Tantárgyi programok | |||
|
Alapelvek
A testnevelés és sport ismereteivel, értékeivel és funkciójával sajátosan összetett műveltségi terület, egyenrangú más műveltségi és kultúraterületekkel. A testkultúrára vonatkozó képességek és készségek fejlesztése a hagyományokon is alapuló, globálisan értelmezett általános és speciális mozgáskultúra megismerésén és elsajátíttatásán keresztül valósul meg. A pszichomotoros készségek és képességek tervszerű fejlesztése a mozgásműveltség s egyben az életmódszemlélet alakítását is jelenti. A tananyag kiválasztása és átadásának módja a tanulói személyiség egészének fejlesztését célozza – a teljes pszichomotoros egységet – és nem csak a motorium képzését. A testnevelés és sport felkészít – transzferálódó hatásaival – az élet- és munkanehézségek elviselésére, a kapcsolatteremtő képesség fejlesztésére, a szolidaritás, a tolerancia és a fair play szellemének megismerésére is. Az ember bio-, pszichikai természetéről ismereteket, meggyőződéseket, értékítéleteket alakít ki. Képessé tesz a környezetben végbemenő változások egészségügyi jelentőségének értékelésére, egyben összhangot teremt az egyéni tevékenység és életmód között. Higiéniai szokások alakításával az egészségfejlesztési eljárások, módszerek megismertetésével szükségleteket fejleszt az egészség megőrzése és fenntartása érdekében. A testnevelés a köznapi, kulturált viselkedés társadalmilag kialakult és hasznos mozgáskészletének elsajátítását, az alapvető viselkedési sémák alkalmazását segíti elő. Igényt kelt az esztétikus szép test, a szép biomechanikailag helyes testtartás kialakítására és fenntartására. Az iskolai testnevelés és sport aktívabb szerepvállalásra nevel, sajátos eszközein keresztül önkifejezésre, önmegvalósításra ad lehetőséget, de kitűnő eszköz a szocializálódás folyamatában is, mert az esélykülönbségek csökkentésének is eszköze. Ugyanakkor a vizuálisan is érzékelhető teljesítmény önbizalom erősítő, alkalmas a jobb képességűek kiválasztódására és ezáltal elősegíti a csoportképződést. Speciális kognitív, affektív-emocionális és motoros tudást biztosít. Mindezek következtében az iskolai testnevelés és sport pedagógiai, nevelési hatásai jelentősen meghaladják a tananyag elsajátíttatásának és számonkérésének a szintjét.
Célok
Egy sajátos- egész életen áttartó, a nemiségnek megfelelő-, életmódba beépülő testkultúrális tevékenységprofil kialakítása és a kreativitásnak teret biztosító, pszichomotoros cselekvőképes tudás megalapozása. Célja a játék- és sportkultúrában való tájékozódás, taxálható tudás kialakítása a játék- és sporttevékenység jellegzetes területein, az önálló testedzésre, sportolásra, mozgásos önkifejezésre való készség alakítása. Cél az aktívabb szerepvállalásra nevelés, ill. sajátos eszközein keresztül az önkifejezés, az önmegvalósítás. A mozgáskultúra kialakításán túl cél a szervezet edzettségi szintjének emelése, alakítása. Cél a sporttevékenységekben jelen lévő szocializációs folyamatok és tényezők alkalmazásával, felhasználásával az oktatási környezetben jelentkező egyenlőtlenségek mérséklése, a testnevelés és sport eszközrendszerével erkölcsi és akarati tulajdonságok alakítása. Cél a tanulók felelősségének kialakítása saját testi fejlődése érdekében. Cél, hogy a testnevelés követelményeivel és tevékenységével ösztönözze a tanulókat együttműködésre és kooperációra, fejlessze a konfliktusok kezeléséhez szükséges személyiségjegyeket: önismeretet, az önbizalmat, az alkalmazkodóképességet, a kudarctűrést. Cél a testi fájdalmat, az indulatokat leküzdeni tudó magatartásra, önuralomra, mások erejének tiszteletére és testi épségének a megóvására nevelés. Végül cél a megtanult testkultúrális tevékenységek kontrollált versenyhelyzetekben való alkalmazása, az iskolai, a kerületi, vagy egyéb bajnoki rendszerben való részvétel.
Fejlesztési feladatok, követelmények
I. Általános fejlesztési követelmények
1. Az egészséges testi fejlődés:
A tanulók az alkalmazás szintjén ismerjék a mozgástevékenységnek és a sportolásnak az egészséges életmódban betöltött szerepét. Rendszeresen végezzenek testedzést.
Tudatosan vegyenek részt egészséges testi fejlesztésükben, a biomechanikailag helyes testtartás kialakításában és fenntartásában, légzőtorna. Mentális képességek céltudatos fejlesztése. Életmódszemlélet kialakítása.
2. A mozgásműveltség fejlesztése:
Teljesítményképes tudás szintjén birtokolják az atlétikában tanult alaptechnikákat: futások, ugrások, dobások.
Akaraterő, állóképesség fejlesztése.
Sajátítsanak el támasz- és függőszereken egyszerűbb tornaelemeket és elemkapcsolatokat. A tornából tanult elemekből legyenek képesek összefüggő gyakorlatot végrehajtani. Követelmény, hogy fejlődjön önismeretük, együttműködési készségük, segítőkészségük, az ügyetlenebbekkel való szolidaritásérzésük, empátiájuk. szép mozgás iránti igényük, továbbá. bátorságuk, ügyességük, egyensúlyérzékük, lazaságuk, térérzékelésük, ritmusérzékük.
Tudjanak elfogadható szinten játszani két sportjátékot, ismerjék azok szabályait, alkalmazzák támadási és védekezési megoldásait. Követelmény az együttműködés értékének tudatosítása, kapcsolatteremtő képesség fejlesztése, kezdeményezőkészség, a másokkal történő hatékony együttműködés fejlesztése, a győzelmek-kudarcok, nehézségek leküzdése. Az ellenfél elleni kultúrált pozícióharc kialakítása, a fair play szellem, továbbá fejlődjön: térérzékelésük, labdaérzékük, kombinatív és taktikai érzékük, szabályokat elfogadó készségük.
Továbbfejleszthető szinten tudjon úszni, a megfelelő vízbiztonság kialakítása.
Sajátítsanak el önvédelmi fogásokat. Ismerjék fel egyéniségük erős gyenge oldalait.
3. A motorikus képességek fejlesztése
Érjenek el jelentős fejlődést maximális és gyorsasági erőben, állóképességben. Fejlődő tendencia jellemezze kondicionális és koordinációs képességeiket, mozgásos cselekvésbiztonságukat.
Életkoruknak megfelelően fejlett izomzattal legyenek képesek uralni testtömegüket a legkülönbözőbb feladathelyzetben. Motoros képességeiket fejlesszék, ez mutatkozzon meg atlétikai és tornateljesítményeikben. Ismerjék és alkalmazzák a képességeik fejlesztésére szolgáló eljárásokat.
Fejlődjön izomérzékelésük, ritmus- és reakcióképességük, térbeli tájékozódóképességük, legyenek képesek összerendezett mozgásokra, labilis egyensúlyi helyzetben is növekvő biztonsággal uralják testhelyzetüket.
4. A mozgásigény fenntartása
Jellemezze a tanulókat a játék- és sportkultúrában való tájékozottság, taxálható tudás a játék- és sporttevékenység jellegzetes területein, az önálló testedzésre, sportolásra, mozgásos önkifejezésre való készség.
A testnevelés és a sportolás sajátos eszközeivel hozzájárul ahhoz, hogy a tanulók életigenlő, az egészséget a saját értékrendjükben kiemelt helyen kezelő személyiséggé váljanak. Olyan fiatalokká, akik ismerik motorikus képességeiket, azok fejlesztésének, fenntartásának módját, ismerik és igénylik a mozgásos játék, versengés örömét. Megbecsülik társaik teljesítményét, cselekvésbiztosak, mozgásuk koordinált, esztétikus és kultúrált, felismerik a testnevelés és a sport egészségügyi, prevenciós értékeit, és a rendszeres fizikai aktivitás életmódjuk részévé válik.
A követelmények mozgósító hatása akkor érvényesül, ha azok a tanulót erőfeszítésre késztetik, de nem kilátástalanok. Ezt csak differenciált követelményekkel érhetjük el. A testnevelés és sport követelményeit úgy kell kialakítani, hogy ne okozzanak hátrányos megkülönböztetést. Az önhibáján kívül hátrányos helyzetben lévő tanuló is érezze: tiszteletben tartják személyiségét, segítik hiányosságai felszámolását, értékelik igyekezetét, fejlődését.
A tanulók tanórai teljesítményének megítélésekor saját korábbi teljesítményükhöz mérhető fejlődésüket ajánlatos figyelembe venni.
5. Óraszámok
7. | 8. | 9. | 10. | 11. | 12. | 13. | |
Összóraszám | 168 | 168 | 128 | 128 | 64 | 64 | 58 |
Heti elosztás | 3 óra/hét 2 úszás v. tornaterem |
3 óra/hét 2 úszás v. tornaterem |
3 óra/hét 1 alkalom |
3 óra/hét 1 alkalom |
2 óra/hét | 2 óra/hét | 2 óra/hét |
6. Értékelési rendszer
1. Egységes, mert a tantervben előírt tananyag elsajátítását és alkalmazását kell értékelni,
2. Differenciált, mert a legfontosabb értékelési elv, hogy ki honnan indult, hova jutott és ezért ő maga mit tett az órákon,
3. Az értékelés mindig a szorgalmat preferálja,
4. Az értékelés jelzi a tanuló felé, hogy merre tart, a pillanatnyi helyzetét, ill. igyekszik őt érdekeltté tenni,
5. Az értékelés szempontjait mindig ismertetni kell a tanév elején, hogy az mindenki számára érthető legyen,
6. Az értékelés félévente írásban történik, de emellett rendszeres, szóbeli értékelés szinte minden óra végén van, ill. a patrónusok felé negyedévente „helyzetjelentés” készül.
7. Pontozás: órai részvétel
50%-ig |
0 pont a kiindulás |
51-60%-ig |
2 pont a kiindulás |
61-70%-ig |
3 pont a kiindulás |
71-80%-ig |
4 pont a kiindulás |
81%.tól |
5 pont a kiindulás |
0-5 pontig: a fentiek (1-7. pont) egyénenkénti figyelembevételével
6 pont: Órai munka jeles, külső (iskolai sportköri, vagy egyesületi) értékelő szintén jeles, a kettő együtt 6 pontot érhet.
II. Részletes követelmények a 8. évfolyam végére
Cél, feladat |
Tananyag |
Fejlesztési követelmények |
Minimális teljesítmény |
Az óra rendjének, fegyelmének kialakítása, a szükséges szervezeti keretek kialakítása. |
Rendgyakorlatok: Vonulások, ellenvonulások, alakzatváltozások, testfordulatok. A testnevelésben alkalmazott rendgyakorlatok teljes köre. |
Az alakiság célszerűségének elfogadása. | Fegyelmezetten tudják követni az utasításokat. |
Iskolai és civilizációs ártalmak megelőzése, saját testtömeg feletti uralom fejlesztése | Gimnasztika: Általánosan és sokoldalúan fejlesztő szabadgyakorlatok, szabadgyakorlati alapformájú társas, kéziszer gyakorlatok. Testtartást javító, légzési, munkaártalmakat megelőző és ellensúlyozó gyakorlatok. Lányoknak zenés gimnasztika, aerobic. |
Legyen képes végrehajtani a megfelelő bemelegítéshez szükséges gyakorlatokat, tudja alkalmazni az erősítő, nyújtó gyakorlatokat. 1B, 3C. | Tudjon önállóan 8-1o gyakorlattal bemelegíteni. |
Mozgáskoordináció fejlesztése, a teljesítmény javulása és a sikerélmény megszerzése miatt felkelteni az érdeklődést a rendszeres futás iránt, melynek hatására javul a közérzet és a munkabírás, kondicionális képességek fejlődnek. Az egészségügyi szempont kiemelése. | Atlétika: Rajtok, vágtafutás, közepes iramú kitartó futás. Ugrások: távol- és magasugrás választott technikával. Dobások: hajítások, lökések. A futás technikája mutasson eltérést vágta- és kitartó futás esetén. Fejlődjön ugró- és dobóteljesítménye. Helyből távolugrás: fiú kb.18o-21o cm., lány kb. 16o-2oo cm, tömöttlabda dobás hátra: fiú /3kg/ 6,5-7,85 m, lány /2kg/ 6-7 m körüli teljesítmény. |
A helyes futótechnika kialakítása, fejlődjön a rajt- és futókészsége. 2A. Legyen képes futni folyamatosan: fiú kb. 1o percig, lány kb. 8 percig. 3A, 3B. Az ugrások, a dobások technikai végrehajtása közeledjen a készségszinthez. 2A, 3A. | Futástechnika mutasson eltérést vágta és tartós futás esetén. Fejlődjön ugró és dobó teljesítménye. |
Esztétikai nevelés, kultúráltság, bátorság, önuralom, kombinatív készség fejlesztése. Egymás segítése, a segítségadás fontossága. | Torna: Talajtorna: gurulóátfordulás előre, hátra és repülő gurulóátfordulás. Fejállás. Kézállás. Cigánykerék. Gerenda: hely- és helyzetváltoztatások. Ugrás: terpesz le-, átugrás., guggoló átugrás. RSG mozgásanyaga. |
Tudja és alkalmazza a torna munkavédelmi előírásait. Legyen tisztában a balesetmegelőzés szabályaival, az alkalmazás szintjén tudjon segítséget adni. 2B, 4A, 3C. Az egyes szereken tanult legalapvetőbb elemeket sajátítsa el készségszinten, a zenei és mozgásritmus összehangolása. 3C, 2A, 4A. | Legyen képes egy-egy elem bemutatására /szükség szerint segítségadás mellett/, talajtornában tudjon bemutatni legalább 3-4 elemből álló folyamatos gyakorlatot. |
Mozgásigény kielégítése, a közösségi nevelés fontossága /csapatjátékok/, egymás kölcsönös megbecsülése, játékélmény nyújtása, szabályok ismerete, fizikai és pszichikai képességek fejlesztése. | Testnevelési- és sportjátékok: Kézilabda, kosárlabda röplabda, foci legfontosabb játékelemei támadásban és védekezésben. Testnevelési játékok: motorikus képességeket fejlesztő, sportjátékokat előkészítő játékok. |
Legyenek képesek a legáltalánosabb támadási és védekezési megoldások végrehajtására. 2C, 3C, 4A. | Birtokoljanak olyan elemi játékkészséget, ami alkalmassá teszi őket a többiekkel való együtt játszásra. |
A szabadban végzett testedzés váljék tudatos, örömöt adó tevékenységgé. .Konfliktuskerülő magatartás kialakítása. Keringési- és légzési rendszer fejlesztése. | Egyéb sportok:: 1. Természetben űzhető sportok: futás, görkorcsolyázás, kerékpározása, túrázás. 2. Küzdősportok: egyszerűbb elemek, szabadulásfogásokból, lefogásokból. 3. Testtartásjavító gyakorlatok: Légzőgyakorlatok, a támasztórendszer deformitásait megelőző, ellensúlyozó gyakorlatok. |
A szabadban végzett tevékenység, testedzés váljék megszokott tevékenységgé. Ismerje a szabadtéri testedzés legfontosabb egészségi és balesetvédelmi rendszabályait. 1A, 1B, 4A. | Rendszeresen folytasson szabadtéri tevékenységet, értse, hogy a küzdősportok nem az agresszió eszközei, légzésszabályozás nyugalmi és stresszhelyzetben. |
Vízbiztonság | Úszás: A választott úszásnem, úszásnemek gyakorlása. |
További úszástechnikák elsajátítása. | Sajátítson el elfogadható szinten egy úszásnemet. |
Gyógytestnevelésre beosztott tanulók bekapcsolása az órai munkába, ügyelve arra, hogy az ellenjavalt feladatok helyett egyénre szabott gyakorlatokat végezzenek. | Könnyített és gyógytestnevelés: Egyéni gyógytorna gyakorlatok, légzést szabályozó gyakorlatok. |
Sajátítsák el a tanulók azokat a tantervi részeket, amelyek számukra nem ellenjavaltak, fokozatosan szokjanak hozzá, hogy a testnevelési órán azon gyakorlatok esetében, amelyeket nem végezhetnek, önállóan gyakorolják a számukra előírt gyógytorna feladatokat. | Legalább szinten maradjon, de inkább javuljon egészségi állapotuk. |
III. Részletes követelmények az alsó középfok végére
Cél, feladat |
Tanagyag |
Fejlesztési követelmények |
Minimális teljesítmény |
A feladatokhoz szükséges szervezeti keretek kialakítása. | Rendgyakorlatok: A testnevelésben célszerűséggel bíró rendgyakorlatok teljes köre. |
Alakiság szempontjából elfogadható végrehajtás. 1B. | A vezényszavak ismerete. |
Az alapformák pontos végrehajtására törekvés | Gimnasztika: Általánosan és sokoldalúan fejlesztő, előkészítő, 4-8 ütemű szabad, társas, kéziszer- és szergyakorlatok teljes köre. Aerobic zenére. |
Testtartásjavító, légzési és munkaártalmakat megelőző gyakorlatok.1B, 3B, 4A. | Legyen képes önállóan bemelegíteni az óra anyagára. |
A keringési és ventillációs rendszer fejlesztése, az aktuális állóképesség javítása, gyorsaság és ügyesség fejlesztése. | Atlétika: Futások |
Javuljon teljesítménye vágtafutásban, tartós futásban. 2A, 2B, 3B. | 12 perces futásban /Cooper teszt/ fiú 2400 m, lány 2000 m körüli eredmény. |
Bátorság, vállalkozó szellem, ugrókészség fejlesztése | Atlétika: Ugrások: 5-7 lépés nekifutással az egyén számára legelőnyösebb magasugró / ollózó, átlépő, flopp / és távolugró /guggoló, homorító / technika. Speciális előkészítő gyakorlatok: sorversenyek szökdeléssel, ugrógyakorlatok: talajon, átugrások, mélyugrások. Szökdelő, ugróiskola. |
Javuljon egyéni teljesítménye. 2A, 3B. | A versenyeken érzékelhetően javuljon ugróteljesítménye az előző évfolyamhoz képest. |
Gyorsasági erő fejlesztése. | Atlétika: Dobások |
Javuljon dobásban, lökésben. 2A, 3B. | Tömöttlabda dobás hátra: fiú (4 kg) 8,5-9,5 m, lány (3 kg) 6,5-7,5 m. kb. |
A fizikai, az esztétikai és a jellem pozitív értékeinek fejlesztése. Segítségnyújtás szükségessége, az egymás iránti felelősségérzet fejlesztése. | Torna: Talaj: fellendülés futólagos kézállásba, gurulás előre állásba, kézenátfordulás oldalra mindkét irányba, repülő gurulóátfordulás, összefüggő talajgyakorlat összekötő elemekkel a 9. és a 10. évfolyamon tanult elemekből. Szekrényugrás: fiúk: hosszában (4-5 rész) terpeszátugrás, keresztben guggoló átugrás, lányok: hosszában (4-5 rész) felguggolás-leterpesztés, keresztben zsugorkanyarlati átugrás mindkét oldalra. Gyűrű: fiuk: vállátfordulás előre, függésben lendület előre, terpeszugrás hátra, hátsó mérleg kísérletek, összefüggő gyakorlat a 9. És a 10. évfolyamon tanult elemek felhasználásával. Gerenda: érintőjárás, hintajárás, hármaslépés, 180 fokos fordulat két lábon állásban és guggolásban, mérlegállás, leugrás: függőleges repülés különböző feladatokkal. R.S.G.: íves és nyújtott kartartások variációi, törzsdöntés fokozatai, lábemelések, láblendítések, fordulatok. |
Önálló szabadgyakorlat tervezése és végrehajtása. A testtartást javító gyakorlatok önálló végrehajtása. A 9. Évfolyam anyagának nagyobb hatásfokkal ( intenzitás, időtartam, ismétlésszám ) történő végrehajtása, a kéziszerek ill. a szerek fokozottabb és tudatosabb felhasználásával A zenés feladatok hatásaként váljon a lányok mozgása nőiessé, kifejezővé. 1B, 2B, 2C, 3B, 3C. | Talajtornában tudjon bemutatni 3-4 elemből álló gyakorlatot, segítségadás mellett tegyen kísérletet a nehezebb elemek végrehajtására támasz- és függőszeren. Tudja követni a zene ritmusát. |
Kiscsoportba szerveződés (csapatok) szociológiai folyamatának átélése, kapcsolatteremtő képesség fejlesztése. | Sportjátékok: A négy alap sportjáték – kézilabdázás, kosárlabdázás, labdarúgás, röplabdázás- játszásához nélkülözhetetlen játékelemek. Testnevelési játékok. Floor ball. |
Legalább két sportjátékban legyen képes a legfontosabb támadási és védekezési megoldások megvalósítására. Ismerje a játékoknak a versenyszabályait és alkalmazkodjon ezekhez. 1A, 2D, 3C, 4A. Másokkal történő hatékony együttműködés, a játékkészség, a küzdőszellem, a térérzékelés, a kombinatív készség, a kezdeményező készség fejlesztése, labdaérzék fejlesztése, Fair play. | Játékban való aktív részvétel, törekvés a csapatjátékra. A választott labdajátékok technikai és taktikai eszköztárának ismerete ill. játék közbeni alkalmazása. A szabályok ismerete és betartása. |
Egészséges életmód kialakítása: szabadban végzett tevékenységek fontossága. A testi erő és ügyesség fejlesztése váratlan helyzetekben. |
Az atlétika megoldható mozgásanyagát, a sportjátékok erre alkalmas elemeit és a képességfejlesztés megfelelő gyakorlatanyagát a szabadban kell megoldani. A téli sportok és játékok, a különböző túrázási formák oktatása, űzése tanórán kívül. A küzdősportok gyakorlatanyagából: gurulások, esések, szabadulásfogásból. |
Tudatosodjon benne, hogy az egészségfejlesztő természeti tényezők fokozzák a fizikai munka hatását. 1A, 1B. Sajátítsa el a túrázáshoz szükséges ismereteket és mozgáskészséget. 4B Kerülje a veszélyhelyzeteket. Sajátítsa el az elkerülhetetlen támadások célszerű hárításának technikai elemeit. 2F. | A szabadban végzett mozgástevékenység váljék természetes igényévé, rendszeresen végezzen sport jellegű mozgást szabadban. Sajátítson el önvédelmi fogásokat. |
Gyógytestnevelésre beosztott tanulók bekapcsolása az órai munkába, ügyelve arra, hogy az ellenjavalt feladatok helyett egyénre szabott gyakorlatokat végezzenek |
Könnyített és gyógytestnevelés |
A tanulók egyéni gyakorlataikat pontosan hajtsák végre a korosztálynak és az állapotuknak megfelelő szériaszámmal és speciális szerekkel. Erősödjön a deformitás kompenzálását segítő izomfűző. Készüljenek fel az otthoni önkarbantartásra. | Ismerjék a számukra előírt gyógytorna feladatokat, azokat alkalmazni tudják. |
IV. Részletes követelmények a felső középfok végére
Cél, feladat |
Tananyag |
Fejlesztési követelmények |
Minimális teljesítmény |
A feladatok egységes, gyors végrehajtása. A tanulók mozgása legyen összeszedett, pontos, gazdaságos és a szabályoknak megfelelő. | Rendgyakorlatok: A gyakorlatanyag teljes köre, figurális alakzatok zenére. |
Érezzék meg a rendgyakorlatok egyöntetű végrehajtásában az erőt, a ritmust. 1B. | A szabályokhoz, alakzatokhoz, vezényszavakhoz kötött egyöntetű végrehajtás. |
Érzékeltetni a pontatlan végrehajtás és az igényes végrehajtás közötti különbséget. | Gimnasztika: Általánosan és sokoldalúan fejlesztő szabad-, szabadgyakorlati alapformájú társas- és kéziszer-gyakorlatok. Testtartást javító, munkaártalmakat megelőző gyakorlatok. |
Általánosan és sokoldalúan fejlesztő, erősítő, nyújtó hatású gyakorlatokkal való önálló bemelegítés. 1B, 3B, 3C, 4B. | Ismerje a gyakorlatok izomcsoportokra történő hatását: erősítő, nyújtó, lazító gyakorlatok. |
A gyakorlatok szoktassák hozzá a tanulókat az olykor testi fájdalommal is együtt járó erőfeszítés vállalásához. Az ugróképesség fejlesztése járuljon hozzá olyan tulajdonságok fejlődéséhez, mint a céltudatosság, az erős elhatározás, magasság vagy mélységgel szembeni félelem leküzdése. A dobások alapozó funkciója a többi sportág számára. | Atlétika: Futás: gyors futások ritmusváltással, repülő futások, ritmusfutások, kitartó futás, váltófutás egy- és kétkezes váltással. Ugrás: szökdelések, felugrások ugrókötéllel, átugrások, mélybeugrások, szökdelőiskola. Magasugrás, távolugrás a választott technikával. Dobások: kislabdahajítás célba, súlylökés háttal felállásból becsúszással: az előfeszített helyzet kialakítása, kétlábtámaszos helyzet. Versenyek. |
Gyorsasági koordináció és a mozgásérzékelés fejlesztése. 2A, 3A, 3C, 4C. Helyzetfelismerő képesség és a gyorsan dönteni tudás képességének fejlesztése. 3A, 2B, 2A. A végrehajtás, technika javítása, különös tekintettela kitámasztásra, felugrásra és a légmunkára. A nekifutás sebessége, pontossága, ritmusa. Az elrugaszkodás dinamikája, légmunka, biztonságos talajfogás. 2A. Erő, gyorsaságierő és robbanékonyság fejlesztése. 2A, 3A, 3B, 4C. | Cooper teszt: fiú: 2500 m, lány: 2100 m. Súlypontemelkedés: fiú: 45-50 cm, lány: 35-40 cm. Magasugrás: fiú: 140-150 cm, lány: 115-120 cm. Tömöttlabda dobás hátra: fiú (4 kg) 8,5-9,5 m, lány (3 kg) 6,5-7,5 m. Súlylökés: fiú 5kg-os, lány 4 kg-os golyóval. |
Az izületi mozgékonyság fejlesztése, az izületi mozgáshatárok kiterjesztése. Az egymás iránti felelősség felkeltése, az egymásrautaltság szerepe, a segítségadás fontosságának megértése. Az egyensúlyérzék fejlesztése. Céltudatos gyakorlás, szorgalom látványos eredmények elérésére teszi képessé az embert. | Torna: Talaj: fellendülés kézállásba (3 mp), gurulás előre állásba, cigánykerék mindkét oldalra, fejen és kézenátfordulás (kísérletek segítségadással), összefüggő talajgyakorlat az eddig tanult elemek felhasználásával összekötő gimnasztikai, ill. ritmikus sportgimnasztikai elemekkel. Szekrényugrás: fiúk: hosszában (4-5 rész) guggoló átugrás, lányok: keresztben (4-5 rész) guggoló átugrás. Gerenda: 180 fokos fordulatok egy lábon, koppantó, ördögugrás. R.S.G.: törzsívek előre hátra, futó fordulat egy lábon, kötél, karika, buzogány alkalmazása. |
Bátorság, esztétikai érzék fejlesztése, a szép mozgás örömének kialakítása, testtartásjavítás. 1B, 2C, 3A, 3B, 3C, 4C. | Önálló szabadgyakorlat tervezése, bemutatása. Értse a tornaelemek bichomechanikai elveit, esztétikai követelményeit. |
Együttes cselekvés jelentőségének tudatosítása, együttműködési képesség fejlesztése, „egy mindenkiért, mindenki egyért” elve a csapatsportokban. Kudarcok, nehézségek leküzdhetősége, mozgásigény kielégítése. | Testnevelés és sportjátékok: Akadályversenyek sportági feladatokkal, labdás csapatjátékok: kézilabdázás, kosárlabdázás, röplabdázás, labdarúgás, floor ball. Kézilabda: labdavezetés, egyszerű lövő és átadócselek, labdavezetés, kapuralövés futásból és felugrásból, büntetődobás, lövőcselek, helyezkedés résekre, kapott labdával betörés, kapura lövés, támadásban a védelem széthúzása gyors adogatással, védekezésben törekvés az együtt mozgásra. Kosárlabda: Átadások: pattintott, egykezes alsó átadás, kétkezes mellső átadás, labdavezetés irányváltoztatással, fektetett dobás, futás közben átvett labdával, 1:1, 2:2 elleni játékban betörések, befutások, dobások kialakítása. Emberfogásos, ill. területvédekezés. Röplabda: kosár- és alkarérintés, magas ívű feladás kosárérintéssel a háló melletti társnak, ütőmozdulat, leütés felugrásból, egyes, ill. kettes sánc, alsó vagy felső egyenes nyitás, a pontos hozzáállás kialakítása, játék. Labdarúgás: rövid és hosszú átadások, labdavezetés közben irányváltoztatás, megállás a védőtől való szabadulás szándékával, belső csűdrúgás, védők váltása kijátszás esetén, támadások a támadás súlypontjának változtatásával. Floor ball: labdavezetések, kapuralövések, 1:1 elleni támadás-védekezés. |
Tolerancia, empátiakészség, taktikai érzék, labdaérzék, ritmusérzék fejlesztése. Győzelem-vereség feldolgozásának képességét kell fejleszteni. Fair play. 1A, 1B, 2B, 2D, 3A, 3C, 4A, 4B, 4C, 4D. | Az adott csapatjátékban megtalálni az egyéniségüknek megfelelő posztot. Az együttműködés értékének tudatosítása. Játékban való aktív részvétel, a szabályok ismeretével és betartásával együtt. |
Ismerjék fel a testnevelés és a sport egészségügyi és prevenciós értékeit, a rendszeres fizikai aktivitás életmódjuk részévé váljon a szabadidejükben is. | Természetben űzhető sportok: Futás, túrázás, görkorcsolyázás, kerékpározás…stb. Télen hógolyózás, szánkózás. |
Közlekedési szabályok ismerete, térképismeret. 1A, 1B, 4B. | Aktív részvétel |
Életmódszemlélet kialakítása, ismerjék fel egyéniségük erős és gyenge oldalát. | Önvédelem, küzdősportok: Küzdőjátékok párokban és csoportosan. Versenyek. |
Sajátítson el önvédelmi fogásokat, támadás hárításának elemeiből az egyszerűbbeket. Bátorság, küzdőszellem fejlesztése. Akaraterő fejlesztése. 1B, 2F, 3B, 3C, 4B. | Aktív részvétel |
Testtartás javítás, vitálkapacitás növelése. |
Légzőgyakorlatok, a relaxálás egyszerűbb formái. |
Tapasztalati úton fedezze fel a légzőgyakorlatok és a relaxációs eljárások kedvező hatását. Tudatosan alkalmazzon preventív relaxáló gyakorlatokat. 1B. | Tudjon relaxálni, nyugtató légzőgyakorlatokat végezni. |
Egyéni deformitások javítása, szinten tartása. |
Könnyített és gyógytestnevelés Egyéni gyógytorna gyakorlatok, légzést szabályozó gyakorlatok, úszás. |
Önállóan gyakorolják a számukra előírt gyógytorna feladatokat. | Az egészségiállapot szintentartása. |