A csont-ügy az AKG-ban – avagy a stréberségnek nincs határa?

Stréberségről már mindenki hallott, és, hogy mindenhol vannak, abban mindenki egyetért. A fogalmát azonban különbözően definiálják. A stréber fogalma magában foglalja az éjjel-nappal tanuló diákot, aki minden különmunkát és pluszfeladatot elvégez; ugyanúgy, mint a jópofizót, aki így próbál bevágódni a tanároknál. A céljuk közös: a minél jobb tanulmányi eredmény.

A csont viszont nem egészen ezt jelenti az AKG-ban. A probléma itt sajátos, mert az iskola tanár-diák viszonya a pedagógiai rendszerből adódóan közvetlenebb, mint máshol. Úgy tervezték, hogy mindenki szívesen legyen itt, szeressen tanulni és a tanárokkal baráti legyen a viszonyuk. Így magától értetődő, hogy sok tanár-diák barátság alakult ki. Az egyik fő céljukat ezzel sikeresen elérték, ám minden jóban van valami rossz. A dolognak volt egy-két hátulütője. A diákok idejöttek 13-14 évesen, és remek emberek között találták magukat. Ha nagy szájjal és nagy szívvel született az illető, rögtön megtalálta a helyét még a tanárok között is valamennyire; volt, akinek ez időbe tellett; és akadt olyan is, aki lassan oldódott fel, és kellemetlennek tartotta szóba állni a tanárokkal, "Vagy ha eddig nem beszéltünk, akkor már minek" - gondolta.
Nyáron a tanárok remek táborokba invitálták kissé még félszeg diákjaikat, egy részük elment, és összekupálódott egy jó kis társaság. Viszont akik nem mentek nomádba, egy idő után kirekesztettnek érezték magukat. Lehet, hogy nem is akartak közeledni a tanárokhoz, illetve a többiekhez (Persze, főleg azok, akik már jóban voltak a résztvevő tanárokkal, hiszen ismerős környezetben barátságosabb.) A helyzet adott volt, két dolgot tehet ilyenkor a társaságtól kissé leszakadt diák: fölzárkózik, vagy még jobban leszakad. Tudatosan elzárkózik. Vagy kizárják? Ezen a ponton született meg az elmélet, amit a Press 1996. novemberi számában olvashatunk. A teória szellemi atyja valószinüleg nem egy ember volt, és amikor nyilvánosságra került, elég kidolgozatlan volt.

A fentiekben próbáltuk rekonstruálni a történteket. Emellett azt hiszem, minden kedves diáktársam tapasztalhatott hasonlót a saját évfolyamán.