Young vállalatok az AKG-ban

1963 óta működik ez az Európa szerte ismert kezdeményezés. Őshazája Anglia.

A program a 15-20 év körüli fiatalokhoz szól. Célja megismertetni a diákokat a valódi vállalkozás működésével, a gazdálkodás folyamatával, az üzletmenet alapelveivel.

Ezeket gazdálkodás közben, játszva sajátíthatják el a tanulók. Saját céget kell létrehozniuk, valódi tőkével, valódi tevékenységeket folytatva. Feladatuk termékek előállítása, illetve szolgáltatások nyújtása.

Egy vállalat megalapításakor a különböző szerepek (vezérigazgató, marketingmenedzser, pénzügyi igazgató...) kijelölése is feladat.

A megalakult vállalatokat hivatalosan be kell jelenteni a Young Enterprise alapítványnál. Ez az egész rendszer mozgatórugója. Egyrészt hivatalosan képviseli a vállalatokat, másrészt állami hivatalként viselkedik a vállalatokkal szemben.
A diákok munkáját szakemberek, tanácsadók ötletekkel és szakértelemmel segítik. Feladatuk szigorúan csak tanácsadói jellegű. Nem dolgozhatnak, dönthetnek a vállalat tagjai helyett. Nem ők a vezetők.

A vállalatoknak évközben különböző megmérettetésekre kell felkészülniük. Évente 5-6 vásáron hasznosíthatják azt a nem-elméleti tudást, melyet addigra a csoport tagjainak el kellett sajátítaniuk. Ezeken a vásárokon a teljesítményekhez mérten különböző díjakat nyerhetnek a diákok. ("Legjobb termék", "Legjobb vállalat"....)

Az AKG-ban jelenleg négy Young Enterprise csoport működik. Három a 9., egy pedig a 10. évfolyam diákjai közül szerveződött. Az Ali Baba Rt., a Csiga-Biga Rt., a Flower Power Rt., és a Start Rt.

Az Ali Baba Rt. 10. évfolyamos tanulókból áll, tanácsadója Merényi Zsuzsa. Nevét az általuk forgalmazott termékekről, a "kincsesládákról" kapta. Ők az egyedüli cég, amely nem gyártja, hanem forgalmazza a termékeket. Rendezvényeket szerveznek, például az adventi vásári Kávéházat és a december 17-én megrendezésre kerülő bulit. "Vállalatunkban sokszor nagyon feszült a légkör - mondta Szigethy András vezérigazgató. "Eleinte nehezen tudtunk együtt dolgozni, voltak, akik nem vették komolyan az egészet..."

"Igaz díjakat még nem sikerült nyerniük, de nagy érdem az, hogy szépen helytálltak minden helyzetben" - mondta Merényi Zsuzsa.

A Csiga-Biga Rt. 9. évfolyamos lányokból szerveződött. Fő profiljuk batikolt termékek készítése. (Papír, doboz, füzettartó, stb.) Mindezeket saját meguk készítik el. Összeszokott társaság. "Egymást választották, tudják mit csinálnak, lelkesek. Ez volt eddig a legjobb vállalatom"- mondta Horn Ágnes tanácsadó. Valószínűleg az összmunkának köszönhetően sikeresen működtek az elmúlt félév során. Az iskolai adventi vásáron a "legjobb vállalat" díját nyerték. Az országos (Campona áruházban megrendezett) megmérettetésen, megosztva a Flower Powers Rt.-vel, ismételten a "legjobb vállalat" címét vihették haza. Viszonyuk e testvérvállalattal jó. "Együtt termelnek, kölcsönösen segítik egymást, szurkolnak a másiknak"- mondta Nyíri Erzsébet, a Flower Powers szaktanácsadója. Ő az egyetlen nem AKG-ban dolgozó tanácsadó. Ez a legelső vállalata. Fő termékeik szezonálisak. Karácsonyi ajándékokat, kísérő kártyákat készítenek. Ez utóbbi termékkel az adventi vásáron a legjobb termék díját is elnyerték.

A negyedik Young vállalat a Start Rt. Tanácsadójuk Zsoldos Judit. Gyertyákat, gyümölcsből készült karácsonyfa díszeket gyártanak, bár szerintük semmit! Ellentétben a többi csoporttal, nem érzik jól magukat vállalatukban. "Mindenféle problémáink voltak, vannak. Nincs elég árunk. Senki nem csinál semmit. Én is szarul érzem magam ott. Utálnak. Nem végzik normálisan a munkájukat" - mondta Fejér Máté vezérigazgató.

Elképzelhető, hogy a Young Enterprise kezdeményezésnek még komoly hagyományai lesznek az AKG-ban. A tapasztalatok - néhány kivétellel - kedvezőek.

Forgách Anna