A program célja:
A tanulási képességek fejlesztésére különös gondot kell fordítani, hogy a
gyerekek rendelkezzenek azzal az általános eszköztudással, amely a tantárgyak
eredményes tanításának, a tanulók sikerességének nélkülözhetetlen föltétele. Az
eszköztudás ápolása nemcsak a hiányok, hiányosságok pótlását jelenti, hanem az
életkornak megfelelő, tervezett és tudatos továbbfejlesztést is, hiszen ez a
közoktatás teljes vertikumában alapvető pedagógiai követelmény.
Tanulmányi területek
- A tanulással és tanítással kapcsolatos alapproblémák
feltérképezése.
- Tanulás és motiváció: az iskolához való viszony
befolyásolásának közvetett és közvetlen módszerei.
- A tanulás külső körülményei és belső föltételei.
Tanulás és fizikai állapot. Beállítódás a tanulásra. Az önismeret és a belső
egyensúly szerepe a tanulásban.
- Koncentráció és figyelem a tanulás során. A figyelmi
képesség fejlesztésének területei és módszerei.
- Beszéd és tanulás. a szóbeli kifejezőképesség
fejlesztése. Beszédtechnikai gyakorlatok. A beszéd műfajai. A beszéd
átélése, előadás és beszédgyakorlat.
- A hangos olvasás biztonságának hatása a gyermeki
fejlődésre. A hangos olvasás képességének fejlesztése.
- Az értő néma olvasás szerepe a tanulásban. Az
olvasás hatékonyságának, a szövegértés mértékének és az olvasás sebességének
fejlesztése.
- Dinamikus olvasás. Olvasásfejlesztés számítógépes
programmal.
- Az emlékezet szerepe a tanulási teljesítményben. Az
emlékezeti munka fejlesztése. Rögzítési módszerek. A jegyzetelés,
vázlatkészítés, a lényegmegragadás tanítása.
- A gondolkodás szerepe a tanulásban. Problémamegoldó
gondolkodás a tanításban. A fogalmak jelentésének feltárása és ennek
jelentősége a tanulásban. Gondolkodási sémák, kreativitás. A képzelet
fejlesztése. Gondolkodási technikák.
- Az önművelés képességének jelentősége a tanulásban.
Könyvtárhasználat, médiahasználat. Önfejlesztés.
Órakeretek
7. évfolyam: első három hét ( 15 alkalom, epochális óra)
8. évfolyam: két kisepocha (10 alkalom, epochális óra)
11. évfolyam: hat hét (30 alkalom, epochális óra)
7. évfolyam
(15 epochális óra)
1. A tanuláshoz való viszony formálása
Mire való az iskola?
Jó és rossz élmények az iskolában
Levél az iskoláról
Iskola és család
Nehézségek a tanulásban
A jó tanár és a jó diák
Iskolatársak és a tanulás
A tanulás mestersége
2. A tanulási szokások feltárása és alakítása
Tanulási módszereim
Tanuláshoz való viszonyom, tanulási
szokásaim
Jó szokások, rossz szokások
Tanulás csoportban, az iskolai órán
Egyéni tanulás, otthon
Munkarend, napi ritmus
Tanulási tanácsok
Új szokásrend, elhatározások
3. A tanulás körülményei, külső és belső feltételei
Munkakörülmények az iskolában
Munkakörülmények otthon
Tanulósarok, íróasztal
Rend, rendezettség, rendszeresség
Zajok és csend tanulás közben
Megvilágítás, fény
4. Hangos, kifejező olvasás
Olvasás és beszéd
A felolvasás
Beszédtechnikai eszközök használata
Felolvasás felkészülés után
A blattoló olvasás
Saját szövegek felolvasása
5. Az emlékezet fejlesztése
A lényeg megragadása
Kulcsszókeresés, vázlatkészítés
Írott szöveg jegyzetelése
Elhangzó szöveg jegyzetelése
Emlékeztető, kivonat készítése
8. évfolyam
(10 epochális óra)
1. Az emlékezet fejlesztése
Módszerek az emlékezet erősítésére
A lényeg megragadása
Kulcsszókeresés, vázlatkészítés
Írott szöveg jegyzetelése
Elhangzó szöveg jegyzetelése
Emlékeztető, kivonat készítése
2. Olvasásfejlesztés számítógéppel
Percepciós gyakorlatok
Olvasástechnikai gyakorlatok
Regressziólátás
Az olvasás szellemi tényezőinek
fejlesztése
Szövegértési gyakorlatok
11. évfolyam
(30 epochális óra)
1. Gondolkodásfejlesztés
Tanulás és gondolkodás
Gondolkodási szokások
Problémamegoldó gondolkodás
Kreativitás
Érvelés, bizonyítás, vita
2. Tájékozódás a tudás világában
Értékrend, ítéletalkotás
Információk feldolgozása
Rádió, televízió, film
Könyv
3. A koncentrációs képesség fejlesztése
Környezetünk észlelése
Egyirányú figyelem, figyelemmegosztás
Koncentrációs gyakorlatok
Megfigyelési gyakorlatok
Aktivitás és passzivitás a tanulás során
4. Kifejezőképesség beszédben
Felelés, prezentáció
A beszéd technikája
Idegen szavak használata
Témaismertetés, kiselőadás
Beszédgyakorlatok
Értékelés
A tanulók év elején bemeneti tesztet írnak. Év közben nincs számszerű
osztályozás, az epocha végén és/vagy a félév végén szöveges értékelést kapnak.
Az év végi kimenő tesz alapján vizsgálható a változás.
Taneszközök
A programot oktatócsomag segíti, mely a következő részekből áll:
Könyv a tanulásról (tankönyv)
A tanulás tanítása (tanári kézikönyv)
Dinamikus olvasás szoftver
Dinamikus olvasás programfüzet
TMT videokazetta