Appel Béla saját bevallása szerint tudatosan kerülte el a képzőművészeti pályát, hogy a rajz iránt érzett tiszta szeretetét ne piszkíthassa be semmiféle külső kényszer és befolyás. Autodidakta módon kezdte el, s mivel diplomáját nem a képzőn szerezte, és kenyerét sem ezzel keresi, most is amatőrnek számít. Elmondása szerint fia, Károly még nem tisztázta magában, hogy mit kezd jövőjével , de könnyen elképzelhető, hogy ő fejet hajt a "szolgasorsnak" és a főiskola kapuján kopogtat majd. Van, aki tehát passzióból űzi, van aki hivatásként.Időnként hamis, de még akkor is ad, soha nem vesz el. Kevés olyan dolog van, amiről ez elmondható. A rajzolás ilyen. Az, mi magunk vagyunk félelmeinkkel, vágyainkkal és játékosságunkkal. Appel Béla és Királyfalvi Károly képei is erről szólnak, játékról eszközökkel, technikákkal és érzékeikkel. Károly 17 éves. A kiállítás keretein belül az elmúlt 2-3 év munkáiból kaphattunk ízelítőt az első próbálkozásoktól egészen az ?-n első helyezést elérő műig. A fiú bátor. Meg meri tenni, hogy a lényegre koncentráljon és röpke tíz perc alatt "befutott" művészek képeiből leszűrje és lerajzolja mindazt ami a témát számára hitelesen visszaadja. ( ...) A kifejezésmód ugyan még nem elég erőteljes, az egy lendületből meghúzott vonalak még nem találták meg a pontos helyüket, de a szándék mindenképpen figyelemre méltó, hiszen ilyen -jó irányba mutató- könnyedséggel ebben a korban nem mindenki meri kézbevenni a rajzeszközt. Tus és ceruzarajzai fantáziadús világról tesznek tanúbizonyságot. Eszközeiben és megoldásaiban azonban még ezek a rajzok is bőven fejleszthetőek. Hiányzik belőlük a fent említett "másolatok" könnyedsége. De a technika megtanulható és Károlynak erre még van ideje.A rajzok képi világa érdekes, egységes és már csak emiatt is megérdemlik, hogy alkotójuk nagy energiabedobással a tőle telhető legmagasabb szintre fejlessze őket. Grafikai játékai a színes és fekete-fehér technikával kedvesek nekem. Illusztráció szerű megoldásai a kontúros rajzok kiszínezésével érdekes játékok. Az ilyenformán megoldott rajzokat szívesen látnám viszont egy könyv -talán meséskönyv- lapjain. Megfelelő környezetben biztos vagyok benne, hogy élőbbé válhatnak, mint így képi önmagukban, a falon lógva. A kiállításon szereplő legfrissebb képek is megközelítőleg 1 éves múlttal rendelkeznek. Ezek közé tartozik a ? biennálén első hellyel díjazott kép is. Sajnos a többi pályázó képét nem ismerem, így Károly képét pusztán saját valójában vizsgálgathatom. Többnyire ugyanazt a következtetést tudom levonni ezzel a képpel kapcsolatban is, mint az eddigieknél.Tételesen, hogy a téma és az ötlet jó és használható, s bár Károly nem ilyed meg az eszközökben rejlő sokféleségtől, mégis érződik bizonytalanság a képi megfogalmazásból.
Könnyen elképzelhető azonban, hogy ami most részemről kifogásnak tűnhet az valójában valami egészen más. Lehet hogy az, ahogy Károly a különböző eszközöket használja már az egyéni stílus előfutára. A képek gondolati egysége azt mutatja, hogy ez a lehetőség benne van Az azonban tény hogy a biztonságos véleményalkotáshoz többet kellene ismerni Károly munkáiból. Addig is, amíg ez bekövetkezik én jó munkát kívánok.Bízom benne, hogy még találkozunk. Egy apró műhelytitok: Appel Béla eredetileg puritán módon Vázlatok címszó alatt szerette volna futtatni a kiállítást. Csupán a formaság kedvéért adta a Beszélő árnyak címet. Véleményem szerint ez egy jól eltalált, "művészi" szinonimája az eredeti elképzelésnek. Talpraesett választás. Azért tartottam fontosnak ezt elmondani, mert a kiállításon szereplő képek - bár így is megállják a helyüket - ismerve Appel Béla eddigi munkáit úgy gondolom semmit sem veszítettek volna értékükből ha a beszélő árnyak puritánabb változatát kapják címül, függetlenül attól, hogy az utóbbi variáció valóban kiállításhoz "méltóbban" hangzik. Három különböző technikával készített sorozatot láthatunk tőle. Az egyik ezek közül közel áll eredeti szakmájához. Számítógépes grafikákról van szó. Az ő esetében ezeknek a képeknek a tekintetében lép be a bevezetőben említett játékosság. Saját bevallása szerint ennek a sorozatnak az elkészítése nem igazán akarta túllépni a szórakozás kereteit. A hangsúly feltehetőleg tehát sokkal inkább a számítógépben rejlő lehetőségeken van, mint az elkészítés közben folytatott szellemi tevékenységen. Ezek a képek típusukat tekintve közel állnak Károly színes grafikáihoz. Ez az irány szintén az illusztrálás jellegét ölti magára, nem is beszélve arról hogy nem egy ilyen típusú képét láttam már visszaköszönni egy-egy, az AKG kiadó nevéhez fűződő kiadvány lapjairól (...) A másik két sorozat elkészítésénél tőle már megszokott, illetve rá jellemző technikát használ. Monotípiákat dolgoz fel. A felületen megjelenő foltok, elszíneződések segítségével találja meg a kép témáját valamint azokat felhasználva alkotja meg figuráit. Az egyik ilyen sorozat egymástól pusztán finom árnyalatokban eltérő képekből áll. Mintha figurái aprókat mozdulnának csupán. Azt nem tudom, hogy ez szándékos-e, vagy csupán a felhasznált felület ennyi lehetőséget biztosított. Azt sem igazán tudom eldönteni, hogyha szándékos, akkor ez azért van, mert az emberei nem csinálnak semmit, vagy valami áttételesebb dologról van szó. Biztosan ez utóbbi variáció az igaz, dehát ebben a kérdésben mindenkinek magának kell döntenie. Az azonban biztos, hogy a sorozat képei valóban összetartoznak. Appel Béla számomra már jól ismert alakjai egységes köntösben néznek le a papírról és teremtenek meg a képeknek egy fátyolos, az én ízlésemnek talán kissé erőtlen, de mégiscsak sajátos, leginkább középkori hangulatot idéző aurát adnak. A harmadik sorozat elmondása szerint igen közel áll a szívéhez. Sajnos a szóban forgó képeket reprodukció formájában tekinthettük meg. Mint, ahogy ez a legtöbb esetben lenni szokott, biztosan többet mutattak volna az eredeti változatok, hiszen így a képek anyagszerűsége kissé háttérbe szorul. Mindez persze nem gyengíti a képek esztétikai minőségét és nem fedi el azt a szembeötlő tényt, mely a különbözőségét adja a már említett, szintén monotípiára dolgozott sorozattól. Ez a különbség pedig az, hogy ez utóbbi sorozat esetében sokkal nagyobb jelentőséget kapott az apró részletek megmunkálása. A felületet tussal és számítógép segítségével töltötte meg és -úgy gondolom - valóban érzékelhető az a precizitás amivel megkereste, felfedezte azokat a foltokat melyeket végül formává alakított. A három sorozat közül nekem is ez a legkedvesebb. Appel Béla korábbi, ezekhez hasonló tusrajzai már díszítették szobám falát naptárra szerkesztett formában. Így egy egész éven át volt szerencsém ismerkedni ezeknek a grafikáknak a világával. Ez ugyan évekkel ezelőtt volt de a téma, a gondolat , az élmény azóta is úgy tűnik ugyanazon az ösvényen jár. Így mikor megnéztem a képeket egy régi jó ismerőssel találkoztam és ez mint mindig, jóleső érzéssel töltött el. Egy dologgal kapcsolatban azonban komoly hiányérzetem volt. Hiányoltam Appel Béla verseit.Egy- egy írás felbukkant ugyan itt-ott és tisztában vagyok vele, hogy egy ilyen rendezvénynek nem feltétlenül tartozéka az írásban is közszemlére tett líraiság, de számomra valahogy Appel Béla képei írásaival együtt válnak teljessé. Végülis,bár Károly munkáival kapcsolatban tényleg csak futólagos elemzésekbe mertem belebonyolódni, mint magánvéleményt megfogalmazva azt mondanám, a hiányérzeteim ellenére is hogy a képeinek időnként dekoratív világa frissebnek hatott mint Appel Béla munkái. Talán mert tényleg új élményt jelentettek nekem, vagy talán mert nem kellet azt tapasztalnom, amitől a kiállítás megtekintése előtt tartottam kicsit. Tételesen, hogy szemléletében és eszközeiben Appel Béláéhoz hasonló anyag kerül bemutatásra. Ez persze önmagában nem probléma, mert így tényleg két eltérő egyéniséggel és két eltérő stílussal találkozhattam.
Draviczky Ágnes
|