26. szám 2000. március Bed bojzavagy miért nem jó a Rosszfiúk Premier előtti vetítésre megyek. Csak a stáb, a szereplőgárda, és a sajtó nyerhet bebocsáttatást a Corvin-közi mozi termébe. Én is bemehetek. Nem azért, mert olyan fontos ember vagyok, nem. Protekció, néhány szereplő behatóbb ismerete jutalmaképpen foglalhatok helyet egy plüssfotelben. Magyar film, má' megin'. Nem tudom, mit várok a 101 perctől, de majd kiderül, miből lesz a cserebogár. Nyitásnak elkapnak egy úrifiút a rötyiben. A bátyja helyett szórta el a port. Csattan a bilincs, vált a kép. Szacsán vagyunk. Intézet, lerobbant szocreál alkotás. Nem elmegyógyintézet, bár a filmet nézve lehetne az is. Ide hozzák a társadalom „rosszfiúit”, akik vagy kiskorúak és ezért nem büntethetőek, vagy azért vannak itt, mert a dutyi épp tele van. Nyitódik a kapu, záródik a kapu. Nézik a friss húst a törzsvendégek, méregetik: jó köcsög lehet belőle. Aztán felpörögnek az események. Idegbeteg igazgató ki, selejtes kiképzőtiszt be. Jé, ezt a srácot látom a „Reggeliben”, a rötölö klub tívín. Maradt volna ott... Nemzeti gárdát akar nevelni a srácokból, persze nevelő célzattal. Ez aztán de jó forgatókönyvi fordulat. Szóval kiképzés, úrifiú basztatása, unalmas, unalmas, unalmas. A srácok azért élik életüket, intézet ide, pedagógiai célzatú kiképzés oda, ők élik a társadalmi szemét életét. Különböző rétegek csemetéi, különböző módokkal a betevő megszerzésére, a realitások figyelmen kívül hagyásával. Egyedül „Kicsicsen” az, aki kompenzálja a tökéletesen eltúlzott forgatókönyvet. ő sem azért, mert így volt megírva, hanem azért, mert látta, milyen az élet, amit két forgatókönyvíró csak a Kékfényben láthatott. Jön ám a szerelem is, Bodó Viktor kontra Pálmai Anna. Szép és ízléses ágyjelenet indul(na), de nem. Vágás. De milyen vágás, legalább 15-20 kocka maradt holtjátékban! Ennél még a macskám is jobban metszette volna. Mindegy. Katartikus katarzis: jön Zolee & a Kartell... jó pénzért, nézőcsalogatónak, amcsi mintára. Több lehetett volna, úgy, mint a legtöbb magyar film, de ez se tudta leküzdeni azt a hagyományt, hogy a különböző kultfilmek egyvelegéből készült forgatókönyvet vigye celluloidra. Pedig ha a kamera másik oldalára tekintünk, látunk tehetséges embereket (is). A „harci jelenetek” jól vannak koreografálva, a kamerát hozzáértő kezek mozgatják, de a többiek, a dramaturgia, vágás, rendezés tekintetében bebizonyították, hogy mindent el lehet cseszni, csak akarni kell. Sas Tamástól már vártuk ezt. A Presszó, a Kalózok és mostani filmjének minősége lineáris függvény képét rajzolja ki... csökkenő függvényképpel. Bodóról a Mancs csak ennyit írt: „annyira jelentős, mint egy kedd reggeli fogmosás”. Ennél tartalmasabban nem lehetne megfogalmazni. Nem egy szemét végül is, meg lehet nézni, csakhogy nem moziban, mert a jegy drága. Majd három-négy hónap múlva videón. |