41. szám 2004. március Apám beájulna
Másrészt viszont nem tudom, hogy mit mondhatnék a filmről: írjam le, amit már
úgyis mindenki százszor megtudhatott az összes létező sajtóorgánumból, hogy a
film rossz? Mert ezzel így nem értek egyet. Szerintem ez a film egyszerűen nem
lehetett volna jobb, és félreértés ne essék, nem omlott össze teljesen az
ítélőképességem, csak azt gondolom, hogy egy ilyen alaptörténetből nem lehetett
volna többet kihozni semmilyen módon. Érthetetlen számomra és egyben meg is
kérdőjeleződik Salinger Richárd gyerek- és fiatalkora. Létezik az, hogy valaki
ilyen mértékben rugaszkodjon el a valóságtól, mikor éppen egy általa nagyon is
hétköznapinak tartott történetet akar leírni általa nagyon is hétköznapinak
tartott stílusban? A film hűen követi a regény által meghatározott utat, ezáltal
az eredmény sajnos még az „olyan szar, hogy már kínunkban röhögünk” kategóriába
sem tudta kvalifikálni magát. A negyvenedik perc körül (örüljünk, ha csak itt)
olyan szánalmassá válik minden egyes alkotóeleme – a színészektől a jelmezeken
át a stílusig –, hogy a gyengébb idegzetű mozinézőket valószínűleg megkörnyékezi
egy közepesen súlyos sírógörcs, míg az erősebbek elkezdenek azon gondolkodni,
hogy vajon él-e olyan ember ma
A színészekkel alapvetően nem lenne semmi baj, de a nevetséges történet nevetséges helyzeteiben inkább rossz karikatúráknak tűnnek. A rendező Sas Tamás döntését, hogy elkészíti ezt a filmet, csak még érthetetlenebbé teszi, hogy a bemutató után nem sokkal ő maga nevezte az Apám beájulnát az év legrosszabb filmjének. Akárkivel beszéltem eddig, attól csak negatív kritikát hallottam a filmről. Mégis, eddig az előző év második legjövedelmezőbb magyar filmje. Mindent összegezve tehát: a könyvet nem kellett volna megírni, mégis megírták és bestseller lett. A filmet nem kellett volna leforgatni, mégis leforgatták és kasszasiker lett. Lehet, hogy minden magyar isteni gulyást készít, de hogy logikusak nem vagyunk, az biztos. Apám beájulna (2003, 90 perc) |