19. szám 1998. november Twin PeaksHáromféle ember létezik a földön. Az első az, aki nem tudja mi ez, vagy nem látta még a sorozatot. A második, aki látta és nem tetszett neki. A harmadik, aki látta, és azóta imádja. Az első csoportból valóknak elmondanám gyorsan a történet lényegét (ami egyébként lehetetlen, tehát nem hiszem, hogy sokat ér ez a cikk számukra, maximum kedvet kapnak a sorozat megtekintéséhez): Twin Peaks egy tipikus észak-amerikai kisváros, ahol brutális kegyetlenséggel megölnek egy középiskolás diáklányt. Az FBI különleges ügynöke, Dale Cooper kapja a feladatot, hogy felderítse az ügyet. Onnantól kezdve, hogy igazán belemélyed a nyomozásba, a szálak, ahelyett hogy összefutnának, hirtelen szétfutnak és nemcsak bonyolultabbá válik az ügy, de Cooper ügynök látomásainak köszönhetően természetfelettivé is. Dióhéjban csak ennyit, mert igazán pontosan én magam sem tudtam követni a film menetét. Erre szerintem csak David Lynch képes igazán tökéletesen, mivel az ő neve fémjelzi a filmet. Az elkészítésben segítségére volt Mark Frost is, bár az ő neve nem annyira ismert. Sajnos még nem láttam e sorozaton kívül mozifilmjét, de hiteles források elbeszélései arra engednek következtetni, az is hasonló. Egy Lynch filmnek legalább olyan egyedi hangulata van, mint egy Tarantinónak. Csak nincs benne annyi vér és káromkodás. Nos tehát, a sorozathoz visszatérve, Cooper ügynök a megszokott, nyugis amerikai kisváros helyett egy igen furcsa közegbe kerül. Valahogy minden különleges ebben a kisvárosban. Bár külsőre teljesen hétköznapi, a felszín alatt érezhetően történik valami. Ez akkor kezd kikristályosodni, mikor a néző helyi lakosok párbeszédeit hallja. Itt mindenkinek van takargatnivalója, sőt néha komolyabb ügyei is, és sok emberről kiderül, hogy nem egészen normális.
Igen, látomásait. Ezek végképp túlvilágivá teszik a történetet. Ezek a képsorok azok, amelyek először oszlatják el azt az ideát a nézőben, hogy ez csak egy mindennapi, átlagos sorozat, amiben egy gyilkosság kinyomozása a sztori. Semmi látványtrükk nincs ezekben a látomásos képsorokban, azonban így is olyan bizarrok, hogy bárki hátán végigfut a hideg, ha ezeket látja. Ilyenkor Cooper körül megáll a világ, a világítás kialszik, és csak egy lámpa világít, aminek középpontjában a látomás játszódik. Cooper pedig tehetetlenül, fennakadt szemhéjakkal áll és néz. Nem vagyok benne biztos, hogy ez-e az első látomás a sorozatban, de azért leírom.
De vannak más furcsa emberek is a kisvárosban. Tuskó Lady például egy öregasszony, akinek mindig ott van az ölében egy fatuskó, és ezzel beszélget. De nemcsak beszélget, hanem fontos információkat tud meg tőle, ezzel segítve Coopert a nyomozásban. Megjelenik maga David Lynch is a filmben mint Dale Cooper főnöke, aki nagyothalló és állandóan üvöltözik. Vagy éppen a tudathasadásos, félszemű nő, aki azt hiszi, hogy tizenéves, és egyébiránt olyan ereje van, hogy egy fiatal fiút 10 méterre dob arrébb. A helyi szálloda igazgatója viszont csak egy időre lesz dilis, amíg megnyeri a délieknek a polgárháborút a terepasztalán, miközben csak olyan emberekkel hajlandó kommunikálni, akik korabeli öltözetben vannak. Aztán amint aláíratja az északiakkal a szerződést, rögtön visszanyeri régi észbeli képességeit.
A lényeg, hogy miután elkapják Laura apját (közben Laura unokatestvérét is megöli, immár a nézők szeme láttára gyilkol Bob), meghal, és Bob kiszökik belőle. Nem tudni merre megy, és kibe fog beleköltözni. Ezalatt ahány szereplőt ismerünk meg, annyi történet (méghozzá bizarrabbnál bizarrabb történet) bontakozik ki előttünk. Annyi, és olyan furcsa, bonyolult, hogy mindegyikből lehetne írni egy 165 részes brazil sorozatot is. Vannak szerelmek, hatalmi harcok, gyűlölet, pénzéhség, és az emberi lét és kapcsolatok minden egyéb formája is. Mindez annyira összesűrítve, amennyire csak lehet. És nem tudni, melyik sztorinak van köze a másikhoz, s ha már tudjuk, hogy van köze hozzá, akkor azt nem tudjuk, hogy miért. Közben egyre többször és egyre jobban keveredik a valós és a szellemvilág. Kiderül, hogy már rég tudják Twin Peaks bizonyos lakói, hogy a várost magába záró fenyőerdő is tartogat igen sok félelmetes jelenséget. Gonosz erők dolgoznak a város fölött, de sosem lehet biztosra tudni, mikor, hol, hogyan. De mindig érezni, hogy ott van. A Gonosz.
Ha ez a kis leírás nem volt egészen érthető, az nem csak az én hibám. Tényleg nehéz megérteni a filmet, még ha látja az ember, akkor is. Azonban akár érthető, akár nem, minden bizonnyal érdemes megnézni. Nemcsak a kiváló és egyedülálló hangulata miatt, hanem az ezt szolgáló fantasztikus zene miatt is. Egyszerűen, ha még a történetet sem érti meg teljesen az ember, maga a film nézése is nagyon izgalmas. A furcsa jelenetek, a karakterek, a párbeszédek mind-mind külön élményszámba mennek. Ajánlom mindenkinek, hogy legalább egyet nézzen meg az MTV2-n, keddenként 21.30-kor kezdődő részek közül. És ne vegyétek teljesen se komolyan, se racionálisan. Csak így fog "bejönni". |