Az AKG-ban a társadalomismeret és ezen belül a történelem
tanulása, tanítása nagyobb jelentőséggel bír, mint az általános oktatási
gyakorlat ezt kezeli. Kiemelkedő fontosságot tulajdonítunk annak, hogy diákjaink
a társadalomismeret-történelem tantárgyakon keresztül képesek legyenek megérteni
a körülöttük lévő világot.
A tárgy célja
Képessé tenni a fiatalokat a tájékozódásra, véleményalkotásra
a gazdaságban, politikában, társadalmi kérdésekben már a diákkorban, és ezen
kívül felkészíteni őket a konkrét döntésekre ezen a téren a felnőtt korban is (a
családi költségvetés, a hivatali ügyintézés, a politikai választások stb. tehát
lényegében a társadalommal, politikával, gazdálkodással kapcsolatosan az élet
minden fontos területén). A tanuló személyiségének kialakulása szempontjából
alapvető fontosságú a társadalomban való eligazodás képessége.
Felnőttkori további autodidakta, az adott új kérdésekhez,
problémákhoz igazodó (utánanéző, újságolvasó, művelt nagyközönségként olvasó,
társasági beszélgető) ismeretszerzés alapjainak lerakása, módszertani segítése.
A tanulók számára olyan, a speciális érdeklődéstől független,
általános alapok lerakása, melyre a majdani szakirányú továbbtanulás iránti
igény jól felépíthető. (Tehát nem magának a továbbtanulásnak az előkészítése!).
A társdalomismeretnek, akárcsak más tárgyaknak, van egy
fontos, de gyakran szégyellősen elhallgatott célja is: a kíváncsiság
kielégítése. A kíváncsiságot, a világ megismerésének a vágyát önmagáért való
fontos emberi vonásnak tartjuk, hiánya esetén kifejlesztendőnek. Ha ez a
kíváncsiság a társadalmi kérdések iránt már létezik, akkor feladatunknak
tartjuk, hogy az ismeretekkel olyan kielégítést nyújtsunk, mellyel közben a
kíváncsiságot - részben újabb irányokban - “bővítetten újratermeljük” és nem
pedig csillapítjuk. Ezért a kanonizált és fellebbezhetetlen ismeretek arányának
a visszaszorítását, a nyitva hagyott kérdések nagyobb arányát tervezzük.
Humanista értékrenden alapuló magatartásforma követésére
ösztönözzük diákjainkat.
A megszokotthoz képest nagyobb területet szentelünk az
Európán kívüli világ megismerésének. Hisszük, hogy a megszerzett ismeretek, a
népek és kultúrák megismerése "belülről", mások megbecsülését és a pontosabb
önértékelést és önbecsülést is kialakítja.
Az itt felsorolt célokhoz jelenelvű és múltba forduló
társadalmi ismeretekre egyaránt szükség van.
A fejlesztendő képességek
Általános képességek
Amelyek a pedagógiai programokban szerepelnek
Értelmi képességek:
- önálló, logikus gondolkodás, egyéni ítéletalkotás,
vitatkozás, érvelés, következtetések levonása (általánosítás nélkül), árnyalt,
több látószögű megvizsgálás, szövegkritika (elemzés), kritikus nyitottság új
elgondolások felé, (sok olyan képesség is van, amit sokunk tanulhatna némely
diáktól), lényeglátás;
Szociális képességek:
- beilleszkedés/önállóság, konfliktuskezelés, viselkedés,
fegyelem, másik egyénnel, nemmel, korcsoporttal, kulturális és származási
csoporttal szembeni empátia, ebből fakadó tolerancia, fellépés, cselekvés;
Kommunikatív képességek:
- olvasás, írás, előadás, képelemzés, zeneértés;
Önmagára vonatkozó képességek:
- önismeret, öntudat - önmaga vállalása, a megváltozás
képessége.
- Nem gondoljuk, hogy az egyes képességek fejlesztése adott
lezárt tematikai egységekhez sorolható. Folyamatosan alakul ki alapszinten az
első négy évben. Az elvontabb gondolkodásmód vagy például az éntudat ekkor
alakul ki, van aki a harmadik évfolyam előtt erre nem is alkalmas. Ha igyekszünk
személyközpontúak lenni, akkor egyesekkel előbb, másokkal elvben később érünk
célt a személyre szabott feladatok következtében.
A társadalomismeret-történelem tantárgy felépítése
A tantárgyblokk az alsó középfok négy évében két tantárgyra
bomlik: történelem és együttéléstan néven.
A történelem epochális tantárgy, a négy tanévben évente öt
epochában kronologikus rendben tárgyaljuk és lezárjuk az egyetemes és magyar
történetet tanulását.
Az együttéléstan (társadalomismeret) szintén négy éves
tantárgy. Tematikája az első két évben az ún. csibefoglalkozásokhoz illeszkedik,
míg a második két évben, önálló órakeretben, heti két 45 perces tanórában
jelenik meg. Kötelező tantárgy, amely 10. év végére lezárul.
Az alsó középfok képzési rendjébe az AKG pedagógiai
programjának megfelelően, az évfolyam patrónusi közösségének igényei szerint
komplex történelmi és társadalomismereti témahetek is illeszthetőek.
A nyelvi-kommunikációs évben mind történelmi, mind
társadalomismereti kérdések választhatók egyéni projektmunka témájaként, de
általános iskolai projektként (angol illetve magyar nyelven) is megjelennek.
Ebben az évben nincs előre meghatározott témaválasztás. Minden évben a diákok
érdeklődésének megfelelő témákat hirdetünk meg. Elsőrendű célunk olyan témakörök
kiválasztása, amelyek befolyásolják életünket, jövőnket.
Felső középfokon a történelem kötelező tárgy, azonban
nagyjából az érettségi szinteknek, a diákok érdeklődésének megfelelően heti
négy, illetve öt órás kurzus választható. Ezen a szinten egyszerre kívánjuk
megjeleníteni a tematikus és kronologikus megközelítést.
A társadalomismereti tantárgyak felső középfokon nem
kötelezőek. Választható tárgyként – tantárgytól függően – heti két-, három órás
kurzusokat ajánlunk diákjainknak.
A tantárgy blokkhoz tartozó tárgyak mindegyikénél kiemelkedő
szerepet szánunk az életkori sajátosságoknak megfelelő képességfejlesztésnek.
Alsó középfok tantervi koncepciója
I. Történelem
Célunk, hogy a tanulás közben a diákokban a kiskamasz kor
elfogulatlan rácsodálkozási képessége is megmaradjon. Cél tehát a már
megszerzett ismeretek állandó kritikai felülvizsgálata, főleg a 11-12-13. évben.
(Az első két évben alig, a második kettőben módjával kívánunk az effajta
elbizonytalanítás eszközével élni, kezdetben éppen a megnyugtató megismertetés a
fontosabb, mert a többnézőpontú megközelítés sokaknak akkor még
megemészthetetlen.)
Politikatörténeti “veszély” a háborúk hagyományos előtérbe
állításával az erő, a hatalom, az erőszak, az idegenek elleni harc apoteózisa,
miközben éppen a háborúk a legdrámaibb történelmi mozzanatok, a legközelebbi
kapcsolattal a mítoszokhoz, amire a diákoknak - főleg az első években - nagy
szükségük van. Törekszünk ezen a téren kellő egyensúlyt találni, a drámai
küzdelmek mellett a különféle harcoló felek, ütköző kultúrák eltérő nézőpontjait
egyaránt belülről láttatni.
Az eddig elmondottak egyaránt illenek a hagyományosan
társadalomismeretinek és történelminek sorolt témákhoz is. A közelmúlt tanári és
oktatási gyakorlatában nem kaptak elég hangsúlyt a modern társadalomtudományok,
helyüket az iskolai oktatásban sokan, sokféleképpen kezelték. Pedig mind
módszereik, mind felhalmozott ismereteik egy része jól beépíthető a történelem,
más része a szélesen értelmezett társadalomismeret keretébe.
A társadalmat, mint eleven emberekből álló társadalmi
viszonyok működési rendszerét mutatjuk be (történettudomány, lényegénél fogva
mégis múltra orientált tudomány, ezért szükségszerűen több társadalomtudomány
eredményeit kell összeépíteni - mint a néprajz, demográfia, statisztika, etika,
tudománytörténet, gazdaság és társadalomföldrajz -).
Az epochális tanulási-tanítási gyakorlatnak megfelelően
egy-egy epocha egy-egy kultúrát, körülhatárolható történeti időt vagy témakör
foglal magába. Kerek, érthető egészekre darabol fel évszázados történeti
folyamatokat. (Meg kell jegyezni, hogy az epochális beosztás nincs kőbe vésve, a
tanító tanárnak lehetősége van más ponton megállni.) Jellegénél fogva nem
törekszik az adott téma teljes körű bemutatására, hanem inkább olyan elemekre
fókuszál, amely az életkori sajátosságoknak megfelel. Jobbnak tartjuk egy-egy
kérdés mélyebb vizsgálatát, mint a felszínes, de minden részletet érintő
bemutatást.
Az epochális tanulás-tanítás másik jellegzetessége a házi
feladatok ritka és csekély volta. Törekszünk arra, hogy az epochális óra legyen
a megtanulás elsőrendű színhelye, azonban nem mondunk le arról a lehetőségről,
hogy diákjainknak otthoni feladatként rövid feldolgozni anyagot adjunk.
Jelentkezés alapján otthon lehet felkészülni az órai kiselőadásokra, szorgalmi
feladatokra.
A történelem tanulás-tanítás folyamatát megfordítottuk,
helyesebben a történeti gondolkodás normál menetéhez igazítottuk: elsődlegesek a
források, s ezek feldolgozása útján akarunk eljutni az általánosító
következtetés levonásához. Nyilvánvaló, hogy más módon nem is tudnák
megvalósítani a képességfejlesztés céljait.
Hangsúlyoznunk kell, az alsó középfok történelem tanulása 10. év végére
lezárt képzést ad. A lezárt képzés fogalma alatt elsősorban tartalmat értünk –
érintettük az emberiség és a magyar nép történetének teljes kronológiai ívét.
Lezárt annyiban is, hogy tanítványaink birtokában vannak – egyéni eltérések
természetesen lehetnek – azoknak a képességeknek, amelyek alapján képezik egy
magasabb szintű gondolkodási műveleteket igénylő elemző-kritikai gondolkodásnak.
(Ha külső mércével kellene mérni e szintet, talán hasonlíthatnánk a közép szintű
történelem érettségi kompetencia és tartalmi előírásaihoz.)
Képességfejlesztés
A történelem tanításában-tanulásában alsó középfokon a
képességfejlesztésnek kiemelkedő jelentőséget tulajdonítunk. Feladatunknak
tartjuk, hogy segítsük és erősítsük a tanulásmódszertan tantárgyban kipróbált
technikák, immár „élesben” való használatát. Ezen kívül a történelem tanulásához
és megértéséhez szükséges képességek fejlesztése (lásd „szorosabban vett
társadalomismereti képességek”).
Szorosabban vett "társadalomismereti" képességek
A tanulással kapcsolatosan
Írás, olvasás,
beszéd
egyéni tanulás: írott és beszélt szöveg
lényegének megértése, kijegyzetelése, ismertetése;
csoportos tanulás: ismertetés
megértése, vonatkoztatása saját ismereteire, vitatkozás;
kiselőadás tartása megadott szűkebb
(pár tucatnyi oldal) irodalom alapján (kb. 10 perc), 7-8.
évfolyamon;
érdekes és követhető nagyobb előadás
készítése önállóan kikeresett irodalom alapján, 9-10.
évfolyamon;
esszéírás (l oldal), folyamatosan
fejlesztve tartalmát és terjedelmét, 7-10. évolyamon;
házi dolgozat készítése, önálló
szakirodalom kereséssel, 9-10. évfolyamon.
Topográfia
tanult helyek elhelyezése a térképen
tanári mutatás után (minden évfolyamon);
készségszintű tájékozódás, önálló
keresés (pl. történeti Magyarországon megyék, tájegységek,
nagyvárosok alapján; Európa országok, régiók, tájegységek
alapján; Világ országok, ismertebb folyók, hegyek, városok
stb. alapján) folyamatosan, de főleg a 7.-8. évfolyamtól.
Kronológia
időszámítás mikéntje, századok,
ezredek, Kr. e., Kr. u. stb. (7. évfolyamon);
készségszintű tájékozódás korok,
korszakok, évszázadok között (mindig a hátrahagyott
időszakra értendő) minden évfolyamon;
kulcsdátumok ismerete, viszonyítási
pontként való használata (minden évfolyamon).
Forráskezelés
írott források elemzésének alapvető
kritikai szempontjainak megismerése (idő, hely, szerző,
elfogultság stb.) 7. évfolyamon;
írott források kritikai elemző
szempontjainak készségszintű önálló alkalmazása 8-10.
évfolyamon;
tárgyi források, képek forrásértékének
felismerése, az elemzési szempontok megismerése 7.
évfolyamon;
tárgyi források, képek önálló,
készségszintű elemzése a megismert és tovább bővített
szempontok alapján 8-10. évfolyamon;
grafikonok, táblázatok, számadatok,
ábrák elemzésére - a szempontok ismerete az első egy-két év
feladata, a készségszintű önálló alkalmazás a következő
két-három évé;
korhű játékfilmek megfigyelése adott
szempontok alapján: 7. évfolyamon év (később önállóan);
egykorú filmek elemzése adott
szempontok alapján, 10. évfolyamon.
Könyvtárhasználat, múzeumi kutatás
9-10. évfolyamon önállóan
A tartalommal kapcsolatosan
konkrét társadalmi esetekből, eseményekből következtetések
levonása, alapszintű általánosítás 7. évfolyamon;
okok megértése, rangsorolása, lényeges és lényegtelen
társadalmi-történeti mozzanatok elkülönítése (7. évfolyamtól folyamatosan,
egyéni ütemben)
tágabb történelmi összefüggések, folyamatok, elvont fogalmak
megértése (7. évfolyamtól) azok készségszintű alkalmazása, önálló
felülvizsgálata, illetve saját összefüggések kialakítása, rendszerekben való
gondolkodás 9. évfolyamtól egyéni ütemben);
a társadalmi jelenségek társadalomlélektani okainak
megértése, saját hibás reflexeinek (pl. előítéletek, leegyszerűsítések,
csúsztatások stb.) közömbösítése önmagában (7-10. évfolyamon folyamatosan,
egyéni ütemben);
a kultúra, történelmi változás, fejlődés, komlex fogalmának
ismerete (7. évfolyamon), értése, megértése, összefüggéseinek bemutatása 8.
évfolyamtól folyamatosan, egyéni ütemben;
egy-egy korszakba, kultúrába való beleélési képesség, ezen
kultúra megértése, a történetiség megértése (pl. anakronizmusok felismerése,
eltérő korok összehasonlításában kellő óvatosság, empátia az egyes korok
gondolkodásmódja irányában stb.) 7. évfolyamtól folyamatosan, az adott korokra
vonatkozóan, időben egyre mélyebben (az első két év korszakaira a 9-10.
évfolyamon visszatérve);
a tárgyon belüli érdeklődési körök kialakítása, ezekben való
elmélyedés (folyamatos, nem mindenkinél elérendő cél)
tájékozódás a jelenkori Magyarország, Európa., Világ
gazdasági, politikai viszonyaiban, az állampolgári jogokban, kötelességekben
folyamatosan, úgyhogy 10. évfolyamra alapszintű, 11-12 – 13. évre önállóan
cselekvő- és döntésképes állampolgár kell legyen);
reális (komplexus- és kompenzációmentes) nemzettudat,
kelet-européerség, (a szomszéd népek ismerete) européerség (Európa-centrikusság
és Európa-elfogultság nélkül!) az Európán kívüli kultúrák megértése
folyamatosan;
ember és környezet viszonyának, ezek összefüggéseinek
értelmezése a különféle korokban illetve ma, folyamatosan;
koherens de nyitott saját világnézet és történelmi
gondolkodás megalapozása és kialakítása folyamatosan (főleg majd a 11-12-13.
évfolyamon, illetve a feltételeinek megteremtése az iskola utánra).
Módszertani kérdések
A fent leírt célok és általános jellemzők meghatározzák
azokat a módszertani elveket, amelyek mentén epochális óráinkat szervezzük.
Az életkori sajátosságoknak megfelelően az elméletek és az
általánosságok helyett az egyedi esetekből, személyekből, helyszínekből,
konkrétumokból indulunk ki. Az általánosságokig - már azokig, amelyek ebben az
életkorban emészthetőek - illetve az előzményekig, körülményekig,
következményekig ezekből a konkrétumokból kiindulva jutunk el. A történeti
fejezeteknél ezeket a kiindulópontokat jeleztük. Ebből is következik, hogy
nem törekszünk mindenre kiterjedő - és ezért kényszerűen kicsit felületes
- ismereteket adni, mint ahogy az a gimnáziumi történelemtanításban eddig
szokásos volt. Az elméleti rendszerezést (pl. régiók történetének áttekintése,
politikai gondolkodás fejlődése stb.) a 10. év végére illetve - nagyobbrészt - a
12-13. évekre tervezzük, amikor a diákok már fogékonyabbak ilyesmire. Ekkor
bővíthetik ki tárgyi ismereteiket is mindazok, akik felvételizni szeretnének a
tárgyból.
Szintén az életkori sajátosságoknak megfelelően, igyekszünk
az elméleti foglalkozások mellé - különösen az első két évben - minél több
manuális, mozgásos és gyakorlati tevékenységet illeszteni. Az órák
visszatérő elemének szántuk a dramatikus játékokat, történeti szereplők
kapcsolatát megelevenítő jelenteket.
A tanári magyarázat csak egy részét alkotja az órának. Számos
témát a diákok egyedül vagy csoportosan, nyersanyagok (források,
grafikonok, képek stb.) megadott szempontok alapján történő elemzésével
dolgoznak fel. Ezek során a tanár szerepe a szervezés, irányítás, segítés.
Igyekszünk felhasználni a kooperatív tanulási technikákat és a projektpedagógia
módszereit és a modern technológia (sdt, projektor, internet) adta
lehetőségeket.
Nem hiszünk az egyetlen „üdvözítő” módszer hatékonyságában. A
módszernek mindig alkalmazkodnia kell az adott diákcsoporthoz, a témához és a
hiteles tanárszemélyiséghez. Ezért bátorítjuk kollégáinkat új módszerek
kipróbálására, anyagrészek újszerű feldolgozására, tanulási segédletek
(diasorozatok, feladatlapok, csoportmunkák, projektfeladatok stb.)
összeállítására és az iskolán belüli megvitatására.
Az értékelés
Az értékelés módjait úgy dolgozzuk ki, hogy abban az önálló ismeretszerzésnek
is szerepe legyen. Ily módon nagy különbségek alakulhatnak ki a tekintetben,
hogy egyik vagy másik tanuló milyen intenzíven foglalkozik tantárgyunkkal.
A foglalkozás intenzitásának megfelelően a szerzett ismeretanyag mennyisége
is különböző lehet. Mi csak a lehetőségeket kívánjuk egyenlően megadni. A
teljesítésnél a különböző érdeklődésből és a különböző képességből adódó
különbségeket természetesnek tartjuk.
Az értékelés az egész oktatási folyamat szerves része. Vele a
tanítási-tanulási tevékenység hatékonyabbá tétele a cél. Egyrészt
„diagnosztizáljuk” az egyes tanulók tanulásának az erősségeit és gyengeségeit,
másrészt mérjük magának az oktatási folyamatnak az erősségeit és gyengeségeit
is. Ez egyben kiindulópontja és feltétele a tanítási-tanulási tevékenység
állandó javításának.
Értékelési stratégiánk összhangban áll a tanterv koncepcionális és
készségekre vonatkozó céljaival. Ezekből vezethetjük le annak a több komponensű
értékelési rendszernek az elemeit, amelyekhez viszonyítva a tanulók
teljesítményét mérhetjük. Ezek az értékelési elemek a következők:
tudás és megértés;
kutatás - vizsgálat;
kritikus gondolkodás;
kommunikáció;
a személyiség fejlődése.
A tanulók világos attitűdjeinek, személyes és szociális fejlődésének
figyelembe vételét, az értékelésbe történő bevonását jelenti és a tanterv
céljaival van összefüggésben. Erre különösen alkalmasak a napi együttlétből
származó folyamatos szóbeli értékelések, és a félévenkénti írásos értékelők.
Ez a többkomponensű értékelési rendszer lehetőséget ad a diákok differenciált
értékelésére. Az értékelhető elemeknek az oktatási folyamatban nem
szükségszerűen egyforma a súlya, sőt jelentőségük változik is. A későbbi években
ezt már kialakult képességnek tekintjük, nem értékeljük.
A magyar oktatás rendszere megköveteli az év végi osztályzatot. Ezért az év
során szerzett százalékok, pontok érdemjegyre váltása megtörténik. Nincs minden
tanárra kötelező pontozási, százalékszámítási módszer, hiszen függ az epochák
tartalmától, hogy a tanár mit és hogyan értékel. Általánosan értékeljük az órai
munkát, a dolgozatokat, a füzetvezetést, és az egyéni feladatokat.
Részletes tanterv
Az alábbiakban éves bontásban szerepelnek az epochák témái. A tartalmi
követelményeket és célokat epochánkénti bontásban adjuk meg.
7. évfolyam
| EPOCHA TÉMÁJA |
CÉLOK |
TARTALOM |
| MIT TUDUNK AZ LEGELSŐ EMBEREKRŐL,
CIVILIZÁCIÓKRÓL? (AZ ŐSKOR ÉS AZ ÓKORI KELET) |
A történelem tanulás bevezetése:bemutatni, hogy a
történelem nem valami tőlünk távolálló, elvont diszciplína, hanem
rólunk szól, emberekről;
beavatni a történelem forrásaiba és az időszámítás
rendszerébe;
"bensőséges" viszonyt kialakítani a történelem és a
diákok között. Ne érezzék, hogy ez is "csak" egy kötelező tantárgy! A
történelemben önmagunkat fedezhetjük fel, s a mi generációk élete is
majd történelemmé válik.
megismerni a történelmi alapfogalmakat és egyúttal
saját életünkhöz kötni,
megismertetni a történelem alapanyagát, a forrásokat,
megismertetni a források különböző típusait,
bemutatni a történetíró munkáját,
bevezetni a kronológia alapismereteibe.
Az őskor két hatalmas történelmi fordulatot hozott:
az emberi kultúra kialakulását és a termelésre való áttérést:
mindkettő
páratlan jelentőségű a történelem szempontjából, talán csak a
civilizáció kialakulásához és az újkor folyamatosan gyorsuló „ipari
forradalmához” hasonlítható, tehát nagyon fontos e fordulatok
jelentőségének megismertetése, megértetése.
tudatosítani és
érzékeltetni, hogy az őskorban gyökerezik egész kultúránk, és ez ma
is érződik rajta: a mágia logikája átszövi beszédünket, ma is hat
önkéntelen gesztusainkra, jelen van a nagy vallásokban; még inkább
érezhető az őskori eredetű hiedelmek (mágia, totemizmus, fetisizmus,
tabu, lélekhit, animizmus, rítus stb.) jelenléte a XIX. század
előtti, tradicionálisabb történelmi korszakokban;
tudatosítani és
érzékeltetni, hogy az őskorban alakulnak ki azok a mesterségek,
eljárások, melyek a következő ezredekben, egészen az ipari
forradalomig csak variálódnak illetve viszonylag keveset változnak
(pl. szövés, fonás, agyagművesség, építkezési technikák,
fémművesség, a földműveléssel kapcsolatos munkálatok). Ekkor jelenik
meg a falu, a kis- és nagycsalád, azok a házasodási szabályok melyek
később részben fennmaradnak;
rámutatni a
környezeti és társadalmi kihívások történelmi szerepére - az őskor
története kiemelkedően alkalmas a nagyobb ívű történelmi változások
okainak, természetének vizsgálatára;
a másféle
kultúrák iránti érzék és megértés kifejlesztése. A téma erre is
nagyon alkalmas, mert az őskor – a természeti népek világából
kikövetkeztethetően – másféle mentalitással, értékekkel,
világszemlélettel jellemezhető.
Az ókori Közel-Kelet kultúrája az európai kultúra
alapja. Az európai írás, számolás, csillagászat, városi kultúra, az
alapvető élelmiszerek innen érkeztek Európába, de különösen nagy
jelentősége van a Biblia Ótestamentumának, melynek szemlélete,
mítoszvilága Izraelből, illetve – végső soron - a folyamvölgyek
kultúráiból ered. Ezeknek a kultúráknak a megismertetése, megértetése
ezért központi jelentőségű:
a korai
civilizációk sajátosságainak árnyalt és sokoldalú bemutatása;
történelem
kulturális szemléletének erősödése igyekszik elősegíteni annak megértését, hogy a civilizációs értékek
fejlődése nem egyenes vonalú tökéletesedést jelent, hanem
ellentmondásos alkalmazkodási folyamatot;
kultúrák
sokféleségének bemutatása.
|
MIRE JÓ A TÖRTÉNELEM? ŐSKOR
AZ EMBERRÉ VÁLÁS
VADÁSZOK ÉS GYŰJTÖGETŐK KORA
TERMELÉS KORA
AZ ŐSKOR KULTÚRÁJA
ÓKORI KELET
MEZOPOTÁMIA TÖRTÉNETE
EGYIPTOM TÖRTÉNETE
AZ ÓKORI IZRAEL
|
| AZ ANTIK VILÁG |
Az ókori görög történelem szervesen
beletartozik az európai általános műveltségbe, s talán ezért évszázadok
óta fontos helyet foglal el az iskolai oktatásban. Mivel általános
iskolában ezt a korszakot a diákok döntő többsége már tanulta, ezért a
számunkra a korosztályi sajátosságok figyelembe vételével a
legizgalmasabb elemeket emeltük ki: annak bemutatása, hogy a 20.
századi modern európai kultúrában, de a korábbiakban is számos görög
"találmány" él tovább (mitológia, istenvilág, politika, olimpia stb.);
Az ókori Róma története szerves része a keresztény európai általános
műveltségnek, ezért fontos helyet tölt be még ma is a művelt világban.
Ezért meg kell ismerni a diákoknak a jelenlegi kultúránk “latin
műveltségben" gyökerező alapjait. A kereszténység születésének részletes
bemutatása a kora középkor tárgyalásához került, mert meghatározó
szerepe a középkorban teljesedik ki.
Róma történetének tanulmányozása alkalmat ad a nagyhatalommá válás
végigkövetésére, a birodalomszervező mechanizmusok felismerésére;
az előítéletes gondolkodás kiküszöbölése a kereszténység és a
judaizmus viszonyának tisztázásával;
a hely- és honismereti vonatkozások felderítésével a szülőföld
értékeinek tisztelete és védelme. |
AZ ÓKORI GÖRÖG VILÁG
A VÁROSTÓL A VÁROSÁLLAMIG
GAZDASÁG
POLITIKA – SPÁRTA ÉS ATHÉN
ÜNNEPEK
GONDOLKODÁSMÓD
AZ ÓKORI RÓMA
- FALUBÓL BIRODALOM – A HÓDÍTÁS TÖRTÉNETE
- KIK A RÓMAIAK – A RÓMAI TÁRSADALOM?
- MIBŐL ÉLTEK? - GAZDASÁG
- HOGYAN LESZ KÖZTÁR-SASÁGBÓL CSÁSZÁRSÁG
- PROVINCIÁK
|
| A KORA KÖZÉPKOR – EMBEREK ÉS
SZEREPEK |
Az egység átfogó képet igyekszik adni a kora közékor hosszú
évszázadainak néhány fontos vonásáról: Európa születéséről, a
középkor fogalmáról, társadalmáról, gazdaságáról, szokásairól, az
alapvető kronológiai és topográfiai keretekről:
- kiemelt cél a vallástörténet, az
iszlám, az ortodox, a katolikus vallás és egyház alapvető vonásainak
ismertetése, hiszen ezek ismerete a korunkban való tájékozódás
szempontjából nagy jelentőségű;
a középkori emberek
mentalitásáról, élet- és gondolkodásmódjáról, időszemléletéről,
betegségeiről, hétköznapi örömeiről és bánatairól szólva lehetőség
adódik az embernek mint pszichológiai lények a megértésére;
az európai értékrend kérdésének
felvetése, mint az ókori keleti, az antik és a keresztény kultúra
ötvöződése;
a mai európai kultúra
problémájának felvetése: a civilizáció és a "barbárság" kérdése, de
már nem mint egymást kizáró ellentétek, hanem mint egymás mellett
élő, egymást pusztító és megtermékenyítő társak;
megjelenhet a másság kérdése is,
egyrészt mint az európai és nem európai (pl. arab) kultúra mássága,
másrészt pedig mint az Európán belül élő népek mássága
(rómaiak-barbárok, katolikusok-ortodoxok), hogy az egyes
társadalmakon belüli eltérésekről ne is beszéljünk;
bemutatni a magyarság útját a
Kárpát-medencéig, megkeresni azokat a sajátosságokat, amelyek a
keletről jötteket jellemzik, összehasonlítva a nyugati
értékrendszerrel.
|
RÓMA ROMJAIN
A KERESZTÉNYSÉG
A KELET HEGEMÓNIÁJA
A NYUGAT ÉBREDÉSE
EURÓPA AZ EZREDFORDULÓN
A KORA KÖZÉPKORI TÁRSADALOM
A KORA KÖZÉPKOR MŰVELTSÉGE
HONFOGLALÓ MAGYAROK |
| A KÖZÉPKORI EURÓPA |
Ennek a fejezetnek az alapvető célja az, hogy bemutassa az
ezredforduló utáni Európa két nagyhatalmának, a pápaságnak és a
császárságnak az európai hegemóniáért folytatott harcát. Ennek a
harcnak a legfőbb történeti tanulsága az, hogy míg a két nagyhatalom
az egymás elleni harccal volt elfoglalva, fokozatosan megszülettek a
mai értelemben vett államok, a későbbi nemzetállamok elődei:
- ebben a korszakban született meg
az egész Európát átfogó egyházszervezet is, amely lényegében ma is
működik, ezért megismerése elengedhetetlen;
a keresztesháborúk története
módot ad arra, hogy egy ugyanazon eseményt több, igen különböző
szempontból vizsgálhassunk, adott esetben szakítva az
Európa-centrikus felfogással;
a korban kialakuló gazdasági
rendszerek (pl. város), politikai struktúrák (pl. rendiség) fontos
megalapozói lesznek az európai gondolkodásnak illetve a 17. század
polgárosodási mozgalmainak;
fontos megismerkedni a Török
Birodalom kialakulásával és berendezkedésével, hiszen az európaitól
teljesen eltérő államfelfogást tükröz, de a magyar történelem okán
is elengedhetetlen a megértése;
alapvető cél az európai kultúrtörténet egyik kiemelkedő
korszakának, a reneszánsz időszakánakbemutatása.
|
A NYUGAT FELEMELKEDÉSE
EURÓPA A 11-13. SZÁZADBAN
A KATEDRÁLISOK KORA
INVESZTITÚRA ÉS KERESZTES HÁBORÚK
KOLDULÓ RENDEK
ELTÉRŐ UTAK: NYUGAT ÉS KELET
RENDISÉG ÉS PARLAMENTARIZMUS
A TÖRÖK BIRODALOM
ÚJ ERŐK
OKTATÁS, TUDOMÁNY, SZELLEMI ÉLET
MINDENNAPI ÉLET
A VÁROSOK
A RENESZÁNSZ
|
| MAGYAR KÖZÉPKOR |
Az epocha alapvető célja, hogy bemutassa azt a hosszú és
ellentmondásos folyamatot, amelynek során létrejött a mai értelembe
vett magyar nép és megtalálta mai hazáját. Itt a legfontosabb
pedagógiai cél az, hogy a diákok számára világossá váljon, hogy a
magyarság nem egy statikus állapot, hanem egy állandóan változó
történelmi entitás:
- fontos mindazoknak a történeti
szempontból fontos uralkodóknak, szereplőknek a megismerése, amelyek
a közös kultúrát meghatározzák;
azoknak a problémáknak a
felvetése, amelyek a Magyar Királyság sorást hosszú távon
befolyásolták;
azoknak a sajátosságoknak a
feltérképezése, amelyek a Kárpát-medence történetét meghatározzák;
a nyugat-kelet közötti
összehasonlítások megtétele;
a kor emlékeinek (mondáktól az
építészetig) megismerése
|
AZ ÁLLAMALAPÍTÁS
SZENT ISTVÁN
TÁRSADALOM ÉS GAZDASÁG
MAGYARORSZÁG A 11-13. SZÁZADBAN
LÁSZLÓ ÉS KÁLMÁN
II. ENDRE
TATÁRJÁRÁS
IV. BÉLA
TÁRSADALOM, GAZDASÁG
MAGYARORSZÁG A 14-15. SZÁZADBAN
AZ ANJOUK KORA
ZSIGMOND
HUNYADI JÁNOS
HUNYADI MÁTYÁS
|
Témahét javaslatok
A 7. évfolyamon több olyan résztémakör is van, amely kompexitásánál fogva
kiválóan alkalmas témahétben való feldolgozásra. Az évek során három témakört
dolgoztunk föl témahét keretének: őskor, Biblia, magyar honfoglalás.
Mindháromnak többféle változata is született (elutazós témahét, iskolai.)
8. évfolyam
| EPOCHA TÉMÁJA |
CÉLOK |
TARTALOM |
| AZ ISMERETLEN VILÁG |
Az epocha célja egy körkép felvázolása az Európán kívüli világról
az felfedezések előtti pillanatban, mely rávilágít a felfedezések
előtti gazdasági és kulturális kapcsolatokra, rávilágít arra a
kérdésre, hogy miért Európa "fedezte fel" a világot:
- néhány meghatározó kultúra gyökereinek és másságának megértése;
- szakítva az Európa-centrikus gondolkodással, saját környezetében,
saját struktúrájában vizsgálva a történelem menetét;
- megalapozni a felfedezések és modern gyarmatosítás korának
tanulmányozását;
- a nyitottság fejlesztése más kultúrák felé - az előítéletek
feloldása, rámutatva az ítéletalkotás megalapozottságának
fontosságára;
- a "divatos keleti vallási irányzatok" valós megismerésével a
kritikai érzék fejlesztése;
- a világ nagy vallásainak megismerése;
- a kulturális sokszínűség megismerése és elfogadása.
|
KERESKEDELMI KAPCSOLATOK
A SELYEMÚT
KARAVÁNOK AFRIKÁBAN
ÁZSIAI KULTÚRÁK
INDIA
A BUDDHIZMUS
KÍNA
JAPÁN
AFRIKA
EGYIPTOM ÖRÖKÖSEI
FEKETE-AFRIKA
AMERIKA |
| A FELFEDEZÉSEK ÉS HATÁSUK – A
KORAÚJKOR |
A kora újkor során kanyarodik rá az európai történelem a
„célegyenesére”, vagyis éppenhogy kezdetét veszi az ipari
forradalmak viharos, egyre gyorsuló átalakulásokat hozó korszaka.
Ember és környezet, ember és ember, Európa és a többi kontinens,
(részben Magyarország és Európa) viszonya teljesen átalakult, egy
sok évezredes – lényegében a civilizációk kialakulásával kezdődő –
életmódbeli, kulturális, mentalitásbeli korszak ér a végére:
- sem mai világunk, sem a kettő
között eltelt időszak nem érthető ennek az eseménysornak a megértése
nélkül;
fontos cél továbbá a különféle
kultúrák eltérő értékeinek megértetése, rávezetés a másság türelmes
megközelítésére;
az európai és magyar események
szorosan illesztett, párhuzamos taglalása a korszerű nemzettudat és
európaiság-tudat kialakulását segítheti;
a korszak a magyar történelem
fontos, meghatározó évszázadait foglalja magában, ezeknek a későbbi
magyar történelemre gyakorolt hatásának érzékeltetése szintén
fontos;
a történészi álláspontok
ütköztetése az érvelési készséget fejleszti, segíti az önálló
gondolkodás és ítéletalkotás képességének kialakulását;
a történeti ismereteknek fontos
szerepe van a korszerű társadalomszemlélet, politikai tájékozottság,
állampolgári öntudat kialakulásában;
a tanulók ismerjék meg annak a
kulturális keveredésnek és egymásrahatásnak a történetét - különös
tekintettel az európai kultúra térnyerésére - mely a kora újkorban
kezdődött el, s amely a mai "kulturális világtérkép" körvonalait is
adja. Ismerjék meg az oda vezető utazások, felfedezések, hódítások,
gyarmatosítások kora újkori történetét;
a diákok ismerjék meg és értsék
meg az egész későbbi európai kultúrára kiható vallási-szellemi-
gondolkodásmódbeli szakadás eredetét, tartalmát, jelentőségét.
Ismerkedjenek meg a reformáció magyarországi hatásával, a
művelődésben, iskolázásban, nevelésben, gondolokodásmódban ezzel
együtt járó változásokkal, hiszen elemeikben ma is magunkban
hordozzuk ezeket a kulturális újdonságokat;
lássák, hogy hogyan változnak meg
az életnek bizonyos terei (városi fejlődés), míg más területeken a
hagyományok élnek tovább (paraszti életmód).
|
FELFEDEZÉSEK- KULTÚRÁK TALÁLKOZÁSA
FELFEDEZÉSEK
KULTÚRÁK TALÁLKOZÁSA
MAGYARORSZÁG HÁROM RÉSZRE SZAKADÁSA
A JAGELLÓ KOR
MOHÁCS
ÉLET A HÁROM RÉSZRE SZAKADT ORSZÁGBAN
GAZDASÁGI ÁTALAKULÁSOK
A KAPITALIZMUS KEZDETEI
GAZDASÁG MAGYARORSZÁGON
REFORMÁCIÓ
LUTHER
KÁLVIN, EGYÉB IRÁNYZATOK
KATOLIKUS MEGÚJULÁS
REFORMÁCIÓ MAGYARORSZÁGON
|
| AZ ÚJKOR |
A diákok értsék meg a XVII. századi
megtorpanás, fejlődési ellentmondások okait, tartalmát:ismerjék meg, milyen
nehézségekkel kellett megküzdenie az embereknek általában a kora
újkorban;
ismerjék meg a kor viszonyát a
betegségekhez és gyógyításhoz, értsék meg, milyen változások álltak
be a halál felfogásában;
az eltérő kultúrák, emberi
magatartásformák megértéséhez és az ezzel szembeni türelemhez fontos
segítséget nyújt annak felismerése, hogy az élet legalapvetőbb
kérdéseihez az egyes kultúrák és korok eltérően viszonyulhatnak;
a magyarországi és
kelet-közép-európai megtorpanáson keresztül értsék meg jobban az
ország polgárosodásban történt lemaradásának okait, ennek a
következő évszázadokban, egészen a XX. századig lesz jelentősége;
megismertetni a diákokkal a az új
politikai centrum kialakulásának okait, Németalföld (Hollandia)
Anglia és Franciaország hatalmi előretörését. A téma jelentősége,
hogy az új hatalmi centrum a XX. századig meghatározó marad;
a harmincéves háborút, melynek
német (egység kérdése) magyar és cseh, általában közép-kelet-európai
vonatkozásai fontosak: az osztrák abszolutisztikus kísérlet felemás
eredményét. Értsék meg a szintén messze kiható lengyel fejlődés
jellemzőit;
lássák, milyen alternatívák
nyíltak a kor magyar politikusai előtt, hogyan próbálták megoldani a
dilemmát a katolikus és a protestáns irányzatok - ez általában is a
történeti és politikai válaszutak megértését segítheti elő;
a magyarországi ellenreformáció,
a Habsburg-magyar viszony megromlása, a megerősödő erdélyi politika
kihat az egész évszázadra, sőt, a következő kettőre is áttételesen,
s nagy hatással lesz majd a nemzettudat kialakulásában, sőt a
katolikus és protestáns szemlélet eltérése meghatározó lesz a
későbbi századokban, hatása korunkban is kimutatható;
az egész anyagrész szorosan
összefügg a korábbi gazdasági fejezetekkel, fontos megérteniük a
gazdasági-társadalmi és politikai folyamatok összefüggését - ez
általános történelemszemléleti kérdés is;
a diákok ismerjék meg a mai
család kialakulásának újkori előzményét, családokon belüli viszonyok
átalakulását, ez hozzásegíti őket saját kapcsolataik és kultúrájuk,
illetve a társadalmi intézmények jobb megértéséhez;
az anyag fontos a kor
gondolkodásmódjának, az iskolázás változásának, a mentalitásnak, a
bűn szemléletének és a boszorkányhisztériának megértéséhez,
árnyaltabb áttekintéséhez, a férfi-nő, gyerek-felnőtt viszony
történeti változásán keresztül plasztikusabban látják a mai
helyzetet és problémákat.
|
HATALMI ÁTRENDEZŐDÉS
SPANYOLORSZÁG ÉS ANGLIA
FRANCIAORSZÁG. KELET-EURÓPA
EGY ÁTMENETI ÉVSZÁZAD
A 17. SZÁZAD EURÓPÁBAN – GAZDASÁG ÉS TÁRSADALOM
TÁRSADALMI VÁLTOZÁSOK MAGYARORSZÁGON
KIRÁLYOK, RENDEK, FELEKEZETEK
FRANCIA ABSZOLUTIZMUS
A CSÁSZÁRSÁG
KELET-KÖZÉP-EURÓPA
BOCSKAI, BETHLEN
ZRÍNYI
VISELKEDÉS, GONDOLKODÁSMÓD
AZ ÚRIEMBER ÉS A TISZTES POLGÁR
A CSALÁD
FELÜGYELET, BÜNTETÉS
|
| ÚJ EURÓPA – ÚJ
MAGYARORSZÁG |
Eljutottunk ahhoz a
korszakhoz, amelynek elemei napjainkat is meghatározzák, meghozva azokat
a fordulatokat, amelyek alapjai lesznek a modern gondolkodásnak:a diákok ismerjék meg a francia
abszolutizmus kialakulásának és kiteljesedésének, az angol bukásának
körülményeit: ennek jelentősége lesz a két nemzet későbbi
történetében;
fontos az angol parlamentarizmus
kialakulásának és működésének megértése: ez mintául fog szolgálni a
következő századokban Európában, többek között Magyarországon is,
hatása máig nyúlik;
afrancia abszolutizmus
kiteljesedésének megismerése, mely a francia forradalomhoz illetve a
kor európai kultúrájának, hatalmi helyzetének és a kis országok
törekvéseinek megértéséhez szükséges;
az orosz autokrácia modernizációs
és terjeszkedési kísérlete, az autokratikus módszerek, alattvalói
szemléletmód megerősödése, mely szintén hosszú időszakra sínre
helyezte az orosz politikát;
Magyarországi felszabadító háború
és kuruc felkelés nemzetközi körülményeinek megismerése;
a korszakunkig ható alapvető
demográfiai, élelmezési, étkezési-étrendi, közegészségügyi,
higiéniai változásoknak, illetve ezek kezdetének megértetése;
a XVIII. századi magyarországi
gazdasági fellendülés természetének, ellentmondásosságának, a
népesedési, etnikai változások megértetése, az új népesedési
viszonyok meghatározzák a későbbi századok politikai fejleményeit,
egészen korunkig;
az ipari forradalom tágabb
értelemben korunkban is tart, lényege éppen az, hogy nincs vége,
hanem egyre gyorsul, ezért a kezdetek megértése különösen fontos cél
a diákok helyes történelemszemlélete szempontjából: meg kell
érteniük egy olyan történelmi fordulatot, mely legfeljebb a
neolitikus fordulathoz illetve a civilizációk kialakulásához
hasonlítható, illetve a tradícionális (ókor és középkor)
civilizációk és az ipari társadalom közötti alapvető különbségeket;
technikatörténeti téma is ez,
mely segít megérteni a bennünket körülvevő szerkezetek működését,
őstípusain keresztül;
a divat szociálpszihológiai és
antropológiai értelmezésének megismerésével a diákok közelebb
kerülnek saját kulutúrájuk, szokásaik, öltözködésük megértéséhez,
egyúttal az eltérő öltözködési szokások mögötti üzenetet is
megértik, tolerálni tanulják. Azzal, hogy megértik, miért sajátosan
európai jelenség a folyamatos divatváltozás, magának az európai
kultúrának és embernek egyik fontos vonásához kerülnek közelebb.
|
ÚJ EURÓPA
AZ ANGOL FORRADALOM
A NAPKIRÁLY
A CÁRI OROSZORSZÁG
ÚJ MAGYARORSZÁG
- MAGYARORSZÁG FELSZABADULÁSA
- A RÁKÓCZI SZABADSÁGHARC
- MAGYARORSZÁG ÚJ HELYE A HABSBURG BIRODALOMBAN MAGYARORSZÁG TALPRA
ÁLL
FORDULAT AZ ÉLETMÓDBAN
A NÉPESEDÉSI ÉS GAZDÁLKODÁSI VISZONYOK ÁTALAKULÁSA.
AZ IPARI FORRADALOM KEZDETE
NÉPESEDÉS ÉS GAZDASÁG MAGYARORSZÁGON
|
| FRANCIÁK ÉS AMERIKAIAK -
FORRADALMAK |
Korunk tudományos világnézetének
alapjait ismerhetik meg itt a diákok. A legalapvetőbb politikai
irányzatok eszmei, ideológiai előzményeivel is itt találkoznak, ezek
nélkül a következő századok - így a mai - eszmetörténete, politikája és
tudománytörténete érthetetlen lenne:
a periféria sajátos
felzárkózási kísérletének, a felülről jövő reform
ellentmondásainak megértése nagy jelentőségű a térség egész
későbbi története szempontjából;
a nemzettudat kialakulásának
ismerete elengedhetetlenül fontos a XX. század történetének
megértéséhez, de a korszerű nemzettudat kialakításához is - a
diákok értsék meg mások nemzeti érzéseit, a sovinizmus
veszélyeit, értelmetlenségét, az organikus nemzetszemlélet
alapját és tévedését, a centrum és a periféria nemzeti
felfogásának különbségét, és ezek jelentőségét a későbbi
történelem szempontjából;
a demokrácia működésének,
parlamentáris és elnöki változatainak megértéséhez, a korszerű
politikai ismeretekhez szükséges, hogy a diákok tisztában
legyenek ezzel a témával és az Egyesült Államok korunkban
játszott világhatalmi szerepéhez szintén fontos tudni a XVIII.
századi előzményeket;
mivel ebben a korszakban érik
el a polgári eszmék Magyarországot, és történnek meg az első
ilyen irányú politikai próbálkozások, a diákoknak ismerniük kell
ezeket az egész térség modern kori történetéhez szükséges
információkat;
a nemzedékeket izgalomban
tartó, a későbbi évszázadokra pozitívan és negatívan kiható nagy
történelmi "felfordulás" megértése, ismerete elengedhetetlen a
korszerű politikai ismeretek és tájékozódás, a mai eszmék
megértése szempontjából;
a bűn fogalmának történeti
változását kell megértetni, korunk felfogásának kialakulását,
ennek okait. A bűnözés természetének, társadalmi hátterének, a
büntetés hatásainak és problémáinak megértéséhez, általában a
korszerű társadalomszemlélet szempontjából fontos mindez.
Sajátos téma ezen belül a boszorkányhisztéria története, mely
egy különös "kollektív paranoia" kialalkulását, természetét
vizsgálja. Ez sok fontos társadalomlélektani ismeretet hordoz,
nem csak a XX. századi hasonló paranoid jelenségek megértéséhez,
de általában az emberi közösségek lélektanához is kulcsot ad,
talán a gyűlöletkeltő, ellenségképpel operáló eszmékkel szembeni
immunitást is elősegíti.
|
A VILÁGNÉZET ÁTALAKULÁSA AZ ÚJKORBAN.
FELVILÁGOSODÁS
A MECHANIKUS VILÁGKÉP KIALAKULÁSA
A FELVILÁGOSODÁS
BŰN ÉS BÜNTETÉS
FELVILÁGOSULT ABSZOLUTIZMUS
NAGY FRIGYES ÉS POROSZORSZÁG
NAGY KATALIN
MÁRIA TERÉZIA ÉS A MAGYARORSZÁGI JOBBÁGYSÁG
II. JÓZSEF
NEMZETI “ÉBREDÉS”
NEMZETTUDAT KIALAKULÁSA
MŰVELŐDÉS MAGYARORSZÁGON
A DEMOKRÁCIA KEZDETEI
AZ AMERIKAI FÜGGETLENSÉGI HÁBORÚ
A FRANCIA FORRADALOM ÉS NAPÓLEON KORA
AZ ELŐZMÉNYEK ÉS A KIROBBANÁS
A MONARCHIKUS SZAKASZ
A KÖZTÁRSASÁGI SZAKASZ
NAPÓLEON
KELET-KÖZÉP-EURÓPA NAPÓLEON KORÁBAN
|
Témahét javaslatok
A 8. évfolyamon több olyan résztémakör is van, amely kompexitásánál fogva
kiválóan alkalmas témahétben való feldolgozásra. Az évek során több témakört
dolgoztunk föl témahét keretének: A középkori vár, barokk, indiánok, ázsiai
kultúrák, Rákóczi és kora, élet a református kollégiumban.
9. évfolyam
| EPOCHA TÉMÁJA |
CÉLOK |
TARTALOM |
| EURÓPA ÚJ RENDJE (1815-1848) |
Úgy hisszük, hogy Magyarország XX. századi története a
polgárosodás elindulásával kezdődött. A polgárosodás és a nemzet
köré fonódó sorskérdések a mai napig aktuálisak:
a reformkor s az ezt lezáró szabadságharc története és a kor
kihívásokra adott válaszai, utólagos értékelése különböző
megoldásokat mutat a nagyhatalmak közé ékelődött magyarság
életlehetőségeinek és a Kárpát-medencében élő más népekkel való
együttélésnek újra és újra felvetődő kérdéseir - ennek a
folyamatnak a megértése, az alternatívák megismerése a fő cél;
bár a magyar történelem egyik legmeghatározóbb korszakáról
van szó, a diákoknak el kell helyezniük az európai folyamatok
áramába helyezni a magyar eseményeket;
ismerniük kell a korabeli Európa uralkodó politikai
ideológiáit;
az európai és kitekintésképpen a dél-amerikai területek
modernizációs kihívásaira adott válaszokat – a liberális és
konzervatív erők céljait és politkai működését;
különösen lényeges, egy korrekt történelmi kép felvázolása,
hogy meg tudják érteni az, hogy miért van véleménye e korszakról
minden későbbi és mai politikai szereplőnek;
különleges lehetőség adódik a nemzeti érzés megfogalmazására.
|
EURÓPA ÉS MAGYARORSZÁG A 19. ELEJÉN,
AVAGY A SZENT SZÖVETSÉG EURÓPÁJA
POLITIKA, GAZDASÁG, TÁRSADALOM – A BÉCSI KONGRESSZUS ÉS AZ
EURÓPAI POLITIKAI STRATÉGIÁK
MAGYARORSZÁG ÁLLAPOTA
AZ ORSZÁG GAZDASÁGA
A MAGYARORSZÁGI TÁRSADALOM RÉTEGEI
A REFORMKORI PEST-BUDA
A NEMZETISÉGEK
A POLITIKAI FÓRUMOK KULTURÁLIS ÉLET
REFORMOK ÉS FORRADALMAK
AZ 1830-AS ÉVEK FORRADALMAI – SIKEREK ÉS KUDARCOK
REFORMORSZÁGGYŰLÉSEK MAGYARORSZÁGON
POLITIKAI PROGRAMOK A REFORMKORI MAGYARORSZÁGON:
SZÉCHENYI ISTVÁN, WESSELÉNYI MIKLÓS, KOSSUTH LAJOS,
EÖTVÖS JÓZSEF
A FORRADALMASODÓ EURÓPA
VÁLSÁGOK ÉS FORRADALMAK EURÓPÁBAN
A PESTI FORRADALOM –
A POLGÁRI ÁLLAM MEGTEREMTÉSE MAGYARORSZÁGON
A SZABADSÁGHARC
A FEGYVERES ÖSSZECSAPÁS
A FORRADALOM MÉRLEGE
|
| NEMZETÁLLAMOK KORA |
Az epocha a XIX. század második felének
történetével foglalkozik. A korszak legfontosabb eseményeinek a
nemzetállamok létrejöttét tekintjük, azonban elengedhetetlennek tartjuk
a kor gondolkodásának megváltozását – a tudományos és racionális
gondolkodás –, amely részben meghatározza a problémákra adott újszerű
válaszokat is:
- megismertetni az európai és a
világtörténelem nagy korszak fordulóját, a tőkés világgazdaság
kiépülését, a polgári alkotmányosság elterjedésének folyamatát, a
polgári nemzetállamok kiépülését Európában;
- megismertetni Európa világhatalmi csúcsra emelkedésének okait;
- megismertetni azt a korszakfordulót, amit Európa ezekben az
évtizedekben megélt;
- végiggondoltatni ezt a változást, a hagyományos életmód és
értékrend bomlását az egyéni életutak szintjéig;
- megtárgyalni a nemzetállamok rendszerének kiterjedését az
olasz-német egység létrejöttét, hatását az európai egyensúlyra;
- megismerkedni a Balkán helyzetével, annak népeivel és az éledő
nacionalizmusok jellegével a török alóli felszabadulás időszakában;
- megláttatni milyen problémákat vetett fel a soknemzetiségű
Habsburg birodalomban az alkotmányosság bevezetése, megismertetni
Magyarország birodalmon belüli helyzetét, útját a kiegyezésig, a
kiegyezés tartalmát;
- megismerni Oroszország terjeszkedő politikáját megkésett polgári
reformjainak sajátosságait;
- megismerni a három részre szakadt Lengyelország egyes részeinek
helyzetét és oroszellenes szabadságharcukat;
- megismerni Amerika betelepedésének körülményeit, Észak és Dél
szembekerülésének okait, a polgárháború eseményeit és
következményeit.
|
A RÁCIÓ ÉS A TUDOMÁNYOS HALADÁS
A REALIZMUS, RACIONALIZMUS
A LÁTHATATLAN VILÁG LÁTHATÓVÁ TÉTELE
A VILÁGKÉP MEGVÁLTOZÁSA
VÁLTOZATOK MONARCHIÁKRA
EURÓPAI NAGYHATALMAK
ANGLIA, FRANCIAORSZÁG (III. NAPOLEON), OROSZORSZÁG (A
MEGKÉSETT REFORMOK).
SZÜLETŐ NEMZETÁLLAMOK
AZ OLASZ EGYSÉG LÉTREJÖTTE
NÉMETORSZÁG SZÜLETÉSE
A LENGYEL ÁLOM
SZÜLETŐ NEMZETÁLLAMOK A BALKÁNON
AZ AMERIKAI EGYSÉG
ÖNKÉNYURALOM ÉS KIEGYEZÉS MAGYARORSZÁGON
MAGYARORSZÁG 1849-61
AUSZTRIA EURÓPAI NEHÉZSÉGEI
A KOMPROMISSZUM
|
| MODERN VILÁG, MODERN EMBEREK |
E nagy ívű áttekintés a XIX. század második felétől az első
világháborúig tartó időszak gazdasági sajátosságait és társadalmi
jellegzetességeit vázolja föl. A polgári élet különböző területeire
kalauzol el:
- fő cél, hogy érzékelhető legyen -
nincs egységes polgárság, a rétegek között életmódbeli különbségeket
is találunk;
a világtörténelem fő folyamatait,
az egyes régiók és országok sajátosságait keressük;
megismerni az ipari forradalom új
korszakát és annak hatását a társasadalomra;
megismerni a gondolkodásban,
életmódban, a társadalom szerkezetében és a politikai szerveződésben
végbement változásokat;
megismerkedni a terjeszkedő
politika imperialista jellegével és megérteni, hogy a gyarmati
politika, a gyarmatszerzés hogyan járul hozzá a nagyhatalmisághoz és
azt is, hogyan hat mindez Kína, India vagy Japán fejlődésére;
bemutatni, hogyan változott meg
az állam szerepe a múlt század végén - hogy mit vártak korábban az
alattvalók az államtól és mit vár a XIX. század végének embere;
felvázolni az egyház megváltozott
szerepét a szekularizált világban;
megismerni az emancipációs
mozgalmakat;
bemutatni a munkásosztály
helyzetét, harcait, életlehetőségeit és a szocializmus politikai
ideológiáját.
|
A FELTÉRKÉPEZETT VILÁG
A GYARMATI POLITIKA
EURÓPAI KIHÍVÁSOK – TÁVOL-KELETI VÁLASZOK
A FELTARTÓZTATHATATLAN IPAROSODÁS
AZ IPARI FORRADALOM MÁSODIK ÉS HARMADIK SZAKASZA
AZ IPARI TÁRSADALMAK
VÁROSIASODÁS
A MODERN NAGYVÁROS
A POLGÁROK VILÁGA
A KÖZÉPOSZTÁLY
A POLGÁRI CSALÁD
MŰVÉSZET ÉS KÖZÖNSÉG
A MUNKÁSOSZTÁLY ÉS MOZGALMAI
A MUNKÁSSÁG HELYZETE
A MUNKÁSMOZGALOM AMARXIZMUS
MUNKÁSPÁRTOK
A FALUSI ÉLET
AZ AGRÁRFEJLŐDÉS FŐBB ÚTJAI
A PARASZTI ÉLETFORMA
A MODERN ÁLLAM
AZ ÁLLAM SZEREPÉNEK MEGVÁLTOZÁSA
AZ ÁTALAKULÓ EGYHÁZ
A SZÁZADVÉG EMANCIPÁCIÓS MOZGALMAI
A ZSIDÓSÁG EMANCIPÁCIÓJA
A NŐK HELYZETE
|
| „BOLDOG BÉKEIDŐK” AVAGY A
MONARCHIA TÜNDÖKLÉSE |
Az epocha az Osztrák-Magyar Monarchia történetével foglalkozik. A
korszaknak külön hangsúlyt ad, hogy a családok történetében már
vannak olyan emlékek, amelyek ezt az időszakot valósággá tudják
tenni, másrészt pedig lakóhelyünk épített környezetében nagyon sok
emlékét találhatjuk meg ennek az időszaknak. Ez a bőséges emlékanyag
– az eddig említetteken túl az irodalmi és filmművészeti alkotások -
lehetővé teszi, hogy átélhessük e korszakot, belebújjunk a kor
emberének bőrébe:
- megismertetni Magyarország
lendületes gazdasági fejlődését, egyszersmind példát mutatni
arra, hogyan szerveződik meg a gazdasági együttműködés;
bemutatni a polgári állam
működését, amely előzménye a modern államoknak is;
végigkövetni a polgárosodás
folyamatát, megismerni a polgárosodó társadalm rétegeit;
e korszakban jönnek létre a
modern értelemben vett pártok és irányzatok, amelyek szintén
előzményei a mai pártrendszereknek;
a Monarchia története
lehetőséget nyújt a sok nemzetiség együttélése folytán pozitív
és negatív minták felmutatására és ezzel a multikulturalitásnak
mint értéknek az erősítésére;
e korszakban Budapest modern
világvárossá válik, s ez alkalmat ad a századfordulós Budapest
emlékeinek feltérképezéséhez, a patriotizmus erősítéséhez, az
értékmegőrzés tudatosításához.
|
A MAGYAR ÁLLAM
KORMÁNYZAT RENDSZER
KORMÁNYPÁRT ÉS ELLENZÉK
SZABADSÁGJOGOK, JOGÁLLAM
A MAGYARORSZÁGI GAZDASÁG FEJLŐDÉSE
PÉNZ- ÉS HITELVISZONYOK
A KÖZLEKEDÉS FEJLŐDÉSE
MEZŐGAZDASÁG
IPAR ÉS KERESKEDELEM
KETTŐS TÁRSADALOM
URAK ÉS PARASZTOK
BUDAPEST – A POLGÁRI MAGYARORSZÁG
POLGÁROK, MUNKÁSOK
MAGYARORSZÁG NÉPEI, NEMZETISÉGI KONFLIKTUSOK
A NEMZETISÉGI TÖRVÉNY NEMZETISÉGI MOZGALMAK
A ZSIDÓSÁG
A CIGÁNYSÁG
A LIBERÁLIS KORMÁNYZATOK POLITIKÁJA
ÚJ POLITIKAI IRÁNYZATOK
A MONARCHIA VÁLSÁGA
1905. ÉV
A KOALÍCIÓ ÉVEI
A MUNKAPÁRT IDŐSZAKA
|
| AZ I. VILÁGHÁBORÚTÓL VERSAILLES-IG |
Ez az epocha az I. világháború kitörésétől a háborút lezáró
bekérendszer történetét foglalja magába. S ehhez kapcsolódóan az
oroszországi és magyarországi forradalmakat:
- megismertetni a századforduló
nagyhatalmainak világpolitikai törekvéseivel;
- láttatni az érdekütközések szükségszerűségét, és az
érdekszövetségek alakulásának okait;
- megértetni hogyan vált a Balkán az ott élő népek ellentéteinek
színterévé, és a nagyhatalmi versengés tényezőjévé;
- lássák a tanulók, hogy egy merénylet a hatalmi összefonódások és
ellentétek révén hogyan vezet világháborúhoz;
- ismerjék a hadviselő felek hadi céljait, ideológiáját, a háború
fegyvereit, jellegét, tudják a fontosabb fordulópontokat, a háború
utáni békerendszer katonai előzményeit;
- lássák az összefüggést a háború és a forradalmaik között;
- a háborúk története (diplomáciai, katonai események, gazdasági
következmények) 1917 derekáig;
- ismerjék a forradalmak "természetrajzát", céljaikat, fejlődésük
belső törvényszerűségeit, térképeken is tájékozódjanak a forradalmak
fontosabb helyszíneiről;
- az 1917-es forradalmak Oroszországban, az antant katonai győzelme
- lássák a tanulók, hogy a politikai szándékok - melyek a háborúhoz
vezettek -, hogyan váltak valóra a békaszerződésekkel;
- ismerjék meg a békeszerződések tartalmát;
- értsék meg, hogy milyen következményekkel járhat az a
politizálás, mely csak az adott szituáció kiaknázására törekszik, s
nem gondolkodik a hosszú távú megoldásban;
- ismerjék meg a nemzetközi együttműködésre tett kísérleteket, a
Népszövetség működésének ellentmondásait.
|
AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚ ELŐZMÉNYEK
1914 - FERENC FERDINÁND
1915
1916 - VERDUN ÉS ISONZO
1917 - LENIN ÉS WILSON
1918 – COMPIÉGNE
FORRADALMAK
A BOLSEVIK OROSZORSZÁG
KÁROLYI ÉS KUN BÉLA
A VILÁG ÚJ RENDJE
A VERSAILLES-WASHINGTONI BÉKERENDSZER
|
Témahét javaslatok
A 9. évfolyamon több olyan résztémakör is van, amely kompexitásánál fogva
kiválóan alkalmas témahétben való feldolgozásra. Az évek során több témakört
dolgoztunk föl témahét keretének: reformkori bál, a századfordulós Budapest
10. évfolyam
A századunk történetét feldolgozó anyag fő célja, hogy eligazodást nyújtson
az ő életüket is meghatározó évszázad eseményeiben, megértesse a tanulókkal a
huszadik század főbb eszmerendszereit, azoknak hatását az emberek életére.
Ismerjék meg azokat az eseményeket, személyeket, melyeknek jelentőségük volt a
kor formálásában.A tanév során az ok-okozati viszonyok következetes
vizsgálatával szeretnénk a gyerekekben a társadalomban gondolkodni tudó ember
építését folytatni. Az alkotó, kritikus elme fejlesztése szintén nagy hansúlyt
kap. A forráselemzésre építő oktatás tágabb teret enged az együttműködésre építő
tanításnak. Ennek a során nemcsak a szakmai ismereteik gyarpítását célozzuk meg,
hanem a személyiségfejlesztésre is nagy hangsúlyt fektetünk. Az elmúlt évek
alapozása után ebben az évben már a szintézisteremtő képességük állandó
felhasználásával kell a feladataikat megoldani. A ”történelem végén” álljon
össze bennük valamilyen - általuk indokolni tudott - kép az emberiség
történetéről. Fontos, elérendő cél, hogy ne sémákban gondolkodjanak, lássák az
altarnatívákat egy adott történelmi korban. Az Európán kívüli világ
történelmével való ismerkedés során erősödjön bennük a másság elfogadásának
képessége. Kapjon nagy teret a személyes történelem, legyen fontos számukra
szűkebb környezetük történelmi múltjának megismerése. Olyan gondolkodásra
szeretnénk megtanítani őket, mely lehetővé teszi számukra a saját korukban való
eligazodást, vagy az analógiák alkalmazásával, vagy az önálló véleményformálás
által.
| EPOCHA TÉMÁJA |
CÉLOK |
TARTALOM |
| A HÁBORÚTÓL A VÁLSÁGIG A VÁLSÁGTÓL
A HÁBORÚIG |
Ennek a tantervi egységnek a fő célja,
hogy megismertesse a tanulókkal a nemzetközi élet főbb eseményeit,
összefüggéseit, s betekintést adjon a mindennapok világába is:nagy hangsúly kerül az
ellentmondásokra és az egyenlőtlen fejlődésre;
lássák a tanulók a történelmi
mozgástereket, az azokat befolyásoló körülményeket, a nagyhatalmak
és a kisállamok problémáit, egymás közti viszonyaikat;
az eddig háttérbe szorított
régiótörténettel mélyebben ismerkedjenek meg;
legyen képük a válságokkal
kapcsolatos elképzelésekről;
tudjanak történelmi modellekben
gondolkodni;
értsék meg az egyes rendszerek
működési elveit és legyenek képesek közöttük elvi és gyakorlati
különbségeket találni. (USA - New Deal; a totális rendszerek:
Szovjetunió, Németország.) Tájékozottak legyenek a kor uralkodó
eszmei áramlataiban;
igazodjanak el a magyar politika
irányzatai között, lássák az ország gazdasági, társadalmi
nehézségeit, azok valódi gyökereit, szükséges változásokat.
|
KÉT HÁBORÚ KÖZT (1919-1939)
ÉLET A ROMOKON
A TALPRAÁLLÁS ÉVE
MERRE TOVÁBB?
ÚJ ÁLLAMOK A TÉRKÉPEN (K-K-EURÓPA)
"CSONKA" MAGYARORSZÁGBAN
A VÁLSÁG
A VÁLSÁG UTÁN A DEMOKRÁCIÁKBAN
A DIKTATÚRÁK (NÉMETORSZÁG, SZOVJETUNIÓ)
MAGYARORSZÁG A VÁLSÁG UTÁN
|
| II. VILÁGHÁBORÚ |
A tantervi egység legfőbb célja nem a
háború eseménytörténetének megismertetése, hanem azoknak a
kapcsolatoknak a feltárása, melyek az előzményekkel és a
következményekkel kötik össze az eseményeket. Ezért kap nagy hangsúlyt a
készülődés. A másik fontos témakör a háborúnak mint politikai eszköznek
a felhasználása:fontosnak tartjuk, hogy a tanulók
meglássák azokat a pontokat, melyeken keresztül a mai napig hat a
háború;
jussanak el oda, hogy maguk
tudják mérlegelni a háború összes jellemzőjét;
tudjanak eligazodni a
célok-feltételek-lehetőségek-eredmények rendszerében;
ismerjék meg a nagyhatalmi
politizálás lehetőségeit a változó feltételek között;
fontos feladat, hogy a népek,
országok, népcsoportok háború alatti helyzetét is feltárjuk, az
eddigi topográfiai ismereteik a politikai környezetben valódi
történelmi ismeretté váljanak.
|
A KÉSZÜLŐDÉS ÉVEI "VÉGRE" HÁBORÚ
- HÁBORÚ AZ ORSZÁGOK KÖZÖTT
- HÁBORÚ NÉPEK, EMBEREK ELLEN
|
| Megosztottságban |
Az egység tanításával a legfőbb célunk,
hogy megismertessük a tanulókat az 1945 után kialakult új világrenddel:ismerjék meg azokat a
folyamatokat és azoknak legfontosabb eseményeit, melyek a
megosztottsághoz vezettek;
a dokumentumok feldolgozásával
"harag és elfogultság nélkül" tudják szemlélni a nagyhatalmak
politizálását;
figyeljenek fel az érdekekre,
azok változásaira, a kényszerítő körülmények hatásaira. Az Európán
kívüli világ történetének bemutatásával elsősorban a más kultúrák
megértetése, elfogadásának kialakítása a cél, s nem az
eseménytörténet megtanultatása;
a fejezet jelentős része olyan
időszakkal foglalkozik, melyről a tanulóknak szüleiken,
nagyszüleiken keresztül igen sok élményük lehet - most még
fontosabbá válik a személyes történelem nyomon követése -, ennek
megfelelően sokféle nézettel rendelkeznek, így az órákon az egyéni
nézetek és a tények egybevetése nagy szerepet kell, hogy kapjon;
az alapvető állampolgári
viselkedési formák és normák elmélyítése is feladat;
ismerjék meg a tanulók a
nagyhatalmak közös politizálásának okait, területeit;
lássák, hogy milyen közös és
egyedi vonásai vannak a szétszakított államok fejlődésének, s a
nemzeti sajátosságoktól eltérő fejlődés milyen problémákat okozhat
az országok életében;
ismerjék meg a szovjetizálás
történetét Magyarországon;
figyeljenek fel az eddig háttérbe
szorított országok (gyarmatok, harmadik világ) sorsára,
fejlődésüknek általános és különös vonásaira;
alakuljon ki a tisztelet az
ellenállást vállalók iránt;
a hidegháború legfontosabb
jellemzőivel való megismerkedés.
|
A VASFÜGGÖNY KÉT OLDALÁN
A SZABAD VILÁG ORSZÁGAI
INTEGRÁCIÓ NYUGATON ÉS KELETEN
A GYARMATI RENDSZER FELBOMLÁSA
AZ EL NEM KÖTELEZETTEK MOZGALMA
MAGYARORSZÁG „SZOVJETIZÁLÁSA”
AZ ÚJ MAGYATRORSZÁG INDULÁSA
DEMOKRÁCIÁBÓL PROLETÁRDIKTATÚRÁBA
A SZTÁLINISTA DIKTATÚRA
AZ „ÚJ SZAKASZ”
1956 ŐSZE MAGYARORSZÁGON
|
| A VILÁG 1956-1980-AS ÉVEK |
Ebben az epochában, bár a kronologia
szerint egybefüggő időszakról van szó, különböző megközelítésekre adódik
lehetőség:
- bemutatni a tanulóknak, hogy a fegyverkezési verseny milyen
károkat okozott az egyes országokban;
- lássák, hogy a gazdasági nehézségek hogyan teszik politikailag
engedékenyebbé az országokat. Ismerjék fel, hogy a tárgyalások és az
egyezmények szintén eszközei a korábbi politizálásuknak;
- az előző egységekre támaszkodva megismertetni az enyhülés
folyamatával a tanulókat. A technikai fejlődés eredményeinek
bemutatása a fegyverzetek terén.
Válság és megújulás Nyugaton
Az anyag egy részét olyan témákon keresztül vizsgáljuk, mely az
életkori sajátosságaik miatt nagyon közel áll hozzájuk (beat, hippi,
rock stb.). Ezeknek a tanításba való beemelésével megpróbálunk
értékorientációs szerepet is vállalni:
a fejezet egészének végeztével
alakuljon ki bennük a mai világban való eligazodási képesség;
a fő cél, hogy bemutassuk a
fejlett országok általános (s a legfontosabbaknak speciális)
problémáit, igyekszünk a jóléti államok felszíne alá behatolni, s
megvizsgálni, hogy milyen kihívásokra kellett ezeknek az országoknak
válaszolniuk, s ezt hogyan tették;
választ keresünk azokra a
kérdésekre, melyek az elmúlt években egyáltalán nem vagy pedig hamis
módon voltak jelen közgondolkodásunkban, s mára a mi társadalmunkban
is jelen vannak (a fiatalok problémája, rock, kábítószer,
ellenkultúra, vallásosság, emberi jogok kérdése, terrorizmus,
szervezett bűnözés stb.);
megismertetni a tanulókkal a
rendszer kifulladásának folyamatát, lássák a pártállamok kísérleteit
a problémák megoldására, s azok ideiglenességeit;
legyen képük a blokk történetéről
és az egyes országok kitörési kísérleteiről (Jugoszlávia, a magyar
gazdsági reform, csehszlovákiai események);
a nemzetközi élet mozgásainak
sorába tudják illeszteni a tömbön belül történteket.
|
NEMZETKÖZI KAPCSOLATOK 1956 UTÁN
AZ ENYHÜLÉS KEZDETEI
FELLENDÜLÉS – VÁLSÁG - MEGÚJULÁS
GAZDASÁGI PROBLÉMÁK
POLGÁRJOGI PROBLÉMÁK (1968, ELLENZÉKISÉG STB.)
KOOPERÁCIÓS PROBLÉMÁK
A JÓLÉTI ÁLLAM KITELJESEDÉSE
A KÁDÁR-RENDSZER |
| A RENDSZERVÁLTÁS |
A fejezet célja, hogy bemutassa a
szocialisa országok gazdasági, ideológiai csődjét. Levezetni ennek okait
és meghatározni következményeit (A két szuperhatalom közeledésének
magyarázata). A legszűkebben értelmezett jelenkorról esik szó ebben a
fejezetben. A tanulók megérkeztek saját mindennapjaikig. Legfontosabb
cél, hogy leíró módon ismerjék azt a világot, melyben élnek. A kialakult
világ képét szeretnénk itt megismertetni velük. A történelmi utazásuk
befejeződött, itt inkább politikai jellegű információk átadása,
rendszerezése történik:megerősíteni a korábban már
tárgyalt bel- és külpolitika összefüggéseit;
értsék meg a tanulók a nemzetközi
együttműködés jelentőségét, a kooperatív világrend fontosságát;
a csúcstalálkozók
dramaturgiájának bemutatásával bepillantást nyerjenek a
politikacsinálás műhelyébe;
ismerjék meg a tanulók az egyes
országok sajátos útjait a rendszerváltásig;
legyenek képesek a "modellből"
levezetve a magyar rendszerváltást részletesen tárgyalni, bemutatni
azokat az erőket, melyek előkészítették a változást, a politikai
alkuk megismertetésével pedig az új rendszer kiépülésének főbb
jellemzőit felvillantani;
a napi eseményekre való reagálási
képesség fejlesztését (magyarázat, következmények) tűztük ki célul;
a dinamikus változások minél
nagyobb tanulói aktivitással kerüljenek feldolgozásra;
Magyarország útja, választási
lehetőségeinek megvitatása szintén fontos célja ezeknek az óráknak.
|
A LESZAKADÁS ÉVEI A NYITÁS
- A SZOVJET-AMERIKAI CSÚCSTALÁLKOZÓK
- A GORBACSOVI SZOVJETUNIÓ
- A "BÉKETÁBOR" SZÉTHULLÁSA (A NÉMET EGYSÉG)
RENDSZERVÁLTÁS MAGYARORSZÁGON
AZ EGYSÉGESÜLŐ EURÓPA
MILYEN JÖVŐNK LESZ? |
Témahét javaslatok
A 10. évfolyamon több olyan résztémakör is van, amely kompexitásánál fogva
kiválóan alkalmas témahétben való feldolgozásra. Az évek során több témakört
dolgoztunk föl témahét keretének: városok (Berlin, Róma, New York, Párizs,
Moszka) 1920-as évek, 1956, Budapest, VIT.