Tanterv
Készült az Alternatív Közgazdasági Gimnázium 7-8. osztályának
A kézműves foglalkozások gyakorisága: 2 x 90 perc/hónap
Az ipari civilizáció, a fogyasztói társadalom kiszorította a kézművességet világunkból. Elődeink tudásukat, tapasztalataikat tárgyaikon keresztül is kifejezték, továbbadták. Ez a tudás, tapasztalat ma is példa lehet egy természetesebb életmód, egy környezetkímélőbb létezés kialakításához. Foglalkozásainkon megpróbáljuk megmu-tatni, hogy tárgyaink elkészíthetők természetes anyagokból, kis kézügyességgel is, ha türelmünk és képzeletünk elég hozzá.
Művelet |
Anyag |
Eszköz, szerszám |
1. Papírmerítés: a szétázott masszát felkeverjük. A keretet belemártjuk rázogatva. Egyenletesre simítjuk. Hagyjuk lecsöpögni, megszáradni. | Húsdarálón ledarált tojástartó egy napig ázik vízben. Színenként lehet külön áztatni. Még nedvesen növényeket beletenni és úgy hagyni megszáradni. | Keretre feszített szúnyogháló (15 cm x 15 cm) |
2. Szalmafonás: aratódísz. 5 db kalászos szál, a toldáshoz normál szálakat használunk. Nevezzük el A-B-C-D-E-nek és folyamatosan egymásra hajtva haladunk. | Termesztett növényi nyersanyag. Fonáshoz a sárga szálak a fej és a csomó közötti szakasza jó. Melegvizes áztatásnál egy óra után válik hajlékonnyá. | Áztatáshoz tál, olló |
3. Gyertyakészítés: Legegyszerűbb műlépbe tekerni a szálat. Ezt lehet háromszög vagy négyszög alakúra formálni. Másik módszer a mártás. Viaszt vagy sztearint melegítünk tejforralóban, ebbe mártogatjuk a szálat. Időnként vízbe merítjük, hogy hamarabb hűljön. Illóolajok hozzáadásával illatos gyertya készíthető. | Régen marha- vagy birkafaggyúból készült, de a legjobb a méhviasz. Színes gyertyához sztearint használunk. Zsír- vagy viaszkréta maradékokkal színezzük. | Viasz, műlép, sztearin, zsír- vagy viaszkréta (színezéshez), mártóedény, felvetőszál |
4-5. Batikolás: Kétféle technikát használunk: 1. Viasszal vonjuk be a kendőt, majd megtörjük hálósan. 2. Különböző hajtogatás szerint apró kavicsokat kötve, tekerve spárgával bekötve. Festésnél kövessük a használati utasítást! | Selyem, pamut, szövet, boltban kapható ruhafestékek. | Főzőedény |
6. Ékszerkészítés: Drótot megfelelő hosszúságúra darabolunk, fogóval sarkon fordítjuk, közben gyöngyöket teszünk rá. A lemezt puha, vastag filcen domborítjuk hidegen. | Drót (sárgaréz, vörösréz), vékony rézlemezek, kisebb-nagyobb gyöngyök. | Fogók (csípő, csőrös, kúpos), erős beütők |
7. Adventi koszorú készítés: A koszorú alapra beszúrással vagy kötözve rögzítjük az anyagokat. | Koszorú alap, boróka, tiszafa, fenyőfélék, fagyöngy, száraz virágok, termések | Olló, kötözők |
8. Karácsonyfa díszek: harang: aratódísszel azonos spirális technikával készül. Kezdés 5 szállal. csillag: egymáson keresztbe fektetett szalmákat színes cérnával összevarrjuk. | Szalma, gyékény, csuhé, fonalak, szalagok, cérna | Olló, tű |
9-10. Gyékény madár: A kiválasztott szál vastagabbik felén kezdjük. A fej és a nyak kialakítása után a szálat körbetekerjük, a csőrét és a testét rögzítjük. Gyékény lábos-alátét: Négyes fonással készül. Két hosszú szálat középen egymásba teszünk és elkezdjük egymásra hajtogatni. A negyediket mindig átfűzzük. | Növényi nyersanyag: állóvízben, tavakban, csatornákban él, buzogányos. Felhasználás előtt áztatni kell. A legjobb az augusztusban szedett és a napon kiszárított anyag. | |
11. Kukorica csuhé babák: Megfelelő gömbölyítéssel a nedves, puha kukorica csuhé felső részéből alakítsuk ki a fejet. A nyak résznél kössük meg. Ezután vékonyra hasított csuhé szálakat fonjunk össze és tegyük be kéznek. A deréknál újra kössük meg. Két hosszú darabból alakítsuk ki a kendőt, ruhát. Száradás után vágjuk egyenesre az alját és ragasszuk talpra. | A kukoricacsöveket borító kemény, erős, de nedves állapotban jól hajlítható leveleket használunk. Egy-két órát langyos vízben áztatjuk, majd rongyba tesszük, ami elszívja a fölösleget és nem szárad ki a csuhé. | Olló, cérna, ragasztó |
12. Gyöngyfűzés, -szövés: Két tűvel dolgozunk. A kívánt hossz háromszorosát vágjuk le a damilból. Hajtsuk félbe. A módszer lényege, hogy a két szálra külön felfűzött bizonyos számú gyöngy után egy, esetleg több közös gyöngyszem köti össze a két szálat, s így alakul ki a különleges hatás. Gyöngyöt varrhatunk bőrre is. | Boltban kapható kásagyöngyöt használunk vegyesen. | Gyöngyfűző, tű, damil |
13. Gipszmaszkok készítése: Gipszpólyát vízbe áztatunk. A bekrémezett arcra vékony rétegben feltesszük a gipszet. Hagyjuk megkötni, majd levesszük. A szem, a száj és az orr helyét kivágjuk. Temperával, vízfestékkel kell festeni. | Patikai gipszpólya, festékek, arckrém. | Olló, kés |
14. Nemezelés: Nemezlabda készítése: egy keményre sodort gyapjúmag köré szoros, vékony rétegben felrakjuk a gyapjút, mindaddig rétegezve, amíg a gömb maroknyi lesz. Langyos szappanos vízzel elkezdjük gyúrni, nyomkodni. Időnként meleg vízbe mártva a habot kimossuk. | Készen vásárolt kártolt gyapjú. | Szappan |
15. Nemezterítő: Színes gyapjúból mintát készítünk. A kártolt gyapjút rétegenként rakjuk egymásra hosszanti és kereszt irányban. Az így készült lapot erősen nyomogatjuk szappanos kézzel. | Készen vásárolt kártolt gyapjú. | Szappan |
16. Lombfűrészelés: Kicsi medálok, fülbevalók, monogramok kifűrészelése. Figyeljünk, hogy a fűrész mindig függőleges legyen! Gyakran kenjük száraz szappannal. Belső részek kialakításához lyukat fúrunk és befűzzük a szálat. | 5-8 mm-es gyümölcsfa lapok gyalulva, kisebb darabokra vágva. | Lombfűrészelő készletek, fúró, szappan |
17. Karcolás: Megpolírozott szaruba egyszerű karcolással mintákat karcolunk. Színes ceruzából reszelt port viasszal összekeverünk és belekenünk a karcba. Medált, karkötőt, lemezt készítünk. | Főzött, vasalt fehér szaru, méhviasz, grafit por. | Karcolótű, polírpapír |
Művelet |
Anyag |
Eszköz, szerszám |
1. Mintázó fa: rajzórán agyag mintázására használatos három-négyféle típust érdemes készíteni. Faragókés használata | 300 mm x 20 mm x 200 mm bükkfa. | Faragókések, csiszolópapír |
2-3. Fűszeres kanál: külső és belső ívek faragása, kézben tartott tárgy faragása, csúsztatott kés technika. Vágókés használatának módozatai. | Gyümölcsfák: előre kinagyolt, enyhén íves 2 cm x 2 cm x 10 cm. | Faragókés, vágókés |
4. Fonalmunka: Kötélverés: fonalmunkáink első lépése. egyszerű sodrással három szálból készülő vert kötél. Vastagsága nagyon tág keretek között mozog. Hasznosítása sokrétű. | Különböző színű fonalak. | Kötélverő |
5. Apró állatok: A gyerekek maguk találják ki, hogy melyik fa mit rejt. Valójában egy-két ügyes vágással elkészül. Az arányok a fontosak. | Különböző nagyságú és arányú hársfa darabkák. | Faragókés |
6. Fonások: 3 szállal: a szélső szálat a másik kettő fölött áthúzzuk. 5 szállal: a szélső szálat mindig a két soron következő szál fölött húzzuk át, majd középen elengedjük. A szélső szálat a soron következő első szál fölött, majd az ezt követő alatt vezetjük át. | Különböző színű és vastagságú fonalak. | Olló |
7. Karcolt medál: Egyszerű pásztormunka, de nagy pontosságot és türelmet igényel. Először ceruzával rajzoljuk fel, majd a karctűvel - mikor kész - viaszos grafittal bekenjük a mélyedéseket, majd leolajozzuk. | Előre elkészített gyümölcsfa korongok, a szíjnak kifúrva. Méhviasz, grafit por, lenolaj. Régi munkák képei. | Karctű (körző) |
8. Primitív hangszerek: Pánsíp: feldaraboljuk a törzset úgy, hogy egy csomó mindig maradjon. Lehet hangolni, majd rafiával szorosan egymás mellé kötjük. | Keserűfű (bárhol szedhető gyakori vízparti növény), rafia vagy spárga | Vas fűrészlap, csiszolópapír |
9-10. Bőr: Szíjakat lehet fonni a már tanult 3-5-7-es fonásokkal. Bőrzacskó: kis darab bőrökből készítjük. Három vagy négy, egyforma darabból kifordítva összeragasztjuk, majd az árral egyenletesen kilyukasztjuk és cérnával összevarrjuk. Aljába rojtos bőrt húzunk, felül szépen egyenletesen átlyukasztjuk. A lyukakba fonott bőrt fűzünk. | Bőr (hulladék festett bőrök, bőrszíjak). | Olló, tű, bőrvarró tű, cérna, lyukasztó, pálmatex, ár |
11. Lombfűrészelés: Áttört ablakdísz: a mintát indigóval átrajzoljuk, belül kis fúróval kifúrjuk, a fűrészlap befűzése után fűrészeljük. Akkor szép, ha a fűrész mindig függőlegesen áll. | 5-8 mm-es gyümölcsfa lapok kisebb darabokban. | Lombfűrészelő készletek, fúró, száraz szappan |
12. Szalagszövés: Szádfát használunk. Lyukakba, résekbe egymás mellé fűzzük a fonalat. A két végét csomóba kötjük, és az egyik végét egy stabil ponthoz, a másik a derekunkra kötjük. A szádfát le s fel mozgatva rést kapunk a fonalak között. A nyíláson átfűzzük a vetélőt jobbról, balról. A szélénél ügyeljünk a párhuzamosságra! | Színes volgafonal. | Kis vetélő |
13-14. Kosárfonás: Fenekes kosár készítésénél először a fenekét készítjük el. Kereszt alakban egymásba dugott vastagabb vesszőket körbe fonjuk, majd a fenék szélébe szúrt vesszőkön folytatjuk a kosár falának elkészítését. | Fűzfavessző, egy-két órán át langyos vízben ázva. | Olló, kés, nád (áztatott) |
15-16. Só- és borstartó faragása: Kívülről faragó-késsel alakítjuk, mint a kanálnál, ügyelve a szál-irányra. Belül vágókéssel, kézben tartva, nagyon ügyelve kivájjuk. Csiszolópapírral megcsiszoljuk, lenolajjal lekenjük. | Előre kinagyolt gyümölcsfa. | Faragókés, vájókés, csiszolópapír |
Irodalom
7-8. osztály
KÉT ÉVEN ÁT KÉTÉHETENTE EGY 85 PERCES ÓRA
A TANTÁRGY HELYE
A tantárgyat az AKG-ban 7-8. évfolyamon tanítjuk, kétheti két órában. A tantárgyat kis csoportokban (10-15 fő azaz csibe vagy fél kupac) érdemes tanítani, gyakorlati jellege miatt.
A tantárgy tanítása során elsősorban a gyakorlati tevékenységet helyezzük előtérbe, törekszünk arra, hogy a tanulók a gyakorlatban sajátítsák el azokat a képességeket, amelyeket a későbbiekben a mindennapi életükben fognak felhasználni.
A tantárgy tanításához segédanyagként (tankönyvként) javaslom használni Könczey Réka - Nagy Andrea: Zöldköznapi kalauz című könyvét, amely a Föld Napja Alapítvány támogatásában jelent meg.
1. A TANTÁRGY TANÍTÁSÁNAK CÉLJA
A háztartástan tantárgy tartalma a modern általános gyakorlati műveltség elengedhetetlen része. Olyan ismereteket, készségeket alakít ki, amelyek segítik a modern technika és gazdaság eredményeinek ésszerű, környezetbarát felhasználását.
A tantárgy tanításának igen nagy felelőssége van az önellátásra, a családi életre való felkészítésben, a napi feladatok gyakorlásában. Segítheti a tanulók tájékozódását a célszerű háztartási gazdálkodás kialakításában, alkalmazásában. Fontos, hogy a tanulók megismerkedhessenek a modern, mindennapi technika vívmányaival, azokat kezelni tudják, mindennapi életük szerves részévé váljanak.
Fontos feladata az iskolának a tanulók felkészítése a közlekedésben való önálló részvételre, a szabályok alkalmazásának, a vészhelyzetek elkerülésének elsajátítása, különös tekintettel a görkorcsolyás, kerékpáros és tömegközlekedésre.
2. A TANTÁRGY ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNYEI
1. A tanulók ismerjék fel a technika szükségességét, értsék jelentőségét, hasznát és veszélyeit.
2. A közlekedésben való biztonságos és felelősségteljes részvétel.
3. A tanulók készüljenek fel az önellátásra, a háztartás feladatainak gyakorlására, a célszerű gazdálkodásra a mindennapi életben.
3. A TANTÁRGY RÉSZLETES FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNYEI
1. A háztartás megszervezése
2. Háztartási pénz- és energiagazdálkodás
3. A család egészsége, ruházkodás
4. Táplálkozás
5. Ételkészítési munkák
6. Lakás - lakókörnyezet
7. Környezetünk, a környezetvédelem
1. A háztartás megszervezése
2. Háztartási pénz- és energiagazdálkodás
3. A család egészsége, ruházkodás
4. Táplálkozás
5. Ételkészítési munkák
6. Lakás - lakókörnyezet
7. Környezetünk, a környezetvédelem