Alternatív Közgazdasági Gimnázium

ÓRAKERETEK

Alsó középfokon
Felső középfokon
Tanulói órakeretek


Alsó középfokon (7 - 10. évf. )

Egy év 37 tanítási hétből, azaz 5-5 háromhetes epochából, 4 hét témahétből, és 4 egyhetes epochából áll. (A fentiek alapján 38 hétre lenne szükség , de különböző ünnepek, szünetek, több epochából elvesznek egy- egy napot, így az epochák általában 14-15 naposak.)

Megnevezés

7. évf. 8. évf. 9. évf. 10. évf. összesen

Matematika

5 epocha 5 epocha 5 epocha 5 epocha 20 epocha

Társadalom-ismeret
történelem, együttéléstan

4 epocha
+ 2 ó/hét
+ 1-2 témahét
4 epocha
+ 2 ó/hét
+ 1-2 témahét
4 epocha
+ 2 ó/hét
+ 1-2 témahét
4 epocha
+ 2 ó/hét
+ 1-2 témahét
16 epocha
+ 272 óra
+ 4-8 témahét

Művészet-ismeret
irodalom, zene,
képzőművészet

5 epocha
+ 4 egyhetes epocha
+ 1-2 témahét
5 epocha
+ 4 egyhetes epocha
+ 1-2 témahét
5 epocha
+ 4 egyhetes epocha
+ 1-2 témahét
5 epocha
+ 4 egyhetes epocha
+ 1-2 témahét
20 epocha
+16 egyhetes epocha
+ 4-8 témahét

Természet-ismeret
kémia, biológia,
fizika, földrajz

5 epocha
+ 1-2 témahét
5 epocha
+ 1-2 témahét
5 epocha
+ 1-2 témahét
5 epocha
+ 1-2 témahét
20 epocha
+ 4-8 témahét

Anyanyelv

2 ó/hét 2 ó/hét 2 ó/hét 2 ó/hét 272 óra

Első idegen nyelv

5 óra/hét 5 óra/hét 5 óra/hét 5 óra/hét 680 óra

Második idegen nyelv

    szabad választás szabad választás  

Testnevelés

3 óra/hét
+ sport-
választás
3 óra/hét
+ sport-
választás
sport-
választás
sport-
választás
204 óra
+ sport-
választás

Alkotóház
kismesterségek,
technika, háztartástan

2 óra/hét 2 óra/hét     136 óra

Alkotó körök

    2 óra/hét 2 óra/hét 136 óra

Informatika

1 epocha 1 epocha 1 epocha 1 epocha 4 epocha

Tanulás-módszertan

4 egyhetes
epocha
4 egyhetes
epocha
4 egyhetes epocha 4 egyhetes epocha 16 egyhetes epocha

Számítógép-használat

    3 óra/hét 3 óra/hét 204 óra

Csibe
önismeret, kommunikáció, mentálhigiénia,
egyéni megbeszélés

2 alkalom/hét 2 alkalom/hét 2 alkalom/hét 2 alkalom/hét 272 alkalom

(a témahetek idejére más tevékenységet nem tervezünk)


Felső középfokon ( 11-12. évf. )

A felsőbb évfolyamokon nem tudunk úgy egységes óraszámokat megadni, mint az első négy évre, hiszen itt már döntően a tanulók választják meg saját programjukat. Az AKG differenciált kínálatot és egységes érdekeltségi rendszert biztosít a tanulók számára, a kisiskolai személyes pedagógia, a patrónusi rendszer fennmaradása mellett.

Meghirdetett tárgyak

Közép szinten
(ó/hét)

Emelt szinten
(ó/hét)

Kötelező érettségi tárgyak    

    matematika

4 5-8

    magyar nyelv és irodalom

4 6

    történelem

3 5

    idegen nyelv 1.

5-10 5-10
Előírt tárgyak    

idegen nyelv 2., 3.
(az idegen nyelv bármelyik nyelv lehet,
a teljesen kezdőtől a felsőfokú szintig,
megfelelő létszám esetén)

5-10 5-10

testnevelés

2 5

csibe

1 alkalom  

valamilyen tárgy
a szabadon választhatók közül

   
Szabadon választható tárgyak    

ének - zene

2 5

képzőművészet
(művészettörténet is)

3 5

művészeti alkotó körök

2  

angolszász irodalom (angolul)

3  

társadalomismeret

3 6-8

néprajz

3  

pszichológia

3 5

kémia

3 5

biológia

3 5

fizika

3 5

földrajz

3 5

etológia

3  

közgazdaságtan

3 5

angol nyelvű
közgazdaságtan

3 5

gazdaság és üzlet

6  

csillagászat

3  

gépírás, levelezés

3 5

informatika

5  

programozás

5  

Ezek azok a tárgyak melyek jelenleg is léteznek az AKG-ban. Természetesen megfelelő létszám esetén tanulói, tanári kezdeményezésre más programokat is indítunk. Létszámhiány esetén az egyes programok különböző szintjeit összekapcsolva, a közös témákat együttesen tárgyaljuk. Emellett igény esetén szülői hozzájárulásos (kivéve a kötelező érettségi tárgyakat) kurzusokat tartunk.


Tanulói órakeretek

A tanulói órakereteket, -mint minden más elemét az iskolának- a pedagógiai program általános céljai, és az AKG szaktárgyi, módszertani sajátosságai határozták meg. Külön gondot jelentett, hogy az egyenletes tanulói napi terhelés, hogyan egyeztethető össze a gyerekek nagyon eltérő terhelhetőségével, adottságaival.

Az 1993-as közoktatási törvény, továbbá annak 1996-os módosítása a kötelező órákat maximalizálta. Ez a korlátozás, valamint az AKG azon célja, hogy alsóbb évfolyamokon az egyéni tanulás nagyobbik része is az iskolai közös tanulás keretei közé kerüljön ellentmondásba került egymással. Szerencsére a törvény nem írja elő a tanítási óra hosszát. Ezért az AKG-ban egy epochális órát, -annak ellenére, hogy 85 percesek az epochák-, egy órának tekintünk. A felvételkor, minden családdal megállapodunk az epochális szisztéma ilyen módon történő érvényesítésével, mintegy szerződést kötve a szülőkkel. Valóságban természetesen nem jelent ez a megoldás többletterhet a gyerekeknek sőt, az egyenletes órarend, a tárgyak mindennapos közös feldolgozása lényegesen csökkenti terheiket ( A témáról részletesen is írtunk az epochális módszer bemutásakor.)

A képzés két fő szakaszát, eltérő módon szerveztük, s az alapképzésben további kétféle formát választottunk, a fokozatosan növekvő szabad választás megvalósíthatósága érdekében. Az alábbiakban bemutatott órakeretek stabilak, de tárgyak megnevezése az adott időpontban a jelenlegi gyakorlatot mutatja. Ezek megválasztása a kisiskola joga és feladata. Így ahol tárgy elnevezés látható, ott az példajelleggel értendő. (Bár évek óta változatlanul így működünk.)

7-8. évfolyam
Megnevezés

Hétfő

Kedd

Szerda

Csütörtök

Péntek

1. óra

epocha epocha epocha epocha epocha

2. óra

idegen nyelv/ testn./ ének idegen nyelv/ testn./ ének idegen nyelv/ testn./ ének idegen nyelv/ testn./ ének idegen nyelv/ testn./ ének

3. óra

idegen nyelv/ testn./ ének idegen nyelv/ testn./ ének idegen nyelv/ testn./ ének idegen nyelv/ testn./ ének idegen nyelv/ testn./ ének

4. óra

epocha epocha epocha epocha epocha

5. óra

alkotóház-
háztartástan
/társ.ism./ csibe
alkotóház-
háztartástan
/társ.ism./ csibe
alkotóház-
háztartástan
/társ.ism./ csibe
alkotóház-
háztartástan
/társ.ism./ csibe
alkotóház-
háztartástan
/társ.ism./ csibe

6-8. óra

szabad sáv szabad sáv szabad sáv szabad sáv szabad sáv
9-10. évfolyam
Megnevezés

Hétfő

Kedd

Szerda

Csütörtök

Péntek

1. óra

epocha epocha epocha epocha epocha

2. óra

epocha epocha epocha epocha epocha

3. óra

idegen nyelv/ szám.techn./ ének idegen nyelv/ szám.techn./ ének idegen nyelv/ szám.techn./ ének idegen nyelv/ szám.techn./ ének idegen nyelv/ szám.techn./ ének

4-5. óra

idegen nyelv/ szám.techn./ ének idegen nyelv/ szám.techn./ ének idegen nyelv/ szám.techn./ ének idegen nyelv/ szám.techn./ ének idegen nyelv/ szám.techn./ ének

6-8. óra

szabad sáv szabad sáv szabad sáv szabad sáv szabad sáv

Megjegyzés: A szabad sávban a tanulók maguk állítják össze órarendjüket. Ebben előírt órák (társadalomismeret, csibe, alkotókör, testnevelés) valamint egyéni döntésen alapuló órák (idegen nyelv, alkotó kör, különböző más tudományok, speciális tevékenységformák egyaránt megtalálhatók). Az előírt választások és a teljesen szabad döntések közös jellemzője, hogy minden tanulónak egyéni órarendje alakul ki. Az előírt szabad sávos órák együttesen heti 7-8 órát tesznek ki, a szabad óraválasztásnak a tanuló egyéni döntése és a patrónus szabhat gátat.

11-12. évfolyam
Megnevezés

Hétfő

Kedd

Szerda

Csütörtök

Péntek

1. óra

matematika/ műv.ism. matematika/ műv.ism. matematika/ műv.ism. matematika/ műv.ism. matematika/ műv.ism.

2. óra

matematika/ műv.ism. matematika/ műv.ism. matematika/ műv.ism. matematika/ műv.ism. matematika/ műv.ism.

3. óra

társ.ism társ.ism társ.ism társ.ism társ.ism

4-8. óra

szabad sáv szabad sáv szabad sáv szabad sáv szabad sáv

Megjegyzés: A szabad sávban minden meghirdetett program megjelenik - még az alapórák is. A tanulók választásának függvénye egyéni órarendjük, napi terhelésük. A szabad sávban kötelező választani az idegen nyelvet, részt venni csibefoglalkozásokon, valamilyen sport választása is előírás. Amennyiben valaki középszintű (3-4 órás) programot választ az alaptárgyakból, mód van szabad sávos órák megtartására is az alapórák idejében, megfelelő létszám esetén, időpont egyeztetéssel.

A szakképzés az AKG-n belül önálló kisiskolaként működik. Programját az OKJ előírások alapján szervezzük. Egy-egy irány egységes órakeretekkel, zárt képzési rendben működik. A tanulók terhelését, munkabeosztását a külön-külön meghirdetett szakképzési program határozza meg. A szakképzési programot mellékletben közöljük.