| 
 | 
   
  
39. szám 2003. október 
A Karib-tenger kalózai
 Bruckheimerék megpróbálták feléleszteni a mára már halott 
kalózműfajt, és ötvözni a szintén kihalóban lévő zombi-horrorral, több-kevesebb 
sikerrel. 
A film rendkívül rejtélyesen kezdődik, és – felettébb kellemes hatást 
produkálva – tulajdonképpen csak a film felére épül fel a háttértörténet a néző 
számára. Ennek ellenére a film az alaptörténet ismerete nélkül is élvezetes. Ez 
többek között Johnny Depp (Captain Jack Sparrow) zseniális játékának köszönhető, 
aki hitelesen személyesíti meg a magabiztos, magát minden helyzetben feltaláló, 
ám mozgásában, viselkedésében felettébb furcsa kalózkapitányt, továbbá annak a 
rengeteg, remekül elhelyezett és eredeti, bár néhol morbid poénnak, amit a 
készítők szórtak el. 
 A történet két szálon fut, amelyek együtt indulnak, szétválnak, majd a 
későbbiekben újra egybefonódnak: a tehetséges, ám iszákos mestere árnyékában 
élő, a kormányzó szépséges lánya (Keira Knightley) után epekedő kovács, Will 
Turner (Orlando Bloom) kálváriája, valamint a már említett kalózkapitány 
reménytelennek tűnő harca hajójának visszaszerzéséért, amit legénysége árulása 
miatt vesztett el. Kezdetben a megrögzötten becsületes és törvénytisztelő kovács 
esküdt ellensége a kalóznak, a „társadalom szennyének”. Ám miután rájön, hogy az 
oly mélyen tisztelt hivatalos vezetés, élén a kormányzóval, semmit nem tesz 
szíve hölgyének megmentéséért, akit kalózok rabolnak el, félreteszi az 
ellentéteket, és kiszabadítja a kalózt a börtönből, hogy az aztán segítsen neki 
nemes célja elérésében. A lányt elrabló kalózok mellesleg Jack Sparrow áruló 
legénysége, élén a velejéig romlott volt másodtiszttel. Itt hadd említsem meg, 
hogy nagyon tetszett az, hogy míg a filmek többségében a gonosz egy, a jótól 
teljesen távol álló, megkérdőjelezhetetlenül rossz figura, itt az egyik 
főszereplő közvetlen közelébe hozták, ezáltal betekintést nyerhetünk céljába, 
életébe, történetébe. Tehát az ifjú Will itt határozza el, hogy előtérbe helyezi 
a lány megmentését a társadalom megtisztításával szemben. Nekem ez a 
pálfordulata enyhén sántít, de nem lényeges. Az viszont lényeges, hogy Orlando 
Bloom, aki Zöldlomb Legolast (A Gyűrűk ura) remekül eljátszotta, itt egyáltalán 
nem hiteles. Egyszerűen nem nézem ki a figurából azt az elszántságot, indulatot, 
bátorságot, furfangot, amivel a továbbiakban intézi a dolgokat. Viszont ezt az 
egyébként aránylag nagy hiányosságot ellensúlyozza Johnny Depp – már említett – 
egészen nagyszerű alakítása. Ez a film egy tipikus szombat esti szórakoztató 
limonádé lenne, és 12 éven aluliaknak is nyugodtan ajánlható lenne szülői 
felügyelet nélkül is, ám itt jön be a képbe a zombi dolog, ami tulajdonképpen 
csak hatásnövelő, de szerintem nem is baj, hogy benne van. Van, aki azt mondja, 
hogy ezáltal nevetséges zombi-horror kísérlet lesz a filmből, de szerintem pont 
kellő mennyiségben vannak jelen a foszló arcú, mérsékelten szimpatikus 
úriemberek, hiszen valamilyen módon érzékeltetni kell a kalózélet borzalmait is. 
Kritikámat egy pofátlan Cinema-lopással fejezném be, ami nagyjából úgy hangzik, 
hogy „A film egyszerre dicsőíti és figurázza ki a műfajt, ami amúgy se’ 
rejtegeti magában a lehetőségek tárházát” Egyetértek ezzel, bár halottról csak 
jót, vagy semmit, nem? 
Herner Máté 
  
A Karib-tenger kalózai - A Fekete Gyöngy átka (The Pirates 
of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl, amerikai, 144 perc, 2003) 
Rendezte: Gore Verbinski 
Főszereplők: Johnny Depp, Orlando Bloom, Geoffrey Rush 
 |