   
      
      
           
      
      
      
           
      
      
      
      
      
      
      
      
      
       | 
        
    ALBERT EINSTEIN 
    A vallás kozmikus élménye 
    A vallás kozmikus élménye a természettudományos
    kutatás legerősebb és legnemesebb motívuma.  
    A misztikum
    élménye a legmélyebb és legmagasztosabb érzés, amire képesek vagyunk. Egyedül csak
    ebből eredhet igazi tudomány. Ha ez az érzés idegen, ha
    valaki már nem tud csodálkozni, nem képes elveszíteni magát a tiszteletben, az
    lelkileg máris halott. Annak tudása, hogy a kikutathatatlan valóban létezik, s hogy a
    legmagasabb igazságként és a legragyogóbb szépségként nyilatkozik meg, amiről nekünk csak halvány
    sejtelmünk lehet ? ez a tudás és ez a sejtelem minden igaz vallásosság magja. 
    - Az
    én vallásosságom egy magasabb természetű végtelen szellemi lény alázatos
    imádásában áll, amily lény apró részletekben ad hírt magáról, s e részleteket
    mi a magunk gyönge és elégtelen érzékeivel föl tudjuk fogni. Ez a mély, érzésszerű
    meggyoződés egy magasabb gondolkodó erő létezéséről, amely erő a kikutathatatlan
    világmindenségben lesz kézzelfelfoghatóvá, ez adja istenképzetem tartalmát. 
      
      
    MAX PLANCK 
    Önmagában nem létezik anyag 
    Mint fizikust, vagyis olyan embert, aki
    egész életét a józan tudománynak, az anyag kutatásának szentelte, aligha
    gyanúsíthatnak fantasztasággal. Ezért mondom, atomkutatásokkal a hátam mögött, a
    következőket: Önmagában nem létezik anyag! Mindennemű anyag csak erő
    következtében jön létre és áll fönn, mely erő az atomrészecskéket rezgésbe
    hozza, s azokat az atom parányi naprendszerében összetartja. Mivel azonban a
    világmindenségben sem értelmes, sem örök (absztrakt) erő nincsen - az embernek nem sikerült feltalálnia hőn
    óhajtott perpetuum mobilét -, ezért kénytelenek vagyunk e mögött az erő mögött
    egy tudatos, értelmes szellemet
    föltételezni. Ez a szellem minden anyag ősoka. Nem látható, de múlékony anyag a
    reális, az igaz, a való (mert az anyag, amint láttuk, e nélkül a szellem
    nélkül nem is állna fönn), hanem a láthatatlan, halhatatlan szellem az igaz. Mivel
    azonban nem lehetséges magában vett szellem, s minden szellem egy lényhez tartozik,
    ezért kényszerülünk föltételezni egy szellemi lényt. Mivel azonban szellemi lények sem lehetnek önmaguktól, hanem
    teremtetniök kell, ezért nem félek ugyanúgy nevezni ezt a titokzatos Teremtőt, amint
    a korábbi ezredekben a Föld minden régi kultúrnépe nevezte: ISTEN!   |