9. szám 1997. október 17. - november 5. TémahétBeszélgetés Horn Györggyel, a nyolcadik évfolyam osztályfőnökével.- A nyolcadik évfolyam Honfoglalás témahetének alkotásai - először az iskolában - nyilvánosan jelentek meg, a földszinten kiállítva. Először azt kérném, hogy a felsős tanulók részére foglalja össze röviden, hogy mi is az a témahét, mivel ez egy új tevékenységi forma és csak a kisiskolákban került bevezetésre. - Az iskola két pedagógiai programmal rendelkezik, a 88-ban
elfogadott régi Ebihal és a 95-ben elfogadott új Ebihal.
Az új Ebihalban, megőrizve a réginek csomó
elemét, vannak új vonások is, nem egy, nem kettő,
hanem sok és elég alapvető változások
is vannak. Tehát nem csak az, hogy kisebb gyerekek jelentek meg
az iskolában, hanem az is, hogy kisiskolába költöztek,
"együtt laknak" a patrónusokkal együtt, az, hogy három
csibe alkot egy kupacot, tehát nincs kupacválasztás...
sorolhatnám még. Az egyik lényeges változás
ezek között az, hogy az iskolában már kialakult
háromhetes epochális rendszer négyhetes ciklusokká
alakult át, megőrizve az alapműveltségi blokkok
(művészetismeret, társadalomismeret, matematika, természettudományok)
háromhetes ciklikusságát, és a háromhetes
váltások között vannak egyhetes, úgynevezett
kisepochák. Vannak olyan témák, feladatok, műveltségi
területek, amelyek nem igényelnek ilyen hosszú, mindennapos
elfoglaltságot. Ezeknek az egyhetes időszakoknak két
változata van: vannak egyhetes epochák (például
rajz, tanulásmódszertan, informatika, gazdaság) -
lényegében a háromhetes epochákhoz hasonlóan
működnek csak négyszer egy évben -, és
vannak olyan programok (ez a témahét), amikor a kisiskola
minden tanulója, és az adott évfolyamon tanító
minden tanár is egy nagy problémával, témával
foglalkozik. Ilyenkor megszűnnek a tantárgyak is. A működés
egy bizonyos feladat, feladatkör megoldására irányul,
mégpedig oly módon, hogy a különböző
szakterületek megpróbálják az adott témához
hozzárendelni a saját tanítási anyagukat. Ezt
nem mi találtuk ki, hanem ez a project módszer egy eléggé
elterjedt képzési mód a világban.
Beszélgetés Horn Ágnessel, a hetedik évfolyam osztályfőnökével.- Az új kisiskola hogy érzi magát, mik az első benyomások? - Ezt nehéz megmondani. Ma már az kezd körvonalazódni, hogy nincsenek körvonalak. Tulajdonképpen arról van szó, hogy ahogy megismertünk egyes gyerekeket a táborban, egész más tulajdonságaikat ismerjük meg itt az iskolában. Azok, akikről azt gondoltuk, hogy komoly gondot jelentenek egyszer, azok némelyikével fantasztikusan jól lehet együttdolgozni, akikről azt gondoltuk, hogy könnyű dolgunk lesz, azok között is van olyan, akiket most nagyon keményen meg kell fogni, hogy itt munka van, dolgozni kell, nem csak játék ez az egész. A gyerekekről nem tudok ma még semmit mondani. Nagyon gyorsan változik a kép. Hol fölfelé, hol lefelé. Az én egyéni érzésem, hogy fantasztikusan jó fejek összességében, tehát nagyon-nagyon lelkes vagyok és nagyon fáradt. Iszonyú elviselni néha azt a zsivajt, ami ott fönt az első emeleten van. Egyszerre 54-en beszélnek, és olyan, mintha ezer ember üvöltene egyszerre. És az embernek nehéz megtalálni, hogy most üvöltsön, várjon, hogy mit csináljon, egyelőre nem is tudjuk. Ennek az ellentéteként például - ez tegnap volt, hetedikén - reggel 1/4 9-re megyek föl a kisiskolába, be van csukva az ajtó, teljes csönd és tök sötét van odabent. Az órámat megnéztem, hogy mi van. Kiderült, hogy a Varga Judit csibéje kitalálta, hogy tart egy Október 6-i megemlékezést. Mindenki csöndben volt, ültek a földön, az egyik kislány kezében egy gyertya, a másik pedig mellette olvasta az aradi vértanúk nevét és egy-két érdekességet elmesélt az emberekről. Ez csak pár perces program volt, de fantasztikusan viselkedtek a gyerekek, hogy ez maguktól eszükbe jutott - ez nem a Judit ötlete volt. - Hogy sikerült az első témahét? - Az értékelése éppen ma volt. Számomra iszonyú káosszal indult. Nem igazán tudtam, hogy hogy fogok itt működni, hogy mi a feladatom pontosan. Hogy nekem hagyni kell őket önállóan dolgozni, vagy hogy üljek le melléjük és szóljak bele, hogy mit csináljanak, hogyan csinálják. Hogy hogyan lehet ezt úgy csinálni, hogy az ember nincs ott és mégis ott van folyamatosan. És hogy lehet úgy, hogy az ember néha elrohan órára, aztán visszarohan, aztán mintha mi sem történt volna, újból beleolvad és próbál segíteni. Az első nap előadást tartott nekik Simon Tamás, Ipolytarnócon voltunk köveket néztünk, tehát ez egy szervezett dolog volt. A második naptól csoportos munkák voltak és hát komoly konfliktusok voltak a gyerekek között, hogy ki mit csinál meg a közös munkából, ki lesz a törzsfőnök, vagy kell-e törzsfőnök, és úgy tűnt, mintha káosz lenne. Aztán a következő nap reggel olyan fantasztikus előadásokat hallottunk az őskorról és rajzokat mellé... úgyhogy nekem egészen megszűnt a szorongásom. Egyszer elmondtuk nekik reggel, hogy mit várunk tőlük, amire persze nem mindenki tudott figyelni. Kézbe kapták papíron is ugyanezt, amit a társaság fele elhagyott, emiatt eztán a füzetek egy része - rengeteg munka van ugyan benne - de tartalmilag rengeteg kívánnivalót hagy maga után. A dolgozatok közül, amit a végén írtak, a 60 pontból a legjobb dolgozat 44 pontos lett. Tehát, amikor konkrét számonkéréssé változott a feladat, akkor az derült ki, hogy iszonyú sok információt begyűjtöttek, dolgoztak vele, de nem tudtak vele önállóan mit kezdeni, illetve nem tudták rendszerezni ezeket a dolgokat. És az már a jövő kérdése, hogy ezt hogy kell csinálni. Hogy az-e az elvárás, hogy rendszerezni tudjanak ennyi idős korban, vagy most legyünk ezzel megelégedve, de ha meg vagyunk elégedve, akkor hogy pontozzuk. Ha van egy dolgozat, aminek ez a pontozási rendszere és ebből 44 pontot elér valaki, akkor ez most mit jelent. Úgyhogy ma, miközben én úgy álltam fel az értékelésről, hogy ez egy fantasztikus témahét volt, mikor kiosztottuk az értékelőt a gyerekeknek, akkor rengeteg rosszkedvű gyerek volt. Azt még tegyük hozzá, hogy a gyerekek olyan fantasztikus dolgokat alkottak, amiket én el se tudtam képzelni - rajzokban, meg szövés, meg a kenyérsütés - ezek olyan fantasztikus élmények voltak, amik nekik is, meg nekem is nagyon jó volt. -monti- rajzok: Langer Veronika |