Tantárgyi programok | |||
|
Az AKG-ban a társadalomismeret és ezen belül a történelem tanulása, tanítása nagyobb jelentőséggel bír, mint az általános oktatási gyakorlat ezt kezeli. Kiemelkedő fontosságot tulajdonítunk annak, hogy diákjaink a társadalomismeret-történelem tantárgyakon keresztül képesek legyenek megérteni a körülöttük lévő világot.
A tárgy célja
Képessé tenni a fiatalokat a tájékozódásra, véleményalkotásra a gazdaságban, politikában, társadalmi kérdésekben már a diákkorban, és ezen kívül felkészíteni őket a konkrét döntésekre ezen a téren a felnőtt korban is (a családi költségvetés, a hivatali ügyintézés, a politikai választások stb. tehát lényegében a társadalommal, politikával, gazdálkodással kapcsolatosan az élet minden fontos területén). A tanuló személyiségének kialakulása szempontjából alapvető fontosságú a társadalomban való eligazodás képessége.
Felnőttkori további autodidakta, az adott új kérdésekhez, problémákhoz igazodó (utánanéző, újságolvasó, művelt nagyközönségként olvasó, társasági beszélgető) ismeretszerzés alapjainak lerakása, módszertani segítése.
A tanulók számára olyan, a speciális érdeklődéstől független, általános alapok lerakása, melyre a majdani szakirányú továbbtanulás iránti igény jól felépíthető. (Tehát nem magának a továbbtanulásnak az előkészítése!).
A társdalomismeretnek, akárcsak más tárgyaknak, van egy fontos, de gyakran szégyellősen elhallgatott célja is: a kíváncsiság kielégítése. A kíváncsiságot, a világ megismerésének a vágyát önmagáért való fontos emberi vonásnak tartjuk, hiánya esetén kifejlesztendőnek. Ha ez a kíváncsiság a társadalmi kérdések iránt már létezik, akkor feladatunknak tartjuk, hogy az ismeretekkel olyan kielégítést nyújtsunk, mellyel közben a kíváncsiságot - részben újabb irányokban - “bővítetten újratermeljük” és nem pedig csillapítjuk. Ezért a kanonizált és fellebbezhetetlen ismeretek arányának a visszaszorítását, a nyitva hagyott kérdések nagyobb arányát tervezzük.
Humanista értékrenden alapuló magatartásforma követésére ösztönözzük diákjainkat.
A megszokotthoz képest nagyobb területet szentelünk az Európán kívüli világ megismerésének. Hisszük, hogy a megszerzett ismeretek, a népek és kultúrák megismerése "belülről", mások megbecsülését és a pontosabb önértékelést és önbecsülést is kialakítja.
Az itt felsorolt célokhoz jelenelvű és múltba forduló társadalmi ismeretekre egyaránt szükség van.
A fejlesztendő képességek
Általános képességek
Amelyek a pedagógiai programokban szerepelnek
Értelmi képességek:
Szociális képességek:
Kommunikatív képességek:
Önmagára vonatkozó képességek:
A társadalomismeret-történelem tantárgy felépítése
A tantárgyblokk az alsó középfok négy évében két tantárgyra bomlik: történelem és együttéléstan néven.
A történelem epochális tantárgy, a négy tanévben évente öt epochában kronologikus rendben tárgyaljuk és lezárjuk az egyetemes és magyar történetet tanulását.
Az együttéléstan (társadalomismeret) szintén négy éves tantárgy. Tematikája az első két évben az ún. csibefoglalkozásokhoz illeszkedik, míg a második két évben, önálló órakeretben, heti két 45 perces tanórában jelenik meg. Kötelező tantárgy, amely 10. év végére lezárul.
Az alsó középfok képzési rendjébe az AKG pedagógiai programjának megfelelően, az évfolyam patrónusi közösségének igényei szerint komplex történelmi és társadalomismereti témahetek is illeszthetőek.
A nyelvi-kommunikációs évben mind történelmi, mind társadalomismereti kérdések választhatók egyéni projektmunka témájaként, de általános iskolai projektként (angol illetve magyar nyelven) is megjelennek. Ebben az évben nincs előre meghatározott témaválasztás. Minden évben a diákok érdeklődésének megfelelő témákat hirdetünk meg. Elsőrendű célunk olyan témakörök kiválasztása, amelyek befolyásolják életünket, jövőnket.
Felső középfokon a történelem kötelező tárgy, azonban nagyjából az érettségi szinteknek, a diákok érdeklődésének megfelelően heti négy, illetve öt órás kurzus választható. Ezen a szinten egyszerre kívánjuk megjeleníteni a tematikus és kronologikus megközelítést.
A társadalomismereti tantárgyak felső középfokon nem kötelezőek. Választható tárgyként – tantárgytól függően – heti két-, három órás kurzusokat ajánlunk diákjainknak.
A tantárgy blokkhoz tartozó tárgyak mindegyikénél kiemelkedő szerepet szánunk az életkori sajátosságoknak megfelelő képességfejlesztésnek.
Alsó középfok tantervi koncepciója
I. Történelem
Célunk, hogy a tanulás közben a diákokban a kiskamasz kor elfogulatlan rácsodálkozási képessége is megmaradjon. Cél tehát a már megszerzett ismeretek állandó kritikai felülvizsgálata, főleg a 11-12-13. évben. (Az első két évben alig, a második kettőben módjával kívánunk az effajta elbizonytalanítás eszközével élni, kezdetben éppen a megnyugtató megismertetés a fontosabb, mert a többnézőpontú megközelítés sokaknak akkor még megemészthetetlen.)
Politikatörténeti “veszély” a háborúk hagyományos előtérbe állításával az erő, a hatalom, az erőszak, az idegenek elleni harc apoteózisa, miközben éppen a háborúk a legdrámaibb történelmi mozzanatok, a legközelebbi kapcsolattal a mítoszokhoz, amire a diákoknak - főleg az első években - nagy szükségük van. Törekszünk ezen a téren kellő egyensúlyt találni, a drámai küzdelmek mellett a különféle harcoló felek, ütköző kultúrák eltérő nézőpontjait egyaránt belülről láttatni.
Az eddig elmondottak egyaránt illenek a hagyományosan társadalomismeretinek és történelminek sorolt témákhoz is. A közelmúlt tanári és oktatási gyakorlatában nem kaptak elég hangsúlyt a modern társadalomtudományok, helyüket az iskolai oktatásban sokan, sokféleképpen kezelték. Pedig mind módszereik, mind felhalmozott ismereteik egy része jól beépíthető a történelem, más része a szélesen értelmezett társadalomismeret keretébe.
A társadalmat, mint eleven emberekből álló társadalmi viszonyok működési rendszerét mutatjuk be (történettudomány, lényegénél fogva mégis múltra orientált tudomány, ezért szükségszerűen több társadalomtudomány eredményeit kell összeépíteni - mint a néprajz, demográfia, statisztika, etika, tudománytörténet, gazdaság és társadalomföldrajz -).
Az epochális tanulási-tanítási gyakorlatnak megfelelően egy-egy epocha egy-egy kultúrát, körülhatárolható történeti időt vagy témakör foglal magába. Kerek, érthető egészekre darabol fel évszázados történeti folyamatokat. (Meg kell jegyezni, hogy az epochális beosztás nincs kőbe vésve, a tanító tanárnak lehetősége van más ponton megállni.) Jellegénél fogva nem törekszik az adott téma teljes körű bemutatására, hanem inkább olyan elemekre fókuszál, amely az életkori sajátosságoknak megfelel. Jobbnak tartjuk egy-egy kérdés mélyebb vizsgálatát, mint a felszínes, de minden részletet érintő bemutatást.
Az epochális tanulás-tanítás másik jellegzetessége a házi feladatok ritka és csekély volta. Törekszünk arra, hogy az epochális óra legyen a megtanulás elsőrendű színhelye, azonban nem mondunk le arról a lehetőségről, hogy diákjainknak otthoni feladatként rövid feldolgozni anyagot adjunk. Jelentkezés alapján otthon lehet felkészülni az órai kiselőadásokra, szorgalmi feladatokra.
A történelem tanulás-tanítás folyamatát megfordítottuk, helyesebben a történeti gondolkodás normál menetéhez igazítottuk: elsődlegesek a források, s ezek feldolgozása útján akarunk eljutni az általánosító következtetés levonásához. Nyilvánvaló, hogy más módon nem is tudnák megvalósítani a képességfejlesztés céljait.
Hangsúlyoznunk kell, az alsó középfok történelem tanulása 10. év végére lezárt képzést ad. A lezárt képzés fogalma alatt elsősorban tartalmat értünk – érintettük az emberiség és a magyar nép történetének teljes kronológiai ívét. Lezárt annyiban is, hogy tanítványaink birtokában vannak – egyéni eltérések természetesen lehetnek – azoknak a képességeknek, amelyek alapján képezik egy magasabb szintű gondolkodási műveleteket igénylő elemző-kritikai gondolkodásnak. (Ha külső mércével kellene mérni e szintet, talán hasonlíthatnánk a közép szintű történelem érettségi kompetencia és tartalmi előírásaihoz.)
Képességfejlesztés
A történelem tanításában-tanulásában alsó középfokon a képességfejlesztésnek kiemelkedő jelentőséget tulajdonítunk. Feladatunknak tartjuk, hogy segítsük és erősítsük a tanulásmódszertan tantárgyban kipróbált technikák, immár „élesben” való használatát. Ezen kívül a történelem tanulásához és megértéséhez szükséges képességek fejlesztése (lásd „szorosabban vett társadalomismereti képességek”).
Szorosabban vett "társadalomismereti" képességek
A tanulással kapcsolatosan
Írás, olvasás, beszéd
Topográfia
A tartalommal kapcsolatosan
konkrét társadalmi esetekből, eseményekből következtetések levonása, alapszintű általánosítás 7. évfolyamon;
okok megértése, rangsorolása, lényeges és lényegtelen társadalmi-történeti mozzanatok elkülönítése (7. évfolyamtól folyamatosan, egyéni ütemben)
tágabb történelmi összefüggések, folyamatok, elvont fogalmak megértése (7. évfolyamtól) azok készségszintű alkalmazása, önálló felülvizsgálata, illetve saját összefüggések kialakítása, rendszerekben való gondolkodás 9. évfolyamtól egyéni ütemben);
a társadalmi jelenségek társadalomlélektani okainak megértése, saját hibás reflexeinek (pl. előítéletek, leegyszerűsítések, csúsztatások stb.) közömbösítése önmagában (7-10. évfolyamon folyamatosan, egyéni ütemben);
a kultúra, történelmi változás, fejlődés, komlex fogalmának ismerete (7. évfolyamon), értése, megértése, összefüggéseinek bemutatása 8. évfolyamtól folyamatosan, egyéni ütemben;
egy-egy korszakba, kultúrába való beleélési képesség, ezen kultúra megértése, a történetiség megértése (pl. anakronizmusok felismerése, eltérő korok összehasonlításában kellő óvatosság, empátia az egyes korok gondolkodásmódja irányában stb.) 7. évfolyamtól folyamatosan, az adott korokra vonatkozóan, időben egyre mélyebben (az első két év korszakaira a 9-10. évfolyamon visszatérve);
a tárgyon belüli érdeklődési körök kialakítása, ezekben való elmélyedés (folyamatos, nem mindenkinél elérendő cél)
tájékozódás a jelenkori Magyarország, Európa., Világ gazdasági, politikai viszonyaiban, az állampolgári jogokban, kötelességekben folyamatosan, úgyhogy 10. évfolyamra alapszintű, 11-12 – 13. évre önállóan cselekvő- és döntésképes állampolgár kell legyen);
reális (komplexus- és kompenzációmentes) nemzettudat, kelet-européerség, (a szomszéd népek ismerete) européerség (Európa-centrikusság és Európa-elfogultság nélkül!) az Európán kívüli kultúrák megértése folyamatosan;
ember és környezet viszonyának, ezek összefüggéseinek értelmezése a különféle korokban illetve ma, folyamatosan;
koherens de nyitott saját világnézet és történelmi gondolkodás megalapozása és kialakítása folyamatosan (főleg majd a 11-12-13. évfolyamon, illetve a feltételeinek megteremtése az iskola utánra).
Módszertani kérdések
A fent leírt célok és általános jellemzők meghatározzák azokat a módszertani elveket, amelyek mentén epochális óráinkat szervezzük.
Az életkori sajátosságoknak megfelelően az elméletek és az általánosságok helyett az egyedi esetekből, személyekből, helyszínekből, konkrétumokból indulunk ki. Az általánosságokig - már azokig, amelyek ebben az életkorban emészthetőek - illetve az előzményekig, körülményekig, következményekig ezekből a konkrétumokból kiindulva jutunk el. A történeti fejezeteknél ezeket a kiindulópontokat jeleztük. Ebből is következik, hogy nem törekszünk mindenre kiterjedő - és ezért kényszerűen kicsit felületes - ismereteket adni, mint ahogy az a gimnáziumi történelemtanításban eddig szokásos volt. Az elméleti rendszerezést (pl. régiók történetének áttekintése, politikai gondolkodás fejlődése stb.) a 10. év végére illetve - nagyobbrészt - a 12-13. évekre tervezzük, amikor a diákok már fogékonyabbak ilyesmire. Ekkor bővíthetik ki tárgyi ismereteiket is mindazok, akik felvételizni szeretnének a tárgyból.
Szintén az életkori sajátosságoknak megfelelően, igyekszünk az elméleti foglalkozások mellé - különösen az első két évben - minél több manuális, mozgásos és gyakorlati tevékenységet illeszteni. Az órák visszatérő elemének szántuk a dramatikus játékokat, történeti szereplők kapcsolatát megelevenítő jelenteket.
A tanári magyarázat csak egy részét alkotja az órának. Számos témát a diákok egyedül vagy csoportosan, nyersanyagok (források, grafikonok, képek stb.) megadott szempontok alapján történő elemzésével dolgoznak fel. Ezek során a tanár szerepe a szervezés, irányítás, segítés. Igyekszünk felhasználni a kooperatív tanulási technikákat és a projektpedagógia módszereit és a modern technológia (sdt, projektor, internet) adta lehetőségeket.
Nem hiszünk az egyetlen „üdvözítő” módszer hatékonyságában. A módszernek mindig alkalmazkodnia kell az adott diákcsoporthoz, a témához és a hiteles tanárszemélyiséghez. Ezért bátorítjuk kollégáinkat új módszerek kipróbálására, anyagrészek újszerű feldolgozására, tanulási segédletek (diasorozatok, feladatlapok, csoportmunkák, projektfeladatok stb.) összeállítására és az iskolán belüli megvitatására.
Az értékelés
Az értékelés módjait úgy dolgozzuk ki, hogy abban az önálló ismeretszerzésnek is szerepe legyen. Ily módon nagy különbségek alakulhatnak ki a tekintetben, hogy egyik vagy másik tanuló milyen intenzíven foglalkozik tantárgyunkkal.
A foglalkozás intenzitásának megfelelően a szerzett ismeretanyag mennyisége is különböző lehet. Mi csak a lehetőségeket kívánjuk egyenlően megadni. A teljesítésnél a különböző érdeklődésből és a különböző képességből adódó különbségeket természetesnek tartjuk.
Az értékelés az egész oktatási folyamat szerves része. Vele a tanítási-tanulási tevékenység hatékonyabbá tétele a cél. Egyrészt „diagnosztizáljuk” az egyes tanulók tanulásának az erősségeit és gyengeségeit, másrészt mérjük magának az oktatási folyamatnak az erősségeit és gyengeségeit is. Ez egyben kiindulópontja és feltétele a tanítási-tanulási tevékenység állandó javításának.
Értékelési stratégiánk összhangban áll a tanterv koncepcionális és készségekre vonatkozó céljaival. Ezekből vezethetjük le annak a több komponensű értékelési rendszernek az elemeit, amelyekhez viszonyítva a tanulók teljesítményét mérhetjük. Ezek az értékelési elemek a következők:
A tanulók világos attitűdjeinek, személyes és szociális fejlődésének figyelembe vételét, az értékelésbe történő bevonását jelenti és a tanterv céljaival van összefüggésben. Erre különösen alkalmasak a napi együttlétből származó folyamatos szóbeli értékelések, és a félévenkénti írásos értékelők.
Ez a többkomponensű értékelési rendszer lehetőséget ad a diákok differenciált értékelésére. Az értékelhető elemeknek az oktatási folyamatban nem szükségszerűen egyforma a súlya, sőt jelentőségük változik is. A későbbi években ezt már kialakult képességnek tekintjük, nem értékeljük.
A magyar oktatás rendszere megköveteli az év végi osztályzatot. Ezért az év során szerzett százalékok, pontok érdemjegyre váltása megtörténik. Nincs minden tanárra kötelező pontozási, százalékszámítási módszer, hiszen függ az epochák tartalmától, hogy a tanár mit és hogyan értékel. Általánosan értékeljük az órai munkát, a dolgozatokat, a füzetvezetést, és az egyéni feladatokat.
Részletes tanterv
Az alábbiakban éves bontásban szerepelnek az epochák témái. A tartalmi követelményeket és célokat epochánkénti bontásban adjuk meg.
7. évfolyam
EPOCHA TÉMÁJA | CÉLOK | TARTALOM |
MIT TUDUNK AZ LEGELSŐ EMBEREKRŐL, CIVILIZÁCIÓKRÓL? (AZ ŐSKOR ÉS AZ ÓKORI KELET) |
A történelem tanulás bevezetése: Az őskor két hatalmas történelmi fordulatot hozott: az emberi kultúra kialakulását és a termelésre való áttérést: Az ókori Közel-Kelet kultúrája az európai kultúra alapja. Az európai írás, számolás, csillagászat, városi kultúra, az alapvető élelmiszerek innen érkeztek Európába, de különösen nagy jelentősége van a Biblia Ótestamentumának, melynek szemlélete, mítoszvilága Izraelből, illetve – végső soron - a folyamvölgyek kultúráiból ered. Ezeknek a kultúráknak a megismertetése, megértetése ezért központi jelentőségű: igyekszik elősegíteni annak megértését, hogy a civilizációs értékek fejlődése nem egyenes vonalú tökéletesedést jelent, hanem ellentmondásos alkalmazkodási folyamatot; kultúrák sokféleségének bemutatása. |
MIRE JÓ A TÖRTÉNELEM? ŐSKOR ÓKORI KELET |
AZ ANTIK VILÁG | Az ókori görög történelem szervesen
beletartozik az európai általános műveltségbe, s talán ezért évszázadok
óta fontos helyet foglal el az iskolai oktatásban. Mivel általános
iskolában ezt a korszakot a diákok döntő többsége már tanulta, ezért a
számunkra a korosztályi sajátosságok figyelembe vételével a
legizgalmasabb elemeket emeltük ki: annak bemutatása, hogy a 20. századi modern európai kultúrában, de a korábbiakban is számos görög "találmány" él tovább (mitológia, istenvilág, politika, olimpia stb.); Az ókori Róma története szerves része a keresztény európai általános műveltségnek, ezért fontos helyet tölt be még ma is a művelt világban. Ezért meg kell ismerni a diákoknak a jelenlegi kultúránk “latin műveltségben" gyökerező alapjait. A kereszténység születésének részletes bemutatása a kora középkor tárgyalásához került, mert meghatározó szerepe a középkorban teljesedik ki. Róma történetének tanulmányozása alkalmat ad a nagyhatalommá válás végigkövetésére, a birodalomszervező mechanizmusok felismerésére; az előítéletes gondolkodás kiküszöbölése a kereszténység és a judaizmus viszonyának tisztázásával; a hely- és honismereti vonatkozások felderítésével a szülőföld értékeinek tisztelete és védelme. |
AZ ÓKORI GÖRÖG VILÁG AZ ÓKORI RÓMA
|
A KORA KÖZÉPKOR – EMBEREK ÉS SZEREPEK |
Az egység átfogó képet igyekszik adni a kora közékor hosszú évszázadainak néhány fontos vonásáról: Európa születéséről, a középkor fogalmáról, társadalmáról, gazdaságáról, szokásairól, az alapvető kronológiai és topográfiai keretekről:
|
RÓMA ROMJAIN EURÓPA AZ EZREDFORDULÓN HONFOGLALÓ MAGYAROK |
A KÖZÉPKORI EURÓPA |
Ennek a fejezetnek az alapvető célja az, hogy bemutassa az ezredforduló utáni Európa két nagyhatalmának, a pápaságnak és a császárságnak az európai hegemóniáért folytatott harcát. Ennek a harcnak a legfőbb történeti tanulsága az, hogy míg a két nagyhatalom az egymás elleni harccal volt elfoglalva, fokozatosan megszülettek a mai értelemben vett államok, a későbbi nemzetállamok elődei:
alapvető cél az európai kultúrtörténet egyik kiemelkedő korszakának, a reneszánsz időszakánakbemutatása.
|
A NYUGAT FELEMELKEDÉSE ELTÉRŐ UTAK: NYUGAT ÉS KELET ÚJ ERŐK |
MAGYAR KÖZÉPKOR |
Az epocha alapvető célja, hogy bemutassa azt a hosszú és ellentmondásos folyamatot, amelynek során létrejött a mai értelembe vett magyar nép és megtalálta mai hazáját. Itt a legfontosabb pedagógiai cél az, hogy a diákok számára világossá váljon, hogy a magyarság nem egy statikus állapot, hanem egy állandóan változó történelmi entitás:
|
AZ ÁLLAMALAPÍTÁS TÁRSADALOM ÉS GAZDASÁG MAGYARORSZÁG A 11-13. SZÁZADBAN TÁRSADALOM, GAZDASÁG MAGYARORSZÁG A 14-15. SZÁZADBAN |
Témahét javaslatok
A 7. évfolyamon több olyan résztémakör is van, amely kompexitásánál fogva kiválóan alkalmas témahétben való feldolgozásra. Az évek során három témakört dolgoztunk föl témahét keretének: őskor, Biblia, magyar honfoglalás. Mindháromnak többféle változata is született (elutazós témahét, iskolai.)
8. évfolyam
EPOCHA TÉMÁJA | CÉLOK | TARTALOM |
AZ ISMERETLEN VILÁG |
Az epocha célja egy körkép felvázolása az Európán kívüli világról az felfedezések előtti pillanatban, mely rávilágít a felfedezések előtti gazdasági és kulturális kapcsolatokra, rávilágít arra a kérdésre, hogy miért Európa "fedezte fel" a világot:
|
KERESKEDELMI KAPCSOLATOK ÁZSIAI KULTÚRÁK AFRIKA AMERIKA |
A FELFEDEZÉSEK ÉS HATÁSUK – A KORAÚJKOR |
A kora újkor során kanyarodik rá az európai történelem a „célegyenesére”, vagyis éppenhogy kezdetét veszi az ipari forradalmak viharos, egyre gyorsuló átalakulásokat hozó korszaka. Ember és környezet, ember és ember, Európa és a többi kontinens, (részben Magyarország és Európa) viszonya teljesen átalakult, egy sok évezredes – lényegében a civilizációk kialakulásával kezdődő – életmódbeli, kulturális, mentalitásbeli korszak ér a végére:
|
FELFEDEZÉSEK- KULTÚRÁK TALÁLKOZÁSA MAGYARORSZÁG HÁROM RÉSZRE SZAKADÁSA GAZDASÁGI ÁTALAKULÁSOK REFORMÁCIÓ |
AZ ÚJKOR | A diákok értsék meg a XVII. századi
megtorpanás, fejlődési ellentmondások okait, tartalmát: marad; a harmincéves háborút, melynek német (egység kérdése) magyar és cseh, általában közép-kelet-európai vonatkozásai fontosak: az osztrák abszolutisztikus kísérlet felemás eredményét. Értsék meg a szintén messze kiható lengyel fejlődés jellemzőit; lássák, milyen alternatívák nyíltak a kor magyar politikusai előtt, hogyan próbálták megoldani a dilemmát a katolikus és a protestáns irányzatok - ez általában is a történeti és politikai válaszutak megértését segítheti elő; a magyarországi ellenreformáció, a Habsburg-magyar viszony megromlása, a megerősödő erdélyi politika kihat az egész évszázadra, sőt, a következő kettőre is áttételesen, s nagy hatással lesz majd a nemzettudat kialakulásában, sőt a katolikus és protestáns szemlélet eltérése meghatározó lesz a későbbi századokban, hatása korunkban is kimutatható; az egész anyagrész szorosan összefügg a korábbi gazdasági fejezetekkel, fontos megérteniük a gazdasági-társadalmi és politikai folyamatok összefüggését - ez általános történelemszemléleti kérdés is; a diákok ismerjék meg a mai család kialakulásának újkori előzményét, családokon belüli viszonyok átalakulását, ez hozzásegíti őket saját kapcsolataik és kultúrájuk, illetve a társadalmi intézmények jobb megértéséhez; az anyag fontos a kor gondolkodásmódjának, az iskolázás változásának, a mentalitásnak, a bűn szemléletének és a boszorkányhisztériának megértéséhez, árnyaltabb áttekintéséhez, a férfi-nő, gyerek-felnőtt viszony történeti változásán keresztül plasztikusabban látják a mai helyzetet és problémákat. |
HATALMI ÁTRENDEZŐDÉS EGY ÁTMENETI ÉVSZÁZAD KIRÁLYOK, RENDEK, FELEKEZETEK VISELKEDÉS, GONDOLKODÁSMÓD |
ÚJ EURÓPA – ÚJ MAGYARORSZÁG | Eljutottunk ahhoz a
korszakhoz, amelynek elemei napjainkat is meghatározzák, meghozva azokat
a fordulatokat, amelyek alapjai lesznek a modern gondolkodásnak: |
ÚJ EURÓPA ÚJ MAGYARORSZÁG
FORDULAT AZ ÉLETMÓDBAN A NÉPESEDÉSI ÉS GAZDÁLKODÁSI VISZONYOK ÁTALAKULÁSA. AZ IPARI FORRADALOM KEZDETE NÉPESEDÉS ÉS GAZDASÁG MAGYARORSZÁGON |
FRANCIÁK ÉS AMERIKAIAK - FORRADALMAK | Korunk tudományos világnézetének
alapjait ismerhetik meg itt a diákok. A legalapvetőbb politikai
irányzatok eszmei, ideológiai előzményeivel is itt találkoznak, ezek
nélkül a következő századok - így a mai - eszmetörténete, politikája és
tudománytörténete érthetetlen lenne: |
A VILÁGNÉZET ÁTALAKULÁSA AZ ÚJKORBAN.
FELVILÁGOSODÁS FELVILÁGOSULT ABSZOLUTIZMUS NEMZETI “ÉBREDÉS” A DEMOKRÁCIA KEZDETEI A FRANCIA FORRADALOM ÉS NAPÓLEON KORA |
Témahét javaslatok
A 8. évfolyamon több olyan résztémakör is van, amely kompexitásánál fogva kiválóan alkalmas témahétben való feldolgozásra. Az évek során több témakört dolgoztunk föl témahét keretének: A középkori vár, barokk, indiánok, ázsiai kultúrák, Rákóczi és kora, élet a református kollégiumban.
9. évfolyam
EPOCHA TÉMÁJA | CÉLOK | TARTALOM |
EURÓPA ÚJ RENDJE (1815-1848) |
Úgy hisszük, hogy Magyarország XX. századi története a polgárosodás elindulásával kezdődött. A polgárosodás és a nemzet köré fonódó sorskérdések a mai napig aktuálisak: |
EURÓPA ÉS MAGYARORSZÁG A 19. ELEJÉN,
AVAGY A SZENT SZÖVETSÉG EURÓPÁJA MAGYARORSZÁG ÁLLAPOTA REFORMOK ÉS FORRADALMAK A FORRADALMASODÓ EURÓPA A SZABADSÁGHARC |
NEMZETÁLLAMOK KORA | Az epocha a XIX. század második felének
történetével foglalkozik. A korszak legfontosabb eseményeinek a
nemzetállamok létrejöttét tekintjük, azonban elengedhetetlennek tartjuk
a kor gondolkodásának megváltozását – a tudományos és racionális
gondolkodás –, amely részben meghatározza a problémákra adott újszerű
válaszokat is:
|
A RÁCIÓ ÉS A TUDOMÁNYOS HALADÁS VÁLTOZATOK MONARCHIÁKRA SZÜLETŐ NEMZETÁLLAMOK ÖNKÉNYURALOM ÉS KIEGYEZÉS MAGYARORSZÁGON |
MODERN VILÁG, MODERN EMBEREK |
E nagy ívű áttekintés a XIX. század második felétől az első világháborúig tartó időszak gazdasági sajátosságait és társadalmi jellegzetességeit vázolja föl. A polgári élet különböző területeire kalauzol el:
|
A FELTÉRKÉPEZETT VILÁG A FELTARTÓZTATHATATLAN IPAROSODÁS A POLGÁROK VILÁGA A MUNKÁSOSZTÁLY ÉS MOZGALMAI A FALUSI ÉLET A MODERN ÁLLAM A SZÁZADVÉG EMANCIPÁCIÓS MOZGALMAI |
„BOLDOG BÉKEIDŐK” AVAGY A MONARCHIA TÜNDÖKLÉSE |
Az epocha az Osztrák-Magyar Monarchia történetével foglalkozik. A korszaknak külön hangsúlyt ad, hogy a családok történetében már vannak olyan emlékek, amelyek ezt az időszakot valósággá tudják tenni, másrészt pedig lakóhelyünk épített környezetében nagyon sok emlékét találhatjuk meg ennek az időszaknak. Ez a bőséges emlékanyag – az eddig említetteken túl az irodalmi és filmművészeti alkotások - lehetővé teszi, hogy átélhessük e korszakot, belebújjunk a kor emberének bőrébe:
|
A MAGYAR ÁLLAM A MAGYARORSZÁGI GAZDASÁG FEJLŐDÉSE KETTŐS TÁRSADALOM MAGYARORSZÁG NÉPEI, NEMZETISÉGI KONFLIKTUSOK A LIBERÁLIS KORMÁNYZATOK POLITIKÁJA ÚJ POLITIKAI IRÁNYZATOK A MONARCHIA VÁLSÁGA |
AZ I. VILÁGHÁBORÚTÓL VERSAILLES-IG |
Ez az epocha az I. világháború kitörésétől a háborút lezáró bekérendszer történetét foglalja magába. S ehhez kapcsolódóan az oroszországi és magyarországi forradalmakat:
|
AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚ ELŐZMÉNYEK FORRADALMAK A VILÁG ÚJ RENDJE |
Témahét javaslatok
A 9. évfolyamon több olyan résztémakör is van, amely kompexitásánál fogva kiválóan alkalmas témahétben való feldolgozásra. Az évek során több témakört dolgoztunk föl témahét keretének: reformkori bál, a századfordulós Budapest
10. évfolyam
A századunk történetét feldolgozó anyag fő célja, hogy eligazodást nyújtson az ő életüket is meghatározó évszázad eseményeiben, megértesse a tanulókkal a huszadik század főbb eszmerendszereit, azoknak hatását az emberek életére. Ismerjék meg azokat az eseményeket, személyeket, melyeknek jelentőségük volt a kor formálásában.A tanév során az ok-okozati viszonyok következetes vizsgálatával szeretnénk a gyerekekben a társadalomban gondolkodni tudó ember építését folytatni. Az alkotó, kritikus elme fejlesztése szintén nagy hansúlyt kap. A forráselemzésre építő oktatás tágabb teret enged az együttműködésre építő tanításnak. Ennek a során nemcsak a szakmai ismereteik gyarpítását célozzuk meg, hanem a személyiségfejlesztésre is nagy hangsúlyt fektetünk. Az elmúlt évek alapozása után ebben az évben már a szintézisteremtő képességük állandó felhasználásával kell a feladataikat megoldani. A ”történelem végén” álljon össze bennük valamilyen - általuk indokolni tudott - kép az emberiség történetéről. Fontos, elérendő cél, hogy ne sémákban gondolkodjanak, lássák az altarnatívákat egy adott történelmi korban. Az Európán kívüli világ történelmével való ismerkedés során erősödjön bennük a másság elfogadásának képessége. Kapjon nagy teret a személyes történelem, legyen fontos számukra szűkebb környezetük történelmi múltjának megismerése. Olyan gondolkodásra szeretnénk megtanítani őket, mely lehetővé teszi számukra a saját korukban való eligazodást, vagy az analógiák alkalmazásával, vagy az önálló véleményformálás által.
EPOCHA TÉMÁJA | CÉLOK | TARTALOM |
A HÁBORÚTÓL A VÁLSÁGIG A VÁLSÁGTÓL A HÁBORÚIG | Ennek a tantervi egységnek a fő célja,
hogy megismertesse a tanulókkal a nemzetközi élet főbb eseményeit,
összefüggéseit, s betekintést adjon a mindennapok világába is: |
KÉT HÁBORÚ KÖZT (1919-1939) A VÁLSÁG |
II. VILÁGHÁBORÚ | A tantervi egység legfőbb célja nem a
háború eseménytörténetének megismertetése, hanem azoknak a
kapcsolatoknak a feltárása, melyek az előzményekkel és a
következményekkel kötik össze az eseményeket. Ezért kap nagy hangsúlyt a
készülődés. A másik fontos témakör a háborúnak mint politikai eszköznek
a felhasználása: |
A KÉSZÜLŐDÉS ÉVEI "VÉGRE" HÁBORÚ
|
Megosztottságban | Az egység tanításával a legfőbb célunk,
hogy megismertessük a tanulókat az 1945 után kialakult új világrenddel: |
A VASFÜGGÖNY KÉT OLDALÁN MAGYARORSZÁG „SZOVJETIZÁLÁSA” |
A VILÁG 1956-1980-AS ÉVEK | Ebben az epochában, bár a kronologia
szerint egybefüggő időszakról van szó, különböző megközelítésekre adódik
lehetőség:
Válság és megújulás Nyugaton Az anyag egy részét olyan témákon keresztül vizsgáljuk, mely az életkori sajátosságaik miatt nagyon közel áll hozzájuk (beat, hippi, rock stb.). Ezeknek a tanításba való beemelésével megpróbálunk értékorientációs szerepet is vállalni: |
NEMZETKÖZI KAPCSOLATOK 1956 UTÁN FELLENDÜLÉS – VÁLSÁG - MEGÚJULÁS A KÁDÁR-RENDSZER |
A RENDSZERVÁLTÁS | A fejezet célja, hogy bemutassa a
szocialisa országok gazdasági, ideológiai csődjét. Levezetni ennek okait
és meghatározni következményeit (A két szuperhatalom közeledésének
magyarázata). A legszűkebben értelmezett jelenkorról esik szó ebben a
fejezetben. A tanulók megérkeztek saját mindennapjaikig. Legfontosabb
cél, hogy leíró módon ismerjék azt a világot, melyben élnek. A kialakult
világ képét szeretnénk itt megismertetni velük. A történelmi utazásuk
befejeződött, itt inkább politikai jellegű információk átadása,
rendszerezése történik: |
A LESZAKADÁS ÉVEI A NYITÁS
RENDSZERVÁLTÁS MAGYARORSZÁGON AZ EGYSÉGESÜLŐ EURÓPA MILYEN JÖVŐNK LESZ? |
Témahét javaslatok
A 10. évfolyamon több olyan résztémakör is van, amely kompexitásánál fogva kiválóan alkalmas témahétben való feldolgozásra. Az évek során több témakört dolgoztunk föl témahét keretének: városok (Berlin, Róma, New York, Párizs, Moszka) 1920-as évek, 1956, Budapest, VIT.