| 
 Tűzzománc alkotókör Tananyaga, követelménye és értékelési rendje 
 
 Foglalkozások: heti két órában Létszám: max. 10-12 fo 
 Általános célok: A tuzzománcozás alaptechnikáinak megismertetése a tanulókkal, elméleti és a gyakorlati munka során. A készségek elsajátításához szükséges szakmaismeret átadása, amely segít a tanulóknak az egyéniségüknek legmegfelelobb kifejezési formák megtalálásában. A szakma megismerésén keresztül kapcsolódási pontok keresése a muvészetismereti órákhoz, témahetekhez. 
 Általános követelmények: Minden alkotókörösre nézve elvárás a foglalkozásokon való aktív részvétel, az érdeklodésnek megfelelo munka, a zománcelméleti ismeretek folyamatos bovítése és a közös munkákban való részvétel. Szabadon választott témák, ötletek és technikák alapján zománcképek, zománcékszerek készítése az Adventi Vásárra ill. a Tavaszi Fesztiválra, valamint a kiállítások rendezésében való közremuködés. 
 Részletes követelmény és tananyag: Az alkotókörösöknek a tuzzománcozás technikájának megismeréséhez - évfolyamtól függetlenül - elméleti ismeretekkel is kell rendelkezniük. Ismerniük kell: 1. A zománctechnikák rövid történeti fejlodését (a zománc eredetétol, az egyiptomi, kelta, bizánci , limogesi-i festozománc, ipari-és iparmuvészeti zománcozásig) 2. A zománcozható fémeket, a zománc legfontosabb összetevoit, fajtáit (zománc fogalma, összetétele, tulajdonságai) 3. A zománcozáshoz szükséges muhelyfelszerelést (égetokemence, alátétek, zománcozás szerszámai, védoeszközök, színpróbák) 4. A zománcozás általános munkamenetét (zománcelokészítés (orlés, porítás, iszapolás) fémelokészítés (savazás, csiszolás) zománcfelhordás eszközei, módjai Szárítás, égetés,utómunkálatok 5. A zománcbevonási eljárásokat (színes zománcfestés acél és vöröslemezen,rászitálásos módszer, sgrafitto,- sablontechnika) (kevert, futtatott, fonal , golyós-zománc) 6. Az aranymuves-zománctechnikákat és alkalmazásukat (huzal és sodronyzománcozás, rekeszzománc, áttört-és süllyesztett zománc, ékszerzománcozás) 7.A zománcfelhordási, égetési hibákat, kiküszöbölésük módját. Bemutató foglalkozások célja: Megismertetni a tanulókat az osi festészeti technika alapjaival, oly módon, hogy - választás esetén - a zománcozás örömteli alkotó tevékenység legyen számukra. Rövid elméleti és anyagismereti áttekintés után a gyakorlatban próbálhatják ki a tanulók a legegyszerubb zománctechnikákat. (tekintettel az ido rövidségére). Olyan kedvcsináló,amely lehetoséget ad a zománccal való "játékra" , de bemutatja a szakma nehezebb oldalát is. A bemutató foglalkozásokon az alkotókörösöknek lehetoségük nyílik szakmai tapasztalataik átadására, esetenként önálló bemutatót is tarthatnak az érdeklodoknek. Sajátosságok: Az alkotóköri tevékenységnél nehéz elore készített, egy-egy foglalkozásra lebontott tantervet készíteni, ugyanis itt valamennyi követelmény egyszerre van jelen. Itt elsosorban a gyakorlati tapasztalatok határozzák meg a munkát. Különbözo a haladási ütem, mivel más-más évfolyamokról érkeznek a tanulók, eltéro képességekkel, más-más kézügyességgel, alkotói látással. Nagyon sok gyakorlás, kísérletezés szükséges ahhoz, hogy szép alkotások szülessenek. A kemencébe került munka nagyon sokat változhat az égetés során. Módosulhatnak a színek, tónusok, sot a befektetett munka pillanatok alatt tönkre is mehet. A technika elsajátítása a tanulóktól nagy türelmet, aprólékos munkát, esetenként a kurdarc elviselését kívánja meg. Ugyanakkor fejleszti az elmélyülésre való képességet, a fantáziát, a vizuális látásmódot. Az alkotóköri munka értékelése: A technika sajátosságából adódik, hogy egy-egy foglalkozáson nem mindig készülnek el az alkotások. ( színminta készítés, alapozás,égetés elotti kiszárítás, bonyolultabb technika, stb). Ezért az értékelés szempontjából - foglalkozásonként- elsosorban a hiányzásmentesség, a szakmaismeret, a pontos, precíz, örömteli munka számít. Az elkészült munkák tanulónként együttesen kerülnek értékelésre, az elore megbeszélt szempontok szerint. Naplószeruen, egyénenként van vezetve a jelenlét, a végzett munka, a választott technika, a kivitelezés, stb., amely összegzésre kerül és az érdemjegybe beszámít százalékos formában. Adható érdemjegy: 91-100 % jeles 76- 90 % jó 51-75 % közepes 31-50 % elégséges 30 % alatt elégtelen Elégséges, ill. elégtelen jegy ezenaz alkotókörön nem szerezheto, mert év elején egy-két foglalkozás során kiderül a tanuló hozzáállásáról, hogy nem jól választott, nem fogja csinálni, nem érdekli ez a tevékenység. Javasoljuk, hogy még idoben válasszon egy másik kedvére való alkotókört. Nem lehet senkit kényszeríteni az alkotásra, ezt csak örömmel lehet csinálni, különben felesleges idotöltés az egész. Atechnikában járatos, nagyobb gyakorlattal rendelkezo tanulóknak lehetoségük van arra, hogy szabadidejükben önállóan is dolgozzanak a muhelyben. (Pl. hiányzáspótlás, nagyobb munka befejezése, stb.) Szintén a technika sajátosságából fakad, hogy esetenként egy-egy több órán keresztül készült, szép, gondosan kivitelezett munka az égetés során - pillanatok alatt- tönkremegy, vagy esztétikailag veszít értékébol. Ilyen esetek az értékelésnél természetesen nem érintik hátrányosan a tanulót. 
 Ajánlott irodalom: Erhard Brepohl:Iparmuvészeti zománctechnika Ötvös Nagy Ferenc: Zománcmívesség 
 
 |