Tantárgyi programok | |||
|
11. évfolyam
A tanterv órakerete: 96 óra
Célok és feladatok
A mozgókép és médiaismeret tantárgy elsősorban a mozgóképi szövegértés képességének fejlesztését és az audiovizuális média társadalmi szerepének, működési módjának tisztázását szolgálja. A tárgy oktatásának során a tanulók felkészültséget szereznek a különböző médiaszövegek önálló, értő, kritikus olvasásában, olyan módszereket sajátítanak el, amelyek képessé teszik őket arra, hogy nyitott szemlélettel használják a hagyományos és az új médiumokat.
A mozgókép és médiaismeret nagy hangsúlyt fektet a képességfejlesztésre, kreatív gyakorlatokon keresztül lehetővé teszi, hogy a diákok maguk is alkothassanak különféle médiaszövegeket, ami élményszerűbbé, személyesebbé teszi az oktatást.
Hogy a média meghatározó szerephez jutott a társadalom egész, de kiváltképp a felnövekvő generációk életében, egyértelműen kimutatták a kutatások, s ezt igazolják hétköznapi tapasztalataink is. A 21. század diákjainak napirendjét, ismeretszerzését éppúgy meghatározza, ahogy étkezési, vásárlási szokásaikat, a média befolyásolja az értékrendjük, céljaik alakulását. A képi kultúra nemcsak megszüntette az írott szöveg dominanciáját, de átstrukturálja a hagyományos szocializáció (család, iskola, kisközösségek) kereteit, határát is. A tantárgy oktatásának célja és feladata ezért a naiv befogadói/fogyasztói szemlélet átértékelése, tudatos, kritikus, választásra és döntésre képes befogadói magatartás kialakítása.
A legfontosabb célok között szerepel tehát, hogy a tanulók képesek legyenek kiválogatni a médiaszövegek áradatából azokat az információkat, amelyekre szükségük van, amelyek gazdagítják gondolat- és érzelemvilágukat, fejlesztik esztétikai igényeiket. A célokhoz tartozó legfontosabb feladatok a képekbe kódolt információk felismertetése, megértetése, a tömegkommunikáció működésének, hatásainak megismertetése, elemzése, a közvetlen és a közvetett emberi kommunikáció változatos formáinak megértése, értelmezése. Tágabban a médianevelés a komplex személyiségfejlesztés eszköze, amelyben mód nyílik a mélyebb önismeretre, a saját és távoli kultúrák, életmódok, vallások, a másság megismerésére, a nyitott, toleráns magatartás kialakításának elősegítésére.
Fejlesztési követelmények
Belépő tevékenységformák
Továbbhaladás feltételei
A tanuló legyen tisztában a mozgóképi kifejezésmód alapvető formanyelvi elemeivel, képes legyen felismerni mozgóképi szövegek olvasásánál, ill. alkalmazni a saját mozgóképi szövegalkotásában. Legyen képes az ábrázolás és reprodukció elhatárolására, a mozgóképi szövegek elemi szintű értelmezésére. Rendelkezzen alapvető fogalmi bázissal (a mozgókép formanyelve, film és cselekmény, tér/időszervezés, montázs, audiovizualitás, média, mediatizált közlésmód, közszolgálatiság, kereskedelmi média, közéleti és bulvársajtó, tabloid, virtuális valóság, web-oldal, hálózat, stb.)
Az év során el kell készítenie választott lehetőségekből egy gyakorlati projekt feladatot a hozzá tartozó munkanaplóval.
Témakörök | Óraszám | Tartalmak |
A technikai képrögzítés alapjai |
5 |
|
A fotó alaptulajdonságai |
5 |
|
A mozgókép |
5 |
|
A mozgókép alaptulajdonságai |
15 |
|
Mozgóképi szövegek rendszerezése |
10 |
|
A mozgóképi elbeszélés alapjai |
5 |
|
Médiumok, tömegkommunikáció |
10 |
|
A nyilvánosság története |
5 |
|
A média funkciói |
12 |
|
A nyomtatott média néhány jellegzetes szövegtípusa |
8 |
|
A televízió jellegzetes műsortípusai |
16 |
|
12-13. évfolyam
Célok és feladatok
A 11. évfolyam egésze részt vesz a média és mozgóképkultúra oktatásban, ezzel szemben a 12-13. évfolyamon ez választható tárgy. A 12. évfolyamon heti 2 óra, a 13-on heti 3, amelyhez kötelező jelleggel párosul a filmklub heti rendszerességgel.
A legfontosabb cél változatlanul a mozgóképi szövegértés képességének fejlesztése, az önálló és kritikus befogadói magatartás kialakítása, mélyítése, az audiovizuális média társadalmi szerepének, működésének megértése, s ez egyben a személyiségfejlesztés egyik alapvető eszköze.
Az előző évfolyamon alapszintű mozgóképnyelvi, médiaismereti tájékozottságot szereztek a tanulók. A 12-13. évfolyamokon a filmnyelvi tájékozottság és kifejezőkészség fejlesztése mellett a filmtörténet legfontosabb állomásainak ismerete, stílustörténet, műismeret, a műfajismeret elsajátítása a cél. Az eltérő alkotói és nézői szerep, a magas- és a tömegkultúra viszonyrendszerében történő műelemzés, egy-egy alkotó életművének megismertetése fontos eleme a tárgy oktatásának éppúgy, ahogy a tantárgyi integrációra való törekvés (irodalom, zene, képzőművészet, történelem, szociológia, pszichológia, esztétika, társadalomismeret, stb.) A médiaismereti anyag elsősorban a médiaintézmények gazdasági, politikai, jogi, etikai, kulturális rítusai működésének vizsgálatával bővül, mélyül a médiaszövegek befogadásának elemzése, a hatásmechanizmusok elméleti megközelítése. A média szocializáló, befolyásoló, manipulatív szerepének, a tapasztalt valóság és a valóság médiareprezentációja közötti összefüggések, különbségek felismertetése, elmélyítése, ezek okainak vizsgálata (kisebbségek, különböző kultúrák tekintetében) a feladat. A 12-13. évfolyamokon fokozatosan erősíteni kell a fogalmi gondolkodást, az absztraháló készséget, a szaknyelv használatát, az ismeretek alkalmazását a műelemzések során. Az önálló, kreatív gyakorlati feladatok elvégzése változatlanul meghatározó szereppel bír.
Belépő tevékenységformák
A 11. évfolyamban alkalmazott tevékenységformák adaptálhatók a továbbiakban is, de megjelenhetnek az önálló írásművek
12. évfolyam
64 óra
Témakörök | Óraszám | Tartalmak |
Mozgóképnyelv |
15 |
A látvány mozgóképnyelvi
megszervezése
A montázs szerepe a jelentésalkotásban
A valóság és a mozgókép viszonya
|
A mozgóképi szövegek rendszerezése |
20 |
Filmműfajok, műfajfilmek
|
A média társadalmi szerepe |
15 |
A mediatizált közlésmód
|
Jellegzetes médiaszövegek, műsortípusok |
14 |
|
13. évfolyam
87 óra
Témakörök | Óraszám | Tartalmak |
A mozgóképi szövegek rendszerezése |
50 |
Szerzői film, tömegfilm Stílustörténeti korszakok
Elbeszélés-elméletek
|
A média társadalmi szerepe |
25 |
|
Jellegzetes médiaszövegek, műsortípusok |
20 |
|
A továbbhaladás feltételei
A tanuló legyen tisztában a mozgóképi kifejezésmód formanyelvével, ezt tudja alkalmazni műelemzések során. Ismerje a magaskultúra és a tömegkultúra közötti témaválasztás-, stílus-, formanyelv-, elbeszélésmódbeli különbségeket. A filmtörténeti, stílustörténeti korszakokban néhány meghatározó alkotó műveinek, a magyar filmtörténet meghatározó korszakainak, műveinek, alkotóinak ismerete. Önállóan elkészítette a projektfeladatát (video etűdök, riportok, felmérések, fotósorozat, iskolai események képes beszámolói, stb. és hozzá tartozó munkanapló beadása). Tisztában van a média működési mechanizmusaival, befolyásolási technikáival, tudatosan alakítja saját befogadási szokásait. A tanulók ismereteiket , véleményüket szóban és írásban szabatosan tudják kifejezni.
Filmek, filmválasztás
A tantervben tudatosan nem jelöltünk meg filmlistát. A filmkánon csak kialakulóban, igen képlékeny és állandóan változó, bővülő - azaz aligha beszélhetünk a meglétéről. Nincs szándék a legjelentősebb művek megnevezésére, ajánlott filmlistát a Korona Kiadó Tanári kézikönyve és a Médianavigátor honlap tartalmaz. Természetesen az ott felsoroltakon kívül is szabad a választás, a kortárs filmeket, televízió műsorokat pedig mindig a tanárnak kell beépítenie a tananyagba. Fontos, hogy a film verbális és képi kifejezésmódjai összhangban legyenek a tanulók élettapasztalataival, életkorával, a korhatár szabályokat be kell tartani. Az érettségi vizsgakövetelményekre való tekintettel a magyar és az egyetemes szövegek aránya nagyjából 40-60%, a kortárs film jelenléte kb. 30%-os lehet.
Taneszközök
Technikai feltételek
Iskolánkban a felsoroltak rendelkezésre állnak.
Ajánlott tankönyvek
Horváth Beáta: Média és mozgóképkultúra 8. osztály (Nemzeti
Tankönyvkiadó, 2004)
Hartai László-Muhi Klára: Mozgókép és médiaismeret I-II.
(Korona Kiadó, 2004)
Film és médiaelméleti szöveggyűjtemény (Korona Kiadó, 2002)
Tanári kézikönyv (Korona Kiadó, 2003)