látogató számláló AKG-s tantervek

Képzőművészet

7-10. osztály

7. évfolyam
8. évfolyam
9. évfolyam
10. évfolyam

Paletta - Az AKG képzőművészeti weboldala


7. évfolyam


I. JÁTÉK A SZÍNEKKEL - OP ART KONSTRUKCIÓK, SZÍNEK ÉS FELÜLETEK

Feladat: kevés színből sokféle árnyalat és felület létrehozása.

Különböző anyagok, eszközök, technikák, ecsetkezelés, vonalvezetés, felületképzés kipróbálása. (Különböző alapozott és alapozatlan papírok, színes ceruza, viaszkréta, zsírkréta, vízfesték, tempera, színes papír.)

1. Alapszínek és keverékei, elsődleges és másodlagos kevert színek

2. Semleges színek, tarka színek

3. Színkontrasztok: hideg-meleg, sötét-világos

4. a) Az elkészült színkompozíciók térkonstrukcióba építése: alapforma a kocka

4. b) Szín-játék

Szín- és forma-szimbolikára épülő színpadi előadás (díszlet, kosztüm, mozgás, színes fény, hanghatások, zene)

A 4. téma nélkül 4 x 2 = 8 óra

4. a) téma + 2 óra

4. b) téma + 5 x 2 = 10 óra (kis csoporttal, kb. 10-12 fő)

II. GYÜMÖLCSÖK - SZÍN, FORMA, KOMPOZÍCIÓ, RITMUS

Feladatok

1. Színes tanulmányrajz egyetlen formáról (alma, körte), kép és forma aránya, forma és háttér viszonya, felület és forma kapcsolata

2. Csendélet gyümölcsökből (A formák egymáshoz viszonyított aránya, a képhez viszonyított aránya: képkivágás, kompozíció.)

3. Csendélet gyümölcsökből - a kép kifejezőerejének fokozása (Színek, formák szubjektív érzések szerinti átírása, színhangulatok, formakarakterek.)

4. Gyümölcsök, összetettebb formájú termések vizsgálata (A forma alakja, belső szerkezete, fölépítése, forma és funkció kapcsolata - elemző tanulmányrajzok.)

5. A megismert formák, formarészletek stilizált, dekoratív alkalmazása (Kompozíció, szín- és formaritmus, szimmetria, képi egyensúly.)

5 x 2 = 10 óra

III. SÍK ÉS TÉR, VALÓSÁG ÉS ILLÚZIÓ

Feladatok

1. Mértani testek: kocka, téglatest, hasáb, henger, gömb, kúp, gúla vonalas és tónusos rajza

Vonal - folt - tónus (fokozatos /lépcsőzetes/ és folyamatos tónusátmenet gyakorlata).

2. Vetületi ábrázolás: Egyszerű mértani formák vetületi ábrázolása, felszínének kiterítése, modellezése. (Gúla, kúp oldallap, oldalél összefüggése, ezek kiszámítása, később a vár és templom makettek tornyának tervezésénél szükségeltetik.)

3. Illuzórikus térkonstrukció axonometrikusan rajzolt kockák, hasábok variációiból egy adott négyzetrács-rendszerben számítógéppel vagy manuálisan

A 2. feladat számításai nélkül: 4 x 2 = 8 óra

IV. MI A MŰVÉSZET?

A műalkotások befogadásától a műelemzésig

A művészet kezdetei

- őskor, törzsi művészet

- ábrázolás, kép és mágia, díszítés, népi díszítőművészet

Egy adott törzs jelentős ünnepeinek rekonstrukciója

5 x 2 = 10 óra

V. A VIRÁG - TERMÉSZETI FORMA KARAKTERE, FORMAREDUKCIÓ

Feladatok

1. Vonalas, tónusos, színes tanulmányrajzok

2. A virág felépítésének, szerkezetének, arányainak, szimmetriájának megfigyelése - magyarázó, elemző rajz

3. Virág és növény dekoratív ábrázolása és szimbolikája a magyar népművészetben és népdalokban

4. A virág, mint absztrakt forma, avagy játék koncentrikus körökre és szimmetriára (hideg-meleg színekben)

VI. AZ ÓKORI KELET MŰVÉSZETE - EGYIPTOM, MEZOPOTÁMIA

A piramisok titka; masztabák, piramisok, sziklasírok. A sírkamrák falfestményei és szobrai.

Az ókori kultúrák téralakítási és ábrázolási sajátosságai (képek, alap- és metszetrajzok elemzése, készítése; folyamatábrák, makettek készítése)

2 x 2 = 4 óra

VII. A BETŰ

Az írás kialakulása, fejlődése

Műszaki szabványírás (álló és dőlt nagybetűk)

Tartalom és forma kapcsolata a betűtervezésben

Monogram, ex libris tervezése

Képvers, verskép rajzolása

VIII. GÖRÖG-RÓMAI MŰVÉSZET

A harmonikus arányrend szerepe a görög-római művészetben

Az építészet forma- és arányrendje; építészet, szobrászat, festészet szerves egysége

A vallás és hit szerepe a művészetben, sportban és a mindennapi életben

2 x 2 = 4 óra


8. évfolyam


I. TERMÉSZETI ÉS MESTERSÉGES FORMA RÉSZLETGAZDAG ÁBRÁZOLÁSA

1. Fény-árnyék hatás vizsgálata - drapéria tanulmányrajz

Különböző textilanyagok, papírok gyűrődési, formaképződési sajátosságai

Lágy és kemény, kötött és szabad formák, mesterséges és természeti formák (drapéria, mértani testek, az emberi test, a földfelszín formái)

3 x 2 = 6 óra

2. Lokálszín - színreflexek megfigyelése és ábrázolása drapérián, mértani testeken, egyszerű csendéleten és természeti tájról készült fotóreprodukciókon

2 x 2 = 4 óra

II. TERMÉSZETI FORMÁK SZIMBOLIKUS ÉS STILIZÁLT ÁBRÁZOLÁSA A KORA-KÖZÉPKOR MŰVÉSZETÉBEN

ÓKERESZTÉNY ÉS NÉPVÁNDORLÁS KORI EURÓPA MŰVÉSZETE

1. A stilizált ábrázolás formai és tartalmi sajátosságainak megfigyelése és alkalmazása rajzban (stilizált állat- és növényábrázolások)

2. Színkontrasztok: komplementer

A színérzékelés fiziológiája

Színkontrasztok alkalmazása stilizált formák felhasználásával

(Kazettás mennyezet kazettája vagy dombormű: terrakotta plakett)

4 x 2 = 8 óra

III. A ROMANIKA (román stílus) ÉS GÓTIKA MŰVÉSZETE

Az építészet, szobrászat és festészet szerves egységének bemutatása a középkor művészetében

Bibliai szimbólumok a középkori művészetben

("Zárókő" dombormű - terrakotta, kazettás mennyezet kazettája)

Építészeti alkotások: templomok, kolostorok, várak téralakításának vizsgálata

(Képek, metszetek, alaprajzok elemzése, készítése; makettek készítése)

6 x 2 = 12 óra

IV. PERSPEKTIVIKUS ÁBRÁZOLÁS ÉS A RENESZÁNSZ

Az axonometrikus és perspektivikus ábrázolás kapcsolata

A reneszánsz perspektíva fajtái:

1. Egyszerű mértani testekből megkomponált térkonstrukció egy- és kétiránypontos perspektivikus rendszerben. (Különböző kompozíciós rendszerek: átlós, háromszög, kör stb.; képi egyensúly.)

2. Egyszerű mértani testek csoportjából kialakított formakonstrukció axonometrikus és perspektivikus ábrázolása.

3. Épület vagy városrész tervezése. (Alaprajza, axonometrikus és perspektivikus ábrázolása.)

4 x 2 = 8 óra

A reneszánsz szemlélet tükröződése a képzőművészet forma- és térszemléletében. (Építészeti terek és a lineáris és levegő perspektíva.)

A kora és érett reneszánsz művészet

2 x 2 = 4 óra

V. A SZÍNEK TÉRHATÁSA, TÁVLAT

A színek térhatására épülő nonfiguratív kompozíciós játék

1. A tiszta színek térhatása

2. A tiszta és tört színek térhatása

A színek rendszere: a színgömb

A tiszta és tört színek térhatása a külső tér és tájábrázolásban (a lineáris és levegő perspektíva alkalmazása)

2 x 2 + 2 x 2 = 8 óra

VI. A BETŰ

Műszaki szabványírás: álló, dőlt kisbetűk

Betűkompozíciók

Védjegy, reklámgrafika, plakát

2 x 2 = 4 óra

VII. A BAROKK MŰVÉSZET

A barokk téralakítás sajátosságainak vizsgálata

Építészeti tér, városrendezés, kert tervezés

A barokk kastélyok térrendszerének vizsgálata, az épület és környezet kapcsolata: barokk kastély és kert tervezése (alaprajz, makett készítése)

Színpadiasság és érzelmi azonosulás a barokk festészetben

4 x 2 = 8 óra


9. évfolyam


I. A SZÍN, FORMA, KOMPOZÍCIÓ

A színek rendszerezése: színgömb (ismétlés)

Színharmóniák: skálaszerű harmóniák

hármas, négyes hangzatok

Kompozíció egy adott forma variációjára a színkontrasztok (ismétlés) és színharmóniák alkalmazására (papírragasztással vagy számítógéppel, fekete-fehér, tónusos és színes változatban)

Ritmus, szimmetria, képi egyensúly

irodalom (nyelv): Weöres Sándor: Négy korál

zene: szerializmus és repetitív zene

4 x 2 = 8 óra

II. A VONAL ÉS A GRAFIKA

A vonal származtatása

Pont - vonal - vonalrendszer - folt

Vonalrendszerek mint absztrakt, leíró kifejezési eszközök (Dürer, Rembrandt, Van Gogh grafikái)

Táj - tollrajzok

A vonal érzelemkifejező szerepe (Paul Klee grafikái)

Vonalpárbeszédek, vonaljátékok

Vonal a térben - vonalkonstrukciók (N. Gabo, A. Pevsner szobrai)

Vonalkonstrukciók drótból, hurkapálcából, lécből

5 x 2 = 10 óra

III. A HARMÓNIA SZEREPE A KLASSZICIZMUS ÉPÍTÉSZETÉBEN, SZOBRÁSZATÁBAN ÉS FESTÉSZETÉBEN

Statikus és dinamikus kompozíció

Elemző kompozíciós gyakorlatok

IV. PORTRÉ - JELLEMRAJZ - GRIMASZ - MASZK - SZEMÉLYISÉG

Az ember, az emberi arc ábrázolása különböző kultúrákban és stílusirányzatokban

Az emberi arc szerkezete, arányai, részformái

Az arc szerepe a kommunikációban (Az arcok értéke - ismeretterjesztő film)

Önarckép

Portré egy csoporttársról

Portré a XX. század művészetében

Jellemrajz egy csoporttársról

Grimasz és karikatúra (fotó, rajz)

A maszk szerepe különböző kultúrákban - maszk készítés (papír, agyag vagy testfestés)

Bibliai személyiségek elképzelt portréja

6 x 2 = 12 óra

V. AZ EGZOTIKUM VILÁGA A MŰVÉSZETBEN. A ROMANTIKA MŰVÉSZETE

Romantikus tájkép, felhők

A táj, mint az emberi érzelmek kifejezője, a táj, mint szimbólum a képzőművészetben, irodalomban és zenében ("Magyar táj magyar ecsettel", Kosztolányi Dezső: Hajnali részegség)

4 x 2 = 8 óra

VI. A PLEN AIR FESTÉSZET HATÁSA A REALISTA ÉS IMPRESSZIONISTA FESTÉSZETRE

Tiszta színek

Barnák és színes szürkék

A sötét és tört színek szerepe a realista festészetben

A barbizoni festőiskola hatása a realista és impresszionista festészetre

A Chevrenl-féle színelmélet és a "l'art pour l'art" elvének szerepe az impresszionisták művészetében

Hagyományos (palettán történő) és optikai színkeverési gyakorlatok

Természeti táj pillanatnyi hangulatának kifejezése az optikai színkeverés technikájával

4 x 2 = 8 óra

VII. CÉZANNE, VAN GOGH, TOULOUSE-LAUTREC, GAUGUIN FESTÉSZETÉNEK SAJÁTOSSÁGA ÉS HATÁSA A MODERN FESTÉSZETRE

A posztimpresszionizmus útkereséseinek bemutatása egy egyszerű csendéleten keresztül

VIII. A SZECESSZIÓ ÉS SZIMBOLIZMUS MŰVÉSZETE

A stilizált természeti forma felhasználása a szecesszió művészetében

Szecessziós tárgyak, épületek tervezése (magyarázó vázlatrajzok, vetület, metszet, szerkezet)

Belső-tér alakítás, a modern design-szemlélet megjelenése, lakáskultúra

A kor technikai és ipari fejlődése, az urbanizáció felgyorsulása, a nagyvárosi elidegenedés tükröződése a szimbolizmus művészetében

A szimbolizmus és szecesszió "összművészeti" törekvése

A szimbolizmus témavilága és kifejezési eszközei a képzőművészetben

Élet-Halál, Mámor, Erotika, Egzotikum a festészetben és szobrászatban

Témavázlatok, illusztrációk, díszlettervek a korszak irodalmi és zenei alkotásaihoz

4 x 2 = 8 óra


10. évfolyam


I. SZÍNELMÉLETI ISMERETEK RENDSZEREZÉSE

A tiszta színek ragyogása, kifejezés és dekorativitás a fauve-ok művészetében

A kubizmus és futurizmus új tér-idő szemlélete a képzőművészetben

A kompozíció, képi egyensúly és dinamizmus szerepe a fauve-ok, kubisták és futuristák alkotásaiban

"Formák és színek zenéje" - kubista csendélet hangszerekkel

"A sebesség a mi istenünk", "Egy versenyautó szebb, mint a szamothrákéi Niké" - futurista kompozíció száguldó autókkal

3 x 2 = 6 óra

II. FORMÁK ÉS SZÍNEK A SZUBJEKTÍV ÉRZÉSEK KIFEJEZÉSÉNEK SZOLGÁLATÁBAN

A modern kor, a nagyvárosi élet dinamizmusa, a háború és gazdasági válság hatása a művészetre: expresszionizmus

A kiáltás és tiltakozás művészete - a háború borzalmai - képalkotás az expresszionizmus eszközeivel

3 x 2 = 6 óra

III. DADAIZMUS ÉS SZÜRREALIZMUS

A lázadás művészete

A műfaji határok és ábrázolási konvenciók lerombolása

A véletlen szerepe a műalkotásban

Az automatizmus mint alkotói módszer

A szépség szürrealista értelmezése, a groteszk fogalma

Dadaista szöveg- és képalkotás (hangköltészet, szöveg- és fotómontázs)

6 x 2 = 12 óra

IV. ABSZTRAKCIÓ ÉS KONSTRUKTIVIZMUS

Absztrakt és nonfiguratív kifejezési forma Kandinszkij és Henry Moore művészetében

Formák és színek önállósulása a festészetben és szobrászatban

A konstruktív alkotói szemlélet a festészetben, grafikában (képarchitektúra, tipográfia, Kassák Lajos) és a téralakításban (térkonstrukció, építészet)

A Bauhaus

Forma, funkció és stílus

A funkcionalizmus és forma szimbolikus tartalma

A tárgyalakítás szempontjai

A modern építészet útkeresései

Az organikus építészet (Makovecz, Wright)

Forma, funkció és szimbolika a népművészetben és az organikus építészetben

Fiktív vagy valós belső tér tervezése, modellezése síkban és térben

8 x 2 = 16 óra

V. AZ ABSZTRAKT EXPRESSZIONIZMUS ÉS A POP ART

A faktúra, textúra és az automatizmus szerepe a homogén képalkotásban

Különböző avantgard stílusok kifejezési formáinak tükröződése a pop artban

4 x 2 = 8 óra

VI. ÁBRÁZOLÁSI RENDSZEREK ÖSSZEFOGLALÁSA

Hogyan tükröződik különböző kultúrák és korszakok ábrázolási konvencióiban az adott kor világképe

Stilizált, szimbolikus, síkszerű ábrázolás - az ókori Kelet: Egyiptom, Mezopotámia, kubizmus, konstruktivizmus, absztrakt művészet

Bizánci perspektíva - Bizánc és az ortodox művészet

Reneszánsz perspektíva - reneszánsz, barokk

Struktúrák, rendszerek "az atomizálódott világ", mikrokozmosz, makrokozmosz - impresszionizmus, absztrakt művészet, expresszionizmus, minimal art

Különböző kultúrák és korszakok tér- és időszemlélete és ezek tükröződése a képzőművészetükben

3 x 2 = 6 óra

VII. A FOTÓ, FILM ÉS TÁNCMŰVÉSZET FORMANYELVE

Kompozíciós gyakorlatok adott tárgyak elrendezésével, a fényviszonyok és képkivágás variálásával

Tájkép, városkép, életkép, portré, csoportkép kompozíciós sajátosságai

A film formanyelve

Színpadi mozgás, tánc, mozgásszínház, mozgás koreográfiák

4 x 2 = 8 óra

VIII. NEOAVATGARD IRÁNYZATOK ÉS TENDENCIÁK

Alkotáselemző gyakorlatok

2 x 2 = 4 óra