|
13. szám 1998. január 16. - január
30.
Amerikai miniszter a magyar parlamentben?
(A miniszter félrelép)
Bármerre mész, bármerre nézel a városban,
mindenhol ugyanazt látod: két ronda pofa, középen
egy félmeztelen nő. És amikor már kellően
idegesít a dolog, elmész, megnézed a filmet, és
máris a közé a több százezer ember közé
tartozol, aki az utóbbi néhány hét alatt A
miniszter félrelép című magyar, mégis
amerikai vígjátékon szórakozott.
Szórakozott,
és azt hiszem, ez jellemzi leginkább a filmet. Szórakozott
politikusok, szórakozott magánnyomozó, és a
néző máris jól szórakozott. Aki mély
politikai vagy egyéb mondanivalót vár tőle,
az csalódni fog. Hogy miről szólt ez a magyar helyszíneken
játszódó tipikus amerikai vígjáték-sztori?
A kormánypárti miniszter (Kern András) meglóg
a parlament egyik éjszakai üléséről, hogy
találkozzon egy ellenzéki titkárnővel (Dobó
Kata). Minden el van rendezve: luxuslakosztály az Astoria szállóban,
a feleség biztosan alszik (hiszen férje nem mulasztotta el
tájékoztatni az éjjeli ülésről),
a titkárnőnek is sikerül titokban a szobába jutnia.
Tehát minden a terv szerint. Egy jelentéktelen ügy azért
megzavarja nyugalmukat, de hát a miniszterünket nem izgatja
különösebben az a hír, hogy a szálloda egyik
alkalmazottja egy gyanús alakot látott felfelé mászni
a hotel állványzatán. Esetleg egy merénylő?
Aztán megtalálják a hullát az ablakban. Lesz
belőle szekrénybe akasztott kabát, öcsike, bátyuska,
vőlegény, rokkant, végül magánnyomozó.
Később kiderül róla, hogy nem is annyira hulla,
mint amilyennek látszik. És miért ez a sok bonyodalom?
Nehogy a miniszter valamilyen gyanús ügybe keveredjen (meg
aztán mit keres ilyenkor az Astoria szállóban?!).
A kínos szituáció elrendezéséhez persze
feltétlenül szükséges a miniszter nyámnyila,
bocsánathogyélek titkára (Koltai Róbert), az
eredeti terv szerint ugyanis ő találná meg a hullát.
Ehelyett neki kell elvállalnia a titkárnő férjének
szerepét, de lesz ő még Dr. Semmelweiss is, csak várjuk
ki a végét. Ezek után még kínjában
szerelmet vall a miniszter időközben megjelenő feleségének,
majd az anyuci ápolónőjének, és szerencsétlenségére
mindkettőnél viszonzásra talál. Hogy a káosz
teljes legyen, megjelenik a titkárnő féltékeny,
vérszomjas, bokszbajnok férje (ezúttal az igazi),
aki a szoba berendezésén és egy ártatlan párocskán
kívül senkin sem tud bosszút állni, s miután
a szállodaigazgató (Kállai Ferenc) többízben
félreérthető helyzetben találja a miniszterrel,
bevesz minden hazugságot, amivel a végén beetetik.
A szobába többször rosszkor benyitó pénzsóvár
szobapincér (Reviczky Gábor) pedig meglepve tapasztalja,
hogy a miniszter úr alsógatyában a parlamentbe igyekszik,
és hogy különböző hullaféleségek
meg hulla feleségek vannak a szobában. De ő már
semmin se csodálkozik, és hát a pénz rossz
hatással van a memóriájára... Sőt, sok
pénzért bármit alapon még tolókocsit,
esküvői ruhát, altatótablettát és
egy felesleges menyasszonyt is beszerez. A titkárnő éjszakája
is másképpen alakul, mint ahogy tervezte: szállodai
luxuságy helyett parlamenti ülés. De ott sem marad sokáig,
mert az ellenzékiek nyakra-főre szidják kedvenc miniszterét.
Így hát, számomra érthetetlen módon,
telefonálás helyett személyesen megy az Astoria szállóba,
hogy figyelmeztesse az „elnök pincsikutyáját” a kellemetlen
helyzetre. A miniszter azonnal a parlamentbe száguld, levág
egy laza dumát, amit azzal kezd, hogy hol vesztette el a szüzességét,
s ezzel el is intézte a Körös-szabályozás
ügyét. (Nem mintha olyan járatos lennék a politikában,
de azért azt hiszem meglepődnék, ha ilyet hallanék
a magyar parlamentben.) Vissza az Astoriába, ahol a szálak
közben csak még jobban összekuszálódtak:
már senki sem tudja, hogy ki kinek a rokona, ápolónője,
orvosa, férje, felesége, ki hogy kerül ide, ki kit véd,
kinek van esküvője, és kinek csapódott a fejére
a szálloda ablaka. Az ilyen, és hasonló balesetektől
időlegesen amnéziában szenvedők pedig a gardróbban
kapnak helyet. Végül a szállodaigazgató megelégeli
a dolgot, és kihívja a rendőrséget. Itt akár
vége is lehetne a filmnek, de mivel amerikai sztoriról van
szó, nem hiányozhat a végéről a happy
end: mindenkit kiengednek, és végül egy romantikus séta
az Erzsébet-hídon.
Az amerikai stílus egyébként nem véletlen.
A producer ugyanis Andrew Vajna, egy Amerikában élő
magyar, aki a külföldön élő magyar filmesek
találkozójára jött Budapestre. Itt nézte
meg a színházban azt az amerikai vígjátékot,
amit később az ő ösztönzésére
filmesített meg Koltai és Kern. Éppen ezért
a pénz csak úgy dőlt hozzájuk, úgyhogy
nincs mit csodálkozni azon, hogy, ellentétben a többi
magyar filmmel, ezt egyszerre 10-15 moziban, országosan 24 kópiával,
hatalmas reklámhadjárat közepette mutatták be.
Sőt, külföldi sikerekre is számítanak. Igazi,
„ízig-vérig magyar” sikerfilmnek szánták. Ebből
csak egyvalami valósult meg minden kétséget kizáróan:
nem magyar, nem siker-, de film.
|