Szubjektív

Tartalom

22. szám 1999. április

A negyedik hetedik

Interjú Harsányi Zsuzsával, a következő hetedikes évfolyam vezetőjével

22harsi.jpg (1602 bytes)Szub: Hogy lett Ön a kisiskola vezetője?

HZs: A pedagógiai vezető nevezett ki ősszel engem a következő évfolyam vezetőjének.

Szub: Milyen szempontok szerint választották ki a felvételiző gyerekek közül azokat, akik szeptembertől az iskola tanulói lesznek?

HZs: Idén nagyon sokféle szempont érvényesült. Egyrészt a tanulmányi eredmény szerint – az ötödik év végi és a hatodik félévi bizonyítványok átlaga számított. A munkafegyelem és az iskolai fegyelem is fontos volt. Másrészt csináltunk egy előzetes „játékot". Itt olyan képességeket, tulajdonságokat néztünk, melyeket az iskola nem képes mérni, és a tanulmányi eredményben nem feltétlenül jelentkezik. Ilyenek a kreativitás, a térszemlélet, a fantázia, a szókincs, a logika, a memória és a koncentráló képesség.

Szub: Ez volt ugye az első forduló?

HZs: Igen. A második fordulón beszélgetés volt, amely arra szolgált, hogy eldöntsük, együtt tudunk-e dolgozni az elkövetkező hat évben ezekkel a gyerekekkel, tényleg minket akartak-e választani; és hogy kiderítsük, az ő értékrendjük, illetve a szüleiké megegyezik-e az iskoláéval.

Szub: Hányan fognak szeptembertől ide járni?

HZs: 56-an. 39 gyerek került be a felvételije alapján, közülük 10 a visszamondások miatt a várólistáról kerül be. 17 gyereket a szponzoráló vállalatok jelöltek ki.

Szub: Lesz-e egyedi dolog a kisiskola működésében?

HZs: Biztosan lesz, mert mi 6-an mások vagyunk, mint a többi kisiskola patrónusai. Két olyan ember van a patrónusok között, akik nagyon szeretik a természetet, és sokat járnak kirándulni, biztosan sokan választják majd Hites Bori és Marsi Zoli természetbúvár alkotókörét. Sportos patrónusunk, Székely Norbert valószínűleg a sport irányába fogja vonzani a gyerekeket. És mi hárman, akik talán tapasztaltabbak vagyunk, mi próbálunk majd otthonosságot, szeretet nyújtani.

Szub: Pontosan ki ez a három?

HZs: Gróf Adrienn, Szűcs Tamás és én.

Szub: Ön szerint megfelelő a most működő kisiskolai modell?

HZs: Igen, úgy tűnik, a gyerekek nagyon jól együtt tudnak élni a patrónusaikkal, jó munkamegosztás alakult ki a patrónusi gárdákban, és azt gondolom, hogy az állandó együttlét jelentősen segíti a gyerekek fejlődését.

Szub: Részt vesznek majd olyan iskolai programokon, például témahéten, ami eltér az eddigiektől?

HZs: Biztosan lesz ilyen, bár erre határozott választ nem tudok adni, mert nincs még a témahetek pontos programja kidolgozva. A délutáni alkotóház is másmilyen lesz, mivel más ember fogja vezetni. A lehetőségeink bizonyos szempontból szűkebbek és bővebbek is. Ami bennünk rejlik, patrónusokban, az egészen más; és komoly lehetőséget jelent az, amit magával hoz majd ez az 56 gyerek.

Szub: Hol lesz a kisiskola?

HZs: Ma úgy tervezzük, hogy a harmadik emeleten a lift melletti kisterem és három nagyterem lesznek a kisiskola helységei.

Szub: Hogyan készülnek a patrónusok a jövő évre?

HZs: Minden szerda esténk a jövő év tervezésével telik. A mostani hétvégén három napra elmegyünk egymással mélyebben megismerkedni egy kommunikációs tréningre. Az értékelési rendszertől kezdve a követelményrendszerig, át kell gondolnunk, hogy mit szeretnénk majd csinálni.

Szub: Hol tart a nyitótábor szervezése?

HZs: Május 3-án kapjuk meg a kilencedikes pályázatokat, melyeket később bírálunk el.

Szub: Tanított már ekkora gyerekeket?

HZs: Még soha, csak a matematikakönyvük jó részét írtam én, félek is tőlük kellően.

Szub: És mitől tart még ezen kívül?

HZs: Nem tudom, hogy azokat a mondatokat, melyeket én megszoktam, és a 14-18 éves korosztály jól értett, hogyan fogja érteni egy 12 éves gyerek. Hiába volt már nekem is 12 éves gyerekem, teljesen más huszonnyolc 12 éves gyerekkel együtt dolgozni. Félek, hogy azok a módszerek, melyeket alkalmaztam a tanításban vagy máskor, most nem biztos, hogy megfelelőek lesznek. Hát majd beletanulok.

Szub: Sok szerencsét kívánok hozzá, és köszönöm szépen a beszélgetést!

HZs: Én is köszönöm!

kgy