Alternatív Közgazdasági Gimnázium

Közgazdaságtan

Mikro-makrogazdaságtan

Követelmények:

Az alább részletezett értékelési szempontok a mikroökonómiára és a makroökonómiára egyaránt vonatkoznak, mivel mind az érettségin, mind a felvételin azonos súllyal szerepel a két terület.

Az értékelés három részből áll

1. Írásbeli számonkérések

A dolgozatoknál hangsúlyt helyezünk a külső formára:

2. Szóbeli beszámolók

3. „Szubjektív” sáv:

Nevétől eltérően ez a rész is tartalmaz olyan elemeket, melyek konkrétan „mérhetőek”. Ilyenek pl.: a késések száma, a hiányzások száma. Emellett itt kerülnek „számszerűsítésre” olyan dolgok, mint pl. az órai munka (aktivitás, szorgalom, hozzáállás stb.), az otthoni készülés (házi feladatok, előadások, pluszmunkák stb.) és minden egyéb, mely a tanulónak az adott tantárgyhoz való viszonyulását jelzi.

Az értékelés év közben százalékos formában történik, vagyis mind az írásbeli dolgozatokra, mind a szóbeli beszámolókra a tanuló csak százalékot kap. Természetesen eltérő súllyal szerepel a három rész. A súlyozás a következő módon történik:

nagydolgozat 50%
kisdolgozat 10%
szóbeli beszámoló 30%
szubjektív sáv 20%

Ezzel lehetőséget kívánunk biztosítani arra, hogy azok a tanulók is jeles érdemjegyet érhessenek el, akik a feladatmegoldásokban gyengébbek, de egyébként szóban illetve hozzáállásukban maximális teljesítményt nyújtanak.

Természetesen a súlyozás előtt az egyes területek átlagos értékeinek kiszámítása történik. A szubjektív sáv kivételével az értékelési rendszerünk megfelel az egyetemi és főiskolai felvételi követelményeinek.

Félévkor és év végén az ily módon kiszámított és százalékban meghatározott átlagos eredmény (mely így most már az összes fentebb leírt szempont szerint minősíti a tanulót) fordítható le érdemjegyre, mégpedig a következő módon:

0 – 50%-ig nullás
51 – 65%-ig kettes
66 – 75%-ig hármas
76 – 85%-ig négyes
86 – 100%-ig ötös

A szaktanár egyéni elbírálás alapján, az AKG sajátságos értékelési szempontjaiból következően, hatost (hat pontot) is adhat azoknak a tanulóknak, akik az adott évben kiemelkedő teljesítményt nyújtottak.


Gazdálkodj Okosan! (GO)

Jellemzője: A gazdaság alapjairól szóló, képesség-, készségfejlesztő, ismeretterjesztő és együttgondolkodásra ösztönző program.

Cél

Az alábbi képességek, készségek fejlesztése: kreativitás, problémamegoldó képesség, együttműködési, döntéshozó készség, kommunikációs, illetve vitakészség, önértékelés, önismeret.

A gazdasági gondolkodásmód elsajátítása, ismerkedés a hazai és nemzetközi gazdasági folyamatokkal, problémákkal.

Eszközök

Gazdasági játékok, szituációs feladatok, esettanulmányok, videofilmek, stb.

Követelmények

  1. rendszeres, aktív órai munka
  2. félévkor illetve év végén egy választott témakörön belül legalább egy gazdasági játék, szituációs feladat leírása (2 oldal) az alábbi szempontok szerint:
  3. félévente egy gazdasági témájú kiselőadás megtartása

Értékelés

Az értékelés az alábbi súlyozással történik:

Félévkor és év végén az ily módon kiszámított és százalékban meghatározott átlagos eredmény a következő módon fordítható le érdemjegyre:

0 – 50 %-ig elégtelen
50 – 65 %-ig elégséges
66 – 75 %-ig közepes
76- 85 %-ig jó
86 – 100 %-ig jeles


Young Enterprise(YE)

A tantárgyra 9. vagy 10. évfolyamon heti 2 órában – lehetőség szerint az alkotókörrel közösen – kerül sor.

A tanácsadó tanárok a Közgazdasági Munkaközösség tagjai.

E tantárgy célja, hogy a diákok részben valós, részben szimulált környezetben vállalkozzanak, kockázatot vállalva alkossanak valami újat, kedvet kapjanak – a korunkban oly fontos – vállalkozáshoz, és megtanulják ennek alapjait.

A ténylegesen végrehajtott tevékenység közben fontos készségek, képességek fejlesztésére van lehetőségünk, pl.: döntéshozó képesség, együttműködési készség, tettrekészség, kockázat-felismerés, felelősségvállalás stb.

Szeretnénk felhasználni a vállalkozásoktatást a személyiségjegyek és emberi tulajdonságok fejlesztésére, egyben serkenteni kívánjuk diákjainkban a vállalkozó kedvet.

A Young Enterprise vállalatok működése

E program során a diákoknak valódi tőkével, valódi termékekkel, valódi nyereséggel vagy veszteséggel működő igazi vállalatokat kell alakítaniuk.

Munkájuk során tanáraik tanácsokkal segítik a vállalatokat. Természetesen tényleg csak tanácsadói szerepük van nem szabad, hogy ők irányítsák a vállalkozásokat. Nekik kell megtanítaniuk a vállalat tagjait a helyes piaci magatartásra, az ügyfelekkel való viselkedésre, a nyomtatványok használatára. Nem dolgozhatnak, dönthetnek a diákok helyett.

A vállalatokat tanév elején kell megalakítani, legalább 8 és legfeljebb 15 diák részvételével. Megalakítás után meg kell határozni a célokat, felvázolni az üzleti tervet, kialakítani az ehhez legmegfelelőbb munkamegosztást (vezérigazgató, titkár, személyzeti, termelési-fejlesztési, marketing és értékesítési igazgató), majd bejegyeztetni a vállalatot a Magyaroszági Young Enterprise Alapítványnál. Az Alapítvány hatóságként viselkedik a diákvállalatokkal szemben; ő végzi a számviteli ellenőrzést, tőle lehet bankhitelt kérni, stb.

A vállalatalapítás folyamatában a vállalatok megkezdik alaptőkéjük összegyűjtését, értékpapírjaik (névértéke 100 Ft) árusítását, mely maximum 20 ezer forint lehet. A részvények névre szólóak, így a vállalat végelszámolásakor csak a nyilvántartásban szereplő részvénytulajdonos tarthat igényt a rájutó osztalékra.

A munkához szükséges tőke összegyűjtése után kezdődik a termelés, illetve a termékek vagy szolgáltatások értékesítése. A termelést ki kell egészítse az üzletmenet figyelemmel kíséréséhez nélkülözhetetlen adminisztratív tevékenység; ehhez a YE Alapítvány úgynevezett kellékcsomagot biztosít a vállalatok számára.

A tanév során több vásáron való részvételre van lehetősége a vállalatoknak, ahol valós piaci körülmények között mérhetik fel termékeik iránti keresletet. Így lehetőségük van arra is, hogy menetközben módosítsanak a termékeik vagy szolgáltatásaik összeállításában.

Tanév közben a nemzetközi E Alapítvány meghirdeti tavaszi nemzetközi vásárát, melyre minden vállalat pályázhat.

A tanév végén májusban kerül sor a zárszámadó eredmény-beszámolóra. Ez a YE vállalatok „részvényeseinek” év végi nyilvános közgyűlése. Ezután a vállalatok felszámolják a vállalkozást, felosztják az eredményt, visszafizetik a befektetők pénzét – remélhetőleg az értékpapírok után osztalékot is fizetnek – majd befejezik tevékenységüket.

A tantárgy követelménye

A vállalatot megalakító diákcsoport minden tagjának aktív részvétele. A vállalt tisztségből fakadó feladataik teljes körű ellátása.

Értékelési rendszere

Mivel a program célja a tapasztalatszerzés, így nem a megtanult ismereteket, hanem a tapasztalatszerzés tényét lehet számon kérni. Ezért a Magyarországi YE Alapítvány által összeállított YE Europe vizsgájához hasonló magyar nyelvű írásbeli vizsgán vesz részt minden diákvállalkozó. Ez a dolgozat nem definíciókat, tételeket, vagy számadatokat kér számon, hanem egy esettanulmányon keresztül azt, hogy aktívan részvettek-e a vállalat munkájában és ezáltal megismerkedtek-e az üzlet alapjaival.

A munka igazi értékelésével a vállalatok folyamatosan szembesülnek, mivel tevékenységük eredményességét a piac méri.

A különböző évközi vásárokon és az év végi Országos Versenyen a legeredményesebb vállalkozások jutalmakat kapnak. Így a következő díjak kerülnek kiosztásra:

A tanácsadó tanár félév és év végén a vállalat tagjainak munkáját személyenként szövegesen, illetve érdemjeggyel (0-5) értékeli.


JAM (Junior Achievement Magyarország)

Jellemzője: A JAM az alkalmazott közgazdaságtan programja, amely a modern közgazdaságtudomány, vállalkozástan és statisztika eszköztárát és ismereteit közvetíti, leginkább életszerűen. Tankönyve és munkafüzete nagyon új és friss, olvasmányos, érdekes.

Érettségi vizsgatárgyként választható.

Óraszám: két tanéven keresztül: heti 3 (Ajánlott: 10. évfolyamtól)

Tanár: Merényi Zsuzsanna, Szűcs Tamás

Cél

A gazdasági gondolkodásmód, vitakészség elsajátítása, ismerkedés a hazai és nemzetközi gazdasági folyamatokkal, problémákkal. A tapasztalati úton szerzett ismeretek általánosítása, rendszerezése, elméleti hátterének megvilágítása. Általános tájékozottság és ismeretek szerzése a közgazdaságtan, a vállalkozástan alapjairól. A legáltalánosabban használt gazdasági számítások, elemzések alkalmazása.

Eszközök

Tankönyv és munkafüzet, illetve iskolán kívüli programok (BNV, tőzsde, vállalkozás látogatása, üzleti találkozó, gyakorlati vállalkozás, szimulált döntési játék)

Követelmények:

    1. rendszeres, aktív órai munka (jegyzetelés, vitában közreműködés, kiselőadás vállalása stb.)
    2. a fejezetek lezárásaként dolgozat, számonkérés teljesítése
    3. az első tanévben egy tetszés szerint választott vállalkozás bemutatása megadott kérdések, szempontok szerint minimum 5 oldal terjedelemben
    4. a második tanévben egy nemzetgazdasági, vagy nemzetközi gazdasági probléma önálló irodalomgyűjtés alapján történő feldolgozása

Értékelés

Az értékelés az alábbi súlyozással történik:

Félévkor és év végén az ily módon kiszámított és százalékban meghatározott átlagos eredmény a következő módon fordítható le érdemjegyre:

0 – 49 %-ig elégtelen
50 – 65 %-ig elégséges
66 – 75 %-ig közepes
76 - 85 %-ig jó
86 – 100 %-ig jeles