Alternatív Közgazdasági Gimnázium

Művészetismeret

Irodalom

Követelmények:

Értékelési rendszer:

7., 8., 9., 10. évfolyam:

Minden epochában 100 pont érhető el. Ebből 50 pont az epochazáró, 20 pont az órai feladatok megoldása, 10 pont a füzet, 10 pont a verstanulás. Plusz 10 pontot lehet kapni az ajánlott olvasmányok elolvasásáért.

11., 12. évfolyam:

Osztályozás van.

Általános szabályok a tantárgyblokkon belül:

Kötelező olvasmányok:

7. évfolyam:

8. évfolyam

9. évfolyam

10. évfolyam

11. évfolyam

A csoport

B csoport:

12. évfolyam

A csoport

B csoport


Művészettörténet – vizuális kommunikáció

Az elmúlt évek tapasztalatai és a NAT irányelvei alapján a következő években szélesíteni kívánom a művészettörténet óra témakörét és munkaformáit.

A jelen valóságáról és a régmúlt korokról sok információnk van. Feladatunk az elénk táruló információk, értelmezések közötti összefüggések feltárása, rendszerezése.

Természetesen minden kor a saját szemlélete szerint értelmezi a múlt eseményeit, alkotásait. Ezek ismerete szükséges ugyan, de a vizuális kommunikáció csatornáinak bővülésével a hagyományos képi alkotás, a kép és valóság viszonya alapvetően megváltozott. Részben devalválódott, de ugyanakkor kitágult és új dimenziót és szerepet kapott.

Ennek a változásnak a történetét és az új viszonynak a lehetőségeit szándékozom a művészettörténet és vizuális kommunikáció keretén belül vizsgálni.

Az addigi történeti és elméleti irányultságú művészettörténet helyett gyakorlati jellegű órák szervezését tartom egyre fontosabbnak. Ez a gyakorlat nem egy-egy kor, stílus szellemében készült egyéni alkotások elkészítését jelenti – ez továbbra is a rajzórák témája marad -, hanem egy-egy kort, stílust, alkotást, jelenséget elemző, feltáró gyakorlatok sorát jelenti.

Ehhez az 1998-as év nyarán munkafüzetet és előre kidolgozott feladatsorokat tartalmazó munkalapokat fogok készíteni. A munkafüzetet úgy kívánom összeállítani, hogy annak egy része a „normál” délelőtti művészetismeret-rajz órákon is használható legyen.

A művészettörténet – vizuális kommunikáció óra időpontja: csütörtök 1430 – 1600-ig tart.

A korábban meghirdetett képzőművészeti alkotókör időpontja – páros héten – kedd 1530-1830-ig.


Művészettörténet

A kurzus célja: A művészettörténet nagyobb korszakainak áttekintése, a festészet, szobrászat és építészet fő tendenciáit kívánjuk nyomon követni közös kutatómunka, kiállítás, műterem és múzeumlátogatásokra alapozva.

A kurzus nem elméleti előadásokra, hanem elsősorban gyakorlati foglalkozásokra épül.

Témakörök:

Az őskor, ókor, gótika, reneszánsz, barokk, a klasszicizmus és a századforduló irányzatainak megismerése, főbb jegyeinek elemzése. Kortárs építészek, szobrászok és festők munkáinak elemzése, az elmúlt ötven év stílusirányzatainak változása.

Követelmény:

Értékelés:

Az év osztályzattal zárul, az aktív órai munkát, kutatómunkát, és a bemutatókat összesíti.


Ének-Zene

Általános követelmény:

„ Célom elsődlegesen az, hogy a zeneórák örömet, pihenést nyújtsanak a gyerekeknek. A zenehallgatás terén az aktív jelenlétet szeretném megteremteni. Jussanak el odáig, hogy legyenek kedvenc muzsikáik, amelyeket akár otthon, akár hangversenyen szívesen hallgatnak.” Major Zsuzsa

A zeneórák szerepe (célja, feladata!?) elsősorban az, hogy a gyerekek lélekben nyitottá váljanak a zene befogadására. Megérezzék, megértsék, hogy számukra is elérhető és jelenthet örömet az éneklés, a zenehallgatás, a zenében való jártasság.

Így általános „követelmény”, hogy minél előbb eljussanak arra az érzelmi szintre, amikor türelemmel és értő figyelemmel képesek hosszabb zenei részleteket meghallgatni, már hallott műveket felismerni, dallamrészeket, dalokat reprodukálni. Általános műveltségük gyarapodjon, és amikorra eljutnak a 12. évfolyamig, szívesen hallgassanak zenét és tudjanak kultúrált és intelligens „közönségként” „viselkedni”.

Bencze Enikő

7. évfolyam

  1. Zenetörténet és zenehallgatás a romantika köréből (idén még az ált. isk.-i anyaghoz kapcsolódunk)
  2. Népzenét és műzenei szemelvényeket is tanulunk.
  3. A zenei írás-olvasás és ritmuskészség felmérése és fejlesztése.

Értékelés: Évi 4 dolgozat: zeneszerzők, műfajok, művek, zenefelismerés.

A tanult dalokból egyéni vagy kiscsoportos meghallgatás évente 4-5 alkalommal.

8. évfolyam

Zenetörténet és zenehallgatás az ókortól a reneszánszig, zenei műfajokról tanulunk példákkal. Énekes szemelvények a népzenéből, műzenéből. Folyamatos készségfejlesztés.

Értékelés: Négy dolgozat + egyéni beszámoló a dalokból.

9. évfolyam

Zenetörténet és zenehallgatás a barokktól a bécsi klasszikáig. Folytatjuk a műfajok megismerését, énekes szemelvényeket tanulunk. Folyamatos készségfejlesztés.

Értékelés: Négy dolgozat a tanult korokból + egy szubjektív írás egy választott zeneműről.

Egyéni vagy kiscsoportos beszámoló a dalokból.

10. évfolyam

Zenetörténet és zenehallgatás a romantika és a 20. sz. zenéjéből. Zenei műfajok, zenei formák, énekes szemelvények. Folyamatos készségfejlesztés.

Értékelés: Dolgozatok: műfajok, zeneszerzők, zenefelismerés, operák.

Egyéni beszámolók romantikus operákból, énekes szemelvényekből.

11. évfolyam

Zenetörténet és zh. a romantika századából. Zenei műfajok és zenei formák, énekes szemelvények romantikus operákból, népdalok tanulása.

Értékelés: Két dolgozat, egyéni beszámoló romantikus operákból. Szubjektív írás választott romantikus zeneműről.

12. évfolyam

1. Zenetörténet és zenehallgatás a későromantika, valamint a 20. sz. műveiből. Összefoglaló áttekintés az eddig tanult zenetörténeti korszakokról, művekből.

Értékelés: Dolgozat és egyéni beszámoló + szubjektív írás választott zeneműről.


Könyvtári szolgáltatások

1. A könyvtár egyéni és csoportos helyben-használata (tanulmányi célból vagy egyéni érdeklődés szerint: tájékozódás, újságolvasás, kutatómunka, böngészés, zene vagy egyéb hanganyag hallgatása)

2. Kölcsönzés

3. Tájékoztató szolgálat

4. Az önálló ismeretszerzésre, olvasásra, könyvtár használatra nevelés csoportos formái

5. Közösségi programok a könyvtárban