látogató számláló AKG-s tantervek

Alkotóház-tartástan

Tanterv

Készült az Alternatív Közgazdasági Gimnázium 7-8. osztályának

A kézműves foglalkozások gyakorisága: 2 x 90 perc/hónap

Bevezetés
7. osztály
8. osztály
Háztartástan
Részletes tematika

Bevezetés

Az ipari civilizáció, a fogyasztói társadalom kiszorította a kézművességet világunkból. Elődeink tudásukat, tapasztalataikat tárgyaikon keresztül is kifejezték, továbbadták. Ez a tudás, tapasztalat ma is példa lehet egy természetesebb életmód, egy környezetkímélőbb létezés kialakításához. Foglalkozásainkon megpróbáljuk megmu-tatni, hogy tárgyaink elkészíthetők természetes anyagokból, kis kézügyességgel is, ha türelmünk és képzeletünk elég hozzá.

7. osztály

Művelet

Anyag

Eszköz, szerszám

1. Papírmerítés: a szétázott masszát felkeverjük. A keretet belemártjuk rázogatva. Egyenletesre simítjuk. Hagyjuk lecsöpögni, megszáradni. Húsdarálón ledarált tojástartó egy napig ázik vízben. Színenként lehet külön áztatni. Még nedvesen növényeket beletenni és úgy hagyni megszáradni. Keretre feszített szúnyogháló (15 cm x 15 cm)
2. Szalmafonás: aratódísz. 5 db kalászos szál, a toldáshoz normál szálakat használunk. Nevezzük el A-B-C-D-E-nek és folyamatosan egymásra hajtva haladunk. Termesztett növényi nyersanyag. Fonáshoz a sárga szálak a fej és a csomó közötti szakasza jó. Melegvizes áztatásnál egy óra után válik hajlékonnyá. Áztatáshoz tál, olló
3. Gyertyakészítés: Legegyszerűbb műlépbe tekerni a szálat. Ezt lehet háromszög vagy négyszög alakúra formálni. Másik módszer a mártás. Viaszt vagy sztearint melegítünk tejforralóban, ebbe mártogatjuk a szálat. Időnként vízbe merítjük, hogy hamarabb hűljön. Illóolajok hozzáadásával illatos gyertya készíthető. Régen marha- vagy birkafaggyúból készült, de a legjobb a méhviasz. Színes gyertyához sztearint használunk. Zsír- vagy viaszkréta maradékokkal színezzük. Viasz, műlép, sztearin, zsír- vagy viaszkréta (színezéshez), mártóedény, felvetőszál
4-5. Batikolás: Kétféle technikát használunk: 1. Viasszal vonjuk be a kendőt, majd megtörjük hálósan. 2. Különböző hajtogatás szerint apró kavicsokat kötve, tekerve spárgával bekötve. Festésnél kövessük a használati utasítást! Selyem, pamut, szövet, boltban kapható ruhafestékek. Főzőedény
6. Ékszerkészítés: Drótot megfelelő hosszúságúra darabolunk, fogóval sarkon fordítjuk, közben gyöngyöket teszünk rá. A lemezt puha, vastag filcen domborítjuk hidegen. Drót (sárgaréz, vörösréz), vékony rézlemezek, kisebb-nagyobb gyöngyök. Fogók (csípő, csőrös, kúpos), erős beütők
7. Adventi koszorú készítés: A koszorú alapra beszúrással vagy kötözve rögzítjük az anyagokat. Koszorú alap, boróka, tiszafa, fenyőfélék, fagyöngy, száraz virágok, termések Olló, kötözők
8. Karácsonyfa díszek: harang: aratódísszel azonos spirális technikával készül. Kezdés 5 szállal. csillag: egymáson keresztbe fektetett szalmákat színes cérnával összevarrjuk. Szalma, gyékény, csuhé, fonalak, szalagok, cérna Olló, tű
9-10. Gyékény madár: A kiválasztott szál vastagabbik felén kezdjük. A fej és a nyak kialakítása után a szálat körbetekerjük, a csőrét és a testét rögzítjük. Gyékény lábos-alátét: Négyes fonással készül. Két hosszú szálat középen egymásba teszünk és elkezdjük egymásra hajtogatni. A negyediket mindig átfűzzük. Növényi nyersanyag: állóvízben, tavakban, csatornákban él, buzogányos. Felhasználás előtt áztatni kell. A legjobb az augusztusban szedett és a napon kiszárított anyag.  
11. Kukorica csuhé babák: Megfelelő gömbölyítéssel a nedves, puha kukorica csuhé felső részéből alakítsuk ki a fejet. A nyak résznél kössük meg. Ezután vékonyra hasított csuhé szálakat fonjunk össze és tegyük be kéznek. A deréknál újra kössük meg. Két hosszú darabból alakítsuk ki a kendőt, ruhát. Száradás után vágjuk egyenesre az alját és ragasszuk talpra. A kukoricacsöveket borító kemény, erős, de nedves állapotban jól hajlítható leveleket használunk. Egy-két órát langyos vízben áztatjuk, majd rongyba tesszük, ami elszívja a fölösleget és nem szárad ki a csuhé. Olló, cérna, ragasztó
12. Gyöngyfűzés, -szövés: Két tűvel dolgozunk. A kívánt hossz háromszorosát vágjuk le a damilból. Hajtsuk félbe. A módszer lényege, hogy a két szálra külön felfűzött bizonyos számú gyöngy után egy, esetleg több közös gyöngyszem köti össze a két szálat, s így alakul ki a különleges hatás. Gyöngyöt varrhatunk bőrre is. Boltban kapható kásagyöngyöt használunk vegyesen. Gyöngyfűző, tű, damil
13. Gipszmaszkok készítése: Gipszpólyát vízbe áztatunk. A bekrémezett arcra vékony rétegben feltesszük a gipszet. Hagyjuk megkötni, majd levesszük. A szem, a száj és az orr helyét kivágjuk. Temperával, vízfestékkel kell festeni. Patikai gipszpólya, festékek, arckrém. Olló, kés
14. Nemezelés: Nemezlabda készítése: egy keményre sodort gyapjúmag köré szoros, vékony rétegben felrakjuk a gyapjút, mindaddig rétegezve, amíg a gömb maroknyi lesz. Langyos szappanos vízzel elkezdjük gyúrni, nyomkodni. Időnként meleg vízbe mártva a habot kimossuk. Készen vásárolt kártolt gyapjú. Szappan
15. Nemezterítő: Színes gyapjúból mintát készítünk. A kártolt gyapjút rétegenként rakjuk egymásra hosszanti és kereszt irányban. Az így készült lapot erősen nyomogatjuk szappanos kézzel. Készen vásárolt kártolt gyapjú. Szappan
16. Lombfűrészelés: Kicsi medálok, fülbevalók, monogramok kifűrészelése. Figyeljünk, hogy a fűrész mindig függőleges legyen! Gyakran kenjük száraz szappannal. Belső részek kialakításához lyukat fúrunk és befűzzük a szálat. 5-8 mm-es gyümölcsfa lapok gyalulva, kisebb darabokra vágva. Lombfűrészelő készletek, fúró, szappan
17. Karcolás: Megpolírozott szaruba egyszerű karcolással mintákat karcolunk. Színes ceruzából reszelt port viasszal összekeverünk és belekenünk a karcba. Medált, karkötőt, lemezt készítünk. Főzött, vasalt fehér szaru, méhviasz, grafit por. Karcolótű, polírpapír

8. osztály


Művelet

Anyag

Eszköz, szerszám

1. Mintázó fa: rajzórán agyag mintázására használatos három-négyféle típust érdemes készíteni. Faragókés használata 300 mm x 20 mm x 200 mm bükkfa. Faragókések, csiszolópapír
2-3. Fűszeres kanál: külső és belső ívek faragása, kézben tartott tárgy faragása, csúsztatott kés technika. Vágókés használatának módozatai. Gyümölcsfák: előre kinagyolt, enyhén íves 2 cm x 2 cm x 10 cm. Faragókés, vágókés
4. Fonalmunka: Kötélverés: fonalmunkáink első lépése. egyszerű sodrással három szálból készülő vert kötél. Vastagsága nagyon tág keretek között mozog. Hasznosítása sokrétű. Különböző színű fonalak. Kötélverő
5. Apró állatok: A gyerekek maguk találják ki, hogy melyik fa mit rejt. Valójában egy-két ügyes vágással elkészül. Az arányok a fontosak. Különböző nagyságú és arányú hársfa darabkák. Faragókés
6. Fonások: 3 szállal: a szélső szálat a másik kettő fölött áthúzzuk. 5 szállal: a szélső szálat mindig a két soron következő szál fölött húzzuk át, majd középen elengedjük. A szélső szálat a soron következő első szál fölött, majd az ezt követő alatt vezetjük át. Különböző színű és vastagságú fonalak. Olló
7. Karcolt medál: Egyszerű pásztormunka, de nagy pontosságot és türelmet igényel. Először ceruzával rajzoljuk fel, majd a karctűvel - mikor kész - viaszos grafittal bekenjük a mélyedéseket, majd leolajozzuk. Előre elkészített gyümölcsfa korongok, a szíjnak kifúrva. Méhviasz, grafit por, lenolaj. Régi munkák képei. Karctű (körző)
8. Primitív hangszerek: Pánsíp: feldaraboljuk a törzset úgy, hogy egy csomó mindig maradjon. Lehet hangolni, majd rafiával szorosan egymás mellé kötjük. Keserűfű (bárhol szedhető gyakori vízparti növény), rafia vagy spárga Vas fűrészlap, csiszolópapír
9-10. Bőr: Szíjakat lehet fonni a már tanult 3-5-7-es fonásokkal. Bőrzacskó: kis darab bőrökből készítjük. Három vagy négy, egyforma darabból kifordítva összeragasztjuk, majd az árral egyenletesen kilyukasztjuk és cérnával összevarrjuk. Aljába rojtos bőrt húzunk, felül szépen egyenletesen átlyukasztjuk. A lyukakba fonott bőrt fűzünk. Bőr (hulladék festett bőrök, bőrszíjak). Olló, tű, bőrvarró tű, cérna, lyukasztó, pálmatex, ár
11. Lombfűrészelés: Áttört ablakdísz: a mintát indigóval átrajzoljuk, belül kis fúróval kifúrjuk, a fűrészlap befűzése után fűrészeljük. Akkor szép, ha a fűrész mindig függőlegesen áll. 5-8 mm-es gyümölcsfa lapok kisebb darabokban. Lombfűrészelő készletek, fúró, száraz szappan
12. Szalagszövés: Szádfát használunk. Lyukakba, résekbe egymás mellé fűzzük a fonalat. A két végét csomóba kötjük, és az egyik végét egy stabil ponthoz, a másik a derekunkra kötjük. A szádfát le s fel mozgatva rést kapunk a fonalak között. A nyíláson átfűzzük a vetélőt jobbról, balról. A szélénél ügyeljünk a párhuzamosságra! Színes volgafonal. Kis vetélő
13-14. Kosárfonás: Fenekes kosár készítésénél először a fenekét készítjük el. Kereszt alakban egymásba dugott vastagabb vesszőket körbe fonjuk, majd a fenék szélébe szúrt vesszőkön folytatjuk a kosár falának elkészítését. Fűzfavessző, egy-két órán át langyos vízben ázva. Olló, kés, nád (áztatott)
15-16. Só- és borstartó faragása: Kívülről faragó-késsel alakítjuk, mint a kanálnál, ügyelve a szál-irányra. Belül vágókéssel, kézben tartva, nagyon ügyelve kivájjuk. Csiszolópapírral megcsiszoljuk, lenolajjal lekenjük. Előre kinagyolt gyümölcsfa. Faragókés, vájókés, csiszolópapír

Irodalom


Háztartástan

7-8. osztály

KÉT ÉVEN ÁT KÉTÉHETENTE EGY 85 PERCES ÓRA

A TANTÁRGY HELYE

A tantárgyat az AKG-ban 7-8. évfolyamon tanítjuk, kétheti két órában. A tantárgyat kis csoportokban (10-15 fő azaz csibe vagy fél kupac) érdemes tanítani, gyakorlati jellege miatt.

A tantárgy tanítása során elsősorban a gyakorlati tevékenységet helyezzük előtérbe, törekszünk arra, hogy a tanulók a gyakorlatban sajátítsák el azokat a képességeket, amelyeket a későbbiekben a mindennapi életükben fognak felhasználni.

A tantárgy tanításához segédanyagként (tankönyvként) javaslom használni Könczey Réka - Nagy Andrea: Zöldköznapi kalauz című könyvét, amely a Föld Napja Alapítvány támogatásában jelent meg.

1. A TANTÁRGY TANÍTÁSÁNAK CÉLJA

A háztartástan tantárgy tartalma a modern általános gyakorlati műveltség elengedhetetlen része. Olyan ismereteket, készségeket alakít ki, amelyek segítik a modern technika és gazdaság eredményeinek ésszerű, környezetbarát felhasználását.

A tantárgy tanításának igen nagy felelőssége van az önellátásra, a családi életre való felkészítésben, a napi feladatok gyakorlásában. Segítheti a tanulók tájékozódását a célszerű háztartási gazdálkodás kialakításában, alkalmazásában. Fontos, hogy a tanulók megismerkedhessenek a modern, mindennapi technika vívmányaival, azokat kezelni tudják, mindennapi életük szerves részévé váljanak.

Fontos feladata az iskolának a tanulók felkészítése a közlekedésben való önálló részvételre, a szabályok alkalmazásának, a vészhelyzetek elkerülésének elsajátítása, különös tekintettel a görkorcsolyás, kerékpáros és tömegközlekedésre.

2. A TANTÁRGY ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNYEI

1. A tanulók ismerjék fel a technika szükségességét, értsék jelentőségét, hasznát és veszélyeit.

2. A közlekedésben való biztonságos és felelősségteljes részvétel.

3. A tanulók készüljenek fel az önellátásra, a háztartás feladatainak gyakorlására, a célszerű gazdálkodásra a mindennapi életben.

3. A TANTÁRGY RÉSZLETES FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNYEI

1. A háztartás megszervezése

2. Háztartási pénz- és energiagazdálkodás

3. A család egészsége, ruházkodás

4. Táplálkozás

5. Ételkészítési munkák

6. Lakás - lakókörnyezet

7. Környezetünk, a környezetvédelem

RÉSZLETES TEMATIKA

1. A háztartás megszervezése

2. Háztartási pénz- és energiagazdálkodás

3. A család egészsége, ruházkodás

4. Táplálkozás

5. Ételkészítési munkák

6. Lakás - lakókörnyezet

7. Környezetünk, a környezetvédelem