|

9. szám 1997. október 17. -
november 5.
Ép testeben...
Van egy olyan sportág, amit a világ lakosságának
kb. 85%-a űz valamilyen formában a három-négy
éves kisgyerekektől egészen a hetven éves nagyszülőkig.
Bizonyos
észak-európai és ázsiai országokban
valósággal tömegsportként gyakorolják,
azzal együtt, hogy magát a sport "eszközét" tényleges
közlekedési eszköznek használják. Talán
éppen ebből a felemás használati értékéből
fakad, hogy nálunk Magyarországon a kerékpározás
- merthogy ezekután már nyilvánvaló, hogy erről
beszélek -, sokak számára nem számít
igazi sportnak... Én magam évekkel ezelőtt nemcsak
közlekedési és sporteszköz mivolta miatt választottam
a biciklit, hanem azért is, mert egyszerűsége ellenére
rendkívül izgalmas technikai eszköz. Az úszás
mellet ez a testmozgás az, ami gyakorlatilag egy életen keresztül
folytatható, bár kétség kívül az
úszás valamivel "egészségesebb". Szerintem
a kerékpározás - bárki számára
- a következők miatt lehet jó: az első, hogy
sose unalmas, mert mindig más és más helyeken biciklizhetünk,
és közben életszerűbben ismerjük meg azt
a környezetet, ahol éppen járunk. Ráadásul,
amikor már hosszabb távokat is leküzdöttünk
(akár 100-150 km-t), a távolságról alkotott
fogalmunk is megváltozik: "összemegy" a világ, de valahogy
másként, emberibb léptékben, mintha ugyanezt
kocsival tennénk. Ha az ember a kétkerekűjével
közlekedik, sokkal aprólékosabban veheti szemügyre
a tájat, mintha autóból, vagy vonatból néznénk.
Ebben a sportban az az egyik legszebb dolog, hogy épp akkor mozoghatunk
szabadon, amikor egyébként valamilyen gépjármű
"foglyaként" utaznánk, sietve valami sürgető
célpont felé. A legviccesebb talán az, hogy így
előbb érünk célba, mint a közlekedési
eszközökkel (lásd 6-os, 86-os busz tempóját
dugóban). Személyes tapasztalatom, hogy kereken fél
órával hamarabb érek be az iskolába, mintha
a velem egy időben induló busszal tenném meg ugyanazt
az utat. Persze, én elég messze lakom a sulitól, de
bárki megspórolhatja a normális(?) utazási
idejének 40%-át, az utazási költségekről
nem is beszélve. Egy ilyen reggeli testmozgás után
nagyobb ambíciót érez az ember arra, hogy agyilag
is, lelkileg is teljesítményképesebb legyen. Egy ilyen
"hajnali utazás" megmozgatja fáradt tagjainkat, alaposan
megkeringeti a vérünket, és ezáltal friss oxigén
kerül az agyunkba, de ennek jó hatásait talán
nem kell fejtegetni. Sajnos, azt azért meg kell említeni,
hogy a városi levegő nem valami tiszta. Ha ebben vagyunk
kénytelenek mozogni, sokkal több "dúsított" (szén-monoxid
és tsai.) levegő kerül belénk, de sokkal több
is jön ki ugyanazzal a lendülettel. Tudniillik a fokozott mozgás
közben, hatványozottan nagyobb intenzitással ürül
ki a tüdőnkből, ami rárakódott. Ha buszon
ülünk ugyanilyen körülmények között,
a lassú légzés egyszerűen nem tudja kitakarítani
a levegőnél nehezebb port és szennyezőanyagokat.
Ide vonatkozó adat: a belvárosban eltöltött egy
óra alatt belélegzett mérges gázok kiürítéséhez
egy teljes hetet kellene eltölteni a Börzsönyben a teljes
tisztulásig. Számoljunk csak egy kicsit utána, jó
esetben csak napi 8 órához már két hónapos
hegyvidéki tisztulás kéne!? Egy ilyen reggeli mozgás
levezeti vagy inkább elvezeti az ember agresszió-feleslegét,
ami egyeseknek igazán nem ártana... No persze nem csak a
tanárokra gondoltam!! Végezetül, a kerékpározás,
mint testmozgás, testünkre gyakorolt hatása sem mellkékes
dolog. A legnagyobb előnye - szemben például a tenisszel,
kosárlabdával, ping-ponggal - az, hogy szimmetrikus mozgást
igényel, tehát a test mindkét oldala ugyanolyan mozgássorozatot
végez, és kitűnően edzi az összes testrészt,
csakúgy, ahogyan az úszás.
|