Tantárgyi programok | |||
|
A természettudományi tárgyak közép- és emelt szint oktatásának jellegzetességei
A képzés során a tanulóknak lehetősége nyílik, hogy önálló vállalás alapján természettudományi tárgyakat válasszanak. A természettudományos tantárgyak oktatása 12-13. évfolyamon két szinten történik. Az ún. A-csoportok elsősorban az emeltszintű érettségi követelményeit teljesítik, míg a B-csoportok az adott tantárgy iránt csupán érdeklődők számára van meghirdetve. Az A csoportok heti öt órában, a B csoportok heti 3 órában kerülnek megszervezésre.
A középszintű érettségire való készülés mindkét csoportból megvalósítható, részben egyéni tanrend alapján. A kurzusok építenek az alsó középfok képességfejlesztési eredményeire, de önálló programmal a közép ill. emelt érettségi követelményeinek teljesítését tűzik ki alapvető célul. Tekintettel arra, hogy önálló zárt programmal hirdetjük meg valamennyi természettudományos diszciplina érettségi felkészítő kurzusait, az AKG mindhárom képzési irányában összehangolt egységes csoportokat hirdetünk és szervezünk meg, függően a jelentkezők számától, munkarendileg összehangolva, figyelemmel az eltérő előképzettségre. .
A tanterv ősszeálításakor az Országos Közoktatási Intézet tantervi adatbankjában az OKI96ÉKPBI11-12 változat alatt szereplő minősített tantervet vettük alapul, annak helyi adaptációja az AKG 12-13. évfolyamos természettuományos tantárgyi programja.
Biológia
Az AKG 12-13. szabadon választható tantárgyként ajánlja. A Fizika, a Földrajz és a Kémia mellett választhatják azok a diákok, akik biológiából érettségi vizsgát akarnak tenni, de azok is akik csupán érdeklődnek a tantárgy iránt. Míg a korábbi évfolyamok tantervei az életkori specifikumokat figyelembe vevő tananyagstruktúrákat tartalmaztak, addig a 12-13. évfolyam Biológia tantervében a rendszerbe állított tudományos ismeretek váltak meghatározóvá. Emellett arra kínál lehetőséget, hogy a diákok szemlélete a lehető legtermészetesebb módon váljon természetközelivé. A 12-13. évfolyam Biológia tanterve elegendő ismeretet nyújt mind az érettségire készülő, mind pedig a szakirányú felsőfokú továbbtanulást választó diák számára, mivel áttekinti a sejttan, a molekuláris biológia, a genetika, a szövettan, a növény-, állat- és emberélettan, az ökológia, a populációgenetika, a rendszertan, az evolúció- és a viselkedéstan fő témaköreit. Az egyes témakörökhöz szervesen illeszkednek a tantervben tervezett biológiai kísérletek.
Cél
A biológia tárgy a természetismeret részeként a korszerű természettudományi tudás és a természetszemlélet közvetítésére vállalkozik. Az élettudományokat úgy mutatja be, hogy azt tudománytörténeti, természetbölcseleti közegbe ágyazza, s mindenkor megkeresi a lehetséges kapcsolódási pontokat a társtudományok felé is.
A tárgy célja, hogy bemutassa az élőlények evolúcióját és rendszertanát, a molekuláris biológiát, a genetikát a sejtbiológiát, a szövettant, az ökológiát, az etológiát valamint a növényi,- állati és emberi élettant. Az élőlények életműködésének tárgyalásával párhuzamosan cél az azokal kapcsolatos egészségtani ismeretek elsajátítása is.
Követelmény
Az emelt, illetve középszintű érettséginek megfelelő követelmények.
Értékelés
ld. Alapképzés (7-10) – Értékelés módja
Fizika
Az AKG 12-13. szabadon választható tantárgyként ajánlja. A Biológia, a Földrajz és a Kémia mellett választhatják azok a diákok, akik fizikából érettségi vizsgát akarnak tenni. Míg a korábbi évfolyamok tantervei az életkori specifikumokat figyelembe vevő tananyagstruktúrákat tartalmaztak, addig a 12-13. évfolyam Fizika tantervében a rendszerbe állított tudományos ismeretek váltak meghatározóvá. A Fizika tantervben a kölcsönhatások témái továbbra is kiemelt fontossággal szerepelnek, a megmaradások és kiegyenlítődések középpontba állításával. A tanterv gondot fordít az önkényes megállapodások természettörvénytől való megkülönböztetésére, valamint a történeti szemlélet érvényre juttatására.
Továbbá:
A 12. és 13. évfolyamon A-csoportban azoknak a tanulóknak tanítunk fizikát, akik emeltszintű érettségit tesznek a tárgyból. A cél az, hogy heti minimum 5-5 órát alapul véve, a lehetőség szerint fejlett természettudományi szemléletmódot alakítsuk ki a növendékekben, az alsóbb évfolyamokon tanult fizika tananyag teljes újrafeldolgozásával, és bővítésével. A már tanultakat gyorsabb ütemben feldolgozva, jut elég idő az új részletek tanítására-tanulására.
Cél
Értelmezzék újra a tanulók a mechanikai alapfogalmakat magasabb szinten. Ismerjék meg a mozgás okait. Tanulják meg a munka, teljesítmény és energia fogalmait. Szerezzenek ismereteket a gravitációs kölcsönhatásról, a mechanikai rendszerekről. Tanulmányozzanak néhány fontosabb periodikus mozgást, a bolygómozgás tanulása kapcsán alakuljon világképük. Szerezzenek tájékozottságot a több testből álló mozgó rendszerekről. Ismerjék meg a kiterjedt testek mechanikáját. Ismerjék meg az ideális és reális gázokat, a folyadékok termikus és mechanikai tulajdonságait. Szerezzenek ismereteket a szilárd testek termikus és rugalmas tulajdonságairól. Ismerjék meg a halmazállapot-változások magyarázatát Tanulmányozzák a folyadékok felületi jelenségeit, a fontosabb fénytani jelenségeket, sajátítsák el a törvényeket. Ismerjék meg az elektrosztatika jelenségeit és tanulják meg e jelenségek jellemzését. Ismerkedjenek meg az egyenárammal és az állandó mágneses mezővel, a változó mágneses mezővel. Ismerjék meg az elektromágneses mező tulajdonságait, az elektromos vezetési jelenségeket a különféle halmazállapotú anyagokban. Ismerkedjenek meg a modern fizikai diszciplinák alapvető fogalmaival. Szerezzenek ismereteket a több testből álló mozgó rendszerekről.
Követelmény
Az emelt, illetve középszintű érettséginek megfelelő követelmények.
Értékelés
ld. Alapképzés (7-10) – Értékelés módja
Földrajz
Az AKG 12-13. szabadon választható tantárgyként ajánlja. A Biológia, a Fizika és a Kémia mellett választhatják azok a diákok, akik földrajzból érettségi vizsgát akarnak tenni.
Cél
A tanterv a földrajz tantárgyból érettségizők, illetve érdeklődők számára készült. Tananyagrendszere a 10. évfolyam végéig elsajátítandó ismereteken alapul. A tanterv a tantárgyhoz kapcsolódó objektivációkat igyekszik komplex módon feldolgozni és tartalmukban bővíteni abban a meggyőződésben, hogy a földrajz nélkülözhetetlen a jelen és a jövő világának megértéséhez. Mivel "zsugorodó" világunkban fokozott nemzetközi hozzáértésre van szükség a gazdasági, politikai, kulturális, környezeti és biztonsági problémák széles körének megoldásában való hatékony együttműködéshez, ezért - a földrajz integráló szerepének bemutatása révén - korunk kihívásaira történő megoldáskeresés is célja a földrajztanulásnak. Mivel az elsődleges cél az érettségi vizsgára való sikeres felkészülés, ezért nagyobb hangsúlyt kell helyezni az adatszerű információk, továbbá a széleskörű és biztos topográfiai ismeretek elsajátítására. A tanulóknak fel kell készülniük az egyes témákhoz tartozó ábrák, diagramok, kartogramok értelmezésére, magyarázatára, számítási, logikai feladatok megoldására. Gondot kell fordítaniuk a tudománytörténet áttekintésére, neves hazai és nemzetközi földrajztudósok, felfedezők munkásságának megismerésére. A feladatokat kommunikációs helyzetben oldják meg a tanulók, mivel az érettségi vizsgán az a cél, hogy a diák összefüggően, szabatosan, a szaktudományos kifejezéseket használva meggyőzően adjon számot az elsajátított ismeretekről és képességekről.
Követelmény
Az emelt, illetve középszintű érettséginek megfelelő követelmények.
Értékelés
ld. Alapképzés (7-10) – Értékelés módja
Kémia
Az AKG 12-13. szabadon választható tantárgyként ajánlja. A Biológia, a Fizika és a Földrajz mellett választhatják azok a diákok, akik földrajzból érettségi vizsgát akarnak tenni.
Cél
A gimnáziumi kémiatanítás alapvető célja, hogy a természet törvényeinek megismerése, a kémiai anyag tulajdonságainak és átalakításainak közvetlen tanulmányozása alapján nyújtson korszerű, továbbfejleszthető kémiai műveltséget. E műveltségtartalmával járuljon hozzá a tudományos világnézet kialakításához a dialektikus gondolkodás fejlesztéséhez, a tanulók képességeinek és személyiségének kibontakoztatásához.
A cél megvalósítása érdekében a kémiatanítás fő feladatai:
Járuljon hozzá a természettudományos műveltség megalapozásához az anyagi világ egységének azon belüli sokrétűségének bemutatásával valamint az anyag különböző komplexitású struktúrájának megismerése révén;
Fejlessze a természettudományos gondolkodást az anyag tulajdonságainak az anyag szerkezetén lapuló magyarázataival, az anyagszerkezet és az anyagi átalakulások közötti kapcsolatok továbbá az anyagi átalakulások és az energiaváltozások közti kapcsolatok értelmezésével, indoklásával, bizonyításával;
Nyújtson ismeretanyagot az anyag alapvető tulajdonságainak, szerkezetének, általános mozgástörvényeinek megismerése útján, különös tekintettel a változásokra;
Tegye képessé a tanulókat az életkoruknak megfelelően a megismert tények és összefüggések alapján következtetések levonására ítéletalkotásra, a jelenségek közti hasonlóságok és különbözőségek felismerésére a kölcsönhatások meglátására;
Mutassa be a kémia gyakorlati jelentőségét, a kémiának a társadalom anyagi életében betöltött szerepét a gyakorlati hasznosítás alapján, valamint értelmeztesse a kémiai termelésnek és a termékek felhasználásának felelősségét;
Neveljen az anyagi termelés és tudományos megismerés közötti összefüggések felismerésére, jelentőségükre a társadalom életében emelje ki az ember és a természet, az ember és környezete kapcsolatát;
Támaszkodjon a lehető legnagyobb mértékben a diákok önálló ismeretszerzésére, a közvetlen tapasztalataira az önálló kísérleti munkára;
Segítse elő a tudományos kommunikációra és a tudományos gondolkodásra nevelést és a permanens önművelési képességek fejlesztését;
Alakítson ki megfelelő önállóságot a számítási feladatok megoldásában, fordítson gondot a mennyiségi szemlélet fejlesztésére az ábrák táblázatok grafikonok adatainak elemzésére és értelmezésére;
Készítse fel a tanulókat a továbbtanulásra, őrizze a nyitottságot más tudományok iránt illetve a gyakorlati életben, a termelésben való részvételre;
Követelmény
Az emelt, illetve középszintű érettséginek megfelelő követelmények.
Értékelés
ld. Alapképzés (7-10) – Értékelés módja
A 12-13. évfolyamon az egyes tantárgyak programja az alábbi témaköröket tartalmazza:
Biológia A csoport (emelt szintű képzés)
Biológia B csoport (középszintű képzés)
12. évfolyam
Az élet keletkezésétől a többsejtűek megjelenéséig (8 óra)
A mikroszkóptól a sejtek felépítéséig (16 óra)
Szövetektől a szervrendszerekig (6 óra)
Amit látunk – avagy szépek vagyunk vagy csúnyák (8 óra)
Sejtjeink táplálása (21 óra)
Szervrendszereink irányítása (10 óra)
Természetes vagy mesterséges utód? (10 óra)
A vég (15 óra)
13. évfolyam
1. A viselkedéstan alapjai (8 óra)
2. Gének és tanulás (18 óra)
3. Társas lények (15 óra)
4. Agresszió (20 óra)
5. Párkapcsolat (20óra)
Fizika A csoport (emelt szintű képzés)
Fizika B csoport (középszintű képzés)
12. évfolyam
1. Jelenségek folyadékokban és gázokban.
2. Hőtani jelenségek a légkörben. A lokális és globális meteorológia
3. Optika a mindennapokban, az optikai eszközök működése,
4. A hétköznapok forgómozgásai.
5. Hullámmozgás, hangtan
6. A XIX. század fizikája
13. évfolyam
7. Fizika a XX. század elején
8. Fizika a II világháborúban és a Hidegháborúban
9. Fizika a XX. század második felében
- Gyorsítók (4 óra)
10. Hol tartunk most?
Földrajz A csoport (emelt szintű képzés)
12. évfolyam
1-2. | Bevezetés, balesetvédelem, szintfelmérés |
3-30. | Csillagászat - A csillagászat kezdetei (neolitikumi, ókori csillagászattörténet, más, archaikus kultúrák csillagászata, a „legfrappánsabb” gondolatmenetek) - A középkor és az újkor nagy csillagászai, eredményeik - Kozmológia - A Naprendszer - A Föld mozgásai - Az űrkutatás legújabb eredményei |
31-40. | Tájékozódás - Hagyományos helymeghatározási módszerek - Térképismeret (térképfajták, térképészet-történet, jelek, vetületek) - Naptártípusok, naptártörténet - Űrfelvételek, légifotók, és alkalmazási területeik - A GPS |
41-54. | A GIS az elméletben és a gyakorlatban |
55-80. | A Föld - Szerkezetről, lemeztektonikáról konkrétabban, kortárs és hajdani írások alapján - Kőzettan elmélet és gyakorlatok - Vulkanológia, szeizmológia |
81-100. | A légkör - Légkörfizika- és kémia - Szelek, szélrendszerek, helyük az általános légkörzésben - Meteorológia |
101-130. | A vízburok - Folyóvizek (típusok, jellemzőik, topográfia) - Állóvizek: tavak (típusok, jellemzőik, topográfia) - Tengerek, óceánok (fizikai, kémiai jellemzőik, élőviláguk, geológiájuk, kutatásuk története…) - Felszín alatti vizek (fajtáik, munkájuk, stb.) |
131-150. | A környezetvédelem főbb
problémái - A föld, a vizek és a levegő károsításának főbb színterei, kémiai, fizikai alapokkal, felelősségünk állami és magán szinten - Környezettudatos gazdálkodás, bányászat, építkezés, háztartásvezetés… |
151-154. | Biogeográfia - a földrajzi övezetesség áttekintése |
115-160. | A földfelszín formakincse
és talajtan - Talajtípusok, vizsgálati módszereik - A tengerek, folyók, a jég és a szél felszínformálása - A barlangok kialakulása, a karsztosodás folyamata |
13. évfolyam
1-75 | Regionális földrajz,
kontinensek földrajza (A kontinensek természet, társadalom és történeti földrajza. A földrész földtörténete, jelenlegi arculata, jellegzetes morfológiai elemei, azok kialakulása, ásványkincsei, benépesülése, nagy kultúrái, azok berendezkedése, gazdálkodásuk, tanulságaik, jelenlegi felosztásuk, regionális kapcsolataik, azok természet,történeti,- és társadalomföldrajzi alapjai, nemzetiségei, iparuk történeti és jelenlegi központjai, változása, főbb profiljai, lemaradó és húzóágazatai, kereskedelmük, politikai berendezkedésük, vallásföldrajzi vonásaik, infrastrukturális helyzetük, energia gazdaságuk, legsúlyosabb problémáik, urbanizációs és népesedési tendenciáik stb. |
1-25. Az Európai Unió, és az Unión kívüli Európa | |
26-40. Ázsia | |
41-50. Észak Amerika | |
51-58. Latin-Amerika | |
59-66. Afrika | |
66-75. Ausztrália és Antarktisz | |
76-110. | Általános társadalomföldrajz |
76-83. Népességföldrajz, urbanisztika (a népességnövekedés szakaszai, a népesség összetétele, településtere, eloszlása, kis, és nagy települések, kialakulásuk, típusaik, jellegzetes fajtáik vidékenként, …) | |
84-110. A változó világ (a gazdaság tendenciái, regionális tömörülések, és multinacionális vállalatok, a világgazdaság történetének főbb tendenciái, állam és gazdaság kapcsolata, a pénz forgalma, adósságválság, az ENSZ, A Világbank, és a Valutaalap szerepe, a gazdaság erőforrásainak állapota, az infrastruktúra térnyerése) | |
110-145. | Magyarország földrajza |
110-126. Magyarország
természetföldrajza (földtörténete, geológiája, táji kerete, és annak
következményei történeti vízrajza, természeti adottságai, ásványkincsei,
éghajlata, talaja, természetes növénytakarója, állatvilága, különleges
értékei, Nemzeti Parkjai) 126-132. Magyarország tájai (Alföld, Kisalföld és az Alpokalja, a Dunántúli-dombvidék, a Dunántúli-középhegység, az Északi-középhegység) |
|
132-145. Magyarország
társadalmi, gazdasági élete (132-137: Népességünk, településföldrajzunk: A magyarság földrajzi elhelyezkedése, a határon túli magyarság csoportjai, népesedési folyamatok Magyarországon, nemzetiségeink, népmozgások az országban, rendszeres, és egyszeri vándorlások, településhálózat, városhálózatunk, Budapest helyzete és szerepe) (138-145: Gazdaságunk: (Ipar, mezőgazdaság, energiagazdaság, infrastruktúra) ágazataik, adottságaik, helyzetük, területi különbségek, közlekedés, nemzetközi gazdasági kapcsolataink, idegenforgalmunk, regionális különbségek okai és következményei, tennivalók) |
Földrajz B csoport (középszintű képzés)
12. évfolyam
1. Csillagászat (20 óra)
2. Tájékozódás (8 óra)
3. A GIS elméleti alapjai, felhasználási területei (8 óra)
4. A Föld (20 óra)
5. A légkör (13óra)
6. A vízburok (13 óra)
7. A felszín formálása és talajtan (8 óra)
8. Az éghajlati övek (6 óra)
9. Ismétlés összefoglalás
13. évf.
1. Általános társadalomföldrajz (30 óra)
Változások a világgazdaságban (10 óra)
Népességföldrajz, urbanisztika (20 óra)
2. Globális problémák és megoldásuk (11 óra)
3. Regionális földrajz (30 óra)
(Kialakulás, nagytájak, formakincs, földtörténet, geológia, ásványkincsek, hatásuk a gazdaságra, útleírások, stb.)Kontinensek természetföldrajza (16 óra)
(Benépesülése, nagy kultúrái, azok berendezkedése, gazdálkodásuk, tanulságaik, jelenlegi felosztásuk, regionális kapcsolataik, azok természet,történeti,- és társadalomföldrajzi alapjai, szociológiai vizsgálatuk, nemzetiségei, iparuk történeti és jelenlegi központjai, változása, főbb profiljai, lemaradó és húzóágazatai, kereskedelmük, politikai berendezkedésük, vallásföldrajzi vonásaik, infrastrukturális helyzetük, energia gazdaságuk, legsúlyosabb problémáik, urbanizációs és népesedési tendenciáik stb.)Kontinensek társadalomföldrajza (14 óra)
4. Magyarország földrajza (18 óra)
Természetföldrajz (8 óra)
Társadalomföldrajz (10 óra)
Kémia A csoport (emelt szintű képzés)
Kémia B csoport (középszintű képzés)
12. évfolyam
1. Atomok „mikroszkóp” alatt (12 óra)
Az atomok felépítése
Atomtörténet
A radioaktivitás
2. Az atomok szerelmi élete (18 óra)
A kémiai kötések típusai
Kristályrácsok
Kémiai reakciók típusai, jellemzőik
3. Légkör kémia (20 óra)
A légkör felépítése, kémiai összetétele
Oxigén és a légzés, ózon és a bőrrák
Szén-dioxid a borospincétől a globális felmelegedésig
Szén-monoxid az agresszív gáz
Kén-oxidok és a savas eső
Nitrogén-oxidok és az autók
Mitől nemesek a nemesgázok?
Globális problémák
Légszennyezettségi vizsgálatok
4. Vízkémia (20 óra)
A víz különleges tulajdonságai
Oldódás, oldatok
Vízkeménység
Vízben oldott ásványok
Vízben oldott ionok
Vízkémiai vizsgálatok
5. A laposelemtől az akkumulátorig (10 óra)
Elektrokémiai alapfogalmak
Elektrolízis
Galvánelemek
Redoxipotenciál
6. Konyhakémia (26 óra)
Kémhatás, savak és lúgok
Szappanok
Szervetlen vegyületek a konyhában – sók
Oxigéntartalmú szerves vegyületek a konyhában (alkoholok, karbonsavak)
Sütés, főzés, bepárlás és egyéb kémiai reakciók
13. évfolyam
1. Energiaforrások (16 óra)
Szerves kémiai alapfogalmak
Szénhidrogének csoportosítása
Földgáz, kőolaj, kőszén előfordulása, keletkezése, felhasználás, kémiájuk
Atomenergia
Megújuló energiaforrások
2. Táplálkozáskémia (18 óra)
Szénhidrátok csoportosítása, jellemzőik, emésztésük, édesítőszerek
Lipidek, jellemzőik, emésztésük
Fehérjék jellemzői, felépítésük, emésztésük
3. Gyógyszerkémia (10 óra)
A gyógyszerek csoportosítása
A gyógyszerek hatásmechanizmusa
Oxigéntartalmú szerves gyógyszerek
Nitrogéntartalmú szerves gyógyszerek
Szervetlen gyógyszerek
4. Erjesztőipar (10 óra)
5. Az örökítőanyag (18 óra)
A DNS felépítése
Fehérjeszintézis
Sejtciklus
Kromoszómák, gének
Géntechnológiák, klónozás, génmanipulált élelmiszerek
6. Összefoglalás- feladatmegoldás (15 óra)