7-10. osztály
7. évfolyam
Paletta - Az AKG képzőművészeti weboldala
7. évfolyam
I. JÁTÉK A SZÍNEKKEL - OP ART KONSTRUKCIÓK, SZÍNEK ÉS FELÜLETEK
Feladat: kevés színből sokféle árnyalat és felület létrehozása.
Különböző anyagok, eszközök, technikák, ecsetkezelés, vonalvezetés, felületképzés kipróbálása. (Különböző alapozott és alapozatlan papírok, színes ceruza, viaszkréta, zsírkréta, vízfesték, tempera, színes papír.)
1. Alapszínek és keverékei, elsődleges és másodlagos kevert színek
2. Semleges színek, tarka színek
3. Színkontrasztok: hideg-meleg, sötét-világos
4. a) Az elkészült színkompozíciók térkonstrukcióba építése: alapforma a kocka
4. b) Szín-játék
Szín- és forma-szimbolikára épülő színpadi előadás (díszlet, kosztüm, mozgás, színes fény, hanghatások, zene)
A 4. téma nélkül 4 x 2 = 8 óra
4. a) téma + 2 óra
4. b) téma + 5 x 2 = 10 óra (kis csoporttal, kb. 10-12 fő)
II. GYÜMÖLCSÖK - SZÍN, FORMA, KOMPOZÍCIÓ, RITMUS
Feladatok
1. Színes tanulmányrajz egyetlen formáról (alma, körte), kép és forma aránya, forma és háttér viszonya, felület és forma kapcsolata
2. Csendélet gyümölcsökből (A formák egymáshoz viszonyított aránya, a képhez viszonyított aránya: képkivágás, kompozíció.)
3. Csendélet gyümölcsökből - a kép kifejezőerejének fokozása (Színek, formák szubjektív érzések szerinti átírása, színhangulatok, formakarakterek.)
4. Gyümölcsök, összetettebb formájú termések vizsgálata (A forma alakja, belső szerkezete, fölépítése, forma és funkció kapcsolata - elemző tanulmányrajzok.)
=> biológia
5. A megismert formák, formarészletek stilizált, dekoratív alkalmazása (Kompozíció, szín- és formaritmus, szimmetria, képi egyensúly.)
5 x 2 = 10 óra
III. SÍK ÉS TÉR, VALÓSÁG ÉS ILLÚZIÓ
Feladatok
1. Mértani testek: kocka, téglatest, hasáb, henger, gömb, kúp, gúla vonalas és tónusos rajza
Vonal - folt - tónus (fokozatos /lépcsőzetes/ és folyamatos tónusátmenet gyakorlata).
2. Vetületi ábrázolás: Egyszerű mértani formák vetületi ábrázolása, felszínének kiterítése, modellezése. (Gúla, kúp oldallap, oldalél összefüggése, ezek kiszámítása, később a vár és templom makettek tornyának tervezésénél szükségeltetik.)
=> geometria, sztereometria
3. Illuzórikus térkonstrukció axonometrikusan rajzolt kockák, hasábok variációiból egy adott négyzetrács-rendszerben számítógéppel vagy manuálisan
A 2. feladat számításai nélkül: 4 x 2 = 8 óra
IV. MI A MŰVÉSZET?
A műalkotások befogadásától a műelemzésig
A művészet kezdetei
- őskor, törzsi művészet
- ábrázolás, kép és mágia, díszítés, népi díszítőművészet
Egy adott törzs jelentős ünnepeinek rekonstrukciója
=> történelem, néprajz
5 x 2 = 10 óra
V. A VIRÁG - TERMÉSZETI FORMA KARAKTERE, FORMAREDUKCIÓ
Feladatok
1. Vonalas, tónusos, színes tanulmányrajzok
2. A virág felépítésének, szerkezetének, arányainak, szimmetriájának megfigyelése - magyarázó, elemző rajz
3. Virág és növény dekoratív ábrázolása és szimbolikája a magyar népművészetben és népdalokban
=> zene, irodalom, néprajz
4. A virág, mint absztrakt forma, avagy játék koncentrikus körökre és szimmetriára (hideg-meleg színekben)
VI. AZ ÓKORI KELET MŰVÉSZETE - EGYIPTOM, MEZOPOTÁMIA
A piramisok titka; masztabák, piramisok, sziklasírok. A sírkamrák falfestményei és szobrai.
Az ókori kultúrák téralakítási és ábrázolási sajátosságai (képek, alap- és metszetrajzok elemzése, készítése; folyamatábrák, makettek készítése)
=> történelem, technika, irodalom
2 x 2 = 4 óra
VII. A BETŰ
Az írás kialakulása, fejlődése
Műszaki szabványírás (álló és dőlt nagybetűk)
Tartalom és forma kapcsolata a betűtervezésben
Monogram, ex libris tervezése
Képvers, verskép rajzolása
=> irodalom, technika
VIII. GÖRÖG-RÓMAI MŰVÉSZET
A harmonikus arányrend szerepe a görög-római művészetben
Az építészet forma- és arányrendje; építészet, szobrászat, festészet szerves egysége
A vallás és hit szerepe a művészetben, sportban és a mindennapi életben
=> irodalom, zene, testnevelés, történelem
2 x 2 = 4 óra
8. évfolyam
1. Fény-árnyék hatás vizsgálata - drapéria tanulmányrajz
Különböző textilanyagok, papírok gyűrődési, formaképződési sajátosságai
Lágy és kemény, kötött és szabad formák, mesterséges és természeti formák (drapéria, mértani testek, az emberi test, a földfelszín formái)
3 x 2 = 6 óra
2. Lokálszín - színreflexek megfigyelése és ábrázolása drapérián, mértani testeken, egyszerű csendéleten és természeti tájról készült fotóreprodukciókon
2 x 2 = 4 óra
II. TERMÉSZETI FORMÁK SZIMBOLIKUS ÉS STILIZÁLT ÁBRÁZOLÁSA A KORA-KÖZÉPKOR MŰVÉSZETÉBEN
ÓKERESZTÉNY ÉS NÉPVÁNDORLÁS KORI EURÓPA MŰVÉSZETE
1. A stilizált ábrázolás formai és tartalmi sajátosságainak megfigyelése és alkalmazása rajzban (stilizált állat- és növényábrázolások)
2. Színkontrasztok: komplementer
A színérzékelés fiziológiája
Színkontrasztok alkalmazása stilizált formák felhasználásával
(Kazettás mennyezet kazettája vagy dombormű: terrakotta plakett)
4 x 2 = 8 óra
III. A ROMANIKA (román stílus) ÉS GÓTIKA MŰVÉSZETE
Az építészet, szobrászat és festészet szerves egységének bemutatása a középkor művészetében
Bibliai szimbólumok a középkori művészetben
("Zárókő" dombormű - terrakotta, kazettás mennyezet kazettája)
Építészeti alkotások: templomok, kolostorok, várak téralakításának vizsgálata
(Képek, metszetek, alaprajzok elemzése, készítése; makettek készítése)
6 x 2 = 12 óra
IV. PERSPEKTIVIKUS ÁBRÁZOLÁS ÉS A RENESZÁNSZ
Az axonometrikus és perspektivikus ábrázolás kapcsolata
A reneszánsz perspektíva fajtái:
1. Egyszerű mértani testekből megkomponált térkonstrukció egy- és kétiránypontos perspektivikus rendszerben. (Különböző kompozíciós rendszerek: átlós, háromszög, kör stb.; képi egyensúly.)
2. Egyszerű mértani testek csoportjából kialakított formakonstrukció axonometrikus és perspektivikus ábrázolása.
3. Épület vagy városrész tervezése. (Alaprajza, axonometrikus és perspektivikus ábrázolása.)
4 x 2 = 8 óra
A reneszánsz szemlélet tükröződése a képzőművészet forma- és térszemléletében. (Építészeti terek és a lineáris és levegő perspektíva.)
A kora és érett reneszánsz művészet
2 x 2 = 4 óra
V. A SZÍNEK TÉRHATÁSA, TÁVLAT
A színek térhatására épülő nonfiguratív kompozíciós játék
1. A tiszta színek térhatása
2. A tiszta és tört színek térhatása
A színek rendszere: a színgömb
A tiszta és tört színek térhatása a külső tér és tájábrázolásban (a lineáris és levegő perspektíva alkalmazása)
2 x 2 + 2 x 2 = 8 óra
VI. A BETŰ
Műszaki szabványírás: álló, dőlt kisbetűk
Betűkompozíciók
Védjegy, reklámgrafika, plakát
2 x 2 = 4 óra
VII. A BAROKK MŰVÉSZET
A barokk téralakítás sajátosságainak vizsgálata
Építészeti tér, városrendezés, kert tervezés
A barokk kastélyok térrendszerének vizsgálata, az épület és környezet kapcsolata: barokk kastély és kert tervezése (alaprajz, makett készítése)
Színpadiasság és érzelmi azonosulás a barokk festészetben
4 x 2 = 8 óra
9. évfolyam
A színek rendszerezése: színgömb (ismétlés)
Színharmóniák: skálaszerű harmóniák
hármas, négyes hangzatok
Kompozíció egy adott forma variációjára a színkontrasztok (ismétlés) és színharmóniák alkalmazására (papírragasztással vagy számítógéppel, fekete-fehér, tónusos és színes változatban)
Ritmus, szimmetria, képi egyensúly
=> matematika: permutáció és variáció
irodalom (nyelv): Weöres Sándor: Négy korál
zene: szerializmus és repetitív zene
4 x 2 = 8 óra
II. A VONAL ÉS A GRAFIKA
A vonal származtatása
Pont - vonal - vonalrendszer - folt
Vonalrendszerek mint absztrakt, leíró kifejezési eszközök (Dürer, Rembrandt, Van Gogh grafikái)
Táj - tollrajzok
A vonal érzelemkifejező szerepe (Paul Klee grafikái)
Vonalpárbeszédek, vonaljátékok
Vonal a térben - vonalkonstrukciók (N. Gabo, A. Pevsner szobrai)
Vonalkonstrukciók drótból, hurkapálcából, lécből
5 x 2 = 10 óra
III. A HARMÓNIA SZEREPE A KLASSZICIZMUS ÉPÍTÉSZETÉBEN, SZOBRÁSZATÁBAN ÉS FESTÉSZETÉBEN
Statikus és dinamikus kompozíció
Elemző kompozíciós gyakorlatok
IV. PORTRÉ - JELLEMRAJZ - GRIMASZ - MASZK - SZEMÉLYISÉG
Az ember, az emberi arc ábrázolása különböző kultúrákban és stílusirányzatokban
Az emberi arc szerkezete, arányai, részformái
Az arc szerepe a kommunikációban (Az arcok értéke - ismeretterjesztő film)
Önarckép
Portré egy csoporttársról
Portré a XX. század művészetében
Jellemrajz egy csoporttársról
Grimasz és karikatúra (fotó, rajz)
A maszk szerepe különböző kultúrákban - maszk készítés (papír, agyag vagy testfestés)
Bibliai személyiségek elképzelt portréja
=> kommunikáció, biológia, fotóművészet, irodalom, néprajz
6 x 2 = 12 óra
V. AZ EGZOTIKUM VILÁGA A MŰVÉSZETBEN. A ROMANTIKA MŰVÉSZETE
Romantikus tájkép, felhők
A táj, mint az emberi érzelmek kifejezője, a táj, mint szimbólum a képzőművészetben, irodalomban és zenében ("Magyar táj magyar ecsettel", Kosztolányi Dezső: Hajnali részegség)
=> irodalom, zene, földrajz
4 x 2 = 8 óra
VI. A PLEN AIR FESTÉSZET HATÁSA A REALISTA ÉS IMPRESSZIONISTA FESTÉSZETRE
Tiszta színek
Barnák és színes szürkék
A sötét és tört színek szerepe a realista festészetben
A barbizoni festőiskola hatása a realista és impresszionista festészetre
A Chevrenl-féle színelmélet és a "l'art pour l'art" elvének szerepe az impresszionisták művészetében
Hagyományos (palettán történő) és optikai színkeverési gyakorlatok
Természeti táj pillanatnyi hangulatának kifejezése az optikai színkeverés technikájával
4 x 2 = 8 óra
VII. CÉZANNE, VAN GOGH, TOULOUSE-LAUTREC, GAUGUIN FESTÉSZETÉNEK SAJÁTOSSÁGA ÉS HATÁSA A MODERN FESTÉSZETRE
A posztimpresszionizmus útkereséseinek bemutatása egy egyszerű csendéleten keresztül
VIII. A SZECESSZIÓ ÉS SZIMBOLIZMUS MŰVÉSZETE
A stilizált természeti forma felhasználása a szecesszió művészetében
Szecessziós tárgyak, épületek tervezése (magyarázó vázlatrajzok, vetület, metszet, szerkezet)
Belső-tér alakítás, a modern design-szemlélet megjelenése, lakáskultúra
A kor technikai és ipari fejlődése, az urbanizáció felgyorsulása, a nagyvárosi elidegenedés tükröződése a szimbolizmus művészetében
A szimbolizmus és szecesszió "összművészeti" törekvése
A szimbolizmus témavilága és kifejezési eszközei a képzőművészetben
Élet-Halál, Mámor, Erotika, Egzotikum a festészetben és szobrászatban
Témavázlatok, illusztrációk, díszlettervek a korszak irodalmi és zenei alkotásaihoz
4 x 2 = 8 óra
10. évfolyam
A tiszta színek ragyogása, kifejezés és dekorativitás a fauve-ok művészetében
A kubizmus és futurizmus új tér-idő szemlélete a képzőművészetben
A kompozíció, képi egyensúly és dinamizmus szerepe a fauve-ok, kubisták és futuristák alkotásaiban
"Formák és színek zenéje" - kubista csendélet hangszerekkel
"A sebesség a mi istenünk", "Egy versenyautó szebb, mint a szamothrákéi Niké" - futurista kompozíció száguldó autókkal
3 x 2 = 6 óra
II. FORMÁK ÉS SZÍNEK A SZUBJEKTÍV ÉRZÉSEK KIFEJEZÉSÉNEK SZOLGÁLATÁBAN
A modern kor, a nagyvárosi élet dinamizmusa, a háború és gazdasági válság hatása a művészetre: expresszionizmus
A kiáltás és tiltakozás művészete - a háború borzalmai - képalkotás az expresszionizmus eszközeivel
3 x 2 = 6 óra
III. DADAIZMUS ÉS SZÜRREALIZMUS
A lázadás művészete
A műfaji határok és ábrázolási konvenciók lerombolása
A véletlen szerepe a műalkotásban
Az automatizmus mint alkotói módszer
A szépség szürrealista értelmezése, a groteszk fogalma
Dadaista szöveg- és képalkotás (hangköltészet, szöveg- és fotómontázs)
6 x 2 = 12 óra
IV. ABSZTRAKCIÓ ÉS KONSTRUKTIVIZMUS
Absztrakt és nonfiguratív kifejezési forma Kandinszkij és Henry Moore művészetében
Formák és színek önállósulása a festészetben és szobrászatban
A konstruktív alkotói szemlélet a festészetben, grafikában (képarchitektúra, tipográfia, Kassák Lajos) és a téralakításban (térkonstrukció, építészet)
A Bauhaus
Forma, funkció és stílus
A funkcionalizmus és forma szimbolikus tartalma
A tárgyalakítás szempontjai
A modern építészet útkeresései
Az organikus építészet (Makovecz, Wright)
Forma, funkció és szimbolika a népművészetben és az organikus építészetben
Fiktív vagy valós belső tér tervezése, modellezése síkban és térben
8 x 2 = 16 óra
V. AZ ABSZTRAKT EXPRESSZIONIZMUS ÉS A POP ART
A faktúra, textúra és az automatizmus szerepe a homogén képalkotásban
Különböző avantgard stílusok kifejezési formáinak tükröződése a pop artban
4 x 2 = 8 óra
VI. ÁBRÁZOLÁSI RENDSZEREK ÖSSZEFOGLALÁSA
Hogyan tükröződik különböző kultúrák és korszakok ábrázolási konvencióiban az adott kor világképe
Stilizált, szimbolikus, síkszerű ábrázolás - az ókori Kelet: Egyiptom, Mezopotámia, kubizmus, konstruktivizmus, absztrakt művészet
Bizánci perspektíva - Bizánc és az ortodox művészet
Reneszánsz perspektíva - reneszánsz, barokk
Struktúrák, rendszerek "az atomizálódott világ", mikrokozmosz, makrokozmosz - impresszionizmus, absztrakt művészet, expresszionizmus, minimal art
Különböző kultúrák és korszakok tér- és időszemlélete és ezek tükröződése a képzőművészetükben
3 x 2 = 6 óra
VII. A FOTÓ, FILM ÉS TÁNCMŰVÉSZET FORMANYELVE
Kompozíciós gyakorlatok adott tárgyak elrendezésével, a fényviszonyok és képkivágás variálásával
Tájkép, városkép, életkép, portré, csoportkép kompozíciós sajátosságai
A film formanyelve
Színpadi mozgás, tánc, mozgásszínház, mozgás koreográfiák
4 x 2 = 8 óra
VIII. NEOAVATGARD IRÁNYZATOK ÉS TENDENCIÁK
Alkotáselemző gyakorlatok
2 x 2 = 4 óra