|

11. szám 1997. november 28. - december 11.
Contact
"Kerestem neked egy jó helyet, ahonnan nézheted
a csillagokat" (Populär - Kapcsolat)
A
rendező kiválóan játszik az idegeinkkel. Nagyszerűen
használja ki kétkedéseinket evvel a bizonyos UFO sztorival
kapcsolatban. Az egész film így épül fel: megjelenik
valamilyen hihetetlen hülyeség, amely láttán
mérgesen legyintünk, azt hisszük, egy újabb irreális,
képtelen zagyvaságot nézünk. Ezt követően
azonban rögtön jön a magyarázat, ami mindent megold,
és egészen más, már-már hihető
megvilágításba helyezi a történteket.
Ezért van az, hogy az ember szinte a száznegyvenkét
perc utolsó pillanatáig nem tudja eldönteni, hogy a
film, amit néz tudományosan fantasztikus-e, vagy fantasztikusan
tudományos.
Egyik
sem. Bár a történet tényleg rendkívül
korrekt, ragaszkodik a valósághoz, reális adatok szerepelnek
benne, bár Bill Clinton, mint szereplő, teljes valójában
megjelenik, ez a precízség nagy veszélyt rejteget
magában; minden be-becsúszott ellentmondás, logikai
buktató sokkal nagyobb felháborodást kelthet így
a nézőben. Ilyen ellentmondások pedig, ne szépítsük
a dolgot, jócskán akadnak. A film természetesen Hollywood-ban
készült, az amerikai filmek fellegvárában, ott,
ahol minden a pénzért van, és minden a pénz
miatt van. Európa kezdetben sokáig csodálta, majd
fokozatosan kezdte el gyűlölni az ilyen hollywoodi filmeket.
Bár a mozik a premierekre egyre csak megtelnek, mégis érezhető
a kor emberében az előítélet. A vásznon
már előre tudni mi fog történni, a tündérmese
modern változata, muszklikkal, golyózáporral, bomba
nőkkel és ketyegő bombákkal megtűzdelve.
Furcsán is néz ki egy olyan hollywoodi film, amely - igaz
a maga furcsa módján -, de ennél többet akar
mondani. A főszereplő, Jodie Foster, mint az menet közben
kiderül, vagy hihetetlenül bátor nő, vagy hihetetlenül
lüke. Egy megszállott rádiócsillagászt
alakít, aki teljesen biztos benne, hogy létezik az univerzum
más helyein értelmes civilizáció. Akadályozzák,
de ő soha nem adja fel: hallgatózik, a kozmosz zajait, neszeit
vizsgálva üzeneteket keres. Egyes körökben elismert
tudós, mások egyszerűen bolondnak tartják. Összeismerkedik
munkája során egy fiatal pappal, akit Matthew McConaughey
alakít (a muszkliktól úgy tűnik mégsem
sikerült elvonatkoztatni). Egymásba szeretnek, ám viszonyukban
furcsa kettősség érződik. A férfi mélyen
vallásos, a nő viszont a tudománynak él, szerinte
Isten csak egy fikció, csupán az emberi képzelet szülötte.
A megszállott kutatómunkát viszont hirtelen siker
koronázza. Jön az üzenet. Megvan a kód. Meg a jelentés,
a szerkezet. A lehetőség. A kapcsolatra. Hogy a kapcsolat
a két faj között végül is végbemegy-e,
az az utolsó pillanatig, sőt azután is kétséges
marad. Történik valami rejtélyes ugyan, de nincs bizonyíték,
ami igazolhatná, vagy cáfolhatná. (mégiscsak
van valami bizonyíték: egy tizennyolc órás
videofelvétel, ami lehetetlenné teszi a szkeptikusok álláspontját,
miszerint az "utazás" mindössze pár másodpercig
tartott volna - a szerk.) Lehetett az egész csak egy értelmetlen
szélhámosság, de ugyanúgy lehetett megtörtént
valóság is. A film tartalmaz egy-két remek vágást,
ilyen szempontból igazán profi. Érdekesek a számítógép-animációk,
bár ezek némelyike nem sikerült igazán tökéletesre.
Érdemes például megfigyelni azt a jelenetet, amikor
a kis repülőgép rászáll az anyahajóra
a nagy vihar közepette. Ez a grafika talán túlzottan
átlátszó. Bár a látványosság
megmarad, a csihi-puhik most elmaradnak. Helyettük inkább azt
lehet érezni, hogy a film készítői egy-egy
elhangzott, mélyebb tartalmú mondatra nagyobb hangsúlyt
fektetnek. Épp olyan nagy hiba lenne tehát most az előítélet,
mint a hollywoodi filmek bálványként való imádása.
Próbáltam is objektív maradni, se nem dicsérni,
se nem szidni a Contactot. Tettem mindezt egy filmmel, amelyet csak szidni
vagy dicsérni lehet. Közömbös senki sem lehet iránta.
Talán ezért is jó film. Hollywoodi, de jó.
|