Szubjektív

Tartalom

40. szám 2003. december

Kill Bill: vol. 1.

Szeretem azt gondolni, hogy tudok erről a filmről elfogulatlanul beszélni. Pontosabban: elfogulatlanul tudom azt mondani rá, hogy jó. Lehet, hogy nem tudok.

A Kill Bill a maga teljes valójában tér el az eddig megszokott Tarantino-filmektől. A két részből álló egyszemélyes bosszúhadjárat a párbeszédek helyett a mozgásra, a látványvilágra és a színészekre épül. Uma Thurman: az egyik legjobb színésznő, aki az elmúlt tizenöt évben vászonra került, Michael Madsen: a tipikus Tarantino-figura, komolyan hasonlítanak egymásra, Lucy Liu: az egyik legszebb nő, akit valaha láttam, Daryl Hannah, aki a film egyik legjobban megkomponált jelenetében fityulában, a szemén vöröskeresztes kötéssel, a kezében pedig halálos méreg-injekcióval vonul a kórházi folyosón, egy olyan idegtépő dallamot fütyülve, hogy végigfutott a hátamon a hideg.

Ha ez egy asszociációs játék lenne, bármiben fogadok, hogy a „killbill” szó hallatán tízből kilencen azonnal rávágnák, hogy VÉR! És tényleg, bár nagyon unalmas az összes, a filmet elemző cikkben ezt olvasni, tény, hogy a Kill Bill senkinek nem a szelídsége miatt lesz a kedvenc filmje. Sok vér van benne, mármint sok liter. De nem hiszem, hogy kifejezetten a szadista hajlamaim miatt találok néhány „véres” részt mégis viccesnek (a medence, amelynek színe türkizkékből a beledobált hullák számával arányosan változik vörössé), érdekesnek (Gogo, a gyilkos iskolás lány egész jelleme) vagy akár szépnek (tetszik az a kép, amelyen a vakítóan fehérbe öltözött, hóban álló O-Ren lábán hirtelen átüt és kis patakban végigfolyik egy tűzpiros csík) tartok. És abban a bizonyos nagyjelenetben, amit én csak „600 liter művér” néven emlegetek, tényleg van egy pont, ahonnan kezdve már igenis nevetünk az egészen, a levágott végtagokon, a sugárban ömlő véren, a rengeteg öltönyben harcoló, kicsit utópisztikusnak tűnő szamurájon és talán még az egész forgatag közepén lévő sárga alakon is, aki bár a bosszútól hajtva végiggyilkolja a filmet, mégis egyfajta angyalként maradt meg a fejemben.

A stáblistán olvasható, hogy a film alapjául szolgáló, a The Bride címet viselő novella írói Q&U, Uma Thurman és Quentin Tarantino, ugyanis a Ponyvaregény egyik forgatási szünetében együtt találták ki a családja haláláért egykori munkatársain egyenként bosszút álló bérgyilkosnő történetét. Ez, és a rendező és színésznő között régóta fennálló, egyfajta furcsa „szerelem” miatt a film szinte minden pontja tökéletes és indokolható, alig van olyan rész, ahol a cselekmény megbicsaklik vagy oda nem illő dolgok játszódnak le. De, kétrészes filmről lévén szó, a legfontosabb talán mégis az, hogy bár előre nem tudhatták, hogy terjedelme miatt nem kerülhet a mozikba egyszerre az egész történet, később mégis sikerült megtalálni azt a pontot, ahol az első résznek a megfelelő időben és helyen van vége ahhoz, hogy utána ne haljunk meg az idegességtől, de mégis biztosan megnézzük a második részt is.

Későn írom ezt a cikket, ezért már nem kimondottan ajánló. Aki meg akarta nézni, már úgyis megnézte. Februárban Vol. 2. Aki meg akarja nézni, úgyis meg fogja...

Jakab Juli

Kill Bill: Volume 1 (2003, 90 perc)
Rendezte: Quentin Tarantino
Szereplők: Uma Thurman, David Carradine, Daryl Hannah, Lucy Liu