EGY DÁN SZABAD ISKOLA

Sövényházy Csilla

 

A dán oktatási törvény elismeri és támogatja a szülők iskolaalapítási és tulajdonosi jogait. Ez azt jelenti, hogy a helyi társadalom egyes csoportjai iskolát alapíthatnak és tarthatnak fenn. Az állam jelentős anyagi támogatást nyújt a szabad iskolák működéséhez, ezt a mindenkori kormányzat, politikai pártállásától függetlenül mindig megadja. A törvény meglehetősen nagy szabadságot biztosít az iskoláknak. Az állam csak a dán nyelv, a matematika és az angol tanítását írja elő (utóbbit csak a felső osztályokban). A többi tantárgyat a szülők és a pedagógusok nevelési filozófiájuk, elveik alapján teljesen szabadon alakíthatják.

A dán szabad iskolákban nem a továbbtanulás vagy a gazdaság szükségleteit, hanem a gyermeki személyiség kiteljesedését tartják fontosnak. Lehetőséget teremtenek arra, hogy a gyermekek sokoldalú, önálló tevékenységet folytathassanak az iskolában. Az elméleti ismeretekkel egyenrangúnak tartják a praktikus ismereteket, a kézművességet, a zenét, az éneket, a festészetet, illetve nagyon fontosnak tartják a játékot és a testnevelést. Szellemi és fizikai, elméleti és gyakorlati munka vagy játék egyaránt fontos: minden egyes gyerek képességeinek megfelelően sikeres lehet.

A szabad iskolákban nincs osztályzás, vizsga vagy bizonyítvány. Ha valaki más iskolába, vagy középiskolába megy, igazolást írnak arról, hogy a gyerek teljesítette-e az alapvető követelményeket, és ajánlásban írják le képességeit.

A szabad iskolák alacsony tanulólétszámmal (50-100 fővel) működnek, így alkalmasak emberibb, családiasabb kapcsolatteremtésre.

Az általunk meglátogatott szabad iskolát 1985-ben alapította Svend Arup és felesége, Dorte. Mindketten a gyerekek egyéni fejlődését legjobban biztosító alternatív iskoláztatás elkötelezett hívei és gyakorlói. A nyolcvanas évek elején költöztek Struerbe (kis iparváros az Északi tengernél, 12 ezer lakossal). Iskolás korú két fiuk számára is szabad iskoláztatást remélve kezdtek hozzá az iskola alapításához. 1985-ben 12 gyerek szüleivel együtt indították meg vállalkozásukat. Az új iskolához megkapták az állami támogatást (a fenntartási költségek 85%-át az állam fedezte, ez mostanra 70%-ra csökkent). A hiányzó összeget a szülők adták.

Az iskola látogatásunk idején nyolc évfolyamos volt, 70 gyerek tanult benne nyolc pedagógus irányításával. A szülők többsége középosztálybeli, azaz értelmiségi, vállalkozó, kereskedő, de munkások, halászok is akadnak köztük.

1986-ban kezdték el az iskola építését. A korabeli fényképek azt mutatják, hogy a munkálatokban ? a szakemberek mellett ? részt vettek a szülők, a tanárok és a gyerekek is. A város szélén, egy domboldalon ? szép kilátással a fjordra ? az önkormányzati óvoda épülete mellett vásároltak telket. A városi önkormányzat sem a telek megvásárlását, sem az építkezést nem segítette anyagilag. Az építkezést emiatt csak fokozatosan, öt szakaszra bontva tudták elvégezni, az állam és a szülők anyagi erejének függvényében.

A nagyon egyszerű formájú és nagyon olcsón kivitelezhető egyszintes épület nagy ablakaival, messze virító vidám színeivel, kívül a sárkánycsikót és egyéb mesefigurákat ábrázoló festményeivel, körülötte az udvaron játszó- és sportfelszereléseivel barátságos környezetet nyújt a gyerekeknek.

Az épület anyagát, az építkezés technológiáját, a termek berendezését az egyszerűség, a praktikusság (és lehetőleg az olcsó megoldás) jellemzi. Az épület anyaga fa, amelyet előre gyártott könnyűfémszerkezetre helyeztek. A termekben nincs zárt padlástér, ellenben a tető alatt a gyermekek részére pihenő-játszó kuckókat alakítottak ki, amelyekhez falépcsőkön lehet felmászni.

A bútorok is rendkívül egyszerűek. Fő követelményként az egészséges használhatóságot tartották szem előtt. Az állítható magasságú, egyszemélyes asztalokat és székeket a gyerekek könnyen tudják mozgatni és tisztán tartanai. A székeket ? amelyeknek ülőkéje különleges módon domború (ki is próbáltuk, nagyon kellemes üldögélés esik rajta) ? a gyerekek állítják munka után az asztalokra, majd a tanítás kezdetén ők is veszik le onnan, a foglalkozások után pedig le is tisztogatják azokat. Egyébként a gyerekek és a szülők a pedagógusokkal illetve a gondnokkal együtt végzik a takarítást. Nem a porosz szellemű iskolákban megszokott rend, inkább a munkához szükséges munkafeltételek megteremtése és a tisztaság a jellemző.

A termekben az életkornak megfelelő taneszközök, táblák, polcok, szekrények és egyéb berendezések vannak. A kicsiknél pihenéshez szükséges szivacsokat, párnát, játékokat, a nagyobbaknál olvasó-, beszélgető- és játszóhelyet (a polcokon felsorakoztatott játékokkal) kiállításokat és szemléltető eszközöket helyeztek el egy-egy sarokban. A gyerekek szabadon használhatják a nagyobbak termeiben elhelyezett számítógépeket, printereket, fénymásolót, magnót és a hangszereket, valamint az alagsori műhelyben a vas- és famegmunkáló gépeket, szerszámokat, az agyagozás és festés kellékeit.

Élet az iskolában : szabad kószálással az órákon

Első nap nagy izgalommal készültünk Svend és Dorte életének fontos színhelyére, amelyről már előző este annyi szeretettel és lelkesedéssel beszéltek.

Fél nyolc körül indultunk autóval, Svend közben több helyen megállt a városban, fölvette a legkisebb gyerekeket. (A nagyobbak biciklivel közlekednek, csak néhány szülő viszi autóval iskolába a gyerekét.)

Svend bevezetett a konyhául is szolgáló szobába, bemutatott néhány tanárnak, majd közölte, hogy a napot közös együttléttel kezdjük a zeneteremben. ő már ki is kereste Európa térképén Magyarországot, így használta föl a fogadásunkat oktatásra. Negyed kilenckor össze is gyűltünk, a gyerekek és a pedagógusok ültek-álltak, a földön is sokan kuporogtak nagy egyetértésben: zsúfolásig megtelt a terem. Két tanár tartotta a térképet (más lehetőség nem lévén), amíg Svend megmutatta Budapestet. Szóban is üdvözöltek bennünket, majd elénekeltek egy dán üdvözlő himnuszt (dallama 1620-ból való), valamint (egy népek dalait tartalmazó énekeskönyvből) egy magyar népdalt (Virágéknál ég a világ). Az éneket egyik tanáruk kísérte zongorán, időnként tréfálkozva, nagyon kedvesen (róla kiderült később, hogy németet, földrajzot és történelmet is tanít). Köszönetképpen elénekeltünk nekik ugyanezt a magyar népdalt magyar nyelven, majd egy másik népdalt (Tavaszi szél vizet áraszt), amelyet igyekeztünk megtanítani nekik (A zenetanár egy-két meghallgatás után el is zongorázta a dallamot.) Ekkor rövid napi eligazítás után a gyerekek szétszéledtek saját termeikbe.

Svend magunkra hagyott, mondván, hogy bárhova mehetünk, bármit csinálhatunk az iskolában, tetszésünk szerint mozoghatunk a termekben vagy az épületen kívül. A tanárok nyugodt, barátságos magatartása segített is ebben, bár ismeretlenül nehéz volt kezdetben föloldódni. Nem ismertették velünk sem a napirendet, sem az órarendet. Tétován álltunk a folyosón, figyeltük, melyik terembe milyen korú gyerekek mennek be. De a gyerekek örömmel fogadták, ha bementünk az óráikra, később maguk hívtak be. Az órán nemigen zavarta őket a jelenlétünk: nem viselkedtek feszülten, sőt, minket is bevontak a tevékenységeikbe. (Énekórán énekeltünk, matekon számoltunk stb.)

Az órákon odafigyeltek a gyerekek. Csak akkor zajongtak, beszélgettek, ha a szabadabb tevékenység ezt indokolta. Érezhetően majdnem mindig élvezték, ami az órákon történt. A tanár alkalmazkodott tűrőképességükhöz. Ha nyugtalankodni kezdtek, mintegy önkritikát gyakorolva hamar abbahagyta az órát.

Az évfolyamok kis létszámúak, terem sincs elég, s a tanárok létszámát is összevont osztályokra tervezték. A legkisebbeknél és a legnagyobbaknál nincs összevonás (a kicsiknek saját termük is van), a többi évfolyamon két osztály dolgozik együtt egy órán (így is csak tíz-tizenöten vannak). Nincs azonban akadálya annak sem, hogy egy-egy kisgyerek más évfolyam óráin is részt vegyen. Nagyobb gyerekek gyakran látogattak a kisebbek osztályaiba, segítettek a kicsiknek, esetleg a testvérüknek és a tanároknak is.

Egy-egy pedagógus több tantárgyat (hármat-négyet) tanít, természetesen több évfolyamon, néhányuk alsó és felső tagozaton is. Egyéni tanterv szerint dolgoznak, fölhasználva azonban sokféle nyomtatott tankönyvet és feladatlapot, amelyekből a tanári irodában egész arzenál ? egy kisebb taneszközbank ? áll rendelkezésükre. (Megfigyeltük, hogy a szabad iskolák külön oktatási programokat adnak ki, s ezeket mindannyian használják.) Nagyon komolyan készülnek óráikra, feladatlapokat sokszoro-sítanak, számítógépen dolgoznak stb. A napi programot reggelizés közben vagy lunch-időben meg is beszélik.

Az iskolai foglalkozások fél kettőig, kettőig tartanak. Délután visszajön több gyerek különórákra, zenét gyakorolni vagy valamilyen rendezvényre készülni. Nyolc gyerek szülei ? akik nem tudják hazavinni a gyerekeket ? többet fizetnek azért, hogy délután is foglalkozzanak a gyerekeikkel. A tanítást kisebb-nagyobb szabadidők szakítják meg, illetve foglalják keretbe. Délelőtt fél tíz után reggeli szünet, fél tizenkettőkor lunch szünet van délig. A szünetekben a gyerekek fociznak, kosárlabdáznak, röplabdáznak, fogócskáznak, mászókára másznak az udvaron, ahol kialakítottak egy szabadtéri játszóteret homokozóval, csúzdával, függőhíddal és gerendával felszerelve, valamint egy futballpályát és kosárlabda játszóhelyet. A tanárok is gyakran részt vesznek a játékban, a sportjátékokat ők irányítják.

Az órák időtartama a harminc percestől az egy-másfél órásig terjedt, mindig a tananyag szükségleteihez igazodva. Az ének és a dán óra például hosszabb volt (kb. egyórás), a földrajz, a video rövidebb. A kézműves foglalkozások (pl. agyagszobor-készítés) tartottak értelemszerűen a leghosszabb ideig, de ha valakinek nem volt ihlete, hamarabb is abbahagyhatta. Óraközi ? időhöz nem kötött ? foglalkozásokat is láttunk, például számítógépen, amelyen nem dolgozhatott egyszerre mindenki, kevesebb lévén a gép, mint a gyerek. Az is előfordult, hogy míg az osztály egyik része agyagozott, a többiek sportoltak stb.

Énekóra

Az énekóra a zeneteremben zajlott, egy hosszú asztalt ültünk körbe. A kisebbek (1?2. osztály) óráján a bájos, szőke (dánt is tanító) tanárnő tiszta, csengő hangon énekelt, gitárral kísérve magát. A gyerekek a kiosztott szöveges kottából vele énekeltek. A tanárnő lényéből fakadó jóságot átérezték a gyerekek, s biztonságban összebújva, boldogan töltötték el az órát. A szakmai pontosság is része volt ennek a kedves magabiztosságnak, sem rábeszélés, azonban sem fenyítés nem hangzott el. Egy-két kisfiú bizony nem egészen azonosult a feladattal, s ennek megfelelően is viselkedtek: nem szerettek énekelni, egymás közt pusmogtak, nevetgéltek, néha meg is rúgták vagy legyintették egymást, miközben huncutul figyelték a ránk gyakorolt hatást. A tanárnő nem haragudott rájuk, bár néha szigorúbban odanézett. Időnként azért ezek a kisfiúk is belefeledkeztek az éneklésbe. Az éneklés megszakítás nélkül harminc percen át tartott. Utána játék következett. Minden gyerek a nevével megjelölt kis sípot kapott, azzal jelzett, ha a felhangzó dalban az őrá tartozó részhez érkeztek. Érdekesség, hogy a tanárnő egyetlen gyerektől sem kért önálló szereplést. Ha valakinek, vagy együtt két-három gyereknek kedve támadt külön is elénekelni valamit, megtehette.

Óra végén kb. 15 perces tánc következett. A tanárnő fölhívta rá a figyelmünket, mennyire szeretik a táncos mozgást a gyereket. Valóban boldogan pörögtek-forogtak többféle gyermekjátékban és táncban. Még a kisfiúk is élvezték egy ideig, de ezt is megunták és félreültek a padra.

Matematika óra

A 3?4. osztályosok matematika órája saját osztályukban, külön kis birodalmukban zajlott. Az órát Dorte Arup tartotta. Pontosságot és aktivitást várt el és hozott ki a gyerekekből. Minden kérdésükre válaszolt, de soha nem kalandozott el az oda nem tartozó részletekben. Mértéktartó szakszerűsége belülről fakadó melegséggel, gyermekszeretettel párosult. Előbb néhány mértékegységgel számoltak (átváltás stb.), ezt a táblára is fölírták. Ekkor még asztalaiknál ültek a gyerekek. Ezután következett az izgalmas újdonság, amelyre már hetek óta készültek: a bevásárlás művelete. Tantermükben, az egyik sarokban elkerítve saját kis (majdnem igazi) boltot rendeztek be. Különféle cégektől kapták a hozzávalókat: eredeti mosóporos, tejes, konzerves, üdítő italos, csokoládés stb. dobozokat lezárva, de üresen. Bőséges áruválaszték állt össze ily módon. Az árut rendezve, csoportosítva helyezték el a polcokon. Aznap készült el egy játék pénztárgép, igazi számokkal, de lenyomhatatlan gombokkal. Ezt az osztály egyik tagja esztergálta fából az alagsori műhelyben. Hozzátartozott a projekthez a pénzzel való ismerkedés, a pénz használata is. A gyerekek kis papírtasakot készítettek maguknak, ezt teletömték a szintén sajátkezűleg gyártott, papírból készült dán pénzféleségekkel. A gyerekek mindezt játékként élték meg. Ezen az órán valódi bevásárlás folyt, ketten eladóként a pult mögé álltak, a többiek sorban álltak a pult előtt. A pult fölé függesztett táblára kitették a ?nyitva? feliratot. A vevők többféle árut kértek, az eladó beütötte az árakat a pénztárgépbe, összeadta őket, s a számlát átnyújtotta a vevőnek. A vevő fizetett, majd a számlával és a vásárolt árucikkekkel visszavonult a padjához, ahol minden esetben ellenőrizte az összeadást. Ha valami nem stimmelt, visszament a boltba reklamálni.

Dorte elmondta, mennyire hasznos ez a projekt (évente többször is kitalál valami hasonlót), a képességeket komplexitásával többoldalúan fejleszti, közös munkára nevel, s mindez játékos módon történik. (Óra végén magunk is vásároltunk néhány élelmiszert és kozmetikai cikket).

Földrajz órák

Az 5?6. osztályban azon ritka órák egyike volt a földrajz, amelyen a gyerekek, a tanár (zene-német-földrajz szakos) joviális, igaz, kicsit mindig kedvesen gúnyolódó magatartása ellenére nyugtalankodtak, unatkoztak. A kifüggesztett térképen városokat mutattak, a tanár mesélt is róluk, majd ? látva a növekvő izgést-mozgást ? hamarosan befejezte az órát (amely így 30 percesnél is kevesebbre rövidült).

A legidősebbek, a 8. osztályosok földrajz óráján a tanáruk ? Svend ? sokszorosított papírlapokat osztott ki, amelyeken öt ország összehasonlítható statisztikai adatai szerepeltek, például népességstatisztikai adatok: a lakosság száma, sűrűsége, születési és halálozási arányai; gazdasági adatok: az egy főre jutó GDP nagysága dollárban, export-import adatok; kórházzal, telefonnal, televízióval, energiával való ellátottság, iskolázottság; éghajlati adatok; államforma; terület nagysága; vallási megoszlás. A gyerekek azt kapták feladatként, hogy saját elképzelésük szerint elemezzék, hasonlítsák össze az általuk érdekesnek, jellemzőnek talált adatokat. Ezen előbb eltűnődtek, vitatkoztak egy kicsit a szempontokon, módszereken, majd fokozatosan mindannyian nekiláttak önállóan a munkának. Ki hosszú szöveget írt, ki vázlatpontokat, volt, aki számsorokat vagy grafikont szerkesztett. Svend elmagyarázta nekünk, hogy semmit nem írt elő nekik, sem a módot, sem a szempontokat. Önállóan kellett gondolkodniuk, minden gyerek tudásának, képességeinek és egyéniségének megfelelően maga szervezte és oldotta meg a feladatot. (Természetesen tanácsot kérhetett tanárától, amelyet tetszése szerint hasznosíthatott.)

Társadalomismeret óra

A 8. osztályosok óráját a német tanár tartotta. Parázs vita kerekedett, amelyet (mivel dánul folyt) nem értettünk. A tanár később felvilágosított, hogy egy minapi parlamenti vitáról mondták el a véleményüket a gyerekek. A parlamentben a közlekedésrendészeti törvény megváltoztatásával kapcsolatban az autóvezetésnél megengedett alkoholszint mértékéről vitáztak: hány üveg sört fogyaszthatnak az autóvezetők. (Dániában a sörivás nemzeti ügy!) A gyerekek az órán nagy hévvel és lelkesedéssel érveltek pro és kontra a megengedett sör mennyiségéről, mondták el véleményüket a sörivás káros vagy közömbös következményeiről az autózásnál és motorozásnál.

Képzőművészet

Az iskolában mindent átszőtt, kiemelkedő szerepet kapott a művészet és a kézművesség. Ez meg is látszott a gyerekek munkáin. Egy ebéd utáni foglalkozáson az 5?6. osztályos gyerekek félig kész agyagszobrokat vettek elő s formáltak tovább. Eszközeik nagyon komolyak voltak. Szép, különleges vörös agyagot használtak. Mindegyikük szobra műanyag talapzaton állt. Agyagozó szerszámokkal, simító lapokkal vagy az ujjaikkal formáztak. Két elvont téma közt választottak, amikor a szobrokat megtervezték. Az egyik a szeretet, a másik a halál. A szeretetről szóló szobrok összefonódó párokat, házaspárokat vagy két-három barátot, barátnőt ábrázoltak ülve-állva, a legkülönbözőbb mozdulatokkal, kompozícióban és tartásban. Némelyik megrendítően szép volt, a halálról szóló szobrok még inkább, az egymás mellett fekvő, lepellel letakart alakok ? rendszerint házaspár ? megdöbbentőek voltak, némelyik Henry Moore egy-egy művére emlékeztetett.

A kisebbek bábokat készítettek Saint-Saëns Állatok farsangja című művének előadásához. Volt köztük pálcán hordozható kakas és műanyag dobozokból, újságpapírból készült nagy elefánt, amelyet színesre festettek.

Irodalmi projekt

Néhány 6. osztályos gyerek azt a feladatot kapta, hogy általa választott szereplőkkel találjon ki drámai felépítésű történetet. Ezt a gyerekek előbb csoportosan megbeszélték, majd 2-3 főből álló, kisebb csoportokban tevékenykedtek. Minden csoport ekkor tudta már, kik szerepelnek majd a történetében. Odaültek az egyik számítógéphez és legelőbb is leírták szereplőik legjellemzőbb tulajdonságait, alaphelyzetüket. Majd kitalálták, milyen konfliktusokba keverednek a szereplők, s azok megoldását is próbálták megtalálni. Az általunk megfigyelt kis csoport mai történetet szerkesztett, egy fiúról és egy lányról.

Tanórán kívüli tevékenységek

Az iskolában sokoldalú szakmai és közösségi tevékenységet figyelhettünk meg. Szünetekben például városi ünnepségre készültek, a kicsik afrikai táncokat gyakoroltak.

Az 5?6.-osok termében kis kiállítást rendeztek be az egyik sarokban a második világháborúról. A családjuk által megőrzött régi tárgyakat, naplókat, képeket, emlékkönyvet stb. állítottak ki. A kávédarálótól a gyermekruháig, a különböző korabeli pénzérmékig sok mindent láthattunk itt.

Ottlétünk egyik estéjén 7 órára mindannyian visszamentünk az iskolába, mert a gyerekek koncertet adtak. A zeneterem ? ahová ez alkalommal hosszú asztalokat hoztak be ? megtelt a szülőkkel. Sok gyerek zongorázott, gitározott, furulyázott, énekelt, a nagyobbak saját könnyűzenei szerzeményeiket adták elő. A zeneszerszámok és felszerelések, a gitárok, az elektromos billentyűs hangszer, a dobok és egyéb ütőhangszerek, mikrofonok stb. kitűnő hangzást biztosítottak. Néha csak nyúlfarknyi kis darabokat játszottak, de a taps, a siker mindannyiukat boldoggá tette. Ezen az estén a legnagyobb élményt mégis a szülők együttműködése jelentette: a tanárok dalkottákat osztottak ki, amelyekről gyerekek, szülők és tanárok együtt, lelkesen énekeltek. (Kávét, teát is hoztak magukkal termoszban, kitették az asztalokra s egymásnak kínálgatták.)

Minden hétvégén, péntek délben a gyerekek és a pedagógusok közös lunch-öt tartanak. A folyosón összerakták az asztalokat, amelyre svédasztal-szerűen elhelyezték az otthonról hozott sokfajta ételt: salátát, sajtokat, felvágottakat, édességeket, gyümölcsöket stb. A svédasztal elkészítése, az ételek tálalása, az evőeszközök elhelyezése nagy lelkesedéssel, jó hangulatban történt. Majd mindegyik gyerek és tanár élelmet vett a tányérjára (sokan többször is repetázva) és az osztályába visszavonulva fogyasztotta el. Az egyik osztályba minket is meghívtak és jó szívvel kínálgattak a finom étkekből. Ezután ? az eddigieknél kisebb lelkesedéssel ? az ügyeletes gyerekek a tanár közreműködésével elmosogattak.

Mit tartunk tapasztalatainkból a legfontosabbnak? A szabad iskola élet- és működőképes intézmény. Az iskolai élet három (igenis, három!) szereplője (gyermekek, tanárok, szülők) között kölcsönös az együttműködés: a maguk világában közösséget teremtettek.