








|
ALBERT EINSTEIN
A vallás kozmikus élménye
A vallás kozmikus élménye a természettudományos
kutatás legerősebb és legnemesebb motívuma.
A misztikum
élménye a legmélyebb és legmagasztosabb érzés, amire képesek vagyunk. Egyedül csak
ebből eredhet igazi tudomány. Ha ez az érzés idegen, ha
valaki már nem tud csodálkozni, nem képes elveszíteni magát a tiszteletben, az
lelkileg máris halott. Annak tudása, hogy a kikutathatatlan valóban létezik, s hogy a
legmagasabb igazságként és a legragyogóbb szépségként nyilatkozik meg, amiről nekünk csak halvány
sejtelmünk lehet ? ez a tudás és ez a sejtelem minden igaz vallásosság magja.
- Az
én vallásosságom egy magasabb természetű végtelen szellemi lény alázatos
imádásában áll, amily lény apró részletekben ad hírt magáról, s e részleteket
mi a magunk gyönge és elégtelen érzékeivel föl tudjuk fogni. Ez a mély, érzésszerű
meggyoződés egy magasabb gondolkodó erő létezéséről, amely erő a kikutathatatlan
világmindenségben lesz kézzelfelfoghatóvá, ez adja istenképzetem tartalmát.
MAX PLANCK
Önmagában nem létezik anyag
Mint fizikust, vagyis olyan embert, aki
egész életét a józan tudománynak, az anyag kutatásának szentelte, aligha
gyanúsíthatnak fantasztasággal. Ezért mondom, atomkutatásokkal a hátam mögött, a
következőket: Önmagában nem létezik anyag! Mindennemű anyag csak erő
következtében jön létre és áll fönn, mely erő az atomrészecskéket rezgésbe
hozza, s azokat az atom parányi naprendszerében összetartja. Mivel azonban a
világmindenségben sem értelmes, sem örök (absztrakt) erő nincsen - az embernek nem sikerült feltalálnia hőn
óhajtott perpetuum mobilét -, ezért kénytelenek vagyunk e mögött az erő mögött
egy tudatos, értelmes szellemet
föltételezni. Ez a szellem minden anyag ősoka. Nem látható, de múlékony anyag a
reális, az igaz, a való (mert az anyag, amint láttuk, e nélkül a szellem
nélkül nem is állna fönn), hanem a láthatatlan, halhatatlan szellem az igaz. Mivel
azonban nem lehetséges magában vett szellem, s minden szellem egy lényhez tartozik,
ezért kényszerülünk föltételezni egy szellemi lényt. Mivel azonban szellemi lények sem lehetnek önmaguktól, hanem
teremtetniök kell, ezért nem félek ugyanúgy nevezni ezt a titokzatos Teremtőt, amint
a korábbi ezredekben a Föld minden régi kultúrnépe nevezte: ISTEN! |