókat egy kalap alá veszik. Kolompár György szintén a lakók nevében
beszélt. Ő például szívesen költözött volna falura, de sokan a városban képzelik
el jövőjüket. A felszólalások között volt egy, amelynek visszhangja is volt.
Hell István, a Wallenberg Alapítvány képviseletében elmondta, hogy annak idején
a Székesfehérvári Épületfenntartó és Hőszolgáltató Rt. (Széphő Rt.) munkatársai
szóltak a lakóknak, hogy ne fizessék a lakbért és a közüzemi díjakat, hiszen
nemsokára úgyis kapnak másik lakást. Hell úr szerint a Széphő csapdába akarta
csalni a romákat, hiszen aki nem fizet, azt ki lehet rakni. A nyilatkozatra
később a vállalat is reagált.
A lakossági fórum után Horváth Aladár és dr. Nagy István tárgyalóasztalhoz
ültek. A tárgyalás eredményeként egy közös sajtónyilatkozatot tettek közzé,
amelyben újabb határidők fogalmazódnak meg. A megoldási javaslatot 1996.
szeptember 19-éig kell a közgyűlés elé terjeszteni. A másik dátum (szeptember
1.) pedig egy pályázat határidejét rögzítette. A felek ugyanis pályázatot
szerettek volna kiírni a helyzet megoldására, lakások építésére, aminek
pénzügyi, technikai, jogi feltételeit közösen rögzítenék.
A szeptember 19-ei határidő előtt már készen állt a legújabb javaslat. Ezt
mindössze csak a Gettóellenes Bizottságnak kellett volna elfogadnia. Ez a
határozat többféle alternatívát tartalmazott, de nem neveztek meg konkrét
helyeket. A tervezett megoldások a következők voltak:
1., Önkormányzati, telepes jellegű, alacsony bérű garzonlakás építése közhasznú
munkavállalással. Az önkormányzat építtetné, az odaköltöző családok közhasznú
munkavállalással segítenének. Feltétel: a meglévő hátralék törlesztésének
megkezdése.
2., Önkormányzati támogatás lakásvásárlás céljából. Feltétele, akárcsak az előző
pontnál, a hátralékok törlesztése.
3., Önkormányzati építési telkek biztosítása lakóház építésére.
4., Határozatlan idejű bérlakásban történő elhelyezés. Az esetleges hátralék
törlesztése után az önkormányzat biztosítja a bérviszony folyamatosságát.
5., Határozott idejű bérlakásban történő elhelyezés. A feltétel megegyezik az
előzővel.
A Rádió u. 11-ben lakók választhattak a fent felsorolt lehetőségek közül. Az
első megoldás 9, a második 13, a harmadik 8, a negyedik 7, az ötödik 2 családot
érdekelt.
Az egyeztető tárgyalás szeptember 10-én zajlott le. A három órás tanácskozás
fűtött hangulatban telt. A Gettóellenes Bizottság az kifogásolta, hogy az
önkormányzat mégis felépíti a Takarodó úti házat (más kérdés, hogy a közgyűlés a
Váralja soron akart építkezni). Az önkormányzat részéről megjelentek hiába
mondták, hogy a majdan felépülő bérházba nem költöztetnek senkit sem a Rádió u.
11-ből, Horváth Aladár felelete sem késett: „A GEB nem azért tiltakozott
kezdettől, s nem azért jött létre, hogy a Rádió utca 11-ben lakókat ne tegyék ki
a Takarodó útra, hanem amiatt tiltakozott, hogy embereket ne tegyenek ki a
lakókörzeten kívülre! … Nekünk nem a Rádió utca 11-ben lakókat kell megvédenünk,
hanem a gettósodást kell megakadályoznunk! … Ez nem gettóellenes bizottság,
hanem Takarodó út ellenes bizottság: így is lehet mondani!”
Persze, ezekbe a sorokba is bele lehet kötni. Ugyanis Horváth Aladár sem tudta
megérteni, hogy a Váralja soron épülnek bérlakások és nem a Takarodó úton.
Megegyezés pedig nem született. A szeptember 19-i közgyűlés napirendjéről
levették a Rádió utca 11. problémáját, áttették az októberi közgyűlésre. Ez már
az ötödik határidő volt…
A fordulat éve
Aligha túlzás ezzel a jelzővel illetni 1997-et. Sem az októberi határidőig,
sem utána nem született semmilyen érdemi döntés. Az illetékes vállalat
szakemberei még '96-ban „téliesítették” a házat, vagyis elvégezték azokat a
munkákat, amelyek nélkülözhetetlenek voltak ahhoz, hogy a téli fagyok ne
szedjenek áldozatokat a házon belül. Az már más lapra tartozik, hogy a lakók
ezzel nem sokat törődtek, az újonnan beszerelt ablakkereteket ugyanúgy
eltüzelték, mint korábban.
Döntés hiányában a Rádió u. 11-ben és környékén nem változott semmi. Azok
lakrészét, akik elhagyták az épületet (nem voltak valami sokan) a Széphő Rt.
munkatársai azonnal befalazták. De az újabb lakásfoglalókat ez nem zavarta, a
lakásokat feltörték. A lakók a lakbért és a közüzemi díjakat továbbra sem
fizették. A helyi áramszolgáltató ezt megelégelve kikapcsolta a villanyt a
házban (egyedül a folyosók világítását hagyta meg, ami előírás), és a
villanyórákat leszereltette. Kivételt mindössze az a néhány lakó jelentett, aki
rendesen fizette számláit. Az ő villanyórájuk érintetlen maradt. Az Édász által.
Lakótársaik ugyanis az ő óráikról szereztek (loptak) áramot. Sőt, a környéken
lakók elmondása szerint a romák a házzal szomszédos közvilágításról csempészték
be az épületbe az áramot, csupasz vezetékeken. A Széphő megelégelte, hogy hiába
végeznek javító munkákat a házban, és a fehérvári cigány kisebbségi önkormányzat
vezetőjét kérte, hogy segítsen az ügyben. Krasznai József a levél kézhezvétele
után a helyszínre ment, majd elégedetten mondta, hogy véleménye szerint sikerült
felhívnia a házban lakók figyelmét az áramlopás veszélyeire. Arról már nem is
beszélve, hogy ezt ugyanúgy büntetik, mint bármely más lopást. Az áramlopás
ennek ellenére a ház lebontásáig tovább folytatódott.
Közben készültek a különféle felmérések a lakások illetve a ház állapotát
illetően. Az egyik ilyen volt a Széphő Rt. által készített adatlap. Az adatlap
szerint 1997-ben 43 lakás volt, de ebből 4 be volt falazva, tehát tulajdonképpen
csak 39 lakásról lehet beszélni. Az adatlapok szerint ebből 37 volt lakva, de
ebből két „lakást” csak az ott lakók minősítettek így. A lapokon több kérdés is
szerepelt, például a lakók szerint miért ilyen a lakások állapota, vagy mennyire
törődik lakásával? Érdemes idézni a jelentésből: „A lakások állapotát és a
bentlakók felelősségét az adatlapok véleményünk szerint annyira torz módon
tükrözik, hogy ezek a megállapítások a környezettanulmány reális, hiteles
megállapításait is megkérdőjelezhetik.” A könnyebb megértés miatt a romák által
adott válaszok összesítését is közöljük.
A lakások állapotának oka az adatlapok alapján:
– karbantartás hiánya (7 esetben)
– előző lakók hagyták így (2 esetben)
– véletlen rongálás (12 esetben)
A többi esetben nincs megjegyzés. A bentlakók rongálása még a felbontott padlók,
az eltüzelt ajtók, ablakok esetén sincs okként megemlítve. Az sem szabad
elfelejteni, hogy a kérdésekre a válaszokat maguk a lakók adták. Természetesen
ez önmagában még nem elég ok arra, hogy a válaszok hitelességét
megkérdőjelezzék. De talán mindenki emlékszik, milyen állapotok uralkodtak a
házban (elég csak a korábban idézett petíciókra gondolni)…
A lakók törődése az adatlapok alapján:
– megóvja, javítja a lakását (13 esetben)
– javításokat végez a lakásban (16 esetben)
– nem törődik vele (4 esetben)
Ezek a válaszok is az épületfenntartó vállalat megjegyzésének igazát
bizonyítják. A válaszok alapján az épületben egyetlen lakásrongáló sincs. Nem
lehet vitatkozni azonban azzal sem, hogy vannak, akik javították lakásukat.
Talán ennek azért nem volt semmi látszatja, mert javítanivaló volt bőven.
Mindenesetre, az azért megnyugtató, hogy 4 őszinte család található ebben az
épületben…
Az adatlapok összesítése után több dolog is kiderült. Érdekes körülmények
között jutottak néhányan lakáshoz. Az adatlapokon szerepelt a lakók neve,
illetve az, hogyan kerültek a Rádió u. 11-be. Voltak, akik bérleti szerződéssel
rendelkeztek. Voltak, akik rendelkeztek ugyan lakáskiutalással, de az már évek
óta lejárt. Megint mások a lakást állítólag úgy vették az előző lakótól (más
kérdés, hogy ezek a lakások az önkormányzat tulajdonában voltak, tehát
véleményünk szerint az ilyen tranzakcióknak semmi jogi alapjuk nem volt). A
legfurcsábbak azonban azok voltak, akik családi házakat (!) cseréltek el, hogy a
Rádió u. 11-be költözhessenek. Voltak azonban okosabbak is, akik úgy próbáltak
valamilyen jogcímet szerezni, hogy bérleti szerződéssel rendelkező lakó
mosókonyhájába költöztek be, ilyen módon jogi értelemben albérlőkké váltak.
Persze a „bérletesek” sem voltak ártatlanok. Néhányan közülük úgy jutottak
lakáshoz a 11-ben, hogy előtte a város más pontjain komfortos panellakásokat
laktak le (amelyek későbbi helyreállítása több százezer forintot tett ki), az
önkormányzat pedig ide telepítette őket. Aztán azután, hogy beköltöztek,
befalazott lakásokat törtek fel. Talán úgy gondolták, a bérleti szerződés erre
is kiterjed. Tévedtek.
A felmérés tanulmányozása közben érdekes dologra bukkantunk. Érdemes
figyelni: „Az I. emelet 1. számú lakás adatlapja hiányzik. A lakásban lakó
Lakatos Ferenc és Krasznai Szilvia önkényes beköltözők, az elmúlt hetekben
költöztek be. Krasznai Szilvia egyébként Krasznai József lánya.” Ez az
információ annak idején (legjobb tudomásunk szerint) nem került nyilvánosságra.
Persze a Gettóellenes Bizottság és az egyéb polgárjogvédő szervezetek
köztudottan jó sajtókapcsolatokkal rendelkeznek. Hiszen alighanem lett volna
botrány abból, ha kitudódik, hogy a cigány kisebbségi önkormányzat vezetőjének
lánya a Rádió utca 11-ben lakik - önkényes lakásfoglalóként. Az ok aligha lehet
kétséges: a helyzet megoldása előbb-utóbb elérkezett volna, a romák ilyen vagy
olyan módon, de lakásokhoz jutnak…
Viharos ősz
Az események ősszel ismét felgyorsultak. Szeptember elején az önkormányzat a
házban lakók tudomására hozta, hogy valamennyi önkényes lakásfoglalónak névre
szóló felszólítást küldenek, melynek értelmében, ha októberig nem költöznek ki
az épületből, akkor az önkormányzat, soron kívüli eljárást kérve, bírósághoz
fordul. Az önkormányzat ugyanis nem kötelezhető arra, hogy jogcím nélküli
lakókat elhelyezzen. Kemény, határozott nyilatkozat. Talán nem meglepő, hogy
ebből sem lett semmi.
Az újságokban egymást érték a különböző vélemények. Krasznai Józsefé
különösen érdekes: „A Rádió u. 11-ben nem emberhez méltóak a körülmények.” A
lánya ekkor már a ház lakója volt…
Mivel októberig a házból nem költöztek ki a romák, az önkormányzat bírósághoz
fordult. A házban ekkor 13 család lakott. Az épületben a körülmények közben
egyre romlottak. Október 1-jén a vizet is elzárták a házban, a közös vécét (ami
nem volt sokat használva) befalazták. Kolompár György, a házban lakók egyik
szószólója elkeseredetten fakadt ki: „Hol van most Horváth Aladár? Neki
köszönhetjük, hogy bajban vagyunk. Építettek volna nekünk lakást a Takarodó
utcában, de ő hadonászott nekünk, hogy 'testvérek, ne menjetek gettóba!'. Pedig
még az is jobb lenne most, mint az utca.” Ki tudja, ha az önkormányzat képes
kihasználni a romák (pillanatnyi) megingását, a helyzet gyorsabban megoldódott
volna. Ezzel kikerülhették volna a különböző bizottságokat, akik látszólag eddig
is akadályai voltak a megegyezésnek.
A helyhatóság közben gőzerővel kereste a mindenkinek megfelelő megoldást. Ezt
Mózs József, a polgármester tanácsadója kínálta. Az ő terve szerint az
önkormányzat az SFOR katonák által használt lakókonténereket vásárolna, amelyben
a romákat ideiglenesen, 1998. június 30-ig helyeznék el. Eddig az időpontig a
kisebbségi önkormányzat a város több pontján társasházakat épít, amit a
székesfehérvári önkormányzat 30 millió forinttal támogatna. Aki azt hiszi, hogy
ez olcsóbb megoldás, mint a Takarodó úti terv volt, az téved. Figyelembe kell
venni azt is, hogy a lakókonténerek sem ingyen kerültek volna a helyükre. Ez a
hely egyébként először a Szárazréten lett volna, ott azonban egy nap leforgása
alatt 1425 aláírást gyűjtöttek össze a környéken lakók, tiltakozva leendő
szomszédjaik ellen. Az önkormányzatnak volt még egy helyszíne a konténerek
elhelyezésére. Nem nehéz kitalálni: a Takarodó út.
Rövid életű egyezségek
Október 16-án közgyűlés volt. Először úgy tűnt, megegyezés született. Ám a
közgyűlés szünetében a Rádió 11-ben lakók közölték Krasznaival, hogy nem mennek
a konténerekbe, mert Horváth Aladár ezt tanácsolta nekik. A kisebbségi
önkormányzat vezetője, annak ellenére, hogy pár perccel korábban elfogadta a
konténeres megoldást, visszatáncolt. Melléjük állt Vancsik Zoltán szocialista
képviselő is, aki úgy gondolta, hogy konténerek helyett ideiglenesen kőházakba
helyezzék el a romákat. Egyben egyetértettek: december 31-ig az épületet le kell
bontani.
Az ügy közben országos nyilvánosságot kapott. Ennek részeként a Juszt László
vezette Nyitott száj c. műsor egyik aktuális témája a Rádió u. 11 kálváriája
lett volna. A nyilvános tévéfelvételre az önkormányzat és a roma szervezetek
képviselői is meg voltak hívva. A fórum azonban elmaradt. A roma vezetők,
mindenféle előzetes bejelentés nélkül, nem jelentek meg. A GEB viselkedését
látva egyre többen kérdezték, indulatoktól sem mentesen, hogy milyen jogon szól
bele az önkormányzat munkájába egy civil szervezet?
Az indulatok egyre csak forrósodtak. A Fidesz-MPP város elnöksége
közleményben tudatta: „Elítéljük, hogy a Roma Polgárjogi Alapítvány igazgatója
[Horváth Aladár] a sajtóban fasisztának nevezte Székesfehérvár városát.
Követeljük Horváth Aladártól, hogy a nyilvánosság előtt kérjen bocsánatot Alba
Regia lakóitól.” A bocsánatkérés elmaradt. Október 29-én a GEB nemzetközi
sajtótájékozatót hívott össze, ahol roma holocaustnak nevezték a Rádió utca 11.
ügyét. A sajtótájékoztatón az is elhangzott, hogy a GEB nem érti, miért
nincsenek egy Székesfehérvár nagyságú városnak szükséglakásai, ahová
elhelyezhetnék a lakókat. Azt is bejelentették, hogy tüntetést szerveznek a
romák lakókonténerekbe helyezése ellen. A vezetők szerint a konténerek túl
kicsik, komfortfokozatuk alacsony, és távol esnének a városközponttól. A
mérettel kapcsolatos kifogás számunkra érthetetlen. A konténerek alapterülete 25
m2, ami az átlag lakások alapterülete volt a Rádió 11-ben. A tüntetés november
23-án megtörtént, mintegy kb. 150 résztvevővel. Később kiderült, hogy ebből
mindössze 10 ember volt érintett, Rádió u. 11-es, a többi buszokkal érkezett az
ország különböző területeiről. A tüntetők a konténerekre a magyar zászlót
illetve az Európai Unió lobogóját tűzték ki, és Horváth Aladár vezényletével
„nem akarunk gettót” kiáltással tiltakoztak a lakóalkalmatosságok ellen. A roma
vezetők szerint a konténer-ügyben az önkormányzat több tagja, különösen Mózs
József, anyagilag érdekelt.
Az önkormányzat ennek ellenére továbbra is kitartott a konténerek mellett. A
GEB szinte naponta új ötletekkel állt elő. A legújabb verzió szerint, a városnak
lakhatóvá kellene tennie a Rádió u. 11-et addig, amíg a korábban említett
társasházak felépülnek. Az ötletet Takács Attila, a Széphő vezérigazgatója
őrültségnek tartotta, többet szóba se került.
A város vezetősége közben igyekezett bontási engedélyt szerezni a Rádió u.
11-re. Mivel összeférhetetlenség miatt a fehérvári jegyző nem adhatott
engedélyt, a szabadbattyáni jegyzőtől szerezték meg. A feltétel mindössze az
volt, hogy az épület üres legyen. Közben az illetékes vállalat kijelölte az
időpontot a konténerek Takarodó útra telepítésére: november utolsó hétvégéje.
Már csak egy akadály volt: a környékbeliek tiltakozása. 250 aláírás gyűlt össze…
Egy nehéz nap…
1997. november 25. A nap során többször is úgy tűnt, hogy az indulatok
elszabadulnak, és a békés megegyezés nem jön létre. Mi felidézzük ezt a napot,
hogyan is született meg végül a kompromisszum.
7:30 Nagy István, a polgármester megérkezik hivatalába.
7:45 A polgármester telefonon beszél Deutsch Tamással, a Fidesz-MPP alelnökével
(Nagy maga is fideszes), aki arra kéri, hogy mindent tegyen meg a helyzet békés
rendezése érdekében. Ugyanebben az időpontban Kuncze Gábor belügyminiszter a
Kossuth rádióban elmondja, hogy megpróbálja meggyőzni a polgármester, hogy
halasszák el a roma lakók kilakoltatását.
8:10 Nagy István az MTI-nek nyilatkozva elmondja, hogy holnap reggel
mindenképpen kiköltöztetik a családokat a Rádió u. 11-ből. Időközben fehérvári
lakosok telefonáltak a polgármesteri hivatalba, akik támogatásukról
biztosították a város vezetőjét. Egy fővárosi (zuglói) nyugdíjas pedig azt
kérte, hogy ha valamelyik roma család nem fogadja el a konténerszállást, akkor
hadd költözhessen ő oda.
9:30 A polgármester szobájába kéreti Mózs Józsefet, és Takács Attilát, a Széphő
Rt. vezérigazgatóját. Nagy ekkor azt mondja tanácsadójának, hogy még egy esélyt
kellene adni a Rádió útiaknak. Mózs tanácsára a polgármester úgy döntött: elmegy
a Rádió útra tárgyalni a lakókkal. Ezzel egyidőben a város elöljárói
megpróbálják megtudni, hogy vajon a belügyminiszter ellátogat-e Fehérvárra. Úgy
értesülnek: Kuncze Gábor, Balsay István (a korábbi polgármester) és Horváth
Aladár együtt utazik a városba. A hír futótűzként terjedt, a Rádió u. 11-ben
lázas takarítással várták a vezetőket.
11:00 Nagy István és Takács Attila elindul a Rádió útra. Kuncze útközben beszél
a fehérvári polgármesterrel. Azt kéri, hogy mindenképpen kerüljék el az
esetleges erőszakos rendőri beavatkozást, és rendezzék a békésen a helyzetet.
A Rádió úti tárgyalás elkezdődött. Nagy István Kolompár Györggyel, a lakók
képviselőjével beszélt. A javaslat a következő volt: ha másnap este 10 óráig
maguktól kimennek az épületből, s beköltöznek a konténerekbe, az önkormányzat
megváltoztatja a döntését úgy, hogy nem a város épít a romáknak házat, hanem az
erre a célra nyújtott 30 millió forintból vesz nekik lakást ott, ahol ők
akarják. Kolompár gondolkodási időt kér.
12:00 A helyszínen még javában folyt az egyezkedés, amikor a déli hírekben
vezető helyeken szerepelt, hogy Kuncze Gábor és Nagy István megállapodott a
helyzet rendezésének ügyében. A polgármesteri hivatal percek alatt több telefont
kapott. A telefonálók közül többen azt mondják: ha a hír igaz, Nagyból soha
többet nem lesz polgármester Fehérváron.
12:30 A polgármester visszaérkezik hivatalába, ahol közli Mózs Józseffel, hogy
közel a megegyezés a romákkal. A tanácsadó ekkor félrevonult, hogy megfogalmazza
a megállapodást.
12:45 Nagy István aláírja a kötelezvényt.
13:30 A városházára érkezik Balsay István, az előző polgármester. Kunczéhoz
hasonlóan azt javasolja utódjának, hogy halasszák későbbre a kilakoltatást, mert
mindenkinek ehhez fűződne érdeke. Azzal érvelt, hogy parlamenti körökből tudna
pénzt szerezni a városnak, amiből nyugodtan lehetne rendezni a helyzetet.
13:45 Horváth Attila, a fehérvári romaközösség egyik képviselője Kolompár
Györggyel a hivatalba érkezett, ahol a polgármester azonnal fogadta őket. Nagy
átadta Kolompárnak a tervezett megállapodás szövegét, aki magával akarta vinni,
hogy megmutassa lakótársainak. Útközben találkozott Horváth Aladárral, aki
áttanulmányozta a kötelezvényt, s kijelentette, hogy nem szabad elfogadni. Kérte
a polgármestert, hogy fogadja őt.
14:15 Nagy Zoltán, a polgármesteri hivatal sajtóreferense beszél Horváthtal. A
beszélgetést érdemes idézni, jól kifejezi a két fél közötti kapcsolatot (a
beszélgetés egyébként tényleg megtörtént, több tanú előtt zajlott le).
„– Pista nem akar veled tárgyalni, azt mondja, nem ül egy asztalhoz azzal, aki
lefasisztázott minket. [Nagy Zoltán]
– Mekkora bunkó! [Horváth]”
A GEB vezére rögtön telefonál Balsayval és közli vele, hogy a polgármester
felrúgta a megállapodást. Balsay ekkor azt javasolja neki, hogy egy jogásszal
nézesse meg a kötelezvényt. Horváth ezután rögtön át is megy a Fejér Megyei
Közigazgatási Hivatalba és jogi szakvéleményt kér az okiratról. Nagy István
ekkor értesül arról, hogy a megállapodás ezzel valószínűleg kútba esik. Ismét
jön egy telefon Deutsch Tamástól: a kérés megint ugyanaz, ami reggel volt.
15:30 Nagy István összehívja a Fidesz városi elnökségét. Az összejövetelre helyi
önkormányzati képviselők is jönnek. A polgármester kikéri mindegyikük
véleményét. A képviselők - pártállástól függetlenül - arról biztosították a
város vezetőjét, hogy kösse magát az eredeti megállapodáshoz, ne menjen bele
semmilyen kompromisszumba. Nagy szól utoljára.
„– Biztos vagyok abban, hogy holnap reggel igénybe kell venni a karhatalmat.
Értsetek meg, ezt egyszerűen nem tudnám elviselni. Nem akarok vérző fejű
gyerekeket látni a városban. Kompromisszumot ajánlok. Ahhoz azonban ragaszkodom,
hogy a Rádió úti épület holnap összedőljön.”
18:00 A kezdeti békés hangulat kezd megszűnni. A polgármester beszéde után
botrány volt készülőben. Az FKgP egyik képviselője, Horváth Miklós Csaba,
kirohan a teremből, de előtte figyelmezteti Nagyot, hogy ez az ügy a
polgármesteri székébe fog kerülni.
Közben Horváth Aladár is visszaérkezik a városházára. Közli, hogy ha az
önkormányzat nem módosítja a megállapodást, másnap élő lánccal veszik körül a
Rádió u. 11-et. A roma képviselő szerint a polgármester önkormányzati döntés
nélkül nem ajánlhat 30 millió forintot lakásvásárlásra.
18:30 Nagy István fogadja a GEB vezetőjét. Horváth Aladár azt mondja, hogy a
romák nem mennek gettóba. De ha az önkormányzat mindenképpen ragaszkodik a
kilakoltatáshoz, a lakók legalább egy kőházat kapjanak ideiglenes szállásnak.
19:00 A polgármester visszamegy a jegyzői hivatalba, ahol ekkorra már összeült a
Fidesz helyi elnöksége. A telefonvonalak szinte izzanak. Az első telefon Orbán
Viktortól, a Fidesz elnökétől érkezik, aki megismétli a Deutsch Tamás által már
kétszer elmondottakat. Pár perccel később a belügyminiszter keresi a
polgármestert, de a beszélgetés nem jön létre. A következő hívás Torgyán
Józseftől, a Független Kisgazdapárt elnökétől jön, aki kéri Horváth Miklós
Csabától, az FKgP helyi képviselőjétől, hogy ne teremtsenek olyan helyzetet,
amelyben a pártot cigányellenességgel lehetne vádolni.
Balsay István is visszaérkezik a városházára, aki felvázolja egy lehetséges
kompromisszum lényegét: a romák ideiglenesen kőházat kapnak, azután pedig az
önkormányzat harmincmillió forintért vesz nekik lakásokat.
22:00 Horváth Aladár és Nagy István ismét tárgyalóasztalhoz ül. A polgármester
közli Horváthtal, hogy a kőházat megkapják. A polgárjogvédő válaszadás előtt meg
kívánja tekinteni az épületet.
22:45 Horváth Aladár elmegy megnézni a felajánlott házat. Bársony János, a
Gettóellenes Bizottság jogásza a hivatalba érkezik és elmondása szerint a
szervezet készen áll arra az esetre is, ha a megegyezés nem születik meg. Ebben
az esetben plakátokkal ragasztanák tele a várost, amelyeken a Rádió úti
kisgyermekek fényképe volt, akik kedvesen mosolyognak a kamerába. A fénykép
alatt felirat: „Őket akarjátok az utcára tenni?”
0:00 A GEB vezére visszaér, és közli: elfogadják az ajánlatot.
1:00 A kompromisszumról szóló szerződést Nagy István, Kolompár György és
Krasznai József aláírja. Megszületett a döntés…
Hát meg kell hagyni, nem volt könnyű. A nap folyamán többször is úgy nézett ki,
hogy békés megegyezés helyett botrány tör ki. A romák másnap megkezdhették a
költözést a Palotai úti épületbe, az egykori Vöröskeresztes házba, közismert
nevén a FINTI-be. A megállapodás szerint a Rádió úti romákat ide helyezik el
december 20-ig, ez idő alatt pedig az önkormányzat a roma szervezetekkel közösen
lakásokat keres a családok számára a városban, vagy vidéken. Az ideiglenes
elhelyezést a város finanszírozta. Az önkormányzat 30 millió forintot szánt a
probléma megoldására, ez családonként 1,6 millió Ft-ot jelent. A pénz nem
kerülhet a romák kezébe, azt közvetlenül az eladónak fizetik ki. Az így vásárolt
ingatlant Rádió útiak 5 évig nem adhatják el. Az egyezség tehát megszületett, de
újabb akadályok merültek fel, amikre később még visszatérünk.
Csalódás és örömmámor
Másnap, november 26-án reggel fél hétkor megkezdődött a Rádió útiak
költöztetése. A környékbeliek a házat körülvéve figyelték az eseményeket. A
sajtó részéről is óriási volt az érdeklődés. Több kamera, riporter, fotós és
újságíró vadászott a döntéshozókra illetve magukra az érintettekre. A lakók
nyugodtan, talán némi megkönnyebbüléssel pakolták fel dolgaikat a teherautókra,
majd a Palotai útra mentek, hogy birtokba vegyék ideiglenes szállásukat.
Miután az utolsó ember is elhagyta az épületet, délelőtt tizenegy órakor egy
dózer elkezdte az épület lebontását. A környéken lakók tapsviharral és
örömkönnyekkel fogadják az első "kapavágást". Néhány emberből azonban kiszakad a
keserűség: „Nem igazságos, úgy kellett volna lebontani, hogy a lakók is benne
vannak!”. A házat gyorsan elbontották. Nagy István már csak a „végeredményt”
nézte meg.
De az örömmámorba csalódás is vegyült. Sok embernek fájt a szíve a romáknak
adott 30 millió miatt. Talán mindenki olcsóbb és igazságosabb megoldást várt.
A 15 lakókonténer sorsa ekkor még kérdéses volt. Az önkormányzati elképzelés
szerint hajléktalanszállóvá alakították volna át őket.
Visszhangok
A megállapodást mindegyik fél győzelemként könyvelte el. Nagy István nem
győzte hangsúlyozni, hogy a megegyezés szerinte is csorbát ejtett a
törvényességen, de a polgármester örült, hogy a döntéssel sikerült megőrizni a
város jó hírét. A város első embere az egyik helyi lapban nyilatkozott.
„Tisztelt székesfehérvári Polgártársaim!
Nagyon sok észrevételt kaptam a Rádió u. 11. sz. ház, és lakói sorsáról
meghozott döntésem miatt. Nem kérek mást Önöktől, csak azt, hogy vegyék
számításba mindazokat a szempontokat, amelyeket mérlegelve kellett döntenem,
illetve azokat a körülményeket, amelyek döntésemet befolyásolták.
1. A város közgyűlése október 11-i döntésével kijelölt 3 telket Székesfehérvár
belterületén, és 30 millió Ft támogatással 3x5 lakásos társasház felépítését
határoztam el azokon 1998. évi befejezéssel. Olcsóbb megoldásra volt szükség.
2. A lakossági fórumok az októberi döntést egy városrészben sem támogatták.
Emlékezzenek a tiltakozó ívekre.
3. A Közigazgatási Hivatal döntése miatt, a családok konténerekbe jogszerűen nem
váltak elhelyezhetővé.
4. Az új gyermekvédelmi törvény arra kötelezi a várost, hogy az anyákat
gyermekekkel együtt kell elhelyezni, míg a férfiakat külön hajléktalan szállón.
(A szociális törvény rendelkezése okán.) 200 e Ft/fő/év a költsége.
5. Egyes magukat jogvédőnek nevező szervezetek felkorbácsolták a médiumok
érdeklődését, és ezt a súlyos problémát kisebbségi üggyé változtatták.
6. A fentiek okán nyilvánvaló volt, hogy a lakók részéről nyilvános ellenállásra
kell számítani.
7. A médiumok jelentős része ez ügyben ellenséges beállítódásúvá vált. (A
végrehajtás reggelén 16 kamera, több mint 30 fotós és közel 60 riporter jelent
meg.)
8. A belügyminiszter nyilatkozatát követően nehezen tudtam elképzelni, hogy az
egyszerű rendőrök nyugodt szívvel jogszerűen lépjenek fel.
9. Több vezető politikus békés megoldást szorgalmazott, és csak ezt támogatta.
10. A város hírnevét meg kellett őriznem. Bár előre láttam a kritikákat, és a
lakásra várók szembeállítását, úgy ítéltem meg, hogy az eredeti program
végrehajtása engem népszerűvé tesz, de ügydöntő körökben - a kirobbant
választási küzdelem miatt - én leszek a magyar Funar, és a városunk rasszista
város.
11. Az épületnek a eredeti terv szerint le kellett omolnia, hogy az erre
törekvők ne tehessék jelképpé.”
Az ügyben mások is véleményt alkottak. A belügyminiszter, Kuncze Gábor szerint
azért volt szükség békés megoldásra, mert ellenkező esetben olyan felvételek
járhatták volna be Európát, amiknek a hatása beláthatatlan következményekkel
járt volna.
Meglepő volt, hogy roma szervezetek szerint nem lett volna szabad a
Gettóellenes Bizottságnak beleavatkoznia az ügybe. Oláh József, az Amaro Trajo
Szociális Kulturális Alapítvány elnöke azon a véleményen volt, hogy nem lett
volna szabad országos színre vinni az esetet. Az elnök Nagy István mellett állt
ki. Azt sem tartotta jónak, hogy a nagypolitika is beleszólt a megállapodásba.
Horváth Gábor, a fehérvári romákat segítő Esély Kulturális Egyesület vezetője
szintén a polgármester hozzáállását méltatta, és a kialakult helyzetért a házban
lakókat tette felelőssé.
De a kisebbségi önkormányzaton belül is voltak véleménykülönbségek. Az alelnök,
Lakatos Krisztián szerint ami itt történt, az nem faji kérdés, nem gettóügy,
hanem politikai kérdés. Lakatos szerint néhányan csak arra használták fel a
házban lakókat, hogy a figyelem középpontjába kerüljenek, és így szerezzék
vissza megtépázott politikai szerepüket. Az alelnök ezt etikátlannak tartotta,
és lemondott. Persze tudni kell, hogy ekkor már decembert írtunk, a választások
pedig közeledtek.
A lakosság is állást foglalt. Általános volt a vélemény, hogy a romáknak adott
pénz sok. Mindenki feltette a kérdést, hogy vajon mennyit kapnak azok az
emberek, akik szintén nem jutnak lakáshoz, de a Rádió útiakkal ellentétben
becsületesek? Abban is nagy volt az egyetértés, hogy a Horváth Aladár által
vezetett GEB-nek nem lett volna szabad beleszólnia az ügybe. De mindenki
kifejezte egyúttal örömét is, hogy a helyzet végül megoldódott és sokan ezt Nagy
István érdemének tartották. A polgármester népszerűségi indexe az épület
lebontása után ugrásszerűen megnőtt.
„Pátka nem befogadó!”
Mindeközben lázasan folyt a lakáskeresés. A romák közül sokan vidékre
szerettek volna költözni. A kiszemelt házak Ősiben, Perkátán, Pátkán,
Belsőbárándon és a környező településeken voltak. Mivel a december 20-i határidő
nem volt már messze, a lakók elkezdtek költözni a már megvásárolt házakba.
Különösen Pátkán és Belsőbárándon forrtak az indulatok. December 17-én a
belsőbárándi lakosok gépekkel torlaszolták el a faluba vezető utakat, hogy így
akadályozzák meg a romák beköltözését.
Pátkán aláírásokat gyűjtöttek. A helyi lakók szerint etikátlan, hogy a város
a Rádió útiaknak egy lakóház lerombolásáért „jutalmul” vidéki családi házakat
vásárol. Hedlicska Károly polgármester elmondta, hogy a faluban abban az időben
12 eladó ingatlan volt, amiből kettőt a város vett meg a romák számára. A
polgármester kijelentette, hogy készek visszavásárolni a két házat, ha ezzel meg
tudják akadályozni a költözést.
A családok megrettentek. A többi faluban sem fogadták őket szívesen, volt
olyan hely, ahol a már megvásárolt ház kapuját behegesztették. A megrémült romák
visszaköltöztek a FINTI-be, és ott várták, hogy a vezetők hogyan oldják meg ezt
a problémát. Már ekkor látszott, hogy a december 20-i határidő tarthatatlan.
A karácsonyt és az újévet is a Palotai úti házban élték meg a családok. 1998.
január 5-én tárgyalóasztalhoz ültek a tiltakozó polgármesterek, valamint Nagy
István, Horváth Aladár és Krasznai József. Ekkorra két család már elköltözött.
Egy Ősibe, egy pedig Perkátára. Aba, Polgárdi és Pátka polgármesterei szerint
nem tudják garantálni a családok biztonságát. Nagy István ezért úgy döntött,
hogy a családokat kérdezi meg, vállalják-e a beköltözést. Mivel a válaszok
nemlegesek voltak, a város vezetői úgy döntöttek, hogy a romák maradhatnak még
ideiglenes lakhelyükön. Az Országos Cigány Kisebbségi Önkormányzat képviselője
kijelentette, hogy pert indítanak az érintett faluk polgármesterei ellen. Nagy
ekkor már úgy érezte, hogy novemberben rossz döntést hoztak…
Csöndes döntés
Miután a tiltakozások alábbhagytak, az ügy is elvesztette országos
nyilvánosságát. A kiköltözések szép csendben (olykor titokban) történtek, így
februárra a 13 családból már csak 6 maradt az ideiglenes szálláson. Persze nem
minden faluban várták tárt karokkal a romákat, így azok a települések, amelyek
visszavásárolták az önkormányzat által korábban megvásárolt házakat, a pénzt
visszautalták a fehérvári helyhatóság számlájára. Így nem maradt más hátra, mint
Fehérváron, szükséglakásokban elhelyezni a 6 családot.
Természetesen felvetődik a kérdés, hogyan kaphatnak lakást a családok, hiszen
korábban elhangzott, hogy a városnak nincs szabad bérlakása. Takács Attila, a
Széphő Rt. igazgatója úgy próbálta megoldani a helyzetet, hogy azok a fehérvári
családok, akik eddig félkomfortos lakásokban éltek, 70-80 ezer forint
befizetésével magasabb komfortfokozatú lakásokhoz juthatnak. Nem merték
megkockáztatni, hogy komfortos lakásokba költöztessék a romákat...
Forrás:
www.c3.hu/~ifyou/98/palyazatok/csipszer-kallo-olah
Feladatok
1. Készítsetek egy 10-15 perces jelenetet az eset kapcsán.
2. Mit tennétek ti ebben az helyzetben?
3. Válzoljátok fel a szembenálló felek érdekeit! (Jelöjétek az ütközési pontokat
is.)
4. Írjatok eseményvázlatot!
5. Ismertesd Hajós Aladár ténykedését ez ügyben.
|