Szubjektív

Tartalom

14. szám 1998. február 20. - 1998. március 5.

Vélemények a menzáról

A kérdőívek alapján összeállított grafikonok a lap alján

Az elmúlt két hétben az iskola menzájával kapcsolatos kérdőívet tölthettek ki a Szubjektív olvasói. 35 kitöltött, illetve e-mail-en elküldött lap került feldolgozásra. A válaszolók többsége arra is hajlandó volt, hogy a "kifejtendő kérdésekre" igen hosszú és részletes válaszokat adjon. Közvélemény-kutatásunk tehát nem mondható reprezentatívnak, viszont az egyes kérdésekre adott közel hasonló válaszok azt mutatják, hogy az iskolapolgárok többsége nem igazán elégedett a menzával.

A kérdőívet névtelenül is le lehetett adni, mégis csak nyolcan töltötték ki így. Egy hetedikes, 5 nyolcadikos, 4 elsős, 7 másodikos, 10 harmadikos, 5 negyedikes tanuló, egy volt AKG-s és két tanár volt a kitöltők között. Az első három kérdésben osztályozni lehetett (0-tól 5-ig) a menza működését. A menza egésze 2,7 -es átlagot kapott, az ételek minősége 2,95 -öt, a kiszolgálás pedig 1,65 -öt. Ezek az adatok már jelezik, hogy a kitöltők nincsenek igazán megelégedve a menzával. Szinte mindenki elégedetlen volt a kiszolgálással, a konyhások kedvességét és alapvető bizalmukat hiányolták. Többen írtak arról, hogy a tanulóknak nem hisznek, bizonygatják, hogy már evett az illető. Az ebédjegy bevezetését firtató kérdésünkre (számomra) meglepő módon többségbe kerültek (1 szavazattal) azok, akik támogatnák ezt a módszert annak érdekében, hogy az "evett - nem evett -mit ehet a tanuló" kérdés többé ne legyen probléma a menzán. Az biztos, hogy a tavaly kipróbált helyszíni ellenőrzéssel és jegy-osztással egybekötött akció eredménytelen volt, de talán a papír-jegy havonkénti szétosztása és ebéd-felvételkor egy tálcára helyezése nem okozna akkora gondot senkinek. Különös tekintettel arra, hogy ennek segítségével könnyebben megoldható lenne a tanulók közti menü-csere, a hosszabb távon hiányzók ebédjének felhasználása, valamint nem történhetne meg többé az, hogy valaki délután nem jut hozzá az őt megillető ebédhez.

A kiszolgálással kapcsolatban írtak még arról is a kitöltők, hogy eléggé időigényesen tudnak az ebédjükhöz hozzájutni. Többen szóvá tették, hogy felesleges megvárni pontosan a 1/2 12-t, ha már úgyis többen összegyűltek előtte.

Arra a kérdésünkre, hogy "Mi a legjobb az iskolai menza működésében?", a legtöbb válasz az volt, hogy "a választék", a második legtöbb pedig "az, hogy van (menza)". Úgy tűnik, hogy a C menü bevált, páran azonban keveslik az adagot. Jóval többféle és részletesebb válaszokat kaptunk arra a kérdésre, hogy "Mi a legrosszabb a menza működésében?". A legtöbben a kiszolgálást és a higiénia hiányát kifogásolták. Sokan panaszkodtak a mosatlan poharakra és evőeszközökre, valamint arra, hogy sok ételt kézzel adagolnak ki. Az ételek minősége csupán 4 válaszoló szerint a leggyengébb pontja a menzának.

A válaszolók többsége tészta-rajongó (pizza, makaróni, aranygaluska), ugyanakkor közülük is jócskán kerültek ki olyanok, akik egészségesebb ételeket szeretnének enni. Kifogásolták az ételek zsírgazdagságát (sokan), a levesek elsózottságát, páran az adagok méretét. Körülbelül egyenlő mértékben utálják a tanulók a főzelékeket, a leveseket és a húsokat. Igény lenne néha ivólére, illetve változatosabb étel-kínálatra.

Az egyéb észrevételek között szerepeltek (esetleg) felhasználható javaslatok is:

- Legyen több sótartó és vizeskancsó (hogy mindig minden asztalra jusson)
- Nagyobb különbség is lehetne az A és a B menü között
- A C menüt a másik ablaknál is meg lehessen kapni
- Az evőeszközöket és a poharakat lehetne a kenyerek mellé tenni, egyszerűsítve a sorbanállást.

Végül egy személyes, szubjektív megjegyzés a menzával kapcsolatban (lehet, hogy egy kicsit "tanáros" is): annak érdekében, hogy a konyhásnénik kedvesebbek legyenek, jobb kedvvel dolgozzanak, tehetnének valamit a tanulók is. Nem divat a köszönés, annál inkább a durva, ingerült viszontválasz. Nem nagyon lehet csodálkozni azon, hogy jópár szemtelen és udvariatlan diák miatt nem hajlandóak különbséget tenni gyerek és gyerek között, hogy néha egyformán tudja őket idegesíteni az összes iskolapolgár. Az ebédlő tisztántartása sem csak a menza dolgozóinak feladata, különösen amiatt, hogy néhányan külön figyelmet fordítanak arra, hogy minél nagyobb disznóólat hagyjanak maguk után. Két tanuló volt csak a válaszolók között, aki társainak kulturálatlan étkezését kifogásolta a menzán.

- Baranyai -