látogató számláló AKG-s tantervek

Idegen nyelv

7-12. osztály

Bevezetés
Az angol nyelvi kurzusok céljai és követelményei
A német nyelvi kurzusok céljai és követelményei


I. Bevezetés

A tanulmányaikat az AKG-ban folytató tanulók a választott nyelvet a 7. és a 8. osztályban egységesen napi egy, heti 5 órában tanulják. Ez lehet angol, német, francia, spanyol, olasz, orosz, vagy - ígéretünk szerint bármely más idegen nyelv, amit legalább 8 fő tanulni akar. Első idegen nyelvnek átlagosan kétharmad-egyharmad arányban az angolt és a németet választják. A nyelvi csoportok 8-16 fővel, tudásszintek szerint indulnak, kezdő, újrakezdő, illetve középhaladó csoportokban tagozódnak be a jelentkezők, előzetes felmérés alapján, aszerint, - hogy tanulták-e az idegen nyelvet, illetve milyen tudásszintet hoznak. A tanulók a 9.-10. év során tesznek sikeres középfokú nyelvvizsgát, ennél az iskolában kevesebb ideig tanulja a nyelvet az, aki viszont eltöltött néhány esztendőt az adott nyelvterületen.

Második idegen nyelvet a 9. évben választanak és vesznek fel tanulóink. Ekkor az első idegen nyelvből középhaladó szinten vannak, a 2. idegen nyelvre is van előttük 4 év, ami biztosan elegendő a középfokú szint eléréséhez. A legtöbb tanuló célja ez - az állami középfokú C nyelvvizsga, - ez a hatéves képzési formában kettő idegen nyelvből reális elvárás. Többen az első idegen nyelvből a felső fokot is elérik, néhányan mindkét nyelvből, többen harmadik idegen nyelvet is kezdenek. Érettségi vizsgára az a tanuló bocsátható, aki a két választott nyelv középfokú kurzusán legalább elégséges osztályzatot ért el.

évfolyam

első nyelv

választható

második nyelv

7.

kezdő

   

8.

középhaladó

   

9.

középhaladó

 

kezdő

10.

középfokú

 

középhaladó

11.

haladó

szintentartó

középhaladó

12.

haladó

v. felsőfokú

középfokú

Az AKG-ban tehát a nyelvi csoportok a későbbiekben is a tudásszint szerint szerveződnek, bennük bármely évfolyamról vannak tanulók. Az iskola biztosítja a nyelvórák szükséges gyakoriságát, a felkészült nyelvtanárokat, a technikai hátteret (minden teremben van tv, video, kazettás magnó, rádió, diavetítő, írásvetítő), felkészíti tanulóit - szükségletek, igény szerint - az állami vagy egyéb közép- és felsőfokú nyelvvizsgára, az érettségi vagy felvételi vizsgára. Aki a középfokú nyelvvizsga birtokában nem kíván a nyelvből sem felvételi, sem felsőfokú vizsgát tenni, de megszerzett nyelvi készségeit felejteni sem szeretné, úgynevezett szintentartó csoportot is választhat (amennyiben persze megvannak nyolcan). Minden felsorolt nyelvből van, illetve törekszünk arra, hogy legyen egy anyanyelvű oktatónk.

A kurzusok alapvetően kommunikáció-orientáltak, de valamennyi nyelvi készség fejlesztését feladatunknak tekintjük. A motiváció erősítése, az elsajátított tudás élményszerűvé válása érdekében rendszeres és eleven kapcsolatokat tarunk külföldi partneriskolákkal és más szervezetekkel, rendszeresen szervezünk diákcseréket, tanár- és tapasztalatcseréket. A nyitottság nem csupán a nemzetközi kapcsolatokra érvényes: a főváros szinte valamennyi pedagógiai felsőfokú tanintézetéből rendszeresen fogadunk gyakorló és látogató, érdeklődő hallgatókat, oktatókat (vezető tanárokat). A középfokú nyelvvizsgát letett tanulóknak angol, német és francia nyelvből minden évben specializálódásra teret biztosító irodalmi, közgazdasági, országismereti és társadalomismereti kurzust hirdetünk meg. Immár 3 esztendeje francia nyelvű színjátszó csoport is működik.

Általában hetente szokásunk - a folyamatos szóbeli munkán és visszajelzésen túlmenően - írásbeli lehetőséget biztosítani a számonkérésre. Félévenként részletes írásbeli értékelést adunk az adott időszakban végzett munkájukról. Ez kiegészül minden év végén egy, a bizonyítványba beírt pontszámmal (osztályzattal).

Alapvető célunk, hogy tanulóink a középfokú szint elérésével ne csak a nyelvvizsgára készüljenek fel, hanem az egyéb műveltségi területeken megszerzett tudásukat, tapasztalataikat képesek legyenek a tanult idegen nyelven is kamatoztatni. Olyan gyakorlati, kommunikatív képességeket kell elsajátítaniuk, amelyek segítik őket későbbi feladataik során. Magyarország demokratikus kiteljesedése és európai integrációja szempontjából különösen fontos, hogy a nyelvtanulás nem csak a szókincs, a nyelvtan elsajátítása, a vizsgára készülést jelenti: az idegen nyelv gondolataik, véleményük közlésének alapvető eszközévé válik, nélküle a jövőben aligha lehetnek aktív, széles látókörű és sikeres tagjai egy közösségnek.


II. Az angol nyelvi kurzusok céljai és követelményei

Kezdő szint
Középhaladó szint
Középfok
Haladó szint

Kezdő szint

Célok:

Követelmény :

Témák:

Eszközök:


Középhaladó szint

Célok:

Követelmény:

Témák:

Eszközök:


Középfok

Célok:

Követelmények:

Témák:

Eszközök:


Haladó szint

Célok:

Megjegyzés: e szakaszban a diákok három irány közül választhatnak:

a/ a felsőfokú vizsgára készülők intenzív nyelvi képzést kapnak

b/ az angol felvételire készülők a nyelvi képzés mellett átfogó ismereteket szerezhetnek az angol nyelvterületekről, azok kultúrájáról. A témák között szerepel földrajz, országiismeret, irodalom, kultúrtörténet, politika, stb.)

c/ a szintentartók számára tematikus kurzusokat indítunk (irodalom, közgazdaságtan, szociológia, társadalomismeret - circle speak, országismeret, politika, újságnyelv, sport, iskolarádió angolul, stb.)

Mivel e kurzusok mind heti 5 órában látogathatók, nem ritka, hogy egy tanuló

két kurzuson is részt vesz.

Követelmények:

Megjegyzés: ebben a szakaszban különösen nagy szerepet kap az otthoni egyéni készülés, illetve az órai csoportmunka

Témák: (az alábbi témák a kurzus céljának megfelelően használhatók, akár nyelvvizsga felkészülésre, akár elmélyültebb tanulmányozásra)

Eszközök:


III. A német nyelvi kurzusok céljai és követelményei

Kezdő szint
Középhaladó szint
Középfok
Haladó szint


Kezdő szint

Tartalom:

Nyelvtan: igeragozás (jelen, perfekt, jövő), egyenes, fordított szórend; határozott, határozatlan névelő, személyes névmás (alany- és tárgyesete), birtokos névmás, a négy eset, módbeli segédigék, a felszólító mód, a leggyakoribb elöljárók.

Kommunikációs alaptémák:

Cél: valamennyi élethelyzetben az alapvető információk megértése, ill. megfogalmazása német nyelven.

Követelmény:

1. Beszédértési készség

A tanuló ismerje fel és értse meg a tanult szavakat, kifejezéseket és egyszerű mondatokat.

Értse meg és tudja követni a tanár egyszerű utasításait.

Értse meg az egyszerű, életszerű beszédhelyzetekben feltett, illetve a tananyagra vonatkozó kérdéseket, és tudjon ezekre válaszolni.

Ismerje fel a számára fontos részleteket néhány mondatos egyszerű közlésekben.

Tudjon reagálni három-négy mondatból álló közlésre.

Legyen képes megoldani a hallás utáni értési gyakorlatok szövegéhez rendelt egyszerű feladatokat (hamis/igaz állítások, értésellenőrző kérdések, táblázatok kitöltése).

2. Beszédkészség:

Tudjon a tanuló megközelítőleg helyes hanglejtéssel, hangsúllyal és helyes ritmusban egyszerű mondatokat ismételni, illetve kimondani.

Beszédében minél jobban közelítse meg az adott idegen nyelv hangjainak képzését.

Tudjon néhány szóval, rövid mondatokkal reagálni hallott vagy látott jelenségekre.

Tudjon egyszerű információkat adni és kérni valós beszédhelyzetekben.

Tudjon a tanuló tanárának és tanulótársának valós beszédhelyzetben, illetve a tananyaggal kapcsolatban kérdéseket feltenni.

Megértési problémák esetén tudjon segítséget kérni.

Rövid szövegrészeket, párbeszédeket memoriterként is tudjon elmondani.

Tudjon egyszerű képekről egy vagy több mondatban beszélni.

Tanuljon meg néhány dalt, mondókát, vegyen részt nyelvi játékokban.

3. Olvasásértési készség

A tanuló ismerje fel és értse meg a leírt ismert szavakat, kifejezéseket és egyszerű mondatokat. Szükség esetén tudjon ezekre cselekvéssel, szóban vagy írásban reagálni.

Legyen képes a tanult szöveget felolvasni.

A szöveg alaposabb és önállóbb megértése céljából sajátítsa el a néma olvasás készségét.

Legyen képes új szövegkörnyezetben is felismerni az ismert nyelvi elemeket. Tudjon kiszűrni a szövegből egyszerű információt.

Értsen meg egyszerű, ismerős nyelvi elemekből álló rövid szöveget, és tudjon reagálni rá (képeslapra válaszolni).


Középhaladó szint:

Cél: Különböző helyzetekben találja fel magát és oldja meg a felmerülő problémákat; ismerje meg a német nyelvtan legfontosabb elemeit.

Tartalom:

Nyelvtan:

Az elbeszélő múlt, műveltetés, a vonatkozó névmás, mellékmondatok: vonatkozó, időhatározói, stb., a feltételes mód, a szenvedő ragozás, főnévi igeneves szerkezetek, az elöljárószók.

Kommunikáció:

Részletező külső és belső leírások, szubjektív vélemény kifejezése (család, barátok), tárgyak, környezet, szabadidő: utazás, színház, sport, mozi, hobbi, film, média, ország- és helyismeret: Budapest, Österreich, Deutschland, Schweiz: saját élmények, nagyvárosok.

Követelmények:

1. Beszédértés:

A tanuló értse meg tanárának a tananyaggal vagy a mindennapi élet beszédtémáival kapcsolatos magyarázatát és bizonyos szavak idegen nyelven történő szemantizációját.

Értsen meg összefoglaló jellegű kérdéseket, és tudjon azokra válaszolni.

Tudja kiszűrni a szövegből a lényeget. Találja meg a számára fontos információt (pl. vonatindulás ideje). Az esetleg ismeretlen nyelvi elemek jelentését igyekezzen a szövegösszefüggésből kitalálni.

A tanuló megfelelő ismeretek birtokában (kontextus, színhely, kulcsszavak, szereplők) értse meg a tudásszintjének megfelelő hanganyagot.

2. Beszédkészség

A tanuló tudjon kezdeményezni és fenntartani rövid beszélgetést ismert mindennapi témáról.

Tudjon információt kérni, és tudjon akár több mondatban megfogalmazva információt adni.

Tudjon embereket, tárgyakat és helyeket egyszerűen jellemezni. Tudja tetszését, nemtetszését, érzelmeit, véleményét kifejezni, illetve ezek iránt másoknál érdeklődni.

Tudjon az okok iránt érdeklődni, a miért kérdésre egyszerű választ adni.

Az idegen nyelvi memória fejlesztése céljából megtanult szavak és kifejezések mellett tanuljon meg rövidebb/hosszabb nyelvi egységeket is kívülről. A memorizált nyelvi elemeket használja kreatívan.

Tudják a tanulók a valós vagy szimulált beszédhelyzetek párbeszédeit szerepjátékok formájában is előadni.

Tudjon a tanuló az általa ismert témakörökhöz tartozó képekről, illetve képsorokról néhány összefüggő mondatot mondani.

Tudjon egyszerűen, de összefüggően beszélni a mindennapi életben vele, családjával és társaival történtekről. Tudjon érdeklődni ezek iránt. Az egyes feladatok megoldása közben igyekezzen használni képzelőerejét, és törekedjen a kreativitásra.

Tudja a tanultakat saját egyéni életére, körülményeire alkalmazni.

3. Olvasásértési készség

Tudjon a tanuló a maga tudásszintjén számára megfelelő szöveget önállóan/tanári segítséggel megérteni. Tudjon a szövegről általános képet alkotni. Tudja a számára szükséges információt kikeresni.

Igyekezzen a tanuló egyes ismeretlen szövegelemek jelentését a szövegösszefüggésből kikövetkeztetni.

Tudjon az olvasott szöveggel kapcsolatos egyszerű/igényesebb feladatokat végrehajtani.

Igyekezzen rövid ismeretlen szöveget önállóan, esetleg házi olvasmányként feldolgozni. Fejleszteni kell az extenzív olvasás készségét is.

Ismerjen meg az idegen nyelv használatával megoldható feladatokhoz szükséges autentikus szövegeket (étlap, utcai feliratok, hirdetések, árukatalógusok, menetrend).

Tudjon érthetően - jó intonációval, jó ritmusban, az idegen nyelv fonémáit alkalmazva - felolvasni olyan szöveget, amelyet tanárral vagy hanganyagok segítségével gyakorolt.

4. Írásbeli készség

A tanuló tudjon több mondatból álló egyszerű, összefüggő szöveget írni változatosabb közlésformákban (elbeszélő, leíró). Tudja a szövegmodelleket saját helyzetére alkalmazni.

Tudja egyszerű mondatait logikai kapcsolatok alapján egybefűzni.

Tudjon embereket, jelenségeket röviden írásban jellemezni.

Tudja írásban egyszerűen kifejezni tetszését, nemtetszését, érzelmeit és véleményét. Tudjon ezek után másoknál érdeklődni.

Tudjon egyszerű fogalmazást írni mindennapi életével kapcsolatos eseményekről és őt érdeklő jelenségekről. Ismerje a fogalmazás legegyszerűbb szerkezetét (bevezetés, kifejtés, befejezés).

Tudjon egyszerű leveleket fogalmazni. Ismerje az ilyen levelezés formai szabályait (nemzetközi diáklevelezés).

A tanuló tudja tankönyvének egyszerűbb/igényesebb írásbeli feladatait megoldani.

Írásbeli feladatai megoldásakor tudja használni a kétnyelvű szótárt.

A nyelvhelyesség és a nyelvtani ismeretek pontosítása céljából tudjon meghatározott céllal készült mondatmodelleket írásban magyarról a célnyelvre fordítani.

5. Szókincs

1600 aktív és 500 passzív szó és kifejezés

6. Egyéb fejlesztési követelmények

Fejleszteni kell a tanulók tudatosságát a nyelvhelyesség, a nyelvtani ismeretek és az alkalomhoz illő nyelvhasználat terén.

Tudatosítani kell a forma, tartalom és stílus egységét.

Törekedni kell az egyensúly kialakítására a nyelvhelyesség és a beszédfolyamatosság fejlesztése között.


Középfok

Célok:

A középhaladó szinten elsajátított szókincs és nyelvtani ismeretek nyelvi készségekké nemesítése: beszélgetések, levélírás, rövid fogalmazások keretében helyes szórenddel, megfelelő igeidőhasználattal tudja kifejezni magát.

Követelmények:

kommunikáció bármely köznapi témáról

szövegértés olvasás, hallás után, ezek rövid összefoglalása

megfelelő igealakok, -idők és módok használata

(feltételes, óhajtó, tárgyi, alanyi, határozói, vonatkozói) mellékmondatok használata

műveltető szerkezetek

űrlapok kitöltése, levélírás

beszélt nyelvi fordulatok értése, alkalmazása

egyéb tantágyi cikkek, rövid irodalmi szövegek, kivonatok fordítása

irányított fogalmazás, esszé írása

tudja bemutatni lakóhelye, városa, hazánk nevezetességeit

SZÓKINCS: 2000 aktív, 700 passzív elem

Témák: (gyakorlatilag az érettségi és a középfokú vizsgán egyaránt)


Haladó szint

Cél:

Az eddigi eredmények megszilárdítása és elmélyítése.

Véleményalkotás, gondolatfejlesztés a középfokú nyelvvizsga szintjét többé vagy kevéssé meghaladó igényességgel.

Lényegében kettős:

1) Aki igyekszik elérni a felsőfokú nyelvvizsgát, ebbe a csoportba jelentkezik.

2) Aki nem, de nem szeretné, ha megszerzett tudása leépülne, az ún. szintentartó csoportot választja.

Tartalom:

Nyelvtan:

Konjunktiv I; módbeli segédigék másodlagos jelentése; az eddigi anyag gyakorlása, elmélyítése, tudatos, rutinszerű használata

Kommunikáció:

Készségszintű megnyilatkozás írásban, szóban

Követelmény:

1. Beszédértési készség

A tanuló törekedjen megérteni a tanár nagyrészt idegen nyelven folyó óravezetését.

Értse meg az összetettebb, kevésbé személyes témáról szóló, a természeteshez közelebb álló beszédet.

Tudja kiszűrni a lényeget gondosan kiválasztott, nyelvileg hiteles anyagokból (jól érthető részeket rádió- és tv-adásokból) is. Tanulja meg tanárától, hogy ezek segítségével hogyan fejlesztheti önállóan nyelvtudását.

2. Beszédkészség

Tudjon a tanuló az általa ismert mindennapi beszédhelyzetekben beszélgetést kezdeményezni, folytatni, befejezni.

A tanuló tudja röviden megfogalmazni és indokolni véleményét, és tudja kifejezni egyetértését, egyet nem értését.

Szerepjátékokban tudjon kezdeményezni és a váratlan fordulatokra is reagálni.

Tudjon külföldi vendégének rövid tájékoztatást adni Magyarországról, a fővárosról és lakóhelyéről.

Legyen képes idegen nyelven (külföldi utazás vagy vendéglátás során leggyakrabban előforduló) kommunikációs feladatokat számára releváns szerepekben végrehajtani. Minimális követelmény, hogy a leggyakoribb beszédhelyzetekben tudja, ha hibásan is, megértetni magát.

3. Olvasási készség

Tudjon a tanuló a tanórán tanári segítséggel vagy házi olvasmányként otthon változatos tematikájú, nyelvileg összetettebb szöveget is megérteni és feldolgozni. Tudjon ezekről megadott szempontok alapján beszámolni.

Ismerjen meg egy-egy könnyebb verset, rövidebb novellát adaptált formában vagy eredetiben.

Kívánatos, hogy minél több tanulóban ébredjen fel az idegen nyelven való olvasás igénye.

4. Írásbeli készség

Legyen képes a maga szintjén szaját véleményét írásban megfogalmazni és álláspontját indokolni. Tudja kifejezni egyetértését és egyet nem értését.

Tudjon a tanuló egyszerű önéletrajzot írni, tudjon minta alapján levelet írni állásvállalás ügyében.

Legyen képes tudásszintjének és esetleg sajátos szakmai területének megfelelő fordítási feladatokat (egyszerűbb rövid szöveg magyarra fordítása) megoldani.

Szókincs: aktív: 3000, passzív: 900

Egyéb fejlesztési követelmények:

A tanuló a tanár segítségével szilárdítsa meg, mélyítse el, rendszerezze eddigi nyelvtani ismereteit. Ismerkedjen meg új szerkezetekkel is. Egyes nyelvtani szerkezetek - különösen a gyengébb tanulók számára - csak a megértés szintjén követelmények.

Fokozatosan tudatosodjanak a tanulóban az anyanyelv és a célnyelv rendszere közötti egyezések és különbségek (kontrasztivitás).

Tudjon különbséget tenni a célnyelv legalapvetőbb stílusrétegei (baráti, hivatalos stb.) között.

Ismerje meg a célnyelvi kultúra alapvető viselkedési szabályait.