Tantárgyi programok | |||
|
A gazdasági ismeretek tantárgy általános céljai
A gazdasági ismeretek tantárgy oktatása során – mind középszinten, mind emelt szinten – két nagyon fontos elvárás, cél fogalmazódik meg. Egyrészt az, hogy a tanuló minél több ismeretet gyűjtsön az őt körülvevő gazdasági környezetről, gazdálkodási szabályokról, a háztartások, üzleti élet gazdálkodási szokásairól. Másrészt az, hogy a tanuló képes legyen a megszerzett ismereteit személyes formában - önálló véleményként – előadni, elmondani. Ez részben azt jelenti, hogy saját élményeit és tapasztalatait képes legyen általános formában is megfogalmazni, részben pedig azt, hogy a fölvetődő általánosabb kérdésekre és problémákra tudjon konkrét példákat és eseteket mondani. A fenti célok azt is jelentik, hogy a diákban kialakul az a készség, hajlandóság, amelynek segítségével életük további részében tudatosan és egyben – ha szükséges – kritikusan foglalkoznak gazdasági kérdésekkel.
Mindezek mellett törekvésként jelenik meg, hogy a más tantárgyak körében tanult ismeretanyag beépítésére is sor kerüljön. A tanuló képes legyen meglátni, szintetizálni azokat az összefüggéseket, amelyeket már hallott, megtanult a természetismeret és a társadalomismeret tantárgyak körében. A modern piacgazdasági folyamatok megismerésén, elemzésén kívül például szerepet kap az előzmények vizsgálata, a gazdaságtörténeti fejlődés egyes állomásainak megismerése, a környezettudatos gondolkodás is.
A piaci viszonyok, a verseny, a munkavállalói és vállalkozói életpályák lehetősége, mint egymástól lényegesen eltérő alternatívák választhatósága, ahogy majd megjelenik az életben, úgy már a képzés szintjeiben és formáiban is helyet kap.
Fejlesztendő kompetenciák
1. Szaknyelv alkalmazása
KOMPETENCIÁK | KÖZÉPSZINTEN | EMELT SZINTEN |
1.1. Szakmai fogalmak azonosítása, helyes használata | A közlések
megfogalmazásakor a megfelelő fogalmak használata, mondatokba foglalása
A fogalmak felismerése szövegben A szakmai fogalom leglényegesebb elemeinek kiemelése Az egy témához kapcsolódó fogalmak kiválasztása Az összetartozó fogalmak együttes használata Fogalmak meghatározás alapján történő felismerése A médiában gyakran használt kifejezések értelmezése a szövegkörnyezet ismerete alapján Új szakmai fogalmak megismerése a gyakorlati tapasztalatok során |
|
1.2. A fogalmak jelentés változatainak ismerete | A fogalmak jelentés változatainak megkülönböztetése | |
1.3. A szakmai fogalmakkal az ismeretanyag bemutatása, jellemzése, értelmezése, meghatározása | A gondolatok tömör, kerek mondatokban kifejtése, úgy hogy a mondatok egységes szöveggé álljanak össze | Önálló állásfoglalás |
2. Az ismeretanyag differenciálása
KOMPETENCIÁK | KÖZÉPSZINTEN | EMELT SZINTEN |
2.1. Lényegkiemelés | Kérdések megválaszolása
Az ismeretanyag legfontosabb elemeinek bemutatása, a terjedelmi (idő) korlátok figyelembevételével |
Lényeges és kevésbé
lényeges szempontok megkülönböztetése Információk szétválogatása szakmailag meghatározott szempontok alapján Megfigyelési szempontok kiválasztása |
2.2. Különbségek és azonosságok | Közös és eltérő
tulajdonságok felsorolása Kölcsönhatások felismerése és kiemelése Adott témában a problémák árnyalt vizsgálata, különböző álláspontok ismerete, illetve felismerése |
A tulajdonságok értékelése különböző szempontok szerint |
2.3. A modellalkotás és elvonatkoztatás képessége | A vizsgálat
szempontjából fontos összefüggéseket mutató elemek felismerése Általános következtetésre konkrét példák felsorolása Eseménysorok bemutatása Rendszeren belül alrendszerek értelmezése Adatokból táblák és ábrák készítése Ismert adatokból számítások segítségével „új” információ szerzése Az elkészített táblázatban szereplő adatok egyszerű (hétköznapi) értelmezése A tanult modellek felismerése, alkalmazása |
Konkrét példákból az
általános következtetések megfogalmazása Általános következtetésre konkrét példák felsorolása Tények és törvényszerűségek közötti összefüggések felismerése |
3. Problémaközpontú gondolkodás
KOMPETENCIÁK | KÖZÉPSZINTEN | EMELT SZINTEN |
3.1. A probléma felismerése | A feladat helyes
értelmezése A tananyagegységben a megoldandó probléma kiemelése Esettanulmányokban és példaesetekben a szakmai probléma felismerése és megfogalmazása |
Esettanulmányokban és példaesetekben igények és elvárások megfogalmazása |
3.2. A problémamegoldás keresése | A megoldás lépésekre
bontása A megoldási lépések felsorolása A megoldások információ szükségletének meghatározása A megoldási alternatívák lehetőségének felismerése |
A megoldások információ
szükségletének meghatározása Megfogalmazott probléma többféle megoldása - változatok értelmezése A különböző megoldások összevetése, előnyök és hátrányok felismerése A felismert és megfogalmazott előnyök és hátrányok összevetése |
3.3. Problémamegoldás értékelése | A várható eredmény
becslése Néhány lehetséges alternatíva felvázolása |
Okok és következmények felismerése, megfogalmazása |
4. A gyakorlat modellezése
KOMPETENCIÁK | KÖZÉPSZINTEN | EMELT SZINTEN |
4.1. Számítások | Egyszerű számítások elvégzése | Mutatószámok kiszámítása
A gazdasági szövegekben megfogalmazott információk számszerűsítése. A várható eredmények becslése, a kapott értékek rövid szöveges értelmezése |
4.2. A gyakorlat megjelenése | Mikro- és makroszemlélet
különbségének értelmezése Annak felismerése, hogy a gyakorlatban felmerülő problémákat hogyan lehet az elméletben tanultak segítségével megoldani |
5. Az ismeretek komplex kezelése
KOMPETENCIÁK | KÖZÉPSZINTEN | EMELT SZINTEN |
5.1. Egy adathalmazból többféle feladat megoldása | A különböző feladat kidolgozások eredményeinek összevetése | A tanult matematikai
eszközök alkalmazása a gazdasági problémák modellezése során Konzisztens függvényrendszerek használata, értelmezése |
5.2. Szakmaelemek összekapcsolása | Összefüggő tananyagrészek összekapcsolása (különös tekintettel a gazdaságtörténeti események máig érzékelhető hatásaira) |
6. Források használata és értékelése
KOMPETENCIÁK | KÖZÉPSZINTEN | EMELTSZINTEN |
6.1. Forrásokból információk gyűjtése, következtetések levonása | A forrás tartalmával
kapcsolatos egyszerű kérdések megválaszolása A forrásban szereplő adatok, információk felismerése és összekapcsolása a gazdasági modellekkel. (Elméleti és gyakorlati „tapasztalatok” egybevetése) |
Megadott szempontok
alapján a források tartalmára vonatkozóan következtetések levonása Állítások megfogalmazása |
6.2. Információk összevetése | Tartalmi és formai különbségek kiválasztása két azonos témájú forrásból | |
6.3. Információk gyűjtése statisztikai forrásokból | Statisztikai táblák, grafikus ábrák tartalmára állítások megfogalmazása, következtetések levonása |
Témakörök és óraszámok évfolyamonként és szintenként
12. évfolyam:
Órakeretek:
Középszinten: 96 óra
Emeltszinten: 160 óra
Témakörök tekintetében az emelt szint a középszintre épül, míg az óraszámok esetében önmagukban értendők a megadott adatok.
TÉMÁK |
Óraszámok |
Részletezve |
||
Közép-szinten |
Emelt szinten |
Középszint |
Emelt szint |
|
A közgazdaságtan alapfogalmai, főbb kérdései, vizsgálódási módszerei |
10 |
16 |
A közgazdaságtan tárgya,
elhelyezése a tudományok rendszerében. A közgazdaságtan tudomány részei. Alap problémája, alapvető kérdései. A gazdasági gondolkodás alapvető elvei. A szűkösség problémája. Főbb gazdasági szereplők jellemzése, helyük a gazdálkodási folyamatban. A gazdasági körforgás. Aktuális kérdések, amelyekre keresik a választ. Vizsgálódási módszereinek lényegi elemei és ezek példákon keresztül történő bemutatása. |
A közgazdaságtan
történelmének fő korszakai (közgazdasági elődök - merkantilizmus,
fiziokraták, Adam Smith munkássága, klasszikus közgazdaságtan, Keynes
munkássága, neoklasszikus közgazdaságtan, polgári közgazdaságtan és
marxizmus, gazdasági liberalizmus), az egyes korszakok jellemzői és
neves képviselői. A modellezés, mint vizsgálati eszköz előnyei, hátrányai. A határelemzés, mint alapvető eszköz. Határelemzés versus átlagelemzés. A gazdasági racionalitás értelmezése. A ceteris paribus elv alkalmazása. Az alternatív költség fogalmának meghatározása, értelmezése. Gazdasági rendszerek. Magyarország gazdasága, mint piacgazdaság. |
A piaci mechanizmus alapvető elemei, működése, a piacgazdaság jellemzői |
8 |
10 |
A piac fogalma, típusai, a piaci
szereplők meghatározása. A kereslet, a keresleti függvény és a kínálat, kínálati függvény értelmezése. Marshall-kereszt segítségével a piaci egyensúly, a túlkereslet és túlkínálat értelmezése. A „láthatatlan kéz” működésének, a piaci önszabályozásnak a bemutatása. |
A piacgazdaság alappillérei -
magántulajdon, elosztási rendszerek, munkamegosztás, verseny. Az árak szerepe a piacon. Piaci folyamatok magyarázata a Marshall-kereszt segítségével. Specializáció és a komparatív előnyök tana. |
A fogyasztó, mint a gazdaság egyik kulcsszereplője, döntési mechanizmusai, illetve a fogyasztói magatartás elemzése |
20 |
30 |
A háztartás, mint fogyasztó
helye, szerepe a modern gazdaságban. A szűkösség értelmezése a háztartás esetén. A racionalitás értelmezése a fogyasztóra, s ennek modellezése. A szükséglet fogalma, csoportosítása, rangsorolása (preferencia rendszer). Háztartás költségvetésének összeállítása. A háztartás megtakarítása, befektetési szempontjai. A piaci keresleti függvény ábrázolása és jellemzése. |
A fogyasztás, család,
háztartás, szükséglet, igény és kereslet fogalma, az egyes fogalmak
közötti különbségek, illetve összefüggések. A hasznosság kardinális és ordinális megközelítése. Hasznossági függvények ábrájának elemzése. Telítettségi pont jelentése és felismerése. A határhaszon és a csökkenő határhaszon értelmezése. A fogyasztók preferenciáinak bemutatása közömbösségi görbék rendszerén keresztül. A fogyasztói döntést korlátozó tényezők, a jövedelem és az árak változásának hatása a fogyasztói döntésekre. A költségvetési egyenes értelmezése. A piaci keresleti függvény levezetése. |
A fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők |
8 |
12 |
A marketing eszközök hatása
a fogyasztói döntésekre. A fogyasztó jogai, fogyasztóvédelem. |
A kereslet rugalmasságának többoldalú megközelítése, értelmezése. |
A vállalkozások fogalma, célrendszere, vállalkozási formák |
10 |
18 |
A vállalkozó fogalma. Vállalkozói tulajdonságok. A vállalkozások fogalma és céljai. A vállalkozás alapításának, működésének külső és belső feltételei, érintettjei. Vállalkozások csoportosítása különböző szempontok alapján. Vállalkozási formák jellemzése. |
Vállalkozói és a menedzseri
szerepkör összehasonlítása. Vállalkozási forma megválasztásának szempontjai, a különböző vállalkozási formák előnyei és hátrányai. Tulajdonosi szerkezet alakulása az utóbbi években Magyarországon. A privatizáció fogalma, alapvető formái, jelentősége, szerepe a magyarországi átalakulás során a 90-es évektől kezdődően. A nonprofit szféra főbb területei és sajátosságai. |
A termelés erőforrásai és felhasználási lehetőségeik |
10 |
18 |
Termelési tényezők megnevezése,
jellemzése. Az erőforrások kíméletes használatának problémaköre. A termelési tényezők szerepe a vállalkozás döntéseiben. A munkamegosztás jelentősége, fejlődése a termelésben. Termelékenységet befolyásoló tényezők. A vállalkozás működése során felmerülő költségek típusai. A termelői racionalitás értelmezése és a profit alakulása. Az idő szerepe és értelmezése a közgazdaságtanban. |
Az erőforrások és a termelés kapcsolata.
A technológiai és gazdasági hatékonyság. A termelési függvény elemzése, meghatározói, ábrázolása. Kiadás versus költség és bevétel versus haszon. A vállalkozás működése során felmerülő költségek jellemzői és a köztük érvényesülő összefüggések. A különböző profitkategóriák meghatározása, értelmezése. A különböző bevételi, költség- és profitfüggvények elemzése, meghatározói, ábrázolásuk. |
Piaci formák és jellemzőik. A racionális vállalkozói magatartás különböző piaci viszonyok között |
10 |
18 |
A piaci formák és jellemzőik. A vállalkozás piaci helyzetének, döntéseinek szerepe az árbevétel alakulásában. A profitorientáció értelmezése. A fedezeti pont jelentősége a vállalkozási döntésekben. A tisztességes piaci magatartás és verseny védelmének állami eszközei és a versenyszabályozás. |
A tökéletes verseny viszonyai között
működő vállalkozások döntéseinek sajátosságai, a profitmaximum helyének
meghatározása. A verseny „torzulásai” és azok szükségszerűsége. A monopolhelyzet kialakulásának okai. A monopólium, mint piaci forma jellemzői, döntéseinek sajátosságai, a profitmaximum helyének meghatározása. A fedezeti pont és az üzembezárási pont értelmezése és számítása különböző piaci formák esetén. A természetes monopólium kialakulása, működésének szabályozási lehetőségei. Az árdiszkrimináció értelmezése, fajtái. A monopolhelyzet társadalmi előnyei és hátrányai, különös tekintettel a jóléti szempontokra. A fogyasztói és a termelői többlet, illetve a holtteher-veszteség értelmezése. |
A vállalkozás finanszírozása, működését és vagyoni helyzetét befolyásoló tényezők. A tőkepiac |
6 |
14 |
Az induló tőke, a pótlólagos
tőkebefektetések és az eredmény hatása a vállalkozás vagyoni helyzetére.
A vállalkozás eredményét befolyásoló tényezők. Finanszírozási források: saját forrás, idegen forrás. A tőke ára. A kereskedelmi bankok ezzel kapcsolatos feladatai. Folyószámla hitelek; Rövid, közép- és hosszú lejáratú bankhitelek. Hitelezéssel kapcsolatos alapfogalmak (kamat, futamidő, fedezet, jelzálog, sajáterő). |
A jövedelem és a vagyon kapcsolata. A vagyonértékelés módozatai. A jelenérték számítás. A tőkekínálat jellemzői, alakulására ható tényezők. A tőkekereslet jellemzése, alakulására ható tényezők. Értékpapírok fajtái és jellemzői. A tőzsdék fajtái, működésük. Részvények adás-vételének gyakorlata, jelentősége. |
A munka, mint termelési tényező a gazdálkodás folyamatában |
8 |
14 |
A munkaerő, mint termelési tényező
bemutatása. A munka ára. |
A munkakínálat jellemzői, alakulására
ható tényezők. A munkakereslet jellemzése, alakulására ható tényezők. A humán tőke befektetés megtérülése. A munkabérek alsó és felső korlátja. |
A piaci mechanizmus működési zavarai |
6 |
10 |
A vállalat működését befolyásoló „külső
környezet” főbb összetevői. Az externáliák fogalma, elemzése, hatása a vállalkozás életére, különös tekintettel a környezetgazdálkodás jelentőségének növekedésére. |
Közjavak, magánjavak, vegyes javak. A potyautas magatartás. Piaci mechanizmus kritikája, működési elégtelenségei. |
13. évfolyam:
Órakeretek:
Középszinten: 87 óra
Emeltszinten: 145 óra
Témakörök tekintetében az emelt szint a középszintre épül, míg az óraszámok esetében önmagukban értendők a megadott adatok.
TÉMÁK |
Óraszámok |
Részletezve |
||
Közép-szinten |
Emelt szinten |
Középszint |
Emelt szint |
|
A makrogazdaság szereplői és a makrojövedelem keletkezése |
20 |
36 |
A makrogazdaság
szereplői és a makrogazdasági körforgás. A nemzetgazdaság kibocsátásának mérésének problémái. Makrogazdasági mutatók értelmezése, számításuk. A háztartások jövedelmének keletkezési forrásai. A jövedelem felhasználása. A háztartások megtakarítási attitűdjei, formái. A megtakarítások szerepe a makrogazdaságban. A fogyasztás, a megtakarítások, a beruházások közötti makrogazdasági összefüggés. |
A nemzetgazdasági
fogyasztási és a beruházási függvény ismerete, elemzése, meghatározóik,
ábrázolásuk. A fogyasztás részesedése a nemzetgazdaság által megtermelt jövedelemből. Életszínvonal. A hazai fogyasztás összehasonlítása nemzetközi példákkal. Az árupiaci kereslet a tervezett jövedelem függvényében. |
A pénz kialakulása és funkciói |
6 |
12 |
A különböző
pénztörténeti korszakok bemutatása a munkamegosztás és a csereformák
fejlődésén keresztül. A pénz funkciók meghatározása, és annak szemléltetése, hogy a különböző pénzformák, hogyan töltötték be a pénz szerepkörét. A pénz szerepe a gazdálkodásban. A váltó fogalma, szerepe a bankjegy kialakulásában. |
Bankok és a hitelezés
kialakulása. Egyszintű, kétszintű bankrendszer, pénzintézetek fajtái, azok főbb jellemzői. A magyar bankrendszer kialakulása. |
A modern pénz teremtése és a pénzpiac |
6 |
12 |
A modern pénz fogalma, a
pénzteremtés folyamata, mechanizmusa. Pénzkímélő eszközök használata a gyakorlatban. |
A pénzkeresletre ható
tényezők. A pénzkínálat alakulása és a jegybank szerepe ebben. A pénzkeresleti és a pénzkínálati függvény ismerete, elemzése, ábrázolása. A gazdaság pénzszükségletét meghatározó tényezők. Az egyensúlyi kamatláb. Pénzügyi intézmények rendszere Magyarországon - szereplők, feladatuk és tevékenységük. |
A munkapiac és a munkanélküliség problémájának elemzése |
6 |
9 |
A munkapiaci szereplők
meghatározása, a kereslet és kínálat értelmezése. A munkapiac szemléltetése a keresleti és kínálati függvény segítségével. A munkapiaci helyzetek értelmezése. A munkanélküliség fogalma, típusai, mérése. Munkanélküliségi ráta értelmezése. |
A munkakeresleti és a
munkakínálati függvény ismerete, elemzése, ábrázolása. Foglalkoztatottság és munkanélküliség Magyarországon. A hazai és a nemzetközi foglalkoztatottsági és munkanélküliségi adatok összehasonlítása. A tőkeállomány és a foglalkoztatottság hatása a nemzetgazdasági jövedelem alakulására. |
Az állam gazdasági szerepvállalásának megjelenése, oka, fejlődési szakaszai, a gazdasági válságok |
5 |
8 |
A klasszikus
újratermelési ciklus sajátosságainak bemutatása. A modern állam szerepvállalásának közvetlen előzményei. Az állami beavatkozás oka, célja, eszközei. |
A makrogazdasági
egyensúly meghatározása és a válságciklusok jellemzői az állami
szerepvállalás megjelenése előtt és után. Az állami újraelosztás mértékének összehasonlítása. Magyarország, Nyugat-Európai országok és az Egyesült Államok példái alapján. |
Költségvetés politika jellemzői |
12 |
18 |
A fiskális politika
fogalma, a költségvetés felépítése, egyenlege, a deficit finanszírozás
módjai. A költségvetési politika eszközrendszere, különös tekintettel az adózásra. A költségvetési politika hatásmechanizmusa, veszélyei. |
Az állami újraelosztás
hatása a GDP alakulására. A feketegazdaság és a költségvetési hiány problémái Magyarországon. Adónemek. Adópolitika és adómorál Magyarországon. |
Az infláció és a monetáris gazdaságpolitika jellemzői |
12 |
18 |
Az infláció
fogalma, mérése, típusai, okai. Infláció hatása a gazdaságra és az egyes gazdasági szereplőkre. A monetáris politika fogalma, céljai. A monetáris szabályozás jegybanki eszközei, működésének mechanizmusa. |
A
fogyasztási szokások és a profitvárakozások hatása az infláció
alakulására. A pénzkínálat alakulása és az infláció kapcsolata. Az ár-bér spirál értelmezése. |
A nemzetgazdaság külgazdasági kapcsolatai |
10 |
16 |
A kereskedelmi és
fizetési mérleg felépítése és a közöttük lévő kapcsolat. A valutakereslet és valutakínálat értelmezése, jellemzése. A különböző valutaárfolyamok. Napjaink valutáinak árfolyam-meghatározása, az EURO jelentősége. Magyarország külgazdasági kapcsolatainak áttekintése. |
A nyitott gazdaság
egyensúlya. A valutakeresleti és a valutakínálati függvény ismerete, elemzése, ábrázolása. A fix és a lebegő valutaárfolyamos rendszerek jellemzői. Az eurózónához csatlakozás feltételei. Eurózónához csatlakozás előnyei és hátrányai. |
Aktuális gazdasági problémák és megoldási alternatívák |
5 |
8 |
A munkanélküliség és az
infláció kezelésének lehetséges módjai. A téma lehetőséget ad néhány aktuális gazdasági probléma megnevezésére (pl.: infláció, munkanélküliség, szegénység, fizetési mérleg hiány, eladósodás, fenntartható gazdasági fejlődés stb.) Ezek közül valamely probléma hazai megjelenésének, bemutatása. (Például: Magyarország európai uniós tagságának hatása a hazai munkaerőpiacra.) |
A gazdasági problémák
közül egy-kettő részletesebb kifejtése. A probléma megoldási alternatíváinak felvázolása. |
A globalizáció |
5 |
8 |
A globalizáció fogalma.
Napjaink gazdasági együttműködési formáinak bemutatása. Az együttműködésből származó előnyök, problémák. Napjaink nemzetközi gazdasági együttműködésének formái, tendenciái. A fejlett és fejlődő országok helye, szerepe a nemzetközi munkamegosztásban. Ez Európai Unió, mint gazdasági integráció. |
Küzdelem a gazdasági
problémák megoldásáért (környezetvédő, segélyező, regionális stb.
programok, szervezetek). A globalizációs folyamatok jellemzése, előnyeinek és hátrányainak bemutatása. Magyarország integrálódása a világgazdaságba és az EU-ba. Magyarország gazdaságának értékelése a világ más országaihoz képest. Alternatív közgazdaságtan: miért alakult ki, példák a hagyományostól eltérő válaszokra. |
Az értékelési szempontok
1. Írásbeli ellenőrzések:
Ezen belül:
Röpdolgozatok: kisebb anyagrészeket ölel fel, példák, példatípusok ismeretét ellenőrzi, definíciókat kér számon stb. Maximum15-20 percesek.
Témazárók egy-egy témakört ölel át. Szerkezetük: tesztkérdések, számítási és geometriai feladatok, kifejtős kérdések. Minimum 45 percesek
2. Szóbeli beszámolók:
Félévente, több témakörből előre megadott, kiadott tételek, kérdések alapján történik.
3. Egyéb:
Itt olyan tényezők kerülnek félévente differenciáltan, egyénileg "számszerűsítésre", mint pl. az órai munka (aktivitás, szorgalom, hozzáállás, stb.), az otthoni készülés (házi feladatok, pluszmunkák, stb.), kiselőadások és minden egyéb, mely a tanulónak az adott tantárgyhoz való viszonyulását jelzi.
Az érdemjegy
Az értékelés év közben százalékos formában történik, vagyis mind az írásbeli dolgozatokra, mind a szóbeli beszámolókra a tanuló csak százalékot kap. Természetesen eltérő súllyal szerepel a fent említett három rész.
A súlyozás a következő módon történik:
Félévkor és év végén az ily módon kiszámított, és százalékban meghatározott átlagos eredmény (mely így most már az összes fentebb leírt szempont szerint minősíti a tanulót) fordítható le érdemjegyre, mégpedig a következő módon:
0 – 50 %-ig elégtelen
51 – 65 %-ig elégséges
66 - 75 %-ig közepes
76 – 85 %-ig jó
86 – 100 %-ig jeles
A továbbhaladás feltétele
Az adott tanév végén legalább az elégséges osztályzat megszerzése a fentebb részletezett értékelési szempontok alapján.
Tankönyvek:
1. Dr. Koppányi Mihály - Petró Katalin -Vági Márton: Közgazdaságtan
I. Mikroökonómia
2. Berde Éva - Kopányi Mihály - Vági Márton: Mikroökonómia példatár
és feladatgyűjtemény - a közgazdaságtan II. c. tankönyvhöz
3. Gacsályi István - Dr. Meyer Dietmar - Misz József - Dr. Simonits
Zsuzsa Közgazdaságtan II - Makroökonómia
4. Bocskay Katalin - Gacsályi István - Misz József - Simonits Zsuzsa:
Makroökonómia példatár és feladatgyűjtemény - a közgazdaságtan I. c.
tankönyvhöz
Ajánlott könyvek:
1. Dr. Misz József: Bevezetés a mikroökonómiába
2. Dr. Misz József: Bevezetés a makroökonómiába
3. Joseph G. Nellis – David Parker: A közgazdaságtan alapjai
4. Paul Heyne: A gazdasági gondolkodás alapjai
5. Losonczi Csaba – Magyar Gábor: Pénzügyek a gazdaságban
6. Alkalmazott közgazdaságtan (Junior Achievement Magyarország
kiadványa)