|
33. szám 2002. május
Választási műsorok, 2002.
Talán egyik választás sem váltott ki akkora érdeklődést az emberekből,
mint a mostani. A kampány hevessége és intenzitása minden eddiginél nagyobb
volt, a szokásos kampánymédiumokon kívül új eszközök is megjelentek a pártok
reklámozásában, mint például az internet vagy az SMS. Az idei kampányban
az is egyedinek számított, hogy sok esetben a választók maguk is aktívan részt
vettek a pártok népszerűsítésében - emellett idén sohasem hallott mennyiségű
politikai vicc és SMS-csasztuska született. Várható volt, hogy a választást
igen nagy érdeklődés övezi majd - ezt igazolta a kiemelkedően magas részvételi
arány is.
A szavazatok kiértékelését az összes médium figyelemmel kíséri; az
eredmények a leggyorsabban az interneten jelennek meg, de a legtöbb ember mégis
a tévé előtt izgul, ahol a legfrissebb adatokat egy műsor keretében,
szakemberek és politikusok kommentárjaival teszik közzé.
Az 1990-es választásokon az eredmények csak másnap reggelre váltak hozzáférhetővé.
Mára már a szavazatokat számítógéppel, korszerűbb szoftverekkel számolják
és összesítik, így ez a művelet jóval kevesebb időt vesz igénybe, és a
végleges eredmények már éjfél előtt is megtudhatók. A szavazatok kiértékelését
a különböző televíziós műsorok folyamatosan követik végig és tudósítanak
az eredményekről.
A rendkívül nagy részvételi arányból következett, hogy a választási műsorok
nézettsége is igen nagy lesz, de a televíziósok többsége nemigen törekedett
tőkét kovácsolni ebből, a csatornák többsége megmaradt a jól bevált műsorsablonoknál.
Ezúttal is az MTV műsora volt a leginformatívabb az összes csatorna adása közül,
ugyanis itt közölték legelőször a legfrissebb adatokat. A fennmaradó időben
a pártszékházakba kapcsoltak, vagy a stúdióba, ahol Betlen János délután
héttől este tizenegyig a Medián és a Tárki közvéleménykutató irodák
vezetőjével beszélgetett - érzésem szerint azért nem ártott volna másokat
is meghívni a stúdióba, de szerencsére ők csak keveset látszottak. Bár a
közszolgálati tévé komolyságáról és konzervativizmusáról nevezetes, azért
a szórakozásra vágyók is megtalálhatták a maguk élvezetét - a műsorvezető
mimikájának tanulmányozása valószínűleg az etológusoknak is nagy kihívást
jelentett volna. A fél nyolc tájban valósággal vadalmaként vigyorgó Betlen
arcáról ugyanis hirtelen lefagyott a mosoly, mihelyst az SZDSZ eredménye öt
százalék fölé emelkedett, az éjfél körüli MSZP-székházból való közvetítésnél
pedig már majdhogynem sírva fakadt - na ja, a független újságírás.
A Duna TV az m1 és az m2 csatornákhoz hasonló jellegű választási műsort
sugárzott.
A Magyar ATV műsora értelmesen szerkesztett és érdekes volt. A stúdióban sűrűn
váltották egymást a meghívottak, akik között mindkét politikai oldal elkötelezettjei
jelen voltak, a nézők is betelefonálhattak, gyakorta közvetítettek a helyszínekről
is. A műsorvezetőnek sikerült semlegesnek maradni, és értelmes kérdéseket
feltenni egy időben. A műsor egyetlen gyenge pontja a dizájn volt, ami
azonban az egészre rányomta a bélyegét. Fogalmam sincsen, hogy az ATV-nél
kik felelősök ezért a kérdésért, de most már ideje volna száműzni a stúdiókból
a későszocreál bútorokat, a számítógéppel generált háttereket, amiktől
egy jobb érzésű UFO is egészen a Szíriuszig szaladna, és attól még, hogy
a dizájner unokaöccse egy neonszínű műanyag poharakat gyártó konszern
tulajdonosa, még igazán nem kellene azokkal pakolni tele az asztalokat.
Grafikonokat csak elég ritkán mutattak, azok is csupán az internetről voltak
leszedve és meglehetősen információszegények voltak, ugyanis csak az összesített
eredményeket ábrázolták, az egyéni jelöltek állásáról nem informáltak.
A két legnagyobb kereskedelmi tévé nem követte végig az eredmények kiértékelését,
ugyanis főműsoridőben mindkettő megszakította választási műsorát, hogy
filmeket sugározhasson (ezt nem igazán értettem, hogy miért kellett, a legtöbb
ember ilyenkor a választásokra kíváncsi - pláne az volt rejtély a számomra,
hogy miért kellett a Mr. Bean rajzfilmsorozat legelső, debütáló részét
pont ezen a napon vetíteni), este tíz után azonban ők is bekapcsolódtak a közvetítésbe.
Az RTL Klub volt az egyetlen, amely föl merte rúgni a választási műsorok jól
bevált „meghívunk okos embereket és grafikonokat mutogatunk" sablonját;
ők Választási Show keretében tudósítottak az eredményekről. A stúdióba
egy lelátót építettek, ahol felsorakozott a hét legnagyobb párt színeiben
egy vagy kettő, vezérszurkolónak nevezett prominens személyiség, hátuk mögött
egy szimpatizánsokból álló, pártemblémás pólót és/vagy kistányérnyi
kokárdát viselő szurkolótábor.
A cél az lett volna, hogy valamiféle barátságos mérkőzéssé változtassa
a választási küzdelmet (van is benne ráció, a legtöbb ember nem a pártok
üzenetét vagy választási ígéreteit mérlegeli mostanában, hanem inkább
érzelmi alapon dönt, akárcsak a focicsapatoknál), amiben mindegyik fél jól
szórakozik. Habár az alapötlet az én ízlésemhez képest túlzottan
„kereskedelmitévés", ettől függetlenül a műsor maga még lehetett
volna jó és szórakoztató is.
Sajnos azonban ez nem így történt. És ez nem feltétlenül a műsor kiötlőinek
a hibája; a közhangulat túlságosan kiélezett volt ahhoz, hogy egy ilyen törekvés
sikerrel járhasson. Minél inkább közeledett a műsor vége, annál inkább látszott
a csalódottság azoknak a pártoknak a képviselőin, akik valamilyen okból a
választásokon nem azt érték el, amit szerettek volna, a hangulat pedig egyre
romlott. A vezérszurkolók próbálták ugyan oldani az egyre kínosabbá váló
helyzetet, de ez nem sok eredménnyel járt. Néhányan kifejtették a véleményüket
olyan fontos kérdésekről, mint a haza és a jövő fogalma, a többiek pedig
végighallgatták őket, de látható volt, hogy a többségnek halálosan elege
van az egészből.
Összességében szólva, a választási műsorok jellege is tökéletesen
kifejezi a magyar hozzáállást a dolgokhoz - az európai normától még elég
messze vagyunk. Bár a választások kimenetelén és az ország gazdasági
helyzetén nemigen változtat, de mégsem ártana egyszer egy semleges, objektív,
érdekes választási műsort létrehozni, ahol a stúdió berendezése esztétikus
és nem egy zizegő, képernyőre bevágott internetes honlapról értesülünk
az eredményekről - és ez, jelzem, főleg a közszolgálati televízió hatásköre
lenne.
-kalec- |