Tantárgyi programok
 

Életmódtörténet (12-13. évfolyam)

7 éves gimnáziumi képzés

A nyugat-európai történelemoktatás évtizedek óta fokozatosan egyre kevesebb politikai eseménytörténetet ölel fel, és egyre bővíti az egykori korszakok hétköznapi embereinek életviszonyait, gondolkodásmódját bemutató anyagrészek arányát. Felismerték, hogy a régi történelemtanítási kánon nem képes a letűnt kultúrák megértéséhez közelebb vinni. Mikor királyok tetteit helyezte a középpontba, és nem tért ki arra, hogy milyen házakban laktak a király alattvalói, hogyan viszonyultak a gyermekeikhez, rokonaikhoz, vagy hogyan gondolkodtak az időről és így tovább, akkor úgy járt el, mintha egy távoli törzs antropológus kutatója csak azt vizsgálná, hogy milyen törzsfőnökök követték egymást, és milyen jeles tetteket hajtottak végre. Már pedig, ha távoli népek kultúrájának egésze érdekel bennünket, akkor miért lenne ez másképp a történelem kedvelt kultúrái esetében?

Az európai történészek figyelme és nyomukban a történelemoktatás így a kultúrák egészének vizsgálata (életmódtörténet, történeti antropológia, mikrotörténelem, mentalitástörténet stb.) felé fordult. Foglalkozni kezdett a demográfiai változások feltérképezésével, a demográfiai jelenségek mögött meghúzódó mélyfolyamatok vizsgálatával (egészségügyi és higiéniás viszonyok, családszerkezet, lakókörnyezet, élelmezés, ruházkodás, gazdálkodás technikája, viszony a természetes környezethez stb.), úgyszintén a társadalmi kapcsolatok azon területével, melyek a vagyoni és jogi rétegződésen „túl” húzódnak (pl. a nők helyzetével, a gyermekek életével, a kortárscsoportok szerveződésével, az információáramlással, a ruházkodás és lakókörnyezet társadalmi jelentéstartalmaival, a bűn és büntetés felfogásával és így tovább). Szintén felkeltette érdeklődésüket a mentalitás, a gondolkodásmód (a mindennapi rítusok, a túlvilágról, halálról alkotott kép, az illemszabályok és azok jelentései, az individuum és közösség viszonya, a világkép, idő- és térfelfogás, az ünnepek rituáléja és ennek jelentései és így tovább).

A tananyag célja

Ezt a tendenciát a hazai taneszközök egyáltalán nem vagy csak igen kis mértékben követték. Ugyanakkor a NAT és annak készülő újabb változata, illetve az új történelmi érettségi éppen ebbe az irányba mozdul el jelentős mértékben. Ezért többszörösen is szükséges e témakörhöz kiegészítő tananyagok és taneszközök készítése. Az őskor és az ókor tekintetében ezt a feladatot látja el e tananyag.

E tematika haszna a történelemtanítás során többrétű. Egyrészt lehetővé teszik a diákoknak, hogy megértsék a történelem korábban is tanul eseményeit: a római parasztok, plebejusok és optimaták változó életviszonyaiból a köztársaság válsága, a serviensek életviszonyaiból az aranybulla mozgalom vezethető le, a mezopotámiai életviszonyok pedig azt a hiedelemvilágot világítják meg, melyből a zsidó egyistenhit is merített.

Az események megértésén túl segít e tananyag kézzelfogható képet alkotni azokról az emberekről, akikről a hagyományos történelem beszél, hozzájárulva a tartósabb mert megragadhatóbb történeti ismeret kialakításához.

Mindezeken túl az életmódtörténet segít a diákoknak megérteni az őket körülvevő világot is. Rávilágít ugyanis, hogy mai szokásaink és reflexeink, gyakran mindennapi konfliktusaink is a távoli korok kultúráiban gyökereznek. Az „április 1-e”, a farsang, a Szilveszter, a „bolond ballagás” szokásai éppúgy régi kultúrákban gyökereznek, ahogy vidékiek és nagyvárosiak, „bennszülött” természeti népek és európaiak, ázsiai-afrikai bevándorlók és európaiak, idősebbek és fiatalabbak mindennapi súrlódásai mögött is a rokonság, vagyon, idő, individuum felfogásának azok a kulturális eltérései húzódnak, melyek történetileg alakultak ki, és melyekről ez a tananyag szól.

A témakörök egybeesnek Lőrinc László Életmódtörténet című köteteiben szereplőkkel. A feldolgozás kronologikus jellegű, azonban, mivel már a diákok foglalkoztak minden korszakkal, ezért lehetőség nyílik széles történeti párhuzamokban való gondolkodásra.

11. évfolyam témái

ŐSKOR VADÁSZ HORDÁK
Az anyag feldolgozása során kiemelten támaszkodunk A.P. Elkin: Az ausztráliai bennszülöttek élete című művének részleteire

  • Őskori és „mai vadászok”
  • A vadász hordák és a természet viszonya
  • Egy családias társadalom
  • Gondolkodásmód, világkép
  • Művészet
  • Erkölcs, viselkedés

    TERMELŐ TÖRZSEK
    Az anyag feldolgozása során kiemelten támaszkodunk B. Malinowski: A Trobriand-szigetek lakói című művének részleteire

  • A termelés forradalma
  • A törzsi társadalom szervezete
  • A termelők világképe
  • A termelésre való áttérés történelmi jelentősége

    AZ ÓKORI CIVILIZÁCIÓK

    Az órák során Lőrinc László: Életmódtörténet I. c. tankönyv Dokumentumok fejezeteinek ókori forrásaira, szakcikkrészleteire és feladataira támaszkodunk.

    AZ ÉLET KERETEI

  • Demográfia
  • Étkezés
  • Járványok

    AZ ELLENTÉTEK TÁRSADALMA

  • A rokonság szerepének csökkenése
  • Városok és falvak
  • Társadalmi rétegződés
  • Házasság és család az ókorban

    ÁLLAM ÉS HATALOM

  • Az uralkodó
  • Írás és adminisztráció
  • Törvénykezés és bíráskodás
  • A háború
  • Gazdálkodó állam
  • Egyén és hatalom

    GONDOLKODÁSMÓD, VILÁGKÉP

  • Istenek és démonok
  • Ünnepek
  • Halál, ítélkező túlvilág
  • A tudomány kezdetei
  • Viselkedés, erkölcs és gondolkodásmód

    12. évfolyam témái

    A KÖZÉPKORI CIVILIZÁCIÓ
    Az órák során Lőrinc László: Életmódtörténet II. c. tankönyv Dokumentumok fejezeteinek középkori forrásaira, szakcikkrészleteire és feladataira támaszkodunk.

    AZ ÉLET KERETEI

  • Népesedési viszonyok
  • A gazdálkodás
  • Viszony a természethez
  • A nagy Csapások

    AZ EMBERÉLET

  • A család átalakulása
  • Születés, gyermekkor
  • Szerelem és házasság
  • Az élet alkonya

    A PARASZTOK VILÁGA

  • Servusok, liberek, szabad parasztok
  • A falu társadalma
  • A paraszti hétköznapok és ünnepek

    NEMESEK, LOVAGOK ÉS AZ UDVAR

  • Hűbériség és lovagvilág
  • A lovagvárak és lakóik
  • Háború a középkorban
  • A lovagrendek
  • Udvarias viselkedés, udvari kultúra
  • A király
  • Udvar és államszervezet
  • Jog és bíráskodás

    AZ EGYHÁZ

  • Az egyház hatalma és szervezete
  • Templom és szertartás
  • Szerzetesrendek

    A VÁROS

  • A nyugati város sajátosságai
  • Élet a városokban
  • Az idő, a tér, a munka új szemlélete
  • A városiak munkája
  • Ünnep, kikapcsolódás a városokban

    AZ ÉRTELMISÉG

  • Az értelmiség kialakulása
  • Az egyetem

    A TÁRSADALOM PEREMÉN

  • Az egyházon belül – de a társadalom peremén
  • Az eretnekek
  • Zsidók a keresztény világban
  • Kiközösítés és befogadás a középkorban

    GONDOLKODÁSMÓD ÉS VISELKEDÉS

  • A középkori világkép
  • Az üdvözülés útjai
  • Termékenységkultusz és kereszténység
  • A középkoriak viselkedése és észjárása
  • Közösség és egyén
  • Nézetek bűnről, pokolról, üdvözülésről
       
     


    Társadalomismereti tantárgyblokk

    Tantárgyi programok