7-10. osztály
Mottó
"Én nem élek sem a múltban, sem a jövőben, én a ma gyermeke vagyok. Nem tudom, mi lesz holnap, s csak azért szállhatok síkra, amit ma igaznak tartok. Ennek az igazságnak elfogultság nélkül szolgálni: ez az én hivatásom." (Igor Stravinsky)
(Ének-zene a gimnázium I-III. osztályának számára, Nemzeti Tankönyvkiadó Bp., 1989.)
Cél
- Minden tanuló találjon maga számára - tanítási órák kívül is - a tantárgy jellegéből fakadó, önként vállalt, aktív tevékenységi formát, ahol a tanórán tanult ismereteit alkalmazni, vagy továbbfejleszteni tudja (néptánc, kórus, szolfézs, hangszertanulás, hangversenylátogató, lemezgyűjtő stb.)
- Belső igényesség kialakítása a folyamatos önművelésre. Képes legyen ismeretei gyarapítására, igényes választásra.
- Használja a könyvtárat és az egyéb önművelést, tanulást, igényes szórakozást nyújtó intézmények szolgáltatásait.
- A tanulók személyiségfejlődésének - emberi kapcsolatainak, érzelmeinek erkölcsi értékítéleteinek - formálása konkrét zeneművek elemzése, mondanivalója segítségével.
- Nemcsak zenészt kell oktatni, hanem közönséget is nevelni kell!
Követelmény
- A NAT követelményrendszere
(Az éneklési készség, a zenei írás-olvasás készségei, a reprodukciós készség, a zenei hallás, ritmusérzék, a zeneértő és -érző képesség fejlesztése.)
- Általános fejlesztési követelmények
- Konkrét tantárgyi követelmények teljesítése az egyes tanulók differenciált készségeinek, képességeinek figyelembevételével
- Önállóan képes legyen eligazodni és kapcsolatot teremteni a társművészetek és különböző zenei stílusok között, összefüggések meglátására zenei korok, történelmi események, képzőművészet és irodalom területén
- Ismerje és használja a legfontosabb szaklexikonokat, szakszótárakat, kézikönyveket. Ismerje és használja a nyomtatott és nem nyomtatott dokumentumtípusokat, információhordozókat
Ének-zene 7. osztály
74 óra (2 óra/hét)
- A NAT követelményrendszere (6. évfolyam)
- Diagnosztizáló felmérés a 7. évfolyam elején
- Mivel iskolánkba sokfelől érkezhetnek gyerekek (sokféle iskolatípusból, különféle tankönyveket használnak stb.), ebből fakadóan erősen eltérő az ismeretanyaguk, dallamkincsük, a hallgatott zeneművek listája, mennyisége
- A szélsőségesen eltérő szint miatt (pl. a kupac fele zeneiskolás vagy emelt szintű osztályból érkezett) bekövetkező kényszerű kompromisszum elkedvetleníthet hiányos ismeretekkel érkező gyerekeket, unatkozásra és fejlődésében megtorpanásra késztethet felkészültebb tanulókat.
- Egyik sem megengedhető. A felzárkóztatás azonban a tanóra keretein belül differenciált feladatmennyiséggel, csak részben megoldható.
Cél
- A zene megszerettetése, az élményből fakadó muzsikálási kedv felkeltése illetve ébrentartása, az éneklési kultúra kialakítása, továbbfejlesztése.
- Az életkori sajátosságok figyelembevételével és pedagógiai tapintattal kisebb súlyt helyezünk az énekes reprodukció hangi minőségére, valamint a zenei olvasásra.
- Higgyen saját fejlődésében és használja ki a tárgy speciális jellegéből fakadó "tanulásmódszertani" feladatokat (pl. memória, figyelemkoncentráció, pontosság, önfegyelem)
- Tartsa tiszteletben a gyengébb képességű, hiányos tudással érkezett új csoporttársait és ha tudja, segítse őket.
- A tanulók nagy hányada serdül ezekben a csoportokban. Vannak azonban, akik már túl vannak a mutáláson. Új minőségű hangjukat azonban még nem tudják kezelni. Ezért különös pedagógiai tapintatot igényel ennek a korcsoportnak a kezelése. Érdemes kihasználni a zenehallgatás adta lehetőségeket.
Követelmény
A NAT követelményrendszere (7. évfolyam)
- Év végére (differenciált) tiszta éneklés, helyes légzés
- Képes legyen 20-25 népdalt elénekelni emlékezetből, előadásmódjuknak megfelelően (parlando, subato, tempo giusto), a saját hangterjedelmében
- Tudjanak a tanult könnyű népdalok ritmusára visszaemlékezni, azt lejegyezni
- Ismerje fel a tanuló a többször meghallgatott műveket jellegzetes részletei alapján
- Ismerje 1# és 1 b - ig a dúr és moll hangsorokat
- a bemutatott művekben előforduló hangfajták és kórusfajták, hangszerek, hangszeres együttesek, zenekarok hangzását
- a szext és szeptim hangkört az ismert dalokban
- Zenei memória - differenciált (énekes, ritmus illetve időtartam)
- Ismerje és tudja összehasonlítani a leggyakoribb tempó- és dinamikai jeleket
- Ismerje a violinkulcsot, basszuskulcsot és az előjegyzéseket, illetve a zenei abc helyét, hangjait
- Tudja egyszerű formai keretekben zenei ötleteit, variációit megvalósítani
Tananyag
1. éneklés:
Népdalok, népszokások dalai, jeles napok. Szózat, Himnusz, régi magyar dallamok, középkor, XVI. századi históriás énekek, klasszikus szerzők dalai, kánonok, romantikus dalok, zeneművek énekelhető témái, a Témahéthez kapcsolódóan a tanult korszak (a Biblia zenéje, gregorián dallamok, trubadúr énekek stb.) jellegzetes darabjai
2. zenehallgatás, zeneirodalom:
Reneszánsz szerzők (Lassus, Palestrina, Dufay stb.) darabjai, motetták, madrigálok, barokk zeneszerzők (Vivaldi, Bach, Händel, Purcell) concertóiból, szvitek, misék, oratóriumok, operák részletei; a bécsi klasszikus mesterek (Haydn, Mozart, Beethoven): szimfóniák, szonáták, kamaradarabok tételei
3. Zenei ismeretek:
- Hétfokúság, hangnemek 1 # 1 b -ig, dallamszerkezeti ismeretek a népdalok régi és új stílusában. Zenei formák, zenei műfajok (szonátaforma, rondó, szvit, versenymű, szimfónia, opera, vonósnégyes)
- A klasszikus zenekar hangszercsoportjai
- A leggyakoribb tempó- és dinamikai jelek
4. Ritmus:
- Ritmushangoztatás egy- és többszólamban a tanult ritmuselemekkel és ritmusképletekkel
- Nyolcad lüktetésű ritmusok
- Ritmusképletek ütembe rendezése, ritmusjátékok
Ének-zene 8. osztály
74 óra (2 óra/hét)
- Bibliográfia és katalógus használatának segítségével képes legyen rendszerező munkára - adott témakörben (házi dolgozat, témát záró dolgozat)
- Egyéni készségek és képességek fejlesztése
- Tudjon megbirkózni (differenciált nehézségi fokon) a zenei írás-olvasás feladataival - az alkalmazás szintjén
Követelmény
- 20-25 magyar népdal, műdalok stílusos éneklése emlékezetből, egyénileg (más népek dalai, etnikai kisebbségek dalai)
- Tudjon tájékozódni tanári segítséggel a tanult zenei stílusokban, ismerje a romantika legfontosabb műfajait
- Ismerje fel a dúr és moll hangsort, az előjegyzést 2 # 2 b -ig (dalok előjegyzése, záróhangja alapján)
- Képes legyen megkülönböztetni a tanult zenei formákat és műfajokat hallás után, zenei szemelvényeken
- Képes legyen egyszerű kétszólamú szemelvények éneklésére csoportosan, kottából
Tananyag
1. Éneklés:
- Magyar népdalok, a hazai nemzeti és etnikai kisebbségek dalai
- Magyar verbunkos dallamok, romantikus dalok, spirituálék, egyszerű kétszólamúság éneklése (Kodály, Bárdos stb.), kánonok
- A Témahetekhez kapcsolódóan a tanult korszak jellegzetes darabjai (Népvándorlás kori népdalok, gregorián dallamok, egyszerű többszólamú korareneszánsz madrigálok, reneszánsz homofón, esetleg polifón motetták illetve madrigálok részletei)
2. Zenehallgatás, zeneirodalom:
A romantika európai és magyar képviselői (Schubert, Chopin, Brahms, Mendelssohn, Liszt, Erkel, Verdi, Muszorgszkij): dalok, zongoraművek, szimfóniák, nyitányok, szimfonikus költemény, opera). A XX. századi zenei irányzatok; Bartók, Kodály
3. Zenei ismeretek:
- Magyar zenei műfajok: rapszódia, verbunk
- Zenei formák és műfajok a XIX. század és a XX. század zenéjéből (etűd, prelude, impromptu, szimfonikus költemény, nocturne, a dzsessz jellegzetes műfajai, sprechgesang
- Hangkörök éneklése szolmizálva (6,7)
- Hangnemek 2 # 2 b -ig
Ének-zene 9. osztály
74 óra (2 óra/hét)
- Tudjon ünnepekhez illő szoltárt, himnuszt, népéneket énekelni
- Legyen tájékozott az ősi társadalmak, az ókori keleti civilizációk zenei emlékeiről
- Ismerje az európai műzene alapjait és kronológiai sorrendben jusson el a barokk stílus jellegzetes vokális és hangszeres műfajaihoz
- Ismerje és képes legyen felismerni kottakép alapján a tanult hangnemeket 3 # 3 b -ig, zenei formákat, hangközöket, műfajokat
Követelmény
- Kiemelt feladat: műalkotáselemzés. Önálló vélemény nyilvánítása: reális értékítélet formálása a meglévő tudásszint alapján
- Képes legyen az egyes korszakok történeti anyagának rendszerezésére - tanári segítséggel
- Tudjon további 15-20 népdalt, történelmi dalt, műdalt előadni emlékezetből
- Képes legyen csoportosan két- és háromszólamú egyszerűbb madrigálok, kórusművek eléneklésére
- Ismerje fel a népzene és a műzene összefonódását és tudja hallás után megnevezni népzenénk rétegeit, stílusait, műfajait
- Legyen ismerete: a gregorián korális fajtáiról,
- a reneszánsz udvarok zenei életéről,
- a barokk rezidenciák zenéjéről,
- a magyar barokk sajátosságairól
- ismerje a jelentősebb gyűjteményeket
Tananyag
1. Éneklés:
- Ókori himnuszok, gregorián antifónák, segnentiák, allelúja-dallamok, trubadúr-énekek, madrigálok; barokk oratóriumok, operák egyszerűbb részletei
- Ismertebb zeneművek témáinak éneklése (Vivaldi: A négy évszak - Tavasz, Tél; Purcell: Dido és Aeneas - kórusrészletek /pl.: Ne félj.../; Bach: h-moll szvitjének tételei; kantáták részlete, korálok a Passiókból)
2. Zenehallgatás, zeneirodalom:
Afrikai, amerikai népzene, India, Kína zenéje, gregorián dallamok, Machant első miséje, Dufay, Palestrina, Lassus műveiből részletek.
Madrigalisták (marenzio, Arcadelt, Gesnaldo, Monteverdi stb.); Monteverdi: Orfeo, Poppea megkoronázása, Tancred és Clorinda párviadala; Vivaldi concertók, Händel: Messiás-részletek, Izrael Egyiptomban, Vízizene, Tűzijáték-szvit; Bach: Brandenburgi versenyek; Zenekari szvitek; János Passió, h-moll mise, kantáták részletei
3. Zenei ismeretek:
- Népdalok formai, szerkezeti elemzése
- A magyar népzene rétegei, műfajai: siratók, balladák, lakodalmas, párosítók, betyárdalok
- Hangnemek ismerete 3 # 3 b -ig
- Zenei formák, műfajok definiálása a meghallgatott zeneirodalmi példák alapján
Ének-zene 10. osztály
74 óra (2 óra/hét)
- Biztonságos eligazodás hallás alapján is a zene különböző műfajaiban, különböző korok zenéjében
- A tárgyhoz, ezen belül a zenei tevékenységhez való pozitív érzelmi viszony fenntartása és minden korábban megfogalmazott cél érvényesülése
- Esztétikai ítélőképesség kialakítása
- A befogadásban eddig előforduló népzenei stílusok összegzése, új anyag összevetése a korábbiakkal, hagyományok összegzése illetve megismerése
- Magyar és nem magyar népdalok stílushű előadása (amennyire ezt a posztpubertás hangképzési lehetőségei megengedik)
- Egyszerűbb kottaképen való eligazodás
- Partitúra követése
- Egyszerűbb dallami illetve ritmikai fordulatok lejegyzése
- Ismerje a tanult zeneszerzők legjellemzőbb műveit: tudjon munkásságukról, meghallgatott műveikről beszélni, ismerje történelmi hátterüket, társadalmi környezetüket
- Képes legyen ismeretei gyarapítására: ismerje és tudja használni a könyvtárat, szakkönyvtárat, tisztában legyen a legfontosabb kézikönyvek, információhordozók, katalógus, bibliográfia és egyéb szolgáltatások jelentőségével, használatával
Követelmény
- Képes legyen emlékezetből parlando, rubato, tempo giusto népdalok megfelelő előadásmódjára. További 25-30 népdal, műdal, kánon, ismertebb zeneművek témáinak éneklése kívülről, saját hangmagasságban
- Ismerje és képes legyen felismerni hallás és kottakép alapján a tanult hangnemeket, zenei formákat, műfajokat
- Ismerje fel a zene és a társművészetek kapcsolatát
- Zenetörténeti korszakok jellegzetes meghatározó stílusjegyeinek megismerése, felismerése a zeneművek hallgatása során
- A NAT követelményrendszere a 10. évfolyam végén
Tananyag
1. Éneklés:
- Magyar népdalok, népballadák, történelmi dalok, más népek dalai
- A romantika és a XX. század énekes szemelvényei (a romantikus nagymesterek dalai, dalciklusainak néhány darabja, operák részletei, a XX. századi szerzők műveiből: népdalfeldolgozások, könnyebb kórusművek)
- Vegyeskari hangzás kialakítása
2. Zenehallgatás, zeneirodalom
- Schubert: Pisztráng ötös IV. tétel, h-moll "Befejezetlen" szimfónia, dalok: Erlkönig, Pusztai rózsa, Margit a rokkánál, Szerenád; Schumann: Gyermekjelenetek Karnevál, zongoraművek, dalok; Brahms: Magyar táncok, III. szimfónia III. tétel, Akadémiai ünnepi nyitány; Mendelssonhn: Szentivánéji álom, Hegedűverseny; Liszt: Les Preludes, Mazzeppa, Haláltánc, zongoraművek; Chopin: keringők, mazurkák, nocturne, impromptu, c-moll Forradalmi etűd; Berlioz: "Fantasztikus" szimfónia - Dies irae; Erkel: Hunyadi László, Bánk bán; Wagner: A Lohengrin; Verdi: Aida, Nabucco, Don Carlos, Requiem; Muszorgszkij: Egy kiállítás képei, Egy éj a kopár hegyen; Csajkovszkij: IV. "Patetikus" szimfónia; Smetana: Hazám - Moldva; Dvorak: IX. "Újvilág" szimfónia; Puccini: Bohémélet, Pillangókisasszony
- XX. század: Ravel: Bolero; Debussy: A tenger, egyéb zongoradarabok; Kodály kórusművei: Jézus és a kufárok, Akik mindig elkésnek, Ének Szent István királyhoz, Psalmus Hungaricus; Bartók: A kékszakállú herceg vára, concerto, Cantata Profana; Schönberg: Egy varsói menekült; Berg: Wozzech; Stavinsky: Tűzmadár, Tavaszi áldozat, A katona története, Mennyegző; Hacsaturján: Gajane-kardtánc; Orff: Carmina Burana; Erik Satie művei; Gershwin: Porgy és Bess, Rhapsody in Blue, Egy amerikai Párizsban
- Kurtág, Balassa, Vajda, Szokalay, Durkó egyes műveinek részletei; társművészetek: szimbolista költők, impresszionista festők, Cocteau, Picasso, Monet, Verlaine, Mallarmé, Büchner, Balázs Béla; szecesszió az építészetben és iparművészetben, Nyugatosok stb.
3. Zenei ismeretek:
- Zenei formák, tanult műfajok felismerése
- Tanult népi és szimfónikus hangszerek, hangkarakterek, hangfajok felismerése önállóan
- romantikus nagyzenekar
- Kromatika
- Sprechgesang, végtelen dallam
- XX. századi jelenségek: atonalitás, dodekafónia, Reike, Szerializmus, egészhangú skála, elektronikus zene, disszonancia átértékelődése
- Könnyűzene - jazz és improvizáció
- népdalok formai, szerkezeti elemzése
- hangnemek ismerete 3 # 3 b -ig
Értékelés
- zenetörténeti korszak jellemzői, műfajok, szerzők munkássága, rövid életrajza (az adott évfolyam követelményének megfelelően) csoportosan
- zenei idézetek, dalanyag éneklése, ritmus reprodukálása egyénileg
- az adott évfolyam zeneirodalmából egyénileg válasézthatnak, szubjektív írásművek születnek. Ezeknek célja: a zenehallgatásban egyénileg, elmélyülten, a számukra legkedvezőbb, általuk választott körülmények között vegyenek részt, saját véleményüket, érzéseiket fogalmazhassák meg
- A 10. évfolyam végén egy összegző tudásszint-felmérő (írásbeli munka: a minimumkövetelmények számonkérése: stílusismeret, zeneszerzők, zenetörténeti korok, zeneművek ismerete)
- Egy-egy korszak, egy-egy választható műalkotás jellemzése, önálló vélemény formálása