32. szám 2002. március Steven Spielberg: A.I. – Mesterséges értelemRitkán járok moziba, a filmvilág eseményeit sem követem különösebben. Erre a filmre mégis már hosszú ideje készültem, nagyon vártam, hogy végre itthon is elkezdjék vetíteni. Nemcsak a téma érdekelt (filmeknél persze a cím nem jelent semmit, sci-fiben különben is mindent teljesen máshogy közelítenek meg, mint ahogyan az ember várná), de már a film honlapjánál is feltűnt; egy igényes, nagyszabású produkcióval fogok találkozni.
A film sztoriját, legalábbis azt, ami az ajánlókban megjelent, a legtöbben élből leközhelyesezték. Nem is teljesen alaptalanul, láttunk már sok hasonlót; kifejlesztik az érzésekkel rendelkező robotgyereket, gyermektelen családok számára. A lény képes szeretetet adni és garantáltan nem kezd el kamaszodni, szóval tuti üzleti siker. Egy család örökbe fogad egy prototípust, de aztán ebből mindenféle bonyodalmak származnak, a robotsrác ugyanis szemmel láthatóan nem tud hogyan közlekedni az emberi világban. (Ez persze nem is véletlen, képzeljünk csak el egy hétéves kissrácot, mit szólna akkor, hogyha a [hús-vér] testvére a szülinapi zsúrján egyből olyan kérdéseket szegezne neki, hogy “Te igazi vagy? Hihetetlen, teljesen úgy nézel ki!”, meg elkezdené tesztelni a beépített funkcióit..) Idáig még úgy is tűnhet, hogy vígjátékot nézünk, van néhány tréfás jelenet, az ember már fejben meg is tervezi a végkifejletet, vannak problémák meg többé-kevésbé tréfás konfliktushelyzetek, de aztán persze, gondolnánk, a robotsrácot a hús-vér tesó is elfogadja, az anyuka megszereti, és happy end. De nem. A család végül döntésre jut, anyuka beül Daviddel, a robotgyerekkel a kocsiba, azzal, hogy kirándulni mennek, de az irányt a robotgyár felé veszik (ezek a gyerekek csak egy ember iránt tudnak kötődést érezni, hogyha megunják őket, vissza kell őket vinni, ahol aztán szakszerűen megsemmisítik őket). Közben persze meggondolja magát, a gyereket kiteszi az erdőben, beül a kocsiba és elhajt. A hétéves kisfiú pedig ottmarad az erdő közepén. És elhatározza, hogy megkeresi a Pinokkióból ismert Kék Tündért, aki őt majd igazivá változtatja, hogy elnyerhesse az anyukája szeretetét. És innentől kezdve válik a dolog döbbenetessé.
Furcsa, kicsit filozofikus, mégis felkavaró opusz, azok közé tartozik, amelyek mindenkit véleménynyilvánításra késztetnek; a kritikusok véleményeit is a szélsőségek uralják. Vannak, akik agyondicsérik, míg mások közhelyességgel és monotonsággal vádolják. Hát igen, ez a film nem igazán olyan, mint egy átlagos robotos sci-fi. A sztori azonban helyenként tényleg döcögős; a műről ugyanis tudni kell, hogy eredetileg a sztori Stanley Kubrické volt, Spielberg csak később vette át; talán ez az oka annak, hogy a film nem elég kerek, a vége egy kicsit hosszabbra nyúlt a kelleténél. Azt sem értem igazán, hogy az Artificial Intelligence-t miért Mesterséges értelemnek fordították, amikor a magyar nyelvben erre a fogalomra inkább a mesterséges intelligencia használatos, de ez talán mindegy is. Összességében egy különös, elgondolkodtató, egyértelműen posztmodern hatásokra utaló darab; sci-fi ugyan, mégis a századunkban élő modern ember elé tart tükröt, hitelesen, finoman és érzékenyen ábrázolva a század végének életérzését és gondolatvilágát. |