Szubjektív

Tartalom

33. szám 2002. május

Napsütés, szusibár

A Távol-Kelet művészetével kapcsolatban hajlamosak vagyunk a kultúra erős (és ellentétes) jegyeiben - a hagyomány- és szellemközpontú, valamint az automatikus vezérlésű társadalom végleteiben - gondolkozni. Tapasztalataim szerint a tradicionális kultúrának csak a felszíne érinti a nyugati alkotói termékhez szokott embert. A modern világ kiberöszszessége pedig könnyedén kettéválasztható: létezik egyszerű szenny és magas értékű technokultúra. Az első népszerűnek mondható, a második nagyon kevesek által elfogadott, csak a haladó felfogású értelmiség ízlésének kedves vonulat.
A pénzélet és kereskedelem térségi hatalmainak számító kistigrisek egyike, Hong-Kong különös bölcsője a kultúrák ötvöződésének. A brit gyarmat a II. világháború után a több millió bevándorló között a kínai gondolkodó és alkotó körök színe-javának is lehetőséget adott a letelepedésre. Filmművészetét a kilencvenes évek elejéig csak a kung-fu filmekből ismerhette a nyugati közönség, de Wong Kar-wai rendező felbukkanásával új fényre lehetett figyelmes minden filmkedvelő.
A Chungking Express szerelmes történetet beszél el. A forgalmas atmoszférában csalódottságot és ébredő szeretetet láthatunk. Április 30-án Ho Csivu, a 223-as járőr fogadalmához híven megeszi a harminc ananászkonzerv tartalmát. Ezzel a cselekedetével pecsételi meg szerelmi kudarcát, melyet csak a neonfényes hong-kongi éjszaka orvosolhat. Egy bárban ülve elhatározza, hogy beleszeret az első nőbe, aki az ajtón belép.
A szőke parókás nő soha nem veszi le a napszemüvegét. Nagy mennyiségű heroint kell exportálnia, de indiai összekötőinek nyoma vész. Tudja, ha az eltűnt szállítmányt nem keríti elő, megölik. Belép a bárba.
Ez nem domináns szál a filmben. Egyszerű epizód. Az időbontás ördögi eszközének felfedezése érthetővé tesz mindent. Bár érteni sem muszáj, nem a cselekmény vezet, hanem a cselekvéssorokat megfogalmazó képi világ. A széleslátószög, a kézikamera, vagy a hirtelen vágások és villanások. A film operatőre, Christopher Doyle hoszszú idő óta dolgozik Kar-Wai-jal. Különös képi világot teremtettek easy-going tevékenységükkel: a forgatásokon fontos szerepe volt a spontaneitásnak, gyakran ott komponálták át a képeket, írták át a történet egyes pontjait. A forgatásokon állandóan zene szólt, ez befolyásolta a filmkészítők kedvét. A világosítóktól a berendezőkig mindenkit a zene táplált, a színészek és az operatőrök különös dinamizmussal dolgoztak. A film hangulatában is meghatározó a zene. A képekkel összefonódó zúgó és sistergő hangeffektusokból okos környezetzene, majd kortárs rockzene és trip-hop épül. Ez harmonizál az éjszakai képekkel. A délelőtti napsütésben csattanóan boldog Canto-pop szól. Ugyanaz a szám legalább húsz alkalommal szólal meg, kicsit sem idegesítően, hanem értékes motívumként.
A tehetséges dramatikai kompozíció és az iskolaértékű fényképezés a távol-keleti filmtörténet következő fontos állomása. Jelentősége Jim Jarmusch, vagy a Dogma-film alkotói munkásságához hasonlítható.

kgy

Chungking Express (1994)
Rendezte: Wong Kar-wai
Forgatókönyvíró: Wong Kar-wai
Fényképezte: Christopher Doyle, Lau Vai-keung
Zene: Frankie Chan, Roel A. Garcia
Szereplők: Brigitte Lin, Ching-hsia, Takesi Kanesiro, Faye Wang, Tony Leung-wai