Tűzzománc alkotókör Tananyaga, követelménye és értékelési rendje
Foglalkozások: heti két órában Létszám: max. 10-12 fo
Általános célok: A tuzzománcozás alaptechnikáinak megismertetése a tanulókkal, elméleti és a gyakorlati munka során. A készségek elsajátításához szükséges szakmaismeret átadása, amely segít a tanulóknak az egyéniségüknek legmegfelelobb kifejezési formák megtalálásában. A szakma megismerésén keresztül kapcsolódási pontok keresése a muvészetismereti órákhoz, témahetekhez.
Általános követelmények: Minden alkotókörösre nézve elvárás a foglalkozásokon való aktív részvétel, az érdeklodésnek megfelelo munka, a zománcelméleti ismeretek folyamatos bovítése és a közös munkákban való részvétel. Szabadon választott témák, ötletek és technikák alapján zománcképek, zománcékszerek készítése az Adventi Vásárra ill. a Tavaszi Fesztiválra, valamint a kiállítások rendezésében való közremuködés.
Részletes követelmény és tananyag: Az alkotókörösöknek a tuzzománcozás technikájának megismeréséhez - évfolyamtól függetlenül - elméleti ismeretekkel is kell rendelkezniük. Ismerniük kell: 1. A zománctechnikák rövid történeti fejlodését (a zománc eredetétol, az egyiptomi, kelta, bizánci , limogesi-i festozománc, ipari-és iparmuvészeti zománcozásig) 2. A zománcozható fémeket, a zománc legfontosabb összetevoit, fajtáit (zománc fogalma, összetétele, tulajdonságai) 3. A zománcozáshoz szükséges muhelyfelszerelést (égetokemence, alátétek, zománcozás szerszámai, védoeszközök, színpróbák) 4. A zománcozás általános munkamenetét (zománcelokészítés (orlés, porítás, iszapolás) fémelokészítés (savazás, csiszolás) zománcfelhordás eszközei, módjai Szárítás, égetés,utómunkálatok 5. A zománcbevonási eljárásokat (színes zománcfestés acél és vöröslemezen,rászitálásos módszer, sgrafitto,- sablontechnika) (kevert, futtatott, fonal , golyós-zománc) 6. Az a ranymuves-zománctechnikákat és alkalmazásukat(huzal és sodronyzománcozás, rekeszzománc, áttört-és süllyesztett zománc, ékszerzománcozás) 7.A zománcfelhordási, égetési hibákat, kiküszöbölésük módját. Bemutató foglalkozások célja: Megismertetni a tanulókat az osi fest észeti technika alapjaival, oly módon, hogy - választás esetén - a zománcozás örömteli alkotó tevékenység legyen számukra.Rövid elméleti és anyagismereti áttekintés után a gyakorlatban próbálhatják ki a tanulók a legegysze rubb zománctechnikákat. (tekintettel az ido rövidségére).Olyan kedvcsináló, amely lehetoséget ad a zománccal való "játékra" , de bemutatja a szakma nehezebb oldalát is.A bemutató foglalkozásokon az alkotókörösöknek lehetoségük nyílik szakmai tapasztalataik átadására, esetenként önálló bemutatót is tarthatnak az érdeklodoknek. Sajátosságok: Az alkotóköri tevékenységnél nehéz elore ké szített, egy-egy foglalkozásra lebontott tantervet készíteni, ugyanis itt valamennyi követelmény egyszerre van jelen. Itt elsosorban a gyakorlati tapasztalatok határozzák meg a munkát. Különbözo a haladási ütem, mivel más-más évfolyamokról érkeznek a tanulók, eltéro képességekkel, más-más kézügyességgel, alkotói látással.Nagyon sok gyakorlás, kísérletezés szükséges ahhoz, hogy szép alkotások szülessenek. A kemencébe került munka nagyon sokat változhat az égetés során. Módosulhatnak a színek, tónu sok, sot a befektetett munka pillanatok alatt tönkre is mehet.A technika elsajátítása a tanulóktól nagy türelmet, aprólékos munkát, esetenként a kurdarc elviselését kívánja meg. Ugyanakkor fejleszti az elmélyülésre való képességet, a fantáziát, a vizuális látásmódot. Az alkotóköri munka értékelése: A technika sajátosságából adódik, hogy egy-egy foglalkozáson nem mindig készülnek el az alkotások. ( színminta készítés, alapozás, égetés elotti kiszárítás, bonyolultabb technika, stb). Ezért az értékelés szempontjából - foglalkozásonként- elsosorban a hiányzásmentesség, a szakmaismeret, a pontos, precíz, örömteli munka számít. Az elkészült munkák tanulónként együttesen kerülnek értékelésre, az elore megbeszélt szempontok szerint.Naplószeruen, egyénenként van vezetve a jelenlét, a végzett munka, a választott technika, a kivitel ezés, stb., amely összegzésre kerül és az érdemjegybe beszámít százalékos formában. Adható érdemjegy:91-100 % jeles 76- 90 % jó 51-75 % közepes 31-50 % elégséges 30 % alatt elégtelen Elégséges, ill. elégtelen jegy ezen az alkotókörön nem szerezheto, mert év elején egy-két foglalkozás során kiderül a tanuló hozzáállásáról, hogy nem jól választott, nem fogja csinálni, nem érdekli ez a tevékenység. Javasoljuk, hogy még idoben válasszon egy másik kedvére való alkotókört.Nem lehet senkit kényszeríteni az alkotásra, ezt csak örömmel lehet csinálni , különben felesleges idotöltés az egész.A technikában járatos, nagyobb gyakorlattal rendelkezo tanulóknak lehetoségük van arra, hogy szabadidejükben önállóan is dolgozzanak a muhelyben. (Pl. hiányzáspótlás, nagyobb munka befejezése, stb.) Szintén a technika sajátosságából fakad, hogy esetenként egy-egy több órán keresztül készült, szép, gondosan kivitelezett munka az égetés során - pillanatok alatt- tönkremegy, vagy esztétikailag veszít értékébol. Ilyen esetek az értékelésnél természetesen nem érintik hátrányosan a tanulót.
Ajánlott irodalom: Erhard Brepohl: Iparmuvészeti zománctechnikaÖtvös Nagy Ferenc: Zománcmívesség
|