Tantárgyi programok
 

Mozgóképkultúra és médiaismeret

7 éves gimnáziumi képzés

11. évfolyam

A tanterv órakerete: 96 óra

Célok és feladatok

A mozgókép és médiaismeret tantárgy elsősorban a mozgóképi szövegértés képességének fejlesztését és az audiovizuális média társadalmi szerepének, működési módjának tisztázását szolgálja. A tárgy oktatásának során a tanulók felkészültséget szereznek a különböző médiaszövegek önálló, értő, kritikus olvasásában, olyan módszereket sajátítanak el, amelyek képessé teszik őket arra, hogy nyitott szemlélettel használják a hagyományos és az új médiumokat.

A mozgókép és médiaismeret nagy hangsúlyt fektet a képességfejlesztésre, kreatív gyakorlatokon keresztül lehetővé teszi, hogy a diákok maguk is alkothassanak különféle médiaszövegeket, ami élményszerűbbé, személyesebbé teszi az oktatást.

Hogy a média meghatározó szerephez jutott a társadalom egész, de kiváltképp a felnövekvő generációk életében, egyértelműen kimutatták a kutatások, s ezt igazolják hétköznapi tapasztalataink is. A 21. század diákjainak napirendjét, ismeretszerzését éppúgy meghatározza, ahogy étkezési, vásárlási szokásaikat, a média befolyásolja az értékrendjük, céljaik alakulását. A képi kultúra nemcsak megszüntette az írott szöveg dominanciáját, de átstrukturálja a hagyományos szocializáció (család, iskola, kisközösségek) kereteit, határát is. A tantárgy oktatásának célja és feladata ezért a naiv befogadói/fogyasztói szemlélet átértékelése, tudatos, kritikus, választásra és döntésre képes befogadói magatartás kialakítása.

A legfontosabb célok között szerepel tehát, hogy a tanulók képesek legyenek kiválogatni a médiaszövegek áradatából azokat az információkat, amelyekre szükségük van, amelyek gazdagítják gondolat- és érzelemvilágukat, fejlesztik esztétikai igényeiket. A célokhoz tartozó legfontosabb feladatok a képekbe kódolt információk felismertetése, megértetése, a tömegkommunikáció működésének, hatásainak megismertetése, elemzése, a közvetlen és a közvetett emberi kommunikáció változatos formáinak megértése, értelmezése. Tágabban a médianevelés a komplex személyiségfejlesztés eszköze, amelyben mód nyílik a mélyebb önismeretre, a saját és távoli kultúrák, életmódok, vallások, a másság megismerésére, a nyitott, toleráns magatartás kialakításának elősegítésére.

Fejlesztési követelmények

  • A megismerés képességének (a médiaszövegek, a médiafogyasztási szokások megfigyelése, a mozgóképi memória működtetése, a kódolás-dekódolás, indoklás, bizonyítás, rendszerezés) fejlesztése
  • A kommunikációs és együttműködési képesség mint személyiségfejlesztő eszközrendszer fejlesztése, a mozgóképi szövegkörnyezetben megfigyelt emberi kommunikáció értelmezése, kifejtése szóban és írásban
  • Kritikai, kreatív szövegolvasás és szövegértés fejlesztése, önálló kérdések megfogalmazása a témával kapcsolatban, mozgóképi szövegek jelentésének, értelmezési tartományinak feltárása
  • A művészi alkotásokban, televíziós műsorokban megjelenő emberi sorsok, konfliktusok értelmezésével az énkép, önismeret fejlesztése, saját és a környezet médiahasználati szokásainak feltérképezése
  • A mozgóképi alkotások tanulmányozása során a magyar és az egyetemes kultúra iránti igény felkeltése, megismerésének elmélyítése, a társadalmi, történelmi összefüggések felismertetésének fejlesztése
  • A diákok képi kifejezőkészségének önálló, kreatív gyakorlatokkal történő fejlesztése, egyszerű képi, mozgóképi szövegek létrehozásának előkészítése, kivitelezése
  • A (mű)alkotás és a befogadás folyamatainak tudatosítása, a filmművészet alapvető állomásainak megismerése, a szerzői és a tömegfilm közötti különbségek felismerése, a jelentési szintek értelmezésének fejlesztése
  • A tudatos és szelektív befogadói magatartás kialakítása, a médiaszövegekben megjelenő kulturális minták, a hatásmechanizmus felismerése
  • Belépő tevékenységformák

  • Művek, műsorok ill. azok részleteinek csoportos megtekintése / a terjedelemből adódóan a hosszabb lélegzetű művek megtekintésére az órai kereteken belül nincs mód, ezeket a tanórai kereteken kívül célszerű megnézni; a tanórákon többnyire szövegrészletekkel lehet dolgozni
  • Szövegelemzés, képi, mozgóképi szövegek feldolgozása egyéni, kiscsoportos, vagy csoportos formában
  • A mozgóképi kifejezésmód eszközeinek tanulmányozása, alkalmazása megadott témák alapján
  • Rövid tanulói beszámoló, kiselőadás megadott témából, megadott szakirodalom vagy önálló informálódás alapján
  • Projektmunka: az óra keretét meghaladó, 4-6 hétre kiadott, több lehetőségből választható egyéni vagy kiscsoportos feladatok, tevékenységi formák (pl. anyaggyűjtés, kutatás, esettanulmány, forgatókönyv, storyboard, képregény, fotósorozat, interjú, filmelőzetes és a munkafolyamatokat tartalmazó munkanapló készítése)
  • Továbbhaladás feltételei

    A tanuló legyen tisztában a mozgóképi kifejezésmód alapvető formanyelvi elemeivel, képes legyen felismerni mozgóképi szövegek olvasásánál, ill. alkalmazni a saját mozgóképi szövegalkotásában. Legyen képes az ábrázolás és reprodukció elhatárolására, a mozgóképi szövegek elemi szintű értelmezésére. Rendelkezzen alapvető fogalmi bázissal (a mozgókép formanyelve, film és cselekmény, tér/időszervezés, montázs, audiovizualitás, média, mediatizált közlésmód, közszolgálatiság, kereskedelmi média, közéleti és bulvársajtó, tabloid, virtuális valóság, web-oldal, hálózat, stb.)

    Az év során el kell készítenie választott lehetőségekből egy gyakorlati projekt feladatot a hozzá tartozó munkanaplóval.

    Témakörök Óraszám Tartalmak
    A technikai képrögzítés alapjai

    5

    • kép és valóság
    • ábrázolás és reprodukció
    • fényképezés sokszorosítás
    • mozgókép
    • elektronikus képrögzítés
    • digitális képrögzítés
    • virtuális valóság
    A fotó alaptulajdonságai

    5

    • időélmény/jelen, múlt
    • keret
    •  a leképezés szintjei
    • képkivágások
    • dokumentum és manipulált kép/elfogadott manipuláció és hazugság
    A mozgókép

    5

    • mozi (vetítés, közönség, néző)
    • a nézői szabadság (mozi, színház)
    • a film előzményei
    • hangosfilm, színesfilm
    A mozgókép alaptulajdonságai

    15

    • a folyamatos tér/idő felosztása és újraszerkesztése
    • a montázs (elbeszélő,
    • a nézői figyelem irányítása, a kiemelés
      (világítás, képi kompozíció, plánok, kameramozgás)
    Mozgóképi szövegek rendszerezése

    10

    • a valósághoz való viszony alapján
    • eltérő hordozók szerint
    • tematika és stílus alapján
    A mozgóképi elbeszélés alapjai

    5

    • történet és cselekmény
    • beállítás és jelenet
    • a mise en scene és az elbeszélő montázs eszközei
    • tér/időszervezés jellegzetességei
    Médiumok, tömegkommunikáció

    10

    • közvetlen és közvetett kommunikáció
    • kommunikációs eszközök
    • globális és lokális kultúra
    A nyilvánosság története

    5

    • áttekintés az ókortól napjainkig
    • technikatörténet
    A média funkciói

    12

    • információ
    • szórakoztatás
    • a befolyásolás technikái (szabadidő-áru, szerialitás)
    A nyomtatott média néhány jellegzetes szövegtípusa

    8

    • közéleti napilapok
    • a bulvársajtó (tabloidok)
    • a közbeszéd tematizálása
    A televízió jellegzetes műsortípusai

    16

    • a hír, hírműsorok
    • közszolgálati és kereskedelmi csatornák összehasonlítása
    • a reklám, célközönség, műsorsávok
    • beszélgető műsorok
    • a szappanoperák világa


    12-13. évfolyam

    Célok és feladatok

    A 11. évfolyam egésze részt vesz a média és mozgóképkultúra oktatásban, ezzel szemben a 12-13. évfolyamon ez választható tárgy. A 12. évfolyamon heti 2 óra, a 13-on heti 3, amelyhez kötelező jelleggel párosul a filmklub heti rendszerességgel.

    A legfontosabb cél változatlanul a mozgóképi szövegértés képességének fejlesztése, az önálló és kritikus befogadói magatartás kialakítása, mélyítése, az audiovizuális média társadalmi szerepének, működésének megértése, s ez egyben a személyiségfejlesztés egyik alapvető eszköze.

    Az előző évfolyamon alapszintű mozgóképnyelvi, médiaismereti tájékozottságot szereztek a tanulók. A 12-13. évfolyamokon a filmnyelvi tájékozottság és kifejezőkészség fejlesztése mellett a filmtörténet legfontosabb állomásainak ismerete, stílustörténet, műismeret, a műfajismeret elsajátítása a cél. Az eltérő alkotói és nézői szerep, a magas- és a tömegkultúra viszonyrendszerében történő műelemzés, egy-egy alkotó életművének megismertetése fontos eleme a tárgy oktatásának éppúgy, ahogy a tantárgyi integrációra való törekvés (irodalom, zene, képzőművészet, történelem, szociológia, pszichológia, esztétika, társadalomismeret, stb.) A médiaismereti anyag elsősorban a médiaintézmények gazdasági, politikai, jogi, etikai, kulturális rítusai működésének vizsgálatával bővül, mélyül a médiaszövegek befogadásának elemzése, a hatásmechanizmusok elméleti megközelítése. A média szocializáló, befolyásoló, manipulatív szerepének, a tapasztalt valóság és a valóság médiareprezentációja közötti összefüggések, különbségek felismertetése, elmélyítése, ezek okainak vizsgálata (kisebbségek, különböző kultúrák tekintetében) a feladat. A 12-13. évfolyamokon fokozatosan erősíteni kell a fogalmi gondolkodást, az absztraháló készséget, a szaknyelv használatát, az ismeretek alkalmazását a műelemzések során. Az önálló, kreatív gyakorlati feladatok elvégzése változatlanul meghatározó szereppel bír.

    Belépő tevékenységformák

    A 11. évfolyamban alkalmazott tevékenységformák adaptálhatók a továbbiakban is, de megjelenhetnek az önálló írásművek

  • Műelemző esszé (egy mű részletes értelmező elemzése, egy alkotó megadott pályaszakaszának ismertetése, egy stílustörténeti korszak ismertetése, műfaji elemzés, stb)
  • Média miniesszé (ez elősegíti az írásbeli érettségi feladatmegoldását)
  • Filmklublátogatás

  • 12. évfolyam

    64 óra
     

    Témakörök Óraszám Tartalmak
    Mozgóképnyelv

    15

    A látvány mozgóképnyelvi megszervezése
    • az elbeszélő helyzete a mozgóképnyelvi szövegben( leíró, szubjektív)

    A montázs szerepe a jelentésalkotásban

    • montázselméletek
    • lineáris, párhuzamos, szeriális
    • asszociációs montázs
    • belső montázs

    A valóság és a mozgókép viszonya

    • a szerepjáték
    • dokumentumfilm
    • valóság és televízió
    • hitelesség kérdése
    A mozgóképi szövegek rendszerezése

    20

    Filmműfajok, műfajfilmek
    • magas- és tömegkultúra
    • stílus, kézjegy, szerzőiség
    • archetípusok
    • néhány jellemző műfaj(western, melodráma, bűnügyi filmek
    • filmsztár. médiasztár
    A média társadalmi szerepe

    15

    A mediatizált közlésmód
    • napirend-kijelölés
    • sokszínűség és egyenkultúra
    • virtuális közösség
    • hatáselméletek (kultivációs kutatások, a média rítusai)
    Jellegzetes médiaszövegek, műsortípusok

    14

    • A híradó
    • A sorozatok típusai
    • A reklám és a klip
    • A valóságshow – benne leszek a tévében, az interaktivitás mint igény


    13. évfolyam

    87 óra
     

    Témakörök Óraszám Tartalmak
    A mozgóképi szövegek rendszerezése

    50

    Szerzői film, tömegfilm

    Stílustörténeti korszakok

    • szovjet avangarde
    • német expresszionizmus
    • tiszta film, szürrealizmus
    • francia lírai realizmus
    • olasz neorealizmus
    • a modern film irányzatai
    • a magyar film 1945 előtt
    • az 50-es évek
    • a 60-as évek magyar újhulláma
    • a 70-es évek
    • kortárs magyar film
    • kortárs európai film
    • kortárs Hollywood

    Elbeszélés-elméletek

    • a hollywoodi elbeszélés
    • a modern filmek elbeszéléstechnikája
    • a posztmodern elbeszélés
    A média társadalmi szerepe

    25

    • A közönség állampolgári, nemi, fogyasztói szerepei
    • A médiaintézmények
    • A mediatizált nyilvánosság jogi, etikai környezete
    • A nyilvánosság morális, politikai, jogi, határai, az ábrázolás normái, a személyiség védelme, a médiaerőszak
    • A valóság médiareprezentációja – ideológia és politika, valóság és virtualitás viszonya
    Jellegzetes médiaszövegek, műsortípusok

    20

    • A hírek objektivitása, hír és vélemény
    • Tematikus csatornák
    • A hiteles médiaszemélyiség
    • Az új médiumok(multimédia és internet)

    A továbbhaladás feltételei

    A tanuló legyen tisztában a mozgóképi kifejezésmód formanyelvével, ezt tudja alkalmazni műelemzések során. Ismerje a magaskultúra és a tömegkultúra közötti témaválasztás-, stílus-, formanyelv-, elbeszélésmódbeli különbségeket. A filmtörténeti, stílustörténeti korszakokban néhány meghatározó alkotó műveinek, a magyar filmtörténet meghatározó korszakainak, műveinek, alkotóinak ismerete. Önállóan elkészítette a projektfeladatát (video etűdök, riportok, felmérések, fotósorozat, iskolai események képes beszámolói, stb. és hozzá tartozó munkanapló beadása). Tisztában van a média működési mechanizmusaival, befolyásolási technikáival, tudatosan alakítja saját befogadási szokásait. A tanulók ismereteiket , véleményüket szóban és írásban szabatosan tudják kifejezni.

    Filmek, filmválasztás

    A tantervben tudatosan nem jelöltünk meg filmlistát. A filmkánon csak kialakulóban, igen képlékeny és állandóan változó, bővülő - azaz aligha beszélhetünk a meglétéről. Nincs szándék a legjelentősebb művek megnevezésére, ajánlott filmlistát a Korona Kiadó Tanári kézikönyve és a Médianavigátor honlap tartalmaz. Természetesen az ott felsoroltakon kívül is szabad a választás, a kortárs filmeket, televízió műsorokat pedig mindig a tanárnak kell beépítenie a tananyagba. Fontos, hogy a film verbális és képi kifejezésmódjai összhangban legyenek a tanulók élettapasztalataival, életkorával, a korhatár szabályokat be kell tartani. Az érettségi vizsgakövetelményekre való tekintettel a magyar és az egyetemes szövegek aránya nagyjából 40-60%, a kortárs film jelenléte kb. 30%-os lehet.

    Taneszközök

    Technikai feltételek

  • Televízió
  • Videó, videokazetták a felvételekhez
  • DVD lejátszó
  • Kamera
  • Számítógép, megfelelő szoftver
  • Fényképezőgép
  • Multimédia CD-k
  • Műsoros videokazetták, DVD-k
  • CD-ROM
  • Multimédia stúdió
  • Video és multimédia projektor
  • Mozi
  • Iskolánkban a felsoroltak rendelkezésre állnak.

    Ajánlott tankönyvek

    Horváth Beáta: Média és mozgóképkultúra 8. osztály (Nemzeti Tankönyvkiadó, 2004)
    Hartai László-Muhi Klára: Mozgókép és médiaismeret I-II. (Korona Kiadó, 2004)
    Film és médiaelméleti szöveggyűjtemény (Korona Kiadó, 2002)
    Tanári kézikönyv (Korona Kiadó, 2003)

       
     


    Tantárgyi programok