Tantárgyi programok | |||
|
I. A KÉPZÉS CÉLJA
Olyan elméleti és gyakorlati ismeretek tanítása és gyakoroltatása, amelyek felkészítik a tanulót az alkalmazott fotográfus szakmai követelmények teljesítésére, képessé teszik a szakma középfokú gyakorlására, a szakképesítéssel betölthető munkakörök ellátására.
A korszerű követelményeknek megfelelő olyan középfokú művészeti szakember (szakfényképész) képzése, aki alkotó gondolkodású, mesterségbelileg is jól felkészült, és a legkülönbözőbb felhasználású nyomtatványok előállításával kapcsolatos konkrét fotográfiai megbízások teljesítésére, tehát reklám- és divatfényképezési, műszaki felvételezési, műtárgy-fényképezési és reprodukciós, könyv- és folyóirat illusztrációs és riporteri munka végzésére egyaránt alkalmas.
Munkája ellátására képes alkalmazottként, önálló vállalkozóként, és tehetségétől, ambíciójától függően tanulmányait művészeti, vagy más felsőoktatási intézményben folytathatja.
SZAKMAI KÖVETELMÉNYEK
ÁLTALÁNOS VIZUÁLIS ALAPISMERETEK RAJZ-FESTÉS, RAJZ-MINTÁZÁS
A vizsgázónak ismernie és alkalmaznia kell a sík, a tér, a forma, a szín alakításának törvényszerűségeit:
a kompozíció,
az arány, a méret,
a szerkezet,
a rész és egész,
a kiemelés és elhagyás,
a ritmusok
a tér,
a fény és árnyék összefüggéseit.
A szabadkézi rajzi ismeretek részeként legyen képes ábrázolni:
síklapot különböző rálátásban,
geometrikus testeket (egyenként és csoportosítva),
geometrikus testekre visszavezethető tárgyakat,
csendéletet (tárgycsoport rendezetten és véletlenszerű elrendeződésben),
épületek külső és belső tereit,
szabályos geometrikus testeket a valóságos nézőponttól eltérő nézetből is
fiktív tárgycsoportot,
szerves és szervetlen formákat, alakzatokat,
állatfigurák álló és mozgó karakterét,
emberi alapmozdulatokat (kroki),
emberi és állati koponyákat, csontvázakat,
portrékat,
ruhás emberi alakokat,
aktokat,
emberi figurákat térben.
A festési és színtani ismeretek részeként ismerje:
a színelméletek alapjait és ismereteit legyen képes alkalmazni a festési feladatok megoldása során.
Ismerje és alkalmazza:
a színek kölcsönhatását (komplementereket, kontrasztokat, reflexeket, hideg és meleg színeket),
a fényszínek és a festék különbségeit,
a színkeverés különböző eljárásait (alapszínek, tiszta színek, derülő és tompuló színsorok szerint),
a helyi és távlati színeket (lokál és valőr).
A mintázás, a tér- és formaalakítás részeként ismerje és gyakorolja:
a tér, a forma, a szín, az anyag, a felület minőség és megvilágítás kapcsolatát, valamint kölcsönhatásait,
a geometrikus és mesterséges formák belső szerkezetét és törvényszerűségeit,
a természeti formák belső szerkezetét és törvényszerűségeit,
a dombormű, a plakett és az érem mintázását (pozitív és negatív formában),
a kisplasztika és szobor mintázását.
A jelöltnek ismernie és alkalmaznia kell a vizuális megjelenítéshez szükséges anyagokat, eszközöket, kézi és gépi szerszámokat, valamint a technikai eljárásokat.
MŰVÉSZETTÖRTÉNET
A művészettörténet magában foglalja az egyetemes művészettörténet, korszakait az őskortól napjainkig, valamint a hazai művészet folyamatát a honfoglalástól a jelenig.
A jelölt ismerje:
az ókori kultúrák köréből Mezopotámia, Egyiptom, Hellasz és az antik Róma művészetét,
az adott szaktárgy és a vele szorosan összefüggő tudományok (történelem, filozófia, vallástörténet, irodalomtörténet, zenetörténet stb.) egy egységben való szemléletének fontosságát,
a művészettörténet tárgykörébe tartozó legfőbb megnyilatkozások (építőművészet, plasztika, festészet, grafika, iparművészetek) alapvető specifikumait,
a művészettörténet fő stíluskorszakainak egyedi sajátosságait az egyes időszakok szellemiségébe ágyazottan,
a műalkotásban rejlő gondolatiság (a művészi üzenet) lényegét ennek összefüggését az adott kor természetszemléletével, hitvilágával, társadalmi körülményeivel,
a művészi alkotások általános és egyedi (több korszakon át érvényes vagy csak egy-egy korszakra jellemző) ikonográfiai elemeit, a vizuális nyelvet,
az egyes művészeti területeken belül a legfontosabb funkciókat, műfajokat (pl.: építészet: szakrális, világi; ábrázolóművészetek: mitológiai, bibliai téma, portré, életkép, táj stb.).
Legyen jártas:
az egyes korszakok stílusjegyeinek felismerésében (az építészeti téralakítás, a szerkezet megoldásai, a díszítés módozatai, a plasztika és a síkművészetek kompozíciós, kolorisztikus stb. variánsai),
egy-egy korszak kiemelkedő alkotásai, az alkotói pályák áttekintésében ezen jártassága mindig konkrét művekhez és ahol már lehetséges, ott az alkotó személyéhez kötődjék,
a művészettörténeti szakirodalom és a forrásszövegek használatában,
a jelentős hazai műemlékek és műgyűjtemények értékeinek megítélésében,
a képzőművészeti élet jelentősebb eseményeinek (időszakos kiállítások) nyomon követésében.
Készségszinten tudjon:
egy adott stíluskorszak, művészeti terület keretein belül a meghatározóan fontos értékek közül önállóan választani és dönteni arról, hogy mi az, amit a szakmájába integrál,
műalkotásokat önállóan értelmezni, a megszerzett ismereteket kreatív módon alkalmazni, adaptálni (pl. korstílus-meghatározás, műleírás, műelemzés).
NÉPMŰVÉSZET
A jelölt ismerje:
Legyen képes megadott szempontok szerinti felmérésre, önálló gyűjtőmunkára, tárgyi elemzésre és az eredmény illusztrált dolgozatban történő bemutatására.
ÁBRÁZOLÓ GEOMETRIA
A jelölt ismerje és legyen képes alkalmazni:
BETŰRAJZ
A jelölt ismerje:
Legyen képes különböző típusú betűk és szövegek rajzolására, tervezésére, igényes és esztétikus megjelenítésére.
SZAKMAI ELMÉLET
A tanuló készségszinten tudjon egy adott stíluskorszak, fotóművészeti terület keretein belül a meghatározóan fontos értékek közül önállóan választani és dönteni arról, hogy mi az, amit saját szakmai tevékenységébe integrál.
Tudjon fotográfiai alkotásokat önállóan értelmezni, a megszerzett ismereteket kreatív módon alkalmazni, adaptálni (pl.: korstílus-meghatározás, műleírás, műelemzés).
Ismerje a fotográfiában használt mechanikus, optikai, elektronikus, optoelektronikus eszközök, rendszerek elméleti alapjait, az eszközök felépítését, működését; a fényképezés anyagait, az anyagok kidolgozásának elméleti és gyakorlati alapjait.
Ismerje a munkaterületek (labor, műterem) kialakításához és működtetéséhez szükséges műszaki, vegyi, munkavédelmi feltételeket.
Legyen jártas a legkülönbözőbb kiadványok megtervezésében, formai kialakítását megalapozó tipográfiai és képszerkesztési, illusztrátori, tárgy-, reklám- és riportfotós ismeretekben.
A fentieken belül részletes ismeretekkel rendelkezzen az alábbi témakörökben:
Fotótörténeti és esztétikai ismeretek
A fényképezés alapjai
A műtermi fényképezés
Fotóillusztrátori ismeretek
Kreatív fényképezés
Képszerkesztési és tipográfiai ismeretek
SZAKMAI GYAKORLAT
A jelölt készségszinten ismerje az általa a tanulmányai során használt technikai eszközök, fényképezőgépek, nagyítógépek, műtermi eszközök, kezelését és a laboratóriumi munkához szükséges vegyszerek összeállítását, használatát, a fekete-fehér pozitív és negatív laboratóriumi eljárásokat.
A jelölt a gyakorlatban legyen képes a fotográfia adta formanyelvi lehetőségek, a kompozíció, a nézőpont, a perspektíva, a világítás, a tónusok, a kontraszt tudatos alkalmazására egy meghatározott cél érdekében a zsáner-, a riport-, a portré-, a tárgy-, a reklámfotó, az illusztráció és a kreatív fényképezés területén, szabadban és műteremben egyaránt.
A jelölt tudja a feladathoz, illetve a céljaihoz szükséges technikai eszközöket, nyersanyagokat és eljárásokat megválasztani.
Laboratóriumi ismeretek:
A reális lehetőségeken belül legyen képes a fotólaboratórium berendezési tárgyait és eszközeit szakszerűen használni.
Ismerje a vegyszerek készítésének és kezelésének módját
Ismerje és legyen képes alkalmazni a negatív és pozitív eljárásokat, a laboratóriumi munkával kapcsolatos munkavédelmi tudnivalókat.
A színes technika alapjai területén ismerje:
VIZSGÁRA BOCSÁTÁS FELTÉTELEI
Vizsgára az a tanuló bocsátható, aki a szakközépiskola utolsó évfolyamát sikeresen elvégezte és a szakmai vizsgára jelentkezett.
A SZAKMAI VIZSGA RÉSZEI
Gyakorlati vizsga
A gyakorlati vizsga két vizsgarészből ál1.
1 A jelöltnek önálló vizsgamunkát kell készítenie az utolsó évfolyam szorgalmi ideje alatt a fotóriport, az illusztráció, az alkalmazott fotó vagy a kreatív fényképezés területéről. A vizsgamunkát (az annak részét képező vázlatokkal, változatokkal és a megvalósítás folyamatát, valamint a kész munkát leíró-elemző dolgozattal) a jelöltnek a szóbeli vizsga előtt 15 nappal kell benyújtani.
A választható vizsgamunka feladatokat a vizsgát szervező intézmény határozza meg az alábbiak szerint.
A vizsgamunka (tanári konzultációval) önállóan megtervezett és kivitelezett komplex gyakorlati feladat.
A feladat meghatározása a tanulmányok során nyújtott ismeretekre épül.
2. Komplex rajz-festés, rajz-mintázás vizsgafeladat, amelyet a vizsgát szervező intézmény határoz meg oly módon, hogy abból mérhető és elbírálható legyen a jelölt felkészültsége és gyakorlati tudása.
A vizsga időtartama: 360 perc.
A jelölt akkor bocsátható szóbeli vizsgára, ha a gyakorlati vizsgamunkája megfelelt.
Szóbeli vizsga
A szóbeli vizsga tantárgyait (témaköreit) a vizsgáztatási követelmény határozza meg. A szóbeli vizsga feladatsorát a képzés szakmai követelményei alapján a vizsgát szervező intézmény állítja össze, és a vizsgabizottság elnöke hagyja jóvá. Amennyiben a feladatsor nem felel meg a követelményeknek, azt átdolgoztathatja.
A szakképesítés vizsgáztatási követelményei azonosak a szakmai követelményekben meghatározottakkal.
A szóbeli vizsga tantárgyai:
Művészettörténet:
A szóbeli vizsgán a jelölt két tételt húz, az egyiket művészettörténetből, a másikat pedig szakelméletből, melyet a vizsgabizottság külön-külön minősít.
A felkészülési idő: tételenként 15-20 perc.
A SZAKMAI VIZSGA ÉRTÉKELÉSE
A szakmai gyakorlati osztályzatot a rajz-festés, rajz-mintázás vizsgarész érdemjegye és a vizsgamunkára kapott érdemjegy átlaga adja.
A szakmai elméleti osztályzatot a szóbeli vizsgatantárgyak érdemjegyeinek átlaga adja.
Nem kaphat szakképesítést az a jelölt, aki valamelyik vizsgarészből, vagy valamelyik tantárgyból elégtelen osztályzatot kapott. A jelöltnek csak az eredménytelen vizsgarészből, illetőleg tantárgyból kell javítóvizsgát tennie.
A SZAKMAI VIZSGA EGYES RÉSZEI ALÓLI FELMENTÉS FELTÉTELEI
A szakmai vizsga a teljes szakmai ismeretanyagot felöleli.
Ha a jelölt már rendelkezik képző- és iparművészeti szakközépiskolában megszerzett érettségi képesítő, vagy a fenti vizsgakövetelménynek megfelelő szakképesítő bizonyítvánnyal, akkor felmentés adható rajz-festés, rajz-mintázás, valamint a művészettörténet tantárgyakból.
A szakelmélet és a szakmai gyakorlat vizsgarész alól felmentés nem adható.
A SZAKMAI VIZSGA SZERVEZÉSE
Szakmai vizsga csak a képző- és iparművészeti szakközépiskolákban szervezhető.
A SZAKKÉPESÍTÉS MUNKATERÜLETE
A szakképesítés megnevezése: alkalmazott fotográfus
A munkaterület rövid leírása
Az alkalmazott fotográfus olyan alkotó gondolkodású szakfényképész, aki magas esztétikai színvonalon képes a legkülönbözőbb felhasználású nyomdatermékekhez kapcsolódó fényképészeti megbízások teljesítésére. Alkalmas a reklám, a divat, a műszaki- és műtárgy fényképezésre, valamint könyv-, folyóirat illusztrációk, reprodukciók készítésére. Fotóriporteri feladatokat is ellát.
Elvégzi a különböző célra készült fekete-fehér fotók laborálási munkáit. Képes a színes kidolgozó laboratóriumok szakszerű instuálására.
Alapos szakmai, művészi és művészettörténeti ismeretekkel rendelkezik, ami képessé teszi tervezési és alkalmazott fotográfiai feladatok megoldására önálló vállalkozóként is, valamint tanulmányai folytatására a különböző művészeti főiskolákon, egyetemeken.
A KÉPZÉS IDŐTARTAMA
Párhuzamos oktatás esetén a képzés időtartama 5 tanév, a szakmai elméleti és gyakorlati órák száma minimum 3484, maximum 3596.
Elmélet aránya 40%. Gyakorlat aránya 60%.
A KÉPZÉS SZAKMAI TANTÁRGYAI
A KÖTELEZŐ TANTÁRGYAK ÉS AZ AZOKRA FORDÍTHATÓ ÓRASZÁMOK
Párhuzamos oktatás a kilencedik évfolyamtól a tizenkettedik évfolyamig, a tizenharmadik szakképző évfolyam.
Évfolyam |
9. |
10. |
11. |
12. |
13. |
|||||
Szakmai tantárgyak |
heti óra |
éves óra |
heti óra |
éves óra |
heti óra |
éves óra |
heti óra |
éves óra |
heti óra |
éves óra |
Rajz-festés, rajz-mintázás |
7 |
252 |
7 |
252 |
8 |
288 |
8 |
256 |
8 |
256 |
Művészettörténet |
2 |
72 |
2 |
72 |
2 |
72 |
2 |
64 |
4 |
128 |
Népművészet |
- |
- |
2 |
72 |
2 |
72 |
- |
- |
- |
- |
Ábrázoló geometria |
1 |
36 |
2 |
72 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Betűrajz |
2 |
72 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Alk. fotog. szakmai elmélet |
2 |
72 |
2 |
72 |
3 |
108 |
3 |
96 |
3 |
96 |
Alk. fotog. szakmai gyakorlat* |
5 |
180 |
5 |
180 |
5 |
180 |
5 |
160 |
7 |
224 |
Gazdasági és jogi ismeretek |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
3 |
96 |
Összesen |
19 |
684 |
20 |
720 |
20 |
720 |
19 |
608 |
24 |
768 |
Élet- és pályatervezés |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
32 |
Testnevelés |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
2 |
64 |
ÖSSZESEN |
19 |
684 |
20 |
720 |
20 |
'720 |
19 |
608 |
27 |
864 |
Párhuzamos oktatás esetén a tanuló a közismereti érettségi
vizsgát a tizenkettedik évfolyam végén, a szakmai vizsgát a tizenharmadik
évfolyam befejezése után teheti le.
Az ajánlott óraszámok az elmélet és a gyakorlat arányát
megtartva rugalmasan használhatók. Az oktatás blokkosítva is szervezhető.
A központilag előírt elméleti és gyakorlati tantárgyak
óraszámainak 20%-a a helyi igényeknek megfelelően átcsoportosítható, vagy más
tantárgyakra fordítható.
* Az alkalmazott fotográfus szakmai gyakorlatot a
közoktatásról szóló törvény 3. számú melléklet II. rész 6. pontja alapján
három-hat tanulóból álló csoportban kell megszervezni.
Az alkalmazott fotográfus szakképzésben folytatott szakmai
gyakorlat elméletigényes gyakorlatnak minősül.
1. A PROGRAM CÉLJA, FELADATA
Az alkalmazott fotográfus szakmai ismeretek tantárgy tanításának célja a kor követelményeinek megfelelő, olyan középfokú művészeti szakember (szakfényképész) képzése, aki alkotó gondolkodású, mesterségbelileg is jól felkészült, és a legkülönbözőbb felhasználású nyomtatványok előállításával kapcsolatos konkrét fotográfiai megbízások teljesítésére, tehát reklám- és divatfényképezési, műszaki felvételezési, műtárgy-fényképezési és reprodukciós, könyv- és folyóirat-illusztrációs és riporteri munka végzésére egyaránt alkalmas.
Munkája ellátására képes alkalmazottként, önálló vállalkozóként, és tehetségétől, ambíciójától függően tanulmányait művészeti vagy más felsőoktatási intézményben folytathatja.
A tantárgy tanításának feladata
Ismertesse meg a tanulókkal:
Alakítsa ki és mélyítse el a tanulókban:
KÖVETELMÉNYEK A PROGRAM ELVÉGZÉSE UTÁN
A tanulók ismerjék:
A tanulók legyenek képesek:
évi 252 óra (heti 7 óra)
Bevezetés, alapfogalmak, alapismeretek kb. 14 óra
Elmélet
Munka- és balesetvédelmi oktatás
A szakma fő szakterületeinek, illetve az iskola ötéves szakmai képzési programjának rövid ismertetése
A feladatok és elméleti ismeretek értékelési módjának, számonkérésének megbeszélése
Gyakorlat
A laboratóriumok, műtermek és tantermek bejárása, berendezéseik, illetve sajátosságaik áttekintése
A tanulók saját fényképezőgépe, illetve az egylencsés, tükörreflexes fényképezőgép felépítése, működése, kezelése
1. Feladatcsoport kb. 21 óra
Elmélet
A fényképezőgép beállítása, a beállítás következményei
Az expozíció
Az élesség beállítása
Gyakorlat
A fényképezőgép kezelésének gyakorlása
Önállóan, de tanári jelenlét mellett készített felvételek, meghatározott (külső) helyszínen, kedvező technikai adottságok között
Gyakorlat
Egyedi képek készítése, „érdekes" látványok keresése A saját negatívok előhívása
Kontakt másolat és nagyítási próbák a saját negatívról Különböző fokozatú papírok használata
2. Feladatcsoport kb. 35 óra
Elmélet
A fotólaboratórium berendezési tárgyai és eszközei
A vegyszerek készítése és kezelése
A negatív eljárás alapjai
A pozitív eljárás alapjai
A gradáció fogalma
Gyakorlat
Egyedi képek készítése, „érdekes” látványok keresése
A saját negatívok előhívása
Kontakt másolat és nagyítási próbák a saját negatívról
Különböző fokozatú papírok használata
3. Feladatcsoport kb. 28 óra
Elmélet
A nézőpont megválasztásának képi jelentősége
Fotótörténeti példák
Gyakorlat
Egyedi képek készítése különleges nézőpontokból
4. Feladatcsoport kb. 28 óra Elmélet
A zársebesség és a fényrekesz, mint a mozgásábrázolás és a mélységélesség tudatos megválasztásának eszköze
Fotótörténeti példák
Gyakorlat
A mozgás érzetének visszaadása képi eszközökkel
A téma egyes részeinek kiemelése a mélységélesség helyes megválasztásával
5. Feladatcsoport kb. 28 óra
Elmélet
A megvilágítás hatása a tárgyak térbeli megjelenésére
Az anyagszerűség feltételei
Fotótörténeti példák
Gyakorlat
Tanulmányok készítése a világítási alapesetekre (lapos, súrló és ellenfény, szórt és direkt megvilágítás)
Felvételek készítése tudatosan megválasztott fényviszonyok között
6. Feladatcsoport kb. 35 óra
Elmélet
Az emberek, élőlények fényképezésének sajátosságai
A karakter
A jellemző pillanatok megragadása
Fotótörténeti példák
Az emberek, élőlények fényképezésének etikai, viselkedési szabályai Gyakorlat
Emberek fényképezése természetes cselekvésük megzavarása nélkül (Ellesett pillanatok)
7. Feladatcsoport kb. 35 óra
Elmélet
A képpár és a képsor fogalma
A rész és az egész - egy cselekvéssor visszaadása jellemző pillanatok megragadásával
Egy képsor összeállításában rejlő dramaturgiai lehetőségek
Fotótörténeti példák
Gyakorlat
Egyszerű szituáció ábrázolása képsorban
8. Feladatcsoport kb. 21 óra
Elmélet
Az első év során tanult elméleti ismeretek átismétlése, rendszerezése Gyakorlat
Az év során készített felvételek rendszerezése, a zárókiállítás összeállítása
évi 252 óra (heti 7 óra)
1. Feladatcsoport kb. 35 óra
Elmélet
A (fotó)illusztráció fogalma
Szinkronikus és retorikus illusztráció
Fotótörténeti példák
A fény természete és jellemzői; fénytechnikai mértékegységek
A geometrikai optika és a képalkotás - luk, szférikus lencsék és tükrök
Gyakorlat
Portrék és egészalakos felvételek készítése ismert és ismeretlen emberekről, kontaktusteremtés
2. Feladatcsoport kb. 28 óra
Elmélet
A szubjektív illusztráció
A fényképszerkesztés dramaturgiája
Az egyes fénykép elemeinek hierarchiája Fotótörténeti példák
A szférikus lencsék leképezési hibái
Gyakorlat
Parkok esztétikája; a vegetáció karakterének felismerése és a felvételen való visszaadása
3. Feladatcsoport kb. 35 óra
Elmélet
A személyiség ábrázolása; az attribútumok
Fotótörténeti példák
A fényvisszaverődés és a fénytörés; síktükör, prizmák
Gyakorlat
Portrék és egészalakos felvételek készítése megkonstruált környezetben
4. Feladatcsoport kb. 28 óra
Elmélet
A környezet jellegzetességei
A személyiség és a környezet egymásrahatása; a személyiségre utaló jegyek
Fotótörténeti példák
A látószög fogalma és összefüggése a negatívmérettel és a gyújtótávolsággal
Gyakorlat
A tanuló és családja otthoni környezetének bemutatása, 10-15 képes sorozatban
5. Feladatcsoport kb. 35 óra
Elmélet
A szabályok felrúgásával készített felvételek lehetőségei
Fényképezés módosított vagy egyedileg előállított eszközökkel és anyagokkal
Fotótörténeti példák
A fényerő
A képen szereplő perspektíva
Gyakorlat
Személyfelvételek, városképek, csendéletek készítése camera obscura és/vagy papírnegatív felhasználásával
Egyéni kísérlet újszerű technika létrehozására
6. Feladatcsoport kb. 35 óra
Elmélet
Kollázsok, montázsok, fotogramok, kemogramok, frottázsok A számítógép adta lehetőségek
Fotótörténeti példák
A fekete-fehér fényérzékeny anyagok felépítése és jellemzőik
A fekete-fehér kidolgozás kémiai háttere; az előhívók és rögzítők összetétele és működése közötti összefüggések
Gyakorlat
Kollázsok, montázsok, fotogramok, kemogramok, frottázsok létrehozása Egyéni próbálkozás újszerű hatások kialakítására
7. Feladatcsoport kb. 28 óra
Elmélet
A fotográfiai szemiotika alapjai
A gradációs görbe, és az általa hordozott információk; a Goldberg szabály A téma kontrasztja, a megvilágítás kontrasztja és a téma világosságterjedelme
A fénymérés módszerei és eszközei
Gyakorlat
Egy adott vers vagy novella illusztrálása 10-20 képpel, tetszőlegesen megválasztott technikával
8. Feladatcsoport kb. 21 óra
Elmélet
A második évben tanult elméleti ismeretek rendszerezése
Gyakorlat
A második évben készített felvételek rendszerezése és az év végi kiállítás összeállítása
évi 288 óra (heti 8 óra)
1. Feladatcsoport kb. 40 óra
Elmélet
A nyomtatott fotó megjelenésének következményei és fontossága, a képes sajtó története
Képes sajtóműfajok
Fotótörténeti példák
Nyomdatechnikai ismeretek
Tipográfiai ismeretek (az általános képzés részét képező „betűrajz" tantárgy által nyújtott ismeretek rendszerezése és elmélyítése)
Gyakorlat
A nyomdai tükörlap elemei
A tükörlapon való tervezés jelzésrendszere
Komponálási gyakorlatok tükörlapon szövegfolt és képfolt, illetve szöveg és kép felhasználásával
A kép és szöveg jelentését tudatosan befolyásoló tervezés
2. Feladatcsoport kb. 32 óra
Elmélet
A hírkép jellemzői
Fotótörténeti példák
A napilapokra jellemző szerkesztési és tervezési elvek
Számítástechnika a tervezésben -szövegszerkesztés, képfeldolgozás Gyakorlat
Hírképek fotografálása, a hozzájuk tartozó képaláírás elkészítése, és adott tükörlapra tördelési-tervezési javaslatok elkészítése
3. Feladatcsoport kb. 32 óra
Elmélet
A fotóriport kialakulása -fotótörténeti példák
A fotóriport tartalmi és technikai követelményrendszere
A hetilapokra jellemző szerkesztési és tervezési elvek
A szerkesztés és a képszerkesztés hatása a kép és az újság egészének mondanivalójára
Gyakorlat
Fotóriport készítése egy oldalpárra
A fotóriporthoz tartozó írás elkészítése
Tördelési-tervezési javaslatok elkészítése a rendelkezésre álló képek és szöveg felhasználásával egy oldalpárra, adott karakterű sajtótermék részére, adott tükörlapra
4. Feladatcsoport kb. 48 óra
Elmélet
A havi és ritkább megjelenésű lapok, egyedi és speciális kiadványok szerkesztési és tervezési jellemzői
Nagyobb terjedelmű képriportok fotografálásánál követendő elvek Fotótörténeti példák
Gyakorlat
Képriport fényképezése 3-5 oldalpárra
A képriporthoz tartozó írás elkészítése
Tördelési-tervezési javaslatok készítése a rendelkezésre álló képek és szöveg felhasználásával, adott karakterű sajtótermék részére, adott tükörlapra
5. Feladatcsoport kb. 24 óra
Elmélet
A fotóetűd szerkesztési, fotografálási jellemzői
A színes képvisszaadás elve, a negatív-pozitív és a fordítós színes nyersanyagok felépítése; additív és szubtraktív színkeverés
A színes kidolgozás alapelvei
Gyakorlat
Fotóetűd készítése meghatározott, rövid idő (öt óra) alatt, megadott helyszínen
Tördelési, tervezési javaslat a fotóetűd megjelenésére
6. Feladatcsoport kb. 48 óra Elmélet
A fotóesszé
Fotótörténeti példák
A könyvtervezés sajátosságai
Színszűrés a színes negatív-pozitív és a színes diapozitív eljárásban A színhőmérséklet fogalma
A szín kihatása a kép jelentésére
Gyakorlat
Fotóesszé készítése megadott témában és terjedelemben
Szerkesztési és tervezési javaslat és egy változat makettje a fotóesszé megjelenítésére
7. Feladatcsoport kb. 32 óra Elmélet
Prospektusok, reklámkiadványok szerkesztési, tervezési sajátosságai Fotótörténeti példák
A viszonossági törvény, és az attól való eltérések
A reprodukciós fényképezés problémái
Gyakorlat
Felvételek készítése megadott témájú prospektushoz
Tervezési javaslatok és egy változat makettje a rendelkezésre álló képek és vakszöveg felhasználásával
8. Feladatcsoport kb. 24 óra
Elmélet
A tanév során tanult ismeretek rendszerezése
Gyakorlat
Az év végi kiállítás összeállítása
évi 252 óra (heti 7 óra)
1. Feladatcsoport kb. 40 óra
Elmélet
Az alkalmazott fotográfia műfajai
A tárgyfotó és a csendélet
Fotótörténeti rendszerezés és példák
Az alkalmazott fotográfia technikai háttérigénye
Gyakorlat
Műtermi világítási és kompozíciós gyakorlatok tárgyasztalon
Tárgyak fényképezése természetes és mesterséges fénynél
Tárgycsoport beállítása és megvilágítása
Csendélet fényképezése műteremben, mesterséges fénynél és természetes környezetben, természetes fénynél
2. Feladatcsoport kb. 32 óra
Elmélet
A portréfényképezés sajátosságai Fotótörténeti rendszerezés és példák
Gyakorlat
Portré fényképezése műteremben, mesterséges fénynél és természetes környezetben, a meglévő fénynél
3. Feladatcsoport kb. 40 óra
Elmélet
Az aktfényképezés sajátosságai
Fotótörténeti rendszerezés és példák
Gyakorlat
Akt fényképezése műteremben, mesterséges fénynél és természetes környezetben, a meglévő fénynél
4. Feladatcsoport kb. 40 óra
Elmélet
A divatfényképezés sajátosságai
Fotótörténeti rendszerezés és példák
Gyakorlat
Divatfényképek készítése műteremben, mesterséges világításnál és természetes környezetben, a meglévő fénynél
5. Feladatcsoport kb. 40 óra
Elmélet
Az alkalmazott fotográfia formanyelvi kísérletei -fotótörténeti példák A formanyelvi kísérletek eszköz- és anyagháttere; speciális és egyedi fényképezőgépek, speciális nyersanyagok, illetve nyersanyagok rendhagyó alkalmazása
Számítógépes lehetőségek újszerű hatások létrehozására
Gyakorlat
Csendélet, akt vagy divatfotók készítése rendhagyó formanyelvi lehetőségek kiaknázásával
6. Feladatcsoport kb. 32 óra
Elmélet
Hanglemezborító készítésének sajátosságai
Megvalósult példák elemzése
Gyakorlat
Hanglemezborító készítése megadott zenére, vázlatok és makett
7. Feladatcsoport kb. 32 óra
Elmélet
Táj, városrész, épület és belső terek fényképezésének sajátosságai Fotótörténeti rendszerezés és példák
Gyakorlat
Tájkép készítése a táj karakterét visszaadó meteorológiai és világítási viszonyok között
Városrész, épület fényképezése műszaki és „szubjektív" felfogásban Lakás belső terének fényképezése
8. Feladatcsoport kb. 24 óra
Elmélet
A tanév során tanult elméleti ismeretek rendszerezése
Gyakorlat
A tanévzáró kiállítás összeállítása
évi 320 óra (heti 10 óra)
1. Feladatcsoport
Elmélet
A fotótörténet rendszerező áttekintése, 1. rész
A gyakorlati feladat végrehajtásához szükséges konzultációk (a technikai kérdéseken túl a riport témáját illetően is)
Gyakorlat
Nagyobb lélegzetű riport készítése megadott célú felhasználásra A riporthoz tartozó írásos anyag elkészítése
Tördelési és tervvázlatok készítése a rendelkezésre álló képek és szöveg felhasználásával
2. Feladatcsoport
Elmélet
A fotótörténet rendszerező áttekintése, 2. rész
A gyakorlati feladat végrehajtásához szükséges konzultációk (a technikai kérdéseken túl a prospektus témáját - például a termék sajátosságait illetően is)
Gyakorlat
Prospektus fényképeinek elkészítése
Tördelési és tervvázlatok, valamint egy meghatározott rész makettjének elkészítése a rendelkezésre álló képek alapján
3. Feladatcsoport
Elmélet
A fotótörténet rendszerező áttekintése, 3. rész
A gyakorlati feladat végrehajtásához szükséges konzultációk
Gyakorlat
Képsorozat vagy egyedi, de összetartozó képek készítése egy problémakör vizsgálatára a képzőművészeti fotóhasználat területéről
4. Feladatcsoport
Elmélet
Az szóbeli vizsgatételek részletes kidolgozása
Gyakorlat
A gyakorlati szakmai vizsgamunka tervezése, kivitelezése
Javaslatok, útmutatások
A szakma sajátosságainak megfelelően az időjáráshoz, illetve eseményekhez való kötődés, szervezési követelmények illetve a technikai adottságok korlátai (a műterem befogadóképessége, eszközök száma, stb.) miatt általában minden növendék egyszerre több feladaton dolgozik, illetve az egyes növendékek számára az elvégzendő feladatok sorrendje nem ugyanaz. Mindez a kényszerűség jelentős tanári többletmunkát igényel, ugyanakkor segíti, hogy a diákokban a szakma gyakorlásához nélkülözhetetlen önállóság és önkontroll kialakuljon és megerősödjék. Egyes feladatok, feladatcsoportok a tanulmányok során többször is előfordulhatnak, azokat az elméleti és gyakorlati ismeretek birtokában mindig a lehető legmagasabb szinten kell megoldaniuk a tanulóknak. A felvételezési feladatok megoldása - azok jellegéből adódóan - a legtöbb esetben az iskolaidőn kívül, és az iskolától távol történik. A gyakorlati órákon ez esetben csak a vázlatok megbeszélése, korrigálása, illetve a laboratóriumi munkák folynak.
A siker érdekében a feladatok, feladatcsoportok személyre szóló kiadásánál fontos a tanuló feladathoz való személyes kötődése, motivációja. Ezért célszerű a tanuló által érdekesnek, vonzónak tartott feladatok kiadása, ugyanakkor megfelelő arányban kapjon mellette kötelező, általa nem választható feladatokat is, hiszen későbbi munkája során is ilyen feladatok megoldásával kell szembenéznie.
A TANTÁRGY KAPCSOLATA MÁS TANTÁRGYAK TÉMÁIVAL
Az alkalmazott fotográfus szakma gyakorlása nem nélkülözheti a rajzi, művészettörténeti, népművészeti, ábrázoló geometriai, betűrajzi órákon szerzett ismeretek integrálódását, beépülését a személyiség munkájába, szemléletébe.
Az előbb felsorolt művészeti kiegészítő tárgyak ismeretanyaga mellett a közismereti oktatás humán része (történelem, irodalom, nyelvtan) biztosítja azt a kultúrtörténeti tájékozottságot, mely a szakma magas szintű gyakorlásához elengedhetetlenül szükséges.
A művészeti irányzatok, stílusok, technikák, alkotások napra kész követéséhez, a szakmai eszközpark és lehetőségek fejlődésének nyomon követéséhez ma már elengedhetetlen legalább egy idegen nyelv középfokú ismerete. Ezt hivatott biztosítani a nyelvoktatás.
A természettudományokat oktató közismereti tárgyak nyújtják azt az alapot, amely egyrészt az általános műveltség részét képezi, másrészt ezek a földrajzi, biológiai, matematikai, fizikai, kémiai ismeretek nélkülözhetetlenek a szakmai anyagok, eszközök, berendezések, technológiai folyamatok eredete, fejlődése, működése megértéséhez.
A fotográfus mindennapi munkája során folyamatosan szerteágazó problémákkal találkozik, amennyiben azokat fényképezi. Magas színvonalú általános műveltség, olvasottság, a szinte mindenre való nyitottság nélkül elképzelhetetlen, hogy a fotográfusi szakma eredményesen művelhető legyen.
A szakmához kapcsolódó jogi, etikai, gazdasági ismeretek nélkül a szakma gyakorlója olyan kockázatot vállal, amely előbb-utóbb anyagi, erkölcsi veszteséggel, és a szakmából való kirekesztődéssel jár.
AZ ÉRTÉKELÉS MÓDJA
A pedagógus a tanuló teljesítményét, előmenetelét tanítási év közben rendszeresen érdemjeggyel értékeli, félévkor és a tanítási év végén osztályzattal minősíti.
A tanulók munkáját év közben folyamatosan figyelemmel kell kísérni. Biztosítani kell a minél szabadabb megnyilatkozást akár szóban, akár a megvalósított munkák által.
A tanulók évközi munkájának értékelése az elméleti témákból szóban, a gyakorlati feladatokból, feladatcsoportokból pedig a határidőre leadott, kész munkák alapján történik.
A tanult elméleti anyag egy témájáról a tanuló félévenként legalább kétszer szóban számoljon be. A felelet tartalmazza a kérdés átfogó ismertetését, ugyanakkor térjen ki a részletekre is. Bizonyos témakörök esetén a tanuló előmenetele, az elméleti kérdésben való elmélyültsége célszerűen dolgozaton vagy otthon önállóan elkészített kistanulmányon mérhető le.
A jelen tantervben rögzített feladatcsoportok utolsó 3-4 óráját szánjuk a feladatok értékelésére és az új témakör feladatainak megbeszélésére, hogy a tanulóknak legyen idejük az új feladatok vázlatainak, terveinek elkészítésére.
A gyakorlati feladatok értékelése az összes tanuló által elkészített feladat bemutatása, kirakása után kezdődik el. Ha lehetséges, a feladatok értékelése a tanulócsoport valamennyi tagja jelenlétében történjék. A szaktanár egyenként értékeli a kirakott feladatokat.
A félévi és az év végi osztályzatot az érdemjegyek alapján kell meghatározni. Felsőbb osztályba csak az a tanuló léphet, aki a tanévet eredményesen teljesítette.
TÁRGYI FELTÉTELEK
Technikai eszközök: