Alternatív Közgazdasági Gimnázium

Számítástechnika

Informatika tanterv

Informatika epocha 7. év

Terem-igény: 408. terem (biztosított)

Internetes alapismeretek, levelezés, PowerPoint, szövegszerkesztési alapismeretek, a legelemibb számítástechnikai rutin elsajátítása

Tartja: Nógrádi Zoltán

Előfeltétel: nincs

Értékelés

Érdemjegy

91%-100 % jeles (5)
81%-90% jó (4)
71%-80% közepes (3)
61%-70% elégséges (2)
60 % alatt 0


Informatika epocha 8. év

Terem-igény: 408. terem (biztosított)

A program célja: A legfontosabb felhasználói programok ismerete alapszinten. Szövegszerkesztés – haladó szinten, táblázatkezelés

Tartja: Nógrádi Zoltán

Tematika

A szövegformázás legfontosabb szabályai.

Betűtípusok, Karakterformázás, Bekezdésformázás, Tabulátorok, Szegély és árnyékolás, Hasábok, Plug-In alkalmazások, Oldalszámozás, fejléc, lábléc, Eszköztárak, gyorsmenü, Táblázatkészítés, Diagramformázás, Függvények.

Előfeltétel: a 7. év teljesítése

Értékelés

Érdemjegy

91%-100 % jeles (5)
81%-90% jó (4)
71%-80% közepes (3)
61%-70% elégséges (2)
60 % alatt 0


Programozás

Heti 2-4 óra

Minden korosztály számára látogatható képzés, mely kiscsoportos rendszerben folyik előzetes időpont-egyeztetés után.

Programnyelvek (megegyezés után szabadon választható): Pascal, C, Toolbook, Java, Delphi

Előfeltétel: nincs

A képzés célja: alapvető algoritmusok és algoritmikus gondolkodás elsajátítása, később önálló programkészítés.

Tartja: Forgács Tamás


A 9. évfolyam gépírás tantárgy jellemzői

heti 3-5 óra

Tartja: Kerekes Barnabásné

Helye: 403-as terem

Feladat – egyéni haladási ütemmel – a számítógép alapbillentyűzetének (betűk, számok, írásjelek) 10 ujjas kezelése, a billentyűzet „beidegzése”, ill. a másolási készség kialakítása.

A készségfejlesztés területei

Értékelési szempontok

I. dolgozat 1-12. lecke – kb. 600 leütés/10 perc
II. dolgozat 1-20. lecke – kb. 800 leütés/10 perc
III. dolgozat 1-25. lecke – kb. 1000 leütés/10 perc
IV. dolgozat 1-31. lecke plusz a szöveggyűjtemény anyaga min. 1100 leütés/10 perc

Hibahatárok

jeles 0, 00 – 0, 20 % hiba
jó 0, 21 – 0, 40 % hiba
közepes 0, 41 – 0, 50 % hiba
elégséges 0, 50 – 0, 60 % hiba

Az eredmény oldaláról – mindenki számára érthetően – ez annyit jelent, hogy diákjaink év végére percenként kb. 2 sort tudjanak leírni szabályos 10 ujjas írással. Az évközi dolgozatok elsősorban tájékoztató jellegűek, de fontosak. (Nem átlagot számolunk, így év végén az a diák is kaphat ötöst, aki az első dolgozatait gyengébbre teljesítette.)


A 10. évfolyam informatika tantárgy

Számítástechnikai, felhasználói alapismeretek jellemzői

Tartja: Tóth Mária, Baranyai István

Helye: 404 és 408-as terem

A tanév során konkrét felhasználói programok segítségével sajátítják el a tanulók a számítógép operációs rendszerének kezelését, a file-kezelést, a szövegszerkesztést, a táblázatkezelést, az adatbázis-kezelést és az internet alkalmazását. A tananyag alapvető összeállítása kevésbé, az ismertetéshez felhasználandó szoftverek kiválasztása nagyobb mértékben módosulhat az időközben felmerülő újabb felhasználói igények, az újabb számítástechnikai jellemzők, irányzatok, az alkalmazások újabb verziójának megjelenése, illetve a rendelkezésre álló hardver és szoftver eszközök változása esetében.

A tanév tananyagát 4 témakörre bontva tanulják az évfolyam tanulói:

I. Alapismeretek (DOS, Norton Commander, Windows ismeretek)
II. A Word szövegszerkesztő használata
III. Az Excel táblázatkezelő használata

IV. További szoftverek használatának megismerése (Access, PowerPoint, Internet-kezelő szoftverek)

Követelmények

A témakörök zárásakor a tanulók témazáró dolgozatot írnak, illetve témakörönként 1-3 dolgozatot a témakör tárgyalása közben. A II. és IV. témakörhöz tartozik egy vagy több nagyobb lélegzetű önálló munka készítése, melyek ugyancsak értékelve lesznek. Az önálló munkáknak tartalmaznia kell a témakörhöz tartozó előre meghatározott kötelező elemeket. Ezeknek értékelésénél szerepet játszik a tanulók kreativitása is.

A dolgozatokra, témazárókra és az önálló munkákra a tanulók 0 és 6 közötti osztályzatokat kaphatnak, 6-ost csak akkor, ha teljesítményük legalább 100%-os, és ha azt a tananyag nehézsége indokolja, illetve, ha a kreativitás különösképpen jellemző munkájukra.

A dolgozatok pontszámainak jegyre váltása:

100% - 85% 5
85% - 70% 4
70% - 55% 3
55% - 40% 2
40% 0

A tanév végén a tanulók érdemjegye a következő szempontok beszámításával alakul:

A dolgozatokat a szaktanárral való egyeztetés után lehet javítani (a lehetőséget a szaktanár egyéni elbírálása szerint adhatja meg, akár a tanuló patrónusával való egyeztetés után), illetve a tanév végén lehetőség van egyetlen dolgozat javítására, melyet a tanuló a tanév során bármikor megírt.

Dolgozat-óráról való nem kellően igazolt távolmaradás esetén a dolgozatjegy automatikusan nullás és ennek javítására sincs mód.

Hatos érdemjegyet csak az a tanuló kaphat, akinek minden jegye legalább 5-ös (de ez még nem jelenti automatikusan a hatos érdemjegyet).


A 11. évfolyam szoftverüzemeltetés tantárgy jellemzői

A tanév során konkrét felhasználói programok segítségével sajátítják el a tanulók a számítógép különböző alkalmazásainak használatát. A tananyag alapvető összeállítása kevésbé, az ismertetéshez felhasználandó szoftverek kiválasztása nagyobb mértékben módosulhat az időközben felmerülő újabb felhasználói igények, az újabb számítástechnikai jellemzők, irányzatok, az alkalmazások újabb verziójának megjelenése, illetve a rendelkezésre álló hardver és szoftver eszközök változása esetében. A képzésre jelentkezhetnek azok a tanulók akik részt vettek, és azok is, akik nem vettek részt a másodéves emelt szintű képzésben. A tananyag egy része azonos a másodéves emelt szintű képzés tananyagával. Azok a tanulók, akik már birtokában vannak ezen ismereteknek, a tanórákon személyre szabott, egyénileg elvégzendő feladatokat kapnak.

A szoftverhasználat tantárgy ugyancsak 3 órában folytatódik negyedévben is.

A tanév tananyagát 5 témakörre bontva tanulják az évfolyam tanulói:

I. A másodéves számítástechnika tananyag ismétlése, a tanult alkalmazások teljesebb megismerése.
II. A Microsoft Office program megismerése
III. Word és Excel makrók készítése
IV. Internet és UNIX ismeretek, weblap készítése
V. Bitképes és vektoros képszerkesztés, animáció készítése (Corel alkalmazások)

Követelmények

A témakörök zárásakor a tanulók témazáró dolgozatot írnak, illetve egyes témakörökben 1-2 dolgozatot a témakör tárgyalása közben.

A dolgozatokra és a témazárókra a tanulók 0 és 6 közötti osztályzatokat kaphatnak, 6-ost csak akkor, ha teljesítményük legalább 100%-os, és ha azt a tananyag nehézsége indokolja, illetve, ha a kreativitás különösképpen jellemző munkájukra.

A dolgozatok pontszámainak jegyre váltása:

100% - 85% 5
85% - 70% 4
70% - 55% 3
55% - 40% 2
40% 0

A tanév végén a tanulók érdemjegye a következő szempontok beszámításával alakul:

A dolgozatokat a szaktanárral való egyeztetés után lehet javítani (a lehetőséget a szaktanár egyéni elbírálása szerint adhatja meg, akár a tanuló patrónusával való egyeztetés után), illetve a tanév végén lehetőség van egyetlen dolgozat javítására, melyet a tanuló a tanév során bármikor megírt.

Dolgozat-óráról való nem kellően igazolt távolmaradás esetén a dolgozatjegy automatikusan nullás és ennek javítására sincs mód.

Hatos érdemjegyet csak az a tanuló kaphat, akinek minden jegye legalább 5-ös (de ez még nem jelenti automatikusan a hatos érdemjegyet).


A 12. évfolyam szoftverüzemeltetés tantárgy jellemzői

A tanév során konkrét felhasználói programok segítségével sajátítják el a tanulók a számítógép különböző alkalmazásainak használatát. A tananyag alapvető összeállítása kevésbé, az ismertetéshez felhasználandó szoftverek kiválasztása nagyobb mértékben módosulhat az időközben felmerülő újabb felhasználói igények, az újabb számítástechnikai jellemzők, irányzatok, az alkalmazások újabb verziójának megjelenése, illetve a rendelkezésre álló hardver és szoftver eszközök változása esetében.

A képzésre csak azok a tanulók jelentkezhetnek, akik harmadévben is részt vettek a szoftverüzemeltetés tanórákon.

A tanév tananyagát 5 témakörre bontva tanulják az évfolyam tanulói:

I. A harmadéves szoftverüzemeltetés tananyag ismétlése.
II. Adatbázis-kezelés az Access alkalmazással.
III. Képszerkesztés felső fokon, 3D kép és animáció készítése, kiadvány-szerkesztés.
IV. UNIX ismeretek felső fokon
, rendszergazdai feladatok.
V. A tanulócsoport igényeiből és a szoftver-hardver lehetőségekből összeállított egyéb képzés, illetve további alkalmazások megismerése.

Követelmények

A témakörök zárásakor a tanulók témazáró dolgozatot írnak, illetve egyes témakörökben 1-2 dolgozatot a témakör tárgyalása közben.

A dolgozatokra és a témazárókra a tanulók 0 és 6 közötti osztályzatokat kaphatnak, 6-ost csak akkor, ha teljesítményük legalább 100%-os, és ha azt a tananyag nehézsége indokolja, illetve, ha a kreativitás különösképpen jellemző munkájukra.

A dolgozatok pontszámainak jegyre váltása:

100% - 85% 5
85% -70% 4
70% -55% 3
55% - 40% 2
40% 0

A tanév végén a tanulók érdemjegye a következő szempontok beszámításával alakul:

A dolgozatokat a szaktanárral való egyeztetés után lehet javítani (a lehetőséget a szaktanár egyéni elbírálása szerint adhatja meg, akár a tanuló patrónusával való egyeztetés után), illetve a tanév végén lehetőség van egyetlen dolgozat javítására, melyet a tanuló a tanév során bármikor megírt.

Dolgozat-óráról való nem kellően igazolt távolmaradás esetén a dolgozatjegy automatikusan nullás és ennek javítására sincs mód.

Hatos érdemjegyet csak az a tanuló kaphat, akinek minden jegye legalább 5-ös (de ez még nem jelenti automatikusan a hatos érdemjegyet). Előfeltétel: III. év szoftverüzemeltetés teljesítése vagy számítógépkezelői vizsga


Szoftverüzemeltető vizsgára felkészítés 12. év

Óraszám: heti 2 óra

Időpont: a délutáni sávban (heti 2x1 óra)

A program célja:

A szoftverüzemeltető vizsga letételéhez szükséges hardver- és hálózati ismeretek átadása, a programozás ill. szoftverüzemeltetés tárgyakhoz kapcsolódó kiegészítő-információk összegyűjtése

Tematika:

Neumann-elv, processzor, alaplap, HDD, FDD, egyéb adattároló egységek, memória (RAM, DRAM, SRAM, SDRAM, EDO), buszok, perifériák, LAN, MAN, WAN, hálózati topológiák, hálózatok kiépítése, protokollok, OSI-modell, Novell és Linux alapismeretek, felhasználói jogosultságok, az operációs rendszer funkciói, fájlkezelés

Előfeltétel: III. év szoftverüzemeltetés teljesítése vagy számítógépkezelői vizsga

Értékelés:

Érdemjegy

91%-100 % jeles (5)
81%-90% jó (4)
71%-80% közepes (3)
61%-70% elégséges (2)
60 % alatt 0


A számítástechnika munkaközösség által szervezett versenyek:

Nemes Tihamér SZTV 1. (helyi) forduló

Nemes Tihamér SZTV 2. (regionális) forduló

OKJ szakképesítő vizsgák

Ezek időpontja még nem ismeretes