látogató számláló AKG-s tantervek

Ének-zene

7-10. osztály

Általános ismertető
Ének-zene 7. osztály
Ének-zene 8. osztály
Ének-zene 9. osztály
Ének-zene 10. osztály
Értékelés


Mottó

"Én nem élek sem a múltban, sem a jövőben, én a ma gyermeke vagyok. Nem tudom, mi lesz holnap, s csak azért szállhatok síkra, amit ma igaznak tartok. Ennek az igazságnak elfogultság nélkül szolgálni: ez az én hivatásom." (Igor Stravinsky)

(Ének-zene a gimnázium I-III. osztályának számára, Nemzeti Tankönyvkiadó Bp., 1989.)

Cél

- Minden tanuló találjon maga számára - tanítási órák kívül is - a tantárgy jellegéből fakadó, önként vállalt, aktív tevékenységi formát, ahol a tanórán tanult ismereteit alkalmazni, vagy továbbfejleszteni tudja (néptánc, kórus, szolfézs, hangszertanulás, hangversenylátogató, lemezgyűjtő stb.)

- Belső igényesség kialakítása a folyamatos önművelésre. Képes legyen ismeretei gyarapítására, igényes választásra.

- Használja a könyvtárat és az egyéb önművelést, tanulást, igényes szórakozást nyújtó intézmények szolgáltatásait.

- A tanulók személyiségfejlődésének - emberi kapcsolatainak, érzelmeinek erkölcsi értékítéleteinek - formálása konkrét zeneművek elemzése, mondanivalója segítségével.

- Nemcsak zenészt kell oktatni, hanem közönséget is nevelni kell!

Követelmény

- A NAT követelményrendszere

(Az éneklési készség, a zenei írás-olvasás készségei, a reprodukciós készség, a zenei hallás, ritmusérzék, a zeneértő és -érző képesség fejlesztése.)

- Általános fejlesztési követelmények

- Konkrét tantárgyi követelmények teljesítése az egyes tanulók differenciált készségeinek, képességeinek figyelembevételével

- Önállóan képes legyen eligazodni és kapcsolatot teremteni a társművészetek és különböző zenei stílusok között, összefüggések meglátására zenei korok, történelmi események, képzőművészet és irodalom területén

- Ismerje és használja a legfontosabb szaklexikonokat, szakszótárakat, kézikönyveket. Ismerje és használja a nyomtatott és nem nyomtatott dokumentumtípusokat, információhordozókat


Ének-zene 7. osztály

74 óra (2 óra/hét)


Előzmény

- A NAT követelményrendszere (6. évfolyam)

- Diagnosztizáló felmérés a 7. évfolyam elején

- Mivel iskolánkba sokfelől érkezhetnek gyerekek (sokféle iskolatípusból, különféle tankönyveket használnak stb.), ebből fakadóan erősen eltérő az ismeretanyaguk, dallamkincsük, a hallgatott zeneművek listája, mennyisége

- A szélsőségesen eltérő szint miatt (pl. a kupac fele zeneiskolás vagy emelt szintű osztályból érkezett) bekövetkező kényszerű kompromisszum elkedvetleníthet hiányos ismeretekkel érkező gyerekeket, unatkozásra és fejlődésében megtorpanásra késztethet felkészültebb tanulókat.

- Egyik sem megengedhető. A felzárkóztatás azonban a tanóra keretein belül differenciált feladatmennyiséggel, csak részben megoldható.

Cél

- A zene megszerettetése, az élményből fakadó muzsikálási kedv felkeltése illetve ébrentartása, az éneklési kultúra kialakítása, továbbfejlesztése.

- Az életkori sajátosságok figyelembevételével és pedagógiai tapintattal kisebb súlyt helyezünk az énekes reprodukció hangi minőségére, valamint a zenei olvasásra.

- Higgyen saját fejlődésében és használja ki a tárgy speciális jellegéből fakadó "tanulásmódszertani" feladatokat (pl. memória, figyelemkoncentráció, pontosság, önfegyelem)

- Tartsa tiszteletben a gyengébb képességű, hiányos tudással érkezett új csoporttársait és ha tudja, segítse őket.

- A tanulók nagy hányada serdül ezekben a csoportokban. Vannak azonban, akik már túl vannak a mutáláson. Új minőségű hangjukat azonban még nem tudják kezelni. Ezért különös pedagógiai tapintatot igényel ennek a korcsoportnak a kezelése. Érdemes kihasználni a zenehallgatás adta lehetőségeket.

Követelmény

A NAT követelményrendszere (7. évfolyam)

- Év végére (differenciált) tiszta éneklés, helyes légzés

- Képes legyen 20-25 népdalt elénekelni emlékezetből, előadásmódjuknak megfelelően (parlando, subato, tempo giusto), a saját hangterjedelmében

- Tudjanak a tanult könnyű népdalok ritmusára visszaemlékezni, azt lejegyezni

- Ismerje fel a tanuló a többször meghallgatott műveket jellegzetes részletei alapján

- Ismerje 1# és 1 b - ig a dúr és moll hangsorokat

- a bemutatott művekben előforduló hangfajták és kórusfajták, hangszerek, hangszeres együttesek, zenekarok hangzását

- a szext és szeptim hangkört az ismert dalokban

- Zenei memória - differenciált (énekes, ritmus illetve időtartam)

- Ismerje és tudja összehasonlítani a leggyakoribb tempó- és dinamikai jeleket

- Ismerje a violinkulcsot, basszuskulcsot és az előjegyzéseket, illetve a zenei abc helyét, hangjait

- Tudja egyszerű formai keretekben zenei ötleteit, variációit megvalósítani

Tananyag

1. éneklés:

Népdalok, népszokások dalai, jeles napok. Szózat, Himnusz, régi magyar dallamok, középkor, XVI. századi históriás énekek, klasszikus szerzők dalai, kánonok, romantikus dalok, zeneművek énekelhető témái, a Témahéthez kapcsolódóan a tanult korszak (a Biblia zenéje, gregorián dallamok, trubadúr énekek stb.) jellegzetes darabjai

2. zenehallgatás, zeneirodalom:

Reneszánsz szerzők (Lassus, Palestrina, Dufay stb.) darabjai, motetták, madrigálok, barokk zeneszerzők (Vivaldi, Bach, Händel, Purcell) concertóiból, szvitek, misék, oratóriumok, operák részletei; a bécsi klasszikus mesterek (Haydn, Mozart, Beethoven): szimfóniák, szonáták, kamaradarabok tételei

3. Zenei ismeretek:

- Hétfokúság, hangnemek 1 # 1 b -ig, dallamszerkezeti ismeretek a népdalok régi és új stílusában. Zenei formák, zenei műfajok (szonátaforma, rondó, szvit, versenymű, szimfónia, opera, vonósnégyes)

- A klasszikus zenekar hangszercsoportjai

- A leggyakoribb tempó- és dinamikai jelek

4. Ritmus:

- Ritmushangoztatás egy- és többszólamban a tanult ritmuselemekkel és ritmusképletekkel

- Nyolcad lüktetésű ritmusok

- Ritmusképletek ütembe rendezése, ritmusjátékok


Ének-zene 8. osztály

74 óra (2 óra/hét)


Cél

- Bibliográfia és katalógus használatának segítségével képes legyen rendszerező munkára - adott témakörben (házi dolgozat, témát záró dolgozat)

- Egyéni készségek és képességek fejlesztése

- Tudjon megbirkózni (differenciált nehézségi fokon) a zenei írás-olvasás feladataival - az alkalmazás szintjén

Követelmény

- 20-25 magyar népdal, műdalok stílusos éneklése emlékezetből, egyénileg (más népek dalai, etnikai kisebbségek dalai)

- Tudjon tájékozódni tanári segítséggel a tanult zenei stílusokban, ismerje a romantika legfontosabb műfajait

- Ismerje fel a dúr és moll hangsort, az előjegyzést 2 # 2 b -ig (dalok előjegyzése, záróhangja alapján)

- Képes legyen megkülönböztetni a tanult zenei formákat és műfajokat hallás után, zenei szemelvényeken

- Képes legyen egyszerű kétszólamú szemelvények éneklésére csoportosan, kottából

Tananyag

1. Éneklés:

- Magyar népdalok, a hazai nemzeti és etnikai kisebbségek dalai

- Magyar verbunkos dallamok, romantikus dalok, spirituálék, egyszerű kétszólamúság éneklése (Kodály, Bárdos stb.), kánonok

- A Témahetekhez kapcsolódóan a tanult korszak jellegzetes darabjai (Népvándorlás kori népdalok, gregorián dallamok, egyszerű többszólamú korareneszánsz madrigálok, reneszánsz homofón, esetleg polifón motetták illetve madrigálok részletei)

2. Zenehallgatás, zeneirodalom:

A romantika európai és magyar képviselői (Schubert, Chopin, Brahms, Mendelssohn, Liszt, Erkel, Verdi, Muszorgszkij): dalok, zongoraművek, szimfóniák, nyitányok, szimfonikus költemény, opera). A XX. századi zenei irányzatok; Bartók, Kodály

3. Zenei ismeretek:

- Magyar zenei műfajok: rapszódia, verbunk

- Zenei formák és műfajok a XIX. század és a XX. század zenéjéből (etűd, prelude, impromptu, szimfonikus költemény, nocturne, a dzsessz jellegzetes műfajai, sprechgesang

- Hangkörök éneklése szolmizálva (6,7)

- Hangnemek 2 # 2 b -ig


Ének-zene 9. osztály

74 óra (2 óra/hét)


Cél

- Tudjon ünnepekhez illő szoltárt, himnuszt, népéneket énekelni

- Legyen tájékozott az ősi társadalmak, az ókori keleti civilizációk zenei emlékeiről

- Ismerje az európai műzene alapjait és kronológiai sorrendben jusson el a barokk stílus jellegzetes vokális és hangszeres műfajaihoz

- Ismerje és képes legyen felismerni kottakép alapján a tanult hangnemeket 3 # 3 b -ig, zenei formákat, hangközöket, műfajokat

Követelmény

- Kiemelt feladat: műalkotáselemzés. Önálló vélemény nyilvánítása: reális értékítélet formálása a meglévő tudásszint alapján

- Képes legyen az egyes korszakok történeti anyagának rendszerezésére - tanári segítséggel

- Tudjon további 15-20 népdalt, történelmi dalt, műdalt előadni emlékezetből

- Képes legyen csoportosan két- és háromszólamú egyszerűbb madrigálok, kórusművek eléneklésére

- Ismerje fel a népzene és a műzene összefonódását és tudja hallás után megnevezni népzenénk rétegeit, stílusait, műfajait

- Legyen ismerete: a gregorián korális fajtáiról,

- a reneszánsz udvarok zenei életéről,

- a barokk rezidenciák zenéjéről,

- a magyar barokk sajátosságairól

- ismerje a jelentősebb gyűjteményeket

Tananyag

1. Éneklés:

- Ókori himnuszok, gregorián antifónák, segnentiák, allelúja-dallamok, trubadúr-énekek, madrigálok; barokk oratóriumok, operák egyszerűbb részletei

- Ismertebb zeneművek témáinak éneklése (Vivaldi: A négy évszak - Tavasz, Tél; Purcell: Dido és Aeneas - kórusrészletek /pl.: Ne félj.../; Bach: h-moll szvitjének tételei; kantáták részlete, korálok a Passiókból)

2. Zenehallgatás, zeneirodalom:

Afrikai, amerikai népzene, India, Kína zenéje, gregorián dallamok, Machant első miséje, Dufay, Palestrina, Lassus műveiből részletek.

Madrigalisták (marenzio, Arcadelt, Gesnaldo, Monteverdi stb.); Monteverdi: Orfeo, Poppea megkoronázása, Tancred és Clorinda párviadala; Vivaldi concertók, Händel: Messiás-részletek, Izrael Egyiptomban, Vízizene, Tűzijáték-szvit; Bach: Brandenburgi versenyek; Zenekari szvitek; János Passió, h-moll mise, kantáták részletei

3. Zenei ismeretek:

- Népdalok formai, szerkezeti elemzése

- A magyar népzene rétegei, műfajai: siratók, balladák, lakodalmas, párosítók, betyárdalok

- Hangnemek ismerete 3 # 3 b -ig

- Zenei formák, műfajok definiálása a meghallgatott zeneirodalmi példák alapján


Ének-zene 10. osztály

74 óra (2 óra/hét)


Cél

- Biztonságos eligazodás hallás alapján is a zene különböző műfajaiban, különböző korok zenéjében

- A tárgyhoz, ezen belül a zenei tevékenységhez való pozitív érzelmi viszony fenntartása és minden korábban megfogalmazott cél érvényesülése

- Esztétikai ítélőképesség kialakítása

- A befogadásban eddig előforduló népzenei stílusok összegzése, új anyag összevetése a korábbiakkal, hagyományok összegzése illetve megismerése

- Magyar és nem magyar népdalok stílushű előadása (amennyire ezt a posztpubertás hangképzési lehetőségei megengedik)

- Egyszerűbb kottaképen való eligazodás

- Partitúra követése

- Egyszerűbb dallami illetve ritmikai fordulatok lejegyzése

- Ismerje a tanult zeneszerzők legjellemzőbb műveit: tudjon munkásságukról, meghallgatott műveikről beszélni, ismerje történelmi hátterüket, társadalmi környezetüket

- Képes legyen ismeretei gyarapítására: ismerje és tudja használni a könyvtárat, szakkönyvtárat, tisztában legyen a legfontosabb kézikönyvek, információhordozók, katalógus, bibliográfia és egyéb szolgáltatások jelentőségével, használatával

Követelmény

- Képes legyen emlékezetből parlando, rubato, tempo giusto népdalok megfelelő előadásmódjára. További 25-30 népdal, műdal, kánon, ismertebb zeneművek témáinak éneklése kívülről, saját hangmagasságban

- Ismerje és képes legyen felismerni hallás és kottakép alapján a tanult hangnemeket, zenei formákat, műfajokat

- Ismerje fel a zene és a társművészetek kapcsolatát

- Zenetörténeti korszakok jellegzetes meghatározó stílusjegyeinek megismerése, felismerése a zeneművek hallgatása során

- A NAT követelményrendszere a 10. évfolyam végén

Tananyag

1. Éneklés:

- Magyar népdalok, népballadák, történelmi dalok, más népek dalai

- A romantika és a XX. század énekes szemelvényei (a romantikus nagymesterek dalai, dalciklusainak néhány darabja, operák részletei, a XX. századi szerzők műveiből: népdalfeldolgozások, könnyebb kórusművek)

- Vegyeskari hangzás kialakítása

2. Zenehallgatás, zeneirodalom

- Schubert: Pisztráng ötös IV. tétel, h-moll "Befejezetlen" szimfónia, dalok: Erlkönig, Pusztai rózsa, Margit a rokkánál, Szerenád; Schumann: Gyermekjelenetek Karnevál, zongoraművek, dalok; Brahms: Magyar táncok, III. szimfónia III. tétel, Akadémiai ünnepi nyitány; Mendelssonhn: Szentivánéji álom, Hegedűverseny; Liszt: Les Preludes, Mazzeppa, Haláltánc, zongoraművek; Chopin: keringők, mazurkák, nocturne, impromptu, c-moll Forradalmi etűd; Berlioz: "Fantasztikus" szimfónia - Dies irae; Erkel: Hunyadi László, Bánk bán; Wagner: A Lohengrin; Verdi: Aida, Nabucco, Don Carlos, Requiem; Muszorgszkij: Egy kiállítás képei, Egy éj a kopár hegyen; Csajkovszkij: IV. "Patetikus" szimfónia; Smetana: Hazám - Moldva; Dvorak: IX. "Újvilág" szimfónia; Puccini: Bohémélet, Pillangókisasszony

- XX. század: Ravel: Bolero; Debussy: A tenger, egyéb zongoradarabok; Kodály kórusművei: Jézus és a kufárok, Akik mindig elkésnek, Ének Szent István királyhoz, Psalmus Hungaricus; Bartók: A kékszakállú herceg vára, concerto, Cantata Profana; Schönberg: Egy varsói menekült; Berg: Wozzech; Stavinsky: Tűzmadár, Tavaszi áldozat, A katona története, Mennyegző; Hacsaturján: Gajane-kardtánc; Orff: Carmina Burana; Erik Satie művei; Gershwin: Porgy és Bess, Rhapsody in Blue, Egy amerikai Párizsban

- Kurtág, Balassa, Vajda, Szokalay, Durkó egyes műveinek részletei; társművészetek: szimbolista költők, impresszionista festők, Cocteau, Picasso, Monet, Verlaine, Mallarmé, Büchner, Balázs Béla; szecesszió az építészetben és iparművészetben, Nyugatosok stb.

3. Zenei ismeretek:

- Zenei formák, tanult műfajok felismerése

- Tanult népi és szimfónikus hangszerek, hangkarakterek, hangfajok felismerése önállóan

- romantikus nagyzenekar

- Kromatika

- Sprechgesang, végtelen dallam

- XX. századi jelenségek: atonalitás, dodekafónia, Reike, Szerializmus, egészhangú skála, elektronikus zene, disszonancia átértékelődése

- Könnyűzene - jazz és improvizáció

- népdalok formai, szerkezeti elemzése

- hangnemek ismerete 3 # 3 b -ig


Értékelés


- Az év során témazáró dolgozatok írása

- zenetörténeti korszak jellemzői, műfajok, szerzők munkássága, rövid életrajza (az adott évfolyam követelményének megfelelően) csoportosan

- zenei idézetek, dalanyag éneklése, ritmus reprodukálása egyénileg

- az adott évfolyam zeneirodalmából egyénileg válasézthatnak, szubjektív írásművek születnek. Ezeknek célja: a zenehallgatásban egyénileg, elmélyülten, a számukra legkedvezőbb, általuk választott körülmények között vegyenek részt, saját véleményüket, érzéseiket fogalmazhassák meg

- A 10. évfolyam végén egy összegző tudásszint-felmérő (írásbeli munka: a minimumkövetelmények számonkérése: stílusismeret, zeneszerzők, zenetörténeti korok, zeneművek ismerete)

- Egy-egy korszak, egy-egy választható műalkotás jellemzése, önálló vélemény formálása