Szubjektív

Tartalom

14. szám 1998. február 20. - 1998. március 5.

Muzika-lista

Muzika-lista

Sajnos a szünet előtti héten a félév előtti hajtás, a szünetben pedig a mély alvás miatt nem voltam semmi jó buliban, úgyhogy most nem tudok egy jó klubbot sem ajánlani. Ezért is gondoltam, hogy most egy kis zenei, műfaji körképet írnék.

A legelső és legfontosabb, amit le szeretnék szögezni az a house szó jelentése és használata. Jókat mulatok, amikor valaki megkérdezi, hogy ez, meg az a zene house-e, és amikor azt válaszolom, hogy nem, akkor nagyokat néz, és nem érti, mert hiszen rajta volt a legújabb House Attack válogatáson, meg a Hungarian House Only-n. A mai, főleg európai könnyűzenében jelen van az a jelenség, amit nem tudom, hogy is hívjak, egyszerű példa rá, hogy 1995-ben mindenki a Scooter szintjén értelmezte a techno-t itthon. Persze jelen volt a rave (rév) kifejezés is, ami ugyancsak hibás, hiszen ez is csak egy műfaj a technon belül, és ez sem a Scooter zenéjét jellemzi. Akkor még többet használták ezt a kifejezést, mint a house-t. Persze az összes dizsiben sokszor játszották a Scooter nótákat, mert olyanokat kiabáltak benne, hogy „Move your ass”, meg „Hard core”, és ha ez után azt mondta az ember, hogy ő réver, akkor rögtön azonosították azokkal az emberekkel, akik ilyen dizsikbe járnak. Aztán jött a VIVA tv és elöntötte az embereket az újfajta hangzású zenékkel, ami nem volt sem pop, sem disco, sem funky, és főleg nem a jó öreg rock.

Aztán jött a Brooklyn Bounce, Robert Miles, Blümchen :), meg a többiek, akik megkedveltették az emberekkel ezt az újfajta stílust és innentől kezdve mindent, amiben kemény 4/4-es alap van, és nincs tele szöveggel, rögtön house-nak hívtak. Aztán megjelentek azok a szórakozóhelyek, ahol ezeket a zenéket játsszák le, és amik ugyan már nem a régimódi dizsi szintjén mozogtak, de nem is voltak igazi techno party-k, pedig mindenki így kezelte őket. Ezeken a helyeken inkább mondjuk úgy, hogy disco house-t játszottak, játszanak, bár inkább viva style-nak mondják ezeket a zenéket. Persze ezeken a helyeken ki tudja miért, a hagyományos dizsi állandó alkoholszintjét felváltotta a média által közkedvelt, túlemésztett, többször visszaöklendezett téma, a diszkódrog. És persze ezt is a „house” zene számlájára írták. Igaz a drogprobléma az igazi technopartykon is feltűnik, de nem csak ott. És különben is ki számolta, hogy Woodstockban hány tonna fű, és miegymás fogyott.

A lényeg az, hogy mára a számítógép segítségével készült tánczene (direkt nem mondtam sem techno-t, sem house-t) két külön szférára tagolódik, mégpedig az úgymond disco-s kivitelre, ami tömegfogyasztásra készül, és azt mondják rá, hogy house, illetve arra, amelyik igazán a techno fogalma alá tartozik. Ez a fajta zene, aminek egyik műfaja az igazi house, nem igazán ér el azokhoz az emberekhez, akik csak a tv-ből és a rádióból hallanak új zenéket. Bár ilyen embereknek nincs is rá igazán igényük. Ez a két zene teljesen más, bár elsőre kicsit hasonlítanak egymásra, hiszen mindet számítógép segítségével készítik. Az igazi techno-n belül van az under-, ill. overground zene, ami itthon is jól elkülöníthető, clubbok, és dj-k szerint. A műfajok is eszerint két csoportba rendezhetők, de erről majd a következő számban. Addig is legyetek jók, és hallgassátok az AKG rádiót keddenként fél négytől. Hali:)

csab-sz