|

6. szám 1997. május 29 - június 11.

"1996 március 13-án szerdán Varsóban
elhunyt Krzytof Kieslowski. Ötvenöt éves volt. 30 éve
készített filmeket. Főiskolai munkáin kívül
19 dokumentum- és 24 játékfilmet rendezett."
Már több, mint egy éve meghalt, de kinek jut ez eszébe
ha róla beszél? Vagány, intellektuális dolog
Kieslowskit nézni, filmjeiről kritikát mondani, vagy
az egekig magasztalni. Persze ez csak az egyik oldal. A többség
(remélem) nem így nézi filmjeit.
Filmjei
közül az egyik legnagyobb siker, igazi kitörése az
ismeretlenségből az 1979-ben bemutatott Amatőr volt,
bár ez az ismertség még csak Lengyelországra
korlátozódott. A siker minden bizonnyal a szociológiai
üzenetnek tudható be. Végre valaki bemerészkedett
a szocializmus málladozó gyárkerítései
mögé s mozgó képriportot készített
a kiábrándító, de kényelmes sivárságról.
Kieslowski azonban nem ezt a leleplezést élvezte, talán
észre se vette mit is mutat meg nézőinek. Neki csak
a filmcsinálás volt a lényeg. Az 1981-ben készült
Véletlenben már sokkal több a tudatosság. Mintha
Kieslowski valamire készülne. "Az ember csak azon változtathat,
amivel tisztában van A változás sikerének előfeltétele
pedig ez esetben is az, hogy önmagával legyen tisztában."
Hát tényleg készül valamire. Hiszen miről
is szól a Véletlen. Arra készül, hogy bemutassa
benne, hogy bár "a véletlen befolyásolja az ember
életének alakulását, de a lényeg – mármint
az, hogy az adott ember milyen –, az elsősorban magától
függ."
A
négy évvel később rendezett Befejezés
nélkül már a halál utáni lét kérdését
feszegeti, jelezve, hogy valójában mindenkinek a hite alapján
kell erről döntenie. S ezzel a filmmel kezdetét veszi
egy új alkotói korszak vég nélküli kezdete.
Az érzékelhető csodákon keresztül, apránként,
valósággá válik a hit. Ekkor készíti
el a rendező életművének legmaradandóbb
részét: a tíz részből álló,
egy-egy parancsolatot egy-egy részben feldolgozó filmet a
Tízparancsolatot (talán még megy a Dunán!),
a szín trilógiát és a Veronika kettős
életét.
"Berzenkedem az ellen, hogy az embernek időtlen időktől
fogva olyan az Istenhez való viszonya, mintha minden jóért
és rosszért ő volna a felelős. Vajon az a tény,
hogy az ember jóra és szeretetre vágyik, önmagában
nem vallásos tény-e?" Erre mindig ugyanaz a válasz
nála: "Az ember csak szeretettel lehet sorsának ura."
Tízparancsolat.
Művészetének tán legmaradandóbb része.
Az ötlet rendezőtársától származik,
Krzysztof Piesiweicztől. A Rövidfilm az ölésről
(a 10 parancsolat egyike) meghozza az első nagy nemzetközi
elismerést. "A film nem didaktikus tanmese."A pitiáner, kezdő
ügyvéd kudarcain át fedezzük fel a halálraítéltben
azt a lelki törésvonalat ami a gyilkosságig vezetett.
Mintha mind a Tízparancsolatnál, mind A Három színnél
Kieslowski a filmet bennünk akarná előhívni,
a befogadóban. "Nincs film befogadó nélkül. A
befogadó a legfontosabb." A film a maradandó hatás
erősítéséért késleltetéssel
él, mindaddig, míg a filmen áttetszik befogadójának
élete. "Egyáltalán nem akarok hatni senkire, nem akarok
senkit alakítani, senkit bármely irányba útnak
indítani." Ha összevetjük ezt a kijelentését
az előzővel, bizony nagyon ellentmondásosnak tűnik.
De valójában nagyon is logikus. "A változás
az egyén szuverén döntésén múlik.
Pontosabban az ember és Isten kapcsolatán. A döntés:
szabadság." Ez a gondolat mozgatta Kieslowskit már jóval
a Tízparancsolat megalkotása előtt, de igazán
letisztult formában csak a Tízparancsolatban jelenik meg.
Három szín: Kék. Az egyik, Kieslowski által
legfontosabb alapkérdésnek vélt téma, a szabadság
története. Képes-e a hősnő, fia és
férje halála után új életet kezdeni,
hogy felszámolja múltját, miközben képtelen
kiszakadni a múltja által meghatározott külső
világból. Képes-e az ember felszámolni a szerelmét,
szeretetét? Kieslowski már készült a következő
trilógiára, mikor kórházba szállították.
Túlhajtotta magát. Nem bírta a szíve Trilógiájának
címe Mennyország, Tisztítótűz, Pokol
lett volna.
|