Szubjektív

Tartalom

26. szám 2000. március

Boltok

Sorozatos eltűnések - feltárul az összefüggés?

Az AKG rosszul hat a boltokra - sorozatosan mennek tönkre a környéken, például a pékségek. Jobb helyet pedig nehezen lehet elképzelni, mint egy középiskola mellett... az még csak-csak, hogy a virágos tönkremegy, tényleg nem vehet mindennap minden AKG-s egy csokor virágot, de hogy a Raktár utca sarkán egy, a buszmegállóban pedig két pékség tűnik el nyomtalanul, hát az már mégis csak túlzás. Elkezdtünk nyomozni, hátha rábukkanunk az óbudai pékségmaffiára, de végül is csak száraz tényeket találtunk. Az egyik boltosnak eladta a főbérlő a feje fölül a boltot, ki tudja miért, a másiknál nem volt munkaerő. Azért Magyarországon még nincs akkora munkaerőhiány... pláne élelmiszer-elárusítóban. Mi a titok nyitja? Megkérdeztük a szomszéd boltost. Igen önérzetes volt, és elmondta, hogy egyrészt ők hamarabb voltak ott (4-5 éve), és az a pékség egy ugyanolyan profillal próbálkozott, alacsonyabb árakat kínálva. Na de - folytatta - az árat el kell kérni, anélkül nem megy. És míg náluk volt ezer féle termék, addig a pékségben volt harminc. Náluk legjobban a dohányáru fogy, a péksütemények csupán a bevétel 3-5 %-át adják. Másik oldalról megnézve, a diákok kb. 5-10 %-ot jelentenek, de ezt a kiesést nyáron kompenzálják a turisták. Hát, így hamar választ kaptunk, igaz, némi reklámjelleggel. Kár, hogy előbb mentünk az önkormányzathoz, ahol Básics Szvetozárné kereskedelmi főmunkatárs majdnem ugyanezt mondta el, kiegészítve távlati információkkal, mint például hogy az Árpád hídnál és a Flórián aluljáróban is nyíltak új, konkurens pékségek, amikkel együtt már több mint 3000 ezer bolt van a III. kerületben, vagy hogy a bérleti díjakat manapság a csillagokig emelik. Rávilágított, hogy érdekes, a hamburgeres ugyanott még nem ment tönkre - hát igen, egy kifli 6 Ft, egy hot-dog 100. Az embereknek kevés idejük van, szeretnek egy helyen megvenni mindent, akinek meg van ideje, a nyugdíjas, annak meg nincs pénze - ő a legolcsóbb helyre fog menni, és azt aztán nehezen változtatja meg, meg se nézi az új üzlet árait. És itt - már nem jöttünk hiába - bejött a maffia: egy merész fordulattal azt kezdte fejtegetni, hogy ezek a boltok csak pénzmosásra voltak jók. Már értem, miért volt fekete az a kenyér... Megkérdeztük az utca emberét, és ő mindent igazolt. Nagyrészt ABC-ben vásárolnak, ez a leggyorsabb és a legkényelmesebb. Az egy árura specializálódott boltoknak nincs jövőjük, legyenek bármilyen olcsók és igényesek - az emberek rohannak, oda se figyelve, mit vesznek. És persze megint az AKG-sok szívnak, hiszen sokkal finomabb volt a kifli két házzal arrébb, a pékségben...

Nádor Zsófia, Kardos Borbála