Tűzzománc alkotókör

Tananyaga, követelménye és értékelési rendje

 

 

Foglalkozások: heti két órában

Létszám: max. 10-12 fo

 

Általános célok:

A tuzzománcozás alaptechnikáinak megismertetése a tanulókkal, elméleti és a gyakorlati munka során.

A készségek elsajátításához szükséges szakmaismeret átadása, amely segít a tanulóknak az egyéniségüknek legmegfelelobb kifejezési formák megtalálásában.

A szakma megismerésén keresztül kapcsolódási pontok keresése a muvészetismereti órákhoz, témahetekhez.

 

Általános követelmények:

Minden alkotókörösre nézve elvárás a foglalkozásokon való aktív részvétel, az érdeklodésnek megfelelo munka, a zománcelméleti ismeretek folyamatos bovítése és a közös munkákban való részvétel.

Szabadon választott témák, ötletek és technikák alapján zománcképek, zománcékszerek készítése az Adventi Vásárra ill. a Tavaszi Fesztiválra, valamint a kiállítások rendezésében való közremuködés.

 

Részletes követelmény és tananyag:

Az alkotókörösöknek a tuzzománcozás technikájának megismeréséhez - évfolyamtól függetlenül - elméleti ismeretekkel is kell rendelkezniük.

Ismerniük kell:

1. A zománctechnikák rövid történeti fejlodését

(a zománc eredetétol, az egyiptomi, kelta, bizánci ,

limogesi-i festozománc, ipari-és iparmuvészeti zománcozásig)

2. A zománcozható fémeket, a zománc legfontosabb összetevoit, fajtáit

(zománc fogalma, összetétele, tulajdonságai)

3. A zománcozáshoz szükséges muhelyfelszerelést

(égetokemence, alátétek, zománcozás szerszámai, védoeszközök, színpróbák)

4. A zománcozás általános munkamenetét

(zománcelokészítés (orlés, porítás, iszapolás)

fémelokészítés (savazás, csiszolás)

zománcfelhordás eszközei, módjai

Szárítás, égetés,utómunkálatok

5. A zománcbevonási eljárásokat

(színes zománcfestés acél és vöröslemezen,rászitálásos módszer, sgrafitto,- sablontechnika)

(kevert, futtatott, fonal , golyós-zománc)

6. Az aranymuves-zománctechnikákat és alkalmazásukat

(huzal és sodronyzománcozás,

rekeszzománc, áttört-és süllyesztett zománc,

ékszerzománcozás)

7.A zománcfelhordási, égetési hibákat, kiküszöbölésük módját.

 

Bemutató foglalkozások célja:

Megismertetni a tanulókat az osi festészeti technika alapjaival, oly módon, hogy - választás esetén - a zománcozás örömteli alkotó tevékenység legyen számukra.

Rövid elméleti és anyagismereti áttekintés után a gyakorlatban próbálhatják ki a tanulók a legegyszerubb zománctechnikákat. (tekintettel az ido rövidségére).

Olyan kedvcsináló, amely lehetoséget ad a zománccal való "játékra" , de bemutatja a szakma nehezebb oldalát is.

A bemutató foglalkozásokon az alkotókörösöknek lehetoségük nyílik szakmai tapasztalataik átadására, esetenként önálló bemutatót is tarthatnak az érdeklodoknek.

 

Sajátosságok:

Az alkotóköri tevékenységnél nehéz elore készített, egy-egy foglalkozásra lebontott tantervet készíteni, ugyanis itt valamennyi követelmény egyszerre van jelen. Itt elsosorban a gyakorlati tapasztalatok határozzák meg a munkát. Különbözo a haladási ütem, mivel más-más évfolyamokról érkeznek a tanulók, eltéro képességekkel, más-más kézügyességgel, alkotói látással.

Nagyon sok gyakorlás, kísérletezés szükséges ahhoz, hogy szép alkotások szülessenek. A kemencébe került munka nagyon sokat változhat az égetés során. Módosulhatnak a színek, tónusok, sot a befektetett munka pillanatok alatt tönkre is mehet.

A technika elsajátítása a tanulóktól nagy türelmet, aprólékos munkát, esetenként a kurdarc elviselését kívánja meg. Ugyanakkor fejleszti az elmélyülésre való képességet, a fantáziát, a vizuális látásmódot.

 

Az alkotóköri munka értékelése:

A technika sajátosságából adódik, hogy egy-egy foglalkozáson nem mindig készülnek el az alkotások. ( színminta készítés, alapozás, égetés elotti kiszárítás, bonyolultabb technika, stb). Ezért az értékelés szempontjából - foglalkozásonként- elsosorban a hiányzásmentesség, a szakmaismeret, a pontos, precíz, örömteli munka számít. Az elkészült munkák tanulónként együttesen kerülnek értékelésre, az elore megbeszélt szempontok szerint.

Naplószeruen, egyénenként van vezetve a jelenlét, a végzett munka, a választott technika, a kivitelezés, stb., amely összegzésre kerül és az érdemjegybe beszámít százalékos formában.

Adható érdemjegy:

91-100 % jeles

76- 90 % jó

51-75 % közepes

31-50 % elégséges

30 % alatt elégtelen

Elégséges, ill. elégtelen jegy ezen az alkotókörön nem szerezheto, mert év elején egy-két foglalkozás során kiderül a tanuló hozzáállásáról, hogy nem jól választott, nem fogja csinálni, nem érdekli ez a tevékenység. Javasoljuk, hogy még idoben válasszon egy másik kedvére való alkotókört.

Nem lehet senkit kényszeríteni az alkotásra, ezt csak örömmel lehet csinálni, különben felesleges idotöltés az egész.

A technikában járatos, nagyobb gyakorlattal rendelkezo tanulóknak lehetoségük van arra, hogy szabadidejükben önállóan is dolgozzanak a muhelyben. (Pl. hiányzáspótlás, nagyobb munka befejezése, stb.) Szintén a technika sajátosságából fakad, hogy esetenként egy-egy több órán keresztül készült, szép, gondosan kivitelezett munka az égetés során - pillanatok alatt- tönkremegy, vagy esztétikailag veszít értékébol. Ilyen esetek az értékelésnél természetesen nem érintik hátrányosan a tanulót.

 

Ajánlott irodalom: Erhard Brepohl: Iparmuvészeti zománctechnika

Ötvös Nagy Ferenc: Zománcmívesség